Poromagia

Kirjoittaja Aihe: Joensuu La 19.02 klo 12-> Legacy (Tarmo- tai FoW-setti voittajalle)  (Luettu 14618 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Nyksy

Hoi, huomasin et tuosta Antin deckilistasta puuttuu 4 lappua. Mitähän Antti mahtoi pelata lisäksi??  :)

Villiveikkaus: Helixejä.

Jeps, helixithän ne.

Poissa Lunaddict

Yllätyin kuinka mielenkiintoista oli pelata zoolla ensimmäistä kertaa, joten päätin jakaa ajatuksiani reportaasin muodossa.
Tästä tuli nyt myös puoliksi primer. Kommentoikaa ainakin sen verran, että onko näitä tänne turhaa kirjoitella.

Anteeksi anglismit. Ovat rumia, mutta niitä ei voi välttää.

Viikkoa ennen turnausta aloin perinteiseen tapaani panikoimaan dekkivalintani suhteen joka siinä vaiheessa oli Kuulantyöntäjä. Buildi dekistä, jota tykkään pelata on todellisissa vaikeuksissa kilipääaggrojen kanssa ja metahavaintoni näyttivät siltä että niitä tullaan näkemään. Päätin siis pelata kilipääaggroa, joka voittaa muut vastaavat, koska on "oikea dekki".

Dekkini siis oli Zoo ja buildi cat sligh tai mikä lie keinotekoinen arkkityyppi.

Hajatelmia kisutarhasta:

Vahvuudet:
Zoon uhat ovat nopeampia, kuin vastustajan vastaukset.
Zoo on äärettömän stabiili ja tekee samoja asioita joka pelissä -> zoo mulligoi todella hyvin
Zoo voi vaihtaa roolia aggroa vastaan (Pultit ovat modaaleja spellejä!)
Zoo antaa vastustajalle mahdollisuuden mokata. Zoon käsikoko on suhteessa tilanteeseesi informaatiosodassa. Lukemattomat pelit on ratkaistu ja tullaan ratkaisemaan sillä, että vastustaja arvioi tilaanteensa (eli life totaalinsa) väärin poltokasta dekkiä vastaan. Tämän aspektin maksimointiyrityksenä hairahduin pelaamaan reckless chargea (ja saatan hairahtua toistekin!)

Heikkoudet:
Mid range nopeilla poistoilla ja nopealla kellolla voi vastata kaikkiin zoon uhkiin. (Pro Bant on puhdas scoop)
Hitaampi kuin, combot, dredge ja animaattori(t) -> vaatii massiivisen määrän vihaslotteja


Metagame olettamukset jotka ohjasivat minut kisutarhaan:
Ei dredgeä -> yksi oli paikalla
Ei animaattoria -> yksi komboanimaattori oli paikalla
Paljon huonoja aggroja (eli kala, gobbo, affinity, läjä.dec) -> 5 affista, useampi kala, "ykkösvuoron zoo" jne paikalla
Paljon perussinisiä kontrolleja (kaikki siniset soft-lock pakat) -> Oli muutama, muttei paljon
Muutamia dekkejä jotka yrittävät jotain, mutteivät onnistu-> Yllättävän vähän oli oikeasti onnettomia dekkejä. Ainoastaan näitä tasaisia 40-45% vs field dekkejä, kuten affis.


// Lands
    1 Mountain      Basicceja tarvitaan sekä wasteja vastaan, että PoPien vuoksi. Joku buildi voi pistää kädet ristiin cutata nollaan.
    1 Plains
    1 Forest
    1 Horizon Canopy   Vaikea mahduttaa enempää, kun pitää maksimoida kisusynergiat (landfall, plateau)
    4 Wooded Foothills   
    3 Windswept Heath
    4 Arid Mesa
    2 Taiga
    3 Plateau      Tärkein duali
    1 Savannah

// Creatures
    4 Qasali Pridemage      Tällaisellakin dekillä haluan mahdollistaa interaktiivisen mtg:n
    4 Knight of the Reliquary   Liha vs liha-miitelöissä ehdoton. Kuulantyöntökokemukseni pakottivat uppaamaan 4:n.
    4 Tarmogoyf         Jotkin zooprofeetat ovat tätä haukkuneet, mutta on ainakin tässä buildissa ehdoton 4
    4 Wild Nacatl         Dekin sielu
    2 Grim Lavamancer      Olen yrittänyt päästä näistä eroon, mutta ovat mahtavia huonoja pelaajia/dekkejä vastaan :D
    4 Steppe Lynx      Dekin varasielu

// Spells
    4 Path to Exile      Poistoista paras, jopa modaali. Pääsin kerran pelastamaan itseni manakusulta.
    3 Chain Lightning      Kankea, mutta melkein ehdoton 4-of. Cuttasin yhden ja kaduin.
    4 Lightning Bolt      Poltoista paras.
    2 Fireblast         Antaa räjähtävyyttä, sekä vastauksen Tarmoon ja sotamunkkiin. Munkin muilutus ei tosin ole kovin relevanttia, koska MU:n häviää kuitenkin. Ehkä turhaa varianssia. Max 2.
    1 Volcanic Fallout      Metavalinta. Olin tyytyväinen. Vaikutti buildiin, esim 0 teegiä mainissa.
    2 Price of Progress      Pelottavin punainen kortti ikinä. Teki tasaisesti neljää. Paranee vastuksien huonontuessa.
    1 Reckless Charge      Oli suurimman osan aikaa parempi kuin chain, mutta silloin olisin voittanut ilmankin. Turhaa varianssia.

// Sideboard
SB: 2 Volcanic Fallout      Metavalinta.
SB: 1 Price of Progress      Pelätkää!
SB: 2 Gaddock Teeg      2 pakollisia, joku voisi pelata enemmänkin.
SB: 2 Krosan Grip      On joihinkin tilanteisiin ainoa mahdollinen outti. Ikävän raskas epäsinistä vastaan.
SB: 4 Mindbreak Trap      Tämän vuoksi combo MU ei ole 30-70.
SB: 2 Shattering Spree      Metavalinta. Oli yhtä aikaa oikea ja väärä valinta.
SB: 1 Ancient Grudge      Viime hetkellä nipistin pulverizen pois ja vaihdoin sen yleispätevämpään lappuun. Paras jittevastaus.
SB: 1 Bojuka Bog      Tälle minulla oli maksimisupportti. Hyvä knihtipainissa ja hitaita gy-pakkoja vastaan.

Hylkäämiäni mainikortteja:
Lightning helix. Mielestäni liian helppo countteroida lopetuspolttona ja liian manakas aggroa vastaan. Pelattava kortti, josta en vaan tykkää.
Sylvan Library. Sopii stabiiliudeltaan, muttei aggressiivisuudeltaan. Aggroa vastaan ei varaa laputtaa, ja sininen control pystyy tähän vastaamaan. Kelvollinen kortti, jota en näe optimivalintana.
1-drop 2/3-miehet. Aavistuksen verran liian hitaita. Vakaita, mutta meh.
Goblin guide. Ei sovi ainakaan tähän buildiin. Paranee controllikkaammassa metassa, huononee aggrokkaammassa. 2/2 ikävä näky untapissa.

Hylkäämiäni SB kortteja:
TormodŽs crypt & co. Päätin väistää gravedekit.
Tranquility & co. Pyörii ihmisten mielissä, mutta relevantteja vain yhdessä mu:ssa. Liian kapea.


Jälkikäteen väitän että tähän turnaukseen olisi pitänyt tulla zoolla, enchantressilla tai pro bantilla.


R1: vs Petteri(?)

Kysyn Petteriltä (menneisiin nojaten) pelaako hän landstilliä, vastaus on tyylipuhtaan ympäripyöreä, mutta readini on, että osuin oikeaan.
G1: Mulligoin perustoimivan käden joka on efektiivinen tupla/triplamulligan landstill match upissa (chain, 2x pte). Kuuden käsi hyvä ja nacatlikas. Vastassa onkin Merfolk, joten readi väärä ja mulligani turha. Onneksi match up on hyvä ja alkutempo vie pelin.
SB: -2 PoP, -1 Reckless charge, +2 fallout, +1 Grudge. Jos olen varma, että vastustaja tuo jittejä sisään, +2 grip, muuten vain grudge.
G2: Poistoa riittää alkudroppeihini, joudun puolustuskannalle knihtin kanssa, joka saa seuraa kohta kahdesta muusta, leipovat yhdessä kunkin letaaliksi ja Petteri skuuppaa endissäni. Tässä oli koko ajan rejeerey pöydässä, joka odotteli kalaa, joka täppäisi knihtin -> letaalit kala-ajot. Outteja oli vastustajalla hurja liuta, mutta minulle jäi sellainen tunne, että uhkarohkea knihtiäpäin jenkkaus olisi varastanut pelin.


