Poromagia

Kirjoittaja Aihe: Kysymys mana abilitystä  (Luettu 5294 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Spohjo

Kysymys mana abilitystä
« : 11.02.07 - klo 02:35 »
Koska en näköjään vieläkään pysty uusia aiheita aloittamaan Sääntöongelmiin niin kysyn taas tätä täällä:

Voinko heittää kortteja pois kädestä Cadaverous Bloomille esim. kesken Brainstormin resolvaamisen, eli ennen kuin laitan kortteja takaisin pakan päälle?

Poissa Polari

Vs: Kysymys mana abilitystä
« Vastaus #1 : 11.02.07 - klo 11:34 »
Koska tämä ei ole sääntöpuolella vain siksi että kysyjä ei jostain syystä voinut sinne threadia avata, oletan että voisit jättää väliin.

Tällä kertaa edellinen vastaus kuitenkin on oikein - spellit resolvaavat kerralla alusta loppuun niin että state-based effectit tarkistetaan, triggered abilityt menevät stäkkiin, ja uusia spellejä ja abilityjä saa pelata vasta kun spellin efekti on käyty kokonaan läpi. Koskee mana abilityjä kuten mitä tahansa muitakin.

Edit: Poistin ei-tuomarin vastauksen tästä ketjusta. ~jari
« Viimeksi muokattu: 11.02.07 - klo 14:30 kirjoittanut duracel »
Twitch-kanava (ensisijaisesti Mega Man -speedrunausta)

Poissa miinin

« Vastaus #2 : 11.02.07 - klo 12:53 »
Nyt on lisätty tuo oikeus - on näköjään jäänyt ryhmää tehdessä osa oikeuksista lisäämättä.

Poissa Thaurwylth

• Oulu
  • Vaihtopalaute:
    ( | | )
  • *
  • Vastaan yks.viesteihin vain sähköpostitse!
« Vastaus #3 : 11.02.07 - klo 15:03 »
Tällä kertaa edellinen vastaus kuitenkin on oikein - spellit resolvaavat kerralla alusta loppuun niin että state-based effectit tarkistetaan, triggered abilityt menevät stäkkiin, ja uusia spellejä ja abilityjä saa pelata vasta kun spellin efekti on käyty kokonaan läpi. Koskee mana abilityjä kuten mitä tahansa muitakin.

Eikö kuitenkin kesken loitsujen tai efektien ratkaisemisen saa pelata manaominaisuuksia sellaisessa tilanteessa, jossa kesken ratkaisemisen erikseen vaaditaan maksamaan manaa johonkin? Näin oli ainakin silloin, kun 6th Editionin säännöt tulivat.

Poissa Polari

« Vastaus #4 : 11.02.07 - klo 19:14 »
Oikeassa olet, kiitokset lisäyksestä. Olisi pitänyt mainita tuo erikoistapaus jo alkuperäisessä vastauksessa vaan enpä tullut ajatelleeksi.

Poissa duracel

Re: Kysymys mana abilitystä
« Vastaus #5 : 11.02.07 - klo 22:17 »
Entäs Panglacial Wurm? Eikös sen saa pelata kesken spellin tai abilityn resoluution?

Poikkeustapauksia löytyy lähes mihin vain, eikä niitä ole mitään järkeä alkaa jokaista aina joka vastaukseen lisäämään.

~jari
Tätä se dementia teettää. Ei dementia! Ei, ei vaan dementia. Sanoinko mä sen dementian taas? Ei dementia vaan väsymys. Väsymystä tarkoitin. Meni sanat sekasin, kun on tämä dementia. Ei dementia ole minulla! Väsymys on vaan. Väsymys ja dementia. Jumalauta!

Poissa Polari

« Vastaus #6 : 11.02.07 - klo 22:28 »
No jaa, riippuu tietenkin siitä kuinka yleinen kyseinen poikkeus on. Melkein mihin tahansa löytyy se yksi kortti jolle sääntö ei pädekään, jota on tietenkin varsin turha mainita. Manan maksaminen spellin resolvauksen aikana on kuitenkin suht yleistä, ja varmaan jonkinlainen rajatapaus tässä suhteessa. Eiköhän se ihan perusteltua olisi ollut tuohon lisätä.

Poissa duracel

Re: Kysymys mana abilitystä
« Vastaus #7 : 12.02.07 - klo 19:02 »
Et voi, koska Gemstone Mine uhrataan osana mana abilitya, joka resolvaa heti kun se on pelattu.

