Ihan ensimmäisenä pitää sanoa että jos ei ole mitään kehittävää sanottavaa niin voi mennä myös muualle riehumaan. Henkilöt, joita tarkoitan, tietävät ihan hyvin itsekin keitä ovat. Muut, tervetuloa kommentoimaan.
Vähän taustaselitystä, eli niinsanottu selkänahan pelastaminen:
Aloin taas kehittämään omaa pakkaa huolimatta siitä että useita kertoja minulle on kerrottu kiertoilmaisuilla ja melko suoraankin että pakan kehittäminen ei ole jotain mitä saa vain tehdä, ainakaan turnauspuolella. No, eipä paljoa kiinnosta saako vai ei. Joka tapauksessa idea
Phyrexian Soulgorgerin käyttämisestä voittokeinona on hautunut päässä jo pidemmän aikaa mutta nyt vaikuttaisivat palaset loksahtaneet hyvin kohdalleen ja sain kasattua omasta mielestäni hyvin toimivan Legacy-aggron pienillä kontrollielementeillä, ja joka voi kombottaa tapon nopeuttaakseen voittoa tai selvitäkseen pattitilanteesta.
Koitin pitää mielessä että ainakin Goblineita,
Solidaritya ja Iggy Popia pelataan Legacyssä. Goblineita vastaan en näe mitään ongelmia maindeckillä,
Solidarityä ja Iggy Popia vastaan pitää varmaan lisätä hönkää sideltä. Yleisesti pakan pitäisi olla ihan ok pärjäämään monenlaisia uhkia vastaan maindeckilläkin.
Pakan tarkoituksena on pelata manakiihdytystä ja apinoita + muita nopeita uhkia alkuvuoroilla, tai vaihtoehtoisesti Survival. Kolmannella vuorolla pelataan joku hastetus (
Anger gravelle tai
Fires of Yavimaya tiskiin), neljännellä Soulgorger +
Berserk tai
Rancor (+
Fling).
Nonbasickland-vihaa vastaan ei oikein ole muuta kuin toivo erityisen nopeasta alusta. Geddon ei luultavasti pahemmin haittaa jos samalla vuorolla ei tule
Pyroclasmista, ja se vaatisi jo 6 manaa, jolloin ollaan jo voiton puolella koska tämä pakka pystyy parhaimmillaan tuottamaan 5 manaa toisella vuorolla ja voittokeinot vaativat 3 + 2 + 1, mutta niitä ei ole pakko pelata samalla vuorolla kaikkia, eli pari manaukkoa riittää.
Pakkalista:
Landit (18):
4
Taiga1
Centaur Garden3
Dryad Arbor4
Wooded Foothills1
Gaea's Cradle1
Barbarian Ring 4
Land GrantUkot ( 17 ):
4
Birds of Paradise3
Llanowar Elves3
Orcish Lumberjack4
Kird Ape1
Eternal Witness1
Quirion Ranger1
Horned KavuMöllit ( 3 ):
3
Phyrexian Soulgorger"Engine" ( 6 ):
4
Survival of the Fittest1
Squee, Goblin Nabob1
AngerPumput ( 8 ):
4
Rancor4
Berserk2
Fires of YavimayaPultit ( 8 ):
4
Lightning Bolt4
FlingSitten vähän selitystä korttivalinnoille:
Dryad Arbor: Helppo heitettävä survivalille, helppo säkättävä
Phyrexian Soulgorgerille. Kaiken pakassa olevan hastetuksen kanssa hyvin käyttökelpoinen manantuottaja ja tämän voi hakea Survivalilla tai
Land Grantilla.
Centaur Garden,
Barbarian Ring,
Gaea's Cradle: En ole vielä testannut näiden lisäämisen jälkeen riittävästi mutta thresholdin saa survivalin kanssa ainakin helposti, eikä muutamasta lämästä itselle ole niin väliä.
Solidarity ei tee lämää ollenkaan, goblinit eivät pääse läpi riittävän nopeasti. One-offeina eivät ainakaan liikaa haittaa peliä, mutta antavat hieman liikkumavaraa.
Land Grant: Hakee landejä, ei kai siinä sen kummempaa. Se, että tällä saa haettua Dryad Arborin on erityisen hienoa.
Birds of Paradise,
Llanowar Elves: Perusmanakiihotus.
Orcish Lumberjack: Manakiihdytys amfetamiinipäissään. Survivalin kanssa tämä toimii hyvin ketjutettaessa, koska yhdellä manalla saa kolme manaa jos on vaan valmis uhraamaan
Forestin. Käytännössä pakka tarvitsee vain kolme manaa joten landeja voi uhrailla melko huoletta. Jos kädessä on hyvät pumput ja kaksi satunnaista ukkoa (tai ukkojen tilalta esim.