R2: vs Enchantress (Kaarle)

Tiedustelen taas mitä onkaan vastassa ja vastaus kuuluu: "Se mitä olen eniten pelannut". Minulle jää arvoitukseksi onko kyseessä stormi vai enchantress. Varmaa kuitenkin on, että tarvitsen kiireiset kädet.
G1: Käteni on melkein nutsi. Ajelen/poltan Kaarlen yhteen neljässä vuorossa vaikka kisu kulkeekin fanttiruohossa. Tämän jälkeen confinement+grove, jonka jälkeen auttini ovat utopistisia eivätkä realisoidu.
SB: -4 Knihti, -2 lavamancer, -1 jotain +2 Grip, +2 Teeg, +2 fallout, +1 pop. Knihti ja mankeli ovat tässä MU:ssa liian hitaita. Fallout pääsee leylinen ohi ja tappaa enchantressin toisen enginen. PoP on myös epätoivoinen outti lukokkaassa tilanteessa. Tosin kävi ilmi ettei Kaarle ollut tarpeeksi hölmö tuodakseen nonbasicceja ihan vaan huvikseen peliin.
G2: Mulligoin pois 5-länderin, kutoskäsi ja vitoskäsi no-ländereitä. Nelosessa kaksi ländiä, kaksi jöndeä, pidän ja voitan, kun Kaarle ei käytännössä tee mitään neljään vuoroon, koska ei nostanut valkeata sourcea.
G3: Kaarle aloittaa pelin valkea leyline pöydässä ja pelaa sopivaan väliin moatin ja tuplagroven. Auteikseni jää jälleen PoP(edellyttäen että kaarle pelaa kaksi epäperusmaata lisää), triplafallout ja Kaarlen mokailu. Näitä laskeskellessani Kaarle muistuttaa ajankin olevan eräänlainen outti ja alan passaamaan rivakammin. Kaarle generoi lopulta Emrakulin ja olen iloinen etten taas hävinnyt enkeliparveen. Sisäinen Timmyni hykerteli.


R3: vs Merfolk (Mäki-tsägä)

Tällä kertaa ei tarvinnut kysellä mitä on vastassa, sillä olin viime minuuteilla ennen turnausta sekä ideoimassa Mäki-tsägän sideä, että kirjoittamassa hänen dekkilistaansa!
G1: Voitan, kuten tässä match upissa kuuluukin. Oli kiva tarjoilla floodikkaalla kädellä dualeita wastettavaksi.
SB: -2 PoP, -1 Reckless charge, +2 fallout, +1 Grudge
G2: Häviän, toisin kuin piti! Pidin erittäin spekulatiivisen käden: 2x Nacatl, 2x Bolt, Forest, PtE, knihti. Tämän match upin positiivisuus perustuu T1 nacatliin ja poltettuihin loordeihin. Käsi oli siis harvinaisen hyvä one-länderi. Nostan toisen ländin muistaakseni vuorolla viisi, peli oli silloin jo hävitty.
G3: Kummallakin keskivertoalku, joten voitan.


R4: vs Eva Green (Terho)

Olin skoutannut Terhon dekkivalinnan, enkä ollut kovinkaan iloinen match-upista. Iltahaukallinen ja jitellinen Eva Green poistaa kaiken ja stabiloi vastustamattomasti. Uskon, että match-up on silti hitusen positiivinen ennen ja vain hitusen negatiivinen jälkeen sidetyksen.
G1: Perus mid-range-painia, voitan niukasti. Pelin ratkaisi tarmon chumppaus, tästä kiitos Terhon nukahdukselle tupla-exaltedin suhteen.
SB: En oikein muista, Ainakin +2 Grip. Muistan kaivanneeni Sylvan libraryja, joita olin harkinnut sideen näitä mid-range board controlleja vastaan. Library mainiin minusta liian hidas, ja sidelapuilta toivoo yleensä enemmän trumppivoimaa.
G2: Häviän oikea-aikaisiin swiippeihin.
G3: T1 plague tappaa T1 ilvekseni. Tässä vaiheessa kaksi nacatlia kädessä. Eli oli nutsit. T2 Tarmo, toinen plague nimeää wizardin. Tämä oli oikein, koska se teki sekä qasaleista, että laavamankeleista kuolleita nostoja. Pihtaan pathia juuri sopivasti, koska nostan pultin iltahaukkaan ja joudun viimeisellä vuorolla poistamaan demonin. Ajan + fireblastaan tasan letaalit, kun pakan päällä on perish ja käteni tyhjä. Tämän pelin voitin siis siksi, että Terho pelasi oikein. Toinen plague kisuun tai jopa lhurgoyfiin olisi kääntänyt tuloksen (Lisäoletuksena vielä, että missaan pari draw:ta).


R5: UW-tempo (Petri)

Tiesin mitä on vastassa. Luulin, että Petrikin tiesi, koska kiitoksena onnistuneesta esiturnauksellisesta tiedonkalastelusta vilautin pakkani pohjaa Petrille joka sanoi jotain tyyliin "Aah, joo riittää, niinpä tietysti". En tiedä mitä luuli, varmaan oletti kuulantyöntäjää.
G1: T1 nacatli -> Petri yllättyy. Peli on tiukka ja monivaiheinen. Taisi ratketa tarpeelliseen pulttiin juuri ennen stabilaatiota.
SB: -3 Knihti, -2 PoP, +2 Grip, +2 Fallout, +1 Grudge. Equipmentteihin pitää olla vastauksia. Mielestäni knihti on liian hidas, tiedä häntä.
G2: Tiukka ja pitkä peli taas. Yhdessä vaiheessa Petrillä on jitte ja wayfarer pöydässä, vial kahdessa. Minulla 3 ländiä, kädessäni bolt (tai ehkä pte), chain, fallout. Pelkään 3/3 enkeliä, joten precombatissa chainaan wayfarerin ja ajan nacatlilla. Endissä Petri vialoi stoneforgen ja hakee varajiten. Olisin voittanut tämän pelin, jos en olisi pelännyt dekin ainoaa 3-peräistä 2-droppia. Peli jatkuu pitkään ja myöhemmin joudun fireblastaamaan olennon, tämän jälkeen toisenkin. Toisella kertaa tein kuitenkin virheen, kun en antanut petrille mahdollisuutta treidata equipattua wayfareriaan (ja täten myös jitteään) pridemageeni. Blastin jälkeen ainoa permanenttini on pridemage, Petrillä ajon jälkeen 7 lifeä. Petri nostaa outtinsa (Joita oli n. biljoona) ja minä en tee muuta. Häviän.
G3: Tiukkaa vääntöä. Pelaan T1 ilveksen joka on lopulta ainoa olentoni koko pelissä. Tässä pelissä yllätin itseni pelaamalla hyvin. Pumppasin ilvestä fetseillä juuri silloin kuin piti. Tilanne näyttää välillä toivottomalta, kun ilvestä vastassa oli yhtä aikaa kaksi enkeliä ja jötun. Matsi meni ajalle. Lisävuoroilla jötun kuoli omaan mahdottomuuteensa, nostin polton enkeliin ja pelin viimeisellä vuorolla olen 2 elämässä, Petri 7:ssä. Minulla ilves, petrillä enkeli. Kädessäni perusmaa. Ylläpidolla fetsaan ja tuuletan pyyhittyäni grudgen pois pakan päältä. Tämän ilmoitaminen katsojille ääneen oli valtava virhe, sillä nyt Petri tiesi ettei käsikorttini ole voittokortti (Ellei hän olisi epäillyt minun syöttävän väärää tietoa). Käsken Petrin pukata hyvin ja hän tekee työtä käskettyä. Nostan boltin. Kasvatan kisun neljään voimaan ja ajan. Petri vääntelehtii päätöksenteon tuskissaan ja kiduttaa minua miettimällä pitkään. Tuijotan polviini ja yritän peittää tellini. Paras pokerihetki pitkään aikaan! Petri päätyy matemaattiseen ratkaisuun ja päästää kisun ohi. Pulttaan ja voitan. Tällaisien tilanteiden takia pidän huolta siitä etten ikinä skuuppaa ennen kuin tipun nollaan, ellei ajan loppuminen ole huoli tai tilanne päivänselvä piiloinformaatioton nassuun ajo. Jos olisin helposti skuuppaavaa sorttia, olisi Petrillä ollut enemmän informaatiota jonka mukaan tilannetta selvittää ja hän olisi _todennäköisemmin_ blokannut.


R6: ID, Eli turnaus jatkuu.

