MtgSuomi.fi

Kortit ja pakat => Turnauspakat ja limited => Legacy => Aiheen aloitti: Rancid- - 27.08.13 - klo 22:04

Otsikko: [Primer: All Spells] Never flood again, eli miksi ländejä on turha pelata
Kirjoitti: Rancid- - 27.08.13 - klo 22:04
Erinäisten tapahtumien summana innostuin kirjoittelemaan elämäni ekaa primer-tyyppistä artikkelia dekistä, jota kaikki oikeat Magicin pelaajat inhoavat, eli All Spells -kombosta. Kyseessähän on siis brutaalin ykkösvuoron tappoprosentin avulla (tai sen varassa) matseja voittava pino, jolla omissa käsissäni viimeisten kolmen turnauksen yhdistetty tulos on 14-5.
Dekkilistahan näyttää tältä:

// manat
4 Simian Spirit Guide
4 Elvish Spirit Guide
1 Wild Cantor
4 Summoner's Pact
4 Lotus Petal
4 Chrome Mox
4 Dark Ritual
4 Cabal Ritual
4 Manamorphose

// voittokortit
4 Balustrade Spy
4 Undercity Informer

// varsinainen konpo
4 Narcomoeba
1 Dread Return
1 Angel of Glory's Rise
1 Laboratory Maniac
1 Azami, Lady of Scrolls

// ynnämuut
4 Gitaxian Probe
4 Street Wraith
3 Cabal Therapy


En mä jaksa lukea koko artikkelia, anna tl;dr.

Hyvät puolet:
-   Voittaa todella usein ykkösgamen
-   Helppo pelata kohtuullisen oikein
-   Pelaa nopeasti ja jättää paljon aikaa matsien väliin
-   Maindeck todella halpa kasata

Huonot puolet:
-   Force of Will
-   Deathrite Shaman
-   Discard


Mitä dekillä on tarkoitus tehdä?

Lyhyt versio: voittaa vuorolla 1.

Pitkä versio:
1.   tuottaa 3B Balustrade Spy’n tai Undercity Informerin saamiseksi tiskiin (ja Informerin sitten pönttöön)
2.   millata oma dekki pois
3.   saada Narcomoebat tiskiin
4.   Dread Returnata Angel of Glory’s Rise, jolla Azami ja Maniac hyppäävät tiskiin
5.   nostaa kortti Azamilla, jolloin Maniac voittaa pelin


Eiks tää kuse FoWiin ja Deathrite Shamaniin aika pahasti?

FoWiin kusee. Siksi dekissä onkin neljä Probea, jolla päästään näkemään ilmaiseksi, onko vihulla jotain pahuutta kädessä, ja kolme Therapya, että ne pahuudet saa sieltä pois. Deathrite on armollinen veijari ja antaa kokonaisen vuoron aikaa voittaa. Aktiivista Shamaania ei maindeckilla käytännössä voi voittaa.


Okei, mitenkäs tuo 3B:n ja voittokeinon nostaminen aloituskäteen?

Vähintään yhden voittokortin nostamisen todennäköisyys aloitusseiskaan on noin 65%. Lisäksi pakassa on 8 kappaletta ilmaiseksi cyclaavaa korttia, joiden avulla todennäköisyys ykkösvuoron voittokorttiin nousee reiluun 71 prosenttiin. Yhden mulliganin jälkeen vastaavat luvut ovat 59% ja 65%. Ykkösvuoron voitto vaatii vähintään neljä korttia (Petal, Dark Ritual, mikä hyvänsä mana, voittokortti), joten kahden mulliganin jälkeen ykkösvuoron voitto on niin vaikea, että sille ei kannata laskea todennäköisyyksiä. Mulligointi mukaan luettuna voittokortin osumatodennäköisyys aloituskäteen – ilman cyclaajia – on kuitenkin yli 85%.

3B:n pystyy tuottamaan niin monella eri tavalla, että en edes yritä laskea sille lopullista todennäköisyyttä. Varmaa kuitenkin on, että siihen tarvitsee mustan manan, eli joko Manamorphosen, Petalin, Moxin, Pactin tai Cantorin. Edellä mainittujen korttien lukumäärä on 17, eli sellainen löytyy 91 prosentista aloituskäsiä (cyclaajien jälkeen 95%). Yhden mulliganin jälkeen luvut putoavat kohdille 88% ja 92%. Yhdistelmäprosentin laskeminen on kuitenkin tässä tapauksessa vähän hölmöä, sillä mustan manan puuttuminen on niin pieni ongelma, ettei sen takia yleensä kannata heittää muuten hyvää seiskaa pois.

Mikään edellä mainituista luvuista ei sitten ole mikään lopullinen totuus, vaan ne ovat vain suuntaa-antavia lukuja sen suhteen, millä todennäköisyydellä voittamisen kannalta välttämättömiin asioihin osuu. Tarkkoja lukuja saadakseen pitäisi tehdä jonkinlainen bruteforce-analyysi kaikista mahdollisista aloituskäsivarianteista, eikä mulla sattumoisin ole kiinnostusta lähteä miettimään noin 1950000000000 mahdolliselle permutaatiolle fiksuja rajauksia. Jos jonkin yhteenvedon näistä haluaa tehdä, johtopäätös on se, että todennäköisyydet välttämättömille asioille ovat yllättävänkin korkeat.


Jotkuthan pelaa tuossa Chancellor of the Annexia...

Niin pelaa. Se on paistimuuvi. Ensinnäkin edellisen kohdan prosenttiluvuista joudutaan reaalisessa tilanteessa paljon lähemmäs ei cycleriä -lukuja. Toisekseen jokainen vuoron 1 jälkeen nostettu Chancellor on aivan totaalinen blanko, mikä on hyvinkin relevanttia etenkin saidatuissa peleissä. Kolmanneksi, vaikka sen Chancellorin saisi aloituskäteen, se on sielläkin suora mulligan, ellei sen kaveriksi sattunut osumaan Moxia, ja Moxin kanssakin käytännössä väritön kortti.


Entäs sitten kun nostatkin sen Maniacin/Azamin/Narcomoeban?

Jokainen aloituskäteen nostettu kombopala on tietysti vähintään virtuaalinen mulligan, ja pienentää osaltaan ylempänä saatuja huikeita tuloksia. Tosissaan vaikeaksi tilanteen tekee se, että liian monta kombopalaa kädessä estää pyörimisen.

Pyöriminen on mahdollista ainakin silloin, jos pakan poismillaamisen jälkeen tiskissä on riittävän monta creaturea käteen nousseiden kombopalojen pöntöttämiseen Therapylla ennen Dread Returnin pelaamista, tai jos Maniacin saa animoitua ilman enkeliä/Azamia siten, että touhusta jää cycle-efekti yli. Helposti muistettava nyrkkisääntö kuitenkin on, että kolme nostettua kombopalaa vaikeuttaa elämää jo hyvin paljon, jos voittokorttina on Spy; Informerin kohdalla jo kahden nostetun kombopalan kanssa on todella vaikeaa. Kannattaa myös muistaa, että jokainen vastustajalla käytössä oleva instant-poisto on käytännössä yksi käteen nostettu Narcomoeba, sillä niillä pystyy tappamaan haudasta pompanneen Narcomoeban loppujen triggerien ollessa vielä stäkissä.

Dread Return on mielenkiintoinen rajatapaus siinä mielessä, että jos yksi voittokortti counteroidaan, Return muuttuu itsekin voittokortiksi. Kirjoittaessa tuli mieleen vertauskuvana Afrikan Tähden hevosenkenkä.


Miten sitä nyt sitten varsinaisesti pelataan?

Tähän kysymykseen on vähän vaikea antaa kattavaa vastausta, kyseessä kun on yksi niistä pakoista, joiden peli etenee siten, että nopanheitto on alkupeliä, mulligointipäätös keskivaihetta ja loppupeli alkaa vuorolla 1. Dekillä pelaamisen opettelussa onkin siis oikeastaan kolme osaa:

1.   Tee oikeat mulligointipäätökset
2.   Haistele, onko vastustajalla jotain näyttää pyörähdykselle
3.   Keksi keinot pelata vihakorttien ympäri

Esimerkki 1: käsikorttisi ovat Petal, Ritual, Informer ja Pact. Jos pelkäät FoWia, pelaat Pactin ESG:hen vasta, kun Informer on resolvannut. Jos taas pelkäät StoPia, pelaat Pactin ensin.

Esimerkki 2: ensimmäisenä spellinä pelaamasi Gitaxian Probe paljastaa, että vastustajasi pelaa sinistä, mutta et näe FoWia eikä discardia. Kädestäsi kuitenkin puuttuu jokin voittoon vaadittava elementti, ja ainoa cyclaava korttisi on toinen Probe. Jos vastustajalla on tässä tilanteessa kädessään Brainstorm, yrittäisin luultavasti lähteä tapolle ja nostaa voiton Probesta, sillä Brainstormin avulla vastustaja löytää neljästä nostamastaan kortista FoWin hyvin todennäköisesti. Jos Brainstormia taas ei ole, antaisin vastustajalle vuoron ja tarkastaisin tilanteen uudelleen ensi vuorolla toisella Probella.

Kannattaa muistaa, että Dread Returnin resolvattua poistot eivät yleensä ole ongelma. Maniac on itsekin Wizard, joten Azamilla pääsee laputtamaan kahdesti, mikä asettaa vastustajan kädelle entistä enemmän vaatimuksia. Oma taiteenlajinsa on myös se, milloin vastustajalle on varaa antaa vuoro Informer tai Maniac tiskissä. Molemmat temput olen joskus onnistuneesti tehnyt, eikä niitä kannata turhaan pelätä. Etenkin Maniac ilman Azamia on varsin turvallinen, sillä pääset pelaamaan kaikki jäljellä olleet Therapyt enkelin palauttamien ylimääräisten Informerien avulla.


Mitä sitten kun vihut saidaa gravevihaa sisään?

