MtgSuomi.fi

Muu MTG => MTG yleensä => Aiheen aloitti: luma - 22.04.13 - klo 07:47

Otsikko: Dragon's Maze Banned list update: Second Sunrise banniin Modernissa
Kirjoitti: luma - 22.04.13 - klo 07:47
Seuraavat bannilistamuutokset on julkaistu (http://www.wizards.com/Magic/Magazine/Article.aspx?x=mtg/daily/feature/244b2). Second Sunrise otti vasarasta Modernissa, syynä munapakan aiheuttamat ajankäytölliset ongelmat, kun lisävuoroilla pyöriminen viivästyttää isoa turnausta helposti kymmenen minuuttia.

In other news, Regrowth unrestrictoitiin Vintagessa, mutta se tuskin kiinnostaa ketään.
Otsikko: Vs: Dragon's Maze Banned list update: Second Sunrise banniin Modernissa
Kirjoitti: WoRMaSTeR - 22.04.13 - klo 10:08
Odotettu ja tervetullut banni. Pasianssia voi pelailla yksin kotona pakottamatta muita odottamaan.
Otsikko: Vs: Dragon's Maze Banned list update: Second Sunrise banniin Modernissa
Kirjoitti: Rancid- - 22.04.13 - klo 10:15
Sitä odotellessa, että asioita lähtis unbanniin Modernista. Bitterblossom tai Ancestral Vision (ei ehkä molempia), Green Sun's Zenith ja Wild Nacatl ainakin vois jossain vaiheessa harkita palautettavaks formaattiin.
Otsikko: Vs: Dragon's Maze Banned list update: Second Sunrise banniin Modernissa
Kirjoitti: Kide - 22.04.13 - klo 10:52
Taas näitä hetkiä kun rangaistaan osaavia pelaajia siitä, että vähemmän osaavat pelaajat haluaa netdeckata.
Otsikko: Vs: Dragon's Maze Banned list update: Second Sunrise banniin Modernissa
Kirjoitti: kivi - 22.04.13 - klo 11:05
Taas näitä hetkiä kun rangaistaan osaavia pelaajia siitä, että vähemmän osaavat pelaajat haluaa netdeckata.

Nimenomaan. Keskittyisivät kääntelemään kavuja jos eivät jaksa vaivautua opettelemaan kombon pyörittämistä riittävän nopeasti. Näen kyllä hyvin miksi tämä on ongelma isoissa turnauksissa, mutta Modernin bännilista alkaa olla melkoinen vitsi.
Otsikko: Vs: Dragon's Maze Banned list update: Second Sunrise banniin Modernissa
Kirjoitti: ADraw- - 22.04.13 - klo 11:17
Taas näitä hetkiä kun rangaistaan osaavia pelaajia siitä, että vähemmän osaavat pelaajat haluaa netdeckata.

Rankaistaan keitä ja mistä? Haluutko vähän avata tätä sun ajatuskulkua?

Tolla bännillä ei oo mitään tekemistä osaavien ja vähemmän osaavien pelaajien kanssa. Munapakka ei millään tapaa kuulunut tuohon formaattiin, ja on oikein ja armollista että se sai banaanivasaraa. Sillä tappaa kolmosvuorolla liian usein, mikä sotii Wizardsin formaatille asettamia tavoitteita vastaan. Siitä myös seuraa ajankäytöllisiä ongelmia etenkin GP-tasolla. Mun mielestä munia oli kiva pyöritellä ja harjasin niillä sen aikaa kun sai, mutta kun sillä pelas niin oli aika selvää ettei siitä huvista saa kovin kauaa nauttia.

Modernin bännilistalla on koomisen paljon paskaa, mutta tuo on kyllä paikkansa siellä ansainnut.
Otsikko: Vs: Dragon's Maze Banned list update: Second Sunrise banniin Modernissa
Kirjoitti: SahtiAine - 22.04.13 - klo 11:55
Minua harmittaa kyllä sunrisen banni noilla perusteluilla. Pelasin pakkaa turnauksessa kolme kertaa enkä kertaakaan mennyt ajalle, koska harjoittelin pakan toimintaa riittävästi niin ettei tarvinnut kuluttaa viittätoista minuuttia tappamiseen. Perustelu kohdistuu pelaajiin jotka eivät tätä vaivaa nähneet joten siinä mielessä TimeTraveler osuu samoille linjoille kanssani tässä asiassa.

