MtgSuomi.fi

Muu MTG => MTG yleensä => Aiheen aloitti: Rancid- - 29.09.12 - klo 23:02

Otsikko: Kiltaboosterit RTR-prereleasessa
Kirjoitti: Rancid- - 29.09.12 - klo 23:02
[Aiheen alkuperäinen konteksti: Vitutusketju]

Kiltabuusteriprellut.

Viikonlopun saldo tähän mennessä: formaatit, joissa varianssia saa vähennettyä (Standard Delverillä, 2HG koska ilmainen mulligan seitsemään) 9-0-1 ja paskapussisiiled 2-5.
Otsikko: Vs: Kiltaboosterit RTR-prereleasessa
Kirjoitti: KukistajA - 30.09.12 - klo 02:14
Kiltabuusteriprellut.

Tämä. Täysin terveisiä perseestä koko idea.
Otsikko: Vs: Kiltaboosterit RTR-prereleasessa
Kirjoitti: Rhaderis - 30.09.12 - klo 02:58
Kiltabuusteriprellut.

Tämä. Täysin terveisiä perseestä koko idea.

Liitytään joukkoon. Oma kiltapussi tarjosi pasketta.
Otsikko: Vs: Kiltaboosterit RTR-prereleasessa
Kirjoitti: JeShii - 30.09.12 - klo 14:41
Kilta buusteri vitutus, Rakdos vitutus, pommin puute vitutus.
Otsikko: Vs: Kiltaboosterit RTR-prereleasessa
Kirjoitti: teemuhy - 30.09.12 - klo 17:20
Ihme mussutusta kiltakasseista. Ei voi vaikuttaa niin paljon.
Otsikko: Vs: Kiltaboosterit RTR-prereleasessa
Kirjoitti: luma - 30.09.12 - klo 19:11
Ihme mussutusta kiltakasseista. Ei voi vaikuttaa niin paljon.

Niinpä, ja se on kaikille sama.
Otsikko: Vs: Kiltaboosterit RTR-prereleasessa
Kirjoitti: ADraw- - 30.09.12 - klo 19:41
Kyllä niitä paskoja pooleja aukee siiledissä muutenkin välillä ja noita kilta-asioita pystyy viel moniväriformaatissa usein splashaamaan suht helposti niin ei se nyt niin kauheeta oo. Mun on vaikea uskoa oikeesti paskojen poolien osuuden olevan mitenkään merkittävän paljon suurempi kuin ilman kiltakassia. Mä ainakin diggasin ideasta ja siellä pääs suuremmalla todennäkösyydellä pelaamaan sen tyylistä dekkiä mistä kukin eniten tykkää. Jos viiden pussin korteista tuntuu siltä että ei oikeesti saa mitään aikaseksi niin aika epätodennäköstä että se kuudes pussi olis kauheesti tilannetta muuttanu. Välillä kusee, mut ihan vitun sama, eiköhän sitä paskoja pooleja oo itse kukin vähänkään enemmän pelannu aukassu ennenkin ja jos ei kestä bädäreitä niin on kyllä joka tapauksessa ihan täysin väärän pelin parissa. Ei niitä prelluja niin vakavissaan kannata ottaa.
Otsikko: Vs: Kiltaboosterit RTR-prereleasessa
Kirjoitti: Babu - 30.09.12 - klo 20:08
Itteä ei niinkään vituttanut itse kiltapussi vaan yleisesti setin monivärisyys. Ja tarkemmin se, että ei auennut manafiksereitä.
Otsikko: Vs: Kiltaboosterit RTR-prereleasessa
Kirjoitti: Andros - 30.09.12 - klo 20:23
Siiledi nyt on toki muutenkin ihan kamalaa paskaa, mutta ei se nyt sillä kiltabuusterilla ainakaan parantunut.
Otsikko: Vs: Kiltaboosterit RTR-prereleasessa
Kirjoitti: Rancid- - 01.10.12 - klo 00:52
Mä vedin tänään ihan totaalisen hutin Izzet-valinnallani. Nolla punaista korttia dekissä, omnomnom.

Luonnollisesti punchline on se, että osasin nostaa joka helvetin gamessa joko Groven, Isperian tai molemmat, sekä tarvittavat asiat edellä mainittujen pelaamiseen. Sit voitti.
Otsikko: Vs: Kiltaboosterit RTR-prereleasessa
Kirjoitti: KukistajA - 01.10.12 - klo 05:21
Ihme mussutusta kiltakasseista. Ei voi vaikuttaa niin paljon.

Niinpä, ja se on kaikille sama.

Eli on ihan ok peluuttaa paskaa formaattia koska se on kaikille yhtä paska, ja paskempi kun normi sealed? Kiltapussi vastaa sisällöltään melkein kolmea normipussia (+guaranteed rare väreille). Mikäli avaat paskan poolin valitsemaas kiltaan ja joudut switchaamaan, pelaat efektiivisesti viiden pussin dekillä kaheksan pussin dekkejä vastaan (eli 40% edge vihuille, pikku juttu).

EDIT: Itseasiassa kiltapussistahan tulee kaks guaranteed rarea väreille ku sitä prellufoiliaki sai pelata.
Otsikko: Vs: Kiltaboosterit RTR-prereleasessa
Kirjoitti: Aksran - 01.10.12 - klo 09:13
Varmaankin hivenen sarkasmia noissa kommenteissa(?). Tänään itseäni vituttaa että tilasin ehkä väärän kurssikirjan.
Otsikko: Vs: Kiltaboosterit RTR-prereleasessa
Kirjoitti: luma - 01.10.12 - klo 11:12
Varmaankin hivenen sarkasmia noissa kommenteissa(?). Tänään itseäni vituttaa että tilasin ehkä väärän kurssikirjan.

Juu, kyllä nyt taisi Audella olla sarkasmitutka poissa päältä. Kiltapussin vika on nimenomaan se, että se vastaa sitä kahta ja puolta normaalia pussia, jolloin hajontaa poolien laadussa tulee paljon enemmän kuin tavallisessa sealedissa.
Otsikko: Vs: Kiltaboosterit RTR-prereleasessa
Kirjoitti: Thaurwylth - 01.10.12 - klo 11:59
Kiltapussin vika on nimenomaan se, että se vastaa sitä kahta ja puolta normaalia pussia, jolloin hajontaa poolien laadussa tulee paljon enemmän kuin tavallisessa sealedissa.

