Poromagia

Kirjoittaja Aihe: Saint Blade (UW)  (Luettu 3972 kertaa)

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa de-layer

Saint Blade (UW)
« : 27.09.11 - klo 02:31 »
On tullut se aika vuodesta, että saamme haudata haukat kansioon ja ihastuttaa miekkoihin kyllästyneitä pelureita uudehkolla naakkavirityksellä, eli pidemmittä puheitta decklistiin:

Creatures (12)
3x Blade Splicer
3x Hero of Bladehold
2x Geist of Saint Traft
2x Fiend Hunter
1x Sun Titan
1x Consecrated Sphinx

Instant & Sorcery (10)
4x Ponder
4x Mana Leak
2x Dismember

Enchantments (3)
3x Oblivion Ring

Artifacts (3)
2x Sword of Feast and Famine
1x Batterskull

Planeswalkers (6)
3x Venser, the Sojourner
2x Gideon Jura
1x Elspeth Tirel

Lands (26)
8x Plains
6x Island
4x Glacial Fortress
4x Seachrome Coast
2x Inkmoth Nexus
2x Moorland Haunt


Sitten lyhyehköt selitykset valinnoille:

Creaturet:
Blade Splicer
- Value on kohillaan kun tämä liha pätkähtää tiskiin. 3/3 first strike blokkailee miekka-equipatut maamiehet ja myös hyökkäilee tehokkaasti.
Hero of Bladehold
- Tätä nyt tuskin tarvitsee liiemmin selitellä. Jos tämä neito pääsee myllertämään ilman vastausta niin pelit päättyvät lyhyeen.
Geist of Saint Traft
- Tulevan setin suosikkikortti. 3 manalla 6 hexprooffattua poweria ei ole huono diili. Myös miekat ja tykkää tästä pyhästä vaeltajasta.
Fiend Hunter
- Yksi inin kuumimpia kortteja. Poistaa, tempoaa, blokkaa ja ehkä joskus myös hyökkää. Venserin bounce ja Sun Titan on tämän herran ystävä.
Sun Titan
- Palauttaa O-Ringit, Splicerit, Geistit ja Hunterit gravelta. 6/6 vigi-body auttaa myös kummasti.
Consecrated Sphinx
- Ajaa ja blokkaa ilmassa, antaa korttia. Valintaa ei varmaan tarvi liiemmin selitellä.

Instant & Sorcery:
Ponder
- Preordain on poissa, mutta tämä on hyvä korvike tai ehkä joidenkin mielestä jopa parempi
Mana Leak
- Typen paras counter. Voi olla heikko loppupeleissä, mutta alkupään kuningas.
Dismember
- Poisto on poisto, vaikka 4 lifeä menisi. Valkoisella ei ole typessä yhtään kovanluokan poistoa joka sopisi tähän dekkiin ja Dismember menee jokaiseen dekkiin.

Enchantmentit:
Oblivion Ring
- Tällä lähtee kaikki muut paitsi ländit. Venserin bounce ja Sun Titaanin palautus ei tee tästä yhtään huonompaa valintaa.

Artifaktit:
Sword of Feast and Famine
- Eiköhän tämän hyvyydestä ole jo jauhettu tarpeeksi.
Batterskull
- Onko Batterskull tarpeeksi hyvä type kakkoseen ilman mystikkiä. 4/4 vigilantti-lifelinkkeri 5 manalla on edelleen hyvä, tulee se sitten vuorolla 5 tai vuorolla 3. Equipattuna boostaa lihan stratosfäärisiin mittoihin.

Läänintallaajat:
Venser, the Sojourner
- Bouncaa Splicerit, Hunterit, Ringit ja Titaanin. Auttaa myös lopettamaan pelit unblokkable ajelulla. Viimeinen ability on tietty nannaa, mutta pelin pitäisi olla jo ohi ennen kuin tähän päästään.
Gideon Jura
- Tekee mitä kaikki kunnon sotilaat tekevät. Tauttaa, tuhoaa ja ajaa.
Elspeth Tirel
- Oneoffina korkeintaan. Miehiä, elämää ja tuhoa. Helposti vaihdettavissa sideboard korttiin.

Ländit: (Basicejä ja Dualeita ei tarvinne alkaa selittelemään)
Inkmoth Nexus
- 3/3 lentävä infectoidi lopettaa pelit lyhyeen ellei vastustaja saa tätä pidettyä aisoissa.
Moorland Haunt
- 1/1 lenturit ovat pyörittäneet standardia viimeisen vuoden, niin miksi lopettaisi sen nyt. Ellei Sun Titan saavu koskaan battlefieldille, niin tällä voi tehdä kivasti bodyjä miekan kantoon.


