Poromagia

Kirjoittaja Aihe: sylvan library + dredge  (Luettu 11407 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa jupu_

sylvan library + dredge
« : 29.03.12 - klo 23:54 »
Todd anderssonin artikkelissa kerrottiin tästä, ja rupesinkin itse miettimään miten tämä toimii enkä kyllä ymmärtänyt yhtään. Kertoisitteko miten sylvan library toimii dredgen kanssa?

Poissa Rancid-

Re: sylvan library + dredge
« Vastaus #1 : 30.03.12 - klo 00:34 »
Dredge on replacement effect, joka korvaa kortin nostamisen sillä, että pakan päältä laitetaan kortteja gravelle X kpl ja otetaan dredge-lappu gravelta käteen. Jos päätät käyttää Sylvan Librarya, saat korvata 0-2 kpl näistä ylimääräisistä nostoista dredgaamisella, kunhan gravella on kyseisen kortinnoston tapahtuessa dredge-kortti ja dekissä tarpeeksi ruopattavaa.

Tämän jälkeen mennään "If you do.." -osioon. Tässä kohtaa valitaan kaksi tällä vuorolla nostettua korttia ja valitaan niiden kohdalla joko a) maksan 4 lifeä tai b) laitan tuon kortin pakan päälle. Dredge korvaa kortin nostamisen jollain muulla, joten dredgestä tulleita kortteja ei tässä vaiheessa voi valita. Toisin sanoen, jos olet korvannut kaikki tällä vuorolla tapahtuneet nostot dredgellä, et voi valita nostamistasi korteista yhtäkään, koska kädessäsi ei sellaisia ole. Et kuitenkaan joudu myöskään maksamaan lifeä, joten sait käytännössä ilmaiseksi kaksi lisädredgausta.

Sivuhuomiona mainittakoon, että Sylvan Library on aivan helvetin hirveä kortti sääntöjen kannalta, ja suunnilleen kaikissa erikoisemmissa skenaarioissa pelaajan pitäisi pyytää tuomari paikalle _ennen_ kuin jollain tietyllä vuorolla aletaan kikkailla Libraryn kanssa, koska se pitää kirjaa kaikista kyseisellä vuorolla nostetuista korteista.
« Viimeksi muokattu: 30.03.12 - klo 00:36 kirjoittanut Rancid- »
Lainaus
TES uses Ad Nauseam more often and ANT uses Past in Flames more frequently.

Poissa jupu_

Re: sylvan library + dredge
« Vastaus #2 : 30.03.12 - klo 09:22 »
Eli esimerkiksi highlanderissa tapahtuu vuoron alussa ancestrall vision niin saat valita kuudesta kortista mitkä laitan pakan päälle? Ehkä olisi ollut helpompaa tehdä librarystä mirriŽs guile jolla voi nostaa kortteja...

Poissa Nastaboi

Re: sylvan library + dredge
« Vastaus #3 : 30.03.12 - klo 10:01 »
Eli esimerkiksi highlanderissa tapahtuu vuoron alussa ancestrall vision niin saat valita kuudesta kortista mitkä laitan pakan päälle? Ehkä olisi ollut helpompaa tehdä librarystä mirriŽs guile jolla voi nostaa kortteja...

Kyllä vain, mutta muistakin pitää Visionista nostetut kortit selvästi erillään muista käsikorteista ennen kuin Sylvan on resolvattu loppuun.

Wizardsilla on ollut periaatteena saada vanhat kortit toimimaan mahdollisimman lähelle niihin alunperin painettua tekstiä. Koska Libraryssa lukee draw, se todella nostaa kortit.
Lainaus
[09:36] <Saimu> ei deckin tarvii voittaa nopeasti
Lainaus käyttäjältä: jkk
it's adorable when Sami Häggkvist's opponents think they have a good matchup. Because it never, ever is.
HW
OM

Poissa Rancid-

Re: sylvan library + dredge
« Vastaus #4 : 30.03.12 - klo 10:37 »
Kunnon matopurkinhan tästä saa auki esimerkiksi siten, että upkeepissa pelataan Brainstorm siten, että käsi ei tästä tyhjene, ja sen jälkeen pakka sekoitetaan esim. fetchaamalla ennen draw steppiin siirtymistä. Tämän kaltaisessa skenaariossa sitä tuomaria oikeasti tarvitaan paikalle tarkkailemaan Libraryn abilityn resolvaamista.
Lainaus
TES uses Ad Nauseam more often and ANT uses Past in Flames more frequently.