Ennen top kasia listattiin 7 varmaa sisällä olijaa ja oma analyysini oli kaikkia muita asianomaisia ilahduttanut: "Toiseksi paras match uppini on mirrori"


TOP 8 vs Zoo (Antti)

Antti sanoi ennen top kasia, että hänen listansa on techitön, itse tunnustin, että pelaan kahta miserin one-offia.
G1: Floodaan, Antti ei. Omasta mielestäni onnistun mainiosti baittaamaan polttoja päähäni, ja päädytään tilanteeseen jossa minulla on kaksi miestä ja Antilla nolla. Antti ehtii nostaa niihin poistot ja sitten poistot minuun. Häviän.
SB: -1 fallout, -1 PoP, +1 grudge, +1 Bojuka Bog. Oletin antin pelaavan max 3 laavamankelia, ehkä saidaavan pridemaget ulos ja nollaa lynxiä, 3-4 knihtiä. En siis luottanut falloutiin, vaikka lopulta olisi pitänyt, vaihtoehtojen ollessa niin heikkoja. Bog voi olla hyvä knihtipainissa, mutta ei käytännössä ollut relevantti suuntaan tai toiseen. Oletin, että Antti oletta minun ottavan PoPit pois, joten one-offin uskoin antavan yllätysmomenttia.
G2: Antti aloittaa vahvemmin. Stabiloin melkein, kun saan 8/8 knihtin pöytään. Antilla laavamankeli 1 gravekortti, hän ajaa nacatlilla ja kird apella päin. Tilanneanalyysini on, etten voita, jos päästän papanat läpi, ja Antilla on tuplapultti. Blokkaan siis kurdiapinan, koska täten bolt + aktivaatio ei tapa knihtiä. Tuplapoltto tiputtaa knihtin. Nostan vielä toisen, mutta tässä tilanteessa sen pitää life totaalin takia toimia seinänä. Olin juuri tällaista tilannetta varten tuonut yhden bojukan sisään, mutta käykin ilmi, ettei minulla ole missään vaiheessa aikaa hakea sitä, koska ensin pitää laputtaa canopyllä outtien toivossa ja sitten tuli aikani kuolla. Tässä pelissä nostan reckless chargen joka chainina olisi voittanut pelin ja olisi jatkanut turnaustani. Tein pelin aikana myöskin sen huomion, että olisin voittanut pelin jos olisin nostanut ulos sidettämäni falloutin.

Floodasin matsissä enemmän, kuin Antti. Osaltaan asiaan vaikutti hänen 3x Canopy. Mielestäni late game olisi pitänyt olla minun, mutta erot olivat pieniä.

Häviän siis pakalle, jonka ajattelin olevan turnaukseen optimi ja joka lopulta kahmii pääpalkinnon. T8 matsin perusteella voidaan väittää, että turnaukseni loppui, koska reckless charge oli väärä kortti slotissaan, eli hävisin aiheuttamaani turhaan varianssiin.

Tarkka lukija kiinnitänee huomion siihen, että sidetin hyvin vähän kortteja/matsi. Vaikkei kombovihaa tarvittu, en missään metassa niitä poistaisi. Zoo pistää kaikki dekit niin hyvin selkä seinää vasten, että minusta siden pitää muodostua korteista, jotka auttavat nopeampia dekkejä vastaan. Spreet jäivät myös käyttämättä, mutta olisivat antaneet reilusti pinnoja noita affiksia vastaan. Juuri ennen turnausta ehdin tulla niiden suhteen katumapäälle, kun huomasin muidenkin varustautuneen affismatsiin, täten affis oli ylivihattu ja olisin voinut säästää nuo kaksi slottia. Sidetin PoPia ulos jatkuvasti. Tämä johtuu paljon MU:ista, sekä siitä, että yleensä sidettäessä tuon epäagressiivisia vastauksia, ja haluan silti olla alkupaineen jakaja G2/G3:ssa.

EDIT: Kieli
« Viimeksi muokattu: 22.02.11 - klo 19:57 kirjoittanut Lunaddict »

Poissa ScoopArt

Kyllä sitä nyt affismiehiä suolataan. Kostoksi kirjoitan oman näkemykseni turnauksesta. Itse luen mielelläni rapsuja, mikäli vain ko. rapsun kirjoittaja on täysijärkinen eikä raiskaa kielioppisääntöjä.
Kirjoittele siis lisää, minä ainakin luen.

Allekirjoittaneen toinen lekaturnaus edessä, ensimmäinen competitive REL:illä. Tarkoituksena lähteä hakemaan kokemusta eri dekeistä ja niiden kikkailuista, ja siinä sivussa yrittää pärjätä mahdollisimman hyvin. Yllättäen pakkavalinta osuu affikseen, koska oikeat dekit ovat liian hankalia pelata. Testailu koostui armottoman goldfishauksen lisäksi parista belskeri-, breakfast- ja mirrorpelistä. Kaikki arkkityypit siis testattu perusteellisesti. Paikalla oli pelaajia kuuteen swissirundiin, joten 4-2 -rekordilla saattaisi päästä topkasiin.
Lista löytyy tästä ketjusta, eikä se sisällä mitään yllätyksiä, joten en pastea sitä tähän.

Kierros 1, Janne Seppänen & Imperial Painter

Viime lekaturnauksessa pelasin Jannea vastaan tauolla hupipelejä. Silloin mies pyöritteli Imperial Painteria, joten otan riidit että pakka on yhä sama. Hävisin muuten kaikki hupipelit jotka pelasimme, joten odotukset eivät olleet järin korkealla. Jumalkäsiä odotellessa. Ensimmäisessä pelissä tiskiin vilahtaa nopea Recruiter joka hakee Servantin. Pian perässä tulee Trinket Mage joka hakee Grindstonen. Tällä välin olen ajellut Jannea kolmella Memnitellä, yhdellä Pestillä ja Ravagerilla. Ainoat manat joilla Janne saa Grindstonen ensi vuorolla aktiiviseksi on Ancient Tomb tai topdeckattu lääni. Omalla vuorollani ajelen Jannen viiteen lifeen Ravager, Disciple ja kolme muuta faksia tiskissä toivoen että Janne aktivoi Grindstonen Tombilla ja saan responsena tehdä Ravagerilla juttuja. Janne kuitenkin tarjoaa REBiä Discipleen ennen aktivointia. Säkkään pöydän Ravagerille ja Janne jää yhteen. Mage, Servant ja Recruiter ajelevat minut sitten pois kun REBit rikkovat manasourcet. Peli olisi ollut kahteen otteeseen voitettavissa; ensin kun Ravager ajelee päähän niin yks säkkäys enemmän olisi riittänyt, mutta tajusin tämän vasta n. rundilla kolme. Toiseksi jos olisin jättänyt Ravagerin tiskiin kun Disciple hajoili, olisin saanut ison lihan blokkimaan ja ostamaan hieman aikaa. Tomb kun kuulemma ampuu päähän kahta, ei yhtä.
Toiseen gameen sidetin Revokerit ja Needlen; ulos muistaakseni Tezzeret, Frogmitet ja yksi Master. Lähden hitaahkolla kädellä toivoen että Jannella on samanlainen. Näin ei ole, vaan nopea Servant saa ystäväkseen Grindstonen ja peli on ohi.

Matsit 0-1, gamet 0-2.

Heti kättelyssä häviö, joista ensimmäinen vieläpä omaan kämmäilyyn. Hienoa, mahtavaa. Turnaus lähtee käyntiin juuri niinkuin sen pitääkin.

Kierros 2, Mikko Jormanainen & BGW Rock A.K.A. Kuulantuuppaaja

Jälleen otan riidit että mies pelaa samaa mitä viime turnauksessa, eli kalaa. Ensimmäinen ländi paljastaa riidit vääriksi. Lähden hyvällä kädellä, josta tosin puuttuu Plating. Master on näyttää, mutta se syö StoPpia heti ajaessaan. Kuitenkin Pest + Thopter ajelevat vastustajan Confidantin auttaessa. Hitaasti mutta hitaasti Mikon life total pienenee kunnes se on nollassa.
En nähnyt ekassa gamessa Knight of the Reliquaryjä, mutta arvelen että niitä saattaa sisällä olla. Koska olen paisti, en sidetä. Toisessa pelissä yllättäen Knightejä löytyy kaksi. Platingia ei taaskaan ole, ja nyt Confidant osaa näyttää ländejä ländin perään. Vindicate ja StoP vievät mieheni ja kaksi 8/8 Knightiä lopettaa pelin.
Nyt sidetän kuten äskenkin olisi pitänyt; ulos Ravager, Mox, 2 Frogmite, sisään 3 Revoker, 1 Needle. Saan tiskiin nopean Platingin, jolle löytyy kaveriksi Champion. Ravager livahtaa myös tiskiin, ja kun Mikko on 13 lifessä koko pöytä rikotaan Ravagerille ja Ravager itselleen --> Champion ajaa 14 damagea. Tällä kertaa hoksasin tehdä tämän vasta sen jälkeen kun blokkaajat oli jo julistettu; metalcraft on kuulemma mukava säilyttää. Kantapään kautta oppiminen on sitä parasta oppimista.

Matsit 1-1, gamet 2-3.

Ei siis ihan puihin mennyt; yksi matsi voitettu. Ruokatauko kuluu affismirroria ja EDH:ta pelaillessa. Samalla eväät häviävät naamariin. Conscerated Sphinx on muuten EDH:ssa täysin rikkinäinen, varsinkin kun Antin kenraalina toimii Niv-Mizzet. Tuleva turnauksen voittaja harjaa paistit EDH:ssa, ja sitten onkin aika pelata kolmas kierros.

