MtgSuomi.fi
Kortit ja pakat => Yksittäiset kortit => Aiheen aloitti: de-layer - 20.01.13 - klo 23:10
-
Mites täällä kansan mielipide jakautuu tuosta Soul Ransomista? Onko kyseessä limitedpommi vai onko sillä mahdollisuuksia jaksaa ihan constructedin puolella?
Noh, oli miten oli, mitä enempi mietin lappua ja sen käyttöä, niin sitä enempi alan pitämään kortista. Myönnettäköön että kortti voi olla vaan kullattua kakkaa jossa yhdistyvät Divination ja Mind Rot.. mutta toisaalta, se saattaa olla myös kaikkien vanhojen partojen rakastama Control Magic.
Toisaalta kun miettii että kortti kaatuu mahdollisesti late gamessa siihen kun opponentti castaa revelaation jossa x on 7 ja discardaa 2 ländiä ja saa finisherinsä takaisin, niin eihän se nyt kauhean ylevältä kuulosta.. no ei siinä mitään, saatoin astua kirkkaan punaisella nokian kumpparilla paskaan ja tilasin setillisen divinaatiorotteja muiden preordereiden mukana.
-
Mites täällä kansan mielipide jakautuu tuosta Soul Ransomista? Onko kyseessä limitedpommi vai onko sillä mahdollisuuksia jaksaa ihan constructedin puolella?
Noh, oli miten oli, mitä enempi mietin lappua ja sen käyttöä, niin sitä enempi alan pitämään kortista. Myönnettäköön että kortti voi olla vaan kullattua kakkaa jossa yhdistyvät Divination ja Mind Rot.. mutta toisaalta, se saattaa olla myös kaikkien vanhojen partojen rakastama Control Magic.
Toisaalta kun miettii että kortti kaatuu mahdollisesti late gamessa siihen kun opponentti castaa revelaation jossa x on 7 ja discardaa 2 ländiä ja saa finisherinsä takaisin, niin eihän se nyt kauhean ylevältä kuulosta.. no ei siinä mitään, saatoin astua kirkkaan punaisella nokian kumpparilla paskaan ja tilasin setillisen divinaatiorotteja muiden preordereiden mukana.
Minusta kohtuu hyvä pelattava controllissa/midrangessa omasta mielestäni. Varsinkin aggressiivisempaa pakkaa vastaan. En siis usko että paskaan olet astunut mutta voi olla että niukalti vain ohi siitä :D
-
Eiköhän toi Revelation x=7 oo paha huolimatta siitä ootko ottanut tolla auralla jotain haltuusi vai et. Tuo kortin "drawback" on kuitenkin yleensä sen verran hyvä efekti, että jos Control Magic olisi Standard-pelattava (en siis osaa sanoa onko vai ei), niin kai sitten tuokin olisi.
-
Toi kortti on vähän Browbeat-ansa, eli vastustaja pääsee lähes aina valitsemaan, kumpi efekti on sillä hetkellä vähemmän paha. 4 manan Probe ja 4 manan Control Magic olisivat molemmat yksinään Standard-pelattavalla levelillä. Kumpaakaan efektiä vain ei saa luotettavasti silloin, kun se olisi parhaimmillaan tai sitä kipeimmin tarvitsisi. Vastustaja pystyy vielä usein säätelemään, missä vaiheessa rikkoo auran, eli voi esimerkiksi odottaa omalle vuorolle jolloin on yksi kortti enemmän joista valita jne.
-
Toi kortti on vähän Browbeat-ansa, eli vastustaja pääsee lähes aina valitsemaan, kumpi efekti on sillä hetkellä vähemmän paha. 4 manan Probe ja 4 manan Control Magic olisivat molemmat yksinään Standard-pelattavalla levelillä. Kumpaakaan efektiä vain ei saa luotettavasti silloin, kun se olisi parhaimmillaan tai sitä kipeimmin tarvitsisi. Vastustaja pystyy vielä usein säätelemään, missä vaiheessa rikkoo auran, eli voi esimerkiksi odottaa omalle vuorolle jolloin on yksi kortti enemmän joista valita jne.
tosin tuo browbeat on se toinen pelattava valintakortti fact or fictionin lisäksi.
Soul Ransom on aika jöötä. limitedissä kahden turhan ländin diskaus ei ole mikään hurja drawback ja jos korttia ajattelee Divinationina, niin onhan se manan kalliimpi ja antaa kortit vasta end of turnissa.
-
Toi kortti on vähän Browbeat-ansa, eli vastustaja pääsee lähes aina valitsemaan, kumpi efekti on sillä hetkellä vähemmän paha. 4 manan Probe ja 4 manan Control Magic olisivat molemmat yksinään Standard-pelattavalla levelillä. Kumpaakaan efektiä vain ei saa luotettavasti silloin, kun se olisi parhaimmillaan tai sitä kipeimmin tarvitsisi. Vastustaja pystyy vielä usein säätelemään, missä vaiheessa rikkoo auran, eli voi esimerkiksi odottaa omalle vuorolle jolloin on yksi kortti enemmän joista valita jne.
tosin tuo browbeat on se toinen pelattava valintakortti fact or fictionin lisäksi.
Soul Ransom on aika jöötä. limitedissä kahden turhan ländin diskaus ei ole mikään hurja drawback ja jos korttia ajattelee Divinationina, niin onhan se manan kalliimpi ja antaa kortit vasta end of turnissa.
Faktassa tehdään itse se valinta, ja vastustaja ei voi muuta kuin koittaa tasapainottaa vaihtoehdot yhtä hyväksi (mikä on usein huomattavan hankalaa, kun vastustaja ei tiedä muita käsikorttejasi). Browbeatissa vastustaja tekee sen valinnan.