Harmitusta aiheuttaa myös se että enimmät banaanit heitellään modernissa spellien avulla toimivien combo-dekkien suuntaan ja samalla suunnilleen yhtä nopeilla tapoilla varustetut infect ja bogle dekit joita joku voisi comboksi nimittää saavat mellastaa kaikessa rauhassa. Yksi osa Magicin kauneutta on siinä että metagamen mukaan pakkaansa pitää valita oikeat kortit. Vaikkapa Path to exile vs  Rest in peace. Bannaamalla spellipohjaiset combodekit joku muu tekee nämä valinnat puolestamme ja sitten hurskastelevat miten combot (kunhan ovat Johnnyjen käsissä olevia lasikanuunoita) kuuluvat terveeseen metagameen (jossa Timmyjä suojellaan pahoilta Spikeiltä).
Otsikko: Vs: Dragon's Maze Banned list update: Second Sunrise banniin Modernissa
Kirjoitti: Rancid- - 22.04.13 - klo 12:06
Joo, oikea perusteluhan Sunrisen bannille on se, että dekki on rikki ja kombottaa liian aikaisella vuorolla jopa vihakorttien läpi liian konsistentisti. Tuo turnausteknisillä syillä perustelu on ihan pelleilyä.
Otsikko: Vs: Dragon's Maze Banned list update: Second Sunrise banniin Modernissa
Kirjoitti: Kide - 22.04.13 - klo 12:10
Taas näitä hetkiä kun rangaistaan osaavia pelaajia siitä, että vähemmän osaavat pelaajat haluaa netdeckata.

Rankaistaan keitä ja mistä? Haluutko vähän avata tätä sun ajatuskulkua?

Tolla bännillä ei oo mitään tekemistä osaavien ja vähemmän osaavien pelaajien kanssa. Munapakka ei millään tapaa kuulunut tuohon formaattiin, ja on oikein ja armollista että se sai banaanivasaraa. Sillä tappaa kolmosvuorolla liian usein, mikä sotii Wizardsin formaatille asettamia tavoitteita vastaan. Siitä myös seuraa ajankäytöllisiä ongelmia etenkin GP-tasolla. Mun mielestä munia oli kiva pyöritellä ja harjasin niillä sen aikaa kun sai, mutta kun sillä pelas niin oli aika selvää ettei siitä huvista saa kovin kauaa nauttia.

Modernin bännilistalla on koomisen paljon paskaa, mutta tuo on kyllä paikkansa siellä ansainnut.

Eggsin yleisin tappo tulee vuorolla 4 kun Bloomit tulevat postista, toki vuorot kaksi ja kolmekin ovat mahdollisia, mutta näitäpä ei Wizards käyttänytkään bannien perusteluina. Bannit perusteltiin sillä, että "turnaukset hidastuu yhyy". Kuten MODOssa pelaavat eggsittäjät ovat huomanneet, deckillä on mahdollisuus voittaa siedettävissä ajoin, mutta nämä vähemmän osaavat pelaajat saattavat hyvinkin käyttää runsaanlaisesti aikaa jokaiseen triviaaliin valintaan. Tästä johtuu se, että tottumattomat pelaajat saavat matsinsa venymään hyvin, hyvin pitkään. Etenkin se, ettei mirroreita harjoiteltu, kusi asioita.