Sideboardille olen alustavasti suunnitellut 2-3 kappaletta Timely Reinforcementsia, 2-4 Day of Judgmentia ja ainakin yksi Sword of War and Peace, tänne kaivataan lisää tavaraa.
Joten arvoisat kanssapelurit, pyydänkin teidän apua sideboardaukseen ja korttien määriin, eli esimerkiksi onko 2 Geistia liikaa vai liian vähän. Saa antaa haukkuja ja ehkä myös ruusuja, mutta kunhan saataisiin hyvät ja asialliset keskustelut aikaseksi.

Poissa hespa

Vs: Saint Blade (UW)
« Vastaus #1 : 27.09.11 - klo 02:56 »
Missä Invisible Stalker? En nää sen olevan monessakaan tilanteessa huonompi kuin esimerkiksi Geist of Saint Traft.

Venser vaikuttaa mielestäni kortilta, joka ei tee mitään. Splicerin blinkaaminen on aika heppoista viidelle manalle. Loppujen mainitsemiesi vehkeiden blinkaaminen taas on suhteellisen epärelevanttia, unblockablen antamisesta puhumattakaan.

Batterskull on kömpelö ei-aggroja vastaan, ja usein jopa aggrojakin. En laittaisi sitä mainiin, enkä sidelle, kun vaihtoehtoina löytyy DoJ ja Timely Reinforcements. DoJ lienee näistä se relevantimpi, koska Tempered Steel.

Poissa roussih

Vs: Saint Blade (UW)
« Vastaus #2 : 27.09.11 - klo 10:12 »
Samaa mieltä hespan kanssa venseristä sekä batterskull.

Invisible stalkerissa on se ongelma että ilman miekkaa / enchament kaveri on täysin hyödytön. Haukoissa oli niiden monikäyttöisyys sekä 3 for 1 haku. Stalkeria ei voi vain pelata haukkojen tilalla tai kärsit suoraan korttiedussa. Oheisessa spagnolon kirjoittamassa artikkelissa oli jotain ihan mielenkiintoisia ideoita stalker / geist käyttöön.
 
http://magic.tcgplayer.com/db/article.asp?ID=10017

Lainaus
Ponder
- Preordain on poissa, mutta tämä on hyvä korvike tai ehkä joidenkin mielestä jopa parempi

Sen verran tuosta että ei oikeasti kenenkään mielestä ponder ole parempi kuin preordain standardissa fetchlandien nyt puuttuessa. Pakko sitä on pelata, mutta saa nähdä onko mitenkään ilmiselvä 4 of.

Poissa hespa

Vs: Saint Blade (UW)
« Vastaus #3 : 27.09.11 - klo 14:24 »
Samaa mieltä hespan kanssa venseristä sekä batterskull.

Invisible stalkerissa on se ongelma että ilman miekkaa / enchament kaveri on täysin hyödytön. Haukoissa oli niiden monikäyttöisyys sekä 3 for 1 haku. Stalkeria ei voi vain pelata haukkojen tilalla tai kärsit suoraan korttiedussa. Oheisessa spagnolon kirjoittamassa artikkelissa oli jotain ihan mielenkiintoisia ideoita stalker / geist käyttöön.
 
http://magic.tcgplayer.com/db/article.asp?ID=10017

Lainaus
Ponder
- Preordain on poissa, mutta tämä on hyvä korvike tai ehkä joidenkin mielestä jopa parempi

Sen verran tuosta että ei oikeasti kenenkään mielestä ponder ole parempi kuin preordain standardissa fetchlandien nyt puuttuessa. Pakko sitä on pelata, mutta saa nähdä onko mitenkään ilmiselvä 4 of.

Myönnän että taisin olla väärässä Stalkerin suhteen, vaikkakin sen ollessa vastustajan puolella pöydässä tapouttaaminen on jokseenkin pelottavaa.

Ponderista samoilla linjoilla edellisen kanssa.

Poissa Karppa

Vs: Saint Blade (UW)
« Vastaus #4 : 28.09.11 - klo 11:39 »
Ihan mukavalta näyttää ja itse olen vähän samanlaista miettinyt. Itse pidän deckkiä enemmän agro tyyppisenä kuin controllina, joten olen koittanut vähentää yli 3 costisia max paljon. Myös cc3 korteissa on Sun Titan etu.

Hero of Bladehold - Ihan mukava mies mutta tuo cc4 tekee siitä sen puoleen ikävän että se jää istumaan graveyardille kuollessaan (Ei saa Titanilla ylös). Toki ratkaisee helposti pelejä, mutta tuntuu välistä vähän liian hitaalta.

