MtgSuomi.fi

Muu MTG => MTG yleensä => Aiheen aloitti: Gagis - 16.10.17 - klo 13:30

Otsikko: Dekkien nimeämiskäytännöt Legacyssä
Kirjoitti: Gagis - 16.10.17 - klo 13:30
Sivuraiteelta päivää. Legacyn pakkanimet on kyl sellanen höyryävä kasa hevonpaskaa, että taidan ryhtyä KAPINALLISEKSI ja jatkossa hylätä perinteiset pakkanimet.

Mun Death and Taxes on vastedes W Hatebears, naapurin einarin Maverick saa olla GW Hatebears ja stormitkin tulee oleen ihan vaan värikkäitä stormeja kun multa kysytään.
Otsikko: Vs: Dekkien nimeämiskäytännöt Legacyssä
Kirjoitti: Rancid- - 16.10.17 - klo 13:54
Vapaaehtoistun täten tekemään lekaturnauksien pakkajakaumat seuraavanlaisella logiikalla:

- konpo (pakka jossa on konpo tappo, huom. ei mircales)
- kala (sisältää häirintää)
- pultti (goblin guide konpo dekki)
- kavu (kenoon)
- jarru (paras pelti)
- jynkky (rogue pino, ei voita kuin vahingossa)

Lupaan että tällä tekniikalla saadaan helpompi analyysi ja paljon informatiivisempi jakauma. Kaikki voittaa!
Otsikko: Vs: Dekkien nimeämiskäytännöt Legacyssä
Kirjoitti: Folero - 16.10.17 - klo 14:07
Mun mielestä nimiä voisi kyllä vähentää huomattavasti, tällä hetkellä tosta metajakaumasta ei kyllä ota minkäänlaista osviittaa miltä meta näytti kun dekillä on uusi nimi vaan koska se ajaa eri kavulla maaliin.
Otsikko: Vs: Dekkien nimeämiskäytännöt Legacyssä
Kirjoitti: Peikko - 16.10.17 - klo 14:20
Relevant xkcd:
(click to show/hide)
Otsikko: Vs: Dekkien nimeämiskäytännöt Legacyssä
Kirjoitti: routa - 16.10.17 - klo 14:30
Tai sitten porot voi vaan yksinkertasesti pyytää jotakuta kellä on lekan dekkinimet ja niiden erot hyvin hallussa kirjoittamaan coveragea? Ei ole mielestäni niin vaikeaa. Minunkaltaiselleni määtsik_ryä_ukolle on tärkeää se, että edes pakkajakauma näyttää oikealta eikä läjältä paskaa. Ymmärrän toki sen että lekan dekkivariaatioita on vaikeaa seurata jos upottaa määtsik-innostuksensa paskaan kuten standard ja modern, mutta nopealla googlettelullakin saa ihmeitä aikaan.

En tänävuonna ollut pelaamassa, koska olin hautajaisissa, mutta kyllä ihmettelyä aiheutti kun viimevuonna pelasin champseilla parfaittia ja metajakaumassa dekkini oli listattu nimellä "stax".
Nimellisesti ero on merkittävä ja pelillisesti vielä suurempi. Tämänkin vuoden metajakaumasta on vaikea saada kuvaa kun ei tiedä mitä kaikkea siellä on oikein ja mitä on vitullaan.
Otsikko: Vs: Dekkien nimeämiskäytännöt Legacyssä
Kirjoitti: Gagis - 16.10.17 - klo 14:44
Tai sitten porot voi vaan yksinkertasesti pyytää jotakuta kellä on lekan dekkinimet ja niiden erot hyvin hallussa kirjoittamaan coveragea? Ei ole mielestäni niin vaikeaa. Minunkaltaiselleni määtsik_ryä_ukolle on tärkeää se, että edes pakkajakauma näyttää oikealta eikä läjältä paskaa. Ymmärrän toki sen että lekan dekkivariaatioita on vaikeaa seurata jos upottaa määtsik-innostuksensa paskaan kuten standard ja modern, mutta nopealla googlettelullakin saa ihmeitä aikaan.

En tänävuonna ollut pelaamassa, koska olin hautajaisissa, mutta kyllä ihmettelyä aiheutti kun viimevuonna pelasin champseilla parfaittia ja metajakaumassa dekkini oli listattu nimellä "stax".
Nimellisesti ero on merkittävä ja pelillisesti vielä suurempi. Tämänkin vuoden metajakaumasta on vaikea saada kuvaa kun ei tiedä mitä kaikkea siellä on oikein ja mitä on vitullaan.
Legacy on pääformaattini. Mulla ei oo hajuakaan mikä on parfait tai czech pile, koska lekan nimeämiskäytännöt on oikeasti naurettavia eikä niiden dekoodaaminen kiinnosta edes minua. Ihan hirveetä sisäsiittoista hifistelyjargonia, jota en halua tukea.

Tästä on joku korkean profiilin pro pelaajakin vetänyt komeat rantit, perustellessaan miksi nimesi Tin Finsinsä Instant Reanimatoriksi. Hän oli oikeassa. Jouduin googlettamaan, että oliko just tää naurettava nimi Tin Fins vai Nic Fit, koska molemmat on yhtä pöljiä ja epäinformatiivisia.
Otsikko: Vs: Dekkien nimeämiskäytännöt Legacyssä
Kirjoitti: Folero - 16.10.17 - klo 14:57
Tai sitten porot voi vaan yksinkertasesti pyytää jotakuta kellä on lekan dekkinimet ja niiden erot hyvin hallussa kirjoittamaan coveragea? Ei ole mielestäni niin vaikeaa. Minunkaltaiselleni määtsik_ryä_ukolle on tärkeää se, että edes pakkajakauma näyttää oikealta eikä läjältä paskaa. Ymmärrän toki sen että lekan dekkivariaatioita on vaikeaa seurata jos upottaa määtsik-innostuksensa paskaan kuten standard ja modern, mutta nopealla googlettelullakin saa ihmeitä aikaan.

En tänävuonna ollut pelaamassa, koska olin hautajaisissa, mutta kyllä ihmettelyä aiheutti kun viimevuonna pelasin champseilla parfaittia ja metajakaumassa dekkini oli listattu nimellä "stax".
Nimellisesti ero on merkittävä ja pelillisesti vielä suurempi. Tämänkin vuoden metajakaumasta on vaikea saada kuvaa kun ei tiedä mitä kaikkea siellä on oikein ja mitä on vitullaan.
Oletan, että siihen on hyvä syy miksi ei hommata asiantuntijaa sinne coverageen. Oma amatööriveikkaukseni on, että siitä ei ole yksinkertaisesti hyötyä poroille. Ja kun pelillisesti omasta mielestäni esim. noilla sinisillä kavudekeillä ei ole oikeasti mitään eroa, oli se sitten leovold, delver tai stoneblade.
Otsikko: Vs: Dekkien nimeämiskäytännöt Legacyssä
Kirjoitti: kivi - 16.10.17 - klo 14:58
Lupaan että tällä tekniikalla saadaan helpompi analyysi ja paljon informatiivisempi jakauma.

Käsittelin lauantain eventin jakauman vapaasti tulkiten ja sain seuraavan jakauman:

kala 45
konpo 21
pultti 6
jarru 4
jynkky 12

Paljon helpommin hahmotettava kokonaisuus ja kertoo että meta oli varsin kalaisa!
Otsikko: Vs: Dekkien nimeämiskäytännöt Legacyssä
Kirjoitti: Gagis - 16.10.17 - klo 15:00
Oma amatööriveikkaukseni on, että siitä ei ole yksinkertaisesti hyötyä poroille.
Oma veikkaukseni on, että kaikki joita kiinnostaa chzech pilen ja 4c controllin taksonominen erottelu, pelaavat kyseisessä turnauksessa.
Otsikko: Vs: Dekkien nimeämiskäytännöt Legacyssä
Kirjoitti: deviant - 16.10.17 - klo 15:03
Olen taas hiukan eri mieltä.
Bug midrange on joidenkin mielestä kuvaava nimi deckille ja itse en siitä tiedä onko kyseessä bug nicfit, TA, bug trash, food chain, aluren vai ehkä jopa shardless jonka luulisin menevän bug controllin alle. Minne muuten menis varmaan czech pilekin.
4c control taas ei kerro minkä värisestä on kyse kun taas chezh pile kertoo 65-70 korttisesti deckin.
Kun deckejä on sata alkaa nyanssit olemaan tärkeitä.

Itse myös pidän arvostavana eleenä deckin alkuperää kohtaan käyttää sitä nimeä minkä deckin kehittelijä(t) halusi.

Ehkä kuitenkin turhimpia päätä seinään aiheita mitä on olemassa, hyvää ratkaisua ei ole.
Otsikko: Vs: Dekkien nimeämiskäytännöt Legacyssä
Kirjoitti: Peikko - 16.10.17 - klo 15:22
Legacy on pääformaattini. Mulla ei oo hajuakaan mikä on parfait tai czech pile, koska lekan nimeämiskäytännöt on ihan oikeasti ihan naurettavia eikä niiden dekoodaaminen kiinnosta edes minua. Ihan hirveetä sisäsiittoista hifistelyjargonia, jota en halua tukea.

Tästä on joku korkean profiilin pro pelaajakin vetänyt komeat rantit, perustellessaan miksi nimesi Tin Finsinsä Instant Reanimatoriksi. Hän oli oikeassa. Jouduin googlettamaan, että oliko just tää naurettava nimi Tin Fins vai Nic Fit, koska molemmat on yhtä pöjiä ja epäinformatiivisia.

Kysymys ei ole siitä, oletko oikeassa (mielestäni olet ja olen samaa mieltä kanssasi), vaan siitä mikä on käytäntö. Tätä vastaan voi kiukutella, mutta karu fakta on se, että Death and Taxesin nimeäminen White Weenieksi aiheuttaa hämmennystä. Tin Fins on varmaan formaatin typerin nimi dekille (tosin kilpailu on kovaa), mutta se on loppuviimein hyvin erilainen pakka kuin Reanimator. Sen nimittäminen muulla kuin käytössä vakiintuneella nimellä kapinamielessä ei edistä keskustelua.
Otsikko: Vs: Dekkien nimeämiskäytännöt Legacyssä
Kirjoitti: Vartijainen - 16.10.17 - klo 15:36
Ehdotan, että epäkuvaavat, mutta hauskat nimet/vitsit jätetään pakkalistalomakkeisiin eikä niillä vaivattaisi muiden päätä, muuten kuin korkeintaan kahdeksan parhaiten sijoittuneen pakkalistain julkistusten yhteydessä ja silloinkin lainausmerkeissä. Jos ei haluta/voida äkkirysäyksellä vaihtaa nimeämiskäytäntöä, niin voihan sitä epäkapula-käytäntöä edeltävistä pakkanimistä laittaa vaikka erikseen sulkeiden tapaisiin kuvaavampi nimi/voittokeino ja pikkuhiljaa siirtymä-ajalla muuttaa diskurssia. Käänteisesti taas voisi lokeroida selkeämmin eri arkkityyppeihin tiettyjä pakkoja (arkkityyppien sisäisten erikoistempputyyppien vaihtelevuudesta huolimatta), kuten Rancid- hyvin antoikin aloitteen.


Aiheen voisi irrottaa omaksi ketjuksi.
Otsikko: Vs: Dekkien nimeämiskäytännöt Legacyssä
Kirjoitti: Thalian - 16.10.17 - klo 16:18
Mikä on metajakauman funktio? Mun mielestä sen funktio on kertoa yhdellä silmäyksellä, että minkä tyylisiä pakkoja turneessa pelattiin. Nyt jos katsoo Champsin metajakaumaa, niin se vaatii oikeasti Kivimäisen analyysin ennen kuin pystyy sanomaan, että minkälainen se meta nyt olikaan. Niinpä esim. vihanallet on aivan riittävä kategoria, eikä ole suuren suurta syytä lähteä erottelemaan D&Ttä, Maverickia jne omikseen, koska sillä nyt ei ole aivan loputtomasti väliä, että kertooko turneessa olleen 40 vihanallepakkaa, vaikko 20-20 DT-Maverick. Toki, jos jotain tiettyä läjää on älyttömästi, niin sitten se kannattaa ottaa erikseen, mutta noin muuten yläkategoriat riittää kyllä ihan hyvin.
Otsikko: Vs: Dekkien nimeämiskäytännöt Legacyssä
Kirjoitti: Genesis - 16.10.17 - klo 16:46
Oletan, että siihen on hyvä syy miksi ei hommata asiantuntijaa sinne coverageen. Oma amatööriveikkaukseni on, että siitä ei ole yksinkertaisesti hyötyä poroille. Ja kun pelillisesti omasta mielestäni esim. noilla sinisillä kavudekeillä ei ole oikeasti mitään eroa, oli se sitten leovold, delver tai stoneblade.

