MtgSuomi.fi
Muu MTG => Turnaukset, tapahtumat ja peliporukat => Aiheen aloitti: Retardi - 19.05.14 - klo 11:01
-
Hoi
Tuli tuossa Poro Tour Trial-ketjusta mieleen tämmöttinen hommeli. Olen viimeisen parin vuoden aikana ollut huomaavinani, että on olemassa mtg-turnauksia pelaava ihmisryhmä, joka välttelee viimeiseen asti competitive REL turnauksissa pelaamista.
Koska asia on minulle hieman käsittämätön, niin haluaisinkin nyt kuulla mielipiteitä ihmisiltä, miksi kyseisissä turnauksissa pelaaminen tuntuu pahalta, tai miksi niitä halutaan vältellä? Oma ymmärrykseni kun on, että ainoa ero regularin ja competitiven välillä (oikeasti) on se, että jälkimmäisessä pitää pelata teknisesti hieman tarkemmin ja nykyään ei saa käyttää kännykkää lifen kirjaamiseen.
Eli lyhyesti, miksi competitive on peikko?
-
Pelätään sitä vihua kuka huutaa judgen. Kyllä sitä 15v pikku nekroni aina vähän jännitti kun pelasi isojen setien kanssa missä kaikki oli kovin tarkkaa ja pieniä vahinkoja sattui aina (Esim tippui väärä ländi pöydälle/muisti may triggerin vasta hetken päästä/ei kehdannut shotcuttaa mitään josta seurasi unohtamisen pelko/jotain vastaavaa pientä mistä oikein tarkka vihu huutaa heti judgen ja se on pelottavaa, koska raitapaita on aina pelottava)
Tai sitten nyt vanhempana (5 vuotta myöhemmin..) taas comp turnaukset on taas juuri niitä missä ei _jaksa_ kuunnella sitä vihua kuka haluaa nähdä kaikki vaiheet ja sufflet kun fetchataan ja castataan zenith x=0 tai itse henkilökohtaisesta hieman ärsyttää kun comp tasolla ainakin se ländin täppääminen on suotavaa jos pelaa vuorolle 1 lantun kun on obvious, että sillä yhdellä pystyssä/käännettynä olevalla forestilla ei ole mitään väliä.
Tl;dr
Judget pelottaa, kaikki on nihkeetä ja hidasta.
EDIT: Sovitaan, että ihan kaikki ei oo nihkeetä ja tylsää ja kakkaa, mutta kuitenkin.
-
Ehkä se voisi helpottaa, jos sivuillanne olisi competitivesta jotain muutakin tietoa tarjolla kuin "competitive REL, dekkilista vaaditaan". Hyvin suuri osa porukasta ei lähde tuon perusteella etsimään lisää tietoa, vaan siitä jää mieleen vain että siellä vaaditaan asioita ja vaivannäköä.
-
Ehkä se voisi helpottaa, jos sivuillanne olisi competitivesta jotain muutakin tietoa tarjolla kuin "competitive REL, dekkilista vaaditaan". Hyvin suuri osa porukasta ei lähde tuon perusteella etsimään lisää tietoa, vaan siitä jää mieleen vain että siellä vaaditaan asioita ja vaivannäköä.
Tämä on kyllä varsin ymmärrettävää, yritin itse löytää sopivaa artikkelia joka kertoisi pelaajalle miten regular ja competitive rel turnaukset oikeastaan eroavat toisistaan, mutta aika hankala löytää mitään erityisen hyvää (monet tuntuvat olevan aika vanhentuneita).
-
Ehkä se voisi helpottaa, jos sivuillanne olisi competitivesta jotain muutakin tietoa tarjolla kuin "competitive REL, dekkilista vaaditaan". Hyvin suuri osa porukasta ei lähde tuon perusteella etsimään lisää tietoa, vaan siitä jää mieleen vain että siellä vaaditaan asioita ja vaivannäköä.
Tämä on kyllä varsin ymmärrettävää, yritin itse löytää sopivaa artikkelia joka kertoisi pelaajalle miten regular ja competitive rel turnaukset oikeastaan eroavat toisistaan, mutta aika hankala löytää mitään erityisen hyvää (monet tuntuvat olevan aika vanhentuneita).
Ehkä jos nätisti pyydätte niin joku tuomari kirjoittaa teille sellaisen suameksi?
-
Tai sitten nyt vanhempana (5 vuotta myöhemmin..) taas comp turnaukset on taas juuri niitä missä ei _jaksa_ kuunnella sitä vihua kuka haluaa nähdä kaikki vaiheet ja sufflet kun fetchataan ja castataan zenith x=0 tai itse henkilökohtaisesta hieman ärsyttää kun comp tasolla ainakin se ländin täppääminen on suotavaa jos pelaa vuorolle 1 lantun kun on obvious, että sillä yhdellä pystyssä/käännettynä olevalla forestilla ei ole mitään väliä.
Mun mielestä se ländin täppääminen on sellainen hyvä tapa joka kuuluu ihan keittiönpöytäpeleihinkin, turnauksista nyt puhumattakaan. Itse en _jaksa_ sellaisia vastustajia, jotka ei viitsi sen verran ottaa vastustajaa huomioon että kääntäisi sen forestinsa kenoon ja pelaisi muutenkin selkeästi.
-
Tai sitten nyt vanhempana (5 vuotta myöhemmin..) taas comp turnaukset on taas juuri niitä missä ei _jaksa_ kuunnella sitä vihua kuka haluaa nähdä kaikki vaiheet ja sufflet kun fetchataan ja castataan zenith x=0 tai itse henkilökohtaisesta hieman ärsyttää kun comp tasolla ainakin se ländin täppääminen on suotavaa jos pelaa vuorolle 1 lantun kun on obvious, että sillä yhdellä pystyssä/käännettynä olevalla forestilla ei ole mitään väliä.
Aika harvassa on ne jotka ei anna sun shortcuttaa "fetchaan forestin, zenith x=0 samalla sufflella. Se on toki eri asia jos tulee vaikka Stifleä fetchiin. Tämänkin voit vamistaa näin: "fetchaan forestin, resolvaako?" Kaveri sanoo että resolvaa jolloin voit sanoa että "castaan sillä zenithin x=0". En nyt ihan tajunnut että jos et tee sillä yhdellä lantulla mitään niin miksi sitä pitää tappia, toki jos jotain castaat niin sen manacosti pitää maksaa jolloin landi menee tappiin. Eihän missään nyt voi pelata sillai että castaat spellejä muttet jaksa tappia manoja?
Veikkaan että tässä asiassa on aika paljolti kyse siitä että kaikki ihmiset eivät halua ottaa niin tosissaan ja kilpailuhenkisesti mtg:n pelaamista. He haluavat siis lähinnä pitää hauskaa, ei kilpailla siitä kuka on paras.
-
Hupsua. Ite en oo ikinä ees kiinnittäny etukäteen huomiota, että olenko menossa Regular vai Competitive turnaukseen.
-
Aika harvassa on ne jotka ei anna sun shortcuttaa "fetchaan forestin, zenith x=0 samalla sufflella.
Sitten ollaan turnauspelaamisen ikeessä kun vihu ei anna sun shortcuttaa Zenithin toista shufflea ja sekoittaa dekinkin välissä.
-
En nyt ihan tajunnut että jos et tee sillä yhdellä lantulla mitään niin miksi sitä pitää tappia, toki jos jotain castaat niin sen manacosti pitää maksaa jolloin landi menee tappiin. Eihän missään nyt voi pelata sillai että castaat spellejä muttet jaksa tappia manoja?
Noh, en tiedä miten itse olet tottunut pelaamaan, mutta esim fnm:ssä tulee yleensä pelattua muotoa "[land] -> [asia] -> go" ja en täppää lääniä, jos olen jostain sneakannut infon, että vihu ei tee mitään vuorolle 1.
Niin ja mitä tuohon zenith asiaan tulee, niin näin on kerran käynyt ja piti judgea kutsua, sillä olisin varmaan scoopannut responssina kaljaan mikäli judge olisi myös ollut sitä mieltä että pitää sufflee ja cuttaa väliin. Eli tästä on tullut hieman sellaisia kokemuksia, et nihkeet on ja vaivaloista ja raskasta. (Tosin eipä se ole estänyt pelin pelaamista)
-
En nyt ihan tajunnut että jos et tee sillä yhdellä lantulla mitään niin miksi sitä pitää tappia, toki jos jotain castaat niin sen manacosti pitää maksaa jolloin landi menee tappiin. Eihän missään nyt voi pelata sillai että castaat spellejä muttet jaksa tappia manoja?
Noh, en tiedä miten itse olet tottunut pelaamaan, mutta esim fnm:ssä tulee yleensä pelattua muotoa "[land] -> [asia] -> go" ja en täppää lääniä, jos olen jostain sneakannut infon, että vihu ei tee mitään vuorolle 1.
Häh, miksi? Eikö olis helpompi tehdä asiat aina samalla lailla, ilman että niitä sen kummemmin joutuu miettimään. Tulee rutiini siihen hommaan ja saa ohjattua sen mentaalisen energian asioihin jotka sitä oikeasti vaatii... Tarkoitan vaan että puhut landin täppäämisestä niinkuin siitä olis jotain vaivaa.