Kierros 3, Elmeri Pitkänen & Möhköfantti-Bantti / Bant-Ripuli

Shufflailemme dekkejä, ja kun saamme ne presentattua napsahtaa deck check kohdalle. Kun dekkilistoja syynätään läpi, arvailemme mitä toinen pelaa. Elmeri ottaa riidit että pelaan affista, responsena veikkaan että mies pelaa myös affista. Toinen meistä oli oikeassa. Gamen 1 vaiheista ei ole paljoa muistikuvia. Koska Elmeri pelaa sinistä, yritän pelailla Dazen ympäri ja odottelen FoWia joka nurkan takaa. Niitä ei kuitenkaan näy, ja lopulta Champion lopettaa pelin. Kaverina oli joko Plating tahi Ravager.
Koska Elmeri ei hirveästi pelaillut juttuja joihin olisi vastaus sidellä, en sidetä. Gamessa kaksi odotan yhä Dazeja sekä FoWeja, sillä pakkohan sinisen pakan on niitä pelata. Niinhän? Taaskaan niitä ei näy, ja taas Champion tekee asioita Platingin kanssa. Pelin jälkeen paljastuu että Elmeri oli sidettänyt sekä FoWit että Dazet ulos kakkosgamessa. Sisään oli tullut jotain vihaa jota ei noussut.

Matsit 2-1, gamet 4-3.

Positiivinen rekordi yllättää. Plan oli mennä 0-3 -> drop ja dräftäämään Time Spiral -blokkia. Sivudräfti on kuitenkin ninjavaihdettu MBS-SOM-SOM -versioksi, joka ei juuri jaksa innostaa.
Siispä pelit jatkukoon.

Kierros 4, Kari Ovaskainen & Zoo

En tiedä mitä Kari pelaa, vaikka 2. kierroksella sama mies istui noin metrin päässä pelaamassa peliään. Osaan skoutata vastustajien pakat tosi hyvin. Kari mulligoi ainakin kerran, ehkä kahdesti, ja pitää onelanderin. Itse pidän nopean käden joka sujauttaa Championin tukevassa metalcraftissa tiskiin. Se saa kaverikseen Platingin ja kahdella ajolla homma on ohi. En menettänyt pelissä lainkaan lifeä.
Koska vastassa on Zoo, ei sidellä ole mitään. Hajoilen itsekseni: tajuan voittaneeni vain, koska Karilla kusivat manat ja sain itse hyvän käden (Lue: tuurilla). Toisessakin pelissä minulla on Champion ja Plating, jolla saan Karin 9 lifeen. Kari pelaa Qasali Pridemagen, ajaa minut neljään ja passaa vuoron. Tajuan, että Pridemage rikkoo Platingin enkä saa siten ajettua Karia pois. Karilla on kuitenkin kolme miestä tiskissä, ja minulla vain yksi. Pelaan Masterin kädestä, ja tajuan että Karilla on letaalit riippumatta siitä, mitä teen. Ajelen kuitenkin Championilla, koska joku on sanonut ettei ikinä saa skuupata jos ei ole menossa nollaan. Karihan voisi vaikka unohtaa ettei Pridemagella ole muuta kuin Exalted. Kari pelaa kuitenkin oikein, ja Plating menee rikki. Sitten syön letaaleja.
Hajoilen lisää, koska äskeinen peli olisi ilman Pridemagea ollut voitettu. Sidellä on yhä vain blankoa, joten sieltä ei yllättäen tule mitään sisään. Kolmospelissä mulligoin kuuteen ja pidän hitaan käden, joka saa vuoron 3 Championin. Se tuntuu olevan ainoa outti Zoota vastaan. Pelaan vuoron kolme Championin kolmesta faksiländistä Qasali Pridemagea päin. Tajuan vasta tämän tehtyäni, että Karilla on realistiset mahdollisuudet hajottaa metalcraft ja siten myös Champion. Champion pysyy kuitenkin tiskissä. Käytän Ravageria pöydällä, mutta vastauksena poistoon syön kalarumpuja ja ravagerin itsensä ja teen Championista 5/5:n. Lopulta kyseinen Champion ajelee ilman Platingia voittoon. Pelin loputtua analysoimme pelitilannetta, ja selviää että Kari olisi kyennyt rikkomaan Championin kolmannella vuorollaan.

Matsit 3-1, gamet 6-4.

Olen standingeissä seitsemäs, ja tajuan että voin todellakin topkasittaa jos voitan vielä vähintään yhden matsin. Resistanssit ovat hyvät, koska Janne on viuhunut Painterillaan.

Kierros 5, Terho Seppänen & Eva Green

Istuesamme pöytään Terho asettaa pakkansa pöydälle kuvapuoli ylöspäin. Päällimmäinen kortti on Bayou, jolloin otan välittömät riidit siitä, että vastassa on The Cure. Terho väittää että ei pelaa Curea, vaan jotain muuta. Mies kuitenkin virnuilee siihen malliin, että kieltäydyn uskomasta faktaan ja vahvistan täten riidejäni. Pidän käden, jossa on Seat, Pest, Memnite, 2x Plating, 2x Thoughtcast. Koska uskoin yhä, että Terhon pakka on Cure, uskallan pitää käden joka on nutsit mikäli topdeckkaan manaa. Aloitan Seat - Memnite - Pest - Go. Terho vastaa Wasteland - Seat rikki - Go. En nosta toista manasourcea, ja Terhon Tarmo Jitte kourassa ajelee minut pois. Bitterblossom auttaa työssä. Jälkikäteen ajateltuna käsi olisi pitänyt mulligoida vastuksesta riippumatta, sillä se kaatuu pelkästään siihen, ettei nosta lisää manaa. Onneksi en osaa pelata ja luotan tuuritteluun. Sidellä on jälleen ~0 lappua, joten sidetys on sen mukainen. Game 2 on lyhyt; eniten aikaa meni pakan sekoitteluun. Mulligoin one-landeristä (käytännössä identtinen käsi edellisen pelin vastaavaan) nolanderiin, josta nolanderiin, josta nolanderiin jossa on Memnite. Skuuppaan jo henkisesti mutta toivon että nostaisin täysin nutsikkaasti. Pelaan Memniten ja passaan. Terho pelaa Swampin ja passaa. Nostan tyhjää ja ajan yhtä. Terho esittää kauhistunutta. Omalla vuorollaan Terho pelaa Null Rodin, johon responsena kättelen.

Matsit 3-2, gamet 6-6.

Tilttaan kun arvelen että topkasitus taisi mennä juuri mahdottomaksi. Kuitenkin standingsien tullessa olen yhä kahdeksas parhailla resistansseilla yhdeksän pisteen miehistä. Seuraava matsi pitää siis voittaa, ja olen käytännössä varmasti topkasissa.

Kierros 6, Aulis Ronkainen & Belcher

Aulis on 12 pisteessä, ja pääsisi tasurilla topkasiin. Itse en voi ottaa tasuria. Tiedän kuitenkin mitä mies pelaa. Testimatsit Belcheriä vastaan olivat lähinnä masentavia, sillä ykkösvuoron pyörähdys playltä on "aika raskas". Pidän ykkösgamessa nopean käden, ja saan vieläpä aloittaa. Tupla-Frogmite ja Memnite ajavat Plating tukenaan 13 päähän. Tällä välin Belcher on discardannut kaksi Empty the Warrensia ja jotain, eikä tiskissä ole yhtään permanenttia. Ennen letaaleja Belskeri pyörähätää ja tiskissä onkin yhtäkkiä 18 goblinia. Pelaan kädestäni Championin, lyön sille Platingin ja passaan vuoron. Aulis etsii Manamorphosella vastausta, mutta sitä ei löydy. Siirrymme seuraavaan peliin.
Toiseen gameen sidetän sisään kaiken paitsi Cryptat; ulos lähtee Tezzeret, 4 Master, 2 Mox, 3 Pest ja joku. 7 kortin käsi on sisältää tupla-Disciplen, Seatin, Vaultin, Thoughtcastin ja tupla-platingin. Mulligoin sen pois, sillä Belskeri aloittaa ja haluan saada jotain vihaa aloituskäteen. Kuuden kortin kädessäkään sitä ei näy, mutta siinä on toisen vuoron Champion ja kolmosvuoron Plating. Belskeri pyörii ensimmäisellä vuorolla, mutta tiskiin tulee vain kahdeksan goblinia. Ne eivät riitä, kun saan miehiä eteen ja Championin ajelemaan.

Matsit 4-2, gamet 8-6.

Tulos riittää swissin 7. sijaan. Tiedän, mitä kaikki muut topkasittajat pelaavat (uskomatonta skouttaamista!), eikä yksikään matchup ole hyvä. Sen siitä saa kun ei pelaa oikeata dekkiä. Kuitenkin turnaus on mennyt yli odotusten, sillä sain positiivisen rekordin.

