MtgSuomi.fi

Muu MTG => Sääntöongelmat => Aiheen aloitti: vhirvela - 18.05.14 - klo 11:12

Otsikko: "Visible in game effect": comp ja regular tasoilla
Kirjoitti: vhirvela - 18.05.14 - klo 11:12
Tuli keskustelua kaverin kanssa tästä:

"Sääntö on sama myös regular-tasolla. Tarkka lainaus Judging at Regular REL -dokumentista: "[Triggered] abilities are considered missed if the player did not acknowledge them in any way at the point that it required choices or had a visible in-game effect."

Kuvailemassasi tapauksessa ensimmäinen näkyvä efekti on se, kun äijä kuoleekin bolttiin, joten triggerin ilmoittaminen siinä kohtaa riittää."
-Lainaus Lumalta

Eli mitä lasketaan "visible in game" efekteiksi? Jos exalted triggeri ei sitä ole ja riittää että exaltedin ilmoitaa kun on dealaamassa damagea pelaajaan tai/ja puollustava tarmo on kuolemassa.
Jos -1-1 until end of turn ei ole sitä paitsi jos aiheuttaa jonkun cretun kuolemisen?
Niin onko esim. add  +1+1 counter to target creature (tai add +1 +1 counter to all target creatures) ns. visible game effect?
Onko näitä muita epäselviä tapauksia?
Missä kulkee raja?
Otsikko: Vs: "Visible in game effect": comp ja regular tasoilla
Kirjoitti: luma - 18.05.14 - klo 11:47
Yksinkertaisesti: efektin pitää olla fyysisesti näkyvä (esim. lifetotalit muuttuvat, äijä kuolee, kortti saa tai menettää countereita, pelaaja joutuu tekemään jonkin valinnan...). Pelkkä +x/+x tai -x/-x ei näy mitenkään ennen kuin plussattu/miinustettu äijä tekisi tai ottaisi damagea (tai joku muu efekti olisi kiinnostunut sen powerista tai toughnessista). Pelin sääntöjä muuttava efekti taas näkyy silloin, kun joku pelaaja yrittäisi rikkoa uutta sääntöä.
Otsikko: Vs: "Visible in game effect": comp ja regular tasoilla
Kirjoitti: SalaHyena - 18.05.14 - klo 13:13
Jos triggeriä ei ole sanottu, ja blokkaat 3/4 tarmolla 3/3 hyökkääjän, ja sitten ilmoittaa sen tässä kohden että "Tarmo kuolee koska triggeri" niin saako puolustava pelaaja vielä iskeä sitä Giant Growthia tarmoon pelastaakseen sen? Vai pitääkö vastustajan muistaa jok'ikinen tällä tavalla "sanaton" triggeri?
Otsikko: Vs: "Visible in game effect": comp ja regular tasoilla
Kirjoitti: Retardi - 18.05.14 - klo 13:44
Jos triggeriä ei ole sanottu, ja blokkaat 3/4 tarmolla 3/3 hyökkääjän, ja sitten ilmoittaa sen tässä kohden että "Tarmo kuolee koska triggeri" niin saako puolustava pelaaja vielä iskeä sitä Giant Growthia tarmoon pelastaakseen sen? Vai pitääkö vastustajan muistaa jok'ikinen tällä tavalla "sanaton" triggeri?

Ei ehdi Giant Growthia pelata, ilman parempaa syytä kannattaa olettaa, että vastustaja on muistanut omat exalted/constellation/battle cry/mitkälie triggerinsä.
Otsikko: Vs: "Visible in game effect": comp ja regular tasoilla
Kirjoitti: PertSa - 18.05.14 - klo 15:09
Tuossa PT:tä seuratessa tuli havaittua tilanne jossa pelaaja A (muistaakseni Wijaya) blokkas B:n (muistaakseni LSV) Prognostic sphinxsejä ja pelasi Triton tacticsin. Seuraavassa upkeepissä pelaaja B sanoi että sphinxit untappaa koska pelaaja A ei ollut announcannut triggereitä ja tuomari puolsi pelaajan B näkökantaa. Tämähän nyt kuitenkin kai oli ensimmäinen näkyvä efekti minkä tacticsin triggeri sai aikaan (hyökkääjät kun olivat jo tapissa) joten oliko tässä tilanteessa nyt jotain mikä mulla meni ohi (vaikuttaako esim. se että triggeri tapahtuu eri kierroksella kuin efekti ensi kertaa näkyy).
Otsikko: Vs: "Visible in game effect": comp ja regular tasoilla
Kirjoitti: luma - 18.05.14 - klo 21:21
Minun nähdäkseni tuossa ensimmäinen näkyvä muutos on untap stepissä, koska täpätyn olennon täppääminen ei aiheuta muutosta näkyvässä game statessa.

