Poromagia

Kirjoittaja Aihe: Wither  (Luettu 3339 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa duracel

Wither
« : 05.08.08 - klo 11:46 »
Wither aiheuttaa aika paljon kysymyksiä. Tai siis yksi ja sama kysymys toistuu kerta toisensa jälkeen. Tässä pienessä artikkelissa vastaan tähän kysymykseen. Varsinaista sääntökoulua en tästä viitsinyt tehdä.

Wither on melko simppeli ability, joka muuttaa sitä, mikä on creaturen tekemän vahingon lopputulos. Jos creature, jolla on Wither, tekee vahinkoa creatureen, tulee tämä vahinko -1/-1 -countereina.

Tavallinen 3/3 creature tekee vahinkoa 4/4 creaturea. Vahinkoa saanut creature on 4/4 creature, jossa on vuoron loppuun asti kolme vahinkoa. Nämä vahingot poistuvat, jos creature jostain syystä olisi tuhoutumassa, mutta se regeneroidaan.

3/3 creature, jolla on Wither, lyö 4/4 creaturea. Lyöty creature on 4/4 creature, jolla on päällään 3 -1/-1 -counteria, joten se on 1/1 creature. Siihen on tällä vuorolla tehty vahinkoa, mutta sen sijaan, että vahinko "jää" creatureen, se tulee siihen pysyvinä -1/-1 -countereina. Nämä counterit pysyvät creaturessa lopullisesti, ellei niitä jokin efekti erikseen poista.

Creature, jolla on Wither, tekee kuitenkin sinänsä tavallisesti vahinkoa. Sen tekemää vahinkoa voi preventoida, sitä voi ohjata toisiin kohteisiin, ja se triggeröi abilityt, jotka triggeröityvät vahingon tekemisestä.

Samalla tavalla kuin damagella ei ole väriä, ei damagella ole myöskään Witheriä, vaan damagen sourcella on väri ja Wither. Kun vahinko resolvaa, katsotaan minkälaisesta sourcesta (väri, creature type, Wither tai mitä vain) se tuli. Tarkastellaan hieman sitä, miten väri toimii combatissa.

Musta 2/2 creature blockataan valkoisella 2/2 creaturella. Damagen resolvatessa toiseen tehdään vahinkoa valkoisesta sourcesta, toiseen mustasta sourcesta. Edelleen, vahingolla ei ole väriä.

Entä, jos sen jälkeen, kun vahingot laitettiin stackiin, toinen creatureista poistetaan pelistä? Vahingon resolvatessa tarvitaan tietoa kortista, joka ei enää ole pelissä, joten siitä käytetään niin sanottua viimeistä tiedettyä informaatiota, mikä Magicin säännöissä tunnetaan termillä Last Known Information (LKI). Tämä informaatio määräytyy sen mukaan, minkälainen kortti oli viimeksi pelissä ollessaan. Jos esimerkissä tapettu ukko oli musta, on sen tekemä vahinko edelleen mustasta sourcesta, vaikka se ei ole enää pelissä.

Oletetaan, että edellisessä esimerkissä valkoisella creaturella on Protection from Black. Combatissa siihen kuitenkin laitetaan kaksi vahinkoa tulemaan. Siis stackissa on combat damage assingment hyökkääjästä blockeriin. Ennen vahingon resolvaamista creaturen väri vaihdetaan siniseksi. Kun vahinko resolvaa, se tulee sinisestä sourcesta, eikä Protection näin ollen preventoi sitä. Ja edelleen, vaikka tämä creature ei olisi pelissä enää vahingon resolvatessa, tulee vahinko sinisestä sourcesta.

Mitä tekemistä tällä on Witherin kanssa? Wither toimii täsmälleen samalla tavalla kuin väri. Jos creaturella on vahingon resolvatessa Wither, tulee damage sourcesta, jolla on Wither, jolloin tuloksena ovat -1/-1 -counterit. Jos creature ei ole enää pelissä, mutta sillä oli pelistä lähtiessään Wither, käytetään LKI:tä, ja tulos on sama. Jos mustalla creaturella on Wither, kun vahingot laitetaan stackiin, mutta ennen vahingon resolvaamista siihen pelataan Snakeform, tulee tämän creaturen vahinko nyt vihreästä sourcesta, jolla ei ole Witheriä, jolloin vahinko ei tule miinuscountereina.

Ja jälleen sama juttu kuin edellä värin kanssa: jos creature saa Witherin sen jälkeen kun vahingot ovat jo stackissa odottamassa, tulee vahinko Wither-sourcesta, jolloin tuloksena ovat counterit.

~jari
Tätä se dementia teettää. Ei dementia! Ei, ei vaan dementia. Sanoinko mä sen dementian taas? Ei dementia vaan väsymys. Väsymystä tarkoitin. Meni sanat sekasin, kun on tämä dementia. Ei dementia ole minulla! Väsymys on vaan. Väsymys ja dementia. Jumalauta!

Poissa Polari

Vs: Wither
« Vastaus #1 : 09.08.08 - klo 21:59 »
Pientä tarkennusta niille jotka tietävät säännöistä jo vähän enemmän ja ihmettelevät miksi wither ei toimi kuten "tavallinen" ability. Selitän tässä ainoastaan miksi tietyt asiat toimivat kuten edellä kerrottiin, joten jos tämä pätkä vain sekoittaa sinua, unohda koko juttu ja lue vain mitä Jari kirjoitti.

Normaalistihan abilityt joita ei ole olemassa eivät tee mitään, mutta silti wither-äijät jakavat -1/-1-countereita vaikka ne poistuisivat pelistä combat damagen ollessa stackissa. Miksi näin?

Otetaan vertailukohdaksi toinen ability, reach. Reach on staattinen ability joka ei tee mitään. Giant Spider ei osaa blokata Wild Griffiniä koska reach sanoo niin, vaan koska flying sanoo että griffiniä osaavat blokata creaturet joilla on joko flying tai reach. Wither toimii hieman samalla tavoin - Sickle Ripper ei tee -1/-1-countereita koska wither sanoisi sen tekevän niitä, vaan koska säännöt sanovat että witherillä varustetut lähteet jakavat creatureille vahingon sijaan -1/-1-countereita. Tämän pienen eron takia aina kun creatureen tehdään vahinkoa tarkistetaan oliko vahingon lähteellä witheriä, eikä niin että Sickle Ripperin oma ability vaikuttaisi vahinkoa tehdessä kuten vaikka Szadek, Lord of Secretsin. Szadekhan tekee aivan tavallista vahinkoa jos se poistuu pelistä tai menettää abilitynsä vahingon ollessa stackissa.
Twitch-kanava (ensisijaisesti Mega Man -speedrunausta)

Poissa duracel

Re: Wither
« Vastaus #2 : 09.08.08 - klo 22:05 »
Hyvä, että joku osasi sanoa sen, mitä yritin, mutta en osannut muotoilla kunnolla. Kiitokset Kostille.

~jari
Tätä se dementia teettää. Ei dementia! Ei, ei vaan dementia. Sanoinko mä sen dementian taas? Ei dementia vaan väsymys. Väsymystä tarkoitin. Meni sanat sekasin, kun on tämä dementia. Ei dementia ole minulla! Väsymys on vaan. Väsymys ja dementia. Jumalauta!