Poromagia

Kirjoittaja Aihe: Sacrifice osana costia ja when this creature dies triggereiden oikea järjestys?  (Luettu 1450 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Druuge

Esimerkkitapaus joka jäi mietityttämään, koska en ihan vielä ole täysin sisäistänyt spell/ability castingin ja costin maksamisen&sen aiheuttamien triggereiden eroa:

- Pelissä minulla Thrashing Brontodon ja sillä päällä aura Journey to Eternity. Pelissä ei ole mitään muita nonlandereita.
- Aktivoin Brontodontin ominaisuuden, targetoin sillä omaa Journey to Eternitya, ja maksan costin eli (1) ja säkkään itse creaturen.
- Ominaisuus menee stäkkiin odottelemaan, sen päälle triggeröi Journey to Eternityn Dies-triggeri ja resolvaa.
- Bronttodontto palaa pöntöstä takaisin peliin ja Journey transformaa takapuolis muotoonsa (joka on siis Land).
- Alkuperäinen "destroy target enchantment" ability yrittää resolvata Legendary Landiin, ja ei tee mitään koska illegal target.

Näin siis käsitin tämän skenaarion ja toivoin. Voiko tuomari varmistaa, meneekö oikea triggereiden ja stäkkiin pelatun ominaisuuden järjestys noin, vaiko niin että itse aktivoitu ominaisuus menee Dies-triggerin päälle (jolloin Brontodontto taitaa palata kentälle, mutta itse Journey saa runtua)?

Poissa Rhianne

Lopputulos on haluttu, mutta välivaiheet menevät hieman eri tavalla:

1. Aktivoit Trashing Brontodonin abilityn -> Brontodon pönttöön
2. Journey to Eternity menee pönttöön state-based actionina, koska se ei enää ole kiinni creaturessa
3. Trashing Brontodonin ability stackiin, Journey to Eternity Triggeri stackiin sen päälle
4. Journey to Eternityn triggeri palauttaa creaturen ja itsensä (ländinä) pöytään
5. Trashing Brontodonin ability counteroituu, koska alkuperäinen targetti ei ole enää pöydällä

Eli vaikka Trashing Brontodonin ability sanoisi destroy target enchantment or land, ei se silti tuhoisi ländiä, koska se on vaihtanut zonea välissä eli kyseessä on eri instanssi.
« Viimeksi muokattu: 09.03.18 - klo 14:32 kirjoittanut luma »

Poissa Druuge

Lopputulos on haluttu, mutta välivaiheet menevät hieman eri tavalla:

1. Aktivoit Trashing Brontodonin abilityn -> Brontodon pönttöön
2. Journey to Eternity menee pönttöön state-based actionina, koska se ei enää ole kiinni creaturessa
3. Trashing Brontodonin ability stackiin, Journey to Eternity Triggeri stackiin sen päälle
4. Journey to Eternityn triggeri palauttaa creaturen ja itsensä (ländinä) pöytään
5. Trashing Brontodonin ability counteroituu, koska alkuperäinen targetti ei ole enää pöydällä

Eli vaikka Trashing Brontodonin ability sanoisi destroy target enchantment or land, ei se silti tuhoisi ländiä, koska se on vaihtanut zonea välissä eli kyseessä on eri instanssi.

Ai joo, Journey todellakin itse käy pöntössä siinä välissä ja palaa takaisin, eli käytännössä "eri objekti". Kiitos vastauksesta ja selvennyksestä!  :)
« Viimeksi muokattu: 09.03.18 - klo 14:33 kirjoittanut luma »

Poissa Lightstorm

Mikä on lopputulos kun Journey to Eternity on kiinni artifaktimiehessä ja molemmat tuhotaan Wear // Tear:lla?

Meneekö molemmat vain pönttöön vai ehtiikö Journeyn triggeri aktivoitua?

Olisiko tilanne sama esim. Akroma's Vengeancen kanssa?

Poissa Rancid-

...entä jos Skullclamp on kiinni Eidolon of the Great Revelissä ja tulee Wear//Tearista molempiin?
Lainaus
TES uses Ad Nauseam more often and ANT uses Past in Flames more frequently.