Kahdesta ja puolesta pussista samaa mieltä. Loppuosaa en usko suorilta; avainsana "paljon enemmän". Teemu tuon varmaankin tsekkaa nopeammin kuin minä.
Otsikko: Vs: Kiltaboosterit RTR-prereleasessa
Kirjoitti: instiqma - 01.10.12 - klo 12:45
Mitä Kuisma sano.

Helvaultit ja monsterhuntit ei kiinnostaneet millään tavalla. Kiltapussit tuntu tosi hauskalta idealta prelluihin. Lisäksi ne kiltaboksit on ihan kivan näköisiä. Oma poolini oli ihan täyttä jätettä ja menin 0-3, vaikka avasinkin kolme väreille menevää rarea (2x Nivmagus Elemental, Counterflux). GP:llä olen myös avannut aivan totaalisen blankon poolin, sitä sattuu. Ja prellut on vaan kerran muutaman kerran vuodessa, ei voi itkettää noin paljon käytännön casual-tapahtuman kertaluontoinen erikoisuus.
Otsikko: Vs: Kiltaboosterit RTR-prereleasessa
Kirjoitti: Rancid- - 01.10.12 - klo 12:52
menin 0-3, vaikka avasinkin kolme väreille menevää rarea (2x Nivmagus Elemental, Counterflux).
Aika laadukkaat raret kieltämättä ::) Anna kun arvaan, noista dekkiin meni... nolla?

ei voi itkettää noin paljon käytännön casual-tapahtuman kertaluontoinen erikoisuus.
Paitsi että jos (eli näemmä kun) siitä tulee WotCille positiivista palautetta, tätä paskaa joutuu nielemään toistekin.
Otsikko: Vs: Kiltaboosterit RTR-prereleasessa
Kirjoitti: Thalian - 01.10.12 - klo 12:59
Loppuosaa en usko suorilta; avainsana "paljon enemmän".

Kyllä tää mun mielestä on ihan selvä juttu. Jos nostat oman killan laitteita, dekkisi on parempi kuin pelkässä 6 boosterin sealedissa, koska rakennat käytännössä 7.5 pussista sen dekin. Jos taas et nosta oman killan laitteita, niin dekkisi on paskempi, sillä rakennat sen 5 boosterin poolista. Kyllä tuosta luulisi varianssin nousevan, kun poolien kokoero on tuo 2.5 pussia.
Otsikko: Vs: Kiltaboosterit RTR-prereleasessa
Kirjoitti: Padishar - 01.10.12 - klo 14:02
Jos viiden pussin korteista tuntuu siltä että ei oikeesti saa mitään aikaseksi niin aika epätodennäköstä että se kuudes pussi olis kauheesti tilannetta muuttanu.

Paskapoolillehan ei mitään mahda, joten tuossa tapauksessa ei ole väliä kuudennen boosterin kiltaisuudella. Sen sijaan jos ne viisi pussia antavat hyvän pohjan tietyn väriselle pakalle, niin jos kiltapussi ei tue samaa väriyhdistelmää, joutuu säätämään pakanrakennuksessa. Pelasin kolmessa prelikassa, ja vain yhdessä niistä olisin ottanut viiden peruspäksin avattuani kiltapussin mielummin kuin normipussin. Ikävin tilanne oli, kun avasin älyttömät mustat vehkeet ja kolme BR-fikseriä kiltapussin ollessa Azorius.

Ei tuo nyt mikään Mirrodin Besiegedin kaltainen katastrofi ollut, ja tulen kyllä pelaamaan niin monessa Gatecrashin prelessä kuin pystyn kiltapäkseistä huolimatta. Kärjistäen voisi kuitenkin sanoa, että en minä millään preconstructed deckillä halua limitediä pelata, joten mielummin olisivat poikkeus kuin sääntö normaaleihin prelikoihin nähden tämmöiset.

Ymmärrän kuitenkin, että on myös paljon ihmisiä, jotka ovat innoissaan kiltabooster-prelikoista. Saa WotC muitakin asiakasryhmiä kosiskella kuin sitä, johon itse kuulun. Voihan sitä modossa sitten pelata niin paljon normisealedia kuin haluaa.
Otsikko: Vs: Kiltaboosterit RTR-prereleasessa
Kirjoitti: SahtiAine - 01.10.12 - klo 18:20
"Se on kaikille sama." -lauseen käyttö perusteluna jonkun asian hyväksyttävyydelle kilpailuissa.

Kiltakassikin oli aavistuksen rasittava mutta suuremman harmituksen aiheutti Prellufoilin saa laittaa pakkaan - käytäntö RTR-prelluissa.
Otsikko: Vs: Kiltaboosterit RTR-prereleasessa
Kirjoitti: teemuhy - 01.10.12 - klo 21:54
Mitä jos ajattelee tuota kiltakassia hieman eri kantilta? Eli jos muista pusseista aukeaa vääränväriset laitteet, niin sitten tilanne on sama kuin pelaisi 5 pussilla. Pakassa on normaalisti noin 24 pusseista avattua korttia (oletetaan 1 nonbasic land ja 16 tavallista), joten kuuden pussin hylkeessä pakkaan menee 4 korttia per boosteri. Kun otetaan yksi pussi pois, niin jää 4 slottia tyhjäksi, mikä ei kuulosta mitenkään raskaalta. Vielä kun formaatti on hyvin splashmyönteinen, niin ei pakan laadun pitäisi yhdestä poistetusta pussista huikean paljon heikentyä. Jos pelattavat loppuvat tuon neljän lapun myötä, niin splashaa pari vehjettä.

Eri asia sitten on se, että jotkut tsägättäjät saavat aika vahvat pakat, jos onnistuvat avaamaan kiltapussin kylkeen hyvät vehkeet. Mutta mitä se haittaa? Prelikoissa mennään tuuttailemaan uusilla korteilla, katsastamaan uutta formaattia ja juttelemaan mukavia. Pärjäämisen varianssin kasvaminen ei pitäisi olla liian raskas paikka.
Otsikko: Vs: Kiltaboosterit RTR-prereleasessa
Kirjoitti: Polari - 02.10.12 - klo 00:10
Voisko joku linkata mulle viestejä joissa ihmiset on oikeasti tykänneet noista kiltakasseista? Ne mitä mä tässä näen systeemin puolustukseksi ovat mallia "onhan se paskaa mutta merkitykseltään niin pientä että miks jaksatte valittaa", mikä itsessään on mun silmään nollatason argumentti.
Otsikko: Vs: Kiltaboosterit RTR-prereleasessa
Kirjoitti: oblivion69 - 02.10.12 - klo 00:35
Voisko joku linkata mulle viestejä joissa ihmiset on oikeasti tykänneet noista kiltakasseista? Ne mitä mä tässä näen systeemin puolustukseksi ovat mallia "onhan se paskaa mutta merkitykseltään niin pientä että miks jaksatte valittaa", mikä itsessään on mun silmään nollatason argumentti.
Tässä yksi, mun mielestä oli mukavaa vaihtelua nuo kiltakassit ja pelaaminen on ainakin itellä se pääpointti. Tuskin yks tykkääjä paljoa painaa mutta varmasti löytyy muitakin.