Tässä osuit naulankantaan. Kuulostaa että et ole paljon katsonut tai pelannut kyseisiä deckkejä jos sanot että niillä ei ole mitään eroa. Stonebladen ja delverin vertaaminen toisiinsa on, noh. Väärin. Ihan erilaisia deckkejä, toinen on tempo-control ja toinen taas pyrkii controlloimaan alkupeliä ja lopettamaan pelin kortti edulla pitkässä juoksussa. "Leovold"ista en ole ihan varma mitä pakkaa meinasit mutta jos meinasit 4-c czech pileä niin se menee jopa samaan suuntaan stonebladen kanssa, siinä olet oikeassa.
Otsikko: Vs: Dekkien nimeämiskäytännöt Legacyssä
Kirjoitti: Peikko - 16.10.17 - klo 16:54
Mikä on metajakauman funktio? Mun mielestä sen funktio on kertoa yhdellä silmäyksellä, että minkä tyylisiä pakkoja turneessa pelattiin. Nyt jos katsoo Champsin metajakaumaa, niin se vaatii oikeasti Kivimäisen analyysin ennen kuin pystyy sanomaan, että minkälainen se meta nyt olikaan. Niinpä esim. vihanallet on aivan riittävä kategoria, eikä ole suuren suurta syytä lähteä erottelemaan D&Ttä, Maverickia jne omikseen, koska sillä nyt ei ole aivan loputtomasti väliä, että kertooko turneessa olleen 40 vihanallepakkaa, vaikko 20-20 DT-Maverick. Toki, jos jotain tiettyä läjää on älyttömästi, niin sitten se kannattaa ottaa erikseen, mutta noin muuten yläkategoriat riittää kyllä ihan hyvin.

Ottaen esimerkiksi tuon D&T vs. Maverick tilanteen: Mikäli niitä ei ole jaoteltu samaan kategoriaan ja splitti on vaikka 35 D&T ja 5 Maverick, halunnet seuraavassa turnauksessa pelata sidellä Dread of Nightia jonkun geneerisemmän poiston (vaikkapa Fatal Pushin) yli. Mikäli splitti on 20-20, siihen slottiin menee joku kortti, joka on hyvä molemmissa matchupeissa.

Toki tuntuu varmaan pienelle alkaa arpomaan yhden sideslotin kanssa, mutta 4x Brainstorm, 4xPonder 4x Gitaxian Probe on aika tehokas tutor-paketti ja sillä voi hyvinkin olettaa löytävänsä 1-of sidevehkeenkin, jos peli venyy riittävän pitkälle.

Itse katson metagamejakaumasta sen mitä dekkejä harkitsen seuraavaan turnaukseen ja minkä matchupin haluan olevan hyvä, sekä ennen että jälkeen siden. Jos jakauma on "50% kala", voin tehdä joitain olettamuksia, mutta harkitsen aivan täysin eri kortteja RUG Delveriä vastaan kun Merfolkkeja. UR Delver ja Grixis Delver ovat strategialtaan täysin erilaiset, vaikka eroa ei ensi silmäyksellä vaikuttaisi olevan kuin yhden värin puuttumisessa ja poiston määrässä. Tälläkin voi olla vaikutusta sideboardiin tai dekkivalintaan.

Combodekissä ero on taas selvästi villimpi. Show and Tell kysyy aivan eri vihakuponkeja kun vaikkapa Dredge. Näiden laittaminen saman nimikkeen alle ei palvele ainakaan allekirjoittanutta mitenkään.

Tosin, elän ilman jakaumaakin ihan mainiosti. En vaan tiedä saako joku jotain järkevää irti jos se tehdään vaikkapa kiven ehdottamalla tavalla.
Otsikko: Vs: Dekkien nimeämiskäytännöt Legacyssä
Kirjoitti: Rancid- - 16.10.17 - klo 16:57
pelillisesti noilla sinisillä kavudekeillä ei ole oikeasti mitään eroa
Kuulostaa että et ole paljon katsonut tai pelannut kyseisiä deckkejä jos sanot että niillä ei ole mitään eroa. Stonebladen ja delverin vertaaminen toisiinsa on, noh. Väärin. Ihan erilaisia deckkejä
Luennoi vielä vähän lisää champsien voittajalle siitä, miten kala on ihan erilainen kuin kala.

Muuten olen sitä mieltä että dekkijakauman arvo tulevan turnauksen metagame-analyysityökaluna on nolla. Ajatus on enemmänkin kertoa, että tältä siellä näytti - topkasin listat puolestaan kertoo, millä pärjättiin.
Otsikko: Vs: Dekkien nimeämiskäytännöt Legacyssä
Kirjoitti: Genesis - 16.10.17 - klo 16:59
pelillisesti noilla sinisillä kavudekeillä ei ole oikeasti mitään eroa
Kuulostaa että et ole paljon katsonut tai pelannut kyseisiä deckkejä jos sanot että niillä ei ole mitään eroa. Stonebladen ja delverin vertaaminen toisiinsa on, noh. Väärin. Ihan erilaisia deckkejä
Luennoi vielä vähän lisää champsien voittajalle siitä, miten kala on ihan erilainen kuin kala.

Jos näin niin pahoittelut. Tuo yleistäminen vaan vituttaa.
Otsikko: Vs: Dekkien nimeämiskäytännöt Legacyssä
Kirjoitti: Animal - 16.10.17 - klo 17:24
Mielestäni metagame jakauma pitäisi juurikin "sopivasti harkiten" ynnätä dekkejä yhteen riippuen niiden pelatuista määristä. Esimerkiksi Grixis Delver näkyi Champseilla hyvin suurena edustuksena, ja tämän lisäksi olisi voinut listata "muut delver variantit". Sama lähestymistapa toimisi muiden dekkien osalta ja esimerkiksi Reanimator dekit voisi kaikki laittaa samaan syssyyn koska perusidea ja suurin osa korteista dekeissä ovat samoja. Metagame jakaumassa yleensä olen nähnyt "muut" osion, jonne heitetään about kaikki 1-of dekit jotka ei kategorioidu jo nimettyihin ryhmiin. Tärkeintä olisi nopealla vilkaisulla nähdä minkälainen meta oli kyseessä, eikä täydellistä listaa erilaisista "vaihdoin 4 korttia joten tää on oma pakkansa".

Ja mitä pakkojen nimeämiskäytäntöön tulee, niin onhan se hauskaa että Legacyssa on todella oudon nimisiä pakkoja kun on käytetty mielikuvitusta. Joskus modernissa jopa harmiteltiin kun dekkien nimet ovat usein "liian tylsiä".

Jos dekin nimeksi laittaa "pizza kebab online" siihen decklist sheettiin ja sitten harmittelee kun sitä 4c controllia ei tunnistettu tietyksi tsekkipinoksi (joka on suhteellisen uusi dekkinimitys leka skenessä), niin saa syyttää vaan itseään.
Otsikko: Vs: Dekkien nimeämiskäytännöt Legacyssä
Kirjoitti: deviant - 16.10.17 - klo 17:25
pelillisesti noilla sinisillä kavudekeillä ei ole oikeasti mitään eroa
Kuulostaa että et ole paljon katsonut tai pelannut kyseisiä deckkejä jos sanot että niillä ei ole mitään eroa. Stonebladen ja delverin vertaaminen toisiinsa on, noh. Väärin. Ihan erilaisia deckkejä
Luennoi vielä vähän lisää champsien voittajalle siitä, miten kala on ihan erilainen kuin kala.

Jos näin niin pahoittelut. Tuo yleistäminen vaan vituttaa.

On noita champseja muutkin paistit harjannu ni huudellaan sit samasta pöydästä.

Deckit todellakin on erilaisesti lähestyttäviä ja eroavat toisistaan usealla tasolla ellet pelaa jtn kapeaa ja proaktiivista. (belcher, dredge, br-animaattori jne..)
Joillakin deckeillä pelatessa saa ottaa rennosti ja todeta et vihu pelaa 52 korttisesti blankkoa joka ei juuri eroa 54 korttisesta blankosta mutta tästä ei varmaan ollut juuri kyse.

PS: kuka voitti?
Otsikko: Vs: Dekkien nimeämiskäytännöt Legacyssä
Kirjoitti: Peikko - 16.10.17 - klo 17:40
pelillisesti noilla sinisillä kavudekeillä ei ole oikeasti mitään eroa
Kuulostaa että et ole paljon katsonut tai pelannut kyseisiä deckkejä jos sanot että niillä ei ole mitään eroa. Stonebladen ja delverin vertaaminen toisiinsa on, noh. Väärin. Ihan erilaisia deckkejä
Luennoi vielä vähän lisää champsien voittajalle siitä, miten kala on ihan erilainen kuin kala.

Jos näin niin pahoittelut. Tuo yleistäminen vaan vituttaa.

On noita champseja muutkin paistit harjannu ni huudellaan sit samasta pöydästä.

Deckit todellakin on erilaisesti lähestyttäviä ja eroavat toisistaan usealla tasolla ellet pelaa jtn kapeaa ja proaktiivista. (belcher, dredge, br-animaattori jne..)
Joillakin deckeillä pelatessa saa ottaa rennosti ja todeta et vihu pelaa 52 korttisesti blankkoa joka ei juuri eroa 54 korttisesta blankosta mutta tästä ei varmaan ollut juuri kyse.

PS: kuka voitti?

Myöskin Grixis Delver on dekkinä käytännön vasara, joka luokittelee monet vastaantulevat vastukset sarakkeen "naula" - alle. "Kehtaat pelata kakkosdropin? Daze!"
Otsikko: Vs: Dekkien nimeämiskäytännöt Legacyssä
Kirjoitti: OtsoR - 16.10.17 - klo 18:15
Tavallaan jännää, että aiheesta on saatu näinkin pitkä keskusteluketju aikaiseksi.  :)
Itellä ei oo kuitenkaan ikinä ollu hirveetä ongelmaa erottaa dekkejä toisistaan.

Nettisivuistoilla on usein listattu deckit luokkiin aggro, control ja combo. Dekkiluokkien alle on listattu jokaisen deckin nimi erikseen, josta voi clickata haluamansa deckin viimeiset listat näkyville (siellä on sitten näkyvissä jokaisen listan nimi erikseen).

Itelle turnausraportissa merkkaa enemmän se, että lukee BUG control tai BUG delver, kuin se, että on listattu kala tai hinutus. Sen kyllä ymmärrän, että czechpilen ja 4c controllin erottaminen toisistaan ärsyttää...

Vielä lopuksi haluan mainita, että se mitä tulee champsien voittajiin ja toisten viestien tällä perusteella arvioimiseen voi suoraan jättää omaan arvoonsa.
Otsikko: Vs: Dekkien nimeämiskäytännöt Legacyssä
Kirjoitti: Anterox - 16.10.17 - klo 18:30
Ihan kuin Redditiä lukisi.
Otsikko: Vs: Dekkien nimeämiskäytännöt Legacyssä
Kirjoitti: aaruli96 - 16.10.17 - klo 18:36
Itsehän pakotan aina Wotcin omia nimiä väriyhdistelmiä, esmes BW eldrazi on Orzhov Eldrazi ja Bug delver on Sultai delver. Paljon koolimmat nimet nuo kun tylsät väri+väri setit.

Kiva muuten tietää että Champsien voitosta saa immuniteetin, milloin tuo Selviytyjät palas takas telkkariin? /j
Otsikko: Vs: Dekkien nimeämiskäytännöt Legacyssä
Kirjoitti: Helinä - 16.10.17 - klo 19:21
Jaahas, pitääkin voittaa joku random isompi turnaus ja hommata immuniteetti kaikkia kommenttejani vastaan koska "olenhan voittanut turnauksen X".

Ja mitenkäs tästäkin saatiin jälleen niin perhanan iso haloo...
Onko siellä PK-seudulla ja sen lähettyvillä olevilla ihmisillä sisäisesti niin paha olla että tämmösistä asioista saadaan super draamaa?