Mitä Soul Ransomin limited-hyvyyteen tulee, niin eipä sitä ole kahta turhaa landia tai muuta turhaa korttia ihan joka hetkellä kädessä, joten sen säkkäyttäminen ei ole ihan niin triviaalia. Ehkä Mind Controllin ottaisi mielummin, mutta kyllä toi on silti temmon swingaava 2 for 1, tai käsikorteille 4 for 1. Olkoonkin, että vastustaja saa valita noista vähemmän pahan vaihtoehdon.
-
Toi kortti on vähän Browbeat-ansa, eli vastustaja pääsee lähes aina valitsemaan, kumpi efekti on sillä hetkellä vähemmän paha. 4 manan Probe ja 4 manan Control Magic olisivat molemmat yksinään Standard-pelattavalla levelillä. Kumpaakaan efektiä vain ei saa luotettavasti silloin, kun se olisi parhaimmillaan tai sitä kipeimmin tarvitsisi. Vastustaja pystyy vielä usein säätelemään, missä vaiheessa rikkoo auran, eli voi esimerkiksi odottaa omalle vuorolle jolloin on yksi kortti enemmän joista valita jne.
tosin tuo browbeat on se toinen pelattava valintakortti fact or fictionin lisäksi.
Soul Ransom on aika jöötä. limitedissä kahden turhan ländin diskaus ei ole mikään hurja drawback ja jos korttia ajattelee Divinationina, niin onhan se manan kalliimpi ja antaa kortit vasta end of turnissa.
Se "toinen puoli" on ennemminkin Mindculling, joka maksoi sen kuusi manaa.
-
Browbeat ei ole pelattava kortti.
En muistanut lonkalta Mindcullingia, mutta Probe oli UB-väreillä ja sitä pelattiin 5 manalla Standardissa, vaikka täysin samaa se ei teekään.
-
Browbeat ei ole pelattava kortti.
En muistanut lonkalta Mindcullingia, mutta Probe oli UB-väreillä ja sitä pelattiin 5 manalla Standardissa, vaikka täysin samaa se ei teekään.
joo eipä tuota Browbeattia ole suuremmin sen aikaisen standardin ulkopuolella nähty. Pitäisi aina tarkentaa näitä kommentteja. Tuo Mindculling on sillälailla parempi lappu, että se forsaa tuon effectin. Kun Soul Ransom ei siis pakota diskaamaan sitä hyvää korttia, vaan voit odottaa vaikka omaan drawiin ja diskata sitten sieltä tulevan huonon kortin, ilman että kärsisit siitä toisesta effectistä tuon taivaallista.
-
Ei huvita yleensä ottaa tällaiseen osaa, mutta miksi sanoa "pelattava", jos ei sitä tarkoita? Ja jos et tarkoittanut, niin miksi kommentoida Nastaboin kommenttia, joka oli looginen ja asiallinen ja ihan oikein?
Ja valintojen maailmojen pelattavuudesta: entäs gifts ja intuition esmes?
-
Ei huvita yleensä ottaa tällaiseen osaa, mutta miksi sanoa "pelattava", jos ei sitä tarkoita? Ja jos et tarkoittanut, niin miksi kommentoida Nastaboin kommenttia, joka oli looginen ja asiallinen ja ihan oikein?
Ja valintojen maailmojen pelattavuudesta: entäs gifts ja intuition esmes?
Mielestäni se on ihan pelattava vehje. Yritin etsiä deckkilistoja joissa se olisi pärjännyt, mutta eipä tullut nopealla googlaamisella vastaan kuin noita standard pakkoja. Kommentoin Nastaboin vertauksia; draw 2 opponent discard 2, lappuihin. Joka ei siis suinkaan ole sama asia, kun vastustaja saa kerran päättää mitä tehdään ja milloin se tehdään.
Niin joo. Empä ole ajatellutkaan, että Gifts ja intuition ovat tosiaan "valinta" lappuja, kun kaikki valinnat ovat samanarvoisia ja johtavat samaan lopputulokseen. Jos siis katsellaan deckkejä jossa noita käytetään. mutta kyllä ovat siis parempia kuin esim fact or fiction.
-
Ok, ymmärrän nyt ainakin varmaan sen, mitä tarkoitit ;s mutta korttien pelattavuushan on mielenkiintoinen asia, järkevimpänä mittarina toimii turnauskelpoisuus, sitten on varmaan aina joku lappu tai yhdistelmä olemassa, jota ei ole vielä "löydetty" porojen toimesta. Browbeatin pelattavuudesta on aika varmaa tietoa: ei ole pelattava kun ei sitä pelata eikä ole mitään syytä pelata. Olihan se mullakin pitkään highlanderissa, muttei se tarkoita, että se oli pelattava lappu tai edes pelattava highlanderi ;)
-
Ok, ymmärrän nyt ainakin varmaan sen, mitä tarkoitit ;s mutta korttien pelattavuushan on mielenkiintoinen asia, järkevimpänä mittarina toimii turnauskelpoisuus, sitten on varmaan aina joku lappu tai yhdistelmä olemassa, jota ei ole vielä "löydetty" porojen toimesta. Browbeatin pelattavuudesta on aika varmaa tietoa: ei ole pelattava kun ei sitä pelata eikä ole mitään syytä pelata. Olihan se mullakin pitkään highlanderissa, muttei se tarkoita, että se oli pelattava lappu tai edes pelattava highlanderi ;)
juu kortit huononevat ajan myötä ja jos jostakin lapusta on jäänyt "hyvä muisto" se saattaa nykypäivänä olla kuraa. Kaivelin nyt sitten nettiä hiukan syvemmin ja...