Pientä vitutuksen aihetta: jääkaappi hajos mut lähipäivinä pitäs tulla uus.
Otsikko: Vs: Kiltaboosterit RTR-prereleasessa
Kirjoitti: freedfromthereal - 02.10.12 - klo 00:47
Tässä toinen kiltapussien kannalla oleva.

Jottei menisi offtopiciksi, vituttaa krooniseen suuntaan etenevät selkäkivut kiitos yhden heikossa kuosissa olevan välilevyn.
Otsikko: Vs: Kiltaboosterit RTR-prereleasessa
Kirjoitti: KukistajA - 02.10.12 - klo 04:46
Mitä jos ajattelee tuota kiltakassia hieman eri kantilta? Eli jos muista pusseista aukeaa vääränväriset laitteet, niin sitten tilanne on sama kuin pelaisi 5 pussilla. Pakassa on normaalisti noin 24 pusseista avattua korttia (oletetaan 1 nonbasic land ja 16 tavallista), joten kuuden pussin hylkeessä pakkaan menee 4 korttia per boosteri. Kun otetaan yksi pussi pois, niin jää 4 slottia tyhjäksi, mikä ei kuulosta mitenkään raskaalta. Vielä kun formaatti on hyvin splashmyönteinen, niin ei pakan laadun pitäisi yhdestä poistetusta pussista huikean paljon heikentyä. Jos pelattavat loppuvat tuon neljän lapun myötä, niin splashaa pari vehjettä.

Jaaaa sä vertaat jatkuvasti viittä pussia kuuteen miks? Verrannon pitäs olla 5 vs. 7,5.
Otsikko: Vs: Kiltaboosterit RTR-prereleasessa
Kirjoitti: zoukka - 02.10.12 - klo 07:46
Voisko joku linkata mulle viestejä joissa ihmiset on oikeasti tykänneet noista kiltakasseista? Ne mitä mä tässä näen systeemin puolustukseksi ovat mallia "onhan se paskaa mutta merkitykseltään niin pientä että miks jaksatte valittaa", mikä itsessään on mun silmään nollatason argumentti.

Jos ne tosiaan pelillisesti eivät mahkuja tuhoa ja toimivat uusien pelaajien houkuttimena onnistuneesti, niin voi niissä jotain hyvääkin nähdä.
Otsikko: Vs: Kiltaboosterit RTR-prereleasessa
Kirjoitti: teemuhy - 02.10.12 - klo 17:19
Kai sen nyt voi ihan itse päätellä, että touhu on osa wotcin mainoskampanjaa. Keijo Kasuaalit varmasti mieluusti valitsevat killan, jota pelata ja vetävät sitä sitten innoissaan. Ei kaikkien promojen tarvitse koskea (puoli)vakavia pelaajia.

Enemmän pelanneille tilanteen pitäisi olla vain mielenkiintoinen, kun saa tehtäväksi tehdä pakan normaalista poikkeavalla poolilla. Jotain värikombinaatiota on enemmän, ja sen kombon yksiväriset paanut tekevät hommasta vielä mutkikkaampaa. Mulla ainakin kesti jonkun aikaa funtsia paras pakka, kun killan vehkeet oli aika tasaista mattoa ja sivussa oli monta vahvaa korttia toista killan väriä sivuten. Toisaalta osa vahvoista kiltapussin paanuista oli myös splashkamaa. Vaihtelu on ihan jees.

Jaaaa sä vertaat jatkuvasti viittä pussia kuuteen miks? Verrannon pitäs olla 5 vs. 7,5.

Luehan uudestaan ja ajatuksen kanssa. Analysoin tilannetta, jossa kiltapussi on arvoton ja vertasin sitä normaaliin sealediin. Oikeasti se kiltakassi ei ole arvoton, sillä seassa on myös yksivärisiä paanuja, jotka voivat hyvinkin mennä pakkaan ilman kyseistä kiltaakin. Suhteen pitäisi olla ehkä 5/5,5. Lisähuomiona vielä sellainen juttu, että nykyään limitedissä on dramaattisesti vähemmän ihan pelikelvotonta paskaa kuin joskus yli 10 vuotta sitten. Nimenomaan se korttilaatuskaalan keski/alapää on leventynyt, ja siksi hylkeessä totaalikusahduksia tulee hyvin harvoin.
Otsikko: Vs: Kiltaboosterit RTR-prereleasessa
Kirjoitti: yeou - 02.10.12 - klo 21:08
Ensin minun oikeat vitutukset, sitten TEISTÄ VALITTAVISTA johtuva vitutus ja minä vielä lupaan määritellä teille mitä te oikein saitte itsellenne aikaan ilmoittautuessanne prereleaseen.

Yorkshire tee on helvetin hyvää, ehkä jopa parempaakin. Siinä paketissa sanotaan että se täytyy valmistella teepannussa. Ajattelin että sama jos laittaa lautasen alle kuppiin. Siitä tuli mieleeni, lempi teelautaseni on ollut kadoksissa. Etsin kaapista. Perhe ei tiennyt missä se on. Sitten, löydän sen kukkaruukun alta jossa on kukka.
KUKKARUUKUN ALTA.