T: nimeä deckkisi oikein sheetille jonka annat judgelle
Otsikko: Vs: Dekkien nimeämiskäytännöt Legacyssä
Kirjoitti: Rancid- - 16.10.17 - klo 19:26
Kiitämme: nuoremman polven esittämiä ansiokkaita suolausyrityksiä
Moitimme: suolan kohdistusta

Jos luette vähän tarkemmin, huomaatte että dialogi meni kärjistetysti jotakuinkin näin:
Folero: "nää dekit on aika samanlaisia"
Genesis: "et vissiin tiedä legacysta mitään"
Rancid-: "niin no toi jäbä voitti just legacy champsit"

Joo, en todellakaan yrittänyt tässä sovitella mitään erehtymättömyyden sädekehää kenenkään pään päälle, kaikkein vähiten omani. Mainittakoon nyt vielä, että jos kaladekki A pelaa ensin kavun ja sitten häirintää+poistoa ajaakseen sillä maaliin, ja kaladekki B pelaa häirintää+poistoa tasoittaakseen tietä lopuksi pelatulle kavulle, näiden ero ei ainakaan mun mielestä ole ihan loputtoman merkittävä.

--- jos sitten vakavoidutaan hetkeksi ---

Nythän on niin, että Legacy on conssiformaateista ennakkovalmistautumista ja formaatin tuntemusta luultavasti kaikkein eniten palkitseva elukka. Tämä näkyy etenkin siinä, että varsinkin reaktiivisempien dekkien (ylläolevassa taksonomiassa "kala") kortit on ihan älyttömän puhkuja yksittäinkin, ja siksi jokaisella yksittäisellä korttivalinnalla on potentiaalisesti todella paljon merkitystä. Case in point: Ihonen hitsasi viimeisten viiden kortin kanssa loputtoman pitkään ETB-tiimichatissa ennen kuin lista päätyi lopulliseen muotoonsa.

Ylläolevan valossa on ihan ymmärrettävää, että se, mikä listoja lukiessa näyttäytyy 70 kortin mirrorina, voikin olla pelattaessa jotain ihan muuta. Sen vuoksi pelitilanteessa on tiedettävä, mistä tuulee ja kuka käskee. Tässä langassa oli kuitenkin kyse metagame-listauksesta, jossa näillä nyansseilla on allekirjoittaneen ja monen muun mielestä merkittävästi vähäisempi rooli. Ja jos joka hemmetin viisi_korttia_erilainen_BUG pitää laittaa eri laatikkoon, arkkityyppilistasta tulee naurettavan pitkä ja nykyistäkin hyödyttömämpi.

Lisäksi on mainittava vielä se, että mm. Poro Tourin siistein pakka -kisaa pari kertaa tuomaroidessa on tullut vastaan niin käsittämättömiä korttivalintoja, että signaali/kohina-suhteen tunnistaminen näistä viiden kortin suuruisista eroista alkaa olla jo korkeampaa matematiikkaa.
Otsikko: Vs: Dekkien nimeämiskäytännöt Legacyssä
Kirjoitti: SebuM - 16.10.17 - klo 19:32
https://www.reddit.com/r/magicthecirclejerking
Otsikko: Vs: Dekkien nimeämiskäytännöt Legacyssä
Kirjoitti: Helinä - 16.10.17 - klo 19:38
Jos vakavoituisin hieman:

Kuten Rancid totesi, metajakauman kannalta on merkityksetöntä onko dekissä 70 vai 69 korttia samaa kun aiemmissa versioissa. Pelillisesti kyllä, metajakuman kannalta ei mitään.

Sillä tosin kyllä on merkitystä onko kyseessä Lands vai Aggroloam, tai D&T vai Maverick myös metajakuman kannalta. Mutta tätä asiaa helpottaakseen jokainen lekalasse voisi kirjoittaa sen decknimen oikein sheettiin joka annetaan judgelle. Näitä metajakaumia kun saattaa tehdä joku aivan formattiin perehtymätönkin.

Sanottakoon vielä, että jos jollain oikeasti on niin pirun kova tarve saada ne metajakaumat viimosen päälle, anna auttava kätesi järjestäjälle. Turnauksen jälkipuinti ei näiltä osin taida olla mitään merkityksellisin asian enää heille.

Ps. Vaikka haluaisinkin kaikkien ymmärtävän TES ja ANT eronz metan kannalta se on järjetöntä ja fiksumpaa sanoa Storm.
Otsikko: Vs: Dekkien nimeämiskäytännöt Legacyssä
Kirjoitti: Folero - 16.10.17 - klo 19:43
On noita champseja muutkin paistit harjannu ni huudellaan sit samasta pöydästä.

Deckit todellakin on erilaisesti lähestyttäviä ja eroavat toisistaan usealla tasolla ellet pelaa jtn kapeaa ja proaktiivista. (belcher, dredge, br-animaattori jne..)
Joillakin deckeillä pelatessa saa ottaa rennosti ja todeta et vihu pelaa 52 korttisesti blankkoa joka ei juuri eroa 54 korttisesta blankosta mutta tästä ei varmaan ollut juuri kyse.

PS: kuka voitti?
Deckien keskenäisissä matchupeissa deckit eroaa jonkun verran, mutta deckien pläänit muita pläänejä vastaan on hyvinkin samanlaisia. Jos nyt vertaa esim. Ihosen bant dekkiä mun pelaamaan grixis delveriin niin molemmat pelaa hyvin samalla tavalla esim. stormia, stompyjä, eldrazia, dnt:tä ja elffejä vastaan. Spellit joita haluaa fowaa ja äijät jota poistaa ovat molemmilla deckeillä hyvinkin samat.

Sinisten midrangejen keskenäisissä matchupeissa on jonkin verran eroa, mutta usein nekin loppuu true-namen resolvaamiseen. Delverillä on joku määrä ylijuoksupelejä jota ei samalla tavalla muilla midrange deckeillä tule. 4 ponderia ja 4 brainstormia filteröi niin hyvin, että deckien play patternit ovat mielestäni hyvin samantuntuisia. Tossa mun 2 senttiä ja eri mieltä saa toki olla :).

Jaahas, pitääkin voittaa joku random isompi turnaus ja hommata immuniteetti kaikkia kommenttejani vastaan koska "olenhan voittanut turnauksen X".
En muistaakseni missään vaiheessa edes maininnut, että voitin turnauksen? En tiedä miksi moni tosta Rikolan kommentista tilttasi kun selvästi sen pointti oli, että todennäköisesti 80 pelaajan turnauksen voittanut henkilö edes jotain tietää formaatista, etenkin kun legacyä mainostetaan niin maan perkeleesti vaikeimmaksi formaatiksi etc.
Otsikko: Vs: Dekkien nimeämiskäytännöt Legacyssä
Kirjoitti: HalosenTarja - 16.10.17 - klo 21:54
En muistaakseni missään vaiheessa edes maininnut, että voitin turnauksen? En tiedä miksi moni tosta Rikolan kommentista tilttasi kun selvästi sen pointti oli, että todennäköisesti 80 pelaajan turnauksen voittanut henkilö edes jotain tietää formaatista, etenkin kun legacyä mainostetaan niin maan perkeleesti vaikeimmaksi formaatiksi etc.
Kantava ajatus noiden nk. tilttaamisten takana lienee siinä, että argumenttina ”hlö x tietänee, mistä puhuu, koska voitti turnauksen y” -tyyppinen kommentti on yksinkertaisesti huono. Tässä pitää tietää se, että MtG:ssä onni näyttelee erittäin suuressa roolissa - maailmalla pro-pelaajien voittoprosentit huitelevat 60-70 %:n välimaastossa. Tarkoitukseni ei tällä kirjoituksella ole viedä kunniaa voittajalta, vaan palautella arvon kanssapelaajien mieleen se, että tässä pelissä _on mahdollista_ ajella aamunkoittoon myös ihan vain tuurilla.

Vastaväitteitä ei kannata esittää, sillä olen budjettilegacyn suomenmestari vm.2015 tai jotain. ;)
Otsikko: Vs: Dekkien nimeämiskäytännöt Legacyssä
Kirjoitti: aaruli96 - 16.10.17 - klo 22:01
Tuskin tästä nyt suurempia tilttauksia kukaan otti, varsinkaan Rancidin tarkennuksen jälkeen. Ainakin itse näin hänen kommentinsa hyvänä tilaisuutena tuoda (hyvää/huonoa) huumoria keskusteluun, siksi siellä se /j olikin perässä ;).

Näin jälkikäteen mietittynä /j voi myös viitata tuohon linkattuun Reddit palstaan, mutta siinäkään mielessä vitsi ei lennä täysin ohi aiheen.
Otsikko: Vs: Dekkien nimeämiskäytännöt Legacyssä
Kirjoitti: Karhumies - 17.10.17 - klo 00:10
Se, että Legacy-pelaajien annetaan nimetä dekkejä, tappaa magicin.

Case 1: Eva Green

"Ever since the days of Legacy began, mono-black suicide has been a deck that offers a great mixture of disruption (both field and hand) and an aggro-type offense. With the printing of Tarmogoyf in Future Sight, mono-black suicide could no longer resist the splash of G. Now, we have an already dangerous deck packed with the best tempo based disruption cards available being back up by one of the best beaters in Legacy. Thus, Eva Green was created. The deck itself is named after the actress who in the 2006 Bond film, "Casino Royale", played a character who committed suicide in the end."
Lähde: http://www.mtgsalvation.com/forums/the-game/legacy-type-1-5/legacy-archives/181821-deck-eva-green


Case 2: Parfait

"Parfait - par·fait (pär-f)
n.
1. A dessert made of cream, eggs, sugar, and flavoring frozen together and served in a tall glass.
2. A dessert made of several layers of different flavors of ice cream or ices, variously garnished and served in a tall glass.

Parfait is a white-based control deck that utilizes Land Tax to gain card advantage in junction with Scroll Rack to turn that advantage into quality. Scroll Rack also benefits from Land Tax's shuffle effect to shuffle away unneeded cards that are "scrolled" back to the library."
Lähde: http://www.mtgsalvation.com/forums/the-game/legacy-type-1-5/developing-legacy/181901-w-x-parfait-tax-rack-control


Case 3. Tin fins:
"Tin Fins is one of the most over-the-top powerful decks of all time, and it frequently draws the whole deck while combo'ing. The name comes from a Sealab 2021 episode featuring a restaurant called Grizzlebees. Grizzlebees, Griselbrand—get it?"
Lähde: https://www.channelfireball.com/articles/tin-fins-ii-the-updatening/

Case 4: Dragon Stompy

"Dragon Stompy is a Chalice-Aggro deck. The first Chalice Aggro decks were developed by Jarno Porkka [Eldariel]. He has developed and worked on Faerie Stompy most of the time. Chalice-Aggro decks are characterized by a mana-curve which usually begins at 3, so you can play Chalice of the Void at 1 and 2 to hinder your opponents gameplay, while you don't suffer from it. In order to play something with your "higher" mana-curve [3] in the first few turns, this type of decks play 4 Chrome Mox and 4 Ancient Tomb & 4 City of Traitors.

Dragon Stompy, however, was created and developed by Leif Whittaker [Tacosnape], and Billy Zane [Phantom]. The idea for the red Chalice-Aggro deck has existed since the print of Rakdos Pit Dragon. The deck was mostly built up around him.
...
Today, Dragon Stompy is mostly characterized by it's screw & Moon-effects. It plays Blood Moon, Trinispheres and Chalice of the Void to impede the opponent and then quickly plays huge creatures to smash him. The usually at least 7 Moon effects are pretty hard for the Legacy-format [when you see how many non-basics are played, you know what I mean]."
Lähde: http://www.mtgthesource.com/forums/showthread.php?19745-Deck-Dragon-Stompy

Case 5: Canadian Threshold
"In Vintage, around 2005, there was a deck dubbed "Birdsh*t", which paired the disruptive elements of the Fish decks (Stifle, Wasteland, Daze, Force of Will, Misdirection) with creatures like Nimble Mongoose, Werebear and Meddling Mage. These decks could be regarded as the progenitors of the first Legacy Threshold lists."

Em. syistä "Temur delver / Temur tempo / Tempo threshold" on nykypäivänä "Canadian Threshold". Oikeesti, ketään ei kiinnosta.

Lähde: http://www.mtgthesource.com/forums/showthread.php?27776-Deck-Canadian-Threshold-(aka-RUG-Delver-Tempo-Thresh)

Case 6: Team America

"Team America is a deck archetype in Legacy. While the origins of the deck name is debatable, most agree with the story that it began as a joke deck. The deck was built using all the cards that the American players weren't using at the time."