Browbeat oli historiassa 2006 champseissa liki jokaisessa pakassa, myös voittaneessa. 2007 pro tour yokohama kahdessa top 8 pakassa, 2007 gp ranska voittajan deckissä, 2007 14 x ptq, states, tai reg top kasissa, 2009 gpt singapore top 8, ja 2011 se on pärjännyt mtgo modernissa 3-1 ja 4-0, 2012 ptq barcelona top 8
ja tänä vuonna ihmiset ovat listanneet tuota jo kuuteen pakkaan... tuolta voi tarkkailla enemmän.
http://magic.tcgplayer.com/db/deck_search_result.asp?CardName=Browbeat
että after all, ei tuo nyt niin pelikelvoton ole.
-
että after all, ei tuo nyt niin pelikelvoton ole.
http://magic.tcgplayer.com/db/article.asp?ID=7146
Read it and believe it.
-
Browbeat oli käyttökelvoton aikanaan kun se printattiin Judgmentissa. Se ei vain sopinut mihinkään metaan. Silloin tajuttiin myös punisher-mekaniikan varjopuoli siitä, että kaksi hyvää vaihtoehtoa ei välttämättä tuo kuitenkaan sitä etua mitä haluttiin.
Time Spiralissa reprintattuna Browbeat meni paremmin pakkoihin ja sitä oli monen vaikea ymmärtää (minunkin). Olihan se jo aiemmin todettu paskaksi. Tuo yllä oleva linkkikin on ajalta jolloin Time Spiral juuri ilmestyi ja ihmisiä haluttiin valistaa Browbeatin vaaroista. Kortit ovat kuitenkin metagameriippuvaisia ja joskus Browbeat-metakin voi olla olemassa.
-
Menee vähän offtopiciksi threadin varsinaisesta aiheesta, mutta sanonpahan sen, että itsekin Time Spiralin aikaan tuli Browbeattia jossain puna-aggrossa pelattua modossa aika paljonkin. Silloin kun ei noita vaihtoehtoja ollut ihan hirveästi (kun ei ollut burnia yhtä paljon kuin jossain legacyn korttipoolissa), niin Browbeat ajoi hyvin asiansa. Enimmäkseen 1-2 manan kortteja sisältävä pakka, joka keskittyi pikaiseen ajeluun ja polttoon, halusi aina tuon 5 pistettä damagea. Ja silloin kun vastustaja päätti antaa kortit, niin ei sekään ongelmallista ollut, koska pakasta loppui kaasu aika helposti, ja uudet kortit olivat yleensä niin halpoja, että ne pystyi seuraavan vuoron aikana pelaamaan melko poikkeuksetta.
Eli jos Browbeattia ei voinut korvata muulla poltolla korttipoolin rajoittuneisuuden vuoksi, se oli tuon kaltaisessa pakassa parempi vaihtoehto kuin vaikkapa joku creature.
-
Menee vähän offtopiciksi threadin varsinaisesta aiheesta, mutta sanonpahan sen, että itsekin Time Spiralin aikaan tuli Browbeattia jossain puna-aggrossa pelattua modossa aika paljonkin. Silloin kun ei noita vaihtoehtoja ollut ihan hirveästi (kun ei ollut burnia yhtä paljon kuin jossain legacyn korttipoolissa), niin Browbeat ajoi hyvin asiansa. Enimmäkseen 1-2 manan kortteja sisältävä pakka, joka keskittyi pikaiseen ajeluun ja polttoon, halusi aina tuon 5 pistettä damagea. Ja silloin kun vastustaja päätti antaa kortit, niin ei sekään ongelmallista ollut, koska pakasta loppui kaasu aika helposti, ja uudet kortit olivat yleensä niin halpoja, että ne pystyi seuraavan vuoron aikana pelaamaan melko poikkeuksetta.
Eli jos Browbeattia ei voinut korvata muulla poltolla korttipoolin rajoittuneisuuden vuoksi, se oli tuon kaltaisessa pakassa parempi vaihtoehto kuin vaikkapa joku creature.
juu oftopiciksi menee, ehkä joku valvoja voisi siirtää nämä vaikka yksittäisestä kortista käytävään ketjuun. Padisharin kommenteista olen samaa mieltä. Luin myös tuon linkitetyn artikkelin, josta sitten olenkin hieman eri mieltä. Sieltä muutama poiminta. siellä puhuttiin tilanteesta jossa Browbeatia verrattiin Chariin tilanteessa jossa vihulla on 5 lifeä. Ja artikkelin kirjoittaja perusteli kantaansa, että on parempi pultata vihu varmuudella yhden pulttinoston päähän, kuin olettaa että Browbeat nostaisi kaksi pulttia. Toinen esimerkki koski tapausta jossa vihu stabiloi itsensä 10 lifeen, jolloin artikkelin kirjottajan mielestä browbeat ei tee riittävästi lämää,
(no siinä tilanteessa ei tee myöskään muut pultit. paitsi second rite) Tilanteita ei kuitenkaan mietitä kuinka johonkin summittaiseen damagemäärään ollaan päästy, eli montako korttia on kourassa ja mikä vuoro menossa.
kehitetään mahdollinen tilanne:
Realistinen formaatti deckille tällähetkellä olisi modern. T1 mountain Lava spike, T2 mountain incinerate, T3 sacred foundry lightning bolt ja lightning helix, ovat vähentäneet vihun 8 lifeen. Neljäs kierros.