Poissa Nastaboi

Fusella castattu kortti resolvataan vasemmalta oikealle, joten Journey näkee faksiäijän kuoleman ja triggeröityy. Akroma's Vengeance laittaa molemmat kortit pönttöön samaan aikaan, joten triggeriä etsittäessä katsotaan tilannetta välittömästi ennen, ja Journey triggeröityy.

Austere Commandilla saisi rikottua enchantmentin ensin ja sitten vasta creaturen (jos osaa valita oikeat moodit), joten sen kanssa et saisi triggeriä. Sama tilanne Skullclampin ja Eidolonin kanssa, Clamppi menee pönttöön ensin eikä näe enää Eidolonin kuolemaa.

[Bonusinfoedit] Dromoka's Command toimisi vieläkin paremmin, koska siinä Enchantment hajoaa ensin, sitten painitaan, ja creature kuolee vasta state-based actioneja tarkistettaessa.
« Viimeksi muokattu: 19.03.18 - klo 10:53 kirjoittanut Nastaboi »
Lainaus
[09:36] <Saimu> ei deckin tarvii voittaa nopeasti
Lainaus käyttäjältä: jkk
it's adorable when Sami Häggkvist's opponents think they have a good matchup. Because it never, ever is.
HW
OM

Poissa luma

Fusella castattu kortti resolvataan vasemmalta oikealle, joten Journey näkee faksiäijän kuoleman ja triggeröityy.

Luin säännöt hyvin tarkkaan ja tässä onkin varsin mielenkiintoinen tilanne. Journey kyllä triggeröityy, mutta nähdäkseni se ei pysty löytämään itseään pöntöstä ja palauttaa ainoastaan creaturen battlefieldille.

Lähtökohtaisesti zonelta toiselle siirtyvästä kortista tulee uusi objekti jolla ei ole mitään yhteistä edellisellä zonella olleen objektin kanssa. Journey to Eternityn ability pystyy yleensä löytämään itsensä tämän poikkeuksen avulla:
Lainaus
400.7e. Abilities of Auras that trigger when the enchanted permanent leaves the battlefield can find the new object that Aura became in its owner's graveyard if it was put into that graveyard at the same time the enchanted permanent left the battlefield. It can also find the new object that Aura became in its owner's graveyard as a result of being put there as a state-based action for not being attached to a permanent.
Wear/Tearin tapauksessa se ei kuitenkaan mene gravelle yhtä aikaa enchanted creaturen kanssa, muttei myöskään state-based actionina. Siis tämä poikkeus ei päde, ja battlefieldillä olevan Journeyn ability ei pysty löytämään gravella olevaa Journeytä. Mielestäni on selvää, että pitäisi pystyä, mutta tässä on kyseessä sellainen corner casen corner case ettei sääntöjä ole kirjoitettu ottamaan sitä huomioon.

Poissa BB

Yksi kysymys vielä aihetta hipoen:

Itsellä pelissä ainoastaan Spellstutter sprite (ja ländejä). Castaan siihen Peppersmoken. Saanko nostaa lapun?

Poissa luma

Yksi kysymys vielä aihetta hipoen:

Itsellä pelissä ainoastaan Spellstutter sprite (ja ländejä). Castaan siihen Peppersmoken. Saanko nostaa lapun?

Saat, koska Spellstutter Sprite kuolee vasta kun Peppersmoke on kokonaan resolvannut. Damage tai -X/-X ei tapa creatureita, vaan state-based actionit.

Poissa malin

  • L1-tuomari / MtgSuomi Premium™
  • Vaihtopalaute:
    ( | | )
  • **
  • Taas Helsinginforssassa
Saat, "eikä mene edes tiukille".
Mitä tapahtuu:
Peppersmoke resolvaa ja antaa Spelltutterille -1/-1. Stutterista tulee 0/0.
Sitten Peppersmoke tarkistaa, onkohan sinulla keijua. Kyllä on, vaikkakin se on 0/0 -> nosta kortti
Peppersmoke menee gravelle viimeisenä asiana osana resolvaamistaan.

Sitten tarkistetaan state-based actionit: keiju on 0/0 ja kuolee.

EDIT: Mur, luma oli nopeampi. Jätän tämän silti tähän, buahahaa.
DCI Lvl 1 judge
Enpä keksinyt tähän mitään hyvää sanottavaa joten en sitten sano mitään.
Mutta sanonpas kuitenkin tän minkä kuulin: Hölmöydestä saimutetaan.

 

arcuate_lurid