Poissa Masa88

Re: sylvan library + dredge
« Vastaus #5 : 31.03.12 - klo 11:02 »
Ihan vain mielenkiinnosta: Miten tuossa Rancidin kuvailemassa tilanteessa tulisi menetellä?
Deck lists and tournament results are like guns and killing people. The fact that you managed to kill somebody isn't proof that your gun is the best.

Poissa Polari

Re: sylvan library + dredge
« Vastaus #6 : 31.03.12 - klo 21:53 »
Ihan vain mielenkiinnosta: Miten tuossa Rancidin kuvailemassa tilanteessa tulisi menetellä?

Helpointa on pitää kyseisellä vuorolla nostetut kortit selvästi erillään muista käsikorteista kunnes Libraryn ability on resolvannut. Jos jostain syystä ei näin halua tehdä niin tuomari paikalle. Pelatessa vanhoja kortteja joilla tällaisia tilanteita tuppaa tulemaan on pelaajan itsensä vastuulla estää pelitilanteen hajoaminen. Jos tuossa Brainstorm-tilanteessa menee sekoittelemaan käsikorttejaan ja tuomari kutsutaan paikalle vasta jälkeenpäin niin runtuahan siitä tulee.
Twitch-kanava (ensisijaisesti Mega Man -speedrunausta)

Poissa Ravenousrane

Vs: sylvan library + dredge
« Vastaus #7 : 08.04.16 - klo 00:44 »
Hei pitäisi kysyä sillaista, kun jotenkin jäi kaivelemaan.

1.Jos siis ottaa librarystä ekana 2 lappua ja kolmannen päättää dredgettää, niin laitetaanko ne 2 korttia takaisin siihen päälle ennen
kuin dredgetetään vai sen jälkeen, kiitos.

2. Ja tuleeko eroa jos ekana dredgettää, ja sen jälkeen nostaa 2 korttia ja sitten laittaa ne takaisin tai maksaa kummastakin erikseen sen 4 lifee.
Tässä ainakin kortit jää pakan päälle, jos en ihan väärässä ole.

Poissa Yms

Vs: sylvan library + dredge
« Vastaus #8 : 08.04.16 - klo 07:32 »
Hei pitäisi kysyä sillaista, kun jotenkin jäi kaivelemaan.

1.Jos siis ottaa librarystä ekana 2 lappua ja kolmannen päättää dredgettää, niin laitetaanko ne 2 korttia takaisin siihen päälle ennen
kuin dredgetetään vai sen jälkeen, kiitos.

2. Ja tuleeko eroa jos ekana dredgettää, ja sen jälkeen nostaa 2 korttia ja sitten laittaa ne takaisin tai maksaa kummastakin erikseen sen 4 lifee.
Tässä ainakin kortit jää pakan päälle, jos en ihan väärässä ole.

1.Nostat kaksi lappua, dredgaat kerran, päätät mitä teet nostamillesi lapuille.

2. Libraryn resolvaamisen kannalta ei ole väliä minkä korteista dredgaat.
« Viimeksi muokattu: 08.04.16 - klo 07:52 kirjoittanut Yms »
Lightning Bolt, when cast,
Deals three damage to target
Creature or player.

Poissa Frost

Vs: sylvan library + dredge
« Vastaus #9 : 08.04.16 - klo 11:24 »
Jos pöydässä on samaan aikaan Sylvan Library + Howling Mine tai Phyrexian Arena niin miten toimitaan?

Poissa Samsson

Vs: sylvan library + dredge
« Vastaus #10 : 08.04.16 - klo 11:40 »
Jos pöydässä on samaan aikaan Sylvan Library + Howling Mine tai Phyrexian Arena niin miten toimitaan?