Pelaat mountainin ja Browbeatin (sinulla on yksi kortti kädessä) uskaltaako vihu ottaa sitä päähän ja mennä kolmeen, joka on kaikkien muiden polttojen range, kun sinulla on mana auki ja kortti kädessä, Tuskin, vaan antaa sinulle kortteja. Mikäli kädessäsi oli landi, teki vihu huonon valinnan, etkä sinä. Char + ensikierroksella nostettu pultti, ei olisi lopettanut vihua. Browbeat antaa siihen kolme outtia lisää, olkoonkin että kahden neljästä (vuorolappu huomioiden) on oltava polttoja. (ei hirveän epätodennäköistä) Entäpä jos viidennen kierroksen päällimmäinen kortti oli ländi. Char oli tällöin vieläkin huonompi valinta. mikäli saat nostetuista korteista uuden Browbeatin, sen antamat kortit eivät ole haitta, sillä pääset roundilla viisi castaamaan ne samalla kierroksella. tietenkin pääset charilla ja toisella 4 damagen pultilla samaan lopputulokseen, mutta ongelma on se, että 4 damagen pultit ovat kaikki kolmen manan kortteja (edit boros charm tulossa), jolloin joudut tasapainottelemaan landien, halpojen ja kalliiden pulttien välillä enemmän. Browbeat ratkaisee juuri tämän ongelman.
Toinen asia mistä Burni pakoissa voidaan keskustella on ländien määrä. Tahdot yleensä kaksi aloituskäteen. Kauhean pieneksi ei viitsi mulligoida, joten lisäämällä browbeatit voit pelata myös paria ländiä enemmän, jolloin pääset vähemmillä mulligoinneilla käyntiin.
-
Toinen asia mistä Burni pakoissa voidaan keskustella on ländien määrä. Tahdot yleensä kaksi aloituskäteen. Kauhean pieneksi ei viitsi mulligoida, joten lisäämällä browbeatit voit pelata myös paria ländiä enemmän, jolloin pääset vähemmillä mulligoinneilla käyntiin.
Tässä ei ole minkään valtakunnan logiikkaa. Jos läänimäärä on optimaalinen, niin sitten se on.
-
Mun mielestä ton Browbeatin kanssa mennään (taas kerran, tää kun on sellainen keskustelu joka tulee vastaan aina parin vuoden välein) metsään siinä, että kuvitellaan pelkästään tilanteita, joissa se BB on vastustajalle "valitse oja tai allikko". Eli kun oot kurvahtanut pulttidekilläs semioptimaalisesti vuorolle 3 asti, ja saanut vihuun tehtyä sen neljä pulttia, ja sulla on tasan yks Browbeat hanskassa, lappu näyttää pirun hyvältä.
Sitten kun sulla onkin aloituskäsi, jossa on kolme ländiä, kaks Browbeattia ja kaks Incineratea, ei oo enää yhtään niin herkullisen näköisiä ne kolmen manan kupongit. Tai kun sillä vihulla on 15 lifeä ja sulla viimeisenä käsikorttina Browbeat, eikä vois vähempää kiinnostaa joku viis laiffia - mikä ei muuten esim. Jundia vastaan ole välttämättä mitenkään poissuljettu tilanne, ellet sitten rupea donkkaamaan pulttejas vihun Lilianaan tai miehiin.
Mun pointti yrittää tässä olla se, että niitä harvoja asioita, jotka pulttidekistä tekee edes melkein pelattavan, on sen pelisuunnitelman konsistenssi. Sun tarvii löytää ne 6-7 burnispelliä ja manat niihin, the end. Tollaisten kolmen manan potential-do-nothing-spellien on paras olla aivan älyttömän hyviä jotain nimenomaista asiaa vastaan, että niitä kannattaa edes harkita (vinkki: Sulfuric Vortex esimerkiks on).
Ja tämän kaiken takia odotusarvo on, että Soul Ransom ei näe conssissa peliaikaa.
-
Mun mielestä ton Browbeatin kanssa mennään (taas kerran, tää kun on sellainen keskustelu joka tulee vastaan aina parin vuoden välein) metsään siinä, että kuvitellaan pelkästään tilanteita, joissa se BB on vastustajalle "valitse oja tai allikko".
Tuo on kyllä ihan totta, mutta minusta tuntuu myös siltä, että usein lähtökohtaisesti ajatellaan logiikalla "punisher-mekaniikka -> vastustaja saa parhaan vaihtoehdon -> automaattisesti paskaa". En nyt puolusta Browbeattia mitenkään erityisesti (ja esim. Vexing Devil on mielestäni roskaa), mutta kyllä jossain menee sekin raja, että koska oikeasti se vastustajalle valinnan antaminen ei enää häiritse. Jos vaikka Browbeatista ottaisi yhden manan pois, niin kyllä se rupeaisi olemaan jo aika kova lappu punisheriudesta huolimatta.
Kyllähän jokainen kortti on kuollut joissain tilanteissa. Aina voi keksiä pelitilanteita, joissa Browbeat tai mikä tahansa kortti on täysi blankko tai pakan paras lappu. Sen sijaan pitää ajatella sitä, että millä prosentilla kortti blankottaa. Esim. Vexing Devil ei ole erityisen hyvä edes ykkösvuorolla, saatika sitten myöhemmässä vaiheessa peliä. Browbeat tosiaan on huono silloin, kun manat on tiukoilla ja ylimääräisiä lappuja ei kiireen vuoksi ehtisi kuitenkaan loitsimaan. Nuo tilanteet voi kuitenkin minimoida pakkaa rakentaessa, eli laittaa vain 2-3 Browbeattia ja pitää keskiverto-cmc:n hyvin alhaisena pakassa. Se esimerkki, jossa vastustajalla on 10+ lifeä ja kädessä on ainoastaan Browbeat, on mielestäni melko huono, koska ei tuossa tilanteessa varmaan auta mikään burnipakan kortti, eli failaus ei ole Browbeatin syytä. Ja Browbeatiahan ei oikein voi pelata kuin burnipakoissa.
