Tuttua kauraaHoplaa taasen. Pitivät jonkun PTQ:n Safessa, jonne piti lähteä, vaikka kuskinakkiin pistetty suomen Mestari foldasikin suunnitelmansa. Ei hätää, väännetään herätystä pari tuntia speksattua aiemmaksi, heitetään aamulla kaurapuurot naamaan ja hypätään 6.55 bussilla kohti 11.00 alkavaa eventtiä. Kuulostaa naurettavan fiksulta jo nyt, vai mitä? Sleeper-techin mestari Roope Oksanen ehti tällä kertaa herätä ajoissa, ja heti toisella yrittämällä myös bussiin. Valtterikin oli siellä, mutta se ei onneksi kiinnosta ketään.
Bussimatkan aikana jakelin pojille lähemmäs sata korttia lainaan ja kirjoitutin dekkilistat kerrankin ajoissa. Bussimatkalla viihdettä eri muodoissa tarjosivat random mehustelut foorumin karmabongoilla ja muilla ihmiselämä-nimisen kerrostalon B-rapun asukkailla. Joista puheen ollen pari riviä taaksepäin oli joukko tämän universumin rasittavimpia kiekkopissiksiä, joille kuskin suorittamat paikan nimi kuulutukset tuottivat suunnatonta hämmennystä. Jos Kannelmäki kuulostaa Kanamäeltä, lienee se sopiva asuinpaikka näille elämän suuressa pokeripelissä kakkosseiskalla siunatuille.
Enää ei naurata45 pelaajan turnauksessahan mahdollisuus pairautua toisen tamperelaisen kanssa on aika pieni, eikö niin? Etenkin jos meitä on paikalla vain kolme? No vitut. Reporter pairasi heti alkuun näin:
R1 - Roope Oksanen (Heartbeat)
Hnmm, konpo Mirrori. Ihanuutta. Ekassa pelissä mietitään ja pohditaan puolin ja toisin, voiko yrittää pyöriä. Lopulta teen muuvini ja pistän Idealia suuhun, mutta Roopella on Remand. No perhana, pelataan sitten hardcast Confinement. Tähän taas tulee vastauksena Giftsiä, jonka splittaan kuulemma ainoalla tavalla, jolla Roope voi voittaa. Oon niin pro.
Tokassa pelissä teen nopean Idealin Chant-backupilla ja Roope foldaa Dovescapeen.
Kolmosessa aika loppuu tasan samalla hetkellä, kun pelaan suojaamattoman Idealin. Roope kaivaa ja etsii ja hitsaa, muttei löydä counteria. Ihan hyvä näin, koska ajan loppuessa tässä vaiheessa pelaan itse enää tasapelistä. Dovescape riittää siihen.
0-0-1
Reporter jatkaa henkilökohtaista ristiretkeään mua vastaan näin:
R2 - Valtteri Wallden (Affinity)
Vittu GG. Ei jeesuksen mummo ja kaikki muut taruolennot, mitä järkeä mun on lähteä jonnekin Helsinkiin pelaamaan tamperelaisia vastaan? Ois ihan hyvin voitu hoitaa nää casual-pelaamiset vaikka TTY:llä. No, joka tapauksessa onnistun pyörimään molemmissa peleissä vuoroa Valtteria nopeammin, ensin Idealin ja sitten Confinement+Form-hardcastin turvin. Valtterilla oli kakkospelissä saumat viedä multa kolme Pentad Prismiä Therapyn flashbackilla, mutta ei oikein pystynyt arvaamaan, että nostan Confinementin juuri sopivasti ja käsikorttien määrä on niinkin relevanttia.
1-0-1
Naapuripöydässä joku Viron sankari on tuuttaillut dekkilistansa kanssa jotain ihan käsittämätöntä; ilmeisesti sen oli kirjoittanut joku muu kuin pelaaja itse, eikä tätä prosessia (ihanaa et..NYT JUMALAUTA LOPPUU NE PASILA-JUTUT! -järjen ääni) oltu tietenkään suoritettu automatkalla vaan hirveässä kiireessä minuutti ennen turnauksen alkua. Hyvä pojat, kyllä tekin vielä opitte.