Elspeth Tirel - Toki tämä voi pelastaa agroilta ja saa sitten niitä miekan kantajia, mutta cc5. Miksei kolmas Gideon jopa tähän.

Venserit - Nämä jättäisin ehdottomasti pois. Tai ainakin tiputtaisin kolmesta. Liian vähän hypytettävää.

Mutta mitä itse lisäisin:

Snapcaster Mage - Voiko tätä olla pelaamatta ? Insta blokkeri, mana leak pelote vuoron loppuun asti, Ponderittaja omalla vuorolla, tulee Titanilla ylös. Tämä mies varmaan ottaa Squadron Hawkin paikan täydellisesti jollei jopa paremmin (Toki ei lennä). Ja kun sideboardilla on tod. näk. Doj, Timely Reinforcements, Lisää Dismember, Flashfreeze ja mitä nyt sattuu pelaamaan, tekee tämä kortti vielä lisä temppuja.

Phantasmal Image - Tappaa vihun legendaryt (Urabrask, Elesh), Sun Titanilla takas ja tekee itsestään Sun Titanin jne. Ja mitäpä nyt sattuu peliin vastustajalta tulemaankaan niin tuntuu aina mukavalta olla tämmöinen kortti käytössä. Toki myös Blade Splicerin/Mirran Crusaderin kanssa pystyy mukavasti agrottelemaan. Sekä kortti edun lisääjä Sphinxin kanssa. Haittapuolena on että ei voi kantaa miekkaa.

Mirran Crusader - Itse pelaan näitä ja tuntuu vaan olevan niin hyvä mies että pakko pelata. Vihreät ja Mustat pakat kaatuu tämän miehen ajoihin muutamassa vuorossa ja tuntuu muillakin pakoilla ongelmia tulevan jos ei vastausta löydy nopeaan kädestä. Miekan kanssa tarina on vielä täysin eri.

Pistän vielä oman listani mitä olen miettinyt.

19
4x Snapcaster Mage
4x Phantasmal Image
3x Blade Splicer
4x Mirran Crusader
1x Geist of Saint Traft
2x Sun Titan
1x Consecrated Sphinx

10
4x Ponder
4x Manaleak
2x Dismember

2
2x Oblivion Ring

3
2x Sword of Feast and Famine
1x Sword of War and Peace

2
2x Gideon Jura

24
4x Seachrome Coast
4x Glacial Fortress
2x Moorland Haunt
7x Island
7x Plains

Sideboard on vielä auki, mutta sisältää yleisiä ja samoja valintoja mitä itsekkin olit miettinyt. Dojeja tuskin tulen 2 enempää pitämään johtuen korkeasta äijä määrästä.

Gideoneita / O-Ring haluaisin ehkä nostaa kolmeen. Ja landit mahd mukaan 25. Muuten olen deckkiin suhteellisen tyytyväinen.

« Viimeksi muokattu: 28.09.11 - klo 11:42 kirjoittanut Karppa »

Poissa roussih

Vs: Saint Blade (UW)
« Vastaus #5 : 28.09.11 - klo 12:59 »
Landien määrästä sen verran et 24 on aivan liian vähän ilman mitään acceleraatiota. 25 minimi ja 26 suositeltava näihin deckeihin. 2 x Inkmoth nexus olisi suositeltavaa, sillä näillä saat ilmaisia miekka connectauksia vihun ollessa tapout sekä voit vihun inkmotheja blockailla tarpeen vaatiessa yms.

4 snapcaster magea on aika paljon varsinkin kun et muita fiksuja efektejä hänelle tarjoa kuin 2x dismember ja 4x manaleak. Jos haluaa näitä tosiaan pelata 4 niin melkei kannattais miettiä timely reinforcements / midnight haunting maindeck esim tai jotain muuta mielellään tietenkin instant tavaraa.

Ongelmana vaan ettei valkoisella ole oikein mitään hyvää joka toimii näitten kanssa instant speedillä ja sinisellä esim vapor snag tai muut halvat instant speed laput eivät ole erityisen ihmeellisiä. Sorcery speedilläkin pelattavat laput ovat tietenkin ok, mutta menettää paljon valueta jos vuorosi pelaus on snapcaster into ponder ja annat vihun tehdä mitä haluaa vuorollaan varsinkin tälläisessa tempoon perustuvassa pakassa.

Poissa Karppa

Vs: Saint Blade (UW)
« Vastaus #6 : 28.09.11 - klo 13:38 »
Juu se 25 olisi landeissa hyvä saavuttaa jotenkin. Jos 2 Inkmothia yrittää tuohon sisällyttää, onko 4 väritöntä manaa asioita sotkeva ?