Yleensä Browbeat pelataan siinä vaiheessa, kun on polttanut/ajanut vastustajan jonnekin 10-15 lifen hujakoille ja kädessä on vielä sen lisäksi muutama muukin kortti. Tällöin käy sekä kortit että damage, ja molemmissa tapauksissa kolmen manan maksu on ihan kohtuullinen.
Soul Ransomiakin voisi harkita pelaavansa juuri semmoisessa pakassa, jossa halutaan se draw+discard-efekti ja halutaan pelin etenevän pitkään. Discardausta voi myös vaikeuttaa, kun pelaa hieman muitakin discardeja. Toisaalta niin kauan kun saa pitää ukkoa hallussa, niin pöytätilanne on melko halvalla muuttunut itselle paljon paremmaksi, ja on aikaa nostaa ne oikeat finisherit pakasta sekä ländit niihin.
-
Ja bonus-realistinen-synergia tuohon auraan: Responsaa vastustajan discardaukseen Cloudshiftillä: saa rahat ja kolmipyörän! (Paitsi jos tuossa tilanteessa auran controlleria ei katsota last known informationin perusteella, jolloinka ei käy ihan niin hyvin).
-
Vexing Devil on mielestäni roskaa.
Mielestäni on varsin kummallista että Vexing Devil on roskaa mutta Browbeat on käyttistä? Kuten varmaan kaikki ovat samaa mieltä niin molempia ei voi pelata kuin polttopakoissa. 3 manaa on ihan jäätävän paljon kyseisille pakoille se on mielestäni se pääsyy miksi Browbeat ei ole kovin kummoinen. 1 mana=4 damagea, 3 manaa=5 damagea suhde on myös Vexing Devilin puolella. Toki 4/3 creature on huonompi kuin 3 korttia. Kuitenkin jos olisi RR costinen 4/3 creature punainen varmasti pelaisi sitä, jos olisi 2RR draw 3 cards punainen ei varmasti pelaisi sitä.
-
Soul Ransomin osalta kannattaa miettiä kuinka usein olisi mielummin pelannut 4cc poistoa joka varmasti poistaa non-hexproof äijän. Veikkaan että aika usein.
Punisher korttien kanssa ongelma on että ne ovat huonompia parempia pelaajia vastaan kuin huonompia. Ainoa keino tehdä näistä pelikelpoisia on tarjota liian halvalla hinnalla kaksi liian hyvää efektiä, Browbeat on sillä rajalla mutta mielestäni ei vielä riittävän halpa ollakseen "no-brainer". Lisäksi kannattaa miettiä olisiko sillä kolmella manalla tarjolla jotain muuta pulttia mikä tekisi varmasti sen mitä halutaan.
-
Soul Ransomin osalta kannattaa miettiä kuinka usein olisi mielummin pelannut 4cc poistoa joka varmasti poistaa non-hexproof äijän. Veikkaan että aika usein.
Joku controllimirrori voisi olla tämmöinen?
-
Vexing Devil on mielestäni roskaa.
Mielestäni on varsin kummallista että Vexing Devil on roskaa mutta Browbeat on käyttistä? Kuten varmaan kaikki ovat samaa mieltä niin molempia ei voi pelata kuin polttopakoissa. 3 manaa on ihan jäätävän paljon kyseisille pakoille se on mielestäni se pääsyy miksi Browbeat ei ole kovin kummoinen. 1 mana=4 damagea, 3 manaa=5 damagea suhde on myös Vexing Devilin puolella. Toki 4/3 creature on huonompi kuin 3 korttia. Kuitenkin jos olisi RR costinen 4/3 creature punainen varmasti pelaisi sitä, jos olisi 2RR draw 3 cards punainen ei varmasti pelaisi sitä.
Vexing Devilistä saa harvemmin damaget, kun vastustaja voi useammin ottaa mielummin 4/3-ukon, johon pystyy vastata blockerilla tai poistolla. Browbeatin huonompi moodi on draw 3, joka on tosiaan ihan eri sfääreissä kuin tuommoinen yks ukkeli tiskissä. Eli Vexing Devil on mielestäni useammin blankko kuin Browbeat.
-
Soul Ransomin osalta kannattaa miettiä kuinka usein olisi mielummin pelannut 4cc poistoa joka varmasti poistaa non-hexproof äijän. Veikkaan että aika usein.
Mutta koska miehen pölliminen on aivan eri asia kuin miehen poistaminen, on tilanne hieman toinen. Toki nelosvuorolla aggroa vastaan on parempaakin pelattavaa jos tarkoitus on pysyä hengissä, mutta entäs sitten kun ei ole välitöntä hengenvaaraa ja vastustaja pelaa mehukkaan targetin, kuten vaikka Thragtuskin. En nyt väitä, että tuo aura olisi välttämättä herkkupelattava, mutta en vain halua lytätä sitä heti alkuunsa ainoastaan siksi, että siinä on punisher-mekaniikka. Pitääpä siis koittaa vähän jotain Standard-breweja tuon kortin kanssa, kunhan Gatecrash rantautuu modoon.
-
Ja bonus-realistinen-synergia tuohon auraan: Responsaa vastustajan discardaukseen Cloudshiftillä: saa rahat ja kolmipyörän! (Paitsi jos tuossa tilanteessa auran controlleria ei katsota last known informationin perusteella, jolloinka ei käy ihan niin hyvin).