Lähde: https://mtg.gamepedia.com/Team_America

Case 7: Team Italia

"Gerard's deck this weekend is an aggressive RBW special that combines disruption with small creatures and equipment. He named the deck Team Italia, in honor of his own heritage and in reference to the BUG deck that is so popular in Legacy. What led him to make such an unorthodox choice? Being unorthodox! “I wanted to play something different,” Gerard said, “and I like Hymn to Tourach.”"

Lähde: http://www.mtgsalvation.com/forums/the-game/legacy-type-1-5/developing-legacy/180897-team-italia-by-gerard-fabiano


ÄLKÄÄ IKINÄ VAHINGOSSAKAAN ANTAKO YHDENKÄÄN LEGACY- PELAAJAN NIMETÄ AINUTTAKAAN MtG-PAKKAA TULEVAISUUDESSA MIELIVALTAISESTI KUTEN NE ON TÄHÄN ASTI NIMETTY! Kiitos.

Edit: Legacya olen pelannut vuodesta 2007. Turnauksissa olen pelannut mm. pakkoja "Affinity", "Tezzeret Affinity", "The Gate", "Uw tempo", "Deadguy Ale", "RUG delver", "Delverless BUG", "BUG Delver", "Grixis delver", "OmniTell", "Sneaky Show", "Spanish Inquisition", "Oozing", "Tin fins", "Br Reanimator", "Bu Reanimator", "Eldrazi Stompy", "BU Eldrazi", "Miracles", "Dragon Stompy", "SAINT", "Big Red", "Miracles", "Meathooks", "4c midrange", "ANT", "Werewolf Stompy", "Ruby Storm", "Esper Deathblade", "UW stoneblade", "Jeskai stoneblade" ja "Grixis midrange". Unohdin varmasti ainakin muutaman dekin listasta. Eli väittäisin tietäväni Legacyn historiasta ja metagamesta jotakin. Väitän myös, että Legacydekkien täysin mielivaltaiset nimeämiskäytännöt ovat äärimmäisen epäintuitiivisia ja useimmiten hatusta/persiistä revittyjä. Enkä näe juuri mitään syytä, miksi paskaa vakiintunutta käytäntöä olisi syytä ylläpitää, koska se on lähtökohtaisesti paska.
Otsikko: Vs: Dekkien nimeämiskäytännöt Legacyssä
Kirjoitti: pyyhttu - 17.10.17 - klo 11:20
Mä törmäsin dekkiin "deck parfait" ekan kerran vintagessa (type 1) v 2001, en lekassa.

Lähde siis tämä artikkeli: http://www.starcitygames.com/magic/vintage/161_Type_One_Gold_Deck_Parfait.html

Raphael Caron Beyond Dominiasta (http://www.bdominia.addr.com/ --> kuollut jo) kehitteli tuon ja pelasi sillä joulukuussa 2000, josta Darren di Battista sitten kirjoitti (ja kuukausi sen jälkeen vielä Oscar Tan starcitygamesissa http://www.starcitygames.com/magic/vintage/1129_You-CAN-Play-Type-1-1-Lessons-From-History-A-Commentary-On-Deck-Parfait.html?mobile_site_continue=1).
Otsikko: Vs: Dekkien nimeämiskäytännöt Legacyssä
Kirjoitti: Preacher - 17.10.17 - klo 11:21
Nitpick: Parfait tuli alunperin ranskankielisestä Kanadasta, ja ranskaksi se tarkoittaa täydellistä tai juuri sopivaa. Se oli myös alunperin Type 1- eikä Type 1.5-pakka.

T: "parfaittia vuodesta 2002"
Otsikko: Vs: Dekkien nimeämiskäytännöt Legacyssä
Kirjoitti: Karhumies - 17.10.17 - klo 13:02
Nitpick: Parfait tuli alunperin ranskankielisestä Kanadasta, ja ranskaksi se tarkoittaa täydellistä tai juuri sopivaa. Se oli myös alunperin Type 1- eikä Type 1.5-pakka.

T: "parfaittia vuodesta 2002"

...eli älkää mielellään antako Vintagemiestenkään jatkossa nimetä enää yhtään dekkiä.
Otsikko: Vs: Dekkien nimeämiskäytännöt Legacyssä
Kirjoitti: tko - 17.10.17 - klo 13:52
Ihme nillitystä. Dekkien oudot, usein typerät nimet ja esoteeriset tarinat niiden takana ovat olennainen osa T1.5:n hauskuutta.
Otsikko: Vs: Dekkien nimeämiskäytännöt Legacyssä
Kirjoitti: Preacher - 17.10.17 - klo 14:21
Ihme nillitystä. Dekkien oudot, usein typerät nimet ja esoteeriset tarinat niiden takana ovat olennainen osa T1.5:n hauskuutta.
Jep. Ja oikeastihan tämä kaikki meni pilalle silloin, kun tulivat nuo uudet nimitykset väriyhdistelmille (Jund, Grixis yms). Pyh. UBR Delver sen olla pitää.

(Lisäksi - mihin listasta jäivät kaikki aamiaismurojen mukaan nimetyt kombodekit tyyliin Cocoa Pebbles?)
Otsikko: Vs: Dekkien nimeämiskäytännöt Legacyssä
Kirjoitti: Karhumies - 17.10.17 - klo 14:55
Yleisön pyynnöistä (huolimatta) muutama paskasti nimetty dekki lisää:

Case 8: "Deadguy Ale" (BW midrange creaturedekki)
"it's a play on words. Chris Pikula, who invented the deck, was a member of team Deadguy (which also included Jon Finkel and David Price). Also, the Dead Guy Ale deck was a rogue brew for a specific tournament, and the Dead Guy Ale beer is made by the Rogue brewing company."

Lähde: http://www.mtgsalvation.com/forums/magic-fundamentals/magic-general/330812-name-of-dead-guy-ale-deck


Case 9: "The Gate" (monoblack creaturedekki)

Kukaan ei oikeasti tiedä. Paras arvaus on, että dekissä oli alun perin mukana Gatekeeper of Malakir?

Lähteet:
http://classic.magictraders.com/ubb/Forum1/HTML/025393.html
http://www.mtgthesource.com/forums/showthread.php?16885-Deck-The-Gate


Case 10: "Solidarity" (monoblue storm)

"Solidarity ... is named after the card Solidarity, after its controller saw it win a limited game, even though the deck has nothing to do with the card, or even the color white."

Lähde: http://www.mtgsalvation.com/forums/the-game/legacy-type-1-5/177992-origins-of-the-deck-names


Case 11: "Nic Fit" (Veteran Explorer + Cabal Therapy ramp)
"It was supposed to be called Nice Fit, talking about the synergy between therapy, vet explorer, deeds, etc. But a typo was made in the threads title (Nic Fit). It's been called that ever since."

Lähde:
https://www.google.fi/amp/s/amp.reddit.com/r/magicTCG/comments/18gsyb/what_does_nic_fit_meanwhat_is_the_origin_of_nic/


Case 12: "The Rock" (Bgx midrange/board control)
"The Rock (originally The Rock and His Millions), a GB midrange deck based on Phyrexian Plaguelord ("the Rock") and Deranged Hermit ("his millions) that has since been extended to describe the style of any GBx midrange deck."

Lähde: https://www.google.fi/amp/s/amp.reddit.com/r/magicTCG/comments/4bal65/meaning_of_not_obvious_deck_names/


Case 13: "MUD" ("monobrown" metalworker ramp)

"MUD is a play on words - it's all artifacts (brown in the old frame), but is also a prison deck (and MUD stands for multi-user dungeon in old-school gaming)."

Lähde:
https://www.google.fi/amp/s/amp.reddit.com/r/magicTCG/comments/2nfbww/why_is_the_deck_called_mud_and_if_anyone_can/

Case 14: "Spanish Inquisition" (monoblack "kaikki munat samaan koriin" storm, B/x storm, voi olla jopa nelivärinen)

"the creator, Colby Evenpence, chose to name it the Spanish Inquisition because he planned on winning so quickly that his opponents would say "I wasn't expecting that," then Colby could reply, "Nobody expects the Spanish Inquisition!!""
HUOM: Tämä oli Monty Python -referenssi.

Lähde:
http://www.mtgsalvation.com/forums/the-game/legacy-type-1-5/established-legacy/combo/179815-deck-spanish-inquisition-b-x-storm-combo


Ylläriboonuksena Hearthstone dekki "Miracle Rogue":
"Miracle Grow - a blue weenie deck splashing green for Land Grant and Quirion Dryad - which would grow quickly thanks to the many one-casting cost library manipulation spells."
Lähde: http://www.wizards.com/default.asp?x=sideboard/strategy/sb20020124b

Alkuperäisessä Miracle Roguessa oli mukana 2x Questing Adventurer, joka kasvoi kuten 4x Quirion Dryad MtG-dekki Miracle Growssa. Sittemmin dekistä otettiin Questing Adventurerit pois, mutta pidettiin nimi. Tässä kohtaa dekkinimeäminen on jo Mariaanien haudan syvyisessä montussa.
Otsikko: Vs: Dekkien nimeämiskäytännöt Legacyssä
Kirjoitti: Polari - 17.10.17 - klo 14:58
Mä en ihan tajua mitä tän Karhumiehen listan pitäis demonstroida koska pari noista nimistä on musta aivan hyviä ja kuten todettua niin ainakin yks ei edes alunperin peräisin legacystä. Oliko pointti siis että millään dekillä missään ei sais olla uniikkia nimeä? Vain "[väriyhdistelmä] [aggro/control/combo]" sallittu?
Otsikko: Vs: Dekkien nimeämiskäytännöt Legacyssä
Kirjoitti: Naabi - 17.10.17 - klo 15:08
Mä en ihan tajua mitä tän Karhumiehen listan pitäis demonstroida koska pari noista nimistä on musta aivan hyviä ja kuten todettua niin ainakin yks ei edes alunperin peräisin legacystä. Oliko pointti siis että millään dekillä missään ei sais olla uniikkia nimeä? Vain "[väriyhdistelmä] [aggro/control/combo]" sallittu?

Pointti taitaa olla, että suurin osa näistä pakan nimistä on yksinkertaisesti huonoja kuvaamaan yhtään mitään. Kun puhutaan pakkalistoista sinun pitää vähintään käyttää googlea, että ymmärretään mistä puhutaan, kun pakan nimet on täyttä latinaa. Pointti vain vahvistui tuossa aikaisemmin, kun edes googlettamalla Parfaitin historia mene edes oikein saatikka koko legacyn pakkanimi etymologiaa kukaan ymmärtäisi.

Saahan omaa pakkaa kutsua ihan miksi haluaa, tuskin sitä kukaan voi keneltäkään kieltää. Mutta turha kenenkään on ihmetellä miksi joitain ihmisiä hajottaa lukea/ymmärtää/selvittää mitä hittoa tämä metajakauma on, kun 90% pakan nimistä on jotain ihan mitä sattuu, mikä ei liity mitenkään pakan kortteihin.
Otsikko: Vs: Dekkien nimeämiskäytännöt Legacyssä
Kirjoitti: Karhumies - 17.10.17 - klo 15:24
Mä en ihan tajua mitä tän Karhumiehen listan pitäis demonstroida koska pari noista nimistä on musta aivan hyviä ja kuten todettua niin ainakin yks ei edes alunperin peräisin legacystä. Oliko pointti siis että millään dekillä missään ei sais olla uniikkia nimeä? Vain "[väriyhdistelmä] [aggro/control/combo]" sallittu?

Pointti taitaa olla, että suurin osa näistä pakan nimistä on yksinkertaisesti huonoja kuvaamaan yhtään mitään. Kun puhutaan pakkalistoista sinun pitää vähintään käyttää googlea, että ymmärretään mistä puhutaan, kun pakan nimet on täyttä latinaa. Pointti vain vahvistui tuossa aikaisemmin, kun edes googlettamalla Parfaitin historia mene edes oikein saatikka koko legacyn pakkanimi etymologiaa kukaan ymmärtäisi.

Saahan omaa pakkaa kutsua ihan miksi haluaa, tuskin sitä kukaan voi keneltäkään kieltää. Mutta turha kenenkään on ihmetellä miksi joitain ihmisiä hajottaa lukea/ymmärtää/selvittää mitä hittoa tämä metajakauma on, kun 90% pakan nimistä on jotain ihan mitä sattuu, mikä ei liity mitenkään pakan kortteihin.