Mielenkiintoista, kuinka sanot, ettei Eggs kuulunut formaattiin. Miksei formaatissa hyvin pärjäävä ja keskimääräistä enemmän päätä vaativa combodeck mielestäsi "kuulu formaattiin"? Combot kuitenkin ovat hyvin suuri tekijä MtG:ssä, eikä Eggs tietääkseni erotu muiden combojen joukosta niin merkittävästi.
Otsikko: Vs: Dragon's Maze Banned list update: Second Sunrise banniin Modernissa
Kirjoitti: WoRMaSTeR - 22.04.13 - klo 12:18
Suunnilleen yhtä nopeilla tapoilla varustetut infect ja bogle dekit joita joku voisi comboksi nimittää saavat mellastaa kaikessa rauhassa. Yksi osa Magicin kauneutta on siinä että metagamen mukaan pakkaansa pitää valita oikeat kortit. Vaikkapa Path to exile vs  Rest in peace. Bannaamalla spellipohjaiset combodekit joku muu tekee nämä valinnat puolestamme ja sitten hurskastelevat miten combot (kunhan ovat Johnnyjen käsissä olevia lasikanuunoita) kuuluvat terveeseen metagameen (jossa Timmyjä suojellaan pahoilta Spikeiltä).
Ero on siinä että 1 manan hyviä maindeck kelpoisia ukon poistoja on modernissa läjäpäin kun taas 2 manan counterspellitkin tulee aina jollain drawbackilla ja hard counteria saa vasta 3 manalla. Näin ollen spellicombo joka tappaa 3 vuorolla on epäreilu tässä formaatissa. Force of Willin puuttuminen pakottaa Wizardsin pitämään nopeat combot formaatista ulkona. Onneksi on Legacy.
Otsikko: Vs: Dragon's Maze Banned list update: Second Sunrise banniin Modernissa
Kirjoitti: SahtiAine - 22.04.13 - klo 13:57
Rancid kiteytti tapansa mukaan erittäin hyvin. Samoilla linjoilla.

Worhamsterille ensin hieman yksityiskohtiin puuttumista mikä menee osin nillittämisen puolelle:
Mikä yhden manan maindeck kelpoinen poisto tehoaa Slippery Bogleen?
Eggs ei ole T3 spellicombo vaan T4, mutta tämä väittämäsi epäreiluus ei virallisten perustelujen mukaan ollut bannin syy vaan se että joillakin pelaajilla kesti turnauksissa liian kauan tappaa pakalla.

Mutta sitten siihen suurempaan kuvaan jonka vaikuttaisit totaalisesti missaavan. Nuo mainitsemasi "maindeck kelpoiset" kortit ovat maindeck kelpoisia siksi koska metagame on tietynlainen. Jos spellicomboja olisi metassa enemmän niin eri kortit olisivat "maindeck kelpoisia". Postaukseni tarkoitus oli sanoa että en pidä siitä että bannivasaran käyttäjät päättävät pelaajien sijasta siitä että path to exile on maindeck kelpoinen kortti mutta vaikkapa negate tai rest in peace ei ole.

Pelaajat ovat luovia keksimään ratkaisuja ongelmiin joita erilaiset pakat metassa tuovat mukanaan. Modernissa esimerkiksi tästä sopisi esimerkiksi joihinkin aggrolistoihin MAINIIN lisätyt seal of firet techinä eggsiä vastaan.

Laitetaan vielä lekaesimerkki vaikken formaatista niin paljon olekaan perillä: Jos lekasta bannattaisiin kaikki kunnolliset spellicombot niin jopa formaatin kivijalkana toimiva force of will lakkaisi olemasta "main deckattava" kortti.
Otsikko: Vs: Dragon's Maze Banned list update: Second Sunrise banniin Modernissa
Kirjoitti: WoRMaSTeR - 22.04.13 - klo 14:11
Mikä yhden manan maindeck kelpoinen poisto tehoaa Slippery Bogleen?
Jos nyt vaikka lähdetään siitä että Infect on 10 x parempi decki kun SlipperyBogle.deck. Siinä deckissä ei ole mitään evaasiota ja se joutuu rakentamaan munakorin siihen yhteen ukkoon jolloin vastus dealaa sen kanssa=gg. Se decki ei todellakaan ole lähelläkään bannivasaraa ja se ei todellakaan tapa vuorolla 3 kun kaikenmaailman snapcasterit hyppii eteen. Infect sen sijaan on siinä rajoilla että siitä voidaan puhua onko se liian nopea.

Haluatko oikeasti pelata sitä formaattia jossa Negate ja Rest in Peace on mainissa? Sellaiset maindeck kortit kertoisivat formaatin epäterveydestä jo itsessään kuin Ravagerin aikaiset maindeck artifactipoistot. Itse et taida ymmärtää että sellainen formaatti ei ole kovin hauska juuri kenellekkään.

