Kuten aiemmin tuli lupailtua, tässä hieman kuvailtu korttivalintoja.
Voittokeinot
- Planeswalkerit
- Oath of Druids -kombo
- Thopter + Sword -kombo
Oath paketti tulee todennäköisesti muuttumaan, mutta lähdin testaamaan seuraavilla miehillä:
- Emrakul, the Aeons Torn => paras mies ajamaan, loistavat protectionit ja saa sufflattua graven
- Sphinx of the Steel Wind => toiminut aggroa vastaan mahtavasti, evaasiot ja protectionit tekevät erittäin vaikean poistaa
- Empyrial Archangel => kaataa aggron ja on vaikea poistaa shroudin vuoksi, ei ehkä riittävän vahva game ender
- Iona, Shield of Emeria => romuttaa monet pakat ja on miellyttävän kokoinen lihas evaasiolla, melko hyvin suojattu poistolta, kun valitsee värin oikein
Tekisi mieli kokeilla Blightsteel Colossusta, mutta se vaan melko haavoittuva exilelle. Toinen optio olisi Progenitus. Frost Titan on tässä seurassa liian heikko. Gaea's Blessing on sisällytetty vain Oathin takia, koska pari peliä tullut hävittyä itsensä millaamiseen. Kai tuolla efektillä voi hätätilanteessa muutakin tehdä.
Thopter -kombo on vaan niin hyvä ja helppo koota, että se piti sisällyttää jo periaatteesta. Giftsin bännäämisen jälkeen hakeminen muuttui aavistuksen hitaammaksi.
Planeswalkerien (sekä ulos jätettyjen potentiaalisten) perustelut:
- Jace, the Mind Sculptor => auto include
- Garruk Wildspeaker => auttaa Winter Orbin kanssa luvattomasti, tekee blockereita ja fiksaa manoja
- Ajani Vengeant => tappaa aggron ja tukee relevantisti + ja ulti abilityillään stax teemaa
- Elspeth, Knight-Errant => tekee tokeneita, (ulti on maukas, mutta harvemmin pääsee toteuttamaan). Päädyin tähän Tirelin sijaan, koska manan halvempi ja + ability tekee tokeneita
- Gideon Jura => finisheri, tarjoaa tarvittaessa poistoa ja kontrolloi kenttää aggroa ja utility miehiä vastaan
- Tezzeret the Seeker => aivan mauton tutorikone, joka tuottaa manaa untäppäämällä manakiviä. voi myös tarvittaessa finishata
- Liliana Vess => lisätutori, joka voittaa pelejä, jos ei poisteta
Ulos jääneet
- Karn Liberated => ei riittävästi valueta mana costiin nähden, sopisi toisaalta teemaan, mutta ei vaan mahtunut sisään
- Elspeth Tirel => irrelevantimpi kuin halvempi painoksensa
- Tezzret, Agent of Bolas => voi osua huti liian monella abilityllä, sweepit nakertaa tehokkuutta, joskin ok ulti.
Lisäcreaturena, selviytymiskeinona ja tarvittaessa finisherinä Batterskull on toiminut paremmin kuin hyvin. Sanoisin, että paljon Wurmcoilia parempi tässä pakassa ja life on melkoisen arvokasta monissa aggrokkaammissa matchupeissa. En halunnut sisällyttää Wurmcoilia, koska se olisi sotkenut Oathin pyöräyttelyä. Batterskull on tutoroitavissa ja pelattavissa halvemmalla. Lisäksi on turvassa monilta omilta wratheilta.
Awakening Zone ja Bitterblossom tarjoavat ruokaa Smokestackille ja auttavat stabiloimaan aggroa vastaan. Monet sweepit, jotka pyyhkivät lihat ja läänit mennessään ovat sen verran arvokkaita pelata, että Zonen antama mana on osoittautunut useinkin relevantiksi.
Varsinaisia stax kortteja olen vähentänyt alkuperäisestä buildista, koska jo listattu määräkin on toiminut riittävästi. Toisinaan joutuu pelaamaan enemmän kontrollina, mutta osa perinteisistä lukoista ja jarruista ei vaan oikein ole jaksanut.