Juuri näin. Jos annan dekilleni nimeksi "Aivopieru" ja se vakiintuu osaksi Legacy-jargonia, tarkoittaako tämä sitä, että "Aivopieru" on hyvä nimi dekille?

Tämä oli retorinen kysymys, ja vastaus on EI.
Otsikko: Vs: Dekkien nimeämiskäytännöt Legacyssä
Kirjoitti: Gagis - 17.10.17 - klo 15:30
Mä en ihan tajua mitä tän Karhumiehen listan pitäis demonstroida koska pari noista nimistä on musta aivan hyviä ja kuten todettua niin ainakin yks ei edes alunperin peräisin legacystä. Oliko pointti siis että millään dekillä missään ei sais olla uniikkia nimeä? Vain "[väriyhdistelmä] [aggro/control/combo]" sallittu?
Tällä demonstroidaan sitä, että kun tehdään legacystä metajakaumaa tai muuta vastaavaa, niin pakkanimiin perustuva listaus on täysin absurdi toive ja sitä vaativat hipsterit saavat pitää uniikkien lumihiutalepakkojensa hienot nimet omana ilonaan. Aion jatkossa etsiä kullekin pakalle kuvaamimman mahdollisen yleisluontoisen nimen ja käyttää sitä, niin yleisökin ymmärtää missä mennään ja uudempikin pelaaja voi edes yrittää arvata mitä pakka haluaa tehdä. Olen minäkin palauttanut joskus pakkalistan, jossa lukee "Jarno J Kuukka Koputtaa Kahdesti", mutta älkää nyt herranjestas erotelko sitä White Weeniestä missään tilastoissa vaikka kuinka pelasinkin siinä yhtä tai kahta double strikeriä enemmän kuin on tervettä.

Loppukevennyksenä

Case 14: Cheerios

0 cmc vehkeet on ihan Cheeri0ita ja aamiaismuroilla niitä pakkoja on ennenkin nimetty ja hehheh huhhuh hihhih. Pakkahan on oikeasti vain olentopohjainen Storm.
Otsikko: Vs: Dekkien nimeämiskäytännöt Legacyssä
Kirjoitti: Rancid- - 17.10.17 - klo 15:35
Paitsi että cheerios oli alunperin legacyn? 0cc-dekki mallia koboldikonpo. Puresteel.dec vaan sattui tekemään samaa asiaa Modernissa.

Edit: Jyväskylän piraatein mies ehti ninjaeditoida oman viestinsä ääntä nopeammin. Tehdään sitten perässä.

Otsikko: Vs: Dekkien nimeämiskäytännöt Legacyssä
Kirjoitti: jolssoni - 17.10.17 - klo 15:51
Jos kirjoitetaan kaikki tästä lähtien dekkilistaan simppeli SHA-1 -tiiviste? Esim
"20Swamp4Dark Ritual4Hymn to Tourach4Thoughtseize1Elesh Norn, Grand Cenobite%sideboard%1Abandon Hope" -> 2f2261b93ec29c5a2eecf03c870b2e080a4d183a

Maksimaalinen informaatiotiheys, ei epäselvyyksiä, ei alakulttuuria, ei ongelmia. /s
Otsikko: Vs: Dekkien nimeämiskäytännöt Legacyssä
Kirjoitti: tko - 17.10.17 - klo 15:55
Mä en ihan tajua mitä tän Karhumiehen listan pitäis demonstroida koska pari noista nimistä on musta aivan hyviä ja kuten todettua niin ainakin yks ei edes alunperin peräisin legacystä. Oliko pointti siis että millään dekillä missään ei sais olla uniikkia nimeä? Vain "[väriyhdistelmä] [aggro/control/combo]" sallittu?

Pointti taitaa olla, että suurin osa näistä pakan nimistä on yksinkertaisesti huonoja kuvaamaan yhtään mitään. Kun puhutaan pakkalistoista sinun pitää vähintään käyttää googlea, että ymmärretään mistä puhutaan, kun pakan nimet on täyttä latinaa. Pointti vain vahvistui tuossa aikaisemmin, kun edes googlettamalla Parfaitin historia mene edes oikein saatikka koko legacyn pakkanimi etymologiaa kukaan ymmärtäisi.

Saahan omaa pakkaa kutsua ihan miksi haluaa, tuskin sitä kukaan voi keneltäkään kieltää. Mutta turha kenenkään on ihmetellä miksi joitain ihmisiä hajottaa lukea/ymmärtää/selvittää mitä hittoa tämä metajakauma on, kun 90% pakan nimistä on jotain ihan mitä sattuu, mikä ei liity mitenkään pakan kortteihin.

Juuri näin. Jos annan dekilleni nimeksi "Aivopieru" ja se vakiintuu osaksi Legacy-jargonia, tarkoittaako tämä sitä, että "Aivopieru" on hyvä nimi dekille?

Tämä oli retorinen kysymys, ja vastaus on EI.

Miksi nimen hyvyys on jotenkin olennainen kysymys? Jos kehität uuden dekin, niin sinulla on täysi oikeus kutsua sitä miksi haluat. Oli nimi sitten hyvä tai huono. Vielä ei onneksi olla siinä tilanteessa, että joku muu (rannikon velhot) määrittelee hyväksytyt nimet dekeille.
Otsikko: Vs: Dekkien nimeämiskäytännöt Legacyssä
Kirjoitti: Yms - 17.10.17 - klo 16:14
Aikanaanhan planeettojen ja sairauksien löytäjät saivat nimetä löydöksensä miten halusivat ( ja ymmärtääkseni saavat niin edelleen tehdä). Miksi deckityyppien tekijät eivät saisi tehdä samaa?

Hyvä foorumikansa, järki käteen sen nimistä nillittämisen kanssa. Koko keskustelu on tyhjää väittelyä, ja tuntuu siltä että osalliset vain haluavat mollata toisiaan. Vaikka nimet eivät kuvaa pakkoja täydellisesti, hyvin nimetty deck jää aina elämään formaatin pelaajien muistiin - ja sehän on olennaisinta. Toki "UBRG Delver" kertoo aika paljon deckistä, mutta jos pakan nimi on "Cheerios", "Spanish Inquisition" tai vaikka "Nic Fit", aktiiviset pelaajat kyllä tietävät mikä pakka on kyseessä. Näin sitä voi sitten kertoa eteenpäin...
Eihän kirjojakaan nimetä täydellisen kuvaavasti, esim "600 sivua fantasiaa hahmoista X, Y, Z". Mtgsuomikin on minulle aina Partis.

Mitä tulee metajakaumiin, olen samaa mieltä että sitä voisi suoraviivaistaa. Lista 60 eri deckistä ei ole hirveän fiksua luettavaa, mutta jos jakaumasta saa selville että tällä kertaa pelattiin 40% controllia, 5% jarrudeckejä ja loput aggroa, on se jo aika hyvää infoa. Näitä voi sitten avata enemmän formaattia enemmän seuraaville sen verran kuin se on olennaista.
Otsikko: Vs: Dekkien nimeämiskäytännöt Legacyssä
Kirjoitti: Karhumies - 17.10.17 - klo 16:21
Henkilökohtaisesti olen sitä mieltä, että pakan arkkityypin nimen tulisi jollakin tavalla korreloida sen kanssa, mitä pakassa on tai mitä pakka tekee, tai mitä värejä pakassa on. Jos tällaista korrelaatiota ei ole olemassa, niin formaattia tuntemattomille arkkityyppinimet esiintyvät jokseenkin tasolla "Aivopieru 1", "Aivopieru 2", "Aivopieru 3", "Aivopieru 4", jne. Minkä en usko olevan hyvä asia yhtään kenenkään tai minkään kannalta: selostajat ja coveragetyypit, yleisö, tapahtumien markkinointi, striimaajat, eventtiraportin lukijat, yms. jotka joutuvat kaikki googlaamaan että mikä helvetti se "Aivopieru" dekki on ja mahdollisesti opettelemaan arkkityypit "Aivopieru 1" - "Aivopieru N" ulkoa, että kykenevät järjellisesti lukemaan ja ymmärtämään metagamesta yhtään mitään reportaasia. "Aivopieru 1" arkkityypin nimeäjä ehkä kokee jotain lämmintä tunnetta rinnassaan siitä että hänen siitoksensa saa mediahuomiota, mutta en koe tätä sen arvoiseksi, että kaikkien meidän muiden pitää kärsiä ja tulla toimeen sen "Aivopieru"-nimisen dekin kanssa. Ainakaan jos "Aivopierulle" on mahdollista esittää mikä tahansa järjellisempi ja kuvaavampi nimi.


Yleisön pyynnöistä (huolimatta) muutama esimerkki HYVISTÄ Legacy-pakkanimistä. Kyllä, niitäkin on olemassa. Subjektiivinen listaus, kuten aiemmatkin.

1) "Reanimator"
Olento hautausmaalle ja hautausmaalta taistelukentälle. Yksi avainkorteista on Reanimate.

2) "Landstill"
Mantuja, joista tehdään olentoja, sekä Standstill.

3) "Imperial Painter"
Sellainen versio Painter's Servant + Grindstone -combodekistä, jossa on mukana punainen väri että pääsee pelaamaan Imperial Recruiteria.

4) "Smallpox" / "Pox"
Laitetaan vastustaja uhraamaan ja discardaamaan kaikkea mahdollista, kunnes tämä ei voi käytännössä enää pelata määtsikkiä ollenkaan, vaan ainoastaan inistä onnettomana topdeck modessa. Pox / Smallpox on yksi avainkorteista, ja muut kortit kuten Liliana of the Veil, Hymn to Tourach ja Wasteland tukevat pakan yleistä strategiaa.

5) "Elves"
Enimmäkseen läjä tonttuja sekä tonttusynergioita.

6) "Sneaky Show"
Sneak Attack + Show and Tell samassa pakassa. Sillä, onko pakkalistassa pelkkiä isoja pihvejä (Griselbrand + Emrakul) vaiko myös muita permanentteja joita lätkiä Show and Tellistä tiskiin (Omniscience) ei ole juurikaan merkitystä korkeamman tason arkkityypin kannalta.

7) "Enchantress"
Enchantmentteja + Argothian Enchantress.

8 ) "10 -post" / "12 -post" / "N -post"
4x Cloudpost + 4x Glimmerpost + Nx Vesuva ramppaamassa isoihin manoihin. Saattaa olla myös Ancient Tomb, City of Traitors, Eye of Ugin, yms. mutta peruskonsepti säilyy siitä huolimatta ennallaan.

9) "Infect"
10 combat damagea Infectillä.

10) "Burn"
20 damagea päähän lajitelmalla redundantteja kortteja, mm. Lightning Bolt.

11) "Shardless Sultai" / "Shardless Ana"
Sultai/Ana värinen midrangedekki, joka ottaa Shardless Agentin cascadella valueta ulos. Pyrkii outgrindaamaan vastustajansa korttiedulla.

Mikä tekee dekin hyvästä nimeämisestä helppoa?
I) Dekissä on avainkortti jonka ympärillä touhu pyörii (esim. Aluren, Food Chain, Sneak Attack, Standstill)
II) Dekin on tarkoitus tehdä redundantisti yhtä ja samaa asiaa koko 60 kortin listalla (esim. Oops All Spells, Infect, Smallpox/Pox, Burn)
III) Tribaali tai muut vahvat synergiat (esim. Lands, Enchantress, Elves)


Mikä tekee dekin hyvästä nimeämisestä hankalaa?
- Dekki on midrangeläjä joka yrittää grindata sekä virtuaalista että absoluuttista korttietua keinolla millä hyvänsä, ja on valmis vaihtamaan väriyhdistelmiänsä lennosta heti jos uudessa setissä tulee joku kova kortti. Esimerkkinä historiallisesti Tarmogoyfin printtaus -> vaikka sun mitkä dekit alkoivat spläshäämään vihreää pelatakseen Tarmogoyfia. Sekä DRS:n printtaus -> vaikka sun mitkä dekit alkoivat pelaamaan mustaa DRS:n takia.

Näitä dekkejä on pirullisen vaikea erottaa toisistaan mitenkään järkevästi, koska tuppaavat kaikki olemaan 3-4 väriherkkuja joissa on sininen väri mukana Brainstormin ja FoWin takia (ja muutama randomimpi sininen spelli kuten Ponder/Daze/Jace TMS/Spell Pierce lisää mukaan että saadaan blue count tarpeeksi isoksi sille FoWille).