Ja teidän valittaminen on ihan pälliä.
Sinä hetkenä kun TE OSTATTE SEN SAATANAN PERKELEEN MUNAPÄÄN BOOSTERIN, TE ''HEITÄTTE NOPPAA'' BOOSTERIN SISÄLLÖSTÄ.
Mitä siinä lukee? Siinä lukee että contains X random inserted cards taijotainsinnepäin. RANDOM.
Eli tuli sieltä boosterista mitä hyvänsä, teidän pitää hyväksyä se. Miksi? Jotta olisitte kovempia jätkiä/leidejä.
Onko teillä oikeutta valittaa siitä? Sinänsä ei (selitän tekstin myöhemmässä vaiheessa) mutta tietenkin tänne voi tulla itseään paljastelemaan kuinka paljon vituttaa kun ei ollut sitä TUURIA NYT OLLENKAAN. Sitähän varten vitutusketju on... kuitenkin on teidän astetta pällimpi vitutuksen aihe, niin kuin se vuodentakainen lumityöcase.

Prerelease

Prereleasessa saat tietyn määrän pusseja ja niitä kaikille jaetaan tasa-arvoisesti (koska sisältö on, satunnainen)
Sitten sinä avaat ne ja valittelet että minkälaista paskaa sieltä nyt oikein lentää.
VÄÄRIN.
Sinä hyväksyt sen mitä sieltä tulee, harkitset, mietit, valitset parhaan mahdollisimman yhdistelmän niistä kaikista ja rakennat pakan. Sinä rakennat hyvän pakan, mutta jos haluat hävitä ja vitutella vähän lisää niin sinä päätät olla osaamatta rakentaa niin hyvää pakkaa kuin oikeasti olisi saamistasi korteista mahdollista.
Tällä kertaa piti valita kilta. Paras homma kun rakentaa sen killan ympärille. Jos ei yhtään tullut mitään sille killalle saamistasi boostereista (ja tavallaan ostamistasi) niin rakentaa jotain hyvää siitä mikä näyttää parhaimmalta mahdolliselta. Ei osaa? ...tällä hetkellä en keksi miten voisin auttaa.

Mitä tulee paljon... hyvin vähän puhuttuun... no en tiedä. Tuuriin.
Peleissä tuuri on klassinen voimatekijä. Tietysti on todennäköisyyksiä nostaa ja muuta sellaista... anteeksi kun sotken tuurin yhtäkkiä tähän mutta minulle kerran sanottiin että tuurilla ei ole tekemistä MTG:n kanssa niin vedän nyt tähän väliin.
Esim. Standard. Sinulla on vaikka 4 kutkuttavaa Vraskaa siellä pakassa, et välttämättä nosta niistä yhtäkään kolmen pelin aikana. Miksi? Kortit sekoitetaan perusteellisesti, eikä sattunut menemään niin että ne Vraskat olisivat sieltä hypänneet. Laiskasti sanottuna, sinulla ei ollut tuuria. Hahahah... köhh köhh kuhh-! Kolmi-kaksivärisissä pakoissa tiettyjen ländienkin nostaminen on riski. Kuulin juttua että porukka on oikeasti hävinnyt sen takia kun ei nostanut juuri tietynväristä manaa. You see? Luck.
Toisena esimerkkinä, BOOSTERI. Aah asiaan päästiiiin~!
Kun ostat boosterin, sinä lyöt vetoa siitä että sieltä tulisi jotain mitä jotakuinkin haluat. Ei sieltä välttämättä tule mitään mitä halusit... ei ollenkaan...
mutta voi tullakin. Jos käy tuuri, sieltä kurkistaa jotain mikä pudottaa sinut jakkaralta koska se on niin älyttömän hervottoman ultimaattinen onnenpotku, ja sinulle tulee pipi pyllyyn josta se nousee päähän ja joudut lopulta sairaalaan!!! Mutta voi kun karjut ambulanssimatkalla riemuissasi se kortti kädessäsi.
Tai sitten juot itsesi huonoon kuntoon muutaman boosterin takia, pfft.
Haluamasi kortin todennäköisyys putkahtaa boosterista tietenkin nousee (tietyssä mielessä...) mitä enemmän boostereita ostat, mutta oikeasti ne kaikki ovat satunnaisia sisällöltään niin sitäkään ei voi taata.

Terveisin yeou.
Otsikko: Vs: Kiltaboosterit RTR-prereleasessa
Kirjoitti: VariSami - 02.10.12 - klo 21:28
En niin väittänykkään :P mutta kun decayta näky melkeen joka kolmannella jampalla olevan + dualeja sun muita herkkuja millä on rahallistakin arvoa niin kyllä semmoisia mielellään ois avannut itsekin eikä vaan joutua katsomaan kun muut niitä vieressä availee
En valita omista Decay-nostoistani, mutta itse asiassa se oli Prerealeasen kannalta suhteellisen yhdentekevä kortti. Countereita ei juurikaan näkynyt ja ongelmakortit olivat ainakin loppua kohden sen ulottumattomissa. Kiltapromojen vuoksi oli kutakuinkin varmaa, että pommeja löytyi joka pakasta, ja Abrupt Decay osuu tasan yhteen: Selesnyan landiin sen animoimisen jälkeen. Enemmän itse arvostin Auger Spreetä ja jopa Assassin's Strikeä sealedissa. Shokkidualit ovat myös rahallisesti arvokkaita, mutta ei niillä aivan kauheasti sealedissa tee. Miltei sama kuin nostaisi Guildgaten rarenaan (duali on parempi, mutta ero on loppujen lopuksi pienehkö). Nostamalla limited-pommeja saa paremmat todennäköisyydet voittaa lisää pusseja, joista voi sitten nostaa toivon mukaan arvokkaampaa tavaraa. Kunniasta nyt puhumattakaan.

Aivan, ja for the record: minä pidin kiltapusseista. Itse nostin Golgarilla pelatessani muista pusseista tyyliin Archon of the Triumviraten, Skymark Rocin ja Azorius Charmin (puhumattakaan Azor's Elocutorsista <3). Ainoa kiltapussin ulkopuolinen rare, jonka pakkaan heitin, oli Abrupt Decay. Kiltapussista nousi Deadbridge Goliath, joka oli limitedissa todella hyvä, vaikka sillä on arvoa luokkaa 50 senttiä.