No sitten saidataan itse jotain hyvää kans. Vaihtoehtoja on useita, oma saidini näyttää tältä:
3 Pact of Negation
4 Goblin Charbelcher
4 Lion's Eye Diamond
4 Spoils of the Vault

Jotkut pelaavat Empty the Warrensia, ja alkuperäisen All Spells -artikkelin kirjoittanut Adam Prosak ehdotti jopa Doomsday-sideä:
4 Doomsday
1 Shelldock Isle
1 Emrakul, the Aeons Torn
4 Recross the Paths
1 Infernal Contract
1 Goblin Charbelcher
3 Lion's Eye Diamond

Yhteistä näille kaikille on kuitenkin se, että alkuperäisestä omaan suuhun millaamiseen perustuvasta juonesta luovutaan, ja sen sijaan käytetään hyväksi rituaalien ja landien määrää toisella tavoin. Belcher-juoni vaatii kokonaisuutena millaustappoa enemmän manaa, mutta toisaalta viimeiset kolme manaa voidaan tuottaa LEDillä. Tappo luonnollisesti hidastuu tästä kaikesta jonkin verran, mutta muuttuu varmemmaksi toteuttaa, kun harvempiin yksittäisiin asioihin häviää pelin suoraan.
Omassa saidausjuonessani otetaan grave-kombosta pois niin paljon kuin lähtee, eli:
-3 Spy
-4 Informer
-8 kombopala
+15 sidekortti

Poikkeuksena Storm, jota vastaan yleensä ei sidetetä ollenkaan, ellei vastustajan sideltä näytä löytyvän jotain übertechiä. Saidaamisesta vielä yksi ohje: tällä dekillä se kuuluu *aina* toteuttaa niin, että sidellä olevat kortit sekoitetaan pakkaan ja sitten otetaan 15 korttia pois. Myös kolmospeliin.
Otsikko: Vs: [Primer: All Spells] Never flood again, eli miksi ländejä on turha pelata
Kirjoitti: kaMeli85 - 27.08.13 - klo 22:48
Tänkö nimi on nyt virallisesti sitten vakiintunut Oops, All Spells? Itse oon oppinut tunteen nimellä Rogue Hermit ja oman listani jakaakseni (9-1-0):

Kavut
4 Simian Spirit Guide
4 Balustrade Spy
4 Undercity Informer
4 Street Wraith
4 Narcomoeba
4 Elvish Spirit Guide
1 Angel of Glory's Rise
1 Laboratory Maniac
1 Azami, Lady of Scrolls

Taikoja
4 Cabal Ritual
4 Dark Ritual
4 Pact of Negation
4 Manamorphose
4 Gitaxian Probe
2 Cabal Therapy
1 Dread Return
1 Worldly Tutor

Muuta
4 Chrome Mox
4 Lotus Petal
1 Lion's Eye Diamond

SB
4 Goblin Charbelcher
2 Lion's Eye Diamond
2 Seething Song
3 Empty the Warrens
4 Rite of Flame
Otsikko: Vs: [Primer: All Spells] Never flood again, eli miksi ländejä on turha pelata
Kirjoitti: Stils - 27.08.13 - klo 22:59
Mukava lueskella primereita myös suomeksi. Näitä voisi lukea enemmänkin.
Rancidin listassa hymyn huulille saa se, että side on monta kertaa maindeckiä kalliimpi (koska LED). Tässä on potentiaalia monen aloittavan lekapelaajan ensimmäiseksi combodeckiksi (pienellä rahalla saa paljon lekakäyttiksiä), mutta mitä erilaisimpiin sideplääneihin voi kaiketi varautua kun kaikilla ei ole LEDejä. Mielummin tämä kuin burni :)
Otsikko: Vs: [Primer: All Spells] Never flood again, eli miksi ländejä on turha pelata
Kirjoitti: deFreak - 27.08.13 - klo 23:08
Primerin kirjoittaja taitaa olla köyhä, kun joutuu pelaamaan budjettiläjää lekassa.
Otsikko: Vs: [Primer: All Spells] Never flood again, eli miksi ländejä on turha pelata
Kirjoitti: Rancid- - 27.08.13 - klo 23:12
Eikä oo ees omat kortit!
Otsikko: Vs: [Primer: All Spells] Never flood again, eli miksi ländejä on turha pelata
Kirjoitti: Karppa - 27.08.13 - klo 23:15
Tuli pelattua samaa listaa Jyväskylän GPT:llä. Tosin yhden Caban Therapyn paikalla oli Grim Monolith.

En nyt recordia muista, mutta 4-2 tai jotain vastaavaa se oli. Kaikki Game voittoni olivat, 2 lukuunottamatta turn 1 voittoja. Elikkä suht consistentisti pyörähtää.

Tämä kun tarvitsee vain tosissaan sen 4 korttia pyöräytykseen. Yhdessäkin pelissä pyöräytän drawilta Spyn peliin ja vastustajani fowittaa. Noh heti perään pyöräytin neljällä jäljellä olevalla toisen kerran.

"Hauska" deck, ainakin kuka sitä pelaa. Muilta lähinnä pyytelin anteeksi.

PS. Ihan hyvä juttu :)
Otsikko: Vs: [Primer: All Spells] Never flood again, eli miksi ländejä on turha pelata
Kirjoitti: Wrakis - 28.08.13 - klo 04:13
FoWiin kusee. Siksi dekissä onkin neljä Probea, jolla päästään näkemään ilmaiseksi, onko vihulla jotain pahuutta kädessä

Tämä kohta jäi ihmetyttämään. Mitäpä teet vaikka sieltä kädestä ilmestyisikin Fow? Jos jäät stallaamaan, Fow pysyy siellä. Toki saat kerättyä kamat toiseen pyörähtämiseen, mutta eikö sellainen venailu vain auta vastustajaa enemmän kuin hyvin?
Otsikko: Vs: [Primer: All Spells] Never flood again, eli miksi ländejä on turha pelata
Kirjoitti: Prenger - 28.08.13 - klo 07:01
FoWiin kusee. Siksi dekissä onkin neljä Probea, jolla päästään näkemään ilmaiseksi, onko vihulla jotain pahuutta kädessä, ja kolme Therapya, että ne pahuudet saa sieltä pois.
Otsikko: Vs: [Primer: All Spells] Never flood again, eli miksi ländejä on turha pelata
Kirjoitti: Rancid- - 28.08.13 - klo 11:28
Juurikin näin, eli jos se FoW näyttää rumaa naamaansa vastustajan kädessä kun Probetat (tai muuten vaan tiedät että se on siellä), on vaan keksittävä keinot pelata sen ohi. Yleensä tämä tarkoittaa kaikessa yksinkertaisuudessaan sitä, että tuutataan kaksi voittokorttia stäkkiin tai kaivetaan FoW pois Therapylla. Harva FoW-dekki pystyy lyömään tiskiin niin paljon painetta, että sen kanssa olisi ihan hirvittävä kiire.
Otsikko: Vs: [Primer: All Spells] Never flood again, eli miksi ländejä on turha pelata
Kirjoitti: meite - 28.08.13 - klo 12:04
Pitäskö sidelle tuikata jotakin faksivihaa? Lienee sama kerätä kamat jos tiskiin tulee esim. Chalice nollalla?
Otsikko: Vs: [Primer: All Spells] Never flood again, eli miksi ländejä on turha pelata
Kirjoitti: Rancid- - 28.08.13 - klo 12:12
En ymmärrä kysymystä. Toki dekissä on Belcher-komboon saidaamisen jälkeen kolmasosa nollan manan spellejä, mutta kyllähän senkin läpi on mahdollista (joskaan ei helppoa) voittaa. Faksiviha olis silti enimmäkseen vaan tiellä.
Otsikko: Vs: [Primer: All Spells] Never flood again, eli miksi ländejä on turha pelata
Kirjoitti: Anrix - 28.08.13 - klo 17:25
Sourcessa muistaakseni joku oli kehitellyt belcheriin softaa, joka laskee todennäköisyyksiä. Oli laittanut koodinsa yleiseen jakoon. Siitä pystyisi ehkä muokkaamaan myös tähän..?

Edittiä. Lisäksi löysin jonkun kehittämän koodin sourcen The rogue Hermit-ketjusta (olikoos sivulta 14 linkkiä codepadille).. Se on tosin koodattu pythonilla ja on vissiin aikas hidas laskemaan. Heitinpä nyt vain, jos joku haluaa koodailla/"parantaa" koodiaan tai muuten vain kiinnostaa.
Otsikko: Vs: [Primer: All Spells] Never flood again, eli miksi ländejä on turha pelata
Kirjoitti: Rancid- - 28.08.13 - klo 18:17
Tutustuin vähän internetin ihmemaahan ja löysin sieltä hienojen ihmisten hienoja listoja. Aattelin tässä kommentoida vielä vähän sieltä löytyneitä asioita.

Ei Belcheriä tai muuta kakkospläniä sidellä: Voi herran jumala sentään. Et vissiin halua voittaa Magicissa pelejä. Yhteen gravevihaan foldaaminen ei, lapsukaiset, ole kauhean kivaa.

Ei cyclereitä: Street Wraithien cuttaamisen pystyn hyväksymään. Probe on välttämätön. Lisäksi dekillä, jossa ykkösvuoron tappo on plan A, cyclerit tuovat kivasti konsistenssia sen saavuttamiseen.

Ei Manamorphosea: Makuasia. Itse tykkään maksimoida keinot pestä värejä mustaksi, kun se musta on kerran välttämätön. Lisäksi cantrip-efekti on useammin hyvä kuin huono.

Chancellor of the Tangle: Tähän pätee täsmälleen samat asiat kuin Annexiin, paitsi että Tangle ei ole edes hyvä vihakortteja vastaan. Moxiin se menee vähän paremmin.

Living Wish ja kahdeksas voittokortti sidellä: En ihan heti muista milloin mulla olis ollut niin paljon ylimääräistä manaa käytettävissä vuorolla 1, että voittokortin Wishaamiseen olisi ollut aikaa. LEDin pelaaminen Wishin kaverina mainissa auttaa tähän ongelmaan, mutta pakottaa sekä menemään täysin all in että nostamaan molemmat yhdessä, sillä kumpikin on yksinään tosi huono.

Living Wish ja mustaa tuottavia ländejä sidellä: Periaatteessa vahva ehkä. Voisi olla testaamisen arvoista. Tämä efekti on kuitenkin Manamorphose, josta menettää yhden manan, sitä ei saa castattua kahdesta SSG:stä eikä saa korttia tilalle. Paperilla ei siis ihan loputtoman hyvä.