-
Eiköhän se oo ihan hyvä tapa tappia ne landit aina kun käyttää manaa niin välttää mahdolliset sekaannukset oli REL mikä tahansa. Ymmärtänet varmaan myös että näin ei voida toimia competitive REL turnauksissa vaikka se paikallisessa FNM:ssä menisi läpi.
Tuo Zenith tapaus menee kyllä sitten vastustajan pölhöyteen enemmänkin, onneksi judget varmaan osasivat selvittää miten homman kuuluu mennä. Sama tapaus olisi yhtä hyvin voinut käydä regular REL:llä.
-
En ole kyllä kertaakaan törmännyt henkilöön, joka ei täppäisi ländejä, jos jotain castaa. Ländien täppääminen kun on _aika oleellinen_ osa peliä, niin joku nillittäminen, että ei jaksa sitä tehdä ykkösvuorolla kuulostaa vaan typerältä.
-
Tämä on kyllä varsin ymmärrettävää, yritin itse löytää sopivaa artikkelia joka kertoisi pelaajalle miten regular ja competitive rel turnaukset oikeastaan eroavat toisistaan, mutta aika hankala löytää mitään erityisen hyvää (monet tuntuvat olevan aika vanhentuneita).
Tässä olis hyvä sauma seuraavalle Poro-artikkelille, jos minulta kysytään.
Vaikka itselläni ei ole competitiven kanssa vuosikymmeneen ole ollut mitään ongelmia, muistelisin että yksi "epämääräinen pelottava asia" oli ennenmuinoin helposti putoilevat varoitukset. Nykyään tuomarilinja on muuttunut mikä kannattaa tuossa mahdollisessa artikkelissa mainita. Epäilemättä tuoreita pelaajia pelottaa se että competitivessa pitää pelata tarkasti ja he eivät tiedä mitä kaikkea voi tapahtua.
Otetaan nyt esimerkiksi vaikka missattu dark confidant triggeri. Ennen siitä olisi tullut varoitus molemmille pelaajille ellen erehdy? Nyt tulee todennäköisesti paljon vähemmän stressaava "menijo" linjaus ilman varoituksia.
-
Tämä on kyllä varsin ymmärrettävää, yritin itse löytää sopivaa artikkelia joka kertoisi pelaajalle miten regular ja competitive rel turnaukset oikeastaan eroavat toisistaan, mutta aika hankala löytää mitään erityisen hyvää (monet tuntuvat olevan aika vanhentuneita).
yksi "epämääräinen pelottava asia" oli ennenmuinoin helposti putoilevat varoitukset.
Otetaan nyt esimerkiksi vaikka missattu dark confidant triggeri. Ennen siitä olisi tullut varoitus molemmille pelaajille ellen erehdy? Nyt tulee todennäköisesti paljon vähemmän stressaava "menijo" linjaus ilman varoituksia.
Varoituksia jaellaan kyllä nykyäänkin, mutta minulla on semmoinen tuntuma että porukkaa ottaa ne hieman liian vakavasti. Varoitus on kuitenkin vain muistutus siitä, että nyt tuli "pölhöiltyä" ja jatkossa ollaan hieman tarkempia, en muista että olisin itse joutunut koskaan upgradeamaan varoituksia game lossiksi vaikka varmasti enemmän tuomaroineet ovat näitäkin joutuneet tekemään.
Dark Confidantista tuli ennenvanhaan gameloss sille joka unohti, nykyään ei tosiaan edes varoitusta.
-
Tässä olis hyvä sauma seuraavalle Poro-artikkelille, jos minulta kysytään.
Tämä on huomioitu.
Vaikka itselläni ei ole competitiven kanssa vuosikymmeneen ole ollut mitään ongelmia, muistelisin että yksi "epämääräinen pelottava asia" oli ennenmuinoin helposti putoilevat varoitukset. Nykyään tuomarilinja on muuttunut mikä kannattaa tuossa mahdollisessa artikkelissa mainita. Epäilemättä tuoreita pelaajia pelottaa se että competitivessa pitää pelata tarkasti ja he eivät tiedä mitä kaikkea voi tapahtua.
Itse olen pelannut pian päivälleen kaksikymmentä vuotta ja tuomarin natsat ollut siitä yli kymmenen ja täytyy sanoa että sekä säännöt että tuomarien ohjeistus ovat menneet aimo harppauksin eteenpäin. Varsinkin nykyään tuomareille teroitetaan että he ovat asiakaspalvelutyössä, eivät teloituskomppania. Game Losses with a smile! ;D
-
Aikaisemmin kovemman rellin turnauksiin meneminen oli paljon nihkeämpää kun game losseja tuli aika helpostikin. Nykyään tosiaan on paljon helpompaa, kun säännöstö noiden suhteen on inhimmillisempää. Olettaisin kuitenkin, että uusille pelaajille kovemmat rellit ovat vähän peljoittava asia, kun todennäköisesti on aika paljon epävarmuutta sen oman osaamisen suhteen ja ei tiedä, miten siihen sitten suhtaudutaan.
-
Varmaan se "competitive" -sana itsessään on jo pelottava. Tulee heti tunne että kaikki rentous ja hauskuus pelaamisesta katoaa ja se on vaan "serious business". Tietenkin, kuten nimikin kertoo, kyse on kilpailullisesta formaatista ja ymmärrän kyllä voitonhalun ja kilpailuhenkisyyden. Kyllähän kaikki esim. siellä FNM:ssäkin varmasti mielellään haluaa voittaa, eikä hävitä. Siellä ei kuitenkaan yleensä tarvi pelätä että pelin häviää siihen, että vastustaja kyttää sun virheitä ja saa ilmaisia voittoja kutsumalla judgen paikalle, sen sijaan että antaisi ottaa väärin tehdyn liikkeen takaisin. Jotenkin siitä katoaa se herrasmiesmäisyys ja vastustajan kunnioittaminen. Itse ainakin haluan voittaa/hävitä pelaamalla rehdisti, enkä siihen että toinen osapuoli tekee tahattoman virheen.
Tietenkään ei pidä yleistää, kyse on yksittäisistä ihmisistä eikä competitive REL:stä itsestään, mutta kyllä siellä tuntuu olevan selvästi enemmän niitä joilla on hiekkaa pyllyssä/haluttomuutta kunnioittaa vastustajaa tai käyttäytyä kohteliaasti (etenkin jos kyseessä on kokemattomampi pelaaja) kuin regularissa.
Helppo ratkaisuhan olisi tietenkin, ettei tee niitä tyhmiä pelivirheitä competitivessä vaan on parempi pelaaja, niin ei tarvi kärsiä siitä vastustajan rageluista tai judgen kiljumisesta paikalle.
Mutta miten esim. competitivessä virallisesti suhtaudutaan tilanteisiin joissa pelaaja epähuomiossa lyö pöytään väärän kortin kuin mitä oli tarkoitus pelata. Esim. lyö pöydälle väärän ländin ja huomaa välittömästi "oho, ei mun tuota ollut tarkoitus laittaa". Tai täppää manat spelliin ja lyökin epähuomiossa kädestä väärän kortin kuin oli tarkoitus pöydälle (kertomassa suullisesti mitä aikoi castaa) ja sitten sanookin "eiku, väärä kortti prkl". Onko näissä tilanteissa vastustajalla mitään velvoitetta antaa ottaa siirto takaisin ja laittaa oikea ländi/spelli peliin? Vai onko se karu meininki "teit pelivirheen, meni jo"? Tää nimittäin ainakin on yksi iso ero mikä esim. regular tasolla vielä tuntuu herrasmiesmäiseltä "joo laita vaan se oikea ländi" koska vastustajahan saa siitä jopa hyötyä tietämällä nyt yhden ylimääräisen käsikortin.
-
En ole kyllä kertaakaan törmännyt henkilöön, joka ei täppäisi ländejä, jos jotain castaa. Ländien täppääminen kun on _aika oleellinen_ osa peliä, niin joku nillittäminen, että ei jaksa sitä tehdä ykkösvuorolla kuulostaa vaan typerältä.
No niinhän se on, mutta ehkä se on jotain semmosta mitä kutsutaan laiskuudeksi? Sen jälkeen kun on pelannut oman dekkinsä läpi sen 1768 kertaa niin tulee tehtyä enemmän tai vähemmän kysenalaisia short cuttauksia. Ja noh, vaikka sen keskimäärin aina muistaa tehdä niin vastusajan hieman ylhäältä päin katsottu huomautus "Hei, täppäätkö ländin" mihin kuluu aikaa enemmän kun koko seuraavaan kahteen vuoroon on vain ärsyttävää.