Phyrexian Arena triggeröi Upkeepissä, joten sen antama kortti nostetaan aina ennen Sylvan Library triggeriä.

Howling Mine + Sylvan Library combo riippuu siitä kenen kontrollissa Howling Mine on.
Jos molemmat kuuluu aktiiviselle pelaajalle, saa hän päättää missä järjestyksessä hän ne haluaa resolvata.
Jos Howling Mine kuuluu vastustajalle, resolvataan Howling Mine nosto ensin.

Poissa Frost

Vs: sylvan library + dredge
« Vastaus #11 : 08.04.16 - klo 11:51 »
Jos pöydässä on samaan aikaan Sylvan Library + Howling Mine tai Phyrexian Arena niin miten toimitaan?

Phyrexian Arena triggeröi Upkeepissä, joten sen antama kortti nostetaan aina ennen Sylvan Library triggeriä.

Howling Mine + Sylvan Library combo riippuu siitä kenen kontrollissa Howling Mine on.
Jos molemmat kuuluu aktiiviselle pelaajalle, saa hän päättää missä järjestyksessä hän ne haluaa resolvata.
Jos Howling Mine kuuluu vastustajalle, resolvataan Howling Mine nosto ensin.

Mutta pointtina, että vaikka Phyrexian Arena tapahtuu upkeepissä, niin se on silti sillä vuorolla nostettu kortti, joten eikö se kortti lukeudu noihin Sylvan libraryn "choose two cards in your hand drawn this turn" kortteihin, eli sekin täytyy pitää erillään muista käsikorteista koska myös sen saa pistää takaisin deckin päälle?

Oiskohan ollu tuossa syksyllä Leka Champseilla, kun judge kutsuttiin paikalle, kun haluttiin kysyä miten Sylvan Library interaktio toimii, jos sen omistaja cyclaa upkeepissa/ennen drawia cycliländin ja nostaa siitä kortin, jolloin judge sanoi että se cyclaamisesta nostettu kortti laitetaan myös erilleen aikaisemmista käsikorteista ja sen voi päättää laittaa takaisin pakan päälle sylvan libraryn triggeristä?

Howling Mine + Sylvan Library (molemmat kortit eri pelaajien hallussa) olen saanut jossain taannoissa GER Highlander -turnauksesa judgelta rulingin joka oli muistaakseni about "nostat neljä päällimmäistä korttia kerralla ja voit laittaa niistä 2 takas, tai ottaa niistä kahdesta 4lifelossii per kortti jos nostaa käteen"?

Poissa luma

Vs: sylvan library + dredge
« Vastaus #12 : 08.04.16 - klo 12:09 »
Jos pöydässä on samaan aikaan Sylvan Library + Howling Mine tai Phyrexian Arena niin miten toimitaan?

Phyrexian Arena triggeröi Upkeepissä, joten sen antama kortti nostetaan aina ennen Sylvan Library triggeriä.

Howling Mine + Sylvan Library combo riippuu siitä kenen kontrollissa Howling Mine on.
Jos molemmat kuuluu aktiiviselle pelaajalle, saa hän päättää missä järjestyksessä hän ne haluaa resolvata.
Jos Howling Mine kuuluu vastustajalle, resolvataan Howling Mine nosto ensin.

Mutta pointtina, että vaikka Phyrexian Arena tapahtuu upkeepissä, niin se on silti sillä vuorolla nostettu kortti, joten eikö se kortti lukeudu noihin Sylvan libraryn "choose two cards in your hand drawn this turn" kortteihin, eli sekin täytyy pitää erillään muista käsikorteista koska myös sen saa pistää takaisin deckin päälle?

Oiskohan ollu tuossa syksyllä Leka Champseilla, kun judge kutsuttiin paikalle, kun haluttiin kysyä miten Sylvan Library interaktio toimii, jos sen omistaja cyclaa upkeepissa/ennen drawia cycliländin ja nostaa siitä kortin, jolloin judge sanoi että se cyclaamisesta nostettu kortti laitetaan myös erilleen aikaisemmista käsikorteista ja sen voi päättää laittaa takaisin pakan päälle sylvan libraryn triggeristä?