EDIT: Myöskin neliväriyhdistelmän "virallisen/vakiintuneen nimen" puuttuminen vaikeuttaa nimeämistä huomattavasti.
(https://mtgsuomi.fi/keskustelu/proxy.php?request=http%3A%2F%2F78.media.tumblr.com%2F3c20f22c9298742dc07ff7a1e166854e%2Ftumblr_ogn6jiGzI21s9rpajo1_500.gif&hash=c4a12573673b3786b2d07c4463b3595eb85ccc33)
Otsikko: Vs: Dekkien nimeämiskäytännöt Legacyssä
Kirjoitti: Polari - 17.10.17 - klo 16:54
Esim. Sligh, Rock, Stax, Trix ja Stompy näin äkkiseltään mieleen tulevina on siis myös huonoja nimiä joita ei pitäis ikinä käyttää missään?
Otsikko: Vs: Dekkien nimeämiskäytännöt Legacyssä
Kirjoitti: Gagis - 17.10.17 - klo 17:15
Esim. Sligh, Rock, Stax, Trix ja Stompy näin äkkiseltään mieleen tulevina on siis myös huonoja nimiä joita ei pitäis ikinä käyttää missään?
Tottakai niitä kannattaa käyttää, vaikka siinä dekkilistalomakkeen nimikentässä. Kunhan ei edellytä koveriaaseilta niiden tunnistamista.

Nykynuoret eivät tiedä kuka Sligh oli ja puhuvat vaan RDW:stä tai monoröödasta aggrosta. Se nimi on jo kuollut.

The Rock (and his minions) on malliesimerkki ihan helvetin tyhmästä nimestä, joka on jo pääosin siirtynyt historian hämäriin.

Stax on lyhennelmä Smokestackista joka on kortti joka kertoo mitä pakka tekee. Nimi on hyvä, niin kauan kun kyse oikeasti on Smokestacksista.

Trixistä ei minullakaan ole mitään hajua mihin dekkiin sillä viitataan. Kuvaavampi nimi voisi olla tervetullut. Nyt en jaksa edes googlettaa.

Stompy kertoo että jotkin isot pihvit tallovat vastustajan kumoon, eli nimi kertoo edes jostain jotain, mutta ei haittaisi sanoa ihan vaan <värit> Aggro, niin ei jää epäselvyyksiä
Otsikko: Vs: Dekkien nimeämiskäytännöt Legacyssä
Kirjoitti: Polari - 17.10.17 - klo 17:20
Stax on lyhennelmä Smokestackista joka on kortti joka kertoo mitä pakka tekee. Nimi on hyvä, niin kauan kun kyse oikeasti on Smokestacksista.

Stax on The Four Thousand Dollar Solution eli $T4KS #nykynuoreteitiedä
Otsikko: Vs: Dekkien nimeämiskäytännöt Legacyssä
Kirjoitti: Preacher - 17.10.17 - klo 18:42
Trixhän tunnettiin jo silloin aikoinaan tylsemmällä nimellä Illusions/Donate, joka ei taida jättää mitään epäselväksi.

Mun mielestä tällaiset nimet ja jargon ovat yksi Eternal-formaattien parhaista puolista: historian siivet saavat havista ihan vapaasti ja myös menneisyydellä on relevanssia ihan eri tavalla kuin vaikkapa jossain Modernissa. Pedantille ja formaattia tuntemattomalle ihmiselle tämä on ehkä hankalaa, mutta ainakin mun mielestä kyseessä on vain ja ainoastaan rikkaus. Mutta voihan sitä Stompyä kutsua vihreäksi aggroksi jos välttämättä haluaa, ja Slighin ja RDW:n voi sekoittaa keskenään ja kaikkea erilaista monosinistä voi tietysti sanoa monosiniseksi sen kummemmin erottelematta, mutta ei se erityisen kuvaavaa ole. Ja ne nykynuoretkin voi opetella.

#jonneteimuista
Otsikko: Vs: Dekkien nimeämiskäytännöt Legacyssä
Kirjoitti: Laava - 17.10.17 - klo 18:44
Ehdotan, että jatkossa suomalaisten dekit nimeää aina Ensio Ask.
Otsikko: Vs: Dekkien nimeämiskäytännöt Legacyssä
Kirjoitti: soininen - 17.10.17 - klo 21:03
Trixhän tunnettiin jo silloin aikoinaan tylsemmällä nimellä Illusions/Donate, joka ei taida jättää mitään epäselväksi.


Eikös Trix viittaa nimenomaan NecroDonateen ja siitä että UR-Donatea alettiin kutsua myös Trixiksi itkettiin jo vuosituhannen taitteessa.
Otsikko: Vs: Dekkien nimeämiskäytännöt Legacyssä
Kirjoitti: Helinä - 17.10.17 - klo 21:47
Harnillista sinänsä, että ollaa sitä mieltä osittain ettei saisi nimetä deckkejään miten haluaa. Vaikkei deck nimi edustakkaan mitään deckkiin liittyvää, siinä saadaan mielestäni mukavaa vaihtelua ainaisille "RDW" tai "Mardu Vehicles" jutuille.

Jos jotakuta uutta pelaajaa kiinnostaa, niin vanhemmat pelaajat kyllä kertovat mitä mikäkin deckki tekee. Myöskin innostunut ihminen kyllä tutkii itsekkin ja näin oppii.

Nykypäivänä kun pitäisi kaikki antaa kaikille ilmaiseksi käteen. Mielestäni kyllä nykynen legacyn järjestelmä deckkien nimissä on ihan ok.
Meta jakauman tekoon tämähän ei ole helpoin mahdollinen, mutta minkäs mahdat. :)
Otsikko: Vs: Dekkien nimeämiskäytännöt Legacyssä
Kirjoitti: Karhumies - 17.10.17 - klo 22:02
Yleisön pyynnöstä (huolimatta), Legacy-dekkien etymologiaa, vuorossa "Jonnet ei tiedä"-edition vol.1.

"Sligh", eli alkuperäiseltä nimeltään "Geeba" (from an RPG term for the Goblin language, which was one word: "geeba!").

Geeba-dekin kehitti Jay Schneider kesällä 1994. Miksei dekin nimi siis ole a) Geeba b) Schneider c) mitä tahansa muuta kuin "Sligh"? No katsokaas, kun:

"As Jay himself tells it, he and his wife were scheduled to go to on vacation the weekend of the Pro Tour Qualifier in Atlanta, so he gave the "Geeba" deck to Paul Sligh. Paul went on to perform extremely well at the PTQ, and tournament reports and players outside of the Atlanta area caught on to the power of the deck, which came to be named "Sligh" after the man who played it, not the man who designed it."

Geeba-dekin perusajatuksena oli yhdistää aggressiivinen manatuho (4x Strip Mine) matalan manacostin miehiin ympäristössä, jossa
- hitaat W control ja U control dekit dominoivat formaattia
- jonnet olivat juuri ja juuri tajunneet että Necropotence on hyvä lappu formaatissa, ja "Geeba" oli kenties aggroin dekki jonka formaattiin pystyi kasaamaan Necroa vastaan
- creaturet olivat kaikki paskaa ("Geeba" itse pelasi sellaisia herkkuja kuten 4x Ironclaw Orcs, 2x Orcish Librarian mm mm mmm!)
- mana curve alkoi useimmiten vitosesta
- deck building rulena joka ikisestä setistä (MYÖS HOMELANDSISTA!) oli pakko ottaa 5 korttia mukaan listaan (mm. 2x Dwarven Trader tästä syystä sisällä mm mm mmm!)

-> MD Strip Mine, SB Manabarbs ja SB Active Volcano pitivät huolen siitä, että vihulla ei joko ollut ikinä manaa castata cmc 5+ spellejään, tai jos vihu sai joskus manat kasaan, niin vihu kuoli lähes välittömästi Manabarbsiin.


"Geeba"/ "Sligh" on tunnettu/ikoninen pakka sen takia, että 1) se oli kenties ensimmäinen dekki, jonka yhteydessä alettiin puhua termistä "mana curve", 2) se on kenties MtG-netdeckaamisen pioneeri ja 3) se pelasi pieniä paskoja miehiä.

Mana curve -pioneeriydestä:
"The classic Sligh deck is distinguishable from your normal mono-red burn deck by the concept of the mana curve, at the time an unheard-of term. Jay first came up with the concept, then built the deck around his idea, realizing that the best decks would not be based on a single card but on a group of cards. The Sligh deck wants to be able to play a land and be able to use all its mana available on that turn, moving up in casting cost progressively. This means the deck contains more one- and two-drops than three- and four-drops."

Netdeckaus -pioneeriydestä:
"In 1996, The Dojo, the first of the Magic-related websites, was not yet in full swing, so Usenet newsgroups and The Duelist were the only sources of Magic tournament information. Fatefully, once of the first actual "tournament reports" came out of that Atlanta PTQ from David Doust of New Wave, which printed the decklist of this very curious, very unusual mono-red deck that performed far better than the author of that report believed possible.
The deck was cheap and easy to build, consisting mostly of commons and uncommons and a few "chaff" rares normally found in the backs of trade binders. The most expensive card in the deck was Manabarbs, which were very easy to purchase or trade for. Under the old Fourth Edition rules, Manabarbs completely shut down Circle of Protection: Red.
It consistently beat Necro. This was when Necropotence was beginning its reign, and out of nowhere came this janky deck that could consistently beat it, something few other decks could accomplish."

Pienistä paskoista miehistä:
"The first Sligh deck had Brass Men, a powerful 1/3 for only 1 generic mana, but cost 1 to untap. To the Sligh deck, the drawback is negligible. Ironclaw Orcs were a mainstay of Sligh in the early days, being a 2/2 for only 1R, the drawback being that they could block no creature of power greater that 1. Since the Ironclaw Orcs only purpose was to be an offensive weapon, they seldom were ever used to block, and hence their drawback isn't a drawback at all."

Kyllä, kahden manan 2/2 vanilja nalle olisi tuohon aikaan ollut LIIAN HYVÄ KORTTI joten siihen laitettiin drawback. Creaturet olivat paskaa, spellit olivat rautaa, t. Necropotence.



"Geeba" -alkuperäinen dekkilista:

Main deck:
2 Dragon Whelp
2 Brothers of Fire
2 Orcish Artillery
2 Orcish Cannoneers
4 Ironclaw Orcs
3 Dwarven Lieutenant
2 Orcish Librarian
4 Brass Man
2 Dwarven Trader
2 Goblin of the Flarg
1 Black Vise
1 Shatter
1 Detonate
4 Lightning Bolt
4 Incinerate
1 Fireball
1 Immolation
4 Strip Mine
4 Mishra's Factory
2 Dwarven Ruins
13 Mountain

Sideboard:
1 Shatter
1 Detonate
1 Fireball
1 Meekstone
1 Zuran Orb
3 Active Volcano
2 Serrated Arrows
1 An-Zerrin Ruins
4 Manabarbs

Lähde:
https://www.wizards.com/sideboard/article.asp?x=sb20001005a


Jos "Geeballe" haetaan nykymäätsikistä manttelinperijöitä, niin ehdokkaiksi kelpuutan ainakin taannoisen Legacy-dekin "UW Tempo", joka pyrki Weathered Wayfarer + Wasteland + Jötun Grunt + Fathom Seer -synergioilla kontrolloimaan omaa land countiaan saadakseen tutoroitua Wastelandeja Wayfarerilla pakasta pistääkseen vihun manat aktiivisesti paskaksi. Samaan aikaan pienet paskat miehet ajelivat Jitten kanssa vihua piiloon. Manttelinperijäksi kelpuutan myös nyky-Legacyn Death & Taxesin, jossa Wasteland + Rishadan Port + Thalia aktiivisesti kusevat vihun manoja samalla kun pienet halvat nallet ajavat naamariin.


Vastoin yleistä harhaluuloa "Burn" alkoi kehittyä Slighista vasta monta vuotta tästä myöhemmin, vuoden 1998-1999 tiimoilla. Vuonna 1998 kehiteltiin ensin "Deadguy Red" dekki, missä oli sen verran tehokkaita 1-3 manan pulttivehkeitä, ettei vihun manoja ollutkaan välttämättä pakko jarrutella että dekki ehtisi 20 lämään asti. Tästäkin huolimatta mainissa oli silti edelleen 4x Wasteland ja sidellä 2x Dwarven Miner sekä 4x Ankh of Mishra pitämässä vihun manat erittäin tiukasti kurissa, koska voi.