Wizardsin käyttämät perustelut eivät olleen hyviä ja modernin bannilista on perseestä. Itse erityisesti Green Sun's Zenithin haluisin nähdä sieltä pois, se mahdollistaisi uuden kasan kilpailukykyisiä deckejä jotka eivät mielestäni olisi liian hyviä kuitenkaan. Ja edelleen sen Seething Songin banni oli käsittämätön temppu, mutta ei ne tietty heti voi omaa mokaansa myöntää.
Otsikko: Vs: Dragon's Maze Banned list update: Second Sunrise banniin Modernissa
Kirjoitti: SahtiAine - 22.04.13 - klo 14:44
Bogle tappaa vuorolla 4 siinä missä eggsitkin.  Rancor ja spirit mantle ovat mielestäni evaasiota.

Path to exile on magicin suurta kuvaa katsottaessa ihan yhtä kapea kortti kuin negate ellei jopa kapeampi. Miksi sen maindeckattavuus kertoo paremmasta formaatista kuin negaten?

Pelasin Ravager affinityä silloin kun se oli sallittua standardissa sekä sm-karsinnassa että sm-kisoissa. Huonot/tylsät pelit olivat niitä joissa vastustaja ei ollut oikealla tavalla valmistautunut metaan. Ehkä sen takia karsinta meni loistavasti epäinteraktiivisia pelejä pelatessa ja kisat huonosti kun interaktioita oli.

Muistan edelleen lämmöllä tappioksi kääntyneet matsit itse kisoissa Jussi Perälää ja Thaurzieta vastaan. Molemmat pelasivat goblineja ja peleissä tapahtui todella paljon mielenkiintoisia asioita. Sharpshooter vs Takahammas! Ei niin huonosti saada aikaan muistoja 9 vuoden takaa dekiltä joka "ei ole hauska". Mutta ehkä minä kuulun sitten siihen pieneen vähemmistöön jolle jätät tilan kun sanot ettei se ole hauskaa juuri kenellekään.

Nautin tosin myös Nether-go ja accelerated blue mirroreista.

Modernin bannilista on mielenkiintoinen eläin. Siellä on kyllä monta korttia jotka kutittelee juuri siinä mielessä että tuo voisi tuoda metaan jotain uudenlaista maustetta olematta kuitenkaan rikkinäisiä. Tästä näyttävät useimmat olevan yhtä mieltä, mutta ilman testaamista ja turnausdataa tätä ei voi tietää.
Otsikko: Vs: Dragon's Maze Banned list update: Second Sunrise banniin Modernissa
Kirjoitti: Yms - 22.04.13 - klo 14:48
Mikä yhden manan maindeck kelpoinen poisto tehoaa Slippery Bogleen?
Jos nyt vaikka lähdetään siitä että Infect on 10 x parempi decki kun SlipperyBogle.deck.
Et vastannut kysymykseen --> tajusit jääneesi umpikujaan.
Otsikko: Vs: Dragon's Maze Banned list update: Second Sunrise banniin Modernissa
Kirjoitti: Teravainen - 22.04.13 - klo 14:54
 Sunrisen banni oli todella fiksu veto, koko eggs-pakka häiritsi turnausten etenemistä ja pitkitti turnauksia ihan törkeästi. Hyvä esimerkki oli tämän vuoden Jyväskylän modern PTQ, jossa aina lisävuoroilla kesti törkeän kauan koska eggsit pyörivät siellä kärjistetysti kymmenen-viidentoista minuutin vuoroilla. Ei sitä että välttämättä kaikki pelaisi pakkaa hitaasti, mutta varsinkin kokemattomat pelaajat pystyvät tuolla pakalla vetämään niin törkeän pitkiä vuoroja. Vastustajan on myös aina hauska seurata 10 minuuttia kun toinen pelaa pasianssia, johon ei kuitenkaan aina voi scoopata jos vaikka ei pyörähtäisikään.
Otsikko: Vs: Dragon's Maze Banned list update: Second Sunrise banniin Modernissa
Kirjoitti: kivi - 22.04.13 - klo 14:59
Sunrisen banni oli todella fiksu veto, koko eggs-pakka häiritsi turnausten etenemistä ja pitkitti turnauksia ihan törkeästi. Hyvä esimerkki oli tämän vuoden Jyväskylän modern PTQ, jossa aina lisävuoroilla kesti törkeän kauan koska eggsit pyörivät siellä kärjistetysti kymmenen-viidentoista minuutin vuoroilla. Ei sitä että välttämättä kaikki pelaisi pakkaa hitaasti, mutta varsinkin kokemattomat pelaajat pystyvät tuolla pakalla vetämään niin törkeän pitkiä vuoroja. Vastustajan on myös aina hauska seurata 10 minuuttia kun toinen pelaa pasianssia, johon ei kuitenkaan aina voi scoopata jos vaikka ei pyörähtäisikään.