Niin ja kaikki saa olla mitä mieltä tahansa, minusta tämä on ärsyttävää ja se kulminoituu erityisesti comp tasolle (FNM:ssä todella harvoja kiinnostaa käännänkö oikeesti sen pahvin kenoon) mutta tästä on ehkä fiksuimmat jo lukeneet rivien välistä, että kyse ei nyt ole välttämättä näin räikeästä ~short cuttauksesta vaan enemmänkin juurikin siitä, että comp tasolla taikakortti pelistä tulee valuen tavoittelua, eli pokerin pelaamista erilaisilla korteilla. (Tämä on siis erisuurta hupailun kanssa -> syy miksi comp tasolla pelaaminen on joillekkin oikeasti kynnys kysymys)
karu meininki "teit pelivirheen, meni jo"
EDIT: Pakko on vielä tuo lisätä tähän sillä tuo oli hyvin ilmaistu ja jossain regularilla tuon voisin itse vielä kuitata ota vaan, jos ei olla tehty vielä mitään mihin se ländi vaikuttaa, comp tasolla pitäisi huutaa judge jotta et vahingossa kerää itsellesi jostain "soosoo" merkintää [jostain]
Loppu.
-
Mutta miten esim. competitivessä virallisesti suhtaudutaan tilanteisiin joissa pelaaja epähuomiossa lyö pöytään väärän kortin kuin mitä oli tarkoitus pelata. Esim. lyö pöydälle väärän ländin ja huomaa välittömästi "oho, ei mun tuota ollut tarkoitus laittaa". Tai täppää manat spelliin ja lyökin epähuomiossa kädestä väärän kortin kuin oli tarkoitus pöydälle (kertomassa suullisesti mitä aikoi castaa) ja sitten sanookin "eiku, väärä kortti prkl". Onko näissä tilanteissa vastustajalla mitään velvoitetta antaa ottaa siirto takaisin ja laittaa oikea ländi/spelli peliin? Vai onko se karu meininki "teit pelivirheen, meni jo"? Tää nimittäin ainakin on yksi iso ero mikä esim. regular tasolla vielä tuntuu herrasmiesmäiseltä "joo laita vaan se oikea ländi" koska vastustajahan saa siitä jopa hyötyä tietämällä nyt yhden ylimääräisen käsikortin.
Mielestäni, jos pelaaja on laittamassa pöytään vaikkapa forestia, ja irrottamatta otetta kortista toteaakin että 'hups, enpä pelaakaan tätä vaan tämän islandin' ei tilanteessa ole minkäänlaista ongelmaa. Samoin jos pelaaja vaikkapa täppää swampin ja mountainin ja sanoo pelaavansa Lightning Striken mutta pistää kädestä pöytään Magma Jetin ja "hupsista väärä kortti" niin mielestäni tässä on aika selvästi pelattu Lightning Strike. Jos taas pelaaja täppää kyseiset landit, pistää mitään sanomatta Magma Jetin pöydälle ja parin sekunnin päästä toteaa että "eikun Lightning Strike piti pelata", mielestäni pelattu spelli on nyt Magma Jet.
Lisäksi veikkaan, että tämä "hiekkaa pyllyssä" kansakunta on aika pitkälti lopettanut magicin pelaamisen jo useita vuosia sitten. En ainakaan tuomaroimissani competitive turnauksissa ole tämmöiseen törmännyt, mielestäni jopa liian harvoin kutsutaan tuomaria selvittämään sekavaksi edennyttä pöytätilannetta.
-
Lisäksi veikkaan, että tämä "hiekkaa pyllyssä" kansakunta on aika pitkälti lopettanut magicin pelaamisen jo useita vuosia sitten. En ainakaan tuomaroimissani competitive turnauksissa ole tämmöiseen törmännyt, mielestäni jopa liian harvoin kutsutaan tuomaria selvittämään sekavaksi edennyttä pöytätilannetta.
Uskon että tällä nyt tarkoitetaan yleisesti tilanteita "hups, kämmäsin, voinko ottaa takas?"-tilanteita. Jos jossain prellussa mun vihu pelais pöksyt omalle Phantasmal Bearille, niin antasin kyllä ottaa takas ja valita paremman targetin. PTQ:ssa taas en vastaavaa siimaa antais.
-
Kerrotaan omia kokemuksia muailmalta.
Olen useasti kävellyt GP:llä jonkun peliparin ohi samalla kun kuulen tyyliin "joo, ota vaan takas..." toiselta tyypiltä.
Pysähdyn ja kysyn voinko auttaa, mihin molemmat vastaavat että "ei kiitos!"
Eli joo, kuuluu kutsua tuomaria paikalle jos on tarvetta.
Ei, kaikki Comp-pelaajat eivät ole sieluttomia must-win tyyppejä, jotka vain odottavat virhettäsi.
Uskoisin että jos useampi "herrasmiespelaaja" (vai miksi haluaakaan itsensä kutsua) kävisi Suomen Comp turnauksissa, tämä käsite katoaisi aika nopeasti. Mutta jos kaikki Comp pelaajat ajattelevat että "minäpä tarkkailen vihun tekemisiä koska se varmasti kyttää minua" niin ilmapiiri nopeasti muuttuu just tällaiseksi mitä kuvailette. Toki jos toinen kalastelee vihulta vastausta ennen kuin itse "huomaa virheensä", niin tuomarin kanssa joutuu keskustelemaan hetkenkin...
-
Korkeammat osallistumismaksut. Pääosin pelataan rautakanki anuksessa kunnes ensimmäiset tappiot on recordseissa. Ilman top tier deckiä on vaikea pärjätä ja harvoin nauretaan.
Comp. Releissä nauttii ja palkitaan eniten kilpahenkisimpiä pelaajia. Casuaali Ceijo tyytyy pitämään hauskaa 2-2 tuloksella keskiviikko leka/moderni/fnm:ssa.
Nautinnon 'EV' on pienempi (isoissa) comp. rel. turnauksissa. Sääntöjen noudattaminen ei ainakaan itseäni haittaa vaan lähinnä se ilmapiiri.
-
Vanha nillittäjä täällä heippa. Mulla ei henkilökohtaisesti ole Hannun kysymykseen lisättävänä muuta kuin rissaspääteltyä spekulaatiota, mutta haluaisin tuoda ihan vähän esiin sitä asian kääntöpuoltakin. Meitä on nimittäin sellainen parinkymmenen sankarin joukko, joita näissä isommissa turnauksissa kiinnostaa tasan yksi sijaluku. Yleensä tästä kyseisestä sijoituksesta saa kolmi- tai jopa nelinumeroisen summan verran rahallista hyvää. Siinä tilanteessa sitten mielellään tahtoisi, että kun itse pyrkii pelaamaan parasta mahdollista pakkaa mahdollisimman optimaalisesti saavuttaakseen tuon tavoitteen, myös kanssapelaajat kunnioittaisivat peliä ja muita pelaajia sen verran, että saataisiin todennäköisimmin palkinto sille, kelle se kuuluu. Useimmiten kunnioittavatkin.
Juuri tuon ajatuksen, että toivotaan parhaan voittavan (myös oma voitto kelpaa jos en jostain syystä ollutkaan paras 8)) takia ne keissit, missä tapahtuu jotain ihan muuta, sitten jaksavatkin ärsyttää vielä näin useita vuosia pelanneenakin. Esimerkkejä tällaisista: kaikki ländit yhdessä epäselvässä pinossa, priorityn kärkkyminen tyyliin "joko on mun vuoro" useita kertoja vuorossa, manojen venkslaaminen sen jälkeen kun spelli on jo julistettu, mikä tahansa alle 60 astetta korttia kääntävä täppäämisliike jne. Näissä kaikissa yhteistä on se, että pelitilanne yritetään tehdä vastustajalle epäselväksi. Tämä on pelillisen edun hankkimiseen se toiseksi arveluttavin keino, edellään vain suoranainen huijaaminen, eikä sekään kovin paljoa.
Liukkaan rinteen argumentaation uhallakin totean vielä, että jos ykkösvuorolla jättää manat täppäämättä Llanowar Elffiin "shortcuttina", on aika helppo muutamaa vuoroa myöhemmin pelata kaksi äijää, maksaa vain toisesta ja jättää manat auki temppuun "kun onhan se ihan selvää että oon oikeasti tapped out". Noin niinku esimerkkinä.
PS. En muista, milloin olisin viimeksi ollut competitive-turnauksessa, jossa en olis nauranut vähintään matsien välissä ja ehkä jopa niiden aikana. Ehkä joku umpipaska sealedpool into 0-2 ei naurattanut.
-
Omia hajatelmia:
-nykyään tuomarit on selvästi paikalla pelaajia varten ja asiakaspalvelutehtävissä. Game lossin tasoisia rangaistuksia jaetaan vain jos on tehnyt virheen josta voisi saada huomattavasti etua (esim. ylim. kortin nostaminen muulloin kuin pelin alussa) ja, kuten arvata saattaa, tätä tapahtuu melko harvoin. Aiemmin game losseja sai huomattavasti herkemmin. Näin ei haluta rangaista suuresti pikkumöhlingeistä ja varoitus tosiaankin on vain varoitus - "tarkkuutta ensi kerralla, kiitos :)".