En nyt yritä päteä tuolla, mutta hieman kävi hermoille whinettäminen hyvien limited-korttien nostamisesta limitedissä rahakorttien sijaan.
Otsikko: Vs: Kiltaboosterit RTR-prereleasessa
Kirjoitti: monkoosi - 02.10.12 - klo 21:47
 Tiedän, että tämä on kohtalaisen turhaa, mutta koitanpa sanoa kuitenkin. Toinen puulini oli ihan ok 5-1 ku loppu vaa kuumeisesta ukosta virta sunnuntaina ja käytännössä skuuppasin vikan rundin kun ei helppo 6-0 maistunu. Ei varsinaisesti kortit, mutta oli tarpeeks stableja. Toinen asia olikin sit lauantai poolini. Killan(izzet molempina päivinä, tiedän oma vika) väreille ei ukkoja käytännössä ollenkaa ja spellitki niin tai näin. GB ukkoja piisas,muttei gateja tai mitään muutakaan manafiksiä saati spellejä. Tilanne missä haluais sen kuudennen pussin. Yritin ja yritin kasata jotain GB+spläsh läjää,muttei vaan kortit riittäny/mana poolia saanu siedettäväks joten pelasin si paskahkoa URwtä ja 3-3 oli kyl aika maksimi suoritus sillä pakalla.

 Omalla tavallaan noi kiltajutut on hauskoja, mutta en kyllä kaipaa yhtään ylimääräistä satunnaisuutta poolien ääripäihin. Helvault oli hyvä juttu. Se ei vaikuttanut mitenkään itse pelaamiseen ja vastaavaa on ollut aiemminkin.

 Tää on vähä sama juttu kuin, että käyn lähialueen citymarketissa ostamassa tiettyjä tuotteita koska se on järkevin tapa saada niitä vaihtoehtojen puuttuessa, mutta pyrin ostamaan kaiken mahdollisen lidlistä. Tämä siksi, että lidlin hinnoittelu on huomattavasti halvempaa ja haluan tukea uusia toimijoita suomen elintarvikekaupassa lisätäkseni kilpailua ainoalla mahdollisella tavalla mihin kuluttamiseni vaikuttaa.

 Eli vaikuttaisin kulutuksellani jos olisi olemassa kilpaileva tuote. Se, että pelaan prelikan ei siis tarkoita, että pitäisin sen "uudesta formaatista" tai en. Muutakaan vaihtoehtoa ei ole jos haluan pelata turnausmagikkia.
Otsikko: Vs: Kiltaboosterit RTR-prereleasessa
Kirjoitti: weaselface - 03.10.12 - klo 10:54
Prerelease

Prereleasessa saat tietyn määrän pusseja ja niitä kaikille jaetaan tasa-arvoisesti (koska sisältö on, satunnainen)
Sitten sinä avaat ne ja valittelet että minkälaista paskaa sieltä nyt oikein lentää.
VÄÄRIN.
Sinä hyväksyt sen mitä sieltä tulee, harkitset, mietit, valitset parhaan mahdollisimman yhdistelmän niistä kaikista ja rakennat pakan. Sinä rakennat hyvän pakan, mutta jos haluat hävitä ja vitutella vähän lisää niin sinä päätät olla osaamatta rakentaa niin hyvää pakkaa kuin oikeasti olisi saamistasi korteista mahdollista.
Tällä kertaa piti valita kilta. Paras homma kun rakentaa sen killan ympärille. Jos ei yhtään tullut mitään sille killalle saamistasi boostereista (ja tavallaan ostamistasi) niin rakentaa jotain hyvää siitä mikä näyttää parhaimmalta mahdolliselta. Ei osaa? ...tällä hetkellä en keksi miten voisin auttaa.

Fair enough. Lähinnä tuossa kiltaboosterihommassa kaiketi ihmetytää se, miksi väen vängällä tehdään tuollaisia gimmick -tyyppisiä muutoksia, jotka vain lisäävät varianssia jo alunperin volatiiliin formaattiin.
Otsikko: Vs: Kiltaboosterit RTR-prereleasessa
Kirjoitti: freedfromthereal - 03.10.12 - klo 11:07
Fair enough. Lähinnä tuossa kiltaboosterihommassa kaiketi ihmetytää se, miksi väen vängällä tehdään tuollaisia gimmick -tyyppisiä muutoksia, jotka vain lisäävät varianssia jo alunperin volatiiliin formaattiin.

Jos vaikka jotkut tykkäävät  kyseisestä muutoksesta? Ja minun mielestäni kiltapussi vähentää varianssia eikä lisää sitä. Itse kun siitä killan valinnasta osasin etukäteen päätellä minkälainen dekki todennäköisemmin tulee olemaan, ja lo and behold, sellainen sieltä tuli kahteen kertaan. Tokalla kerralla dekki jopa osapuilleen rakensi itsensä.

Se nyt vain on niin  että magicissa satunnaiselementti on aina mukana. Sen kanssa vain on elettävä. Ei niitä sealedeitä ole pakko pelata jos ei halua, ainakaan prellussa.
Otsikko: Vs: Kiltaboosterit RTR-prereleasessa
Kirjoitti: luma - 03.10.12 - klo 11:28
Ja minun mielestäni kiltapussi vähentää varianssia eikä lisää sitä. Itse kun siitä killan valinnasta osasin etukäteen päätellä minkälainen dekki todennäköisemmin tulee olemaan, ja lo and behold, sellainen sieltä tuli kahteen kertaan.

Nyt ei taidettu varianssilla tarkoittaa sitä, miten paljon eri väriyhdistelmien teko pelaajan poolista vaihtelee, vaan sitä miten paljon pakkojen laatu vaihtelee (minkä kasvaminen kiltapussien vaikutuksesta on jo moneen kertaan todettu).

Lainaus


Tokalla kerralla dekki jopa osapuilleen rakensi itsensä.


Tämä ei kuulosta mitenkään pelitaitoa lisäävältä tai muutenkaan hyvältä asialta.
Lainaus

Se nyt vain on niin  että magicissa satunnaiselementti on aina mukana. Sen kanssa vain on elettävä. Ei niitä sealedeitä ole pakko pelata jos ei halua, ainakaan prellussa.

Totta, mutta jotkin asiat lisäävät ja jotkin asiat vähentävät sitä.
Otsikko: Vs: Kiltaboosterit RTR-prereleasessa
Kirjoitti: SahtiAine - 03.10.12 - klo 11:42
"Jos ette tykänny kiltakassista ei oo pakko pelata prellussa." -huutelut.

Jos nautittavuusasteikolla ysin arvoinen tapahtuma tippuu arvosanaltaan kasiin kannattaa siihen edelleen osallistua. Kannattaa myös ilmaista järjestäjille että nyt ei ollu ihan niin hauskaa ja hyvä tapahtuma kun viimeksi tästä syystä.

