MtgSuomi.fi
Muu MTG => Sääntöongelmat => Aiheen aloitti: Anssi - 15.05.14 - klo 12:18
-
Moi, pitaako Doomwake Giantin triggeri ilmoittaa jos sen kuitenkin haluaa tapahtuvan, jos se ei tapa mitaan?
-
Triggeri pitää ilmoittaa silloin kun se vaikuttaisi näkyvästi johonkin. -1/-1 antava triggeri näkyy yleensä siinä kohtaa, kun sen takia äijä kuolisi tai tekisi pienemmän powerin takia vähemmän damagea (tai jotain muuta vastaavaa, mutta nämä ovat ne kaksi yleisintä tapausta).
-
Triggeri pitää ilmoittaa silloin kun se vaikuttaisi näkyvästi johonkin. -1/-1 antava triggeri näkyy yleensä siinä kohtaa, kun sen takia äijä kuolisi tai tekisi pienemmän powerin takia vähemmän damagea (tai jotain muuta vastaavaa, mutta nämä ovat ne kaksi yleisintä tapausta).
Mites tällainen tilanne:
Giantin ability on triggeröitynyt, mutta ei ääneen puhuttu. Vastustajalla 4/4 olento (nyt siis 3/3) johon pelaan lightning boltin. Vastustaja antaa resolvata, jonka jälkeen ilmoitan että olento kuolee abilityn ja boltin yhteisvaikutuksesta. Vastustaja sanoo, että hällä olisi giant growth jonka olisi käyttänyt vastauksena bolttiin jos olisi tiennyt abilityn triggeröitymisestä. Hän on kuitenkin selkeästi ilmoittanut passaavansa prioriteetin bolttiin, eli menikö jo? Nythän ukko ei kuollut triggeriin vaan bolttiin, eli sen suhteen ei ongelmaa ilmoittamisessa. Kuitenkin tuntuu silti vähän epäreilulta, joten kelotaanko taaksepäin koska en kommonikoinut kunnolla? Muuttuuko vastaus riippuen siitä pelataanko FNM:ssä vai pro tourilla?
-
Sääntö on sama myös regular-tasolla. Tarkka lainaus Judging at Regular REL -dokumentista: "[Triggered] abilities are considered missed if the player did not acknowledge them in any way at the point that it required choices or had a visible in-game effect."
Kuvailemassasi tapauksessa ensimmäinen näkyvä efekti on se, kun äijä kuoleekin bolttiin, joten triggerin ilmoittaminen siinä kohtaa riittää.
-
Tämä onkin jännä. Eli exalted toimisi samaan tapaan? Tarmo hyökkää tarmoa päin, syvä hiljaisuus exaltedin triggeristä, blokki, puolustava tarmo kuolee jahka asia otetaan puheeksi tässä vaiheessa?
-
Kyllä.
Nykyiset säännöt ovat olleet hieman yli vuoden voimassa. Muistiaan asian tiimoilta voi verestää vaikkapa lukemalla Toby Elliottin blogipostauksen aiheesta (http://blogs.magicjudges.org/telliott/2013/02/03/missed-triggers-3-the-bonus-disc/).
-
Jos mulla olisi Tarmogoyf pelissä ja vihu pelaa Giantin ja vähän myöhemmin kysyy että kuinkas iso tuo Tarmo onkaan, (Sanotaan vaikka että ländi, sorcery ja creature gravella) niin vastaanko 2/3 vai 3/4 vai jotain tyyliin "laske itse"? Pöydässä vielä vaikka 3/3 ajomies?
Olisiko tuossa boltti-tilanteessa korrektia kysyä, että kuinkas suuri tuo mun äijä olikaan, sen jälkeen kun boltin targetti on julistettu? Samoin kuin tuossa "laske itse"- tilanteessa (olettaen että 3/3mies ajaa) ennen blokkauspäätöstä? Vai pitääkö vain olettaa että triggeri on muistettu.
-
Jos mulla olisi Tarmogoyf pelissä ja vihu pelaa Giantin ja vähän myöhemmin kysyy että kuinkas iso tuo Tarmo onkaan, (Sanotaan vaikka että ländi, sorcery ja creature gravella) niin vastaanko 2/3 vai 3/4 vai jotain tyyliin "laske itse"? Pöydässä vielä vaikka 3/3 ajomies?
Riippu osittain siitä, millä tasolla pelataan. Competitive-tasolla Tarmogoyfin p/t kuuluu luokkaan "derived information", joten siihen voit PTQ:ssa vastata joko "2/3" tai "laske itse". Regular-tasolla (esim. FNM ja suurin osa turnauksista) ei kuitenkaan tunneta "derived informationia", jolloin ainoa oikea vastaus on "2/3". Jos kummalla tahansa tasolla vastaat "3/4" ja pelissä on menty jo Giantin triggeristä eteenpäin, tulkitaan Giantin triggeri missatuksi. Huomaa, että millään tasolla et voi valehdella, harhauttaa tai estää vastustajaa selvittämästä Tarmon oikeaa kokoa.
Olisiko tuossa boltti-tilanteessa korrektia kysyä, että kuinkas suuri tuo mun äijä olikaan, sen jälkeen kun boltin targetti on julistettu? Samoin kuin tuossa "laske itse"- tilanteessa (olettaen että 3/3mies ajaa) ennen blokkauspäätöstä? Vai pitääkö vain olettaa että triggeri on muistettu.
Saat kysyä, mutta vastustajan ei ole competitive-tasolla pakko vastata. Regular-tasolla vastustajan tulee se kertoa. Yleensä kannattaa olettaa, että triggeri on muistettu.