Quarterfinal, Mikael Teittinen & NO-Bant

Saan käden, jossa on pieniä miehiä ja Master, muttei Platingia. Saan pieniä miehiä tiskiin ja ajelen yhtä tai kahta vuorossa. Mikael rakentaa pöytäänsä ja kättään rauhassa kunnes lopulta estää pikkumiesten ajot Rhox War Monkilla. Natural Order hakee pian Progenituksen tiskiin. Mikael ei riskeeraa vaan ampuu Masteriin StoPin jolloin saan kahdeksan lifeä = yhden lisävuoron elinaikaa. Lopulta letaalien edessä lasken, että häviävän pienet outit vielä on: topdeck Thoughtcast into tupla-plating --> tiskiin ja Thopterin niskaan ja tasaraha naamaan. Topdeckaan Thoughtcastin, mutta Mikael pelaa Vendilion Cliquen draw stepissä. Pakan päällä oli kuitenkin Pest, joten eipä olisi Thoughtcastin pitämineenkään auttanut. Progenitus tulee kolmannen kerran kylään, ja sidetys alkaa.
Paitsi että. Sidellä ei ole taaskaan mitään. Käsi on myös hyvin samanlainen kuin äsken, paitsi että nyt on Platingia näyttää. Pelaan sen kuitenkin nerokkaasti päin Dazea, koska luulin, että minulla olisi kiire. Loppupelin kuvaamiseen riittänee kaksi sanaa: Trygon Predator. Predator ajaa joka vuoro exalted-triggereiden avulla ensin kolmea ja sitten neljää. Kuitenkin Mikael rikkoo vain miehiäni eikä manabaseani, ja toivon että topdeckaan toisen Platingin joka on Championin kanssa kahta damagea vaille letaalit. Plating ei kuitenkaan ole nousussa, paitsi juuri letaalien edessä. Silloinkin Mikael oli rikkonut kolmannen manasourceni, jolloin Plating ehtii pöytään muttei kiinni.

Matsit 4-3, gamet 8-8.

Turnaus päättyi siis jälleen quartereihin, palkinnoiksi kaksi pussia.

Ennen top kasia listattiin 7 varmaa sisällä olijaa ja oma analyysini oli kaikkia muita asianomaisia ilahduttanut: "Toiseksi paras match uppini on mirrori"

Mainittakoon, että tässä vaiheessa turnausta vain kuusi henkilöä oli varmasti topkasissa. 12+ pisteen miehiä oli seitsemän, jolloin kuusi heistä pystyi ottamaan ID:n. Seitsemäs joutuisi pairatuksi alaspäin sellaisen pelaajan kanssa, joka ei voi ottaa ID:tä mikäli mielii topkasiin. Niinhän siinä kävi, että Aulis pairattiin minua vastaan. Seurauksena oli Auliksen jääminen suolasijalle.

Niin ja joo, pelaan muuten ensi lekaturnauksessa samaa listaa kuin sinä nyt. Pakan nimeksi tosin annan "Joku antoi apinalle avaimet kisutarhaan". Eipä tarvitse tuijottaa Null Rodeja vastustajan pelaamana.

Pyydän anteeksi mahdollista ajatuksen harhailua sekä virheitä kieliopissa ja/tai matsikuvauksissa. Jos olisin suunnitellut rapsun kirjoittamista, tulos saattaisi olla myös sen näköinen. Nyt on kuitenkin mentävä tällä.

Poissa Nyksy

No jos nyt kaikki muutkin niin kirjoitampa sitten itsekkin jotain rapsua tänne. Pyydetään nyt jo etukäteen anteeksi typoja ja jos en satu muistamaan vastustajan nimiä oikein. Deck listahan on jo postattu joten sitä en jaksa enää raapustaa. Perus zoo, itse en ole lynxeistä oikein ikinä pitänyt, joten niitä en itse pelannut. Side taisi olla peräti pari yötä ennen turnausta kasattu random kasa, mutta tuntui toimivan tarpeeksi hyvin. Mindbreak trapei olisin halunnut, mutta ajattelin että siellä mitään myrskyjä ole. Niin..

Kierros 1: Jesse Flink ja kalakalakala
Kumpikin sekä kiroilaan että naureskellaan että kuinka me kaksi ollaan niin yleenä toisiamme vastaan ensimmäisellä kierroksella, turnaus kuin turnaus. Ei mitään hajua mitä Jesse pelaa ennen pelejä, mutta veikkasin kalaa koska sitä hän on pelannut melko paljon.
Ja näinhän se olikin. Ensimmäinen peli meni kuin zoo-kala pitäisikin mennä, kissat tykkää kalasta, nam.
Sidetän sisään pari chokea, jitten ja olikohan krosan grip tai kaks.
Toisessa pelissä en nosta landeja, ja lordeja tulee aivan liikaa, joten yksi grimlavamancer ei pystynyt pitämään lahnoja poissa.
Kolmas peli menee yllättävän tiukaksi, kun 3 mutavaultia ajaa naamalle useamman kerran, ja aina sieltä vialista tuntuu löytyvän se lordi tiputtaa kentälle combatissa. Jitte for the rescue pelastaa pelin.
Pelatessa oli myös hauskaa seurata vieressä menevää Derdge mirroria, jossa siden jälkeen peli alkoi kummaltakin leyline of the void pöytään ja sit hits hits hits.

1-0  2-1 Tilanne näyttää ihan hyvältä, harmittaa vähän sisällä kun en mennytkään 0-3 drop ja draftiin, no jos sitä enskerralla.

Kierros 2: Antti Lyytinen ja Charbelcher
Jahas, minut pairattiin alaspäin, eipä siinä mitään, ainahan se jollekin osuu. Shufflatessa ei ole mitään hajua mitä mies pelaa, mutta kun toinen Antti pile shufflas, näen desperate ritualin kääntyvän pöydälle vahingossa. Suu loksahtaa auki ja alkaa itkettää. Noh, jos sitä 1-1 tilanteesta vielä nousisi..
Voitan nopan heiton, pidän käden jossa on paljon apinoita ja kisuja, ajattelen että saattaa jopa keretä hakkaamaan vastustajan ennen sidetystä. Saan pöydän täyteen kavuja ja Antin johonkin 14 lifeen kunnes hän oksentaa pöydälle 16 goblinia. Saan kuitenkin kauhealla väännöllä ajettuun enemmän ja nopeammin, pieni toivon kipinä sisälläni sanoo että ehkä voin voittaa toisenkin kerran.
Sidetän kaikki kolme Pathia pois, ja nyt on ikävä niitä mindbreak trappeja sideltä. Sideen kuitenkin sisään toisen Teegin ja pari Relic of Progenitusta.
Toisessa pelissä Antti pyöri turn 1 10 goblinia pöydälle. Kolmanteen peliin.
Kolmannessa pelissä Antti taisi mulligoida pari kertaa. Itse pidän käden jossa oli jotain random jörssiä, sitten yksi landi mikä oli fetch ja Gaddock Teeg. Sillähän se täytyy lähteä. Mietin minkä landin fetchaan, päädyn taigaan ja pelaan grim lavamancerin. Toisella vuorolla topdeckaan forestin, mikä vähän pistelee mutta jatkan bolttaamista. Tässä vaiheessa Belcher on kipu cyclannut pari kertaa, mikä auttaa mukavasti raceen. Vuorolla kolme saan kuitenkin Teegin pöytään ja huokaisen helpotuksesta.  Vastustaja on pelannut pöytään Tinderwallin puolustukseksi. Seuraavassa hyökkäyksessä hakkaan päätäni seinään omaan tyhmyyteen. Ajan Teegillä ja parilla kavulla päin Tinderwallia. Antti ottaa rauhassa Teegin kiinni, tappaa manan ja sanoo et Teegi pois. Puzzleennun ihan täysin ja kurkistan että mitäs se Tinderwallin toinen ability tekikään.. Tässä vaiheessa lyön itseäni päähän, kun luulin hävinneeni pelin. Onneksi Antti ei kuitenkaan nosta voitto keinoa, vaan voitan ilman Teegiäkin. Huh, kuka sanoi että Zoo ei voita stormia  ;D

2-0   4-2. Ihan jees, sivudrafti taitaa jäädä pitämättä, mutta ruokatauolla keuhkoan kaikille vastaantuleville kuinka juuri voitin stormin ja kuinka voin derpata niin pahasti. Muistan että sydän taisi tykyttää tuhatta ja sataa vielä ruokatauon jälkeen.

Kierros 3: Tapio Törrönen ja goblins.
Taas pairattiin alaspäin, vähän on paineita kun jos häviän, niin sitten on kovin vaikeaa kavuta takaisin ylös. Matseista en ikävä kyllä muista paljoa, aika rennot pelit oli, mukava aina Tapiota vastaan pelailla. Ei mitään ihmeellistä tapahtunut, boltit lordeihin ja kavut kenoon, 2-0 voitto (tai 2-1, Tapio itsekkään ei näytä muistavan. )

3-0   6-2. Hyvä fiilis nyt, vielä yksi voitto niin top 8 on jo käytännössä käsillä. Toivottavasti seuraava vastus ei ole mikään nightmare matchup..