Pact of Negationit mainissa: FoWin todennäköisyys vastustajan aloituskäteen on 40%. Pactin todennäköisyys omaan aloituskäteen on 40% ja lisäksi sen löytyminen aloituskädestä heikentää todennäköisyyttä omaan kombottamiseen. Ei mielestäni riittävän hyvä.

Bridge from Below: Korttislotin tuhlaamista. Tilanne, jossa olet just sen yhden kortin verran liian syvällä ja se pitäisi saada Therapylla pois kädestä, on todella harvinainen.
Otsikko: Vs: [Primer: All Spells] Never flood again, eli miksi ländejä on turha pelata
Kirjoitti: absurdimuukalainen - 28.08.13 - klo 18:54
Et kommentoinut Empty the Warrenssia mitenkään. Eikö se olis tuon Belcher juonen rinnalla ihan jepa?

Otsikko: Vs: [Primer: All Spells] Never flood again, eli miksi ländejä on turha pelata
Kirjoitti: Rancid- - 28.08.13 - klo 19:43
Onhan se EtW luultavasti ihan kelvollinen pläni. En kommentoinut sitä sen enempää, koska a) en ole pelannut sillä itse, b) ajattelin että se nippuuntuu kätevästi tuon ensimmäisessä lisäkohdassa mainitun "pakko olla plan B" -kommentin kanssa. Vihut luultavasti saidaavat kavupoistoja pois, mikä osaltaan parantaa goblinilaumaa.

En ole kuitenkaan ihan varma siitä, saako noiden kahdeksan Spirit Guiden kanssa riittävästi stormia pohjalle, etenkin kun Summoner's Pactia ei voi castata jos aikoo lähteä Warrensille. Tiskiin olisi kuitenkin hyvä saada vähintään 10 ja mielellään 12 pikkumiestä. Se hyvä puoli goblineissa toki on, että niitä pystyy kätevästi donkkailemaan Therapyn flashbackiin.
Otsikko: Vs: [Primer: All Spells] Never flood again, eli miksi ländejä on turha pelata
Kirjoitti: Rancid- - 29.08.13 - klo 00:41
Brute force -analyysia allekirjoittaneen buildille ajeltu Artun kanssa. Dekin oletetaan olevan 52 korttia, eli että Wraithit ja Probet cyclataan aina. Niitä ei siis voi laittaa Moxiin. Analyysi ei myöskään osaa huomioida Manamorphosesta nostettavia kortteja eikä alkukädestä löytyviä kombopaloja.

(click to show/hide)
Otsikko: Vs: [Primer: All Spells] Never flood again, eli miksi ländejä on turha pelata
Kirjoitti: luma - 29.08.13 - klo 12:52
Jos ihmisiä (tai nörttejä) kiinnostaa bruteforcauskoodi niin se löytyy täältä (http://pastebin.com/7N7ds5sd), tulokset ovatkin jo tuossa ylempänä.

Edit: koodin BNF:ää muokattu nätimmäksi ja yksi bugi korjattu
Otsikko: Vs: [Primer: All Spells] Never flood again, eli miksi ländejä on turha pelata
Kirjoitti: kivi - 29.08.13 - klo 13:19
Brute force -analyysia allekirjoittaneen buildille ajeltu Artun kanssa. Dekin oletetaan olevan 52 korttia, eli että Wraithit ja Probet cyclataan aina. Niitä ei siis voi laittaa Moxiin. Analyysi ei myöskään osaa huomioida Manamorphosesta nostettavia kortteja eikä alkukädestä löytyviä kombopaloja.

4 korttia: 2432 / 270725 (0.89%)
5 korttia: 166752 / 2598960 (6.42%)
6 korttia: 4021512 / 20358520 (19.75%)
7 korttia: 50159676 / 133784560 (37.49%)
8 korttia: 406751756 / 752538150 (54.05%)

Kannattaako tällä dekillä aloittaa vai nostaa? Tuo numero puhuisi nostamisen puolesta.
Otsikko: Vs: [Primer: All Spells] Never flood again, eli miksi ländejä on turha pelata
Kirjoitti: Rancid- - 29.08.13 - klo 13:46
Syitä sille, että nostolla oleminen olisi huono juttu, ovat käytännössä Daze ja discardit. Täytyy pohtia jossain kohtaa kunnolla, miten painavia nämä syyt ovat.
Otsikko: Vs: [Primer: All Spells] Never flood again, eli miksi ländejä on turha pelata
Kirjoitti: jupu_ - 29.08.13 - klo 13:48
Vihun cantrippi fowin kaivamiseksi myös, lisäksi vihun nopeat konpot. Olisin itse drawilla deckkejä kuten goblin, enchantress jne. jotka eivät voi tehdä ykkösvuorolla mitään liian vaikeaa itselle.
Otsikko: Vs: [Primer: All Spells] Never flood again, eli miksi ländejä on turha pelata
Kirjoitti: Rancid- - 29.08.13 - klo 14:08
BNF-speksistä löytyi (taas) bugi, jonka takia 5-8 kortin kädet oli laskettu pikkuisen väärin. Korjattuja lukuja:

4 korttia: 2432 / 270725 (0.89%)
5 korttia: 160488 / 2598960 (6.18%)
6 korttia: 3895364 / 20358520 (19.13%)
7 korttia: 48987092 / 133784560 (36.62%)
8 korttia: 399685194 / 752538150 (53.11%)
Otsikko: Vs: [Primer: All Spells] Never flood again, eli miksi ländejä on turha pelata
Kirjoitti: vhirvela - 29.08.13 - klo 15:20
Pelasin viime telakkalegacyssa tismalleen tätä kokoonpanoa.
Ehdotan kuitenkin parannusta oman kokemukseni mukaan:
4 Street Wraith   on käytännössä vain paskempi probe. Koska tarkoitus on pyörähtää vuorolla yksi niin chancellor of the tangle ei oo paha tässä slotissa.
Olen samaa mieltä että changellor of annex on aika ankee tässä deckissa koska joko veikataan että vihu pelaa häirintää vuorolla 1 ja sitten tyyliin 4  häirinnän häirintää ei vaan riitä. (enempää mainilla tuskin on ees varaa pelata) tai sitten vaan ns. kaikki munat samaan koriin ja pelataan semmoista mainia joka pyörähtää vuorolla yksi tai scooppaa käytännössä.  (mielestäni tällä kokoonpanolla voi mulligoida jopa neljään korttiin niin että on silti mahikset pyörähtää vuorolla 1 jos osuu nutseihin.)

Side ehdotus:
Oon nähnyt paljon sidejä jotka pelaa pact of negationeita yms ns. häirinnän estojen estoa. Ja mielestäni side on tässä deckissä tärkeässä osassa koska pahimmillaan ja useasti vihu sidetti 6+ grave/kombo viha korttia sisään pelien välissä.

No koska tämä on niin sidella vihattu deckki tyyppi. (vähän mielestäni aiheettomastikkin...ei nyt mielestäni kuitenkaan kannata 6+ korttia sideen pistää yhtä niche fringe viritelmää vastaan. toki osa näistä sidekorteista toimii myös reanimatoreita ja dredgrea vastaan mutta pelataanko dredgeä edes oikeasti suomessa paljon? Telakkalegacyssa näin yhden manallisen version)

Mitä jos kokeilisimme siis sidea joka tappaa vihun siden lähes kokonaan?
Ainoat ärsyttävät kortit meidän sidetyksen jälkeen on  Stiffle ja jossain määrin  canonisti mutta mielestäni canonisti on sen verran fringe ettei sitä tarvitse ottaa huomioon.

Side:
4:Empty the warrens
4: Burning wish
4: rite of flame
3: lions eye diamond (budjetti versiossa pyretic ritual)

Tämä sidetys aiheutti aikamoista lystikkyyttä kun mm. elf kombo deckki game 3  mulligoi 1 korttiin!...ja ainoa relevatti kortti jota hän ei välttämättä edes tiennyt haluavansa aloitus käteen olisi ollut  se remove any number of spells from the stack jonka saa pealta 0 manalla jos vihu on pelannut yli 3 loitsua. :P Mut esim. relic of progenitus yms yms olisi ollut kädessä ihan turhia.

Monesti myös vihu game 2 mulligoi 2-3 kertaa aloittaa deathrite shaman tai relic of progenitus ja on siinä ihan munapystyssä että nyt on game paketissa XD Hauskaa katseltavaa!:)

Turnee meni mulla muistaakseni 3-3 ja kuitenkin pairasin ittelleni ehdottomasti hankalimpaa vastusta vastaan eli delicious kake joka oli suunnitellut tämän siden minulle joten hänen delwer tarmogoiff viritystään vastaan ei paljon ollut mahiksia imho.
Ja mä en tosiaan oo hyvä pelaaja aika surkee itse asiassa. Tässäkin turneessa sivustakatsoja tuli nillittämään että häivisin yhden gamen pelivirheen takia:P hän oli oikeassa! Enkä kauaa legacy turnauksia vääntänyt (olikohan tämä nyt kolmas vai neljäs) näen todellakin mahiksia tässä deckissä pitää vaan uskaltaa enempi ite mulligoida niin että parantaa 1 vuoro pyörähtämis kertojen määrää niin kyllä se siitä!:)

EDIT:
Niin siis 4 street wraithin tilalla pelaan 3 chancellor of tanglea ja yhtä  Bridge from the belowta koska tällöin jos vihu stiflaa narcomoeban tai esim aloittaa 2 narccista ja labratory maniac kädessä niin ei vielä ole ihan hävinnyt eli siis saa sen dredge returnin pyörähtämäänkin vaikka flashbackkaisi 1-tai 2 miksei kolmekin cabal therapya.

Ei vissiin tuplapostata.
-- luma
Otsikko: Vs: [Primer: All Spells] Never flood again, eli miksi ländejä on turha pelata
Kirjoitti: Fal - 29.08.13 - klo 15:32
elf kombo deckki game 3  mulligoi 1 korttiin!