R3 - Kim Leino (Dredge)
Vastustajan vitoseen mulligoinnista aiheutuva ilo vaihtuu ahdistukseen, kun ykkösvuorolla pöytään tulee City of Brass ja Putrid Imp. Joudun vähän kyseenalaisesti käyttämään Burning Wishini Vindicateen, jolla päädyn teurastamaan ainoaksi ländiksi osoittautuneen Cityn, kun Kim pelaakin toisen discard-outletin ja lisäksi heti ensimmäinen dredge osuu Bridgeen. Kimin ruoppaukset ampuvat jatkuvasti hutia mistään käyttökelpoisesta, joten Confinement ja sen perään tehty Ideal hoitavat pelin kotiin.
Toiseen peliin otan mukaan 7 vihakorttia sivulankulta. Aloituskädessä on Tormod's Crypt ja edellytykset nopeahkoon pyörähdykseen. Kim luonnollisesti aloittaa pelaamalla Needlen Cryptiin. Kiva. Onneksi beatdown ei ole kovinkaan nopeaa, ja vaikka Kim saa Therapyllä Idealini, onnistun löytämään Topilla uuden. Leyline ja Confinement tiskissä Kim luovuttaa.
2-0-1
Matsin jälkeen tajuan, että mun olisi pitänyt arvata vastustajan pakkavalinta, mies kun on tälle foorumille kirjoitellut dredgestä ylistäviä sanoja. Itse en PTQ:ssa dredgellä pelaisi, koska dekki on vähän kuin lasikanuuna: tulivoimainen, mutta hauras. Samaan aikaan viereisessä pöydässä pyörii ilmeisesti kokonaan foilattu Shared Fate -dekki. Siististi cool, sanoisi joku. Minä en.
R4 - Esko Virri (BR Goblins)
Häviän nopanheiton ensimmäistä kertaa tänään ja mulligoin vielä varmuuden vuoksi viiteen. Seiskan kädessä kun oli Form, Dovescape ja yksi ländi, kutosen kädessä molemmat Dovescapet ja yksi ländi. Viisi korttia olivat Lotus, täppiländi, fetsi, Prism ja Ideal. Kuulemma ihan hyvä alkukäsi siis. Virri ehtii saada mut kymmeneen ja ensi vuoron tapon tiskiin, kun tapahtuu kombonpyörimisliikehdintää. Confinement-Hondenista pääsisi vielä läpi Flaring Painilla, mutta otan tämän mahdollisuuden pois Dovescapella.
Toisessa pelissä ei juuri nokka tuhise.
Esko: Hovel, Prospector
Minä: täppiländi
Esko: Mountain, Prospector ajaa, prowlataan Earwig Squad ja otetaan ihan väärät kortit pois
Minä: täppiländi
Esko: Blood Moon
Minä: skuup in disgust
Kolmospelissä tapahtuu samoja asioita kuin ensimmäisessä, mutta hitaammin. Chanttailen ja Confinementaan itselleni lisävuoroja ja saan Idealin pelattua viimeisenä käsikorttinani. Honden tiskiin ja homma pakettiin.
3-0-1
R5 - Markus Valori (MonoR Burn)
Tää matchup on mulle ilmeisen suosiollinen, mutta vähänkään huonommasta kädestä burn.dec rankaisee armotta. Voitin 2-1 pyörittyäni toisessa pelissä tyhjää Topista ja kahdesta fetsiländistä huolimatta.
4-0-1, ID vikalta kierrokselta: 4-0-2
Swissin voitto on ehdottomasti positiivinen yllätys, odotin pakalta jossain määrin heikompaa esitystä. No, en valita. Roope psyykkaa mua voittamaan, mutta itse olen epäileväinen etenkin kahdella suunnalla pyörivän Death Cloud -dekin suhteen. Vastaan voisi periaatteessa tulla pelkkää aggroa, mutta se vaatisi aika hemmetin hyvää tuuria muiden matsien tulosten osalta.