Howling Mine + Sylvan Library (molemmat kortit eri pelaajien hallussa) olen saanut jossain taannoissa GER Highlander -turnauksesa judgelta rulingin joka oli muistaakseni about "nostat neljä päällimmäistä korttia kerralla ja voit laittaa niistä 2 takas, tai ottaa niistä kahdesta 4lifelossii per kortti jos nostaa käteen"?

Kyllä, mikä tahansa samalla vuorolla nostettu kortti tulee pitää erillään muista, kunnes Sylvan Libraryn ability on kokonaan resolvattu.

Poissa Frost

Vs: sylvan library + dredge
« Vastaus #13 : 08.04.16 - klo 12:55 »
Kyllä, mikä tahansa samalla vuorolla nostettu kortti tulee pitää erillään muista, kunnes Sylvan Libraryn ability on kokonaan resolvattu.

Tämä selvää.

Toivottavasti ei mene aivan turhaksi saivarteluksi, mutta kuten ylempänä todettu ja livenäkin moni murissut, niin Sylvan Library on näin jälkiviisaana nykypäivän MtG:ssä pirun typerästi ja kömpelösti toimiva kortti. Useimmat ihmisethän tuntuu pelaavan/resolvaan kortin abilityn ikään kuin se toimisi samalla tavalla kuin Sensei's Divining Top tai Mirri's Guile, mutta siitä saa katsomisen jälkeen myös 4lifellä nostaa lisää kortteja. Eli jos se olisi "look", ei "draw" niin kaikki olisi helpompaa.

Koska Sylvan Libraryn antamat ylimääräiset nostot tai ne samalla vuorolla aikaisemmin nostetut kortit tulee pitää erillään muista; niin kiinnostaisi vielä bonusinfona tietää, että onko tämä vain maalaisjärjellä todettu looginen tapa (koska muuten ei voisi tietää tai luottaa mitkä oli niitä tällä vuorolla nostettuja käsikortteja) hoitaa asiat huonosti suunnitellun ja vaikean kortin kanssa vai perustuuko se johonkin sääntöpykälään? Sylvan Libraryn omissa Rulingeissa Gatherissa ei ainakaan mainita sitä korttien pitämistä erillään muista käsikorteista. Ja onko kortin nostamisen eli "drawing card" määritelmä edelleen: "A player draws a card by putting the top card of his or her library into his or her hand." Tarkoitetaanko kädellä nyt pelaajan fyysistä kättä, vai juuri sitä että nostettu kortti koskettaa niitä muita aikaisempia käsikortteja? Eli onko tässä Sylvan Libraryn kömpelössä poikkeustapauksessa, tavallaan hetken aikaa pelaajalla kaksi "erillistä" kättä, sillä vuorolla nostetut ja sitä ennen nostetut kortit erillisessä kasassa?

Kortin toiminta ja sen kanssa pelaaminen on selvää, kiinnostaisi vaan tietää näitä pieniä nyansseja ja ykstyiskohtia vielä tuomareilta. Kiitos ja anteeksi siitä. :)

Turnaustilanteessa on toki mahdollista usein kutsua se tuomari paikalle auttamaan vaikeissa tilanteissa, mutta Sylvan Library kun on suosittu Lekassa, GER Highlanderissä ja Commanderissa, jotka kaikki on myös suosittuja "kansanvormaatteja" mitä lätkitään keittiönpöydillä ja pubeissa - jolloin tuomaria ei ole auttamassa/korjaamassa kun kortilla pelataan väärin.

Poissa luma

Vs: sylvan library + dredge
« Vastaus #14 : 08.04.16 - klo 13:29 »

Toivottavasti ei mene aivan turhaksi saivarteluksi, mutta kuten ylempänä todettu ja livenäkin moni murissut, niin Sylvan Library on näin jälkiviisaana nykypäivän MtG:ssä pirun typerästi ja kömpelösti toimiva kortti. Useimmat ihmisethän tuntuu pelaavan/resolvaan kortin abilityn ikään kuin se toimisi samalla tavalla kuin Sensei's Divining Top tai Mirri's Guile, mutta siitä saa katsomisen jälkeen myös 4lifellä nostaa lisää kortteja. Eli jos se olisi "look", ei "draw" niin kaikki olisi helpompaa.