Vuonna 1999-2000 Extended -kaudella Seth "Pooh" Burn popularisoi arkkityyppi "Burnin" vastavetona Oath of Druidsin suosiolle. Mainissa 4x Wasteland + 4x Price of Progress pitämässä vihun manat kurissa ja sidellä 4x Pyroblast + 3x Anarchy + 2x Spellshock pitämässä U ja W controllit kurissa. Edelleen, creaturet olivat paskaa ja spellit hyviä, t. Oath of Druids.

"Pooh Burn was originally designed by Seth "Pooh" Burn and Marc Aquino for PT Chicago '99. It became the standard Sligh deck last season when Alex Shvartsman used it to tear up the Grand Prix circuit, placing in the Top 4 at Madrid and Taipei, Top 8 in Seattle, and Top 32 in Philadelphia. It was conceived in an era when beating Oath of Druids was a key priority. For that reason, the deck is characterized by having only one creature, Jackal Pup, that stays on the table and risks activating an Oath. If an Oath did come into play, the Pooh Burn player could usually shock the Pup out of the way, and try to finish the Oath player off with burn, Ghitu Encampment, and Cursed Scroll."

"Pooh Burn" (1999) - Main deck:
4 Jackal Pup
4 Mogg Fanatic
3 Ball Lightning
3 Viashino Sandstalker
4 Incinerate
4 Fireblast
4 Shock
2 Hammer of Bogardan
4 Price of Progress
4 Cursed Scroll
17 Mountain
4 Wasteland

Sideboard:
3 Ghitu Encampment
2 Spellshock
3 Anarchy
4 Pyroblast
3 Keldon Vandals
3 Bottle Gnomes

Lähde:
https://www.wizards.com/sideboard/article.asp?x=sb20001207b


...jokseenkin samoihin aikoihin Goblin Aggro -arkkityyppi alkoi erkaantua Sligh-arkkityypistä Goblin Lackeyn Urza's Saga -printtaamisen (1998) ansiosta, jolla sai Goblin Mutantin nopeasti tiskiin.

"Lackey Sligh" 1999(?) - Main Deck:
4 Jackal Pup
4 Goblin Lackey
4 Mogg Fanatic
3 Goblin Patrol
4 Mogg Flunkie
3 Goblin Mutant
3 Ball Lightning
4 Shock
4 Incinerate
4 Fireblast
3 Cursed Scroll
16 Mountains
4 Wasteland

Sideboard:
3 Price of Progress
2 Anarchy
4 Pyroblast
4 Pyrokinesis
2 Rathi Dragon
Otsikko: Vs: Dekkien nimeämiskäytännöt Legacyssä
Kirjoitti: deviant - 17.10.17 - klo 22:30
Surkuhupaisaa huomata miten lekadeckien siistit nimet näyttää olevan ongelma lähinnä pienelle ja hyvin äänekkäälle kansanosalle.
Onneksi nimeämiskäytännön jatkuvuudesta ei sentään vastaa saksan HL-counsil.
Tästä huolimatta kiitokset karhumiehelle kokoelmasta etymologiaa, vaikka kaikki olin joskus kuullutkin oli hyvin mukavaa lueskella niitä läpi ja verestää muistia.

Uutena tulokkaana ehdottaisin listalle Sylvan Plugia, joka muistaakseni sai nimensä pariisiin pystytetyn jättimäisen vihreän pepputapin mukaan.
Deckin kehittelijä ei edes pidä nimistä jotka eivät kuvaa deckiä, mutta tässä tapauksessa nimi antaa ilmeisen hyvän kuvan deckin pläänistä..
Otsikko: Vs: Dekkien nimeämiskäytännöt Legacyssä
Kirjoitti: Karhumies - 17.10.17 - klo 23:05
Dekkien etymologiaa, "Jonnet ei tiedä", vol. 2.

"Stompy"

"It all began back in the early days of Magic. The Stompy deck type was created by Paul Gallagher and Bill Macey, both from Austin, Texas. The name, of course, is because of this deck's propensity for "stomping" the opponent with large efficient creatures.

Stompy has been played by hundreds, if not thousands, in their own home without the players being aware of the fact. Think back to when you started out as a casual player - indeed, you may still be one now. What kind of deck did you start out with? If you're like the typical Magic player, you probably started out by playing some sort of creature deck, which is the easiest and most fun type of deck to begin with.

And what color gives you the best creatures? That's right; green."

"A pure Stompy mana curve would go like this:

1cc 14-17
2cc 9-12
3cc 2-4
4cc 2-3
Xcc 0-2

In the past a Stompy deck would use around 32 creatures, half of them costing 1cc. Today [eli vuonna 2000] I think Stompy uses a bit less creatures, usually around 22-28, because the booster spells - Giant Growth, Seal Of Strength, Invigorate, Might Of Oaks, Rancor, etc. - are better than in the past, and you don't have to "Stomp" quite as much because your creatures are of a higher quality and pack a heftier punch."

Lähde: http://www.starcitygames.com/magic/misc/810_A_Brief_History_Of_Stompy.html


Here is Senor Stompy, played by Svend Geertsen. A deck that made it all the way to the top 4 in 1997's World Championships:

4x Fyndhorn Elves
4x Ghazban Ogre
3x Harvest Wurm
2x Jolrael's Centaur
2x Lhurgoyf
4x Quirion Ranger
4x Rogue Elephant
4x Spectral Bears
2x Uktabi Orangutan
2x Whirling Dervish
2x Bounty Of The Hunt
4x Giant Growth
4x Winter Orb

16x Forests
2x Heart Of Yavimaya


Hypätään ajassa n. 10 vuotta eteenpäin.

Esimerkkilista - vuosi 2006, "9 land stompy":
Mana:
9 Forest
4 Land Grant
4 Elvish Spirit Guide

Creatures:
4 Quirion Ranger
4 Skyshroud Elite
4 Vine Dryad
4 River Boa
4 Jungle Lion
4 Rogue Elephant
4 Skarrgan Pit-Skulk
3 Ghazban Ogre

Pump:
4 Bounty Of The Hunt
4 Giant Growth
4 Rancor

Sideboard:
4 Hidden Gibbons
4 Rushwood Legate
3 Winter Orb
2 Naturalize
2 Tranquil Domain

http://www.mtgthesource.com/forums/showthread.php?3871-Deck-9-Land-Stompy


Vuosi 2006 spin-off - Angel Stompy:
// Mana
16 Plains
4 Ancient Tomb
2 Chrome Mox
// Beats
4 Mother of Runes
2 Savannah Lions
4 Isamaru, Hound of Konda
4 Silver Knight
4 Soltari Priest
4 Exalted Angel
// Control & Draw
4 Swords to Plowshares
2 Disenchant
2 Mask of Memory
2 Umezawa's Jitte
2 Sword of Fire and Ice
4 Parallax Wave
// Sideboard
SB: 3 Tormod's Crypt
SB: 4 Pithing Needle
SB: 2 Disenchant
SB: 2 Rule of Law
SB: 4 Armageddon

http://www.mtgthesource.com/forums/showthread.php?2635-Deck-Angel-Stompy


Hypätään ajassa n. 6 vuotta eteenpäin.

Vuoden 2012 spin-off: Infect Stompy

Creatures (23)
4 Ichorclaw Myr
4 Vector Asp
2 Cystbearer
4 Noble Hierarch
4 Plague Stinger
1 Putrefax
4 Virulent Sliver

Lands (17)
2 Forest
1 Swamp
2 Snow-Covered Forest
2 Snow-Covered Swamp
1 Bayou
4 Overgrown Tomb
4 Verdant Catacombs
1 Urborg, Tomb of Yawgmoth

Spells (20)
2 Livewire Lash
2 Rancor
4 Invigorate
3 Rouse
4 Tainted Strike
4 Vines of Vastwood
1 Wild Might

Sideboard
4 Engineered Plague
2 Leyline of the Void
3 Extirpate
2 Mindbreak Trap
4 Duress

Lähteet:
http://www.mtgsalvation.com/forums/the-game/legacy-type-1-5/developing-legacy/181842-primer-infect-stompy
http://www.starcitygames.com/magic/standard/20466_Deck_Tech_Poison_with_Carl_Godon.html



...joku voi tässä kohtaa ihmetellä, että miten tämä liittyy huonoon dekkien nimeämiseen. "Stompy" on loppujen lopuksi jokseenkin kuvaava nimi.

Noh, meillä on lähtökohtaisesti
- vihreä dekki
- 32x mies, joista puolet cmc1 (tai 22-24 miestä ja läjä pumppuspellejä)
- creaturet ajaa nopeasti päähän -strategia

...miten näistä lähtökohdista ollaan päädytty tilanteeseen 2017 "Dragon Stompy", jossa
- ei ole ainuttakaan lohikäärmettä
- ainoat miehet povat 4x Simian Spirit Guide joka on mana, ja 4x Magus of the Moon, joka on lukkopala eikä aggromies
- 0kpl cmc1 spellejä
- Chalice of the Void Mainissa, ja tarkoituksena pelata Turn 1 -> Chalice @ 1 ja pistää koko peli juntturaan ettei kumpikaan pelaaja vahingossakaan saa aikaiseksi nopeita pieksuja
- pelataan Ensnaring Bridgeä mainissa, eli voittokeino ei todellakaan ole miehillä ajaminen

MITEN TÄMÄ ON MUKA EDELLEEN NIMELTÄÄN STOMPY?

Esimerkkilista:
20 LANDS
4 Ancient Tomb
4 City of Traitors
12 Mountain

8 CREATURES
4 Magus of the Moon
4 Simian Spirit Guide

4 INSTANTS and SORC.
4 Fiery Confluence

28 OTHER SPELLS
4 Blood Moon
2 Bottled Cloister
4 Chalice of the Void
1 Chandra, Flamecaller
2 Chandra, Pyromaster
4 Chandra, Torch of Defiance
4 Chrome Mox
4 Ensnaring Bridge
3 Trinisphere

SIDEBOARD
4 Faerie Macabre
2 Null Rod
2 Scab-Clan Berserker
3 Sudden Shock
2 Sulfur Elemental
2 Volcanic Fallout

Lähde:
http://mtgtop8.com/event?e=17152&d=306110&f=LE
Otsikko: Vs: Dekkien nimeämiskäytännöt Legacyssä
Kirjoitti: KMalm - 17.10.17 - klo 23:17
Koko Stompy-tarinaa en tiedä, mutta Dragon Stompyssä oli aiemmin voittokeinona Rakdos Pit Dragon. Nyt näyttäisi olevan Chandra Stompy parempi nimi. Aika moni muukin hämärä nimi on saanut alkunsa siitä, että pakasta on hävinnyt se kortti, jonka mukaan se on nimetty. Toinen esimerkki on  Affinity sekä modernissa että legacyssa, josta kortit, joilla on affinity for artifacts, on korvattu vähitellen tehokkaammilla uusilla vehkeillä.
Otsikko: Vs: Dekkien nimeämiskäytännöt Legacyssä
Kirjoitti: Karhumies - 17.10.17 - klo 23:29
Koko Stompy-tarinaa en tiedä, mutta Dragon Stompyssä oli aiemmin voittokeinona Rakdos Pit Dragon. Nyt näyttäisi olevan Chandra Stompy parempi nimi. Aika moni muukin hämärä nimi on saanut alkunsa siitä, että pakasta on hävinnyt se kortti, jonka mukaan se on nimetty. Toinen esimerkki on  Affinity sekä modernissa että legacyssa, josta kortit, joilla on affinity for artifacts, on korvattu vähitellen tehokkaammilla uusilla vehkeillä.

"Chandra Prison" tai "Monored Prison" ennemmin. "Stompya" tuossa listassa oli tasan yhtä paljon kuin niitä lohikäärmeitäkin.

EDIT: "Not-Dragons Not-Stompy" on sata kertaa paremmin maaliin osuva nimi tolle dekille. Koska pakassa ei ole kumpaakaan.
Otsikko: Vs: Dekkien nimeämiskäytännöt Legacyssä
Kirjoitti: Yms - 18.10.17 - klo 07:02
Nykyajan punaiset stompyt ovat kaikki lähinnä kehottyneitä versioita alkuperäisestä Dragon Stompysta. Toki olisi fiksua nimetä jokainen variaatio voittokeinonsa mukaan...
Pitäkää myös mielessä että nimien ja sanojen merkitykset muuttuvat ajan ja sanoja käyttävien ihmisten myötä.
Otsikko: Vs: Dekkien nimeämiskäytännöt Legacyssä
Kirjoitti: Rhianne - 18.10.17 - klo 10:09
Pienistä paskoista miehistä:
"The first Sligh deck had Brass Men, a powerful 1/3 for only 1 generic mana, but cost 1 to untap. To the Sligh deck, the drawback is negligible. Ironclaw Orcs were a mainstay of Sligh in the early days, being a 2/2 for only 1R, the drawback being that they could block no creature of power greater that 1. Since the Ironclaw Orcs only purpose was to be an offensive weapon, they seldom were ever used to block, and hence their drawback isn't a drawback at all."