-Varoitukset kirjataan ylös, jotta mahdolliset pelaajat jotka jatkuvasti tekevät ns. tärkeissä turnauksissa pieniä möhlinkejä omaksi edukseen jäisivät kiinni, jos ei heti niin ajan kuluessa (tahallinen virhe on aina, myös regularilla, cheating)
-pari viikkoa sitten Porojen GP trialilla pelatessani oikeastaan kaikki meni kuten regularillakin, tosin kun dekkilistat kerättiin niin niistä pystyi tekemään coveragea. Jos möhlättiin kutsuttiin tuomaria paikalle ja tilanne korjattiin, mutta näitä tapahtui hyvin vähän.
-ja sama juttu GP:lläkin, tiukka niuhottaminen ja edun hakeminen pikkuvirheistä on aikaa 10 vuoden takaa (kun siitä usein "palkittiin" vastustajan game lossin muodossa) , ei nykypäivää.
-> oma johtopäätökseni: GP trial / poro tour trial / ptq on turnaus siinä missä muukin, mutta PWP-pojoja tulee moninkerroin ja turnauksessa on usein muita viikonlopputurnausta enemmän pelaajia ja siten myös palkintojakin :)
-
Liukkaan rinteen argumentaation uhallakin totean vielä, että jos ykkösvuorolla jättää manat täppäämättä Llanowar Elffiin "shortcuttina", on aika helppo muutamaa vuoroa myöhemmin pelata kaksi äijää, maksaa vain toisesta ja jättää manat auki temppuun "kun onhan se ihan selvää että oon oikeasti tapped out". Noin niinku esimerkkinä.
Tämä oli mielestäni hyvin sanottu. Mielestäni on ikävää pelata vastustajaa vastaan, joka ei viitsi kunnioittaa toista sen verran että vaivautuisi täppäämään landinsä jotain pelatessaan. Siinä jos huomautat asiasta niin ilmapiiri menee helposti vieläkin vaivautuneemmaksi. En tosin ole kyllä hirveästi törmännyt tällaiseen, mutta tiedän tapauksia.
Esimerkkinä, olin pelaamassa lekaa ja vastustaja yritti maksaa 2 kertaa temppunsa täppäämällä fetsin forestiksi. Tästä sitten ystävällisesti huomautin, että ei ole mahdollista niin ei kätellyt pelin jälkeen vaan lähti suoraan pois. En ottanut itseeni, mutta ihmettelin vain, että olipa totinen kaveri.
Itse tykkään uutta deckkia rakentaessani testata sitä pelaamalla 'itse itseäni vastaan'. Kontrolloidessani molempia deckkeja yritän vain yksinkertaisesti voittaa molemmilla ja tehdä ne ratkaisut mitä tekisin pelatessani toista pelaajaa vastaan (ja unohtaa että tiedän hänen käsikorttinsa ja miettiä sen sijaan mitä siellä saattaa olla). Joskus ajatusten alkaessa virrata on helppo pelata miestä pöytään ja olla täppäämättä manoja, koska se tuntuu niin itsestäänselvältä ja "aikaavievältä". Sitten kuitenkin alkaa miettiä jossain vaiheessa, että jäiköhän minulla nyt manaa tämän tempun pelaamiseen. Tässä vaiheessa mietin aina, että älä tee tätä virhettä oikeassa pelissä. koska se olisi varsin typerää ja noloakin. Ja siinä sitä aikaa sitten meneekin kun käydään läpi mitä tuli castattua viime vuorolla.
-
Liikkui sitten junalla, bussilla, lentokoneella tai yhteiskyydillä, niin matkakustannukset paisuu melkoisen suuriksi Oulun seudulta ja pohjoisempaa Jkl-Tre-Hki-alueelle liikkuessa, jossa suuret competitive-turnaukset tuntuis ainakin pääasiassa olevan, eikä monilla turnauksiin halukkailla ole moiseen varaa. Oulussa ja pohjoisempana ei itse asiassa taida olla yhtikäs mitään competitive-tasoista(?). Että siinä jää sitten puoli Suomea, vaikkei niin tiuhaan asuttua, kokonaan touhun ulkopuolelle.
-
Oulussa ja pohjoisempana ei itse asiassa taida olla yhtikäs mitään competitive-tasoista(?). Että siinä jää sitten puoli Suomea, vaikkei niin tiuhaan asuttua, kokonaan touhun ulkopuolelle.
Mikäänhän ei estä paikallista turnausjärjestäjää (kuka se sitten onkaan) järjestämästä osaa turnauksista competitive-turnauksena mikäli pelaajilla on sellaiseen halua.
Itse muistelen peliuran alkuajoilta, että kun meni pelaamaan "isojen poikien turnauksiin" niin aika äkkiä oma tekninen pelaaminen otti isoja harppauksia eteenpäin. Ihminen kun on vähän semmoinen eläin, että mikäli 'virheillä' ei ole 'seurauksia' niin niitä 'virheitä' ei yleensä lainkaan korjata, mutta jos 'seuraus' on jotain niinkin mitätöntä kuin warning magic-turnauksessa niin samaa kämmiä tulee harvemmin toistettua kovin montaa kertaa.
-
Olin viime syksynä ensimmäistä kertaa cempetitive turnauksessa Tampereella. Seuraavan häviön/tasurin jälkeen ei olisi enää mitään mahdollisuuksia päästä pidemmälle. Vastustaja ehdotti, että heitämme noppaa mikäli tasatilanne tulee. Tämä sopi minulle, koska en tiennyt sen olevan kiellettyä. Pelin lopuksi heitimme noppaa, jonka jälkeen meidät molemmat diskattiin suoraan turnauksesta. Pääsimme vielä kirjoittamaan lapun siitä, mitä pahaa tuli tehtyä.
Ymmärrän että sääntörikkeistä tulee sanomista, mutta tuosta jäi todella huono maku ensimmäiseksi kerraksi. Minulla ei ollut aavistustakaan, että tuollaisesta tiputetaan molemmat pelaajat pois turnauksesta. Tuon jälkeen en ole competitive turnauksissa käynyt : /
-
Niin ja mitä tuohon zenith asiaan tulee, niin näin on kerran käynyt ja piti judgea kutsua, sillä olisin varmaan scoopannut responssina kaljaan mikäli judge olisi myös ollut sitä mieltä että pitää sufflee ja cuttaa väliin.
Sellaista tuomaria et tule kyllä löytämään, joka ei anna shortcuttaa Zenithin molempia sekoituksia. Jos vastustaja haluaa tehdä jotain responssina Zeniitin pelaamiseen, on hänellä täysi oikeus katkaista shortcut, mutta sellaista pelaajaa, joka haluaisi vain nillittääkseen vastustaa kyseistä shortcuttia, ei ainakaan omalle kohdalleni ole tullut vielä vastaan. Kävikö sellainen vaihtoehto mielessä, että fetchland ja Zenith eivät olleet vastustajalle ennestään tuttuja kortteja, ja hän halusi vain pelaamista hidastettavan, jotta varmasti ymmärtää, mitä tilanteessa tapahtuu?
Siellä ei kuitenkaan yleensä tarvi pelätä että pelin häviää siihen, että vastustaja kyttää sun virheitä ja saa ilmaisia voittoja kutsumalla judgen paikalle, sen sijaan että antaisi ottaa väärin tehdyn liikkeen takaisin. Jotenkin siitä katoaa se herrasmiesmäisyys ja vastustajan kunnioittaminen. Itse ainakin haluan voittaa/hävitä pelaamalla rehdisti, enkä siihen että toinen osapuoli tekee tahattoman virheen.
Itse en ole koskaan pelannut turnauksessa, jossa tarvitsisi tällaista pelätä. Ehkä joskus 90-luvulla näin saattoi ollakin, mutta moniko tähän ketjuun vastanneista kilpatason pelaamista karttavista on pelannut silloin?
Jos pelaaja yrittää pelata spelliä väärillä manoilla tai laittomaan kohteeseen, peruutetaan tilanteeseen ennen spellin castaamista. Ei näitä kytätä ilmaisten voittojen toivossa, vaan varmistetaan juurikin sitä, että peli ratkeaa rehtiin pelaamiseen.
Rehelliset pelivirheet taas kuuluvat peliin, ja joskus niihin ratkeaa peli. En kyllä ymmärrä, mitä vastustajan kunnioittamista siinä on, että antaa tämän muuttaa pelaustaan huomattuaan vasta sen tehtyään, että jokin toinen pelaus olisi ollut parempi. Mielestäni on paljon reilumpaa hävitä siihen, että tekee pelin aikana pieniä virheitä, kuin siihen, että ei nosta toista pääväriländiä 10/7-manabasella. Jotkut väärän kortin kädestä näyttämiset nyt tietenkin saa korjata.
Tietenkään ei pidä yleistää, kyse on yksittäisistä ihmisistä eikä competitive REL:stä itsestään, mutta kyllä siellä tuntuu olevan selvästi enemmän niitä joilla on hiekkaa pyllyssä/haluttomuutta kunnioittaa vastustajaa tai käyttäytyä kohteliaasti (etenkin jos kyseessä on kokemattomampi pelaaja) kuin regularissa.