~jari
Tätä se dementia teettää. Ei dementia! Ei, ei vaan dementia. Sanoinko mä sen dementian taas? Ei dementia vaan väsymys. Väsymystä tarkoitin. Meni sanat sekasin, kun on tämä dementia. Ei dementia ole minulla! Väsymys on vaan. Väsymys ja dementia. Jumalauta!

Poissa Nastaboi

« Vastaus #8 : 19.02.07 - klo 13:32 »
Otetaas vielä kerran, että tulee minullekin selväksi:

Pelaan Spoils Dragonia ja vastustaja pelaa Mana Leakin Animointiini. Minulla on pelissä 2 Swamppia ja kädessä Dark Ritual ja Elvish Spirit Guide. Otaksun, että joudun pelaamaan Dark Ritualin responsena Leakiin maksaakseni sillä Leakin. Mutta jos haluankin käyttää ESG:n abilitya Leakin maksamiseen, pitääkö minun käyttää sitäkin responseja Leakiin, vai voinko valita käyttäväni ESG:n abilitya Leakin maksamiseen vasta sen resolvessa?

Asialla voi olla jopa merkitystä, jos vastustajalla on vaikkapa Izzet Guildmage ja manaa käytössä.

Tästä tuli mieleeni eräs tilanne testipelissä Eskoa vastaan, hänellä "UR countergoblins" ja minulla "randomaggro.dec". Eskolla on Gorilla Shaman ja artifaktimanaa. Minulla on Stoppi kädessä ja pelaan Null Rodin, johon Esko vastaa ottamalla manaa pooliin mokseistaan. Saanko priorityn takaisin, jotta voin pelata Stopin apinaan ennen Null Rodin resolvaamista? Samoin tuossa kiltamaagiskenaariossa, jos käytän ESG:n abilitya responsena Leakiin, saako vastustajani priorityn takaisin kopioidakseen Leakin? Eli yleensä, jos vain täppäilen vähän landeja responsena vastustajan taikaan, saako vastustaja uudestaan priorityn sen kertaalleen passattuaan?
Lainaus
[09:36] <Saimu> ei deckin tarvii voittaa nopeasti
Lainaus käyttäjältä: jkk
it's adorable when Sami Häggkvist's opponents think they have a good matchup. Because it never, ever is.
HW
OM

Poissa Polari

« Vastaus #9 : 19.02.07 - klo 14:07 »
Otaksun, että joudun pelaamaan Dark Ritualin responsena Leakiin maksaakseni sillä Leakin.

Otaksut oikein. Dark Ritual on spell eikä mana ability.

Mutta jos haluankin käyttää ESG:n abilitya Leakin maksamiseen, pitääkö minun käyttää sitäkin responseja Leakiin, vai voinko valita käyttäväni ESG:n abilitya Leakin maksamiseen vasta sen resolvessa?

ESG:n ability taas on mana ability, ja sen voi pelata kesken Leakin resolvaamisen kun Leak vaatii maksamaan (3).

Eskolla on Gorilla Shaman ja artifaktimanaa. Minulla on Stoppi kädessä ja pelaan Null Rodin, johon Esko vastaa ottamalla manaa pooliin mokseistaan. Saanko priorityn takaisin, jotta voin pelata Stopin apinaan ennen Null Rodin resolvaamista?

Stäkin päällimmäinen objekti resolvaa (tai steppi/phase vaihtuu) kun molemmat pelaajat passaavat priorityn peräkkäin. Vaikka tapahtuma olisi mana abilityn pelaaminen, se tarkoittaa silti etteivät passaukset tapahtuneet peräkkäin ja vastustaja saa uudestaan priorityn.

Tästä on olemassa suht yleinen väärinkäsitys että morphin voisi kääntää vastustajan endissä niin että phase päättyy ennen kuin vastustaja voi tehdä mitään, koska moinen ei käytä stäkkiä. Vaan ei voi, koska molemmat pelaajat eivät tuolloin ole passanneet peräkkäin.

Samoin tuossa kiltamaagiskenaariossa, jos käytän ESG:n abilitya responsena Leakiin, saako vastustajani priorityn takaisin kopioidakseen Leakin? Eli yleensä, jos vain täppäilen vähän landeja responsena vastustajan taikaan, saako vastustaja uudestaan priorityn sen kertaalleen passattuaan?

Tähän vastasinkin jo, mutta kyllä, vastustaja saa priorityn. Toisaalta kuten myös jo totesin, ainoastaan Rituaalin kohdalla sinun täytyy vastata Leakkiin, ESG:n ja landien mana abilityjä voi käyttää Leakin resolvauksen aikana.