Kyllähän siinä Last Known Informationilla mennään, koska ability yrittää saada tietoja omasta sourcestaan (joka ei ole enää siellä missä pitäisi). Rahat ja kolmipyörä get.
-
Ite näkisin Ransomin enemmän jonkun väreille natsaavan ukkopakan sidellä. Ukkomirrorissa miesten määrä ratkasee, ja ransom joko tekee sen +1-1 loven pöytään, tai käytännössä pistää vihun top deck moodiin diskaamalla kaasut ja antaen sulle lisää. Tosin tuo, että sen voi heittää instanttina pois rankasee tässä käytössä aika paljon.
-
Vexing Devil on mielestäni roskaa.
Mielestäni on varsin kummallista että Vexing Devil on roskaa mutta Browbeat on käyttistä? Kuten varmaan kaikki ovat samaa mieltä niin molempia ei voi pelata kuin polttopakoissa. 3 manaa on ihan jäätävän paljon kyseisille pakoille se on mielestäni se pääsyy miksi Browbeat ei ole kovin kummoinen. 1 mana=4 damagea, 3 manaa=5 damagea suhde on myös Vexing Devilin puolella. Toki 4/3 creature on huonompi kuin 3 korttia. Kuitenkin jos olisi RR costinen 4/3 creature punainen varmasti pelaisi sitä, jos olisi 2RR draw 3 cards punainen ei varmasti pelaisi sitä.
Polttopakassa ei tulisi olla yhtään ukkoa kalastelemassa poistoja. Niitä voi sidettää sisään tokalle kierrokselle mikäli vastustajan olettaa sidettävän ukonpoistot veke eikä tämä pelaa lihaisia miehiä. Siilloinkin vexig devil on neljä päähän ja pelaisin burnissa sideltä mielummin Hellspark Elementalin.
Vexing devilin punisher mekaniikasta mulla ei ole mielipidettä, kun en ole miestä pelannut.
Soul ransom on selkeä win more kortti. (huomattavasti selkeämpi kuin muut punisher mekaniikat) jos saat diskattua ensin vihun käden ja sitten viet tämän miehen, on vihu muutenkin alakynnessä.
Limitedissä tämä sitten näyttää kyntensä korkeintaan niitä pelaajia vastaan jotka laittavat kaikki nappulat laudalle. Lisäksi sininen (sinivihreä splash) laputtaa paremmin muilla korteilla. Ja joissakin äärimmäisissä tapauksissa tuohon laputukseen voi jopa hävitä, kun millausdeckki on vastassa.
-
Soul ransom on selkeä win more kortti. (huomattavasti selkeämpi kuin muut punisher mekaniikat) jos saat diskattua ensin vihun käden ja sitten viet tämän miehen, on vihu muutenkin alakynnessä.
Limitedissä tämä sitten näyttää kyntensä korkeintaan niitä pelaajia vastaan jotka laittavat kaikki nappulat laudalle. Lisäksi sininen (sinivihreä splash) laputtaa paremmin muilla korteilla. Ja joissakin äärimmäisissä tapauksissa tuohon laputukseen voi jopa hävitä, kun millausdeckki on vastassa.
No jos on itse keskittynyt discardaamaan vastustajan käsikortteja, hän on varmasti sillä aikaa pelannut pöytään lappuja, joille pitäisi tehdä jotain. Tässä tilanteessa Soul Ransom ei ole mikään win more, vaan keino stabiloida.
Limitedissä sen sijaan se kahden kortin discardaaminen (kun samalla toinen saa nostaa kaksi korttia) ei ole mikään triviaali juttu muuta kuin silloin kun peli etenee myöhäiseen vaiheeseen, mitä ei aina edes ehdi tapahtua. Pelin alku- tai keskivaiheilla discardaaminen on lähinnä vain silloin helppoa, kun on floodannut, ja muissa tilanteissa Soul Ransom antaa pelaajalleen merkittävän edun joko pöytä- tai käsikorttitilanteessa.
-
No jos on itse keskittynyt discardaamaan vastustajan käsikortteja, hän on varmasti sillä aikaa pelannut pöytään lappuja, joille pitäisi tehdä jotain. Tässä tilanteessa Soul Ransom ei ole mikään win more, vaan keino stabiloida.
Limitedissä sen sijaan se kahden kortin discardaaminen (kun samalla toinen saa nostaa kaksi korttia) ei ole mikään triviaali juttu muuta kuin silloin kun peli etenee myöhäiseen vaiheeseen, mitä ei aina edes ehdi tapahtua. Pelin alku- tai keskivaiheilla discardaaminen on lähinnä vain silloin helppoa, kun on floodannut, ja muissa tilanteissa Soul Ransom antaa pelaajalleen merkittävän edun joko pöytä- tai käsikorttitilanteessa.
Tavallaan totta, riippuen hieman tilanteesta. Tosin stabiloisin mielummin boardcleanillä, kuin yrittäisin viedä miehen että saan blokittua toisen. Onhan nuo effectit sellaisenaan kovia, mutta moniko pakka pelasi m10-12 aikana mind controllia. Eli ei se miehen vieminen niin hyvä plääni ole. Tuossa lapussa on sitten se haitta, että mies saattaakin palautua omistajalleen sen yhden attackin jälkeen, vaikka vihun käsi olisi tyhjennetty ennen tuon castimistä.