• A triggered ability that causes a change in the visible game state (including life totals) or requires a choice upon resolution: The controller must take the appropriate physical action or make it clear what the action taken or choice made is before taking any game actions (such as casting a sorcery spell or explicitly moving to the next step or phase) that can be taken only after the triggered ability should have resolved.
• A triggered ability that changes the rules of the game: The controller must prevent an opponent from
taking any resulting illegal action.
Otsikko: Vs: "Visible in game effect": comp ja regular tasoilla
Kirjoitti: vhirvela - 18.05.14 - klo 23:50
no sickiksihän se menisi jos joku triggeri  esim kun creature hyökkää antaa sille itselleen tai toiselle crearelle protection from color of your choice tms.

:D siinä sitten vaihdat mieltä sen mukaan aikooko vihu blockata tarmolla vai vetää boltin että minkä protection triggerin otat XD XD kun announcaaminen tulee vasta kun sitä yritetään targetoida boltilla tai toisaalta tarmo yrittäisi blokata XD
Otsikko: Vs: "Visible in game effect": comp ja regular tasoilla
Kirjoitti: Kide - 19.05.14 - klo 00:54
Tuossa pitää tehdä valinta, joka announcetaan triggerin resolvatessa.
Otsikko: Vs: "Visible in game effect": comp ja regular tasoilla
Kirjoitti: Anssi - 27.05.14 - klo 12:46
Katoin PT:n top 8 matsia (Chapin vs Parke), jossa Parkella Kiora tiskissä jonka +1 abilityä käytetty viime vuorolla ja osoitettu miestä. Chapin ajelee tiimillä. Mitä jos Parke unohtaa oman Kioransa preventaus-abilityn ja ottaa vaan täydet vahingot? Jos Chapin ei tietoisesti sano Kiorasta mitään ja merkkää täydet damaget onko se Cheating? (tätähän ei siis tapahtunut, oon vaan utelias.)
Otsikko: Vs: "Visible in game effect": comp ja regular tasoilla
Kirjoitti: kivi - 27.05.14 - klo 12:56
Kioran ability ei ole triggered effect. Kyseessä on Game Rule Violation jos Parke sen unohtaa ja jos Chapin ei siitä huomauta niin Failure to Maintain Game State hänelle. Jos epäillään tahallisuutta niin sitten tutkitaan ja kenties hutkitaan.
Otsikko: Vs: "Visible in game effect": comp ja regular tasoilla
Kirjoitti: TheDewi - 01.06.14 - klo 17:14
Mitenkä menee jos toisella pelaajalla on lifelink jätkä joka blockkaa ja hän unohtaa ottaa lifet siitä (vaikka sehän on ehdotonta, eikös?) ja seuraavalla vuorolla kuolee dmg:een onko tehtävissä mitään tilanteen muuttamiseksi jos pelaaja huomaa tämän kun vastustaja on kerännyt kortit jo ja itse ei ole?
Otsikko: Vs: "Visible in game effect": comp ja regular tasoilla
Kirjoitti: kivi - 01.06.14 - klo 17:39
Mitenkä menee jos toisella pelaajalla on lifelink jätkä joka blockkaa ja hän unohtaa ottaa lifet siitä (vaikka sehän on ehdotonta, eikös?) ja seuraavalla vuorolla kuolee dmg:een onko tehtävissä mitään tilanteen muuttamiseksi jos pelaaja huomaa tämän kun vastustaja on kerännyt kortit jo ja itse ei ole?

Lifelinkistä lifen saaminen on todellakin pakollista. Life gainin unohtaminen on unohtajalle GRV ja vastustajalle FtMGS, mutta tilanteen korjaamisen kohdalla tulee ongelma siinä että vastustaja on jo kerännyt korttinsa kasaan (koska oletti voittaneensa pelin). JOS on selvää vielä mitä oli kädessä, pelissä, hautuumaalla jne. on mahdollista vielä palauttaa tilanne, jos ei niin meni jo. Tässä on tietenkin vielä mahdollisuus että vastustaja tahallaan oli hiljaa life gainin unohtamisesta jolloin kyseessä on Cheating. Hyvin tapauskohtaisia tilanteita tällaiset.