MtgSuomi.fi
Muu MTG => Sääntöongelmat => Aiheen aloitti: Hesfan - 09.02.13 - klo 21:24
-
Noniin.. Semmoinen jutska tuli mieleen että:
Miten käy jos hyökkään Aurelia, The Warleaderilla ja esim. kolmella 2/2 tokenilla ja vastustaja blokkaa vaikka 2 tokenia jotka kuolisi tähän, niin miten menee, voiko tokenit hyökätä viel toisen kerran? Käsittääkseni ''clean-up step'' on vasta vuoron lopussa, mutta ei hajuakaan miten tää homma menee. Kiitos jo etukäteen.
Lisäkysymys, tai lähinnä varmistus: Eli vastustaja blokkaa ne mun 2x 2/2 tokenia vaikka itsekin 2/2 toksuilla, jotka siis kuolisi tähän. Voiko hän blokata toisen kerran samoilla ukoilla, mikäli omatkin toksut pääsee hyökkäämään toisen kerran?
-
Se, onko creatureihin tehty tappava määrä vahinkoa, tarkastetaan joka asian välissä. Tämä on yksi ns. State-based actioneista. Eli heti kun combat damage on tehty, tarkistetaan, onko yksikään creature ottanut tappavan määrän vahinkoa, ja esimerkin tapauksessa kaksi tokeneistasi siis kuolevat, etkä pääse ajamaan niillä uudestaan. Vastaavasti vastustajasi ei voi enää blokata kuolleilla tokeneillaan. Jos vastustajan creature selviää hengissä ensimmäisen combatin yli, voi se toki blokata vielä toisessakin.
Vuoron lopussa olevassa Cleanup Stepissä nollataan creatureihin sillä vuorolla tehty vahinko ja "until end of turn" -efektit päättyvät.
-
Ok, tämä selvä, tuli viel mieleen että varmistetaan nyt samalla tämä, eli menevätkö creaturet vasta cleanup stepillä gravelle? Toisinsanoen siis saanko vaikkapa Thragtuskista tokenin vasta oman vuoroni lopussa vai heti combatin päättyessä?
-
Onko Cleanupissa järjestystä vai tapahtuvatko kaikki asiat samanaikaisesti?
-
Ok, tämä selvä, tuli viel mieleen että varmistetaan nyt samalla tämä, eli menevätkö creaturet vasta cleanup stepillä gravelle? Toisinsanoen siis saanko vaikkapa Thragtuskista tokenin vasta oman vuoroni lopussa vai heti combatin päättyessä?
Onko Cleanupissa järjestystä vai tapahtuvatko kaikki asiat samanaikaisesti?
Kuolleet creaturet menevät hautuumaalle välittömästi kun ne state-based actionin perusteella todetaan kuolleiksi. Jos niiden hautaaminen triggeroi jotain, se pistetään heti perään stäkkiin kunhan kuolleet on ensin kuopattu.
Cleanuppia koskien:
514. Cleanup Step
514.1. First, if the active player's hand contains more cards than his or her maximum hand size (normally seven), he or she discards enough cards to reduce his or her hand size to that number. This turn-based action doesn't use the stack. #
514.2. Second, the following actions happen simultaneously: all damage marked on permanents (including phased-out permanents) is removed and all "until end of turn" and "this turn" effects end. This turn-based action doesn't use the stack. #
514.3. Normally, no player receives priority during the cleanup step, so no spells can be cast and no abilities can be activated. However, this rule is subject to the following exception: #
514.3a At this point, the game checks to see if any state-based actions would be performed and/or any triggered abilities are waiting to be put onto the stack (including those that trigger "at the beginning of the next cleanup step"). If so, those state-based actions are performed, then those triggered abilities are put on the stack, then the active player gets priority. Players may cast spells and activate abilities. Once the stack is empty and all players pass in succession, another cleanup step begins.