Erittäin hyvin sanottu siellä perällä.

Lainaus
Koska Sylvan Libraryn antamat ylimääräiset nostot tai ne samalla vuorolla aikaisemmin nostetut kortit tulee pitää erillään muista; niin kiinnostaisi vielä bonusinfona tietää, että onko tämä vain maalaisjärjellä todettu looginen tapa (koska muuten ei voisi tietää tai luottaa mitkä oli niitä tällä vuorolla nostettuja käsikortteja) hoitaa asiat huonosti suunnitellun ja vaikean kortin kanssa vai perustuuko se johonkin sääntöpykälään? Sylvan Libraryn omissa Rulingeissa Gatherissa ei ainakaan mainita sitä korttien pitämistä erillään muista käsikorteista.

Kyseessä on vain maalaisjärjellä todettu looginen tapa hoitaa asiat huonosti suunnitellun ja vaikean kortin kanssa.

Lainaus
Ja onko kortin nostamisen eli "drawing card" määritelmä edelleen: "A player draws a card by putting the top card of his or her library into his or her hand." Tarkoitetaanko kädellä nyt pelaajan fyysistä kättä, vai juuri sitä että nostettu kortti koskettaa niitä muita aikaisempia käsikortteja? Eli onko tässä Sylvan Libraryn kömpelössä poikkeustapauksessa, tavallaan hetken aikaa pelaajalla kaksi "erillistä" kättä, sillä vuorolla nostetut ja sitä ennen nostetut kortit erillisessä kasassa?

Pelaajalla on edelleen vain yksi käsi, mutta osa sen korteista pidetään asioiden helpottamiseksi erillisessä pinossa.

Lopuksi vielä lainaus Toby Elliottin artikkelista, jossa käsitellään Hidden Card Errorin corner caseja:
Lainaus käyttäjältä: telliott
Sylvan Library
That’s not a real card.

Poissa Ravenousrane

Vs: sylvan library + dredge
« Vastaus #15 : 08.04.16 - klo 14:29 »
Hei pitäisi kysyä sillaista, kun jotenkin jäi kaivelemaan.

1.Jos siis ottaa librarystä ekana 2 lappua ja kolmannen päättää dredgettää, niin laitetaanko ne 2 korttia takaisin siihen päälle ennen
kuin dredgetetään vai sen jälkeen, kiitos.

2. Ja tuleeko eroa jos ekana dredgettää, ja sen jälkeen nostaa 2 korttia ja sitten laittaa ne takaisin tai maksaa kummastakin erikseen sen 4 lifee.
Tässä ainakin kortit jää pakan päälle, jos en ihan väärässä ole.

1.Nostat kaksi lappua, dredgaat kerran, päätät mitä teet nostamillesi lapuille.

2. Libraryn resolvaamisen kannalta ei ole väliä minkä korteista dredgaat.
Eli jos draw stepillä on vain 1 dredgetettävä kortti, niin ekana nostetaan 2 korttia sit dredge (jos menisi uusi dredge) myöhäistä dredgettää uudelleen, kun on jo laput kädessä, jonka jälkeen laitetaan 2 korttia takaisin jos ei niistä makseta.

Eli jos on vain 1 dredge kortti draw stepillä (gravella), ei voi koskaan tupla dredgettää vaikka niitä menisi gravelle lisää (drew stepin aikana)?