Helppo ratkaisuhan olisi tietenkin, ettei tee niitä tyhmiä pelivirheitä competitivessä vaan on parempi pelaaja, niin ei tarvi kärsiä siitä vastustajan rageluista tai judgen kiljumisesta paikalle.
Mulla on kyllä ihan päinvastaiset kokemukset pelaajista comp. REL:llä. Rageamista vastustajan rikkeestä en ole koskaan nähnyt, matsin häviöstä kylläkin - REL:stä riippumatta. Ja mikä siinä judgen kiljumisessa paikalle nyt on niin pahaa? Tuomarit ovat selvittämässä epäselviä tilanteita ja varmistamassa reilun pelin ja tasavertaisen kohtelun kaikille. Omasta mielestäni isoin ongelma on, että tuomaria pyydetään paikalle regular-tasolla aivan liian harvoin.
-
Olin viime syksynä ensimmäistä kertaa cempetitive turnauksessa Tampereella. Seuraavan häviön/tasurin jälkeen ei olisi enää mitään mahdollisuuksia päästä pidemmälle. Vastustaja ehdotti, että heitämme noppaa mikäli tasatilanne tulee. Tämä sopi minulle, koska en tiennyt sen olevan kiellettyä. Pelin lopuksi heitimme noppaa, jonka jälkeen meidät molemmat diskattiin suoraan turnauksesta. Pääsimme vielä kirjoittamaan lapun siitä, mitä pahaa tuli tehtyä.
Ymmärrän että sääntörikkeistä tulee sanomista, mutta tuosta jäi todella huono maku ensimmäiseksi kerraksi. Minulla ei ollut aavistustakaan, että tuollaisesta tiputetaan molemmat pelaajat pois turnauksesta. Tuon jälkeen en ole competitive turnauksissa käynyt : /
Tästä rikkeestä (improperly determining a winner) kuuluu muuten tulla diskaus myös regular rel turnauksissa, eli varsinaisesti se, että kyseessä oli competitive turnaus, ei vaikuttanut asiaan ollenkaan.
-
Olin viime syksynä ensimmäistä kertaa cempetitive turnauksessa Tampereella. Seuraavan häviön/tasurin jälkeen ei olisi enää mitään mahdollisuuksia päästä pidemmälle. Vastustaja ehdotti, että heitämme noppaa mikäli tasatilanne tulee. Tämä sopi minulle, koska en tiennyt sen olevan kiellettyä. Pelin lopuksi heitimme noppaa, jonka jälkeen meidät molemmat diskattiin suoraan turnauksesta. Pääsimme vielä kirjoittamaan lapun siitä, mitä pahaa tuli tehtyä.
Ymmärrän että sääntörikkeistä tulee sanomista, mutta tuosta jäi todella huono maku ensimmäiseksi kerraksi. Minulla ei ollut aavistustakaan, että tuollaisesta tiputetaan molemmat pelaajat pois turnauksesta. Tuon jälkeen en ole competitive turnauksissa käynyt : /
Tästä rikkeestä (improperly determining a winner) kuuluu muuten tulla diskaus myös regular rel turnauksissa, eli varsinaisesti se, että kyseessä oli competitive turnaus, ei vaikuttanut asiaan ollenkaan.
Mielenkiintoista. Olen nähnyt tätä muutamaan otteeseen FNM:ssä, joten en kyseenalaistanut asiaa ollenkaan.
-
Olin viime syksynä ensimmäistä kertaa cempetitive turnauksessa Tampereella. Seuraavan häviön/tasurin jälkeen ei olisi enää mitään mahdollisuuksia päästä pidemmälle. Vastustaja ehdotti, että heitämme noppaa mikäli tasatilanne tulee. Tämä sopi minulle, koska en tiennyt sen olevan kiellettyä. Pelin lopuksi heitimme noppaa, jonka jälkeen meidät molemmat diskattiin suoraan turnauksesta. Pääsimme vielä kirjoittamaan lapun siitä, mitä pahaa tuli tehtyä.
Ymmärrän että sääntörikkeistä tulee sanomista, mutta tuosta jäi todella huono maku ensimmäiseksi kerraksi. Minulla ei ollut aavistustakaan, että tuollaisesta tiputetaan molemmat pelaajat pois turnauksesta. Tuon jälkeen en ole competitive turnauksissa käynyt : /
Olin päätuomarina kyseisessä turnauksessa ja voin vakuuttaa, että tippaakaan nauttinut siitä, että jouduin kyseisen tuomion antamaan. Onneksi tällaiset tilanteet ovat todella harvinaisia; koko urani aikana olen joutunut vain kahdesti diskaamaan pelaajan turnauksesta. Sen sijaan olen tuominnut useita turnauksia, joissa en ole jakanut yhden yhtä varoitusta.
Osittain myös diskaustapausten harvinaisuudesta johtuen niiden käsittely on tuomareillekin vaikeaa. En väitä, että itsekään olisin onnistunut tässä parhaalla mahdollisella tavalla. Tarkoitus oli kuitenkin viestittää, että vaikka säännöt eivät anna tässä tilanteessa yhtään joustoa ja joudun poistamaan teidät turnauksesta, toivon kuitenkin teidän tulevan jatkossakin turnauksiin ja olevan vain toistamatta samaa tietämättömyydestä johtunutta hölmöilyä.
Haluan vielä korostaa, että kaikista pelin aikana vahingossa tapahtuvista sääntörikkomuksista on rangaistuksena lähes poikkeuksetta varoitus ja pahimmillaankin game loss. Vakavampia rangaistuksia voi saada ainoastaan ulkopelillisistä asioista.
Mielenkiintoista. Olen nähnyt tätä muutamaan otteeseen FNM:ssä, joten en kyseenalaistanut asiaa ollenkaan.
Kuten jo edellisessä viestissä totesin:
Omasta mielestäni isoin ongelma on, että tuomaria pyydetään paikalle regular-tasolla aivan liian harvoin.
-
Ilmeisesti olisi tosiaan tarvetta pelaajille suunnatulle artikkeleille turnauspelaamisesta ja sen myyteistä.
-
Ilmeisesti olisi tosiaan tarvetta pelaajille suunnatulle artikkeleille turnauspelaamisesta ja sen myyteistä.
Mahdollinen artikkeli on työpöydälläni. Ei luvata tosin vielä mitään... ;)
-
Mielenkiintoista. Olen nähnyt tätä muutamaan otteeseen FNM:ssä, joten en kyseenalaistanut asiaa ollenkaan.
Kuten jo edellisessä viestissä totesin:
Omasta mielestäni isoin ongelma on, että tuomaria pyydetään paikalle regular-tasolla aivan liian harvoin.
Tästä tuli muuten mieleen yks hieman hämäräksi itelleni jäänyt seikka, eli saako peliä seuraava katsoja kutsua tuomaria paikalle missään tilanteessa? Jos esimerkkitilannetta otetaan, niin vaikkapa mikäli kyseinen katsoja joko epäilee tai tietää todistavansa sääntörikkomusta ilman että kumpikaan pelaajista siihen reagoi (ainakaan kutsumalla tuomaria paikalle).
-
Minä joskus pelasin ensimäistä kertaa elämässäni Sensei's Divining top:pia competitive REL. Silloin koin että vastustaja haki puhtaasti etua sillä etten tuntenut täydellisesti sääntöjä: "Joo ei muuta. Discardiin" ,kun hänelle oli selvää että aioin topata endissä mutta en tiennyt että cleanupissa ei ole priorityä topata.
Tuollaiset sääntöjen nippeilitiedoilla ratsastamiset ovat ymmärrettävästi joillekkin pelottava asia. Minua ärsytti ainakin tulla timewalkatuksi kun olin vielä niin paisti ,että pelasin topin pöytään , tyyliin täppään manan ja oon et: "Öö, no ei sitä kai viel tarvitise!" nostan sen takas ylös ja passaan vuoron :D sitten vahingossa sanon ekaan kommenttiin "joo" ja minut timewalkataan ilmaiseksi.
Tietysti ymmärrän ,että turnauksissa ei voida vaan yhdessä miettiä vastustajan kanssa että mitkähän sitä olisi parhaat pelaukset kummallekkin! ja antaa deckien päättää voittaja. Kuitenkaan minulla ei ole esimerkkiä vastaavista tilanteista mitään traumoja Competitive REL:istä. Mielestäni on hyvä ,että on eventtejä eri sääntöasteilla. Itselleni Competitive turnaukset ovat nykyään parasta oppimisympäristöä, kun taas joillekkin en todellakaan suosittelisi competitive REL turnaukseen osallistumista. Mielestäni on hyvä , että se on pelottava peikko ja este joidenkin turnauksiin osallistumiselle, kun pelin tuntemus ei ole vielä lähelläkään sitä tasoa , että competitivessä olisi mitään järkeä.