PTQ:ssa pelattiin kahdeksan kierrosta joista voin todistaa että yhden kierroksen lopussa munat pyörivät kohtuuttoman pitkään niin että se häiritsi turnauksen etenemistä. Isompi ongelma mielestäni on pelaaja joka pelaa koko ajan, ei ainoastaan lisävuoroilla, hitaasti tuota dekkiä eikä vastustaja tajua pyytää tuomaria hoputtamaan. Siinä nimittäin on vastustajan oikeusturva koetuksella kun munien roplailija kuluttaa leijonanosan yhteisestä pelikellosta.
Otsikko: Vs: Dragon's Maze Banned list update: Second Sunrise banniin Modernissa
Kirjoitti: WoRMaSTeR - 22.04.13 - klo 15:05
Et vastannut kysymykseen --> tajusit jääneesi umpikujaan.
Mikähän järki tässäkin kommentissa oli? Sekös nyt sen todistaa että kun Slippery boggleen ei pelata 1 manan maindeck vastauksia niin se decki on jotenki verrattavissa munacomboon? Vastasin mielestäni että Slippery Boggle.deck ei ole mielestäni minkäänlainen ongelma niin siitä ei tarvii puhua. Infect on parempi edelleen.

Bogle tappaa vuorolla 4 siinä missä eggsitkin.  Rancor ja spirit mantle ovat mielestäni evaasiota.
Trample on semievaasiota, Spirit Mantle on paska kortti (tämä toki mielipide).
Otsikko: Vs: Dragon's Maze Banned list update: Second Sunrise banniin Modernissa
Kirjoitti: WoRMaSTeR - 22.04.13 - klo 15:33
Pelasin Ravager affinityä silloin kun se oli sallittua standardissa sekä sm-karsinnassa että sm-kisoissa. Huonot/tylsät pelit olivat niitä joissa vastustaja ei ollut oikealla tavalla valmistautunut metaan. Ehkä sen takia karsinta meni loistavasti epäinteraktiivisia pelejä pelatessa ja kisat huonosti kun interaktioita oli.
Formaatti jossa 1 decki on niin paljon ylitse muiden että sun on pakko joko pelata jotain jolla on sitä vastaan hyvä matchup tai pelata kyseistä deckiä ei ole kovin terve vaikka se jonkun mielestä olisikin nautittavaa. Pelasin itse Ravageria samoissa karsinnoissa huonolla menestyksellä. Kaveri pelasi monovihreää jossa oli pelkästään artifacti hatea ja se käytännössä hävisi kaikki muut matchupit. Kaveri meni 3-3 kyseisellä läjällä. Ei ollut kivaa vaikka ikimuistoista toki myös itselle.
Otsikko: Vs: Dragon's Maze Banned list update: Second Sunrise banniin Modernissa
Kirjoitti: höpömies - 22.04.13 - klo 16:09
HUPS OffTopic:

Itse pelasin gobboja, splash kumi moksit ja shrapnel blastit ja great furnace.
Tais olla vielä nexuksia pari. Vein Affinitya 2-1, mutta 4-2 ei riittänyt SM -kisoihin kun mauton wirewood herald + skullclamp+ oversold cemetery chumppaili menemään.

Sharpshooter vs. Takahammas kuulosti kyllä loistavalta.

http://gatherer.wizards.com/pages/card/Details.aspx?multiverseid=48400 (http://gatherer.wizards.com/pages/card/Details.aspx?multiverseid=48400)

Haluaisin myös keskusteluun lisätä, että path to exile on musta AINA ollut maindekattava kortti.
Ja jos on pelannut aura hexproofia vastaan pakalla jossa on ukkoja, tietää että spirit mantle saattaa todella hyvin olla ero siinä, saako enään itse yhtään vuoroa.