Manan lukottamiseen päädyin Winter Orbiin ja Trinisphereen. Static Orb jarrutti itseänikin liikaa ja Rising Waters ei vaan mahtunut, vaikka voisi kokeilla. Lisäksi molemmat sisällä olevat jarrut on helpompi tutoroida kuin enchantmentit. Smokestack vaatii vähän tilanteen hallintaa ennen järkeää saumaa pelata, mutta olen pääsääntöisesti pitänyt pahvista ja kuuluu nyt jo teeman puolesta sisään. Ei ole ihan aina vakuuttanut tosin, jos opponentti on ehtinyt saamaan paremman boardin jollain vippaskonstilla.
Lihaksia vastaan Propaganda, Ghostly Prison ja Collective Restraint ovat varsin riittäviä. Aggro voi heittää hanskat tiskiin yleensä minkä tahansa jäädessä pöytään poistamatta. Crumbling Sanctuary, Kor Haven ja Maze of Ith auttavat myös selviämään vihollisen lihaksistosta.
Ländisweeppejä on sisällytetty 6 kappaletta. Määrä on oikein sopiva, mutta saattaisin kaivata vielä Ravages of Waria jonkun kalliimman option tilalle. Yleensä peli on taputeltu, kun pääsen sweeppaamaan. Valuen puolesta Devastation / Wildfire efektit ovat käytännössä win, jos yksikin planeswalker on ehtinyt tiskiin. Pakka luottaa melko rankalla kädellä ländisweeppien ohella myös wrath -efekteihin ja parhaisiin mahdollisiin täsmäpoistoihin. Sweeppien lukumäärä onkin korkea 16. Määrä on revisioiden välillä pysynyt melko vakiona, joskin muutamia pahveja (mm. Damnation) olen tiputellut pyrkiessäni saamaan pakan ensisijaisesti UW väreille, jossa on splashinä loput. Punaisen rooli kasvaa end gamea kohti, joten siellä esiintyy tuplamanoja vaativia, mutta vihreän ja mustan osalle olen karsinut parhaan kykyni mukaan. Tekee pakasta stabiilimman. Poistojen valttiässänä on toiminut EE, joka on helppo tutoroida (Tezzeret, Tolaria West, Fabricate + muut tutorit) ja saadaan pyörimään vaikka Academy Ruinsin kanssa mukavasti.
Laputuksen määrää olen revisiokierrosten mukana vakaasti kasvattanut hyvällä tuloksella. Aiempi versio meni topdeck modeen aivan liian nopeasti ja hävisi siihen. Nykyisellään jaksaa huomattavasti paremmin. Kaikki korttivalinnat eivät välttämättä ole ihan loppuun saakka hiottuja vielä. Idea on taas pelata kaikki parhaat tutorit ja halvat hyvät laputukset.
- Sensei's Divining Top => autoinclude
- Brainstorm => 10 fetchin kanssa parhautta
- Preordain => imho parempi kuin Ponder
- Regrowth => vähän random.. voisi tehdä tilaa Ponderille
- Tainted Pact => toinen Demonic Tutor
- Sylvan Library => rekursiota topille
- Demonic Tutor => autoinclude
- Fabricate => niin paljon hyviä fakseja, että kokeilen tätä. voisi olla joku muukin kortti
- Intuition => testissä, tähän saakka pelkkää plussaa. Käytännössä aina hakenut kasan good stuffia enkä komboja.
- Fact or Fiction => instant speed nosto, tässä ei vaan voi jäädä tappiolle.
Nostoissa olen kiinnittänyt huomiota kevyeen mana costiin (ei tuplia) ja nopeuteen.
Manabase koostuu lähinnä peruskaurasta mm. dualit (työn alla hommata loput alkuperäiset) ja fetchit. Shokkidualeja on tarkoitus pelata lähinnä UWr väreille. Punaisen osuus on testissä, josko ei olisi välttämätön. Manakivien kanssa prioriteetti oli samainen väriyhdistelmä sekä any color kivet. Riittävän vakaasti toiminut tähän saakka. Worn Powerstone on tähän mennessä ainoa ehkä, jonka voisi tarvittaessa korvata. Korkealla faksimäärällä Glimmervoid on City of Brass ilman drawbackia; Loistava kortti.
Comboa vastaan dekki lienee melko hampaaton ellei ehdi räjäytellä pöytää ja rikkoa manabasea riittävän vauhdikkaasti. Oma meta tosin muokkaa vahvasti anti-aggro linjalle. Otan mieluusti vastaan ehdotuksia kuinka selviytyä myös muista matchupeista kunnialla.