Ihan samalla lailla sitä Crypticiä pystyy kalsatelemaan ennen ja jälkeen sääntömuutoksen, nyt vain AP pystyy tekemään asioita mielekkäästi BoC.
Kaikkiin muutoksin liittyy aina pientä hämmennystä, tapaan "Ai näinkö se nykyään toimii" ja niin sitä opitaan uudet säännöt. Sama ruljanssi on aina sääntömuutosten kohdilla; viimeisimmäksi sunnuntaina prellussa pelatessani vastapelaaja oli ajatellut uuden mulliogintisäännön toimivan siten, että saa aina aloituskäden pitämisen jälkeen tehdä Scry 1. Tämänkin kanssa varmasti vielä ihmetellään pitkät tovit, mutta lopulta sanoisin tämän muutoksen tekevän pelistä mukavamman pelin kaikille (paitsi niille, jotka yrittävät kalastella vihuja pelaamaan "väärin").
Tämä nyt ei vaan pidä paikkansa. Ennen ei pystynyt kalastelemaan, koska prioriteettijärjestys meni AP -> NAP. Nyt menee NAP -> AP, jolloin AP:lla on viimeinen sana, ja NAP joutuu ensin päättämään haluaako castia crypticciä kun AP ei ole vielä jounut tekemään päätöstä manlandin aktivoimisesta. Ennen:
AP: Combat?
NAP: Ok
AP: Aktivoisin mutavaultin
NAP: meni jo
Nyt:
AP: Combat?
NAP: (joutuu tässä vaiheessa jo päättämään täppääkö vihutiimin, vaikka AP:lle on vielä menossa prioriteetti) sanoo Ok
AP: Aktivoi mutavaultin (koska NAP olisi castinyt crypticin jos sellainen olisi ollut)
Tuo on kyllä totta, artikkelissakin mainittiin juurikin että tätä reunatapausta ei saatu tällä muutoksella parhaaseen mahdolliseen muotoon.
Unfortunately, you just can’t have everything. Among the things you’d ideally like to accommodate:
....
(#3) It needs to prevent the active player from forcing the non-active player to act first when they shouldn’t have to (relevant for Mutavault/Cryptic Command scenarios)
....
This gets us everything above except for #3 (you can bait priority now, though not if the non-active player is very careful), #8 (the double pass can, and technically always does, happen) and it’s arguable whether we achieved shortness. It’s not the cleanest approach, but it’s compatible with how people actually play the game and minimizes the gotchas. Wordy but invisible is an acceptable outcome!
Tuleeko tästä jonkin GP:n finaalin ratkaiseva sääntötekninen seikka kun NAP on kahdessa lifessä/Mutiksella ajamisesta tulee letaalit? Mahdollisesti. En kuitenkaan usko tämän vaikuttavan peleihin liian usein - ja jos vaikuttaa, asia varmasti korjataan myöhemmin. Sääntömuutos teki monesta hölmöltä AP:lle tuntuneesta tilanteesta järkevämmän, mutta jätti NAPlle aukon, jossa vaaditan
1. Instant, joka täppää creatureja
2. Minkä vaan instant-speedillä peliin saatavan kavun(kavut)
3. Letaalit jotka johtuvat kys. kavusta.
Nämä kuulostavat aika harvinaisilta tapauksilta -
Inkmoth Nexusen kanssa voi Modernissa mennä ehkä enemmän päivä pilalle täysin ymmärrettävistä syistä - mutta pidän tätä sen verran harvinaisena mahdollisuutena että mielummin pidän uuden säännön kuin palaan vanhaan.
Ellei sitten Infectistä/roboista tule täysin rikkinäisiä mutta en nyt usko....