Limitedissä tuolla toivoisi saavansa muun kuin 2/2 rat zombien, eli kyllä näkisin, että tuota korttia pelataan vasta lategamessa, jolloin siihen löytää myös turhat kaksi korttia jos tilanne niin vaatii. Omasta mielestä tuo on kuraa, tosin limitedissä dimirillä tunkisin sen varmaan pakkaan täytteenä, mutta en näe että tuota voisi pelata constructedissa. Tuon kortin osalta korttietua voi miettiä sen kannalta olisiko relevanttia jos hävitessä on kaksi vai neljä kuponkia kädessä.
-
Standardissa BUG ja farseek miehet hyötyvät kortista ja toimii vs. pommikkaiden rare pelaajien ( Armada Wurm, saman setin enkuli ).
-
Limitedissä tuolla toivoisi saavansa muun kuin 2/2 rat zombien, eli kyllä näkisin, että tuota korttia pelataan vasta lategamessa, jolloin siihen löytää myös turhat kaksi korttia jos tilanne niin vaatii. Omasta mielestä tuo on kuraa, tosin limitedissä dimirillä tunkisin sen varmaan pakkaan täytteenä, mutta en näe että tuota voisi pelata constructedissa. Tuon kortin osalta korttietua voi miettiä sen kannalta olisiko relevanttia jos hävitessä on kaksi vai neljä kuponkia kädessä.
Constructedissahan kortti voi hyvinkin olla turha, mutta tuo on kyllä melkoinen väite, että kortti olisi limitedissä kuraa. Silloin kun sen pelaa vaikka siihen vastustajan nelos- tai vitosdroppiin, on temposwing melko huima. Jos sillä saa vuoron tai kaksikin pidettyä ukkoa itsellään, on reissaaminen melko helppoa. Kyllä sen 2/2-rotankin ihan mielellään ottaa joissain tilanteissa (pelaisit varmaan korttia, joka diilaa 2 damagee targettiin ja tekee nalletokenin neljällä manalla). Ja mitä nopeammin vastustaja muuttaa sen Mindcullingiksi, sitä todennäköisemmin hän joutuu discardaamaan joko tarvitsemiaan ländejä tai spellejä.
Eihän tuota mitenkään voi ajatella vain Mind Controllina, jonka menettää jossain vaiheessa. Se Mindculling on oikeasti aika puhku efekti.
-
Eihän tuota mitenkään voi ajatella vain Mind Controllina, jonka menettää jossain vaiheessa. Se Mindculling on oikeasti aika puhku efekti.
Totesin aikaisemmin tuon ja Mindcullingin erosta sen mikä siinä mättää. Eli tuo ei forcaa vihua diskimään sitä hyvää korttia vaan vihu voi odottaa vaikka drawiin jos sieltä tulisi huonompi kortti, jonka sitten diskii jos on "pakko" saada ukko takas. Ja ukon takasottamisen voi ajottaa tilanteeseen jossa ajaa seuraavassa attackissa letaalit. Ei ne laput end of turnissa limitedissä kauheasti jeesaa.
Mut juu tuolla voi saada kierroksen tai pari aikaa kelloon, parhaimmillaan. Tietenkin tuo toimii varmasti joissakin tilanteissa paremmin kuin kuvittelen ja kuulisin mielelläni käyttäjien kokemuksia tuosta lapusta vaikka heti prellujen jälkeen. Ainahan sitä voi olla täysin väärässä, omien mielipiteiden kanssa.
-
Aika harvoin sitä pääsee setuppailee lethaalien ajoa, kun vastustaja on pöllinyt ukon, sillä kyllä siinä tilanteessa on aikalailla alakynnessä. Jossain vaiheessa sitten pääsee discardaamaan pari mahdollisimman turhaa korttia saadakseen äijänsä takaisin, ja silloin taas on vastustajalla tuoretta kaasua hanskassa. Varmaan joitain tilanteita on, että tuo aura ei hirveästi ehdi tekemään, mutta kyllä pääosin se aiheuttaa aikamoista päänvaivaa kohteeksi joutuvalle pelaajalle.
Toki se on sen verran erikoinen lappu, että sitä on vaikea verrata mihinkään aikaisempaan korttiin. Ihan mielenkiinnolla odotan omakohtaisia kokemuksia lapusta limited-peleissä, mutta alustavasti se on kyllä listallani ihan first pickien joukossa.
Edit:
Totesin aikaisemmin tuon ja Mindcullingin erosta sen mikä siinä mättää. Eli tuo ei forcaa vihua diskimään sitä hyvää korttia vaan vihu voi odottaa vaikka drawiin jos sieltä tulisi huonompi kortti, jonka sitten diskii jos on "pakko" saada ukko takas. Ja ukon takasottamisen voi ajottaa tilanteeseen jossa ajaa seuraavassa attackissa letaalit. Ei ne laput end of turnissa limitedissä kauheasti jeesaa.
Jotenkin tuntuu, että aliarvioit tuon discardin vaikutuksen. Ensinnäkin, jos odottaa omaan main phaseen, ei pääse vielä edes hyökkäämään sillä äijällä, ellei sillä ole hastea (eli vastustaja juuri pelasi "draw 2, opponent discards 2" -efektin menettämättä juurikaan tempoa). Toisekseen, vaikka nostaisikin jonkun turhemman kortin vaikka siihen hanskaan, jossa oli ennestään esim. 3 korttia, joutuu silti heittämään puolet käsikorteistaan pönttöön samalla kun toinen saa kahden kortin lisäyksen käteensä. Eikä se juuri nostettu kortti välttämättä edes ole semmoinen, jonka haluaisi discardata. Jos taas joutuu useamman vuoron odottelemaan discardausta, niin se mind control -efekti tuo jo melko hyvää etua auran kontrolloijalle, koska ko. efekti on aika hyvä.