Kierros 4: Aulis Ronkainen ja Charbelcher.

D: No voihan.. Kun istun alas olen jo henkisesti valmistautunut häviöön. Ei Zoo voi voittaa kahta comboa samassa turnauksessa ilman nutseja sidetyksiä. Eihän?
Pelit alkaa inside chicken vitseillä ja kuinka Aulis uhoaa vieressä istuvalle toiselle combottajalle että katsohan miten sitä comboa kuuluu pyörittää. Noh, pidän melko nopean alotuskäden, on kissaa ja apinaa, pari bolttia. Aulis mulligoi viiteen ja päättää pitää kyseisen käden. Hän sanoo go ja alan tehdä mitä zoo tekee. Oksentaa miehiä ja bolttaa, annan Auliksen rauhassa kerätä käsikortteja. Kuin ihmeen kaupalla Aulis ei kuitenkaan saa juuri mitään aikaan, vaan scoopaa ilman minkäänlaista pyörähdystä.
Side samat kuin, paitsi että taisin ottaa random Krosan Gripin sisään myös ritarien tieltä.
Toisessa pelissä alotuskäsi on pitkälti jörssiä, mutta Horizon Canopy ainoana landinä ja Teegi kädessä, päätän lähtea sillä, Aulis mulligoi taas viiteen. First draw, topdeck wooded foothills pistää hymyilyttää, ja Aulista masentamaan kun näkee turn 2 Teegin. Ajelen Teegillä ja kisulla, nostan myös jitten että saan vähän vara lifee. Aulis taas scoopaa kun myöntää että ei hänellä ole mitään outteja Teegiä vastaan.

4-0  8-2 Jostain syystä kierrosten välillä minun Joensuun "possu" maine taas kasvaa. Mitäs minä nyt olen tehnyt väärin?

Kierros 5: Kaarle Tukia ja Enchantress.
Kaarlelle ei tasuri käy, koska hän oli 3-0-1 muistaakseni. Hän sanoo että scoopaa vaan että keritään kauppaan hakemaan kahvimaitoa ja landeja sivudraftiin. Haluan silti pelata että saan vähän tuntumaa, jos topeissa taas nähdää. Pelit kuitenkin menee kun Kaarle viuhuu ja pelit kestävät yhteensä noin 5 minuuttia. 0-2.

4-1  8-4.  Olen melko vakuuttunut top 8 paikastani, paitsi jos saan jostain kumman syystä vastuksen joka ei tahdo tasuroida.

Round 6: Janne Seppänen ja Painter.
No, tasurihan siitä napsahti. Pelataan pari peliä siinä huviksemme ja hävisin ne.

Top 8
Topit näytti melko kauhealta. Kuten Lunaddict jo sanoi tuossa omassa reportaasissaan, mirror oli toppien toiseksi paras matchup. Onneksi se sattui kohdalle.

Top 8 Kierros 1: Tomi Antikainen ja Zoo.
Vähän haikein mielin lähden taisteluun. Koska mirror peli, pelissä ratkaisee normaalia enemmän pelaajan taidot, ja en tuntenut olevani parempi kuin Tomi. Ensimmäinen käsi näyttää no-landeria, joten mulligoin. Tomi tekee saman onneksi. Lähden melko 3 lands, Apina, Chain Lightning ja jotain alotuskädellä. Tomi kuitenkin floodaa melko pahasti ja voittohan siitä tuli.
Sidetin yhden Jiten sisään, Teegin ulos. En keksinyt juuri mitään muuta joten niillä mentiin.
Toinen peli oli tiukka, ja hirveen paineen alla koetan olla tekemättä virheitä katsojien painostuksen alla. Voiton saan kuitenkin kotiin, ja pelin jälkeen jutellaan Tomin kanssa vähän deckeistä mutta Jani tulee sitten häätämään Tomin pois pelejä varten.

Top8 Kierros 2: Jani Korhonen ja dragonstompy.
En tiennyt yhtään millainen peli on Apinatarha läjän ja Lohikäärme läjän välillä, joten lähden ihan perus ok kädellä liikkeelle. En muista ekasta pelistä paljoakaan, kun enemmän olisi kiinnostanut juuri alkanut Time Spiral blockin draft. Voitin kuitenkin ja katson sideä ja en ole varma mitä laittaa. Otan sitten pari grippiä ja teegin deckiin.
Toinen peli alkaa Chalice ykkösellä, kädessäni oli vain nacatli sillä hetkellä ykkös casteri. Passaan vuoron ja Jani pelaa Blood Moonin. Katson kenttää, minulla on arid mesa jonka rikon plainsiks. Katson kättä ja tajuan että minun on pakko topdeckata deckin ainoa forest mikäli haluan voittaa. Nostan ensin pari grippiä , vastapelaajalla tulee kentälle Koth joka minun on pakko polttaa parilla boltilla. Nostan kuitenkin sen Forestin ennen kuin on liian myöhäistä. Katson kättäni missä on Grippi, Nacatl ja pari bolttia. Mietin pitkään mikä on paras vaihtoehto, koska kentällä ei ollut tällä hetkellä mitään uhkaavaa, ja päätän derpata ja pelata Nacatlin.. Jani sanoo että ok, Nacatli gravelle. Facepalmaan kovaa ja passaan vuoron. Älyän kuitenkin ennen pitkään tuhota sen Chalisen ja alkaa iskemään kentälle 6/7 tarmoja aina kun topdeck sellaisen antaa. Voitto tuli kun Jani ei nostanut mitään relevanttia. Katson haikeana kun muut aloittaa Time Spiral draftin jota itse odotin eniten tältä päivältä.

Jotenkin olen onnistunut välttämään kyseisen Top 8 hirveät match upit (Enchantress, Pro Bant esim.) Ja finaali peli näyttää myös lähen unelmalliselta. 

Top8 Final: Terho Seppänen ja Eva Green.
Itse olen Eva Greeniä pyörittänyt melko paljon, joten tiedän mitä deck tekee, ja tiedän mitä tehdä sitä vastaan. Ajattelin että kunhan pidän landbasen kunnossa ja säästän Pathit isoihin miehiin, kaiken pitäisi mennä hyvin. Näinhän siinä kävi, eka peli meni melko pitkälti kavut kenoon ja boltit yöhaukkoihin.
Sidetän ulos pari apinaa ja pari Grim Lavamanceria ja sisään kaksi Reliciä ja jotain mitä en muista, olikohan Grippejä.
Toisessa pelissä pidän käden missä on apina, Taiga, Relic, Horizon Canopy ja muuta perus jörssiä. Taiga kuitenkin saa wastesta, ja pöydässä on hyvin pitkään vaan 1/1 apina, kaksi Horizon Canopya ja Relic, joka syö Terhon gravea pikkuhiljaa. Kyllästyin lopulta odottamaan Terhon Tarmoa tai Tombstalkeria ja pathaan oman miehen mountainiksi. Tästä alkaakin sitten mukava massacre Terholle kun saan kentälle kaikkea kivaa, esim Teegin ja yöntimot sai bolteista. Saan tietää että Relic oli melkein koko pelin ajan pitänyt Terhon yhden manan päästä Tombstalkerista, ja Teegi esti Snuffisten pelaamisen. Näinhän siinä pitikin mennä.

Tarmot kotiin, koska sain heti kaksi ostajaa niille, millä sitten voin ostaa pari FoWia pienellä voitolla. Olisiko kellään FoWeja myyniissä?  ;D
Anteeksi kirjoitusvirheistä, niitä on paljon. Ja jos satuin muistamaan väärin pelitilanteen. Loistava turnaus kaikin puolin, ja kiitoksia vaan kaikille paikalla olleille.

Poissa Lunaddict

Sinä olit se hyvä match up, ScoopArt :D Operoin niillä tiedoilla, jotka Kaarlelta sain. En jaksanut harrastaa standings-matikkaa.

Unohtui kiittää kaikkia, jotka tekivät tästä "isosta" turnauksesta mahdollisen. Olenkohan väärässä jos väitän, että suurin turnaus Joensuussa ikinä? Turnaus oli järjestetty mallikkaasti ja sivudräftin formaatti lämmitti mieltäni.

Poissa ScoopArt

Sinä olit se hyvä match up, ScoopArt :D Operoin niillä tiedoilla, jotka Kaarlelta sain. En jaksanut harrastaa standings-matikkaa.

Tiedän, mitä kaikki muut topkasittajat pelaavat (uskomatonta skouttaamista!), eikä yksikään matchup ole hyvä.

Joo, mulla oli vähän semmoset riidit että olen kaikille topkasittajille bye se paras matchup.
Jokaisella oli vähintään sidevihaa (Null Rod, Energy Flux...) tai ihan mainissa asti ikävyyksiä affikselle (Trygon Predator, Path to Exile...), jotka melkein yksinään kaatavat koko dekin.