Tossa asiassa auttaa se, ettei dekki näytä edes ländi + deathrittis yhdistelmää vaan saan kasan all- ja nolandereita :)
Otsikko: Vs: [Primer: All Spells] Never flood again, eli miksi ländejä on turha pelata
Kirjoitti: WoRMaSTeR - 29.08.13 - klo 15:34
No koska tämä on niin sidella vihattu deckki tyyppi. (vähän mielestäni aiheettomastikkin...ei nyt mielestäni kuitenkaan kannata 6+ korttia sideen pistää yhtä niche fringe viritelmää vastaan. toki osa näistä sidekorteista toimii myös reanimatoreita ja dredgrea vastaan mutta pelataanko dredgeä edes oikeasti suomessa
En oikein usko että ketään rakentaa sideänsä tätä deckiä ajattellen, ongelma on että lähes kaikki Stormia vastaan hyvät laput on hyviä tätä vastaan + graveviha. Siksipä normista sidestä varmasti löytyy ainakin se 6 korttia jota sidettä kuolleiden korttejen tilalle.

Hassua sinänsä että ehdotat maindeckiin "parannusta" käsittääkseni melko pienellä pelikokemuksella ja myöntäen että et ole kovin hyvä Legacyssä. Luottaisin Rikolaan tässä asiassa.

Desperate Ritual on muuten suoraan parempi kuin Pyretic Ritual (vaikkakin marginaalitapauksissa) eli kantsii varmaan pelata sitä ennemmin.
Otsikko: Vs: [Primer: All Spells] Never flood again, eli miksi ländejä on turha pelata
Kirjoitti: vhirvela - 29.08.13 - klo 15:41
elf kombo deckki game 3  mulligoi 1 korttiin!

Tossa asiassa auttaa se, ettei dekki näytä edes ländi + deathrittis yhdistelmää vaan saan kasan all- ja nolandereita :)
anteeksi...ei oo tarkoitus olla ilkeä.
tätähän minä en kuitenkaan virallisesti tiennyt;)
Otsikko: Vs: [Primer: All Spells] Never flood again, eli miksi ländejä on turha pelata
Kirjoitti: syfilisx - 29.08.13 - klo 15:43
Tässäkin turneessa sivustakatsoja tuli nillittämään että häivisin yhden gamen pelivirheen takia
Se oli lähinnä huomio, että kehittyisit pelaajana.
Metasta täytyy sanoa sen verran, että tuolla oli paikanpäällä 3 dredgeä & 3 All spellsiä, ei mennyt vihakortit hukkaan, etenkin kun yhdessä versiossa ei ollut toista killiä sidellä.
Otsikko: Vs: [Primer: All Spells] Never flood again, eli miksi ländejä on turha pelata
Kirjoitti: vhirvela - 29.08.13 - klo 15:45
Juuh. siis ihan vaan ajatuksia. en itsekkään varmaan kuuntelisi itseäni tällä kokemuksella.
Mutta esitän kysymyksen: Jos ei halua pelata 4 x street wraithia.. (koska "vain" paskempi probe)
eikä halua pelata chancellor of tanglea, tai chancellor of annexia tai pact of negationia mainissa syistä, jotka on tässäkin ketjussa käyty läpi. Niin mitä tuossa slotissa oikeasti haluaisi pelata?
Onko mitään relevanttia korttia jäljellä?

Tässäkin turneessa sivustakatsoja tuli nillittämään että häivisin yhden gamen pelivirheen takia
Se oli lähinnä huomio, että kehittyisit pelaajana.
Metasta täytyy sanoa sen verran, että tuolla oli paikanpäällä 3 dredgeä & 3 All spellsiä, ei mennyt vihakortit hukkaan, etenkin kun yhdessä versiossa ei ollut toista killiä sidellä.

Tuo on vain kirjavaa kielenkäyttöäni oikeasti arvostan kommenttia koska opin siitä jotain mitä en edes tiennyt tästä  deckistä. Mutta usko pois kyllä se tilanne silloin häviön jälkeen vähän otti aivoon..mut hei enempi olin vihainen itselleni ja ihmisiähän tässä vain ollaan. Kiitos kuitenkin huomiosta koska sitä erikoistilannetta en tosiaan ollut koskaan törmännyt tai ajatellut.

Ei vissiin edelleenkään tuplapostata
-- luma
Otsikko: Vs: [Primer: All Spells] Never flood again, eli miksi ländejä on turha pelata
Kirjoitti: Rancid- - 29.08.13 - klo 16:58
Cyclereiden vähentämisen ongelma on se, että dekin laskennallinen koko kasvaa sen myötä merkittävästi. Postaan illemmalla dataa siitä, miten Wraithien korvaaminen a) Pact of Negationilla, b) Chancellor of the Tanglella vaikuttaa. Jälkimmäisistä on huomioitava se, että analyysin rajoitteiden johdosta Tanglet lasketaan Elvish Spirit Guideiksi, eli niistä ei tässä saa sekä manaa että moksiin heitettävää korttia, ja Probella nostetut Tanglet toimivat samalla tavoin kuin alkukädessä olleet. Olennaista tässä kuitenkin on päästä näkemään erot cyclerin, blankon ja manasourcen välillä.
Otsikko: Vs: [Primer: All Spells] Never flood again, eli miksi ländejä on turha pelata
Kirjoitti: Fogxanic - 29.08.13 - klo 17:35
Hienointa mitä olen nähnyt mihin tämä dekki häviää kun spanish inquisitionin sidellä oli Balustrade Spy. Itselläni oli myös stormissa mahdollisuus briberyyn mutta tajusin vasta liian myöhään mitä se tekee.

Joku pelasi myös erilaista voittokeinoa tälläisessä. Joku musta äijä minkä p/t määräytyy gravella olevien ukkojen powerista kai (Sutured Ghoul toim. huom.) ja Dragon Breath.
Otsikko: Vs: [Primer: All Spells] Never flood again, eli miksi ländejä on turha pelata
Kirjoitti: Rancid- - 29.08.13 - klo 18:05
Tietty jos tykkää yhden korttislotin säästämisen vastapainoksi hävitä esimerkiksi näihin, se Sutured Ghoul on ihan kiva:
- Swords to Plowshares / Maze of Ith / bounce
- Abrupt Decay
- Moat / Solitary Confinement / Elephant Grass / Ensnaring Bridge

Edit: On myös mahdollista pelata tappokeinona The Mimeoplasm + Giant Solifuge + Lord of Extinction, joka ei kusahda yllä mainituista kahden ensimmäisen rivin kortteihin. Toisaalta tämän kombon kortit ovat yksinään vielä kuolleempia nostoja kuin enkeli ja Azami, joiden nostamisen (ja Therapylla pöntöttämättä jättämisen) jälkeenkin on mahdollista voittaa. Maniacin taas voi kerran elämässä latoa tiskiin ja voittaa sen jälkeen tapahtuvalla omaan suuhun myllyttämisellä. Tai sitten uhrata sen Therapyn flashbackiin, tai ihan vaan Dread Returnata dekki tyhjänä peliin ja voittaa seuraavassa draw stepissä.

Edit2: Solifugen paikalla voi myös pelata Triskelionia tai Murderous Redcapia, jolloin myöskään hyökkäystä estävät jutut eivät haittaa, mutta Leyline of Sanctity -tyyppiset efektit taas tekevät elämästä vaikeaa. Ja taas kerran kombopalojen nostaminen on -ev:tä parhaasta päästä.
Otsikko: Vs: [Primer: All Spells] Never flood again, eli miksi ländejä on turha pelata
Kirjoitti: nikoh - 29.08.13 - klo 18:57
Mahtavaa luettavaa ja tykkäsin varsinkin siitä että prosenttiluvut oli mukana. Prosentit kertoo paljon enemmän kuin "aika usein saan käteen sitä ja tota".

Miten tällasta deckkiä vastaa sidetetään? Heitetäänkö kolikkoa että laittaako belcher vihat sisään vai gravevihat :D?
Otsikko: Vs: [Primer: All Spells] Never flood again, eli miksi ländejä on turha pelata
Kirjoitti: kaMeli85 - 29.08.13 - klo 19:10
ja vaihtoehtoisista voittokeinoista pitää vielä mainita flickerwisp, jos haluaa säästää slotin ja hävitä lisäksi emrakuliin.
Otsikko: Vs: [Primer: All Spells] Never flood again, eli miksi ländejä on turha pelata
Kirjoitti: chlb - 29.08.13 - klo 19:13
Miten tällasta deckkiä vastaa sidetetään? Heitetäänkö kolikkoa että laittaako belcher vihat sisään vai gravevihat :D?

Jos ei halua heittää kolikkoa, niin voi sidettää esim. discardia ja Mindbreak Trappeja.
Otsikko: Vs: [Primer: All Spells] Never flood again, eli miksi ländejä on turha pelata
Kirjoitti: Rancid- - 30.08.13 - klo 00:49
Ohjelmassa seuraa Street Wraithin korvaamisesta eri korteilla vähän lukuja. Kiitokset näistä taas kerran Artulle.

6 korttia: 3895364 / 20358520 (19.13%)
6 korttia, Street Wraithit korvataan Pact of Negationilla: 4699876 / 32468436 = 14,48 %
6 korttia, Street Wraithit korvataan Elvish Spirit Guideilla (Chancellor of the Tanglen korvikkeena): 6290428 / 32468436 = 19,37 %

7 korttia: 48987092 / 133784560 (36.62%)
7 korttia, Street Wraithit korvataan Pact of Negationilla: 67397460 / 231917400 = 29,06 %
7 korttia, Street Wraithit korvataan Elvish Spirit Guideilla: 86514664 / 231917400 = 37,30 %

Näyttäisi siis siltä että Chancellor of the Tangle olisi jopa marginaalisesti parempi kuin Street Wraith. Pitää kuitenkin edelleen muistaa seuraavat plussat ja miinukset:

+ Tällä analysointimenetelmällä Chancellorista ei voi ottaa sekä manaa että laittaa moksiin
- Analyysi pitää aloituskäden jälkeen (Probesta tai Manamorphosesta) nostettuja Chancelloreja samanarvoisina kuin oikeasti alkukädessä olleet
- Ne loput 62.70 prosenttia alkukäsistä ovat sitten sellaisia, joissa myös alkukäden Chancellor on suoraan paskempi kuin Wraith
- Cantrippeja on 8, Moxeja 4 -> Tanglen lisähyöty on pienempi kuin sen varjopuoli

Pactin näköiset blankot sen sijaan potkivat voittoprosenttia kasseille jopa odottamaani enemmän.
Otsikko: Vs: [Primer: All Spells] Never flood again, eli miksi ländejä on turha pelata
Kirjoitti: Telkku - 30.08.13 - klo 02:39
Mahtavaa luettavaa ja tykkäsin varsinkin siitä että prosenttiluvut oli mukana. Prosentit kertoo paljon enemmän kuin "aika usein saan käteen sitä ja tota".