Edit: Jos on dredge kortti gravella voitko nostaa kortteja yksitellen, joten näet ne ennen kuin dredgaat
Esim. nostat kortin 1, sit 2, sit 3 (tai tilalle dredge). dredgaamiseenhan toi ei vaikuta kerran kumminkin ne kortit jotka nostat menee aina siihen päälle dredgaamisen jälkeen.
« Viimeksi muokattu: 08.04.16 - klo 14:38 kirjoittanut Ravenousrane »

Poissa luma

Vs: sylvan library + dredge
« Vastaus #16 : 08.04.16 - klo 14:37 »
Eli jos draw stepillä on vain 1 dredgetettävä kortti, niin ekana nostetaan 2 korttia sit dredge (jos menisi uusi dredge) myöhäistä dredgettää uudelleen, kun on jo laput kädessä, jonka jälkeen laitetaan 2 korttia takaisin jos ei niistä makseta.

Eli jos on vain 1 dredge kortti draw stepillä (gravella), ei voi koskaan tupla dredgettää vaikka niitä menisi gravelle lisää (drew stepin aikana)?

Kortinnostot tapahtuvat aina yksi kerrallaan, eli jos dredgetät ensimmäisen nostetun kortin ja toinen dredge-kortti menee gravelle, voit toisella nostolla dredgettää uudelleen.

Poissa Ravenousrane

Vs: sylvan library + dredge
« Vastaus #17 : 08.04.16 - klo 14:41 »
Eli jos draw stepillä on vain 1 dredgetettävä kortti, niin ekana nostetaan 2 korttia sit dredge (jos menisi uusi dredge) myöhäistä dredgettää uudelleen, kun on jo laput kädessä, jonka jälkeen laitetaan 2 korttia takaisin jos ei niistä makseta.

Eli jos on vain 1 dredge kortti draw stepillä (gravella), ei voi koskaan tupla dredgettää vaikka niitä menisi gravelle lisää (drew stepin aikana)?

Kortinnostot tapahtuvat aina yksi kerrallaan, eli jos dredgetät ensimmäisen nostetun kortin ja toinen dredge-kortti menee gravelle, voit toisella nostolla dredgettää uudelleen.
Eli onko mahdollista tehdä 2 tavalla.
A) joko dredgetät ekan ja laitat 2 seuraavaa korttia pakan päälle (joten ne mitä näet dredgen jälkeen säilyy)
B) jos haluat ekana nostaa 2 ja sitten päätät dredgettää (jollain näet 2 korttia mitkä varmasti päätyy gravelle)

Poissa Yms

Vs: sylvan library + dredge
« Vastaus #18 : 08.04.16 - klo 15:04 »
Eli onko mahdollista tehdä 2 tavalla.
A) joko dredgetät ekan ja laitat 2 seuraavaa korttia pakan päälle (joten ne mitä näet dredgen jälkeen säilyy)
B) jos haluat ekana nostaa 2 ja sitten päätät dredgettää (jollain näet 2 korttia mitkä varmasti päätyy gravelle)

Mahdollisia optioita ovat
 1. nosto-nosto-nosto
 2.dredge-nosto-nosto
 3.nosto-dredge-nosto
 4.nosto-nosto-dredge
 5.nosto-dredge-dredge
 6.dredge-nosto-dredge
 7.dredge-dredge-nosto
 8.dredge-dredge-dredge.
 
Monta dredgausta on mahdollista siis vain jos pöntössä on tarpeeksi dredge-kortteja.

Kaikissa näistä yhteistä on se, että vasta kaikki kolme nostoa suoritettuasi suoritetaan Sylvan Libraryn jälkimmäinen osa, eli jo nostetut kortit eivät voi joutua pönttöön.
Lightning Bolt, when cast,
Deals three damage to target
Creature or player.

Poissa freedfromthereal

Vs: sylvan library + dredge
« Vastaus #19 : 21.04.16 - klo 16:22 »
Tähän aiheeseen liittymätön lisäkysymys: pitäisikö Rancidin nimen alla olla teksti "L1-tuomari" vai onko hänellä joku erioikeus sääntökysymyksiin vastaamiseen sääntöpalstalla?
"It's that moment of dawning comprehension I live for."
- Hobbes, Calvin and hobbes

Poissa Rancid-

Vs: sylvan library + dredge
« Vastaus #20 : 21.04.16 - klo 16:24 »
Mulla oli leveli vielä vuonna 2012.
Lainaus
TES uses Ad Nauseam more often and ANT uses Past in Flames more frequently.