MtgSuomi.fi

Muu MTG => Sääntöongelmat => Aiheen aloitti: Colgate - 13.07.17 - klo 19:54

Otsikko: Grafdigger's Cage ja manifestaaminen pakan päältä
Kirjoitti: Colgate - 13.07.17 - klo 19:54
grafdigger's cage ja Whisperwood Elemental pelissä. End stepissä Whisperwood elemental haluaa manifestaa pakan päältä. 701.32a antaa ohjeet manifestaamiseen "To manifest a card, turn it face down. It becomes a 2/2 face-down creature card with no text, no name, no subtypes, and no mana cost..." tähän saakka ei mitään ongelmaa. "...Put that card onto the battlefield face down. That permanent is a manifested permanent as long as it remains face down. The effect defining its characteristics works while the card is face down and ends when it's turned face up." Grafdigger's Cage kuitenkin estää creature korttia liikkumasta pakan päältä peliin, joten meille jää "2/2 face-down creature card with no text, no names, no subtypes and no mana cost" pakan päälle, mutta mitä se tarkoittaa käytännössä? Voiko sen tutoroida eladamri's callilla? Tunnistaako druidic satchel sen creature kortiksi? Milloin se lakkaa olemasta "2/2 face-down creature card with no text, no name, no subtypes, and no mana cost"? Jos kyseinen kortti oli alunperin instant, ja Grafdigger's Cage tuhotaan, voiko kortin pelata pakasta melek, izzet paragonin avulla? Mitä ylipäätänsä tarkoittaa olla face-down libraryssä?
Otsikko: Vs: Grafdigger's Cage ja manifestaaminen pakan päältä
Kirjoitti: Samsson - 13.07.17 - klo 20:30
Grafdiggerin Kage tosiaan estää Manifestaamasta, kokonaan.
Jos et voi siirtää olentoa kentälle, et voi Manifestaa. Eli siitä ei ikinä tule jannu. Et voi tehdä puol-Manifestia. Säännöt ei tunne sellaista tapahtumaa. Sorry! :-'
Otsikko: Vs: Grafdigger's Cage ja manifestaaminen pakan päältä
Kirjoitti: Colgate - 13.07.17 - klo 20:35
Voitko viitata johonkin relevanttiin sääntöön, josta tämä käy ilmi? Itse yritin tuloksetta löytää viittausta siihen, että Cage estää koko manifestausprosessin
Otsikko: Vs: Grafdigger's Cage ja manifestaaminen pakan päältä
Kirjoitti: malin - 13.07.17 - klo 20:35
EDIT: Pölhöys poistettu. Manifestissä tosiaan lukee "it becomes a 2/2 facedown creature card" -> Cage estää.
Ja creatureja voi olla vain battlefieldillä.

Mutta: Jos haluaa hakea poikkeuksia niin....
http://gatherer.wizards.com/Pages/Card/Details.aspx?multiverseid=74331
Otsikko: Vs: Grafdigger's Cage ja manifestaaminen pakan päältä
Kirjoitti: Julppu - 13.07.17 - klo 21:07
Voitko viitata johonkin relevanttiin sääntöön, josta tämä käy ilmi? Itse yritin tuloksetta löytää viittausta siihen, että Cage estää koko manifestausprosessin
Tarkennus vielä malinin postaukseen, että siitä tulee creature jo ennen, kuin se siirretään pakan päältä battlefieldille, jonka Cage siis estää.

Lainaus käyttäjältä: Comprehensive Rules
701.32a. To manifest a card, turn it face down. It becomes a 2/2 face-down creature card with no text, no name, no subtypes, and no mana cost. Put that card onto the battlefield face down. That permanent is a manifested permanent as long as it remains face down. The effect defining its characteristics works while the card is face down and ends when it's turned face up.
Otsikko: Vs: Grafdigger's Cage ja manifestaaminen pakan päältä
Kirjoitti: Colgate - 13.07.17 - klo 21:43
Voitko viitata johonkin relevanttiin sääntöön, josta tämä käy ilmi? Itse yritin tuloksetta löytää viittausta siihen, että Cage estää koko manifestausprosessin
Tarkennus vielä malinin postaukseen, että siitä tulee creature jo ennen, kuin se siirretään pakan päältä battlefieldille, jonka Cage siis estää.

Lainaus käyttäjältä: Comprehensive Rules
701.32a. To manifest a card, turn it face down. It becomes a 2/2 face-down creature card with no text, no name, no subtypes, and no mana cost. Put that card onto the battlefield face down. That permanent is a manifested permanent as long as it remains face down. The effect defining its characteristics works while the card is face down and ends when it's turned face up.
Tuonhan se tietenkin estää, kuten sanoin alkuperäisessäkin kysymyksessä, etsin selitystä miksi se estää myös tuon alkuosan "turn it face down. It becomes a 2/2 face-down creature card with no text, no name, no subtypes, and no mana cost." Alunperin olin käsityksessä, että pakan päälle jää face-down nimetön lappu, koska se ei pääse peliin, mutta Samsson ilmoitti, että Cage estää myös tuon alkuosan.