Onko teillä sellainen periaate että jos joku asia josta pidätte erittäin paljon menee pikkusen huonompaan suuntaan niin ensimmäinen reaktio on: "En osallistu enää!"
Otsikko: Vs: Kiltaboosterit RTR-prereleasessa
Kirjoitti: freedfromthereal - 03.10.12 - klo 11:44
Lainaus

Tokalla kerralla dekki jopa osapuilleen rakensi itsensä.


Tämä ei kuulosta mitenkään pelitaitoa lisäävältä tai muutenkaan hyvältä asialta.

Ei, mutta korttipooleistahan tässä keskusteltiin.

ONTOPIC: Vituttaa suomalaisten iänikuinen kitinä kaikesta, varsinkin asioista joihin ei voi vaikuttaa  kuten WotCin ideoista. 
Otsikko: Vs: Kiltaboosterit RTR-prereleasessa
Kirjoitti: Rancid- - 03.10.12 - klo 11:51
"Jos ette tykänny kiltakassista ei oo pakko pelata prellussa." -huutelut.

Jos nautittavuusasteikolla ysin arvoinen tapahtuma tippuu arvosanaltaan kasiin kannattaa siihen edelleen osallistua. Kannattaa myös ilmaista järjestäjille että nyt ei ollu ihan niin hauskaa ja hyvä tapahtuma kun viimeksi tästä syystä.

Onko teillä sellainen periaate että jos joku asia josta pidätte erittäin paljon menee pikkusen huonompaan suuntaan niin ensimmäinen reaktio on: "En osallistu enää!"

Ei, mutta jos se tiputetaan sinne kuutosen tienoille *köhköhPTQsafessaköh* niin sitten en osallistu. Lisäksi huolestuttava kehityssuunta ja mitä näitä nyt on. Edelleen mietityttää, onko tää se asia mihin esim. MPR-jutuista säästetyt rahat meni, ja jos on, se närkästyttää.
Otsikko: Vs: Kiltaboosterit RTR-prereleasessa
Kirjoitti: tekintakka - 03.10.12 - klo 12:00
Nuha.

Tämän lisäksi nakertaa hieman tämän ketjun kiltaboostereihin kääntynyt keskustelu; Eikö tästä RtR:n myötä tulleesta uudistuksesta voisi tehdä omaa threadia ja lätkästä sinne mielipidekyselyä sekaan? Nähtäisiin sitten foorumin pienellä otannalla (uskallanko arvioida että tulisi 40 - 80 vastausta) onko muutos ollut pelaajien mielestä hyvä vai huono.

EDIT: Se siirtyi, hurraa.
Otsikko: Vs: Kiltaboosterit RTR-prereleasessa
Kirjoitti: WoRMaSTeR - 03.10.12 - klo 12:08
[Ilahduttaa] "Pro" pelaajien närkästyminen kun lisätään hieman varianssia aloittelijoille suunnattuun turnaukseen. Ainakin siinä turnauksessa jossa itse pelasin samat vanhat naamat siellä pärjäsi silti. Jos nyt itselle sattui huono pooli niin onhan se kiva että voi jotain syyttää (kiltapussia), ihan kuin se sealed ei ennen tätä olisi ollut siitä kiinni mitä avaat.
Otsikko: Vs: Kiltaboosterit RTR-prereleasessa
Kirjoitti: Polari - 03.10.12 - klo 12:19
asioista joihin ei voi vaikuttaa  kuten WotCin ideoista

Kannattaa myös ilmaista järjestäjille että nyt ei ollu ihan niin hauskaa ja hyvä tapahtuma kun viimeksi tästä syystä.
Otsikko: Vs: Kiltaboosterit RTR-prereleasessa
Kirjoitti: Thalian - 03.10.12 - klo 12:47
Jos nyt itselle sattui huono pooli niin onhan se kiva että voi jotain syyttää (kiltapussia), ihan kuin se sealed ei ennen tätä olisi ollut siitä kiinni mitä avaat.

Luitko tätä keskustelua ollenkaan vai etkö vain ymmärtänyt siitä mitään?
Otsikko: Vs: Kiltaboosterit RTR-prereleasessa
Kirjoitti: Thalian - 03.10.12 - klo 12:50
Lisäksi huolestuttava kehityssuunta ja mitä näitä nyt on. Edelleen mietityttää, onko tää se asia mihin esim. MPR-jutuista säästetyt rahat meni, ja jos on, se närkästyttää.

Tähän liittyen: Tuossa jokunen päivä sitten arvioitiin vähän aktiivisen turnauspelaajapopulaation kokoa ja päädyttiin sellaiseen lukuun, että tällä seasonilla about 300 000 pelaajaa on kerännyt vähintään yhden PW-pisteen (luvussa on paljon epävarmuuksia, mutta se lienee silti about oikeassa kokoluokassa). Kun kokonaisharrastajamäärä on jotain 12 miljoonaan (Hasbron ilmoittama virallinen luku), niin ei ihme, että muutokset ovat yhä casuaalimpaan suuntaan.
Otsikko: Vs: Kiltaboosterit RTR-prereleasessa
Kirjoitti: WoRMaSTeR - 03.10.12 - klo 12:57
Luitko tätä keskustelua ollenkaan vai etkö vain ymmärtänyt siitä mitään?
Luin kyllä kokonaan, viestini postasin "Asia joka ilahdutti" ketjuun, mutta se siirrettiin ylläpidon toimesta tänne. Siksi se saattaa vaikuttaa vähän "out of place". En ole siis eri mieltä, mutta huvittaa kyllä jostain yhdestä prellusta valittaminen.
Otsikko: Vs: Kiltaboosterit RTR-prereleasessa
Kirjoitti: monkoosi - 03.10.12 - klo 13:09
 Mä en oikein usko, että kiltapussit on oikee tapa casuaaleillekkaan. Varmaan helvetin kivaa ku Ville 14-v. tulee turnaukseen innoissaan pelaamaan Rakdosta ja poolissa ei vaan oo mitään väreille. No Ville vittuuntuneena tekee toisen värisen pakan tai koska kilta valittiin niin tekee paskimman kiltapakan ikinä. Tulee varmaan kiva pelikokemus 0-6 vailla toivoa voittaa edes gamea.
  Casualit tykkää varmasti oheishärpäkkeistä, ylimääräsistä korteista ja sen sellasesta, eikä ne muitakaan haittaa. Kuitenkin jos on asia mistä monet ei tykkää ja juuri kukaan ei ole hirveän innostunut niin voisi tyhmempi kuvitella ettei suunta ehkä ollut oikea. Mitä tulee "ihmiset jaksaa itkeä" kommentteihin niin ihan puhdas analyysi varianssin lisääntymisestä luulis kertovan ettei kyseessä ole puhtaasti mielipideasia vaan taustalla on selvää faktaa. Pelissä kyllä riittää jo itsessään varianssia kortinnoston suhteen ei sitä tarvi väkisin lisätä formaattiin jossa sitä on muutenkin jo runsaasti.
 