Tuo 4 Snapcasteria oli itselläkin se mietinnän aihe. Kortti muuttuu vahvemmaksi vasta sidetyksen jälkeen. Tuosta voisi mahdollisesti sen yhden tiputtaa ja lisätä landin. Toki eihän tälle tarvitse välttämättä sitä flashbackkia saada, vaan voi pelata vihun endiin ja omalla vuorolla on se miekalla ajelija. Toki ei lennä.


Mikä hyviin instantteihin tulee olemaan niin...
Jos Artifactit tulee olemaan iso osa syntyvää metaa (ja miksipä ei olisi). Voisiko Steel Sabotage tulla olemaan hyvä kortti ? Snapcaster ihan mieluusti tätä kuitenkin pyörittelee. (Wurmcoilit/Miekat/Shrinet/Podit)

Tätä olen jo nyt pitänyt sidellä muutamaa kappaletta ja on jo osoittanut toimivuutta. Toki tämäkin niin paikallisesta metasta riippuvainen. Parhaimmillaanhan se olisi tilanne jossa bouncaat Artifactin, Snapcasterin pelaat ja countteroit sen uudelleen tulevan. Manaa vaatii kuitenkin vain neljä.

-1 Snapcaster Mage
+1 Inkmoth Nexus

Poissa roussih

Vs: Saint Blade (UW)
« Vastaus #7 : 28.09.11 - klo 15:54 »
Landeja cawbladessa pelattu sitä 26 ennen joista 4 oli tectonic edge ja 2 inkmoth nexusta. Sidelle oli laitettu jopa extra land, koska nopein tapa hävitä mirror tai controllille oli missata land drop. Ei mitenkään pitäisi haitata 2 moorland haunt kanssa manabasea.

Snapcasterin pelaaminen instant goblin pikerina on todella huonoa value:ta ja kannattaisi melkein vähentää näitten määrä vaikkapa 2:een jos ei muuta käyttöä keksi. Myöskään ei ole järkeä pelata mainissa jos vasta siden jälkeen toimii.

Lainaus
Parhaimmillaanhan se olisi tilanne jossa bouncaat Artifactin, Snapcasterin pelaat ja countteroit sen uudelleen tulevan. Manaa vaatii kuitenkin vain neljä.

4 manalla ja 2 kortilla yhden artifactin tuhoaminen on kyllä todella kaukana parhaimmuudesta.

Parempi kortti miekkoja / tempered steel / podia vastaan olisi joko divine offering tai revoke existence, joista revokella pääsee posauttelemaan vihun o-ringejä ja tempered steel. Divine offering auttaa jonkin verran myös pysymään hengissä esim temppu terästä vastaan sekä tietty estämään miekkahittejä osumasta. Deckeille jotka ei pelaa miekkoja stony silence vois olla kans ihan jees sidelappu.

Poissa Karppa

Vs: Saint Blade (UW)
« Vastaus #8 : 28.09.11 - klo 16:49 »
Snapcasterin pelaaminen endiin pelkkänä miehenä ja saamalla miekka ajelut on minuta kyllä ihan hyvä profit. Mitään muuta instant tyyppistä ajelijaa kun ei tämän tyyppiset deckit pidä yleensä sisällä. Toki voidaan sanoa että Inkmoth ja Moorland Haunt tekisivät sulle sen miekkamiehen, mutta näihin vastustaja pystyy varautumaan jättämällä sen blokkerin pystyyn.

Ja en sanonut että vasta siden jälkeen toimii, vaan että on vahvempi. Onhan tuolla mainissakin ruokaa sille.

Toki Divine Offering ja Revoke Existence ovat hyviä kortteja ja löytyvät mahdollisesti sideltä metan selventyssä. Kuitenkaan Steel Sabotagen tuoma suojelus omille miekoille on hyvä. Nämä 3 korttia kuitenkin käyttäytyvät niin eri tavoilla riippuen tilanteista. Joskus joku toinen olisi ehkä ollut parempi.

4 manalla ja 2 kortilla yhden artifactin tuhoaminen ei ole parhautta, mutta ehkä ajattelin tätä toisella tapaa ja mietin että myös muuta profittia syntyy siinä sivussa. Onhan sulla se Piker pöydässä tai saat vastustajan pelaamaan "tyhjän" vuoron. Tällöin toki tuo Steel Sabotage tapahtuisi endiin, ite pelaat oman vuorosi ja 3 manalla katkot kun tulee uudestaan.