Mielestäni tuossa Regularin ja Competitiven välillä olevan kynnyksen madaltaminen onkin pääosin pelaajien vastuulla. Kun kaverinne alkavat käydä paljon Regular eventeissä , opettakaa heitä! Olkaa tarkkoja ja huomauttakaa jokaikisestä virheestä minkä huomaatte ! Tehkää samat pelaukset joissa baittaatte heitä virheisiin ja huomauttakaa viimeistään pelin jälkeen. Kukaan ei kuitenkaan voi kehittyä pelaajana loputtomasti , ilman että hänen playgrouppinsa kehittyisi mukana! Opettakaa siis kavereitanne ,että he voivat opettaa teitä! Ei sen innostuksen competitiveen tarvitsekaan tulla ihan ensimäisenä! Meillä on hienot sääntöluokat juurikin tätä varten ! sopivan haastavana , magic voi olla ihan kivaa myös selvinpäin!
-
Ainakin mitä Poromagialla on nyt vajaat pari vuotta tullut pelattua, niin Competitive eventeissä meininki on paljon fiksumpaa ja rauhallisempaa. Keskiviikkoisin EDH-pöydissä ihmiset on todella kireenä ja äänenpainot muuttuu joskus todella myrkyllisiksi. Vähän samaa on FNM:ssäkin. Hupipeleissä tuntuu olevan käytössä näitä keskustelussakin väläyteltyjä "herrasmieskoodeja", ja jos et kunnioita niitä niin sinut leimataan heti hiukkapilluksi. Mielestäni on paljon mukavempaa pelata sääntöjen mukaan niin, että judge kutsutaan aina paikalle kun tulee epäselvyyttä. silloin kenellekään ei pitäisi tulla paha mieli, kun tiedetään että kaikki tapahtuu sääntöjen mukaan.
Timingilla peliedun kalastelu on mielestäni ihan ymmärrettävää, jos vastustaja unohtaa ilmaista missä vaiheessa spellinsä castaa. Itse muistan kun joskus vuosi takaperin pelasin fläshillisen miehen kesken combatin. kaveri kysyi että missä phasessa ollaan, sanoin että blockereissä ja se menikin siinä. tuli jäkeenpäin opeteltua että miten se combatti oikeastaan menee ja milloin pelaajilla on priority eikä onkelmia ole sen jälkeen tullut. tämä tapahtui regular kisassa ja kuten on jo sanottu niin mielestäni todella hyvä että näitä pelillisiä seikkoja tulee esille siellä hupipeleissä, ja että niihin uskalletaan puuttua, koska paljon mieluummin otan turpaan FNM:ssä typerästä mokasta kuin isommassa turnauksessa jossa on rahaa jaossa.
-
Ilmeisesti olisi tosiaan tarvetta pelaajille suunnatulle artikkeleille turnauspelaamisesta ja sen myyteistä.
Jos joku L2+ tuomareista kirjoittaa tämän, ilmoittaudun täten vapaaehtoiseksi tuomaan mukaan PT-tasolle asti kokeneen pelaajan näkökulman.
-
Kommentoin vielä sen verran, että perstuntumakokemuksella mitä kokeneempi pelaaja, sitä herkemmin hän huutelee tuomaria paikalle omista sähläyksistään (vaikka vastustaja yrittäisi kovasti että "älähän nyt, eihän tässä mitään").
-
Kommentoin vielä sen verran, että perstuntumakokemuksella mitä kokeneempi pelaaja, sitä herkemmin hän huutelee tuomaria paikalle omista sähläyksistään (vaikka vastustaja yrittäisi kovasti että "älähän nyt, eihän tässä mitään").
En ole ainakaan itse kertaakaan törmännyt sellaiseen, että vastustaja syystä tai toisesta yrittäisi estellä judgen kutsumisen. Onko tuo miten yleistä?
-
En ole ainakaan itse kertaakaan törmännyt sellaiseen, että vastustaja syystä tai toisesta yrittäisi estellä judgen kutsumisen. Onko tuo miten yleistä?
Melko yleistä on, että vähemmän ja casuaalimmin pelaava pelaaja vähättelee tilannetta ja on sitä mieltä, ettei asialla tarvitse vaivata tuomaria jos kokeneempi pelaaja kutsuu tuomarin itseään varten vaikkapa unohdettuaan pakollisen triggerin, tönäistyään pakkansa nurin tai nähtyään vahingossa ylimääräisen kortin scrysta tms.
-
Itse olen osallistunut ekaan competitive-tason turnaukseen Turussa ja se mursi pitkälti omat ennakko-olettamukseni "nillittämisestä" yms. asioista. Sain varmasti useamman varoituksen kuin olis tarvinnut ottaa, mutta ne tulivat tietenkin ihan aiheesta. Eivätkä varoitukset loppujen lopuksi vaikuttaneet muuhun kuin nimenomaan siihen, etten ainakaan enää tee samoja erheitä.
Tosiaan oman intoni tiellä ovat olleet varmaan ainakin seuraavat VAIN olettamani asiat, joiden vuoksi olen yrittänyt niitä parhaani mukaan harjoitella ihan reg-turnauksissa. Tosin en tiedä onko se yhtään oikeampi paikka harjoitella, mutta ainakin se on kai jotain auttanut. Eli:
1. Nillitys, eli vastustajan herkeämätön vahtaaminen milloin voi huutaa judgen mistäkin tekemästäni virheestä.
2. Varoitukset, montako voi ottaa ennen game lossia tai DQ:ta, lasketaanko vain samasta saadut vai kaikki yhteensä yms.
3. Slow play. Pelaanko tarpeeksi nopeasti vai meneekö kaikilla hermo. En halua myöskään tuottaa vastustajille turhia tasureita tms. tämän takia. En vaan aina tee tarpeeksi nopeasti päätöksiä vaan pohdin liian pitkälle mahdollisisa skenaarioita.
4. Epäurheilijamainen henki. "Tiiäks mitä toi paisti teki kun pelattiin äsken? Vein ihan 100-0." Vaikka ne kuuleekin vaan jostain sivusta ohi mennen, niin ne puheet vois kuitenkin hoitaa vaikka automatkalla himaan, jossa niitä ei kuule muut kuin keille ne on tarkoitettu.
5. Sääntötuntemus ja Judgen huutaminen, prioriteetit. layerit, sun muut ei aina luonnistu oikein ja comp-tasolla pitäisi ilmeisesti tuntea säännöt. Saako runtua, jos ei sitten osaakaan ja huutaa Judgen?
Summa Summarum, jos ei tunne oelvansa tarpeeksi kokenut/harjoitellut pelaamaan comp-tasolla, niin sehän on sama kuin E.Westerlund kokoaisi SM-liigan pelaajista maajoukkueen, jonka kanssa lähtee MM-kisoihin Minskiin.
-
Kommentoin vielä sen verran, että perstuntumakokemuksella mitä kokeneempi pelaaja, sitä herkemmin hän huutelee tuomaria paikalle omista sähläyksistään (vaikka vastustaja yrittäisi kovasti että "älähän nyt, eihän tässä mitään").
En ole ainakaan itse kertaakaan törmännyt sellaiseen, että vastustaja syystä tai toisesta yrittäisi estellä judgen kutsumisen. Onko tuo miten yleistä?
Viimeksi PT Valenciassa kutsuin tuomarin flipattuani vastustajan pakasta kortin pöydälle kun sekoitin sitä, vastustaja oli joku äskettäin GP:n voittanut janari ja oli kovasti sitä mieltä että ihan turhasta nyt tuomarille huutelen, kiitteli sitten pelin jälkeen että tosi rehdisti tehty :).
-
Itse kun pelasin comp tason standard turnauksessa viimeksi (inn - rtr wmcq) niin osasta vastustajista jäi hieman huono maku suuhun. Itse turnauksessa pelasin grixis delver pakkaa mitä olin testannut ihan kohtalaisesti odotettua metaa varten. Heti ensimmäisellä kierroksella kun pilaroin naya blitz vastustajan copin niin pöydän toiselta puolelta kuuluu lupaavasti "ugh, heti ekalla kiekalla countteri pakka". En niin siitä ottanut nokilleni, mutta suolaisen vastustajan kanssa ei ole niin mukava pelata.
Seuraavalla kierroksella pelasin grindaajaa vastaan ja hävisin 0-2. Kun matsilippu oli täytetty niin sieltä kysyttiin: "Miks pelaat tota pakkaa kun testatessa todettiin sen olevan ihan paska?". En muista mitä tuli vastattua takaisin, mutta muistan olleeni hieman hämmentynyt ja loukkaantunut. Voitit jo, tarviiko vielä maassa olevaa potkia?
Myöhemmässä vaiheessa päivää kun olin jo pihalla palkinnoista pelasin UWR controlli pelaajaa vastaan. Pelaamme kolmatta peliä ja aika alkaa loppumaan kierroksesta. Minulla tiskissä jace aot mitä on plussattu. Vastustajani castaa aurelian ja ajaa jaskaa. Sanon trigger ja vastustajani joojoottaa asioita eteen päin ja sanoo ajavasta jacea uudestaan. Sanon ok mihin hän vastaa että jace pois. Pari sivusta seuraajaa mumiset toisilleen jotain ja jatkamme pelaamista. Kohta onkin tuomari kysymässä että mitä tapahtui jacen kanssa. Kuin apteekin hyllyltä vastustajani heittää: "Ajoin jacea kahdesti aurealialla ja hän *osoittaa minua* unohti toisen triggerin." Siinä vaiheessa luen jacen uudestaan ja huomaan virheeni minkä takia jace kuoli sen sijaan että olisi tiskissä yhdellä counterilla. Katselen kortteja kädessäni ja mietin että pystyisin tasuroimaan pelin, mutta jos hän haluaa niin kovasti planeswalker pointsit niin voin skuupata. Skooppaan ja toivotan hyvät pelit ja vastaukseksi saan vaan matchslipin naamani eteen.
