Poromagia

Kirjoittaja Aihe: Ultimate Walker  (Luettu 3664 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa luma

Ultimate Walker
« : 19.09.09 - klo 22:04 »
Bongasin tämän dekin Sourcesta noin kuukausi sitten, ja innostuin heti, koska nyt pääsi pelaamaan Landstilliä ilman Magicin paskinta korttia, ja lisänä vielä Planeswalkereita enemmän kuin sielu sietää! Vaikkeivat kaikki niistä pidäkään, niin tosiasiahan on, että Planeswalkerit ovat koko pelin parasta antia. Valmiit listat eivät oikein miellyttäneet, joten pientä fiksausta tarvittiin, ja tällaisella listalla pelattiin tänään Mikkelissä 4-1 (matsikuvaukset löytyvät täältä):

-- 24 lääniä
3 Tundra
3 Volcanic Island
1 Underground Sea (4. väri EE:iin ja Extirpate sideltä)
1 Plateau
4 Flooded Strand
1 Polluted Delta
2 Plains
2 Island
2 Wasteland
3 Mishra's Factory (valkoreunaisia tietenkin)
1 Academy Ruins
1 Tolaria West

-- 6 pure win
3 Jace Beleren
2 Elspeth, Knight-Errant
1 Ajani Vengeant

-- 31 kaikkea muuta
4 Force of Will
3 Spell Snare
2 Counterspell
4 Ancestral Vision
3 Brainstorm
4 Swords to Plowshares
3 Engineered Explosives
2 Cunning Wish
1 Humility
1 Crucible of Worlds
1 Decree of Justice
3 LIghtning Helix

Yhteensä 61

SB:
1 Enlightened Tutor
1 Path to Exile
1 Volcanic Fallout
1 Extirpate
1 Dismantling Blow
1 Pulse of the Fields
4 Meddling Mage
2 Relic of Progenitus
1 Tormod's Crypt
2 Firespout

Pakka pelaa siis suurin piirtein Landstillin tyyliin, hidastaen peliä ensimmäiset vuorot ja poistaen miehiä. Korttietuna toimii Standstillin sijaan Ancestral Vision, koska niin monet pakat pelaavat Standstilliä ja siis keinoja pelata sen ympäri. Ensimmäisillä vuoroilla suspendattu Vision yleensä ratkaisee pelin resolvatessaan, kun nostaa sopivasti poistoja, countereita tai voittokeinoja.

Planeswalkereista: Elspeth on pakan paras voittokeino, samoin kuin Landstillissä. Ajani pystyy hyvin jarruttamaan peliä yksinäistä miestä vastaan, kunnes pääsee seitsemään counteriin ja voittaa pelin. Jace nostaa kortteja, ja aggroa vastaan ottaa yhden iskun vastaan, controllia vastaan tuottaa korttietua koko loppupelin ajan.

Pakasta tulleita fiiliksiä turnauksen aikana: Lightning Helixit eivät täysin vakuuttaneet. Kalaa vastaan olivat erittäin hyviä (samoin varmaan muitakin aggroja), mutta esimerkiksi Thresholdia vastaan niillä ei voinut muuta tehdä kuin ampua päähän ja sidettää ulos. Siden Meddlareilla ei ollut mitään käyttöä, koska komboa ei ollut kenelläkään näyttää (taitaa olla yleinen ongelma tässä maassa?). Wishillä tuli useimmin haettua Path vastustajan mieheen, kerran pääsin tappamaan pakan päälle menossa olleen Topin Dismantling Blowilla kickattuna. Harkinnassa onkin Wishien poistaminen pakasta, tilalle esim. kaksi seuraavista: P2E / E. Tutor / Humility. Vapautuville sidesloteille esimerkiksi 3 sinistä ja 3 punaista blastia.

Ideoita, ehdotuksia tai paskaksihaukkumista? Antaa tulla vaan, katsotaan mitä pakalle käy.

Poissa Schembo

  • Joensuu
  • Vaihtopalaute:
    ( | | )
  • Opinions are like assholes, everybody's got one
Vs: Ultimate Walker
« Vastaus #1 : 19.09.09 - klo 22:55 »
No näin suoralta kädeltä sourceen katsomatta niin eikö fire/icet menisi helixien paikalle?
H/W
Myynti/osto
Mie

Common sense-So rare it's a god damn super power

Poissa luma

Re: Vs: Ultimate Walker
« Vastaus #2 : 19.09.09 - klo 23:16 »
No näin suoralta kädeltä sourceen katsomatta niin eikö fire/icet menisi helixien paikalle?

