MtgSuomi.fi
Muu MTG => Sääntöongelmat => Aiheen aloitti: Helinä - 21.05.17 - klo 17:43
-
Castaat kortin Approuch of the Second Sun se resolvataan ja koska ensimmäisen kerran castaat sen laitatte sen pakkaan. Pelaaja ''merkkaa'' kortin laittamalla sen pakkaan väärinpäin, eli kuvapuoli ylös. Tämä on siis know information molemmille pelaajille, mutta onko tälläinen merkkaus tyyli sallittua turnaustasolla? Ja mikä mahtaa olla rangaistus tälläisestä jos ei ole?
Jos molemmat merkkaisivat kortin paperille olevan paikassa X, sen jälkeen laskevat paperille, että montako drawia on tapahtunut ja sitä myöten pitävät kirjaa kortin menosta asiahan olisi selkeä. Kun kortti on pakassa väärinpäin, molempien tiedossa kylläkin mutta onko tämä silti ns. merkattu kortti pakassa?
-
Voisin ihan maalaisjärjellä jo veikata, ettei kyseistä korttia saa laittaa kuvapuoli ylöspäin missään turnauksessa, vaan täytyy laskea paperilla tai muistaa.
-
Ei ole laillinen pakka sellanen, koska pakka on määritelty yhdeksi pinoksi kuvapuoli alaspäin olevia kortteja.
Suosittelen pakan päälle asetettua noppaa kirjanpitoavuksi.
-
Ei ole laillinen pakka sellanen, koska pakka on määritelty yhdeksi pinoksi kuvapuoli alaspäin olevia kortteja.
Suosittelen pakan päälle asetettua noppaa kirjanpitoavuksi.
Ei ole laillinen ei. Mutta mitenkäs tuleeko tästä jotain kenties rangaistuksia compilla? Melkein vastattiin jatkokyssäriin.
-
Muistelen, että PTGTC:ssä Tom Martell piti Azorius Charmatun Champion of the Parishin kuvapuoli ylöspäin. Mutta näinkö ei oikeasti pitäisi toimia millään REL:illä?
-
Muistelen, että PTGTC:ssä Tom Martell piti Azorius Charmatun Champion of the Parishin kuvapuoli ylöspäin. Mutta näinkö ei oikeasti pitäisi toimia REL:illä kuin REL:illä?
Pakan päällimmäinen ja seitsemäskortti pakassa on vähän eri asia.
-
Muistelen, että PTGTC:ssä Tom Martell piti Azorius Charmatun Champion of the Parishin kuvapuoli ylöspäin. Mutta näinkö ei oikeasti pitäisi millään REL:illä?
Pakan päällimmäinen ja seitsemäskortti pakassa on vähän eri asia.
Kysyn asiaa ihan sen takia, että siihen silloin ei puututtu ja kyseessä oli kuitenkin finaalipeli kameran alla, joten joku virallinen varmistus tähän hämmennykseen olisi kiva.
-
Mutta mitenkäs tuleeko tästä jotain kenties rangaistuksia compilla?
Itse vain huomauttaisin asiasta ja käskisin laittamaan kortin oikein päin. Jos huomautuksen jälkeen tekee saman vielä uudestaan samassa turnauksessa, niin sitten voi antaa virallisen varoituksen Game Rule Violationista.
Muistelen, että PTGTC:ssä Tom Martell piti Azorius Charmatun Champion of the Parishin kuvapuoli ylöspäin. Mutta näinkö ei oikeasti pitäisi millään REL:illä?
Kysyn asiaa ihan sen takia, että siihen silloin ei puututtu ja kyseessä oli kuitenkin finaalipeli kameran alla, joten joku virallinen varmistus tähän hämmennykseen olisi kiva.
IPG luku 1, General Philosophy:
If the players are playing in a way that is clear to both players, but might cause confusion to an external observer, judges are encouraged to request that the players make the situation clear, but not assess an infraction or issue any penalty.
Mielestäni tilanne menee tämän alle. Tuomari voisi huomauttaa tilanteessa, että laittakaapa se kortti oikein päin pakkaan. Ilmeisesti pelitilanne oli kuitenkin riittävän selkeä ja kuvapuoli ylöspäin oleva kortti oli muutenkin nousemassa pian käteen, joten pöytätuomarin mielestä peliin puuttuminen ei olisi tuonut oleellista lisäarvoa. Pystyn kyllä myös kuvittelemaan tilanteita, joissa pyytäisin kääntämään kortin oikein päin pelitilanteen selkeyden vuoksi. Esimerkiksi jos muut creaturet on aseteltu siten, että on olemassa pienikin riski sille, että joku saattaa virheellisesti katsoa Championin olevankin Battlefieldillä.