Heipä hei.
Cubedraftaaminen on yleistynyt valtakunnassamme muutaman viime vuoden ajan ruton lailla, ja itsekin olen päätynyt tätä pelimuotoa harrastamaan ja kasaamaan oman kuutionikin. Kuutioista tuntuu olevan monenlaisia näkemyksiä, jotka yleensä ovat kuution omistajien omia. Jotkut haluavat kuutiossa olevan kaikki parhaat mahdolliset kortit, kun jotkut jättävät powerien voimaluokan kortit pois. Joillakin taas on kommoni- ja paupercubejaan. Asiasta löytyy tältäkin foorumilta keskustelua ainakin
Poromagian kuutioketjusta.
Jouluna tulikin sitten puheeksi vähän vahingossa ajatus kuutiosta, jossa jokaisessa buusterissa kortit olisivat normaalien rarityjen mukaan: 11 commonia, 3 uncommonia ja 1 rare. Rikolan Markku on muistaakseni joskus maininnut Poromagian cuben olevan rakennettu jotenkin tähän tapaan, mutten tiedä tarkemmin. Lähdin kuitenkin miettimään asiaa pidemmälle, ja muutaman pitkälle valvotun yön jälkeen tulikin ryhdyttyä sanoista tekoihin. Siispä esittelenkin:
Raritycube 0.9:
https://spreadsheets.google.com/ccc?key=0An8ARWKugdCNdHN1dGRxS0pSWjJzd3lJTWtZVG1YdHc&hl=enEnnen kuin avaat linkin tarkempaan tarkasteluun, voisin avata hieman lootan sisältöä. Olen listannut jokaiselta väriltä 50 commonia, 30 uncommonia ja 10 rarea (ja muista tyypeistä jotain eri määriä). Näistä commoneita tulisi valmiisiin buustereihin 7 värillistä ja 4 multicoloria/artifaktia/ländiä, ja sama suhde toteutunee uncommoneissa. Tämä siksi, että etenkin multicolorien on tarkoitus ohjata draftaajaa tietylle arkkityypille geneerisen goodstuffin toivomisen sijaan. Näinpä siis uncommoneista ja multicoloreista löytyy hyvinkin spesifiseen arkkityyppiin hyvin soveltuvia voimakkaita kortteja, joita sitten vastaavien arkkityyppien commonit täydentävät. Kirsikaksi kakun päälle on raret, joista pitäisi viimeistään löytyä rohkaisua näille arkkityypeille ajautumiseen.
Eri rarityjen korttien yhteismäärät on tässä määrätty niin, että niiden todennäköisyys draftipoolissa olemiseen laskee harvinaisuuden myötä. Hämmästyttävää, eikö totta! Tällä kuitenkin on tarkoitus luoda vaihtelua eri näkökulmasta kuin "normaalilla" cubella.
Olen sisällyttänyt cubeen tällä hetkellä kymmenkunta eri teemaa/arkkityyppiä. Commonlähtöisyys tekee kuitenkin näistä arkkityypeistä helpommin vaihdettavia, joten kuution päivittäminen tullee olemaan hieman vaivattomampaa kuin yleisessä tapauksessa.
Mitähän unohdin? Varmaan ihan perkeelesti kaikkea tärkeää. Tuossa linkissä ei tarvitse kiinnittää huomiota itse listattujen korttien alla oleviin settikohtaisiin taulukoihin, niitä käytettiin kaikkien hyvien limitedcommonien (ikinä!) listaamiseen. Sen kanssa sain hieman apua, kiitos asianomaisille. Ja anteeksi muuten punaisen väritysteemasta, en pystynyt parempaankaan:(
Toivon hartaasti projektini herättävän a) keskustelua sekä b) drafteja. Osallistu alla ainakin jompaan kumpaan! Otan mielelläni vastaan kommentteja myös yksittäisistä korttivalinnoista ja muusta näennäisen pieneltä tuntuvasta.
EDIT: Älkää välittäkö boldauksista. Paitsi jos haluatte lähettää minulle ko. kortteja, missä tapauksessa löydätte osoitteeni varmaankin allekirjoituksestani.