Ainut lähellekään oleellinen sääntö, jonka löysin on 609.3, mutta sen mukaan alkuosa toteutuisi enkä usko L3-judgen olevan väärässä, joten olen yhä enemmän hämilläni. Tämän takia haluan löytää säännön, joka estää puolimanifestaamisen.
Otsikko: Vs: Grafdigger's Cage ja manifestaaminen pakan päältä
Kirjoitti: Samsson - 15.07.17 - klo 08:43
Palataan tähän hetkeksi vielä. Keskusteltuani toisen L3sen kanssa ja luettuamme Manifestin parinkin otteeseen, tulimme siihen tulokseen että se on wordattu niin hassusti että ability tekee asioita monessa vaiheessa. Itse oletin että se on yksi yhtenäinen effekti, jolloin jos et voi tehdä sitä kokonaan, et tee yhtään siitä. Nää on näitä "tiedät miten käytännössä toimii mutta teoriatasolla se ei meekään niin"...

Joten! Kortti tosiaan muuttuu olento kortiksi. Miten se sitten toimii? Kaikki spellit ja abilityt jotka ensin sanovat "Reveal the top card of your library" kääntävät sen kortin ja käyttää kuvapuolta. Druidic Satchel ja Garruk's Horde esim katsoo kuvapuolta. Manifestilla ei ole väliä.
Mites sitten tuutorit? Esim Eladamris's Call sanoo että ensin etsi Creature kortti ja vasta sitten revealaa sitä. Suoraan sanottuna, emme tiedä... :-/

Kirjoitin tästä sääntökirjoittajille ja he nyt pähkäilevät. Palaan asiaan kun tiedän enemmän. :)
Otsikko: Vs: Grafdigger's Cage ja manifestaaminen pakan päältä
Kirjoitti: Colgate - 15.07.17 - klo 12:01
Kiitos vastauksesta.

Mitenkä se toimii pakan sekoittamisen kanssa, kun katoaa tieto siitä, mikä korteista on tämä väritön, mauton ja hajuton face-down creature kortti?
Otsikko: Vs: Grafdigger's Cage ja manifestaaminen pakan päältä
Kirjoitti: Samsson - 15.07.17 - klo 15:24
Kiitos vastauksesta.

Mitenkä se toimii pakan sekoittamisen kanssa, kun katoaa tieto siitä, mikä korteista on tämä väritön, mauton ja hajuton face-down creature kortti?

Kysyttiin sitä samalla. Vastausta odotellessa...
Otsikko: Vs: Grafdigger's Cage ja manifestaaminen pakan päältä
Kirjoitti: Jemonov - 15.07.17 - klo 22:30
Jännää! Noinkohan tässä ollaan pian ihan uuden pakkatechin äärellä  ;D
Otsikko: Vs: Grafdigger's Cage ja manifestaaminen pakan päältä
Kirjoitti: Sir Marde - 02.08.17 - klo 16:18
John, onko tähän kuulunut vastausta? Itse näkisin, että ratkaisun avain on kohdassa "That permanent is a manifested permanent as long as it remains face down", eli ominaisuus "manifested", olla 2/2 face-down creature, olisi mahdollinen vain permanenteille, eikä siis muissa pelin vyöhykkeissä kuin taistelukentällä.
Otsikko: Vs: Grafdigger's Cage ja manifestaaminen pakan päältä
Kirjoitti: Samsson - 02.08.17 - klo 20:44
John, onko tähän kuulunut vastausta?
Ei vielä.
Niillä joilla on pääsy Judge Apps foorumiin voivat odottaa vastausta tämän linkin takana:
https://apps.magicjudges.org/forum/topic/36864/
Otsikko: Vs: Grafdigger's Cage ja manifestaaminen pakan päältä
Kirjoitti: aaglo - 29.08.17 - klo 15:46
Hei!
Onko tähän vielä tullut mitään lisäinfoa?
Otsikko: Vs: Grafdigger's Cage ja manifestaaminen pakan päältä
Kirjoitti: luma - 29.08.17 - klo 15:51
Hei!
Onko tähän vielä tullut mitään lisäinfoa?

Näköjään on. Virallinen Vastaus™ sanoo seuraavaa: "If you attempt to manifest the top card of your library while Grafdigger's Cage is on the battlefield, nothing happens. At all. The top card of your library is completely unaffected in any way by the attempt to manifest it."

Toisella kotimaisella: pakan päällimmäiselle kortille ei tapahdu yhtikäs mitään.
Otsikko: Vs: Grafdigger's Cage ja manifestaaminen pakan päältä
Kirjoitti: Samsson - 05.09.17 - klo 23:43
Grafdiggerin Kage tosiaan estää Manifestaamasta, kokonaan.
Jos et voi siirtää olentoa kentälle, et voi Manifestaa. Eli siitä ei ikinä tule jannu. Et voi tehdä puol-Manifestia. Säännöt ei tunne sellaista tapahtumaa. Sorry! :-'

 8) 8) 8)