Fire/Icejä harkitsin, mutta Firellä saa aika harvoin 2for1:iä tehtyä, ja vaikka Icellä onkin jonkinasteinen synergia Ajanin kanssa, niin Helixeistä saatava life osoittautui ainakin Merfolkia vastaan relevantiksi, ja Zoon pelossa kolme lämää on parempi kuin kaksi lämää (tosin Zoota ei turnauksessa näkynyt, mutta silti). Lordien kanssa kaloillakin on usein kolme toughnessia.

Jotenkin Elspethit eivät voittokeinona vakuuta, varsinkaan jos ne imevät vähänkin aggroa tai polttoa.
Olisiko muuta vaihtoehtoa kuten vaikka se perus stifle+Dreadnaught?
Entäs Woggi? muutama sellainen varmaan olisi poikaa.
Tosin en tiedä legacysta yhtään mitään :D

Elspethiä ei ole tarkoituskaan pelata silloin, jos vastustajalla on enemmän kuin yksi mies hyökkäämässä. Ensin hoidetaan pöytä suurin piirtein puhtaaksi, että Walkereilla on tilaa riehua.

Dreadnought taas on aivan toinen deck. Siinä pyrkimyksenä on saada peliin mahdollisimman nopea Dreadnought ja suojella sitä countereilla ja manadenialilla. Stiflet toimivat Dreadnoughtin lisäksi myös manadenialina (fetseihin) yhdessä Wastelandien kanssa. Ultimate Walkerissa taas Wastelandit toimivat lähinnä erikoislandien poistossa, eivät varsinaisesti manadenialina. En näe että näitä kahta pakkaa saisi yhdistettyä.

Wrath saattaisi sopiakin, mutta arvelin että kolme EE:tä riittää hankalien kohteiden massapoistoksi 8 täsmäpoiston apuna. Lisäksi sideltä saa Firespoutit avuksi aggroa vastaan. Neljässä manassa on kuitenkin tunkua Elspethin, Ajanin ja Humilityn voimin.
« Viimeksi muokattu: 19.09.09 - klo 23:51 kirjoittanut luma »

Poissa Genesis

Vs: Re: Vs: Ultimate Walker
« Vastaus #3 : 20.09.09 - klo 00:07 »
No näin suoralta kädeltä sourceen katsomatta niin eikö fire/icet menisi helixien paikalle?

Fire/Icejä harkitsin, mutta Firellä saa aika harvoin 2for1:iä tehtyä, ja vaikka Icellä onkin jonkinasteinen synergia Ajanin kanssa, niin Helixeistä saatava life osoittautui ainakin Merfolkia vastaan relevantiksi, ja Zoon pelossa kolme lämää on parempi kuin kaksi lämää (tosin Zoota ei turnauksessa näkynyt, mutta silti). Lordien kanssa kaloillakin on usein kolme toughnessia.


Oiskohan lightning boltit ihan paskoja helixin tilalla? Maksaa yhden vähemmän ja se +3 lifeä ei taida olla loppujen lopuksi _niin_ relevantti lopulta? Wishit voi tosiaan olla vähän hitaita pelata ja niitä mitä haluaa sideltä wishillä hakea voi laittaa suoraan mainiin (patheja ja ehkä se e.tutor). Tällä löytyy mukavasti vastauksia niihin uhkiin jo mainista valmiiksi mihin olevinaan tarvitaan wishboardia.

Poissa Andros

Vs: Ultimate Walker
« Vastaus #4 : 20.09.09 - klo 00:26 »
Helixin tilalle laittaisin patheja enkä mitään ankeita pultteja joilla on ihan sama ongelma eli se, että täsmäpoisto joka ei tapa formaatin pelatuinta äijää ei jaksa. Varsinkin kun tällä dekillä tuskin pääsee kovin usein reissaamaan päähän menevillä pulteilla ja pathin drawback ei vaikuta kovin kriittiseltä monessakaan non-goblin matchupissa. Jos wishboard ei vakuuta niin wishien tilalle iskisin ainakin nyt alkuun sen viimeisenkin brainstormin, en ymmärrä miksei niitä muka haluaisi pelata täyttä settiä. Olen myöskin sangen epäileväinen sen suhteen että Jace on oikeasti parempi kuin esim. fact or fiction, vaikka se dekin teemaan kuinka sopisikin. Lisäksi lienee aina turhaa kiikuttaa mukana neljää meddlaria kun tuntuu että jokaisen lekaturnauksen jälkeen kuulee aina tätä "anticonpokortti-x ei ollutkaan hyvä", oisko aika vaan todeta että täällä ei comboa pelata ja varmistaa ettei häviä paskoille dekeille (kala, pultti, survival, mitä näitä nyt on).
« Viimeksi muokattu: 20.09.09 - klo 00:28 kirjoittanut Andros »