QF - Markus Valori
Tällä kertaa en pyöri tyhjää. Markus katsoo kuitenkin pelimiehen elkein loppuun asti, unohtaisinko vaikka discardata Confinementille kortin.
SF - Jari Inkinen (Gifts Rock)
Inkinen pelaa nopean Hierarchin, Deedaa multa Prisman ja Primal Commandaa täppiländin kuuseen hakien samalla Witnessin. Gaddock varmistaa, etten ehdi mitenkään pyöriä ajoissa ja norsu tuuttaa mut piiloon.
Kakkospelissä saan kyllä Idealin aikaan, mutta Inkinen pelaa responssina Giftsin ja hakee Genesis, Stomphowler, Witness, Therapy. Anti-enchantment-engine on siis pyörähtämässä kivasti käyntiin. Laitan Genesiksen ja Stomphowlerin käteen ja haen Confinementin. Formit viuhuvat pakasta pöytään ja saman tien gravelle parin vuoron ajan, kun Jarin enchantment-vihat pyörivät ja mun on pakko pitää tiskissä kahta "et voi hyökätä" -vehjettä, etten häviä yhden hajoamiseen.
Mokaan lopulta jossain määrin hakiessani kolmannen Formin Dovescapen sijasta. Jari tietenkin topdekkaa Profane Commandin ampuen oman Stomphowlerinsa pois ja Sakuran tiskiin. Varmuuden vuoksi mokaan vielä uudestaan, enkä hae seuraavalla Idealillani Hondenia tuomaan Confinementille lisäkaasua. Mitään varsinaista merkitystä tällä ei enää ole, sillä en voi enää voittaa Jarin rikottua kolmannenkin Formin.
Auraura urkeneeFinaalin aikana tapahtuu jännittäviä asioita: Heikkilä pelaa karoot iloisesti päin Vindicatea, jättää uhraamatta ainoan miehensä (Baloth) vastauksena Shriekmawiin ja tekee niin pienen Cloudin, että Inkisellä on joka vuoro varaa käyttää Genesistä ja nostaa Shriekmaw käteen tappamaan vastustajan Garruk-tokeni. Nice finals.
Pelillisen tason huimatessa päätä sillä väärällä tavalla keskityin mehustelemaan Johannan kanssa pöydällä lojuneen Lost Auramancersin mauttomuudella. Herkullinen vara-Ideal ja minkä hyvänsä vastustajan pahin painajainen on tämä mauton laite. Jotenkin tästä saadaan vedettyä viittaukset Sawyerin, Locken ja Jackin kautta Jack Baueriin, jolloin harmitellaan ettei Auramancers ole teemaan sopivasti statseiltaan 2/4. Paitsi jos sillä on Skullclamp ja numerot switchataan jotenkin.
Johanna kilahtaa lopullisesti, kun mehustelen 24-teemaan sopivasti Oaken Brawlerilla ajamisen mauttomuudella, sillä kun pääsee lyömään kakkosnelosella lankulla päähän. Tämä herättää rouva tuomarin taiteelliset vaistot, jonka seurauksena syntyy nykytaiteen mestariteos Turkuun joen äärelle eksyneistä Aura-mancereista. Aurajokeen onnistuu hukkumaan tietenkin myös Auratog. Joo, oltiin vissiin vähän väsyneitä. %)
Paluumatkalla mehusteltiin Roopen kanssa mauttomilla Heartbeat-pelauksilla (hello and 8x Moment's Peace vs. Affinity), mauttomilla Ideal-pelauksilla (tittidii, hardcastaanpa samalla vuorolla 2of Confinementin ja 1of Hondenin) ja Inkisen pelitaidoilla. Aura-jutut jatkuivat myös ainakin Aurificationin muodossa. Onnittelut vaan miehelle ansaitusta voitosta, näin koko topkasin aikana häneltä tasan yhden selkeän pelivirheen. Toivottavasti nähdään Hollywoodissa

Terveiset myös minimela-Lauralle, Aurajuuston ystäville ja Anja
KauraSnellmanille (paska ämmä btw).
ps. Laskekaapa huviksenne montako kertaa raportissa esiintyy sana aura.