Otsikko: Vs: Kiltaboosterit RTR-prereleasessa
Kirjoitti: Thalian - 03.10.12 - klo 13:13
En ole siis eri mieltä, mutta huvittaa kyllä jostain yhdestä prellusta valittaminen.

Pointtinahan nyt onkin se, että ei varsinaisesti valiteta yhdestä prellusta, vaan järjestelmästä sinänsä.
Otsikko: Vs: Kiltaboosterit RTR-prereleasessa
Kirjoitti: Rancid- - 03.10.12 - klo 13:14
Sanoinkin toisaalla jo, että mulle ois ollut ihan fine koko kiltasysteemi JOS se olis toteutettu esim. seitsemäntenä buusterina, jossa on 8 kiltavärien korttia jakaumalla 5 common, 2 uncommon, 1 rare/mythic ja lisäksi prellufoili. Näin olis saatu sille valitulle killalle runsaahko buusti kortteja, sisältäen kaksi oncolor-rarea, aiheuttamatta kuitenkaan nyt käytetyn systeemin varianssiongelmaa (eli sitä että osumista riippuen sait 5 - 7,5 buusterin edestä tavaraa mistä rakentaa dekin).
Otsikko: Vs: Kiltaboosterit RTR-prereleasessa
Kirjoitti: Thalian - 03.10.12 - klo 13:17
Mä en oikein usko, että kiltapussit on oikee tapa casuaaleillekkaan. Varmaan helvetin kivaa ku Ville 14-v. tulee turnaukseen innoissaan pelaamaan Rakdosta ja poolissa ei vaan oo mitään väreille. No Ville vittuuntuneena tekee toisen värisen pakan tai koska kilta valittiin niin tekee paskimman kiltapakan ikinä. Tulee varmaan kiva pelikokemus 0-6 vailla toivoa voittaa edes gamea.

Mitä noista casualisteista voisin arvella, niin valittua kiltaa pelataan, tuli muista pusseista mitä vain, ja tappiot otetaan vastaan ihan sellaisenaan, kun ei voittoja varsinaisesti odotetakaan ja jokainen voitto "kovemmasta pelaajasta" tuottaa kyllä tarinaa. Lisäksi varianssin kasvattaminen nimenomaan parantaa huonompien pelaajien asemaa, sillä ei se parempi pelaaja voita huomattavasti parempaa dekkiä läheskään joka kerta. Kyllä pystyn näkemään, miksi tämä uudistus on tehty, mutta ei se silti itseäni varsinaisesti sykähdytä.
Otsikko: Vs: Kiltaboosterit RTR-prereleasessa
Kirjoitti: WoRMaSTeR - 03.10.12 - klo 13:19
Mitä tulee "ihmiset jaksaa itkeä" kommentteihin niin ihan puhdas analyysi varianssin lisääntymisestä luulis kertovan ettei kyseessä ole puhtaasti mielipideasia vaan taustalla on selvää faktaa. Pelissä kyllä riittää jo itsessään varianssia kortinnoston suhteen ei sitä tarvi väkisin lisätä formaattiin jossa sitä on muutenkin jo runsaasti.
http://www.youtube.com/watch?v=dSg408i-eKw Sen suuremmin ottamatta kantaa mitä Ville 14-v. haluaa se että lisätään varianssia=tuuria ei automaattisesti tarkoita etteikö taidolla silti pärjäisi. Aivan sama parku oli hiljattain Miracle mekaniikasta.
Otsikko: Vs: Kiltaboosterit RTR-prereleasessa
Kirjoitti: Rancid- - 03.10.12 - klo 13:26
Aivan sama parku oli hiljattain Miracle mekaniikasta.

...joka etenkin Bonfireen pultattuna on typerintä Magicia sitten Bloodbraid Elfin.
Otsikko: Vs: Kiltaboosterit RTR-prereleasessa
Kirjoitti: monkoosi - 03.10.12 - klo 13:34
se että lisätään varianssia=tuuria ei automaattisesti tarkoita etteikö taidolla silti pärjäisi.

 Eipä tätä kukaan yritä väittääkkään. Ei tää nyt oo näin vaikea asia. Kyse ei oo mistään totaalisista asioista vain siitä, että setin "gimmick" ei ollu nyt hirveen optimaalisesti toteutettu ja toisin olisi ollut parempi.
Otsikko: Vs: Kiltaboosterit RTR-prereleasessa
Kirjoitti: Padishar - 03.10.12 - klo 13:55
Lisävarianssi ei tietenkään ole poikaa, mutta itseäni tuossa kiltapussisysteemissä harmitti eniten se, että ei päässyt rakentamaan sealed-pakkaa kuten sealed-turnauksissa yleensä. Varsinkin multicolor-formaateissa sealed-pakan rakentaminen on melkoinen puzzle, mutta nyt se vesittyi kiltapussin takia kohtuu triviaaliksi touhuksi. Toki oli edelleen vaihtoehtoina tehdä joko 2- tai useampivärinen pakka, tai jopa hylätä kilta kokonaan, mutta kyllä pääosin pakanrakennus oli huomattavasti tylsempää kuin prelikoissa muuten (poislukien MBS).

Draftikaan ei olisi kovin hääviä, jos ensin avataan kiltapussi ja katsotaan mikä sen sisältö on, ja sen jälkeen saa kaksi RtR-pussia, jotka draftataan niiden jo avatun 15 kortin lisäksi. Onko se nyt sitten kivaa olla melkein pakotettuna siihen tiettyyn väriyhdistelmään, tai sitten jos jotain muuta meinaa draftata niin pakan taso kärsii huomattavasti.
Otsikko: Vs: Kiltaboosterit RTR-prereleasessa
Kirjoitti: monkoosi - 03.10.12 - klo 14:42
 Repesin totaalisesti tolle sun draftille kyllä. Siinäpä ois typeistä jaloin!
Otsikko: Vs: Kiltaboosterit RTR-prereleasessa
Kirjoitti: freedfromthereal - 03.10.12 - klo 15:32
Kannattaa myös ilmaista järjestäjille että nyt ei ollu ihan niin hauskaa ja hyvä tapahtuma kun viimeksi tästä syystä.