Otsikko: Vs: Dragon's Maze Banned list update: Second Sunrise banniin Modernissa
Kirjoitti: Meltyman - 22.04.13 - klo 16:54
Haluaisin myös keskusteluun lisätä, että path to exile on musta AINA ollut maindekattava kortti.
Ja jos on pelannut aura hexproofia vastaan pakalla jossa on ukkoja, tietää että spirit mantle saattaa todella hyvin olla ero siinä, saako enään itse yhtään vuoroa.

Kiitos tästä. Olenkin etsinyt lausetta mistä löytyy "enään", että joku voi ottaa herneen nenään


Eniveis. Munat piti laittaa kaappiin, kun kukaan ei jaksa katsoa tylsää magickia.
Otsikko: Vs: Dragon's Maze Banned list update: Second Sunrise banniin Modernissa
Kirjoitti: ADraw- - 22.04.13 - klo 19:29
1) Eggsin yleisin tappo tulee vuorolla 4 kun Bloomit tulevat postista, toki vuorot kaksi ja kolmekin ovat mahdollisia, mutta näitäpä ei Wizards käyttänytkään bannien perusteluina. Bannit perusteltiin sillä, että "turnaukset hidastuu yhyy".

2) Kuten MODOssa pelaavat eggsittäjät ovat huomanneet, deckillä on mahdollisuus voittaa siedettävissä ajoin, mutta nämä vähemmän osaavat pelaajat saattavat hyvinkin käyttää runsaanlaisesti aikaa jokaiseen triviaaliin valintaan. Tästä johtuu se, että tottumattomat pelaajat saavat matsinsa venymään hyvin, hyvin pitkään. Etenkin se, ettei mirroreita harjoiteltu, kusi asioita.

3) Mielenkiintoista, kuinka sanot, ettei Eggs kuulunut formaattiin. Miksei formaatissa hyvin pärjäävä ja keskimääräistä enemmän päätä vaativa combodeck mielestäsi "kuulu formaattiin"? Combot kuitenkin ovat hyvin suuri tekijä MtG:ssä, eikä Eggs tietääkseni erotu muiden combojen joukosta niin merkittävästi.
Jaoinpa postauksesi osiin että on helpompi vastata.

1) Relevantti kysymys on mielestäni "Kannattaako munadekistä bännätä jotain?" eikä "Mitkä olivat Wizardsin perustelut bännäämiselle?". Kyllä, dekin yleisin tappo oli vuorolla 4.

Se silti tappaa vuorolla 3 huomattavan usein, mikä on mielestäni riittävä syy bännille.

2) Modon kello toimii ihan eri systeemillä kuin liveturnaukset. Ja vaikka suurimman osan ajasta munilla ehtii Modossa suorittaa matsit tarpeeksi nopeasti, silloin harvoin kun matsissa on interaktiota ja asioita joutuu miettimään ja mennään kolmanteen peliin, on kello ihan oikea ongelma. Mulla tuli ainakin Tallinnan PTQ:ssa unintentional tasuri munapakalla vaikka olinkin testannut dekillä runsaasti. On myös mielestäni typerää jos dekillä pitää olla miljoona testipeliä alla, että sillä voi suorittaa tarpeeksi nopeasti. Maailma nyt vaan ei toimi niin. Ja keittiönpöydälläkö sitä pitää ne matsit testata ennen kuin saa tulla turnauksiin? Se testaaminenkaan ei ees välttämättä auta kun usein noissa vaikeissa tilanteissa on tosi paljon liikkuvia osia mitä pitää ottaa huomioon.

3) Hyvin pärjäämisellä ja pään vaatimisella ei ole tekemistä asian kanssa. Toivon, että ymmärrätte Sahtiaisen kanssa ongelman vertauksen kautta.

Tämän formaatin vastaukset eivät ole Disenchantteja, vaan Shattereita ja Demystifyjä. Formaatissa ei ole Brainstormia. Jos erityyppisiin threatteihin osuvat vastaukset eivät overlappaa tarpeeksi, tulee Magicista aivan saatanan typerää nostolottoa, jossa katsotaan nousevatko oikeat vastaukset oikeaan aikaan oikeisiin uhkiin. Ongelma korostuu, kun formaatissa ei ole tarpeeksi asioita, joilla nostoihin voi vaikuttaa. Joku saattaa muistaa LSV:n artikkelin midrangen paskuudesta ja dekin oikean puolen nostamisesta oikeassa matchupissa. Liian vahvat erityyppiset uhat ja liian rajoittuneet vastaukset johtavat juurikin midrange-pakkojen perusongelmaan. Modern kärsii tästä ihan tarpeeksi ilman muniakin.