Miten tällasta deckkiä vastaa sidetetään? Heitetäänkö kolikkoa että laittaako belcher vihat sisään vai gravevihat :D?

Useesti ei haittaa vaikka tunget molemmat vihat. Viimeks ku jouduin pelaamaan tätä hirvitystä (pelottava MU itelle) vastaan ni laitoin sisään kaiken vihan mitä sideltä löyty. Olin scoutannu vastuksen ja mullasin kolmeen kakkos gamessa. Vastuksella ei siis ollu Belchereitä sidellä... Hän alko kombottaa ja vilautin 3 korttiani joista 2 oli Surgical Extractioneita ja vastus scooppas. Tätä ei tosin luulis monesti tapahtuvan. Telakalla olin aina uusien matchuppien julistamisen aikaan sormet ristissä ja toivoin ettei osu Oops! kohdalle. Osuhan se, mut onneks 5 kiekal.
Otsikko: Vs: [Primer: All Spells] Never flood again, eli miksi ländejä on turha pelata
Kirjoitti: Rancid- - 30.08.13 - klo 13:08
ja vaihtoehtoisista voittokeinoista pitää vielä mainita flickerwisp, jos haluaa säästää slotin ja hävitä lisäksi emrakuliin.
Tarkoititko: Fiend Hunter?

Täähän toimii siis näin:
0. Animoidaan enkeli
1. Fiend Hunter heittää enkelin exileen
2. Wild Cantorista manaa, säkätään Fiend Hunter Informeriin, targetoidaan vihua
3. Enkeli palaa tiskiin ja palauttaa kohdassa 2 kuolleet kavut kentälle
4. Palaa kohtaan 1.
Otsikko: Vs: [Primer: All Spells] Never flood again, eli miksi ländejä on turha pelata
Kirjoitti: kaMeli85 - 30.08.13 - klo 14:47
joo, kyllä tarkoitin fiend hunteria. muistin kortin nimen väärin, kun en itse pelaa. efekti oli sentään vähän sinnepäin ja väri, muuten olikin sitten ihan muuta. =)
ja juurikin tarkoitus millata vastustaja, jos ei pelaa emrakulia.
Otsikko: Vs: [Primer: All Spells] Never flood again, eli miksi ländejä on turha pelata
Kirjoitti: yugular - 31.08.13 - klo 00:40
Olipas hieno primer! Vaikka nimi onkin harhaanjohtava.. Ainakin satunnaiselle legacy seuraajalle tämä näyttä Rogue Hermit pakalta, vai onko rakkaalla lapsella monta nimeä?
Otsikko: Vs: [Primer: All Spells] Never flood again, eli miksi ländejä on turha pelata
Kirjoitti: Rancid- - 31.08.13 - klo 00:43
Ei mua kiinnosta millä nimellä Sourcen paistit tätä arkkityyppiä kutsuu. Ne on niin pihalla siitä mitä tässä edes kannattaa pelata, että saavat mun puolesta puhua vaikka TurboTarpanista. All Spells on kuvaava, helppo muistaa ja vielä helpompi sanoa.
Otsikko: Vs: [Primer: All Spells] Never flood again, eli miksi ländejä on turha pelata
Kirjoitti: absurdimuukalainen - 02.09.13 - klo 18:18
Tämmöinen lista menestyi kohtalaisen kokoisessa turnauksessa viikko sitten:
http://thecouncil.es/tcdecks/deck.php?id=11644&iddeck=85249

Erona Markun listaan -3 Manamorphose -1 Cabal Therapy + 4 Pact of Negation. Sidellä 3 Rite of Flamea vs Markun 3 Pact of Negation.

Tuossa on mahdollisuuksia voittaa fowin läpi helpommin mutta ei ole yhtä consistentti (3 manafixia ja 3 nostoa vähemmän).



Otsikko: Vs: [Primer: All Spells] Never flood again, eli miksi ländejä on turha pelata
Kirjoitti: Rancid- - 02.09.13 - klo 18:45
On kyllä ihan älyttömän raskaan näköinen top8. FoWeja kuudessa muussa dekissä ja se seitsemäs pelaa Gaddockia ja Thaliaa mainissa, ja Surgical Extractionia ja Canonistia sidellä. Tuossa ei paljon voi muuta tehdä ku pistää kädet kyynärpäitä myöten ristiin.
Otsikko: Vs: [Primer: All Spells] Never flood again, eli miksi ländejä on turha pelata
Kirjoitti: vhirvela - 03.09.13 - klo 20:58
Mietin miten tämän kysymyksen muotoilisin kyse on tällä deckillä mulligoimisesta. Kun noita deckki simulaatioita on täällä vedetty ja oletettu, että cyclerit on "poissa pakassa" simulaation ajaksi koska ne kuitenkin aina cylclataan niin siinä mielestäni pelaamisen kannalta kuitenkin yksi ongelma.
Oletetaan, että sinulta puuttuu pyörähtämiseen yksi mana jonka täytyisi vielä olla musta. (ballustrade tai undercity informant löytyy kaädestä) Sinulla on myös yksi cycleri kädessä. Pidätkä vai mulligoitko? äkkia laskisin, että ainakin nuo kortit on sulle blankkoja jotka ei tuo voittoa. Joten yhdellä cyclerillä ei mitkään järjettömän hyvät oddsit kai?

4 Dark Ritual
4 Cabal Ritual


// voittokortit
3 Balustrade Spy
4 Undercity Informer

// varsinainen konpo
4 Narcomoeba
1 Dread Return
1 Angel of Glory's Rise
1 Laboratory Maniac
1 Azami, Lady of Scrolls
....................................

Muotoilisin kysymyksen kuitenkin näin:
Sinulla on voittokäsi (7korttia) paitsi, että sinulta puuttuu a)yksi minkätahansa värinen mana b)musta mana.
kädessäsi on vaihtoehdossa yksi 1 cycleri (eli probe tai street wraith) vaihtoehdossa kaksi: 2 cycleria.

Joko aloitat tai nostat?

Miten pelaat näissä kaikissa tilanteissa?
Moneenko asti uskaltaa mulligoida jos ei voittokortit vaan osu käteen? Mielestäni kai 4 on teoreettinen mahis pyörähtää vielä? Mutta onko 4 tämä luku?
Otsikko: Vs: [Primer: All Spells] Never flood again, eli miksi ländejä on turha pelata
Kirjoitti: Rancid- - 03.09.13 - klo 21:32
Tilanne "musta mana puuttuu": jos nyt ymmärsin oikein, mulla on kolme Spirit Guidea, voittokeino, kaksi cyclaajaa ja kortti X. Kahdesta cyclaajasta tarvitaan siis Petal, Mox ja ylimääräinen musta kortti, Manamorphose + mikävaanmana tai Pact/Cantor + mikävaanmana. Prosentteja on vähän turhan vaikea laskea, mutta perstuntuma sanoo että tämän kanssa menee niin vaikeaksi, että kuudesta kortista on helpompaa löytää parempaa herkkua.

Tilanne "yks mikävaanmana puuttuu": outteja on Dark Ritualit, Cabal Ritualit, Spirit Guidet, Pactit, Petalit ja luultavasti myös Moxit. Outteja on siis 28 korttia miinus käteen nostetut, kortteja pakassa yhteensä 52 miinus käteen nostetut ei-cyclaajat, paitsi 48 miinus nostetut jos pooliin on saatavissa vihreä tai punainen mana. Skenaariossa nimetyillä luvuilla todennäköisyys näyttäisi päässälaskun perusteella olevan välillä [23/51, 25/48], eli noin 45-52%. Saa korjata jos meni persiilleen.

Tilanne on aika monimutkainen. Sillä on väliä, onko cycleri Probe vai Wraith. Sillä on väliä, kumpi aloittaa. Sillä on väliä, onko jotain syytä epäillä, tietääkö vihu mitä vastaan pelaa. Sillä on väliä, tiedetäänkö mitä vihu pelaa. Tämän kohdalla siis mennään aika fifty-sixty tilanteesta riippuen.
Otsikko: Vs: [Primer: All Spells] Never flood again, eli miksi ländejä on turha pelata
Kirjoitti: Rancid- - 03.09.13 - klo 21:37
Tuplapostaan, koska tää ei liity edelliseen viestiin mitenkään. Käkkäk.

Pohdiskelin tuossa sitä, millaisia ei-ykkösvuorontappo-käsiä pakasta tulee. Arttu oli niin kiva, että ajeli analyysia näistä. Taas kerran cyclerit cyclataan jne.

6 korttia, ykkösvuoron tappo: 3895364 / 20358520 (19.13%)
6 korttia, manat on, voittokeino puuttuu: 4200393 / 20358520 (20.63%)
6 korttia, voittokeino löytyy, manaa 2B: 4630860 / 20358520 (22.75%)

7 korttia, ykkösvuoron tappo: 48987092 / 133784560 (36.62%)
7 korttia, manat on, voittokeino puuttuu: 30020773 / 133784560 (22.44%)
7 korttia, voittokeino löytyy, manaa 2B: 37092200 / 133784560 (27.73%)
Otsikko: Vs: [Primer: All Spells] Never flood again, eli miksi ländejä on turha pelata
Kirjoitti: luma - 03.09.13 - klo 23:30
...ja koska ketään tuskin vieläkään kiinnostaa, niin viimeisin versio analyysikoodista on täällä (http://pastebin.com/gP5dQ6ee). Saa yrittää etsiä BNF:stä (tai muusta koodista) virheitä.
Otsikko: Vs: [Primer: All Spells] Never flood again, eli miksi ländejä on turha pelata
Kirjoitti: Rancid- - 07.09.13 - klo 01:50
Oli tylsää joten kultakalastelin malliks 10 kättä.