Joku järjestäjä voiskin kertoa kuinka paljon WotC järjestäjiä kuuntelee, asia kiinnostaisi.

Itse en osaa päätellä asioita kuin ehkä siitä että Poromagia ilmaisi etusivullaan (http://www.poromagia.com/) menneen viikonlopun olleen jonkin  sorttinen ennätys osanottajien määrässä, ja siinäkin lauantaiprellussa missä olin oli 78 osanottajaa. Näin ollen on vaikea lähteä suoraan sanomaan kiltaboosteri-ideaa huonoksi.

Aiheeseen liittyen: pistäkää menemään vaikka vetoomus että prellussa voisi valita kiltojen lisäksi vaihtoehdon "killaton" jolloin saa yhden tavallisen boosterin kiltaboosterin sijasta, jos se vaikka parantaisi mieltä. Prellukortti randomilla tjsp.
Otsikko: Vs: Kiltaboosterit RTR-prereleasessa
Kirjoitti: luma - 03.10.12 - klo 15:44
Joku järjestäjä voiskin kertoa kuinka paljon WotC järjestäjiä kuuntelee, asia kiinnostaisi.

Jokaisen prellun jälkeen on pyydetty palautetta ja sitä olen myös lähettänyt. Sen enempää en tiedä palautteen tehosta.

Lainaus
Itse en osaa päätellä asioita kuin ehkä siitä että Poromagia ilmaisi etusivullaan (http://www.poromagia.com/) menneen viikonlopun olleen jonkin  sorttinen ennätys osanottajien määrässä, ja siinäkin lauantaiprellussa missä olin oli 78 osanottajaa. Näin ollen on vaikea lähteä suoraan sanomaan kiltaboosteri-ideaa huonoksi.

Törkeästi väitän ilman mitään perusteita, että syynä oli ennemminkin Ravnica kuin kiltaboosterit. Se on kyllä totta, että osallistujaennätyksiä rikottiin joka puolella (kuten on tehty myös muutamissa aiemmissa prellussa, kun Magicin suosio kasvaa koko ajan).
Otsikko: Vs: Kiltaboosterit RTR-prereleasessa
Kirjoitti: SahtiAine - 03.10.12 - klo 15:58
Padishar tiivisti erittäin hyvin sen keskeisimmän harmituksen aiheen. Joskus prelluissa tuntee itsensä neroksi kun kasaa vaikeasta poolista hyvän pakan ja vielä pärjää sillä. Tässä prellussa ennemmin hävetti kepittää pelaajia sillä sairaalla 7.5 boosterin poolilla. (Kiltakassista Corpsejack menace prelefoil, Lol-troll, golgari decoy, golgari keyrune, Dreg Mangler + ainakin viisi hyvää commonia dekkiin. Poolin muut raret jotka osuivat väreille Deadbridge goliath ja toinen lol-troll.) Kun kasasin golgari kortit jotka katsoin pelikelpoisiksi pöydälle valinnanvaraa oli noin 35 kortin verran ja oli varaa jättää esim 2/4 reach ukot sidelle. Mun mielestä kaksiväriseen ihan liikaa.

Toinen iso miinus oli jatkuva prele-holoja vastaan pelaaminen. Varmaan on sen unto-uudenpelaajankin mielestä kivaa hävitä about jokainen matsi turnauksessa samaan Hypersonic Dragoniin varsinkin kun oma lemppari infect Carnival Hellsteed ei ihan osoittaudukaan yhtä kovaksi kortiksi.
Otsikko: Vs: Kiltaboosterit RTR-prereleasessa
Kirjoitti: Rancid- - 03.10.12 - klo 16:02
Esan kommentista se toinen ääripää on sitten tässä hyvälaatuisessa valokuvassa: http://www.students.tut.fi/~rikola/modo/izzet.jpg

(josta tosin Avenging Arrow vaihtui vielä 1U 0/4 millausseinäksi)
Otsikko: Vs: Kiltaboosterit RTR-prereleasessa
Kirjoitti: Goat of Yuggoth - 04.10.12 - klo 03:57
Sanoinkin toisaalla jo, että mulle ois ollut ihan fine koko kiltasysteemi JOS se olis toteutettu esim. seitsemäntenä buusterina, jossa on 8 kiltavärien korttia jakaumalla 5 common, 2 uncommon, 1 rare/mythic ja lisäksi prellufoili. Näin olis saatu sille valitulle killalle runsaahko buusti kortteja, sisältäen kaksi oncolor-rarea, aiheuttamatta kuitenkaan nyt käytetyn systeemin varianssiongelmaa (eli sitä että osumista riippuen sait 5 - 7,5 buusterin edestä tavaraa mistä rakentaa dekin).

Tämäntyyppistä pussia oletin tuosta kiltapussista, melkein kuin semi-random runko, johon sitten Taunot ja Tainat Peräerkkilän yläasteeltakin osaa liimata ne loput sopivat kortit päälle. Kosiskelis vielä enemmän uusia pelaajia ja casualisteja, itellä kun tuppaa pakkojen rakentelu olla aina sitä teemasta haaveilua. Tällasella systeemillä voitais taata (melkein varmasti) se, että saat pelattua sitä kiltaa mitä halusit. Tähän prelluun en ite päässyt osallistumaan paikkojen loppumisen takia, vaikka kävinkin paikan päällä spektaattorina sitten katselemassa kun pikkuhiljaa alkaa ne otsasuonet pullottaa paskan poolin takia. Noh, säästyinpähän suurelta vitutukselta, eikä sitten enää Gatecrashissa vituta jos on sama tilanne koska tietää että paskaa se on kaikilla tuurittomilla.

Mitä tulee varianssiin/tuuriin, kyllä tuo pussi tuntuisi näennäisesti lisäävän sitä. Kun miettii että on 2,5 kasa, joka on random, niin varianssilla on iso merkitys, enemmän kuin sillä pelkällä kuudennella pussukalla. Jos sieltä iskee pelkkää killan väristä edes semihyvää, niin onhan se toki parempi kuin että saat sateenkaaripaskaa ja yhden kiltaan sopivan pommin.

~Goatee