-

Seuraavaan en ota henkilökohtaisesti kantaa, mutta haluaisin kuulla teidän näkemyksenne asiaan:

Nautitteko peleistä, joissa Junk aloittaa Inquisition into Stony Silence, ja loppupelin ainoa relevantti kysymys on, että nostaako Eggs Echoing Truthin ennen kuin kuolee? Onko Magicille hyväksi pelit, joissa voimakkaat sidekortit aiheuttavat joko-sulla-on-se-ja-mä-häviän-tai-ei-oo-ja-mä-voitan tilanteita? Miksi? Eggsiäkin vastaan pystyy saamaan hyvin valituilla sidekorteilla favorablen matchupin lähes millä tahansa dekillä, mutta tämä johtaa usein peleihin, joissa nostoilla on huomattavasti enemmän merkitystä kuin pelaamisella. Pakanrakennustaitoja tämä toki palkitsee, vaikka johtaakin oikeat-vastaukset-oikeisiin-matchuppeihin ongelmaan pairingsien kanssa. Modernissa käy paljon muita formaatteja useammin muun muassa niin, että sidellä on kortteja, joita ei tuo koko turnauksessa kertaakaan sisään. Oletan, että lähes kaikkien mielestä on hyvä, että Magic on monipuolinen laji ja että pelissä on paljon erilaisia ilmiöitä, joiden ymmärtämisestä vastustajia paremmin saa etua. Onko hyvä, että pakan rakentamisen monimutkaistuminen vähentää in-game monimutkaisuutta ja -puolisuutta?
Otsikko: Vs: Dragon's Maze Banned list update: Second Sunrise banniin Modernissa
Kirjoitti: SahtiAine - 22.04.13 - klo 19:42
Minua harmittaa kyllä sunrisen banni noilla perusteluilla.

Mikäli banaanivasaran käyttäjien perustelut olisivat olleet ne mitkä mainitsit niin ei harmittaisi.
Otsikko: Vs: Dragon's Maze Banned list update: Second Sunrise banniin Modernissa
Kirjoitti: Fogxanic - 22.04.13 - klo 23:23
Minua harmittaa kyllä sunrisen banni noilla perusteluilla. Pelasin pakkaa turnauksessa kolme kertaa enkä kertaakaan mennyt ajalle, koska harjoittelin pakan toimintaa riittävästi niin ettei tarvinnut kuluttaa viittätoista minuuttia tappamiseen. Perustelu kohdistuu pelaajiin jotka eivät tätä vaivaa nähneet joten siinä mielessä TimeTraveler osuu samoille linjoille kanssani tässä asiassa.

Harmitusta aiheuttaa myös se että enimmät banaanit heitellään modernissa spellien avulla toimivien combo-dekkien suuntaan ja samalla suunnilleen yhtä nopeilla tapoilla varustetut infect ja bogle dekit joita joku voisi comboksi nimittää saavat mellastaa kaikessa rauhassa. Yksi osa Magicin kauneutta on siinä että metagamen mukaan pakkaansa pitää valita oikeat kortit. Vaikkapa Path to exile vs  Rest in peace. Bannaamalla spellipohjaiset combodekit joku muu tekee nämä valinnat puolestamme ja sitten hurskastelevat miten combot (kunhan ovat Johnnyjen käsissä olevia lasikanuunoita) kuuluvat terveeseen metagameen (jossa Timmyjä suojellaan pahoilta Spikeiltä).

En nyt sanois että infect rauhassa mellastaa bannissa on sentään Blazing Shoal jolla saa jo sillä + 9 cc punasella kortilla kakkosvuoron tapon. Nykyiseen 3 pumppuun verrattuna (Groundswell/Might of Old Krosa ja Mutagenic Growth).

Ei nyt se voi olla minkään bannin syy että pakka voi voittaa 3 vuorolla. Se onnistuu myös Boros väreillä steppe lynxillä. Sekä Ad Nauseam Conflagrate pakalla jota itse pelaan.

Se oli kyllä hyvä että munat sai bannia, meinaa nukahtaa kun joutuu seurata sitä pyöritystä.