Heipä hei,
tämän raportin kirjoittaminen hieman venyi, kunnes Joona sai toimitettua minulle videomateriaalin tapahtumasta ja pääsin kertaamaan sen kautta tuntemuksiani. Tarinan lähtökohdat on jossain vuosien takana, jolloin Aarne Halen minulle tuntemattomasta syystä otti haasteen vastaan ja yritti syödä 10 suklaapatukkaa 12 minuuttiin. Hän tällöin suoriutui tästä haasteesta sekunnilleen tavoiteaikaansa ja on useita kertoja haastanut ihmisiä kokeilemaan samaa. Kuulemma Hannu Vallin, Ville "nugetti" Schalin ja joku shoppiheebo ovat tätä yrittäneet, mutta epäonnistuneet siinä surkeasti. Virallisiksi patukoiksi kisaan on valikoitunut 2 Twixiä, 2 Kismettiä, 2 Marsia, 2 Snickersiä sekä 2 vapaavalintaista patukkaa näistä, mutta ne eivät saa olla samat.
Ville Schalin on ottanut vedon siitä, että pystyy syömään 50 McNugettia yhdellä kertaa. Kaksikymmentäjotain kohdalla mies jätti leikin kesken

Omat rajalliset syömiskykyni tuntien sekä hyvin yllytysherkkänä olen jo pitkään miettinyt haasteen toteuttamista ja lopulta se taisi olla Barcelonan GP:llä helmikuussa, kun "pienessä" humalassa sanoin ääneen murskaavani tämän haasteen. Sopivaa tilannetta ei meinannut millään löytyä tai aina vähintään keksin jonkun hyvän tekosyyn, ettei tarvinnut haastetta suorittaa, mutta Tukholman GP:llä päätin ryhdistäytyä ja lunastaa lupaukseni. Tässä välissä myös ennätys oli käyty laittamassa uusiksi Christian Tuomen toimesta, 9 min 30 s. Pieni ylimääräinen haaste tuo vain lisää mielekkyyttä suoritukseen, mutta toisaalta se myös vankisti uskoani 12 minuutin alituksen olevan pala kakkua.
Ennen suorituksen alkua Svante ja Aarne yrittää useamman kerran saada mua dokaamaan. Pysyn kuitenkin tiukkana ja lähden herättelemään sisäistä eläintäni vajaan tunnin juoksulenkillä. Meen seuraamaan Svanten ja Aarnen humaloitumista ja edelleen he yrittävät saada minut juomaan. Pysyn kovana, I got work to do.
Vihdoin hannu soittaa ja sovitaan suorituspaikaksi GP-siten aula. Tässä vaiheessa hän myös kertoo, että minun vapaavalintaiset patukkani ovat sitten Twix ja Mars, kun muuta ei ole tarjolla. Kiva miina! Twixi on ihan ok, mutta Kismet on noin kilometrin helpommin syötävä kuin helvetin kova Mars. Mitä pienistä, eiköhän tää silti ole pässäriä.
GP:n viimeinen kierros oli juuri päättynyt ja yllättäen yht'äkkiä olikin 20-30 henkeä kerääntynyt rinkiin katselemaan, mitähän täällä tapahtuu. Kysyn saako patukat avata valmiiksi. Ei kuulemma saanut. Tosin Joose ystävällisesti kertoi minulle, ettei suoritus varmasti jää wrappereiden avaamisesta kiinni. Viimeiset betsit yleisössä ja all set. Eiköhän syödä!
Ain't beautiful!Olin analysoinut Marsin ja Snickersin vaikeiksi patukoiksi niiden jämäkän rakenteen takia, joten päätin aloittaa Twixistä. Ensimmäinen meni heittämällä alas ja siirryin Kismetin kimppuun. Aarne oli varoitellut Snickersin pähkinöiden hajoittavan kurkun, joten säästelin niitä myöhäisemmäksi. Koitin myös alkupuolella Marsia, ja se osoittautuikin selvästi haastavammaksi kuin Twix tai Kismet. Päätänkin tässä vaiheessa, että vedän suklaita sekaisin, jotta saisin suussa olevan massan rakennetta hieman kevyemmäksi. Ajantaju katoaa täysin, kun yrittää keksiä parasta tapaa saada suklaat kurkusta alas. Hieman yllättäen Hannu sanoo, että on kaksi minuuttia mennyt ja olen jo lähes puolessa välissä patukoissa. Tosin vaikeita patukoita oli jäljellä suhteessa enemmän kuin tähän asti.
Tässä vaiheessa olin jo varma, että ennätykset tulee menemään uusiksi. Vauhti tosin alkoi odotetusti hidastumaan, kun alas tungettavan suklaan massa alkoi Marsien ja Snickersien ansiosta olemaan jäykempää. Jouduin juomaan enemmän ja käyttämään enemmän aikaa massan työstämiseen suussa. Kuitenkin missään vaiheessa ei ollut ongelmia, etteikö suklaat menisi alas ja pysyisi siellä. Viimiset suklaat suuhun, niiden jauhaminen nielaistavan kokoiseksi palloksi ja suu tyhjä. Kello pysähtyy aikaan 6 minuuttia ja 48 sekuntia! Rehellisesti sanoen ennen suoritusta en uskonut näin kovaan aikaan. Huh, eipä tämä kovin fiksua puuhaa ole, mutta kaikkea sitä on kokeiltava. Katsomossa oli myös ruotsalainen äiti poikansa kanssa. Äiti ei ollut ihan varma voiko pojan antaa katsoa tämänlaista toimintaa, mutta uteliaisuus vei kuitenkin voiton ja he olivat jääneet seuraamaan suoritusta. Toivon pojan katselleen lajia ihailevasti ja ryhtyvän tämän innoittamana ammattilaiseksi suklaan syönnissä.
Myönnettäköön, ettei tullut mentyä enää illalliselle tämän jälkeen. Pitkään olin pidättäytynyt kiusauksista, joihin Svante ja Aarne oli yrittänyt minua yllyttää jo pitkin iltaa. Enää en pystynyt. Hej servitör! Kan vi få fem Long Island Iced Tea, tack.