Jos satut tunnistamaan itsesi kyseistä tarinoista niin ei mitään henkilökohtaista. Tapaukset ovat vain jääneet mieleen.
Kyseisen turnauksen jälkeen olen kyllä pelannut legacy comp tason turnauksissa muutamaakin otteeseen ja minulle ei ole yhtäkään samanlaista tarinaa. Mitä nyt tutut kyselevät mitä helvettiä pelaan kun castaan gravecrawleria. Mahdollisuuksia pelata comp tason standardi turnauksissa toki on ollut, mutta ei ole huvittanut lähteä kaupungin laidalle pelaamaan huvin vuoksi. Itselleni kun voittaminen ei ole se tärkein asia vaan se että on hauskaa. Pelatkoon voiton haluiset keskenään. Itse olen tarpeeksi tyytyväinen kun olen keskikokoinen kala pienessä fnm lammessa.
Kommentoin vielä sen verran, että perstuntumakokemuksella mitä kokeneempi pelaaja, sitä herkemmin hän huutelee tuomaria paikalle omista sähläyksistään (vaikka vastustaja yrittäisi kovasti että "älähän nyt, eihän tässä mitään").
Prelluissa ja FNM:ssä pari kertaa vastustajat ovat olleet todella pelkäävän näköisiä kun olen kutsunut tuomaria ihan vaan korjaamaan (useimmiten omia) mokia. Toki viimeisin näistä tapauksista todennäköisesti johtui siitä että kutsuin tuomarin ennen kuin vastustaja tiesi miksi. Kyseessä oli siis oma unohtunut upkeep triggeri.
-
Kyllähän se on tosi että tietyillä pelaajilla on välillä melkoisen ylimielinen asenne niitä kohtaan, joita pitävät ns. paisteina. Myös monilla tunnetuilla, hyvillä pelaajilla, joiden kanssa itse tulen tuomarina hyvin toimeen, ja siksi käytökseen ei aina muista edes puuttua. Toivon, että kyseiset tyypit eivät käyttäydy näin ilkeyttään, vaan pikemminkin ajattelemattomuuttaan, koska itse ollaan sen koulun kovimmat kundit-kuplan sisällä eikä huomata miltä se käytös ulkopuolisille näyttää.
Jos nyt tunsit pistoksen syrämmessäsi, niin paranna tapasi! :) <3
-
Itselläni tuntuu aina yhtä pahalta kun olen menossa turnaukseen jossa vaaditaan deckilistaa. Siinähän ei muuten ole mitään pahaa mutta vaikka kuinka olen mielestäni niitä syynännyt kotona tarkkaan niin kolmessa neljästä ptq:sta jossa olen ollut pelaamassa olen saanut huutia listasta. Noh, parempi itse tehdä näitä virheitä niin tietää niistä enemmän.. ::)
-
5. Sääntötuntemus ja Judgen huutaminen, prioriteetit. layerit, sun muut ei aina luonnistu oikein ja comp-tasolla pitäisi ilmeisesti tuntea säännöt. Saako runtua, jos ei sitten osaakaan ja huutaa Judgen?
IPG (infraction procedure guide) sanoo sääntötuntemuksesta pelaajien osalta competitive turnauksessa seuraavaa:
"Players are expected to know the games rulesbut not to a technically detailed level"
Itse tulkitsisin tätä siten, että pelaajan oletetaan ymmärtävän pelin säännöt niin, että hän kykenee pelaamaan magiccia ilman "apua", osaa täpätä landinsa ja announcata spellinsä ja ymmärtää esim. combat phasen rakenteen "suurin piirtein". Layerien tuntemus ja muu vastaava on mielestäni tätä "technically detailed level" tasoa, ja tuomarit ovat siellä turnauksessa juurikin sitä varten, että heiltä voi kysyä mikäli näissä asioissa on epäselvyyttä tai tiedon puutetta.
Etenkin GP:illä näkee kaikenlaista sählääjää ja pelaajia joiden sääntötuntemus on varsin alkeellisella tasolla, mutta hauskaa heilläkin on monesti näyttänyt olevan.
-
Nastaboi kiteytti aika hyvin omat mielipiteet nillitys/sääntötuntemus/tuomarikutsujen pelko osastolta joten en siitä sano sen enempää kuin että totean vielä että tuomaria ei kannata pelätä ellet ole tietoisesti ja tahallasi kusettanut vastustajaa.
Yksi seikka joka voi vaikuttaa tuohon haluttomuuteen osallistua competitive turnauksiin on se että noissa kisoissa on yleensä korkeat osallistumismaksut ja isot palkinnot. Näiden palkintojen tavoittelu nousee tällaisissa turnauksessa luonnollisesti isommaksi asiaksi. Tärkeämmäksi kuin se että menisi vain pitämään hauskaa ja harrastamaan. Kisaa alkaa ajatella liiketoimena sen sijaan että ajattelisi sen olevan hupia josta voi vähän maksaa. Jos tällaisessa tilanteessa ei usko olevansa ennakkosuosikki kisan voittajaksi niin on helppo valinta jäädä kotiin, pitää rahansa ja ostaa niillä vaikka itselleen käyttiksiä sen sijaan että lähtisi kasvattamaan harjojen palkintopoolia.
-
Tässä keskustelussa on useampi epäillyt, että pahimmat menijottajat, nillittäjät ja muuten vaan Ikävät Henkilöt jättivät pelin jo aikoja sitten ja nykyään yhteisö ja tuomarit ovat paljon ystävällisempiä ja lähestyttävämpiä. Esiin on kuitenkin noussut useita ihan oikeita esimerkkejä, joissa vastustaja on ollu Ikävä Henkilö, enkä usko näiden esimerkkien tulevan 15 vuoden takaa.
Itse en ehtinyt tätä ilmeisen ihanaa 90-luvun turhaushuumaa ja villiä länttä kokea, mutta onkohan skene ja ihmiset kuitenkaan menneet ihan hirveästi eteenpäin?
Oman kokemuksen mukaan myös nuoremmassa pelaajakunnassa on näitä Ikäviä Henkilöitä useitakin. Tästä uskaltaisin syyttää ainakin osaltaan vanhempaa pelaajakuntaa, joka näitä kauniita käytöstapoja on opettanut ja harjoittanut. (Ikävästi offtopicin puolelle lipsahtaa nyt tämä kommentti, mutta sanoinpa kuitenkin.)
-
5. Sääntötuntemus ja Judgen huutaminen, prioriteetit. layerit, sun muut ei aina luonnistu oikein ja comp-tasolla pitäisi ilmeisesti tuntea säännöt. Saako runtua, jos ei sitten osaakaan ja huutaa Judgen?
IPG (infraction procedure guide) sanoo sääntötuntemuksesta pelaajien osalta competitive turnauksessa seuraavaa:
"Players are expected to know the games rulesbut not to a technically detailed level"
Itse tulkitsisin tätä siten, että pelaajan oletetaan ymmärtävän pelin säännöt niin, että hän kykenee pelaamaan magiccia ilman "apua", osaa täpätä landinsa ja announcata spellinsä ja ymmärtää esim. combat phasen rakenteen "suurin piirtein". Layerien tuntemus ja muu vastaava on mielestäni tätä "technically detailed level" tasoa, ja tuomarit ovat siellä turnauksessa juurikin sitä varten, että heiltä voi kysyä mikäli näissä asioissa on epäselvyyttä tai tiedon puutetta.
Etenkin GP:illä näkee kaikenlaista sählääjää ja pelaajia joiden sääntötuntemus on varsin alkeellisella tasolla, mutta hauskaa heilläkin on monesti näyttänyt olevan.
Tästä on tullut yksi tapaus vastaan missä vihu koetti preventtaa fogilla mun bolttia ja koska oli comp. turnaus niin pakkohan sitä oli huutaa Johanna paikalle selittämään mitä eroa on combat damagella ja lightning boltilla. Eli onko tämä sitten kumpaan kastiin lukeutuvaa säännöstöä?
En ole ainakaan itse kertaakaan törmännyt sellaiseen, että vastustaja syystä tai toisesta yrittäisi estellä judgen kutsumisen. Onko tuo miten yleistä?
Melko yleistä on, että vähemmän ja casuaalimmin pelaava pelaaja vähättelee tilannetta ja on sitä mieltä, ettei asialla tarvitse vaivata tuomaria jos kokeneempi pelaaja kutsuu tuomarin itseään varten vaikkapa unohdettuaan pakollisen triggerin, tönäistyään pakkansa nurin tai nähtyään vahingossa ylimääräisen kortin scrysta tms.