1.
Lotus Petal
Lotus Petal
Manamorphose
Cabal Ritual
Undercity Informer
Undercity Informer
Street Wraith

Cyclataan Street Wraith, nostetaan Dark Ritual

2.
Gitaxian Probe
Elvish Spirit Guide
Dark Ritual
Cabal Ritual
Manamorphose
Undercity Informer
Undercity Informer

Pelataan Gitaxian Probe: nostetaan Chrome Mox. Tappo alkaa laittamalla Cabal Ritual moksiin.

3.
Chrome Mox
Chrome Mox
Dark Ritual
Dark Ritual
Narcomoeba
Narcomoeba
Narcomoeba
-> mulligan

Gitaxian Probe
Chrome Mox
Simian Spirit Guide
Cabal Therapy
Manamorphose
Balustrade Spy

Pelataan Gitaxian Probe: nostetaan Wild Cantor

Pelataan Chrome Mox, imprintataan Cabal Therapy.
Simian Spirit Guide manaksi, castataan Manamorphose: nostetaan Dark Ritual (how lucky!), pelataan se ja Balustrade Spy

4.
Gitaxian Probe
Dark Ritual
Cabal Ritual
Cabal Ritual
Balustrade Spy
Narcomoeba
Manamorphose
-> mulligan koska vedetään 8-outtista Gitaxian Probesta (Petalit ja Moxit)

--
Gitaxian Probe
Street Wraith
Summoner's Pact
Summoner's Pact
Manamorphose
Cabal Ritual
-> täpärä keep, taas vedetään 8-outtista mutta vitosessa on jo tosi huonot oddsit

Pelataan Gitaxian Probe: nostetaan Balustrade Spy (popopopooossss)
Cyclataan Street Wraith: nostetaan Narcomoeba (papapaaaask)
-turn2- nostetaan Cabal Therapy
-turn3- nostetaan Street Wraith ja cyclataan: nostetaan Gitaxian Probe.
Pelataan se: nostetaan Street Wraith.
Cyclataan se: nostetaan Narcomoeba :(

Tapolle silti ->
2x Summoner's Pact -> 2x Elvish Spirit Guide, molemmat exileen
GG poolissa -> Manamorphose BG pooliin, nostetaan Cabal Therapy
Pelataan Cabal Ritual thresholdilla, josta Balustrade Spy.

5.
Lotus Petal
Dark Ritual
Dark Ritual
Undercity Informer
Laboratory Maniac
Street Wraith
Street Wraith

6.
Gitaxian Probe
Gitaxian Probe
Street Wraith
Lotus Petal
Cabal Ritual
Undercity Informer
Angel of Glory's Rise

Pelataan Gitaxian Probe: nostetaan Street Wraith
Cyclataan Street Wraith: nostetaan Dark Ritual

7.
Gitaxian Probe
Gitaxian Probe
Chrome Mox
Elvish Spirit Guide
Dark Ritual
Dark Ritual
Narcomoeba
Dekissä on jäljellä 43 korttia plus cyclaajat, 8 niistä voittaa
-> ei osu -oddsit: 35/43 * 34/42 = 66% -> mulligan (päässä laskettava arvio: (8/10)^2 = 64% ohi)
--
Simian Spirit Guide
Wild Cantor
Dark Ritual
Dark Ritual
Balustrade Spy
Summoner's Pact

8.
Gitaxian Probe
Gitaxian Probe
Street Wraith
Summoner's Pact
Manamorphose
Manamorphose
Cabal Ritual
-> kädessä viisi cycle-efektiä, ensimmäisistä kolmesta pitäis nousta voittokeino ja mana että kannattaa yrittää
-> dekissä nyt 46 ei-cycler-korttia joista 8 voittokeinoja -> ei osu -oddsit 55.6% -> mulligan
(tekstari Jonalta: pakan päällä Elvish Spirit Guide Simian Spirit Guide Undercity Informer , olis onnistunut)
--
Narcomoeba
Elvish Spirit Guide
Dark Ritual
Cabal Ritual
Cabal Ritual
Balustrade Spy
-> mulligan, outteja Pactit, Cantor, Moxit, Petalit = 13 / 46
--
Chrome Mox
Dark Ritual
Cabal Ritual
Street Wraith
Azami, Lady of Scrolls

CyclataanStreet Wraith: nostetaan Simian Spirit Guide
-turn2- nostetaan Cabal Therapy
Pelataan Chrome Mox, imprintataan Cabal Ritual, Cabal Therapy vastustajaan
-turn3- nostetaan ja cyclataan Street Wraith : Manamorphose
-turn4- nostetaan Balustrade Spy ftw

9.
Street Wraith
Dark Ritual
Undercity Informer
Balustrade Spy
Cabal Therapy
Manamorphose
Narcomoeba
-> mulligan, pitäis osua 8-outtiseen
--
Chrome Mox
Lotus Petal
Elvish Spirit Guide
Manamorphose
Cabal Ritual
Cabal Therapy

-> pelataan Chrome Mox, imprintataan Cabal Ritual, pelataan Cabal Therapy
-turn2- nostetaan Undercity Informer, exiletään ESG ja pelataan Manamorphose, josta nousee SSG

10.
Gitaxian Probe
Chrome Mox
Dark Ritual
Dark Ritual
Undercity Informer
Simian Spirit Guide
Narcomoeba


Näistä nostoista tuli siis 7 ykkösvuoron tappoa, joista kaksi kuuteen mulligoinnin jälkeen. Loput alkukädet tappoivat vastustajan mulliganien jälkeen vuoroilla 2, 3 ja 4.

Kerrottakoon myös, että olen tässä ajatellut testata dekkiin tällaisia muutoksia:
Mainiin -4 Manamorphose, +4 Pact of Negation
Saidille -3 Pact of Negation, +3 Autumn's Veil
Jos jotakuta sattuu kiinnostamaan testata näitä muutoksia Oikeita Vastustajia (tm) vastaan, kertokaa ihmeessä tuloksia.
Otsikko: Vs: [Primer: All Spells] Never flood again, eli miksi ländejä on turha pelata
Kirjoitti: vhirvela - 07.09.13 - klo 04:05
"Tapolle silti ->
2x Summoner's Pact -> 2x Elvish Spirit Guide, molemmat exileen
GG poolissa -> Manamorphose BG pooliin, nostetaan Cabal Therapy
Pelataan Cabal Ritual thresholdilla, josta Balustrade Spy."

En osaa näköjään hienosti lainata näin baari illan jälkeen...mutta mielestäni tässä tulee simulaatioiden ongelma. ja todellinen käytännön "hyödyllisyys vastaan"
Kuka lähtee resolvaan 2 x summoners pactia (eli varmasti häviää pelin jos ei munkita) jos on jollain x outtisella. (ei vissiin ees kovin hyvä?)
Tottakai simulaatiossa sen tekee mutta uskaltaako sen tehdä vaikkapa magicin maailmanmestaruus kisoissa kun palkintopoolissa on euroja:O
Ja ehkä tärkeämpää miten päässälaskulla (huonolla) voisi alkaa arvioida todennäköisyyksiä  nopeasti pelissä tiettyjen yleisten tilanteiden cycli nostoon.

eism.
2 cycleria 8 outtisella.  (eli vain moxit ja petalit auttaa)
onko muita yleisiä tilanteita?

helppottaaksnei oletetaan että on 1 tai toinen vuoro ...jos se helpottaa tätä laskua päässä. :P
Otsikko: Vs: [Primer: All Spells] Never flood again, eli miksi ländejä on turha pelata
Kirjoitti: syfilisx - 07.09.13 - klo 07:18
Siis tuossa Rancidin esimerkissähän on jo killi kädessä ennen manamorphosea, tottakai mennää pacteille ja vuorokin on jo kolmonen, ettei siinä ny enää auta kauheesti katella miten nopeasti vaikkapa Delver tappaa draw-go lahnaa vastaan.
Jos itse katsoin tilanteen oikein, niin Undercityn roistolla ei kahden narcon jälkeen ois enää päässy.
Otsikko: Vs: [Primer: All Spells] Never flood again, eli miksi ländejä on turha pelata
Kirjoitti: Nastaboi - 07.09.13 - klo 07:49
Tuossa kyseisessä kädessä oltiin lisäksi otettu jo 10 päähän pelkästään omista vehkeistä, joten vastus saattoi olla helposti jo rangella. Ja vaikkei olisikaan, ei tuosta odottamallakaan voiteta.
Otsikko: Vs: [Primer: All Spells] Never flood again, eli miksi ländejä on turha pelata
Kirjoitti: Machahiko - 07.09.13 - klo 15:18
Jos nyt vaikkapa tilanne olisi semmoinen, että olisit jossain tarumaisissa mtg maailmanmestaruuskisoissa ja olisit joutunu mulligoimaan tuohon käteen ja tilanne olisi vaikkapa se, että tarvitset manamorphose drawista itsellesi lotus petalin tai chrome moxin voittaaksesi pelin hetinyt. Pelaat Oops All Spellsiä ja on jo kolmas vuoro menossa, oot ottanu liikaa damagea turpaan ja pöydällä saattaa olla monen monta ongelmaa: lethalit tiskissä tai mahdollisuus siitä, että vastustaja rippaa hymnin/thoughtseizen/mikäcounterspell tahansa.

Tuossa tilanteessa olisi noin ~16% mahdollisuus nostaa manamorphosesta se kortti mitä tarvitset, tahdotko ottaa siis tämän mahdollisuuden vai riskeerata sen, että vastustaja nostaa jonkun relevantin kortin. Jos tiedät vaikkapa vastustajan pelaavan RUG Delveriä ja arvioisit pakassa olevan 4 fowia, 4 pierceä ja 4 dazea niin tässä olis jo ~24% mahdollisuus, että vastustaja nostaa jonkun noista korteista. Prosenttia kasvattavat entisestään mahdolliset ponderit tai brainstormit. ;)

Joskus on vaa pakko mennä - ajan käyttö tämmöisillä pakoilla on tosi tärkeetä ja joskus pitää vaan ottaa se mahdollisuus mikä sulle on annettu, oli se sitten kuinka huono tahansa. Se voi silti olla se paras mahis.
Otsikko: Vs: [Primer: All Spells] Never flood again, eli miksi ländejä on turha pelata
Kirjoitti: Dubter - 07.09.13 - klo 18:40
Voisiko sidellä pelata 3-4 Savage Summoningia counttereita vastaan?
Otsikko: Vs: [Primer: All Spells] Never flood again, eli miksi ländejä on turha pelata
Kirjoitti: Rancid- - 07.09.13 - klo 18:44
olen tässä ajatellut testata dekkiin tällaisia muutoksia:
Mainiin -4 Manamorphose, +4 Pact of Negation
Saidille -3 Pact of Negation, +3 Autumn's Veil

Voisiko sidellä pelata 3-4 Savage Summoning counttereita vastaan?