Poissa Lunaddict

Vs: Ultimate Walker
« Vastaus #5 : 20.09.09 - klo 01:31 »
-3 helix
+1 brainstorm
+1 pte

Näin ensinään, kun 61 kortin lista on kyseessä. Mana base näyttää olevan ihan ok, tosin houkuttelisi yksi island cutata fetsiä varten. 24 ländiä vaikuttaa aika passelilta, kun ennen anssia pitää varmistaa dropit.

sideen
-4 mmage
+4 wish kohteita.

Ihastuin dekkiin ensi silmäyksellä, jace absorboi hyvin damagea, kuten myös neuloja. Pitänee laittaa elspethit paikallisten pahvimestareiden wanteille ^^

Poissa mahonen

Vs: Ultimate Walker
« Vastaus #6 : 20.09.09 - klo 15:55 »
Plaah. Ite en tunkisi Helixien tilalle Patheja, sillä Helixeillä ei ole tarkoituskaan ampua sitä formaatin pelatuinta miestä. Sitä vastaan dekissä on vain vaivaiset 7 spot-removalia, Humility + Wishiboardi jonka tilalle vois kyllä pistää jotain relevantimpaa. Helix on varsinkin Suomen metassa juurikin kaks-yhteen-trade. Se poistaa Merfolkin,Goblinin,eläintarhasta karanneen eläimen, yms yms yms. Jos Helixien tilalle haluaa jotain niin se on se Fire/Ice, joka poistaa kyllä harvoin kaksi miestä, mutta on relevantimpi esim. Tresholdia vastaan, sillä Ice tresholdiin on "vähän" nihkee. Joten ainakin suosittelisin testaamaan F/I:tä noitten Helixien tilalla, mutta jos ei miellytä niin pidä noi Helixit sisällä. Helixien huonoutta Tresholdia vastaan ei tosiaan kannata miettiä, sillä EE:t ja Humility on jo suht pahoja kaikkia eri tresholdeja vastaan. Muutenkin tälläiset dekit eivät ole mitään parhaita matchuppeja varsinkaan tempotresholdeille.

Ja IMO Jace on parempi kuin Facta, sillä se syö sen yhden hyökkäyksen aggroa vastaan, ja nostaa silti 1-2 lappua ja controllia vastaan helposti 7-10 lappua ellei enemmänkin. Facta nostaa yleensä sen 3 lappua ja maksaa enemmän. Yleensä niistä kolmesta lapusta kaksi on suhteellisen huonoja jos vastustaja osaa pinota laput oikein.

Poissa luma

Re: Ultimate Walker
« Vastaus #7 : 22.09.09 - klo 01:08 »
Sourcessa tuli mielenkiintoinen ehdotus Helixin korvaajaksi: Electrolyze. Toki se maksaa yhden manan enemmän, mutta onpahan taas yksi kortti mihin Spell Snare ei osu. Fire/Icestä Iceä varmaankin tulisi harvemmin käytettyä, se sopii enemmän tempo-pakkoihin, joten Electrolyze vaikuttaisi aika hyvältä, cantrippaava Fire. Mielipiteitä?

Poissa Lunaddict

Vs: Ultimate Walker
« Vastaus #8 : 23.09.09 - klo 01:34 »
Elektrolyysi vaikkakin on kortti jota itse yritän ujuttaa kaikkiin extended-tason pakkoihin on juurikin manan verran liian ras-kas. Snare ei ole mietiskelyn alainen kortti, kun ollaan jakamassa 2 vahinkoa. Itse olen kaksi viimeistä turnaustani ollut häviämässä viimeisen kierroksen turnauksen vieneelle slighille, joten helix täten metagame-valintana käy järkeen, vaikkakaan se ei auta voittamaan "oikeita" pakkoja.
Pitänee testata..