Eipä siinä, kiitokset vielä täältäkin mainiosta turnauksesta & sivudräftistä. Tätä toivoo ehdottomasti lisää, jos vaikka huhtikuulle kun näyttäisi kalenterissa olevan silloin vielä tyhjää..?

Poissa -Stuka-


R5: UW-tempo (Petri)

G3: ... pelin viimeisellä vuorolla olen 2 elämässä, Petri 7:ssä. Minulla ilves, petrillä enkeli.

Tuohon semmoinen korjaus että oltiin 2. lisävuorolla, eli blokkaamalla olisi siulla jäänyt kisu henkiin ja olisin joutunut voiton saamiseksi top-dekkaamaan enkelin jolla olisin voinut lentää sen yli voittoon 5. vuorolla (olettaen vielä ettet nosta poistoa siihen 4.sella). Tuossa otin tietoisen riskin ja valitsin voitto/tappio skenaarion tasapeli/mahdollinen tappio väliltä.
-Stuka-

Poissa absurdimuukalainen

Tuohon semmoinen korjaus että oltiin 2. lisävuorolla, eli blokkaamalla olisi siulla jäänyt kisu henkiin ja olisin joutunut voiton saamiseksi top-dekkaamaan enkelin jolla olisin voinut lentää sen yli voittoon 5. vuorolla (olettaen vielä ettet nosta poistoa siihen 4.sella). Tuossa otin tietoisen riskin ja valitsin voitto/tappio skenaarion tasapeli/mahdollinen tappio väliltä.
-Stuka-

Ihan mielenkiinnosta: vilkaisitko mitä olisi ollut pakan päältä näyttää?

Poissa Lunaddict

En väittänyt, että kyseessä olisi ollut lisävuoroista viides, vaan pelin viimeinen. Tuo tosin ei käy tekstistäni selväksi. Se että olisit voinut voittaa oli relevanttia kummankin pelaajan päätöksenteon suhteen ja minun olisi pitänyt sitä aiemmin tarkentaa. Päätöksesi oli selvästi oikea, koska tilanteessa olisit hävinnyt niin harvaan topdekkiin. Tosin blokkaamalla olisi todennäköisin seuraus ollut tasuri, joka olisi jatkanut turnauselämääsi. Se, että ajoin kisulla oli itsestäänselvää tilanteessa, koska se toivottomassakin tilanteessa olisi antanut ylipelausturttiblokkauksen mahdollisuuden. Ainoa mahdollisuutesi vaihtaa playta ja toimia reaalitilanteen tasalla oikein oli nähdä silmäni kiiluvan nostettuani boltin.

Enemmän tai
vähemmän aiheeseen liittyen fetsaus on muuten taitolaji. Ihmiset enimmäkseen tuntuvat ajattelevan yksioikoisesti suuntaan tai toiseen:
1. Se thinnaa -> Fetsaan heti, kun mahdollista
2. Se koskee -> En fetsaa, ellen tarvitse manaa/shufflen

Tyhjässäkin pöydässä fetsaamisen oikea-aikaisuuteen vaikuttaa oma ja vastustajan dekki, life totaalit, ja yksi artikkelisarjallinen asioita. Aihe tosin on sen verran matemaattinen, että niitä on huono lähteä pelitilanteessa purkamaan. Dekkiä valitessa kannattaisi aina laatia fetsaussuunnitelma. Itseni esim yllätti, että kuulantyöntäjällä ei kannata thinnata, jos pöytä on stabiili, koska todennäköisyys nostaa top on suurempi, kuin fetsaamasi ländi, jolloin menetät korttivalinnan mahdollisuuksiasi. Sormeni syyhyävät, mutta jätän aiheen tähän.

EDIT: Kieli
« Viimeksi muokattu: 23.02.11 - klo 11:16 kirjoittanut Lunaddict »

Poissa Schembo

  • Joensuu
  • Vaihtopalaute:
    ( | | )
  • Opinions are like assholes, everybody's got one
Olotila alkaa olla lähes normalisoitunut joten yritetääs muistella jotain viikonlopun tapahtumista.

Omalla kohdalla turnauskestävyyttä aletaan jo koetella perjantain ja launtain välisenä yönä kun krooniset vatsavaivat nostavat taas päätään ja herään ammuyöstä siihen että alieni taitaa olla syöksymässä justiinsa rintakehästä ulos. Nukkuminen jää näin ollen hyvin vähälle mutta olo alkaa aamuntunteina normalisoitua parin vessassa vietetyn tunnin jälkeen joten uskaltaudun raittiiseen ulkoilmaan ja velipojan kyytiin napattuani lähdetään suuntaamaan saitille. En silläkään hennonnut jäädä kotia koska siinä olisi muutaman muunkin pelisuunnitelmat mennyt vatuiksi korttien puutteen vuoksi.

Paikalla onkin jo turilas poikineen, tebetekuksen partakarvat vilkkuvat jostain kolosta, sonninsieppaajan ääntä ei voi olla kuulematta ulos asti ja pitkä liuta tuttuja joensuulaisia pitää yllä kiivasta puheen sorinaa. Istutaan hetkeksi ja kaivellan kansiot esille kun jo heti ovesta sisään käveltyäni alkaa huutoäänestys kuka ottaa mitäkin lainaan. Yritän samalla imeskellä gatoradea pahimpaan nestehukkaan ja närästyslääkkeet suuntaavat samaan osoitteeseen hiljentämään taas alkanutta poltetta.

Eka kierros ja eteen asettuu Lyytinen, Antti? ja zoo (anteeksi, nimi ei ole jäänyt mieleen vaikka mies on useaan otteeseen ollut mikkelistä tulleen seurueen kyydissä)

Eka pelissä paskotaan manat tehokkaasti ja ajellaan voittoon. Kolme wastea teki tuhojaan zoo:n manabasessa. Kakkos peli alkaa vastapuolelta vain landin droppaamisena ja vuoron passaamisena. Kiitän ja pelaan ritual -> seize -> Hymn kombinaation. Kädessä oli muistaakseni 3 landia, path, tarmo ja Qasali Pridemage. Omassa räpylässä oli yöntimo, stalkkeri ja perish joten pathi pois. Hymni osui vielä jäljelle jääneisiin miehiin joten sadattelu oli kovaa vastapuolella. Siitäpä sitten ajellen voittoon.

1-0 (2-0)

Kakkos kierros ja Pyry Jaakola (dredge)

Kerpele, nyt näyttää pahalta. Toimitin pyrylle ennen turnauksen alkua 2 lediä joten fiilis ei ollut kovin korkealla kun katselin parittelu listaa. Ja nopan heiton jälkeen pyry pyöriikin heti ekalla vuorolla voittoon, nice one. 4 Hymn to Tourach, 3 Snuff Out, 2 Bitterblossom muistaakseni ulos. Pyry jo rupesi vitsailemaan että koko sidekö se sieltä hyppää sisään  ::) Sisään sujahti 4 Engineered Plague, 2 Null Rod, 3 Leyline of the Void.

Molemmad pidetään 7 mutta pääsen aloittamaan leyline tiskissä. land ja pass. Pyry pelaa brassin, 2 lediä ja........ passaa? pelaan wasten ja poistan cityn pelistä, perään vielä yöntimo rituaalilla ja vuoro. ajelen about 5 vuoroa yöntimolla ja pelaan null rodin jossain välissä kunnes pyry kerkiää saada 2 ländiä ja ray of revelation osuu leylineen. sitten käsi siirtyy jo ledeille mutta huomautan miestä pelissä olevasta rodista. Korttia tutkitaan tarkkaan ja tuomariakin vaivataan kunnes saan vuoron ja pelaan stalkkerin. Omalla vuorollaan pyry yrittää pitkään miettiä jotain outtia tilanteeseen mutta lopulta sanoo vain että mennään kolmanteen peliin.

Kolmas peli on melkeimpä ohi ennenkuin edes alkaa. Pyry mullaa itsensä kolmeen ja ilme on kuin allekirjoittaneella (tosin pyryä tuskin närästi toisin kuin minua) kun peli alkaa taas leyline tiskissä.

2-0 (4-1)

Ruokataukoa tässä kai viriteltiin mutta itselle tuli jo niin huono olo tiskin takaa leijuvan kahvin hajusta että ajauduin vain kuluttamaan wc-tiloja tässä vaiheessa. Syömättömyys ja unenpuute kai löivät hynttyyt yhteen ja alkoivat myös takoa ohimoitani sisää käsin ja kolmannen kierroksen alkaessa päänsärkykin oli aivan helvetillinen.

Kolmas kierros tuo mukanaan Jani korhosen ja d.stompyn

No mutta, testivastustajani numero yksi. Janin kanssa on tullut monet iltapäivät vietettyä mtg:n parissa ja mies kulkeekin jo kotopuolessa karvatukka nimellä kuten esikoiseni hänet meni ensivisiitillä ristimään. Vinkkaan janille että taitas olla miun vuoro voittaa tällä kertaa kun viimeksi mikkelissä Jani vei pitemmän korren.

