MtgSuomi.fi
Muu MTG => Sääntöongelmat => Aiheen aloitti: Frost - 05.08.14 - klo 01:49
-
Missä vaiheessa Runed Halon ensimmäiseen abilityyn, eli nimeämiseen, kerkeää vielä vastata?
"As Runed Halo enters the battlefield, name a card."
Siinä vaiheessa kun Runed Halo tulee pöytään, mutta ennen kortin nimeämistä vai vielä nimeämisenkin jälkeen?
Esim.
Pelaaja A castaa Runed Halon ja kysyy pelaaja B:ltä käykö (eli counteroidaanko etc).
Pelaaja B vastaa että Runed Halo saa tulla pöytään.
Pelaaja A nimeää Runed Halon abilityyn "Lightning Bolt".
Pelaaja B castaa nimeämisen jälkeen stackiin/vastaukseksi vielä Lightning Boltin pelaaja A:han.
Onko nimeäminen sama asia kuin mikä tahansa muu ETB-efekti?
-
Runed Halossa ei ole triggered abilityä, vaan replacement effect.
Jos Runed Halon annetaan resolvata, ei efektiin kerkeä respondaamaan. Esimerkissä, ei pultin ampuminen riimuisen sädekehän kontrolloijaan enää onnistu.
-
Jep, näin arvelinkin. Kiitos varmistuksesta.
Eli vastustajien on vain koiteltava arvata etukäteen mitä Runed Haloon nimetään, jos haluavat ehtiä sen pelata.
-
Jep, näin arvelinkin. Kiitos varmistuksesta.
Eli vastustajien on vain koiteltava arvata etukäteen mitä Runed Haloon nimetään, jos haluavat ehtiä sen pelata.
Juurikin näin. En muista oliko tässä jotain corner caseja, mutta perusolettamus on spelleissä että targetit ja modet (esim. Cryptic Command) nimetään castatessa ja sitten spellin resolvatessa tehdään näitä muita mahdollisia valintoja kuten kortin nimeämiset (esim. Cabal Therapy).
-
En nähnyt tarpeelliseksi luoda uutta topikkia, koska kysymys liittyy samaan asiaan.
Täytyy vielä tarkistaa eräs yksityiskohta. Eli mitenkäs nämä nimeämiset / replacement effectit toimivat, jos tavalla tai toisella sellaisia kortteja pystytäänkin castaamaan instanttina vastaukseksi johonkin?
Esimerkiksi:
Minulla on pöydässä Leyline of Anticipation.
Vastustaja castaa Lightning Boltin ja targetoi minua.
Vastaukseksi bolttiin castaan flashina Runed Halo tai Nevermoren ja nimeän Lightning Boltin.
Runed Halon toiminnan tässä tilanteessa uskoisin ymmärtäväni, eli se menee stäkkiin ja saan protectionin boltilta. Mutta mitenkäs tuon Nevermoren kohdalla, kun se estää castaamisen, ja boltti on käytännössä jo castattu/stäkissä kun vasta nimeän sen, eli Nevermoreen nimeäminen ei tuossa tilanteessa enää estä sitä kyseistä bolttia?
-
Näinhän tuo menee. Nevermore flashilla, samaten kuin Silence, ei estä jo castattuja spellejä resolvaamasta.
-
Kysymys liittyy samaan aiheeseen, joten häiritäämpäs vanhaa topikkia.
Olen kuullut, että kortteja jotka vaativat toisien korttien nimeämistä esim. Runed Halo, Cabal Therapy, nimeämisvaiheessa riittäisi, että osaa kuvailla kortin tarpeeksi tarkasti, vaikkei muistaisikaan sen tarkkaa nimeä - pitääkö tämä paikkansa? Esim. castaan Runed Halon, johon haluaisin nimetä vaikkapa Deceiver Exarchin, mutta kortin tarkka nimi on päässyt unohtumaan. Riittääkö että kuvailen vastustajalle "Creature, 2U, flash, 1/4, kun etb täppää tai untäppää target permanentin"? Entä riittääkö että käytän yleisesti tiedostettua lempinimeä kortista "nimetään pultti" "nimetään fowi", vai täytyykö olla sanatarkka?
Ilmeisesti perustelu siihen, että pelkkä kortin tarkka kuvailu riittäisi, perustui siihen että turnaus missä on virallinen judge paikalla, olisi aina mahdollisuus pyytää judgelta tietyn kortin nimi - kuvailemalla tämä kortti tarkasti?
Eli miten tämä sitten vaihtelee eri tasoilla, jos on competive tai vaikkapa FNM missä ei välttämättä ole oikeata judgea paikalla? Onko vastustajalla mitään velvoitetta myöntää ymmärtävänsä mistä kortista puhutaan, vai esittää tyhmää ja sanoa: "en tiedä mitä korttia tarkoitat?" - vaikka tilanne olisi selvä.
-
Kyllä, kortin nimeämiseen riittää käytännössä se, että pystyy jollain tavalla yksilöimään kyseisessä formaatissa laillisen kortin. Pelkkä "pultti" tosin on vähän kyseenalainen, koska kyllä muitakin kuin Lightning Boltia kuulee kyseisellä nimellä kutsuttavan.
-
Jossain vaiheessa, todennäköisesti Cranial Extractionin aikana, tälläisten korttien suhteen oli sääntö, että jos kortin castatessaan nimesi jonkun laillisen kortin, nimeämistä ei saanut vaihtaa kortin resolvatessa (jolloin nimeäminen oikeasti tehdään). Pitääkö tämä edelleen paikkansa?
-
Kyllä pitää. Valintaansa saa muuttaa ainoastaan siinä tapauksessa, että vastustaja tekee jotain responssina kyseiseen spelliin. Esimerkiksi jos pelaat "Cranial Lightning Boltteihin" ja vastus ampuu responssina pultit päähän, voit valita eri kortin Cranialin resolvatessa.
If a player casts a spell or activates an ability and announces choices for it that are not normally made until resolution, the player must adhere to those choices unless an opponent responds to that spell or ability. If an opponent inquires about choices made during resolution, that player is assumed to be passing priority and allowing that spell or ability to resolve.