Poromagia

Kirjoittaja Aihe: Sääntöartikkeli - Protection from <asia>  (Luettu 26714 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa duracel

Sääntöartikkeli - Protection from <asia>
« : 19.12.06 - klo 21:46 »
Pikainen lisäosa, jonka tarpeen taas huomasin, Sääntökouluun.

Protection from [joku asia] aiheuttaa jatkuvasti kysymyksiä. Ability ei kuitenkaan ole oikeasti niin monimutkainen.

Protection on static ability, joka nimensä mukaisesti suojelee sen omaavaa permanentia tai pelaajaa tietyiltä asioilta. Ability on kirjoitettu korttiin muodossa "Protection from [joku asia]". Tämä joku asia on yleisimmin väri, mutta se voi olla mikä vain kortin ominaisuus, vaikkapa creature type, tai kortin type, esimerkiksi Instant. Mitä Protection sitten tekee?

Targetointi

Permanentia tai pelaajaa, jolla on Protection, ei voi targetoida spelleillä, joilla on mainittu ominaisuus (esimerkiksi ovat tietyn värisiä). Niitä ei myöskään voi targetoida ominaisuuden omaavien korttien abilityilla (Protection from Blue creaturea ei voi ampua Prodigal Sorcererilla). Spell tai ability targetoi, jos siinä on sana "target" osoittamassa kohdetta, johon ollaan vaikuttamassa, tai jos se on Aura, jota ollaan pelaamassa. Mikään muu ei targetoi.

Aurat ja Equipmentit

Permanentissa tai pelaajassa, jolla on Protection, ei voi olla kiinni Auraa, jolla on Protectionin kertoma ominaisuus. Jos permanentissa kiinni tällainen Aura, se menee omistajansa graveyardilla. Esimerkiksi antamalla creaturelle Protection from Whiten, tippuu siinä oleva Pacifism vois. Sama koskee myös Equipmenteja. Protection from Artifacts creatureen ei voi laittaa kiinni Equipmentia, ja jos creature saa Protection from Artifactsin, tipahtavat sillä olevat Equipmentit irralleen. Nämä ovat niin sanottuja "State-based effectejä".

Vahinko

Jos ominaisuuden omaava lähde (source) yrittää tehdä vahinkoa creatureen tai pelaajaan, jolla on Protection kyseiseltä ominaisuudelta, preventoituu kaikki vahinko. Jos jokin efekti estää preventoimisen, ei Protectionkaan auta.

Blockaaminen

Jos creature, jolla on Protection joltain ominaisuudelta, hyökkää, sitä ei voi blockata creatureilla, joilla on kyseinen ominaisuus.

Esimerkkejä

Wrath of God tuhoaa kaikki creaturet. Koska se ei targetoi, tee vahinkoa, eikä yritä mennä kiinni creatureen, eikä varsinkaan blockaa creaturea, ei Protection from White auta creaturea, vaan se tuhoutuu.

Pyroclasm tekee kaksi vahinkoa kaikkii creatureihin. Protection from Red preventoi tämän vahingon.

Protection ei siis estä mitään muita kuin edellä mainittuja asioita.

~jari

Edit: "Aurat" -> "Aurat ja Equipmentit".

Edit 21.5.2007: Pelaajallakin voi olla Protection, joten kohtia muokattu hieman.
« Viimeksi muokattu: 27.11.09 - klo 09:26 kirjoittanut duracel »
Tätä se dementia teettää. Ei dementia! Ei, ei vaan dementia. Sanoinko mä sen dementian taas? Ei dementia vaan väsymys. Väsymystä tarkoitin. Meni sanat sekasin, kun on tämä dementia. Ei dementia ole minulla! Väsymys on vaan. Väsymys ja dementia. Jumalauta!

Poissa tuubi

Vs: Sääntöartikkeli - Protection from <asia>
« Vastaus #1 : 14.03.13 - klo 09:31 »
Jos vastustajan creaturella on protection from white ja minun creaturella on (white) enchantment "enchanted creature has protection from creatures".
Jos hyökkään kyseisellä creaturella, kumoaako vastustajan creaturen "protection from white" minun creaturen enchantmentin joka on white?
Jos hän siis blockaa tällä creaturella, vai pystyykö hän edes blockaamaan?

Poissa luma

Vs: Sääntöartikkeli - Protection from <asia>
« Vastaus #2 : 14.03.13 - klo 10:35 »
Jos vastustajan creaturella on protection from white ja minun creaturella on (white) enchantment "enchanted creature has protection from creatures".
Jos hyökkään kyseisellä creaturella, kumoaako vastustajan creaturen "protection from white" minun creaturen enchantmentin joka on white?
Jos hän siis blockaa tällä creaturella, vai pystyykö hän edes blockaamaan?

Ei pysty. Protection estää sääntöartikkelissa mainitut neljä asiaa (joista blokkaaminen on yksi), se ei "kumoa" muiden enchantmentien vaikutuksia.

Poissa QPaCK

Vs: Sääntöartikkeli - Protection from <asia>
« Vastaus #3 : 24.04.14 - klo 21:22 »
Mitenkäs protection from väri + trample vahinko?
Eli esim. 2/2 protection from green kretu blokkaa 8/8 vihreän tramplekretun, niin tuleeko
yli menevä lämä päähän, vai imeekö protectioni sen kaiken damagen itseensä?

Poissa luma

Vs: Sääntöartikkeli - Protection from <asia>
« Vastaus #4 : 24.04.14 - klo 21:27 »
Mitenkäs protection from väri + trample vahinko?
Eli esim. 2/2 protection from green kretu blokkaa 8/8 vihreän tramplekretun, niin tuleeko
yli menevä lämä päähän, vai imeekö protectioni sen kaiken damagen itseensä?

Protection-mieheen tarvitsee laittaa vain sen verran damagea, että se kuolisi (jos mitään preventtaus/protection-efektejä ei olisi). Tuossa tapauksessa saa siis laittaa 6 damagea päähän.
« Viimeksi muokattu: 24.04.14 - klo 22:06 kirjoittanut luma »

 

arcuate_lurid