Tästä sain kokea itse ihailtavan esimerkin kun Malin huusi itselleen judgen kun oli unohtanut side techit sisään limitedissä. En muista mitä siinä tuli tuomioksi, mutta tapahtuma jäi vain ikuisesti mieleen.
-
Tästä on tullut yksi tapaus vastaan missä vihu koetti preventtaa fogilla mun bolttia ja koska oli comp. turnaus niin pakkohan sitä oli huutaa Johanna paikalle selittämään mitä eroa on combat damagella ja lightning boltilla. Eli onko tämä sitten kumpaan kastiin lukeutuvaa säännöstöä?
Kyllä combat damagen ja muun damagen eron tietäminen on ihan yleistä pelin perustietoa, ei siis tosiaankaan sitä teknisesti yksityiskohtaisempaa tasoa.
-
Mun mielestä osallistuminen competetive REL -turnauksiin ei tunnu sen kummallisemmalta kuin tavallinen FNM. Tosin mulla on takana vasta 5 FNM:ää ja 2 competetivea. Suurin ero on ehkä siinä, että competetivessa oppii pelaamaan paremmin ja ... oikein.
Porotour trialissa mun vastustaja kahteen kertaan kutsui judgen paikalle. Ensimmäinen kutsu tuli kun vastustaja hyökkäsi goblin guidella, eikä kumpikaan muistanut triggeriä. Toinen tuli siitä kun vastustaja ekassa mainissaan plussasi planeswalkerinsa, sen jälkeinen combatti kesti hetken, ja tokassa mainissa vastustaja sitten miinusti PW:nsä - itsekkin hokasin tuon vasta omasssa upkeepissä.
Ei siinä mitään, tekevälle sattuu. Hauskaa siellä mulla kuitenkin oli, vaikka matsit meni 2-4. Ei sitä auta itkeä, itsehän olen pakkani kasannut :)
-
3. Slow play. Pelaanko tarpeeksi nopeasti vai meneekö kaikilla hermo. En halua myöskään tuottaa vastustajille turhia tasureita tms. tämän takia. En vaan aina tee tarpeeksi nopeasti päätöksiä vaan pohdin liian pitkälle mahdollisisa skenaarioita.
Tämä on muuten asia, joka riepoo ainakin itseä ihan hullusti. Varsinkin tilanteissa, jossa häviät pitkän ensimmäisen pelin ja sitten seuraavassa pelissä vihu miettii joka muuviaan minuuttikaupalla, tulee väkisinkin fiilis, että peli yritetään jäädyttää siihen 1-0 -tilanteeseen stallaamalla. Todellisuudessa lienee monta kertaa todennäköisempää, että vastustaja on vain kokematon ja/tai hidas pelaaja.
Yritän itse pelata kohtuullisen nopeasti, mutta tiedän ettei se aina onnistu, varsinkaan kontrollimirrorien loppupäässä. Tästä saa ja pitääkin valittaa minulle ja/tai tuomarille.
(edit) Huolimatta siitä, että tämä tilanne tulee aika usein vastaan, en juuri koskaan kutsu tuomaria paikalle vahtimaan vastustajan mahdollista slow playta. Sen lisäksi, että kyseessä on usein vain kärsimättömyys oman häviön edessä, judgen huutelu päätöksentekonopeudesta tuntuu jotenkin paljon enemmän nillittämiseltä, kuin muista sääntöteknisistä asioista.
-
Tästä tuli muuten mieleen yks hieman hämäräksi itelleni jäänyt seikka, eli saako peliä seuraava katsoja kutsua tuomaria paikalle missään tilanteessa? Jos esimerkkitilannetta otetaan, niin vaikkapa mikäli kyseinen katsoja joko epäilee tai tietää todistavansa sääntörikkomusta ilman että kumpikaan pelaajista siihen reagoi (ainakaan kutsumalla tuomaria paikalle).
Katsojilla on miltei velvollisuus oikeus kutsua tuomari paikalle, jos havaitsee sääntörikkomuksen tai epäilyttävää toimintaa. Pelaajia voi myös pyytää laittamaan pelin pauselle, kunnes tuomari ehtii paikalle. Tämä tulisi toki tehdä antamatta ylimääräistä strategista informaatiota pelaajille, joten jos et ole varma asiasta, käy vaivihkaa supattamassa tuomarille ja hän ottaa kyllä asian hoitaakseen.
EDIT: Kiitos Johanna.
-
Pelaajien vastuu kutsua tuomari paikalle koskee heidän omia tai tiimikaverien (siis tiimiturnauksessa, ei missään "me pelitestataan yhdessä ja ostettiin samanlaiset t-paidat" kontekstissa) matseja.
Katsojia rohkaistaan kutsumaan tuomari paikalle jos havaitsevat sääntörikkomuksia. Regularilla ja Competitivella saa myös pyytää pelaajia pysäyttämään matsin (mihin pelaajien ei ole pakko suostua). Professionalilla (Pro Tourit lähinnä) eivät katsojat saa puuttua matseihin.
Eli katsojat saavat kyllä kutsua tuomarin paikalle. On hyvä asia, jos katsojat näin tekevät. Emme kuitenkaan velvoita siihen, koska mitenpä tämän velvollisuuden täyttämistä valvoisi?
-
Itsellä alkuaikoina suurin karkoite comp. rel -turnauksista oli varmaankin juuri kokeneemmat pelaajat. Pelin sääntöjen tunteminen ja niiden mukaan pelaaminen yms. eivät olleet ongelmana vaan useimpien kokeneempien pelaajien asenne. Pelin jälkeen, jos hävisin, käteltiin nopeasti ja hoputettiin laittamaan nimi result-slippiin ja sitten pois. Voittaessa taas sai kuunnella hirveää vinkumista miten "manat floodas/kusi", "nostit kyllä nutsit", "hävisimpä pakalle jolle ei voi hävitä", "jos X niin oisit hävinny" tai muuta yhtä rohkaisevaa. Itse ymmärrän, että tuntuu pahalta hävitä itsestä riippumattomista asioista, mutta sitä ei kannata ainakaan siihen vastapuolella istuvaan aloittelevaan pelaajaan purkaa.
-
Kannanpa nyt omatkin kaksi senttiäni kekoon.
Henk. koht. minulla ei sinänsä ole mitään competitive turnauksissa käymistä vastaan ja limited turnauksissa voisin käydäkkin jos niitä sattuu sopiviin paikkoihin sopiviin aikoihin. Constructed turnauksissa on se ongelma etten tykkää kovinkaan net deckailla eikä omat viritykset jota tulee pelattua huvin vuoksi ole hirveen kilpailukykyisiä syistä a) en ole mikään mestarirakentaja ja b) en viitsi yleensä pistää ihan järkyttäviä summia korttien ostoihin joten varsinkin modernista en ole edes alkanut fetchejä ostamaan ja ilman niitä tuppaa manabase olemaan vaan aivan liian hidas. Näin ollen tulee toistaiseksi jätettyä constructed competitive turnaukset väliin. Ehkä tilanne muuttuu jossain välissä tai ehkä ei, mutta suuremmalla todennäköisyydellä ilmoittaudun mukaan tuomariksi kuin pelaajaksi.
-
(snip)... en viitsi yleensä pistää ihan järkyttäviä summia korttien ostoihin joten varsinkin modernista en ole edes alkanut fetchejä ostamaan ja ilman niitä tuppaa manabase olemaan vaan aivan liian hidas. Näin ollen tulee toistaiseksi jätettyä constructed competitive turnaukset väliin...(snip)
Heh - tee niinkuin minä, ja pelaa monocolor, ei tarvi hankkia kallitta fetsejä. Tosin ei mun dekkikään mitenkään hyvin kaikkia vastaan pärjää... Mutta ompahan kuitenkin edes sellainen yritelmä :)
-
Ilmeisesti olisi tosiaan tarvetta pelaajille suunnatulle artikkeleille turnauspelaamisesta ja sen myyteistä.
Jos joku L2+ tuomareista kirjoittaa tämän, ilmoittaudun täten vapaaehtoiseksi tuomaan mukaan PT-tasolle asti kokeneen pelaajan näkökulman.
Pahoittelen nekromantiikkaa, mutta kukaan yllä ideoidun artikkelin potentiaalisista kirjoittajista ei ole ottanut yhteyttä. Tarjous on yhä voimassa.
-
Tällainen artikkeli tuli kirjoitettua ja löytyy Hannulta jo, mutta voi olla ettei ollut ihan mitä hän haki...?
Joka tapauksessa, voin kirjoittaa uuden, erilaisen jos edellinen ei kelvannut.
-
Itseasiassa artikkeli lähti (vasta) tänään aamulla julkaistavaksi, tulnee ulos lähipäivinä.
-
Onko tämä juttu tullut koskaan ulos mistään, kun kiinnostaisi lukea.
-
Onko tämä juttu tullut koskaan ulos mistään, kun kiinnostaisi lukea.
http://poromagia.com/?fc=module&module=prestablog&controller=blog&id=55 (http://poromagia.com/?fc=module&module=prestablog&controller=blog&id=55)