(https://mtgsuomi.fi/keskustelu/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fi106.photobucket.com%2Falbums%2Fm257%2Fempath69%2Ffacepalm_implied.jpg&hash=4f868898a31b901a28507b17607322388aa790e4)
Otsikko: Vs: [Primer: All Spells] Never flood again, eli miksi ländejä on turha pelata
Kirjoitti: Dubter - 07.09.13 - klo 18:55
Oho, Pitääkin lukea edelliset viestit tarkemmin ennen kuin vastaa :D

Jotain järkeä siihen quoten käyttöön. -moderointi
Otsikko: Vs: [Primer: All Spells] Never flood again, eli miksi ländejä on turha pelata
Kirjoitti: Hopo - 25.10.13 - klo 10:40
Ootkos vertaillut tätä belcheriin? Eli kumpi on konsistentimpi tai nopeampi all-in-kombo?
Samoihin kortteihin tuntuu molemmat kaatuvan, tämä vieläpä about jokaiseen hautavihaan. Ainoa periaatteellinen ero tuntuu olevan Cabal Therapy, joka kyllä antaa etua ykkösgameen sinistä vastaan. Toisaalta voi ajatella että Empty the Warrens ajaa saman asian belskerissä.
Otsikko: Vs: [Primer: All Spells] Never flood again, eli miksi ländejä on turha pelata
Kirjoitti: hocco3 - 25.10.13 - klo 11:54
http://www.starcitygames.com/article/27202_Eternal-Europe-The-Combo-Continuum.html 
tuolla vertailtu all-spellssiä ja muita combodekkejä
Otsikko: Vs: [Primer: All Spells] Never flood again, eli miksi ländejä on turha pelata
Kirjoitti: yugular - 29.10.13 - klo 15:41
Modossakin näkyy decki pärjäävän (kerran).

http://www.wizards.com/Magic/Digital/MagicOnlineTourn.aspx?x=mtg/digital/magiconline/tourn/6162786
Otsikko: Vs: [Primer: All Spells] Never flood again, eli miksi ländejä on turha pelata
Kirjoitti: tutka - 07.11.13 - klo 09:26
Daily Decklistinä on tutun näköistä listaa: http://www.wizards.com/Magic/Magazine/Article.aspx?x=mtg/daily/deck/1359 (http://www.wizards.com/Magic/Magazine/Article.aspx?x=mtg/daily/deck/1359)
Otsikko: Vs: [Primer: All Spells] Never flood again, eli miksi ländejä on turha pelata
Kirjoitti: Yan - 14.12.13 - klo 06:54
Ollaanko täällä vain jäljessä vai onko joku oikeesti hyvä syy olla pelaamatta tota Underworld Cerberusta enkelin ja Azamin tilalla? Plussana saa yhden lisä slotin jollekin, eikä tarvi saada voittokeinoja (maniac) väkisin pönttöön. Miinuksena ei voi voittaa todella pienistä lifeistä, mutta tämä ei vissiin ole kauhean usein mikään este ekalla vuorolla?

Hiukan olen kyllä pettynyt, ettei näitä näkynyt champseillä.
Otsikko: Vs: [Primer: All Spells] Never flood again, eli miksi ländejä on turha pelata
Kirjoitti: WoRMaSTeR - 14.12.13 - klo 10:03
Ollaanko täällä vain jäljessä vai onko joku oikeesti hyvä syy olla pelaamatta tota Underworld Cerberusta enkelin ja Azamin tilalla? Plussana saa yhden lisä slotin jollekin, eikä tarvi saada voittokeinoja (maniac) väkisin pönttöön. Miinuksena ei voi voittaa todella pienistä lifeistä, mutta tämä ei vissiin ole kauhean usein mikään este ekalla vuorolla?

Hiukan olen kyllä pettynyt, ettei näitä näkynyt champseillä.
Kiinnostaa miten tuo voitto pelittää? Cerberushan palauttaa ukot käteen, jotenka miten ne saadaan sieltä peliin? Ainakin viime sunnuntaina starcitygames openissa pelattiin vielä enkeliä/azamia/maniacia voittokeinona että sielläkin ollaan "jäljessä".
Otsikko: Vs: [Primer: All Spells] Never flood again, eli miksi ländejä on turha pelata
Kirjoitti: Stils - 14.12.13 - klo 10:27
Kiinnostaa miten tuo voitto pelittää? Cerberushan palauttaa ukot käteen, jotenka miten ne saadaan sieltä peliin?

Dread Returnataan Cerberus, sacataan therapylla -> ukot käteen, hardcastataan maniacci guideilla ja canttoreilla, cyclataan street wraith -> win

Otsikko: Vs: [Primer: All Spells] Never flood again, eli miksi ländejä on turha pelata
Kirjoitti: vhirvela - 07.04.14 - klo 01:18
Oon muokannut tätä deckkiä enemmän ittelleni sopivaksi.
Kertokaa onko pienet muutokseni järkeviä ja onko mitään vinkkejä miten pelaisin tätä deckkiä paremmin tai muokkaisin vielä parempaan suuntaan!:)

Tykkään deckistä ja ihmettelen miksi monet ahdistuu (vihaa?) tästä deckistä..sen näkee kasvoista. Ja monet tyypit esim. mulligoi mua vastaan game one tyyliin 5 tai 4 korttiin. Mielestäni se on outoa! Ja kertoo siitä, että jossain muussa metassa voisin yllättää pahasti ja viedä turnauksia kovalla prosentilla kun ihmiset ei tunne mua persoonana mikä on huvittava ajatus:P


4x Simian Spirit Guide 1e/kpl  4e
4x Elvish Spirit Guide  3,5€ kpl.  14€
4x Street Wraith 0,75€/kpl  3€
4x Balustrade Spy  ilmainen
4x Undercity Informer  ilmainen
4x Narcomoeba  0,50€kpl 2e
1x Underworld cerberus 0,65€
1x Laboratory Maniac  0,25€
1x Pact of negation 7€
1 x wild cantor ilmainen
 
4x Lotus Petal 3,20€  12,8
4x Chrome Mox  7€  28€
4x Manamorphose  1€ 4€
4x Dark Ritual 0,50€kpl- 1e, kpl   2€-4€
4x Gitaxian Probe 2€/kpl  8€
4x Cabal Ritual 0,50€  2€
4x Summoner's Pact 4€ kpl huomioitu kielet  16€
3x Cabal Therapy  6€ kpl (huomioitu kielet) 18€
1x Dread Return ilmainen

ilmaisista yhteensä 1e

Side:
4 x Burning wish 10€/kpl (ensimmäinen myynti kuntoinen setti) 40€
4 x Empty the warrens ilmainen
4 x Ritual of flame 1 e kpl 4€ yhteensä
3 x Desperate ritual 0,25€   yhteensä 0,75€


myymässä deckkiä niin päivitin huvikseni hinnat.


 
Otsikko: Vs: [Primer: All Spells] Never flood again, eli miksi ländejä on turha pelata
Kirjoitti: Anssi - 07.04.14 - klo 09:17
Miks ei mulligois jos sulla ei ole mitään interaktiota? Joku Tarmogoyf ei ole hirveen hyvä dekkiä vastaan. (Dekki itsessään on mun mielestä täys susi, tyyliin dredge joka hävii viel useampaan asiaan)
Otsikko: Vs: [Primer: All Spells] Never flood again, eli miksi ländejä on turha pelata
Kirjoitti: Ahtii - 09.04.14 - klo 22:09
Vhirvela öö.. miten sää tapat tolla listallas? veikkaan että muutoksesi veivät hyvin paljon huonompaan suuntaan. (nähkääkseni kun millaat pakkas , niin koska siel on joku ... underworld cerberus.... et targettaa sillä dread returnilla kyllä sitten yhtäään mitäään siellä sun gravellas?) mut joo, voi olla hyvä mirrorissa...

ps. korjatkaa joku nyt hyvänen aika jossen tajua tässä jotain...
Otsikko: Vs: [Primer: All Spells] Never flood again, eli miksi ländejä on turha pelata
Kirjoitti: Rancid- - 09.04.14 - klo 22:15
Vhirvela öö.. miten sää tapat tolla listallas? veikkaan että muutoksesi veivät hyvin paljon huonompaan suuntaan. (nähkääkseni kun millaat pakkas , niin koska siel on joku ... underworld cerberus.... et targettaa sillä dread returnilla kyllä sitten yhtäään mitäään siellä sun gravellas?) mut joo, voi olla hyvä mirrorissa...
Dread Returnataan Cerberus, sacataan therapylla -> ukot käteen, hardcastataan maniacci guideilla ja canttoreilla, cyclataan street wraith -> win
Otsikko: Vs: [Primer: All Spells] Never flood again, eli miksi ländejä on turha pelata
Kirjoitti: Ahtii - 09.04.14 - klo 22:30
mutta jos siinä cerberuksessa lukee että kortteja gravella ei voi targettaa? miten targettaat sitä gravella sillä sun dread returnilla?
Otsikko: Vs: [Primer: All Spells] Never flood again, eli miksi ländejä on turha pelata
Kirjoitti: Rancid- - 09.04.14 - klo 22:32
Korttien abilityt toimii ainoastaan niiden ollessa pelissä, ellei niissä toisin ilmoiteta.
Otsikko: Vs: [Primer: All Spells] Never flood again, eli miksi ländejä on turha pelata
Kirjoitti: Ahtii - 09.04.14 - klo 22:34
aa totta, tunnen itseni tomppeliksi :D luin ton kortin jotain 20 kertaa väärin kai :D

