Poromagia

Kirjoittaja Aihe: You may play X ja Suspend (Magus of the Future)  (Luettu 3482 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa kolatatti

Jos pelissä on vaikka tuo uusi Magus of the Future, tai Future Sight, ja pakan päälimmäinen kortti on vaikkapa Ancestral Vision niin voiko Ancestral Visionin suspendata siitä? Suspendissahan lukee että "Rather than play this card from your hand, you may pay X Mana and remove it from the game with four time counters on it. At the beginning of your upkeep, remove a time counter. When the last is removed, play it without paying its mana cost. It has haste."

Tällä perusteella päättelisin itse että Suspendit voi pelata vain kädestä. Mutta mikä on virallinen kanta?
EHLO you say? I'm interested...

Poissa Polari

Vs: You may play X ja Suspend (Magus of the Future)
« Vastaus #1 : 24.04.07 - klo 16:37 »
Lyhyesti - kortteja voi suspendaa ainoastaan kädestä.

Ja jonkin verran off-topiccina, keywordien tarkkaa toimintaa ei kannata hirveän pitkälle arvailla reminder texteistä, joiden tarkoitus on ainoastaan kertoa kortissa lyhyesti mitä ability tekee. Joissain erikoisissa kulmatapauksissa ne saattavat jopa olla harhaanjohtavia. Esim. tähän kysymykseen reminder text tarjoaa ainoastaan ainoastaan kolmea sanaa jotka eivät reminder textin luonteesta johtuen ole edes kovin luotettavia, kun taas comprehensive rulesin sääntöteksti vastaa kysymykseen selkeämmin, luotettavammin, ja vieläpä parissa eri kohtaa:

502.59 Suspend

  • 502.59a Suspend is a keyword that represents three abilities. The first is a static ability that functions while the card with suspend is in a player's hand. The second and third are triggered abilities that function in the removed-from-the-game zone. "Suspend N-[cost]" means "If you could play this card from your hand, you may pay [cost] and remove it from the game with N time counters on it. This action doesn't use the stack," and "At the beginning of your upkeep, if this card is suspended, remove a time counter from it," and "When the last time counter is removed from this card, if it's removed from the game, play it without paying its mana cost if able. If you can't, it remains removed from the game. If you play a creature spell this way, it gains haste until you lose control of the spell or the permanent it becomes."
  • 502.59b A card is "suspended" if it's in the removed-from-the-game zone, has suspend, and has a time counter on it.
  • 502.59c Playing a spell as an effect of its suspend ability follows the rules for paying alternative costs in rules 409.1b and 409.1f-h.

En nyt halua tällä kieltää ihmisiä kysymästä asioita jotka löytyvät myös säännöistä - kaikkihan sieltä löytyy kun tarpeeksi etsii - lähinnä sain kysymyksestä sellaisen vaikutelman että tässä on reminder textiä yritetty tulkita enemmänkin ja tuli mieleen kirjoittaa asiasta. Eli jos kysymys ei helposti ratkea niin katsokaa oikeita sääntötekstejä (jotka keywordeille löytyvät suht helposti) tai kysykää suosiolla, älkää yrittäkö etsiä vastausta paikasta jossa sitä ei välttämättä edes ole.
Twitch-kanava (ensisijaisesti Mega Man -speedrunausta)

Poissa mob

Vs: You may play X ja Suspend (Magus of the Future)
« Vastaus #2 : 04.08.08 - klo 14:33 »
Vuoden Wanha, mutta mietin että parempi kysyä tässä kuin aloittaa uutta ketjua.

Eli siis pystyykö suspendata instanttina, esimerkiksi pystynkö suspendaamaan riftboltin vastustajan endissä, jolloin seuraavalla upkeepillä riftbolt resolvaisi ? Onko eroa sillä, kun suspendattavan kortin tyyppi vaihtelee sorcerystä instanttiin ? Ohjeista en löytänyt kohtaa, jossa tätä käsiteltäisiin, vain sen että suspendaaminen ei käytä stackia mutta kun ilmeisesti creaturen kääntäminen face-up joka special action siis ohjeiden mukaan noudttaa samanlaista kaavaa kuin suspendaaminen voi tapahtua instana ? Vai olenko tässäkin väärässä ?

Poissa duracel

Re: You may play X ja Suspend (Magus of the Future)
« Vastaus #3 : 04.08.08 - klo 14:41 »
Suspendaaminen ei käytä stackia, mutta se ei tarkoita, että sitä voisi käyttää milloin vaan haluaa. Voit suspendata kortin, jos voisit pelata sen. Sinulla pitää siis olla priority ja useimmiten pitää olla oman vuorosi main phase, koska suspendattavat kortit ovat creatureja ja sorceryitä.

Edit: Ja lisätään nyt noihin ehtoihin se, että stackki pitäisi olla tyhjä, jos noita haluaa suspendaille. Esimerkiksi Teferin ollessa pelissä muuttuu homma, koska creature-korteillasi on nyt flash. Voit siis suspendailla niitä aina kun sinulla on priority.

~jari
« Viimeksi muokattu: 04.08.08 - klo 14:52 kirjoittanut duracel »
Tätä se dementia teettää. Ei dementia! Ei, ei vaan dementia. Sanoinko mä sen dementian taas? Ei dementia vaan väsymys. Väsymystä tarkoitin. Meni sanat sekasin, kun on tämä dementia. Ei dementia ole minulla! Väsymys on vaan. Väsymys ja dementia. Jumalauta!