Ei tuota oikein voi argumentoida siten, että jos vastustajalla on kaksi blankkoa kädessä, niin tämä aura muuttuu heti huonommaksi. Sehän on jo hyvä tilanne alkuunsa. Sen sijaan jos vastustajalla on herkkua kädessä, eli kun pelin voittaminen on vaikeimmillaan, on tuo aura todella poikaa.
-
Polttopakassa ei tulisi olla yhtään ukkoa kalastelemassa poistoja. Niitä voi sidettää sisään tokalle kierrokselle mikäli vastustajan olettaa sidettävän ukonpoistot veke eikä tämä pelaa lihaisia miehiä. Siilloinkin vexig devil on neljä päähän ja pelaisin burnissa sideltä mielummin Hellspark Elementalin.
Tämä tietysti riippuu formaatista, aika vaikea on hyvää ukotonta burnia rakentaa kuin legacyyn. Niissäkin yleensä ainakin Goblin Guide kannattaa pelata vähintään. Hellspark Elemental ei kyllä Path to Exileä ja Swords to Plowsharesia vastaan ole mitenkään parempi kuin Vexing Devil. Nämä ovat kuitenkin varmaan ne legacyn käytetyimmät yksittäiset poistot.
Itse olen pelannut aika paljonkin Vexing Devilillä ja todennut sen olevan melko huono, mutta jossakin matchupeissa se on kohtuullinen. Nytkun tulee Boros Charm, Skullcrack ja lisää shockkilandeja (ahneille) jotka tykkää Vexing Devilistä niin saatampa koittaa Standardissa kuinka toimii.
-
En ole varma kuinka käyttökelpoiseksi Soul Ransom loppujen lopuksi tulee osoittautumaan, mutta ainakin limitedissä sen voima vaikuttaisi olevan melko hirveä ainakin midgameen asti, endgamessa tietysti laimentuen muttei se kuraa silloinkaan yleensä ole.
Vertailun vuoksi: Jos rikkomisvaatimus olisi "Opponent discards two, Soul Ransom's controller draws two"-efektin sijaan "Soul Ransom's controller draws three", jonka vain vastustaja voisi pelata, olisi se silloinkin ainakin limited/standardipelattava lappu (eli lähes Control Magic, koska sellaista efektiä harvempi haluaa missään vaiheessa peliä maksaa), ja mielestäni ensinmainittu efekti (eli kuten se nyt on Soul Ransomissa) on parempi, koska yleensä "opponent discards two cards" on parempi kuin "draw a card." Näin nopeasti tuumailtuna... etten tajua miksi sitä ainakaan pelikelvottomaksi kukaan menisi väittämään.
Mainittu siis olettaen Soul Ransomin toimintatavaksi, että rikkoakseen Soul Ransomin opponentilla täytyy tosiaan olla vähintään ne kaksi korttia kädessä, eikä esim. Mind Rot-tyylisesti voi vain discardata kaksi tai vähemmän kortteja sen mukaan paljonko lappuja kädessä on... sitenhän se rikkomisefekti toimii, eikö vain?
-
Mainittu siis olettaen Soul Ransomin toimintatavaksi, että rikkoakseen Soul Ransomin opponentilla täytyy tosiaan olla vähintään ne kaksi korttia kädessä, eikä esim. Mind Rot-tyylisesti voi vain discardata kaksi tai vähemmän kortteja sen mukaan paljonko lappuja kädessä on... sitenhän se rikkomisefekti toimii, eikö vain?
Jos sinulla ei ole kahta korttia kädessä, et voi diskardata kahta korttia -> et voi maksaa abilityä -> et voi aktivoida sitä. Eihän manalla aktivoitavakaan ability toimi niin, että jos ei satu olemaan tarpeeksi niin riittää maksaa niin paljon kuin pystyy.
-
Jos sinulla ei ole kahta korttia kädessä, et voi diskardata kahta korttia -> et voi maksaa abilityä -> et voi aktivoida sitä. Eihän manalla aktivoitavakaan ability toimi niin, että jos ei satu olemaan tarpeeksi niin riittää maksaa niin paljon kuin pystyy.
Jees, varmistin tosiaan vain että käsitin sen oikein, vaikka eihän toisaalta koko lapussa olisi mitään järkeä jos se ei sillee toimisi.
-
Jos sillä saa vuoron tai kaksikin pidettyä ukkoa itsellään, on reissaaminen melko helppoa.
Sellainen ongelma tulee varmaan monesti vastaan, että heti pöllimisen jälkeen ei voi ajaa, sillä vastus voi heivata pari paanua pois ja kopata lihallaan. Silloin temposwing ei ole niin iso, mutta jää tuosta silti paanuja voitolle.
Kortti on keskimäärin limitedissä ihan bust.
-
Mites jos on joku mihin pöllityn ukon voi uhrata vastaukseksi tuohon vastustajalle tarjottuun abilityyn? Saako silloin "rahat ja kolmipyörän?" (katsokaa, ajan ilman päätä!)
-
Mites jos on joku mihin pöllityn ukon voi uhrata vastaukseksi tuohon vastustajalle tarjottuun abilityyn? Saako silloin "rahat ja kolmipyörän?" (katsokaa, ajan ilman päätä!)
Kyllä saa. Kun ability on kerran käynnistetty, se toteutetaan niiltä osin kun pystytään eli vaikka Soul Ransomia ei pystytäkään enää uhraamaan, nostat silti kaksi korttia. Eri asia on saada huijattua vastustaja käyttämään sitä jos sulla on näkyvissä säccioutlet (Altar's Reapillä valueille).