tossa ei kyl oo sitä cantoria silti ! !!!
Otsikko: Vs: [Primer: All Spells] Never flood again, eli miksi ländejä on turha pelata
Kirjoitti: Rancid- - 09.04.14 - klo 23:00
Väinön listassa on myös 59 korttia. Nikke Knatterton vois kertoa johtopäätöksensä siitä, mikä se kuudeskymmenes on.
Otsikko: Vs: [Primer: All Spells] Never flood again, eli miksi ländejä on turha pelata
Kirjoitti: vhirvela - 12.04.14 - klo 02:04
oho... se on siis tällä hetkellä  neljäs cabal therapy. Mutta pitäiskö pelata sitä vai toista pactia?:O
Otsikko: Vs: [Primer: All Spells] Never flood again, eli miksi ländejä on turha pelata
Kirjoitti: Rancid- - 12.04.14 - klo 02:11
Tota, meinasitko sä oikeasti voittaa pelejä joskus tuolla buildilla jos siinä ei ole sitä Wild Cantoria?
Otsikko: Vs: [Primer: All Spells] Never flood again, eli miksi ländejä on turha pelata
Kirjoitti: vhirvela - 12.04.14 - klo 02:16
wow väsynyt xD sehän listasta puuttuukin! siis on se mulla deckissä hyvä kun huomasit!:)
Otsikko: Vs: [Primer: All Spells] Never flood again, eli miksi ländejä on turha pelata
Kirjoitti: Rancid- - 22.06.14 - klo 17:48
LEDien muututtua Vintage Mastersin myötä järjellisen hintaisiksi oon taas pyöritellyt tätä 2-maneissa. Muutokset avausviestin maindeckiin:

-1 Chrome Mox
-1 Angel of Glory's Rise
-1 Azami
+1 Pact of Negation
+1 Bridge from Below
+1 Underworld Cerberus

Belcher-pläniin saidataan edelleen, 15 korttia kerralla:

+15 sb cards
-8 wincons
-4 Narcomoeba
-1 Bridge
-1 Dread Return
-1 Lab Man

16 ulossaidattavasta kortista Cerberus pysyy sisällä, koska se on random beatstick ja hyvä moksitettava.

Menestys on ollut luokkaa 60% voitettuja matseja. Dekki on nyt paljon stabiilimman tuntuinen, kun täysin kuolleita nostoja on saatu yksi pois, ja yhdelle Bridgelle löydetty tila antaa enemmän mahdollisuuksia pyörähtää vaikka pyörimiskortteja nousisi käteen.
Otsikko: Vs: [Primer: All Spells] Never flood again, eli miksi ländejä on turha pelata
Kirjoitti: kaMeli85 - 03.07.14 - klo 21:30
Portlandissa tainnu viimeksi pärjät tällainen:

http://sales.starcitygames.com//deckdatabase/displaydeck.php?DeckID=69452
Otsikko: Vs: [Primer: All Spells] Never flood again, eli miksi ländejä on turha pelata
Kirjoitti: Rancid- - 04.07.14 - klo 11:31
Yllä oleva lista osoittaa taas sen, että "pärjäsi viimeisimmässä SCG:n turnauksessa" ei todellakaan ole mikään meriitti.
Otsikko: Vs: [Primer: All Spells] Never flood again, eli miksi ländejä on turha pelata
Kirjoitti: vhirvela - 04.07.14 - klo 11:39
No en nyt tiiä. Tää on ihan hyvä deckk mielestäni tää oops all spells jota ihmiet pitää surkeana ihan syyttä suotta.
erikoinen ja kaikki ratkee vuorolla 1 mutta ihan hyvällä % se pyörähtää.

Tuossa listassa en tiedä mitä tinder wall tekee ja toisaalta deckkiä voisi optimoida mm. piostamalla angel of glorys rise ja azumi pistää tilalle vaan underwold cerberus Mutta muuten en mitään ihan paskaa viikaa näe deckissä tai ymmärrä miksi se ei voisi pärjätä hyvinkin.

belcher plan on mielestäni paskempi kuin sideltä sisään tuleva empty the warrens plan mutta whatever.. kumpikin tappaa jos vähän on tuuria matkassa.
Otsikko: Vs: [Primer: All Spells] Never flood again, eli miksi ländejä on turha pelata
Kirjoitti: kaMeli85 - 04.07.14 - klo 14:16
Yllä oleva lista osoittaa taas sen, että "pärjäsi viimeisimmässä SCG:n turnauksessa" ei todellakaan ole mikään meriitti.

no lieneekö pärjännyt missään muuallakaan?
Otsikko: Vs: [Primer: All Spells] Never flood again, eli miksi ländejä on turha pelata
Kirjoitti: Rancid- - 04.07.14 - klo 15:29
Yllä oleva lista osoittaa taas sen, että "pärjäsi viimeisimmässä SCG:n turnauksessa" ei todellakaan ole mikään meriitti.
Suomennetaan tätä nyt sitten kun ette näköjään tajunneet.
1) Enkelikombo on semmoiset puolitoista korttia paskempi kuin Cerberus-kombo. Sen käyttäminen on siis suoraan väärin.
2) Tinder Wallin pelaaminen, etenkin 1+1 splitillä, tuntuu tosi kummalliselta. Pystyyhän sen avulla säilömään manaa seuraavalle vuorolle, mutta tähän tarkoitukseen sitä ei sitten taas voi mitenkään Pactata. Käytännössä se tekee mitään hyödyllistä vain, jos se pelataan Moxista.
3) Summoner's Pactin, Spoils of the Vaultin ja etenkin Cabal Therapyn määrän vähentäminen.. :wall:

Ja sitten vielä: EtW on aivan vitun paska sidejuoni. Jätän kotitehtäväksi etsiä perustelut tästä ketjusta.
Otsikko: Vs: [Primer: All Spells] Never flood again, eli miksi ländejä on turha pelata
Kirjoitti: Yan - 04.07.14 - klo 16:11
1) Enkelikombo on semmoiset puolitoista korttia paskempi kuin Cerberus-kombo. Sen käyttäminen on siis suoraan väärin.

"Keskustelin" tästä jonkun random streamin chätissä tuossa joku päivä sitten. Ymmärsin taas välittömästi miksi iso osa mtg pelaajista on todella huonoja. Ei vaan jenkki pojat uskoneet. Argumentit oli tasoa: tarviit Therapyn hautaan että toi toimii.

Otsikko: Vs: [Primer: All Spells] Never flood again, eli miksi ländejä on turha pelata
Kirjoitti: kaMeli85 - 04.07.14 - klo 20:43
Ja itseni suomentaen: onko tällä 00psilla pärjätty, millään kokoonpanolla, juurikaan missään? Eli miksi tämä > belskeri?
Otsikko: Vs: [Primer: All Spells] Never flood again, eli miksi ländejä on turha pelata
Kirjoitti: Rancid- - 14.12.14 - klo 22:34
Tänään Champseissa pääsin näkemään malliesimerkin siitä, miksi Bridge on niin tärkeä lisä dekkiin. Probella on nähty että vastustajan käsi on yhtä counteria vaille irrelevantti, ja omassa kädessä on seuraavat: Lotus Petal, Dark Ritual, Cabal Ritual, Cabal Therapy, Summoner's Pact, Undercity Informer, Narcomoeba, Dread Return.

Tässähän olisi tappo Therapy-backupilla -- paitsi että Informer pitää säkätä, ja dekissä on jäljellä enää kolme Narcoa, joista yhdellä joutuu flashbackaamaan Therapyn että saa Dread Returnin pönttöön... ja jos dekissä ei ole Bridgeä, pyöriminen loppuu tasan tähän.
Otsikko: Vs: [Primer: All Spells] Never flood again, eli miksi ländejä on turha pelata
Kirjoitti: l33twash0r - 07.01.15 - klo 00:12
Mitäs ihmiset on mieltä tästä buildista:
4 Gitaxian Probe
4 Street Wraith
4 Elvish Spirit Guide
4 Simian Spirit Guide
1 Wild Cantor
3 Manamorphose
3 Summoner's Pact
4 Pact of Negation
4 Lotus Petal
4 Chrome Mox
1 Bridge from Below
3 Narcomoeba
2 Cabal Therapy
1 Laboratory Maniac
1 Underworld Cerberus
1 Dread Return
4 Undercity Informer
4 Balustrade Spy
4 Dark Ritual
4 Cabal Ritual

SB
1 Ingot Chewer
4 Goblin Charbelcher
4 Lion's Eye Diamond
1 Manamorphose
1 Summoner's Pact
1 Empty the Warrens
3 Seething Song

Löytyi mtgthesourcesta joskus tuollainen ja jokusen kortin ero tänne postattuihin.
Otsikko: Vs: [Primer: All Spells] Never flood again, eli miksi ländejä on turha pelata
Kirjoitti: Rancid- - 07.01.15 - klo 00:30
(click to show/hide)

Iso erohan tuossa on se, että mainiin on tungettu lisää sinisiä Pacteja, tosin oon vähän eri mieltä siitä mitä kortteja niiden tieltä on cutattu:

+3 Pact of Negation
+1 Chrome Mox

-1 Manamorphose
-1 Cabal Therapy
-1 Narcomoeba
-1 Summoner's Pact

Neljännen Narcon ja kolmannen Therapyn cuttaaminen vie jonkun verran prosentteja, ja neljä sinistä Pactia on muutenkin luultavasti liikaa. Ensinnäkin Pact vie kallisarvoista tilaa kädestä, toiseksi kahden kappaleen nostaminen aloituskäteen on aivan hirveetä scheissea. Moxeja en myöskään haluaisi neljättä suunnilleen samoista syistä. Jos itse pelaisin tuohon suuntaan kallellaan olevaa mainia, pistäisin Pacteja kaksi lisää ja niiden tieltä saisivat väistää Manamorphose ja Simian Spirit Guide (ei ESG koska sen löytää Pactilla, eikä Pact koska sillä löytyy Wild Cantor).

Mitä saidiin tulee, EtW-plänin huonoudesta turinoin jo aiemmin. Jos Pacteja siirtää mainiin, Chewerit on ihan ok sidejuoni. Seethareista sen sijaan en hirveästi tykkää. Tässä saidausjuonessa on myös sellainen lisäongelma, että on pakko jättää gravekombon paloja dekkiin tekemään ei-mitään.