MtgSuomi.fi

Muu MTG => Sääntöongelmat => Aiheen aloitti: Fogxanic - 04.09.15 - klo 22:11

Otsikko: Cascade + Ancestral Vision + Lodestone Golem + Deathrite Shaman
Kirjoitti: Fogxanic - 04.09.15 - klo 22:11
Vastustaja cästää Shardless Agentin jolloin cascade menee stackiin ja aletaan sitä purkamaan. Pakasta löytyy Ancestral Vision, pelissä on Lodestone Golem ja aktiivinen Deathrite Shaman. Voiko shamaanilla ottaa manaa visionin cästäämiseen jonka golemi vaatii?
Otsikko: Vs: Cascade + Ancestral Vision + Lodestone Golem + Deathrite Shaman
Kirjoitti: Samsson - 04.09.15 - klo 22:29
Jos klikkaat sen Deathrite Shaman linkin jonka olet luonnut, se vie sinut Gatherer sivustolle missä lukee näin:
"Because the first ability requires a target, it is not a mana ability. It uses the stack and can be responded to."

Kesken spellin castaamista, kuten tässä tapauksessa kun cascade löytää Ancestral Visionsin, voit käyttää vain mana abilitejä maksaaksesi mana costeja. Toisin sanoen, et voi käyttää non-mana abilityä kesken spellin castaamista. Niitä pitää aktivoida ennen kuin aloitat spellin castaamista.

TL;DR: Et voi.
Otsikko: Vs: Cascade + Ancestral Vision + Lodestone Golem + Deathrite Shaman
Kirjoitti: Nastaboi - 04.09.15 - klo 22:35
Viilasin liian kauan vastausta ja John ehti ensin. Tässä vielä relevantit sääntökohdat, kun ehdin jo kaivaa:

Lainaus
601. Casting Spells

- -

601.2e The player determines the total cost of the spell. - - Some effects may increase or reduce the cost to pay, or may provide other alternative costs. - -

601.2f If the total cost includes a mana payment, the player then has a chance to activate mana abilities (see rule 605, "Mana Abilities"). Mana abilities must be activated before costs are paid.

Lainaus
605.1a An activated ability is a mana ability if it meets all of the following criteria: it doesn’t have a target, it could put mana into a player’s mana pool when it resolves, and it’s not a loyalty ability. -
Lainaus
605.5a An ability with a target is not a mana ability, even if it could put mana into a player's mana pool when it resolves. - - These follow the normal rules for activated or triggered abilities, as appropriate.

P.S. Hyvä kysymys!