Kyllä, kahden manan 2/2 vanilja nalle olisi tuohon aikaan ollut LIIAN HYVÄ KORTTI joten siihen laitettiin drawback. Creaturet olivat paskaa, spellit olivat rautaa, t. Necropotence.

Ennen creaturet olivat toki paskaa, mutta vihreällä on ollut alphasta saakka Grizzly Bears. Punainen kuitenkin sai ensimmäisen vanilja nallen vasta 22 vuotta Sligh-deckin syntymisen jälkeen, eli viime vuonna Falkenrath Reaverin muodossa.
Otsikko: Vs: Dekkien nimeämiskäytännöt Legacyssä
Kirjoitti: Hopo - 18.10.17 - klo 10:14
Aikanaan oli sekavaa kun vihreät Ledgewalker-aggrot tunnettiin stompyina ja samaan aikaan lanseerattiin chalicea pelaavat city/tomb-stompyt. Sittemmin kehitys teki tehtävänsä ja muutaman forestin aggrot painuivat unholaan.

Dekkiä huonosti kuvaavien nimien käyttöhän on täysin vapaaehtoista. Jo Gandhi tiesi kertoa, että ole se muutos jonka haluat legacydekkien nimeämiskäytännöissä nähdä.
Otsikko: Vs: Dekkien nimeämiskäytännöt Legacyssä
Kirjoitti: Karhumies - 18.10.17 - klo 10:43
"Jonnet ei tiedä", vol.3:

"PT Junk" eli vapaasti suomennettuna "jäte" tai "vehje" (viitaten alapäähän).

Pakka kehitettiin todennköisesti Pro Tour Extended-kaudella 1999-2000. Pakkaa pelattiin ainakin Chicagon Extended GP:llä Michael J. Floresin ja Adrian Sullivanin toimesta. Pakan kehittäjien mielestä pakka oli ihan hirveää jätettä. Sillä oli huono Survival of the Fittest / Recurring Nightmare match-up. Sillä oli huono land destruction match-up. Sillä oli oikeastaan huono match-up ihan kaikkia Tier 1 pakkoja vastaan. Jälkiviisaina dekin kehittäjät sanoivat, että ainoa syy, miksi he ylipäätään menivät jätteellä PT:lle, oli puutteellinen playtestaus Tier 1 pakkoja vastaan sekä oma laiskuus ylipäätään playtesta kyseistä GP:tä varten. Paska effort, paska dekki, paska menestys PT:llä, paska mikä paska.

Dekki oli alunperin käytännössä "Necra midrange board control" (termiä "Abzan" ei ollut tuolloin vielä olemassa), joka pelasi hand disruptionia (Duress), räjäytteli vihun asioita (MD Aura of Silence, Funeral Charm ja Swords to Plowshares), pieksutti isoilla miehillä naamaan kun reitti oli selvä (Hunted Wumpus) ja tutoroi avainkortteja (Demonic Consultation, Tithe).

PT Junk - Michael J. Flores PT Chicago lista:
4 Cursed Scroll
4 Mox Diamond
4 Duress
3 Demonic Consultation
4 Funeral Charm
3 Hunted Wumpus
2 Land Grant
4 River Boa
3 Simian Grunts
3 Aura of Silence
4 Swords to Plowshares
4 Tithe

4 Wasteland
4 Scrubland
4 Savannah
3 Bayou
3 Treetop Village

Tästä kaikesta jätesusipaskuudesta huolimatta, syistä joita minä en kykene ymmärtämään, jätepakasta tehtiin jatkokehitetty versio Extended kaudelle 2000-2001.

PTJunk2k - Adrian Sullivan:
3 Cursed Scroll
2 Powder Keg
3 Skyshroud Elite
4 River Boa
4 Phyrexian Negator
4 Blastoderm
4 Tithe
4 Duress
3 Demonic Consultation
3 Swords to Plowshares
3 Seal of Cleansing
3 Mox Diamond

4 Treetop Village
4 Wasteland
4 Scrubland
3 Savannah
2 Grassland
3 Bayou

Sideboard
3 Wax/Wane
3 Honorable Passage
3 Ebony Charm
3 Perish
3 Massacre

Lähde:
http://www.starcitygames.com/article/8719_Extended-in-Seasons-Past--2000-to-2001.html

"The history of PT Junk goes way back to the dawn of time when River Boa, Hunted Wumpus, Duress, Tithe, and Vindicate ruled the game (maybe these cards never ruled the game, but they were in the deck). Junk is a unique archetype that attacks the metagame in a very distinct way. It often preys on control and combo decks due to its efficient discard spells (Duress) and difficult to handle creatures (Mystic Enforcer). It also attacks aggressive decks with cheap removal spells (Swords to Plowshares) and potential board sweepers (Pernicious Deed)."

Lähde:
http://www.starcitygames.com/article/28226_Introducing-PT-Junk.html


Myöhemmin, kun jonnet tajusivat että Survival of the Fittest on hyvä kortti ja ehkä sitä voisi jopa pelata Demonic Consultationin yli myös edellämainitussa jätepinossa junk alkoi entistä voimakkaammin tutoroida "jätteisiä" 1offeja.

"Abzan" väriyhdistelmää nimitetään tästä syystä edelleen tänä päivänäkin yleisnimellä "jäte".

Väreille osuvia tuutoreita ovat mm. Survival of the Fittest, Demonic Consultation, Knight of the Reliquary, Sensei's Divining Top, Sylvan Library, Eladamri's Call, Enlightened Tutor ja Worldly Tutor. Myöhäisemmän ajan korteista mm. Fauna Shaman, Birthing Pod, Green Sun's Zenith ja Collected Company.

Survival -jätepakkojen myöhäisempi manttelinperijä olivat Modernin Birthing Pod -jätepakat, joissa oli huomattava määrä jätteisiä 1offeja.

Jos nyky-mtg-jonnelta kysellään mikä "jätepakka" on, niin vastaus on todennäköisesti tämänsuuntainen:

"Because its typically a bad experimental deck with just random **** thrown together. No real synergy, no real strategy. Just expensive cards."

"The oldest junk decks I recall had tutors to grab whatever you needed. Thus, they could string together a lot of single cards that otherwise wouldn't appear mainboard. Thus the name 'junk'. The core focused around getting threats out with enough disruption (duress/therapy + swords) to throw off most other decks."

Lähde: http://www.mtgsalvation.com/forums/magic-fundamentals/magic-general/330579-why-is-gwb-called-junk

Lisää infoa PT jätepakan historiasta löytyy Michael J. Floresin kirjasta "Deckade: 10 Years of Decks, Thoughts, and Theory!" sivulta 277.

Suora linkki:
https://books.google.fi/books?id=S0WkjaD-A24C&pg=PA350&lpg=PA350&dq=ptjunk+history&source=bl&ots=0kE2bin_pU&sig=dug7EKb-v3JUXDieLBfux0fAWIM&hl=en&sa=X&ved=0ahUKEwjQgMCWzvnWAhUJJ1AKHT1iB1QQ6AEIJzAA#v=onepage&q=pt%20junk&f=false

tl;dr alkuperäinen junk oli ihan hirveä jäte-homebrew, joka oli pelitestattu puutteellisesti, paska metassa, eikä pärjännyt. Nykypäivänä vastaavia jätedekkejä löytyy lähinnä keittiönpöytä-määtsikistä. Netdeckaamisen myötä harvemmin enää sieltäkään.
Otsikko: Vs: Dekkien nimeämiskäytännöt Legacyssä
Kirjoitti: Karhumies - 18.10.17 - klo 11:55
Yleisön pyynnöstä (huolimatta) epäintuitiivisten Legacy-dekkien etymologiaa, osa 3, caset #15-21

Case 15: "Quinn the Eskimo" (mono-white deck that uses Scrying Sheets, and Snow-Covered Plains as an engine) is the common name of a late 60's folk rock song, written by Bob Dylan. ... The Infamous Bear Assassin got that song stuck in his head and decided to build a legacy deck based off of that song."

Lähde: http://www.mtgsalvation.com/forums/the-game/legacy-type-1-5/177992-origins-of-the-deck-names


Case 16: "Meathooks" (Counterbalance + Sensei's Divining Top + läjä slivereitä) "got it's name from the fact that it used Slivers and slivers looked like giant hooks".

"CounterSliver" oli vaihtoehtoinen nimi samalle dekille, joka kertoo pakasta enemmän formaattia tuntemattomille.

Lähde:
http://www.mtgsalvation.com/forums/the-game/legacy-type-1-5/177992-origins-of-the-deck-names?page=2


Case 17: "New Horizons"

""New Horizons" was the new "hope on the horizon" evolution for Natural Order Bant as Natural Order became less popular."

Eli "NO Bant" miinus NO -> ei kutsuta sitä ainakaan nimellä "Bant".

Lähde: http://www.mtgsalvation.com/forums/the-game/legacy-type-1-5/177992-origins-of-the-deck-names?page=2


Case 18: "Czech Pile"

Olipa kerran tshekkiläinen setä/sedö nimeltä Ondřej Stráský joka laittoi herkkuja nelivärivehkeitä samaan pinoon. Käytännössä "4c midrange" tai "4c control" riippuen buildista.

Setä itse äänessä pakkansa synnystä:
https://www.channelfireball.com/articles/learning-4c-czech-pile-from-the-master/


Case 19: "Maverick"

Alunperin GW beatdown/aggropakka.

"Spanish forum where the deck originated credits it's development to a Luis Viciano aka Maverick, in it's opening post. He goes on to post about the deck using the Maverick user name too."

Lähteet:
http://www.factoriademishra.com/phpBB3/viewtopic.php?f=8&t=2398
http://www.mtgsalvation.com/forums/magic-fundamentals/magic-general/765930-how-did-the-deck-maverick-get-its-name


Case 20: "Fruity Pebbles", "Cocoa Pebbles", "Trix", "Cheerios", ynnä muita

Nimetty saman nimisten aamupalamurojen mukaan.

Lähde:
http://www.mtgbrainstorm.com/?p=68


Case 21: "Full English Breakfast" ja "Cephalid Breakfast"

Koska combodekkien nimeäminen aamupalamurojen mukaan oli suosittu MtG-meemi, niin miksei dekkiä saman tien nimettäisi "Englantilainen aamupala"? PARAS LÄPPÄ IKINÄ 5/5!!1

Lähde:
http://www.mtgbrainstorm.com/?p=68
Otsikko: Vs: Dekkien nimeämiskäytännöt Legacyssä
Kirjoitti: Rancid- - 18.10.17 - klo 11:57
(https://mtgsuomi.fi/keskustelu/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fi1.kym-cdn.com%2Fphotos%2Fimages%2Fnewsfeed%2F000%2F540%2F681%2Fb7d.jpg&hash=5966454862fdbcac516a5685a2f2b9dee6f2db78)
Otsikko: Vs: Dekkien nimeämiskäytännöt Legacyssä
Kirjoitti: Retardi - 18.10.17 - klo 19:44
Kommentoin tähän vaan miehenä, joka näitä pakkalistoja joutuu tutkimaan ja niitä lokeroimaan :). Koska tosiaan Legacy ei formaattina ole se tutuin, niin arvostaisin aivan järkyttävän paljon jos niissä listoissa olisi näitä "virallisia" nimiä, helpottaa nääs maan perkuleesti tuota hommaa ja lupaan, että tällöin myös metagamejakauma sisältäisi juurikin ne oikeat nimet.
Otsikko: Vs: Dekkien nimeämiskäytännöt Legacyssä
Kirjoitti: kivi - 08.11.17 - klo 09:47
Redditin puolella on päätetty potkia vielä lisää jo kuollutta hevosta. Toivottavasti kukaan ei enää ihmettele miksi juuri sinun lumihiutalearkkityyppiäsi ei tunnisteta.

(https://i.imgur.com/AMyZnmK.png)
Otsikko: Vs: Dekkien nimeämiskäytännöt Legacyssä
Kirjoitti: Peikko - 08.11.17 - klo 11:48
Jaahas. Philip Phippsillä on näemmä selvästi isommat kulkuset kun allekirjoittaneella.