En tiedä, onko tätä aihetta maailmalla paljonkin pohdiskeltu, mutta koska mulla on nyt kuppi kahvia ja liian vähän aikaa, laitan oman spekulaationi tänne. Eli väittäisin, että lähitulevaisuudessa on odotettavissa powerleveliltään voimakas, runsaasti artifakteja hyödyntävä blokki. Sitä, onko tämä blokki kenties "Jelly - Doughnut"-miniblokki, vai sitä seuraava jokin kenties suurempi blokki, en luonnollisestikaan tiedä. Mulla on kuitenkin pari vahvaa johtolankaa, jotka tukisivat mun teoriaani.
Ensinnäkin 10th edition sisälsi mun mielestäni luonnottoman paljon artifact-vihaa tai artifactien kanssa synergioivia kortteja. Lista on melkein loputon, perus Naturalizejen ja Creeping Moldien lisäksi mukana oli valtavasti muitakin, kuten Aura of Silence, Beacon of Unrest, Hurkyl's Recall, March of the Machines, Root Maze, Sculpting Steel, Shatterstorm, Treasure Hunter ja muitakin.
Vaikka artifacti-vihaa/synergiaa tuodaan myöskin tulevaa extendediä varten, väittäisin, että Core setit tehdään kuitenkin aina eniten standardia varten.
Toiseksi MtG-laajennusten teemat ja ydinideat ovat vuodesta 1998 kulkeneet selvästi havaittavaa rataa.
Vuosi 1998:
Urza-blokin eka osa, Urza's Saga. Koko Urza-blokki on power-leveliltään tavattoman voimakas. Runsaasti mm. voimakkaita tai jopa rikkinäisiä artifakteja (Defense Grid, Memory Jar, Karn, Silver Golem, Smokestack ja Grim Monolith) tai artifactien kanssa synergioivia kortteja (Tinker, Tolarian Academy). Tietenkin muitakin vahvoja kortteja, kaikki varmaan tietää mitä tarkoitan =)
Vuosi 1999:
Mercadian Masques-blokki. Blokki on power-leveliltään kohtalaisen heikko, jotta se tasapainottaisi Urza-blokkia Standardissa. Silti joitakin käyttökelpoisia kortteja, jopa eternaliin asti.
Vuosi 2000:
Invasion-blokki. Painotus selvästi monivärisillä korteilla ja useamman kuin yhden värin pelaamisella.
Vuosi 2001:
Odyssey-blokki. Ns. rajoja rikkova blokki, uudenlaisia ja radikaalejakin mekaniikkoja ja ideoita, kuten graveyardin hyödyntäminen (threshold, flashback).
Vuosi 2002:
Onslaught-blokki. Paino creature-painotteisella (Legions-laajennushan sisälsi vain pelkkiä creatureja), tribal-henkisellä pelaamisella.
Vuosi 2003:
Mirrodin-blokki (viisi vuotta, viisi blokkia Urzan jälkeen. Ympyrä sulkeutuu ensimmäisen kerran(?)). Power-level on korkea, runsaasti erityisesti voimakkaita tai jopa rikkinäisiä artifakteja (koko affinity-mekaniikka, artifact-landit, Trinisphere, Skullclamp etc.)
Vuosi 2004:
Kamigawa-blokki (viisi vuotta, viisi blokkia MM:n jälkeen.) Osittain Mirrodinin vahvuutta tasoittamaan tehty blokki, keskimäärin heikohko powerleveliltään. Käyttiksiä kuitenkin löytyi, samoin kuin MM-blokistakin.
Vuosi 2005:
Ravnica-blokki (viisi vuotta, viisi blokkia Invasionin jälkeen.) Jälleen moniväripelaamisen painottamista ja runsaasti manafixiä.
Vuosi 2006:
Time Spiral-blokki (viisi vuotta, viisi blokkia Odysseyn jälkeen. Yhteys ei ole kuitenkaan yhtä selvä kuin edellisissä, mutta on silti olemassa.) Samoin kuin Odyssey rikkoi rajoja mekaniikkojen suhteen, rikkoi myös TS-blokki rajoja. Korttien "shiftaaminen" menneisyydestä, tulevaisuudesta tai väristä toiseen oli jotakin, mitä ennen ei oltu nähty.
Vuosi 2007:
Lorwyn-blokki (viisi vuotta, viisi blokkia Onslaughtin jälkeen.) Jälleen suositaan voimakkaasti tribal-pelaamista, tällä kertaa tosin monivärisenä.
Vuosi 2008.
"Jelly"-miniblock (tai jokin suurempi vielä nimeämätön blokki?) Jää vielä nähtäväksi, tullaanko näkemään ympyrän toinen sulkeutuminen, ja korkean powerlevelin ja voimakkaiden artifaktien paluu. Itse henkilökohtaisesti toivon, että nähtäisiin =)
Avauduinpas! Asiallisia mielipiteitä puolesta tahi vastaan ja rakentavaa keskustelua, kiitos.