Land Granteja), voi ketjuttaa näin (koko ketju vaatii 4 tai 5 avointa manaa): mikä tahansa ukko kädestä ->
Anger ->
Orcish Lumberjack, pelataan se, käytetään ja säkätään
Forest, haetaan toisella kädessä olevalla ukolla
Phyrexian Soulgorger ja pelataan se ja ajellaan mahdollisesti
Berserkin kera. Jos kädessä on jos
Orcish Lumberjack tai
Phyrexian Soulgorger, tai pöydässä
Fires of Yavimaya, tai
Anger valmiiksi gravella, koko systeemi halpenee yhdellä manalla.
Kird Ape: Perushyvis, ottaa toivottavasti myös vastaan ylimääräistä poistoa. Mahdollistaa nopean voiton ilman Survivalia. Apina +
Rancor on kova ajelemassa toisella vuorolla. Kolmannella vuorolla pari
Berserkkiä tai
Berserk +
Fling on ihan kiva.
Eternal Witness: Suojelee Suvivalia (survivalin tuhoamiseen voi vastata heittämällä ukon kädestä ja hakemalla Witnessin). Toimii alkupelissä nostelemalla fetchejä tai
Land Granteja gravelta, loppupelissä voi nostaa suoraan voittokeinon. Kaksi tuntui olevan liikaa kovan manahinnan vuoksi, mutta yksi on hyvä suojelemaan tärkeitä permanentteja. Yleisesti ottaen rekursio on hyvä asia minust.
Werebear: POISTETTU!
Quirion Ranger: Miksen tajunnut aiemmin.. Suojelee mieslandeja, tuottaa manaa (Orcish Lumberjackin kanssa parhaimmillaan 4!), ja untappaa hyökänneen Soulgorgerin blokkaamaan.
Horned Kavu: Myös melko selkeä valinta pakkaan. Palauttaa Eternal Wittnessin käteen jos sitä tarvitaan uudestaan. On myös iso mölli heti alkupelissä. Voi palauttaa mieslandin käteen jos missaa landidropin ja tuosta saa vielä yhden vihreän manankin (jos joku hastevehje on ulkona).
Phyrexian Soulgorger: Testipeleissä ei pahemmin ole joutunut yli yhtä ukkoa tälle säkkäämään ja niitä ukkoja kuitenkin riittää. Tarkoitus olisi siis kasata nopeasti iso pöytä ja sitten ajella kerran tai kaksi Soulgorgerilla tramplen kanssa. Tämän voi myös tiukan paikan tullen tehdä vain blokkaamaan hämäykseksi. Soulgorgerin kyky syödä toinen Soulgorger on myös ihan käyttökelpoinen jos peli etenee yli neljännen vuoron. Käytännössä vastustajan on pakko saada tämä vedettyä ulos keinolla millä hyvänsä, koska viimeistään seuraavalla upkeepillä tulee muuten noutaja. 6 hastevehjettä ja 8 tramplevehjettä (jotka eivät ole vain Soulgorgereita varten) auttavat läpipääsemisessä. Sitten on toki nämä trikit, jotka monissa tilanteissa ovat yhtä kuin peli:
Fires of Yavimaya + Soulgorger +
Berserk (jos tehdään upkeepillä, niin +
Fling)
Rancor + Soulgorger +
Berserk (samat löpinät)
Rancor + Soulgorger +
Fling (vaatii hyökkäyksen)
Berserk + Soulgorger +
Fling (vaatii hyökkäyksen)
Eikä pidä unohtaa, että jos meinaa voittaa Upkeepillä niin siihen väliin
Solidarity ei voi heittaa
Resettiä. Muahaha!
Survival of the Fittest: Tämä ei alunperin ollut ideassa mukana. Testasin huvikseen ja engine toimii erittäin hyvin muiden korttien kanssa yhteen ja sain vähennettyä
Phyrexian Soulgorgereiden määrää yhdellä kätevästi, joten tilakin löytyi helposti.
Squee: Väsytystaistelussa oleellinen apu. Mahdollistaa yhden ukon tutoroinnin joka vuoro.
Anger: Aika selkeä varmaan? Survivalin kanssa yhdellä vihreällä manalla pysyvästi haste omille ukoille.
Rancor: Apinan, Linnun ja Soulgorgerin kanssa melko ilmeinen synergia
Berserk: Jos joku sanoo, että oon ottanu niin oi-oi-oi...
Fires of Yavimaya: Mielellään ehkä pitäisi näitä useampiakin pakassa, mutta
Anger gravella ja
Rancor pojalla ajaa pitkälti samaa asiaa.
Lightning Bolt: Kontrollielementtiä, tappaa satunnaisia ohikulkijoita. Komboa vastaan vaihtuu Llanowar Augureihin.
Fling: Toimii voittokeinona ja pommittaa ukkojakin. Sopii pakkaan huomattavasti paremmin kuin
Incinerate tms.
Pakka toimii tällä hetkellä melko varmasti tähtäämällä vuoron 4 voittoon, satunnaisilla vuoron 3 voitoilla.
SB:
4
Red Elemental Blast4
Magus of the Vineyard4
Llanowar Augur1
Dosan the Falling Leaf1
Goblin Welder1
Obstinate Familiar(lisään tähän kun ehdin)