Jani on nopanheitossa parempi ja chalice yhdellä vilahtaa tiskiin. No, passaus ja janikin pelaa omalla vuorollaan vain ländin. Bitterblossomia peliin ja vuoroa janille. Vastapuolelle ilmestyy koth ja mountaini meinaa samointein vyöryä päälle -> snuff. Sitten pulsea kothiin ja papanalla ajelemaan. Blossomin papanat ajelee Jania jonniin verran ja pidättelee vastapuolen gathan raideria pääsemästä perille asti muutaman vuoron kunnes munapommi tulee pyyhkimään papanani pois. Onneksi on tarjota yöntimoa tiskiin ja kaveriksi vielä swordia niin ei tuo life päässyt loppumaan vaikka garhan raideri sai ajettua minut kuuteen.

Toiseen peliin taisin sidettää kolme krosan grippiä sisään, en tosin muista mitä oikein menin ulos ottamaan. Jani tarjoilee taas chalicea ykkösellä alkuun ja pelailen ländejä jotta saan yöntimon kenttään. Jani pelaa chalicen myös kakkoselle. Että tämmöstä, onneksi pulse nousee parahiksi ja pääsen ottamaan kädessä odotelleen seizet ja rituaalit käyttöön. Jani nostelee loppupelin pelkkiä ländejä joten timppa jaksaa loppuun asti.

3-0 (6-1)


Kierros neljä Tomi antikainen ja kisutarha

Tomi kuvailikin tämän matsin jo ylempänä voittajan silmin joten eiä siinä sen enempää. Itsesuolauksena piti vielä se pakan päällimäinen kortti flipata ja siellähän se perishi olisi ollut odottamassa.

3-1 (7-3)

Kierros viisi ja ScoopArt affiksella

Voitto suoraan kahdessa erässä. Pelin kuvaus löytyy miehen omasta raportista

4-1 (9-3)

Kierros kuusi. ID top kasiin Kaarle Tukian kanssa

4-1-1

Top 8 quarterit ja vastassa Janne Seppänen minun paintterilla.

Itsekkin paintteria pelanneena tiedän että discardi on perseestä. Molemmassa pelissä janne jää toista palasta vaille kun discardi tai poisto vei toisen osa puolen. Muistiinpanot loppuivat ihan kokonaan jo tuossa neljännen kierroksen tienoilla koska olo oli kauhea ja halusin vain äkkiä kotiin. Sitä minulle ei kuitenkaan suoda vaan pelit jatkuu.

Semit ja Mikael Teittinen zenith bantilla

Teittinen pääsee aloittamaan ja pelaa tropikal -> zenith dryadiin sun. Omalta puolelta waste ->sun. Nostan vielä toisen ja kolmannen wasten. Kun poistan vielä seuraavalla vuorolla tulleen tundran pois teittinen missaa seuraavan land dropin joten pistän peliin swampin ja poistan vielä snuffilla dryadin. Yöntimo hiipii taas tiskiin tekemään temppujaan ja siinä vaiheessa kun teittinen löytää manaa progen hakuun on miehellä lifeä 7 ja pöydässä 2 stalkkeria ja yöntimo.

Sisään 2 perishiä deedien tilalle ja pelaamaan. Kakkos peli alkaa taas dryadin hakemisella ja snuffaan sen pois kentältä. Muistaakseni blossomi vei voiton tässä pelissä jiten avustuksella.


Finaalissa vastaan asettui Nykäsen Antti

Ja taas tarjotan zoota, damn. Antti kirjoittikin jo tästä pelistä omassa rapsussaan. Ikävästi tosiaan olin koko ajan yhden manan tai kortin päässä stalkkerista kakkospelin alusta alkaen, eikä lämmittänyt yhtään että sidetin yhen stalkkerin ulos ja silti onnistuin nostamaan niitä kolme kyseisen pelin aikana.

Onneksi artulla on kantava ääni sillä joudun ottamaan jo juoksuaskelia hotelli helpotuksen suuntaan kun saan korttini kerättyä ja kuuntelen palkintojen jaon kaakeliastialta. Kyllä setti wasteja lämmittää kovasti mieltä mutta seuraava yö meni sitten wc tiloissa ja kun ei tiennyt kummin päin siihen pitäisi asettua niin seuraava päiväkin meni ihan oloa parannellessa. Eli pahemman laatuinen mtg rapula  :-X
« Viimeksi muokattu: 23.02.11 - klo 13:15 kirjoittanut Schembo »
H/W
Myynti/osto
Mie

Common sense-So rare it's a god damn super power

Poissa Namiksu

Semit ja Mikael Teittinen zenith bantilla

Teittinen pääsee aloittamaan ja pelaa tropikal -> zenith dryadiin sun. Omalta puolelta waste ->sun. Nostan vielä toisen ja kolmannen wasten. Kun poistan vielä seuraavalla vuorolla tulleen tundran pois teittinen missaa seuraavan land dropin joten pistän peliin swampin ja poistan vielä snuffilla dryadin. Yöntimo hiipii taas tiskiin tekemään temppujaan ja siinä vaiheessa kun teittinen löytää manaa progen hakuun on miehellä lifeä 7 ja pöydässä 2 stalkkeria ja yöntimo.

Sisään 2 perishiä deedien tilalle ja pelaamaan. Kakkos peli alkaa taas dryadin hakemisella ja snuffaan sen pois kentältä. Muistaakseni blossomi vei voiton tässä pelissä jiten avustuksella.


Anteeksi, mutta pakko korjailla.

Game 1 meni mielestäni kutakuinkin seuraavanlaisesti:
Keeppasin oman seiskani, josta löytyi GSZ, Rhox War Monk, Qasali Pridemage + 4 ländiä. Taisinpa aloittaa pelin ja pelasin, juurikin kuten mainitsit, t1 GSZ ja hain Dryad Arborin. Schembo pelasi Swamp + Dark Ritual + Hymn to Tourach, joka vei sitten pois Rhox War Monkin sekä Pridemagen. Tämän jälkeen hän pelasi vielä Snuff Outin Arboriin samalla vuorolla.
   Peli jatkui parit seuraavat vuorot minun pelatessani kädestäni fetchejä, Tundria ja Tropicaleja ja kaverin pelatessa vuorostaan Wastelandeja. Taisi Thoughtseizekin käydä katsomassa kättäni, joka oli siinä vaiheessa täynnä ländejä. Jossain vaiheessa peliin ilmestyi Haukka, jonka jälkeen myös Wastelandit loppuivat ja Schembolle jäi 2 Swamppia ja Vampire Nighthawk. Wasteland sotien jälkeen minulla oli tiskissä lopulta kuitenkin Noble Hierarch + 3 ländiä.
   Haukka lähti ajolle ja lifet olivat sen jälkeen 15/15. Tämän jälkeen Terho sai vielä Tombstalkerin tiskiin Haukan seuraksi, jonka jälkeen hän passasi vuoron.
   Otan vuoroni vastaan ainoastaan Force of Will kädessä, lifet edelleen 15/15 ja nostan Brainstormin. Aikani mietin ja passaan vuoron.
   Terho lähti ajamaan Haukalla ja Timpalla, responssina pelasin Brainstormin. Näinpä sieltä sitten ländin + Natural Orderin + jotain. Siinäpä sitten tajusin että jos olisin pelannut Brainstormin omalla vuorollani, olisin saanut Progenituksen vuoroa aiemmin tiskiin. Sillä olisin ollut vielä mukana ajoissa ja ehkä kiinni voitossa, jos ländi oli jokin muu kuin fetsi, en voi muistaa. Mutta Timpan ja Haukan ajamisen jälkeen lifetilanne olikin jo 8/17.
   Otan taas vuoroni vastaan, Progenitus tulee tiskiin, mutta liian myöhään.
   Passaan vuoron ja miehet ajavat minut yhteen.
   Omalla vuorollani nostan StoP:in, joka ei enää pelasta minua.
   Terho sanoi matsin jälkeen että hänellä olisi ollut Gatekeeper of Malakir kädessä vastauksena Progenitukseen, mutta häneltä puuttui siinä vaiheessa vielä 3. musta mana sen potkimiseksi. Tiedä sitten olisiko sellainen pakan päällä ollut.

Game 2:
Mulligoin viiteen, josta näen FoWin, War Monkin, GSZ, Fetch ja Daze. Pelaan fetsin, fetsaan ja pelaan GSZ, jonka jälkeen minulta löytyy Arbor + Tropical.
  Terho pelaa omalla vuorollansa Thoughtseizen, johon pelasin Dazen. Terho pelasi vielä Snuff Outin Arboriin. En näe pelin aikana lisää manaa tarpeeksi nopeasti, jota vielä haittasi Terhon pelaama Wasteland. Haukat ja kumppanit ajelivatkin minut pois ennen pitkää.

Kutakuinkin noin pelit menivät muistini mukaan.

EDIT: Counteroin vielä Jittesin G2:ssa FoWilla, johon pitchasin Sotamunkin.
« Viimeksi muokattu: 23.02.11 - klo 13:58 kirjoittanut Namiksu »