Tämmöisen taannoin kyhäsin kun tajusin, että Chameleon Colossus ja Spawnwrithe ovat hyviä kortteja:
Dekkilista 14.9.2008:Lihat:
4 x
Chameleon Colossus4 x
Briarhorn4 x
Spawnwrithe4 x
Tarmogoyf4 x
Wickerbough ElderVehkeet:
4 x
Garruk Wildspeaker4 x
Call of the Herd4 x
Chalice of the Void2 x
Umezawa's JitteManat:
4 x
Ancient Tomb4 x
City of Traitors10 x
Forest4 x
Elvish Spirit Guide4 x
Chrome MoxEli perinteikästä chalice-aggroa tällä kertaa vihreänä versiona. Blood Mooneja meillä ei ole, Armageddoneita emme halua, pelatkaamme siis Garrukkia, colossusta ja Spawnwrithea.
Aggro-plään toimii hyvin. Ekan vuoron Spawnwrithe syö lifet hyvin nopeasti jos pääsee kerrankin läpi. Colossus lyö vaan helvetin lujaa. Garruk mahdollistaa kaikkea epäreilua kuten kakkosvuoron colossuksen -> kolmosvuoron overrun + colossuspumppaus. Briarhorn on curveen hyvin sopiva liha/trikki. Jos ei säälistä halua heti lyödä turpaan, kelpaa aloittaa myös kombinaatiolla jarru -> beats.
Mietinnän alla/testissä olevia muita kortteja:
Snakeform: Harvinaista herkkua: vihreä poisto joka cantrippaa. Kenties enemmän sidemateriaalia. Niittaa mm. dreadnoughtit.
Might of Oaks: Aggrompaa lähestymistapaa tukeva pumppu.
Matchup-analyysia seuraa kun pääsen kurmoottamaan useampia dekkejä vastaan. Testiseuraa siis kaivataan. Seuraavanlaiset dekit ajattelin käydä läpi:
Landstill, eri variaatiot
Storm-kombo
RB-Goblinit
Threshold, eri variaatiot
Dragon Stompy
Armageddon stax
BWG-deed-dekki
High tide, koska se on paras
Dredge
WW aka Death&taxes
Päivitystietoja:
25.8.08: Stonewood Invocationit vaihtuivat Call of the Herdeiksi
26.8.08: Trinispheret pois, tilalle Spawnwrithe ja 2 x Krosan Grip. Sideboardin raakile.
19.9.08: Pakka muokattu stabiiliin muotoon.
Perusasioita dekistä:Dekin manabase suosii spellejä, jotka maksavat 2G, 3G ja 2GG tai vastaavat määrät väritöntä manaa. Tämän määrän manaa saa verraten helposti tuplamanaländeillä sekä chrome moxilla tai spirit guidella, mieluiten ensimmäisellä vuorolla. Ykkösvuorolla pelataan yleensä chalice ykkösellä, Spawnwrithe, CotH tai manojen salliessa garruk tai colossus. Näitä halvemmat spellit on tarkoitus sulkea chaliceilla pois häiritsemästä. Poikkeuksina jitte ja tarmo, joita nyt vain kannattaa pelata. Yhden mana spellejä ei pelata, sillä pakka haluaa joka pelissä pelata chalicen ykkösellä. Eli ei Rancoreita.
Kaksi vihreää manaa garrukia ja colossusta varten on helppo tuottaa, varsinkin hetkellisesti ESG:llä. Garrukin kanssa manasta ei pitäisi enää olla pulaa. Ancient Tombin kanssa 2GG on helpompi saada käyttöön kuin City of Traitorsin. Tällä on yleensä väliä vain colossuksen kanssa jos pumppumanaa ei jää käyttöön. Joskus myös toistuva 2 pataan tombista voi koitua kohtaloksi.
Yleensä hakkaaminen keskittyy joko tokeneilla ajamiseen tai vaihtoehtoisesti colossuksella lyömiseen. Colossus tuplataan aina kun mahdollista. Jos se ei auta, pelataan manoilla lisää lihaa.
Korttivalintoja:Manabase koostuu hyväksi haivatusta stompymanasetistä:
4 Ancient Tomb
4 City of Traitors
10 Forest
4 Chrome Mox
4 Elvish Spirit Guide
Tuplalääneillä skipataan turhat ykkös- ja kakkosdropit ja pelataan sen sijaan ykkösvuorolla jotain kolme, jopa neljä maksavaa. Tästä ei sen enempää sanottavaa. Joskus harvoin ESG:t voi pelata pöytään lyömään kahta päähän.
4 Chameleon Colossus: Suurin mies mihin dekki pystyy. Kolossi lopettaa pelin lyhyeen ja väistää mustat miehet sekä poistot. Garrukin ja Briarhornin kanssa lyö monesti yli kymmentä ihan vain huvikseen. Näitä haluaa pelata settiä, sillä joka pelissä haluaa kolossin pöytään.
4 Spawnwrithe: Kortti, jonka vuoksi tykkään dekistä niin paljon. Spawnwrithe on aivan mauton, mutta sen manacost tekee siitä liian hitaan oikeastaan mihinkään muualle. Helppo pelata ekalla vuorolla ja voittaa jälkeläisineen pelin jos siihen ei löydy vastausta nopeasti. Parhaita ykkösvoron droppeja, sen jälkeen ei niin kova. 4 kappaletta on hyvä määrä.
4 Tarmogoyf: Vihreän pieksupakan perusjannu. Miksipä ei?
4 Briarhorn: Briarhornin ensisijainen tehtävä oli pumpata Spawnwrithe blokkaajien läpi, mutta 6/6-yllätysblokkaaja ajaa monesti poiston virkaa. Bonuksena evoke tappaa Bridge from Belowit.
4 Wickerbough Elder: Erittäin hyvin toiminut utility-mies. Manacost on sopiva, lyö kohtalaista lämää ja sivussa tuhoaa ongelmallisia permanentteja. Toiminut niin hyvin, että päätyi neljänä kappaleena mainiin.
4 Chalice of the Void: Perusjarru. Voidaan pelata huoletta yhdellä tai kahdella napilla. Ja pitääkin pelata.
4 Garruk Wildspeaker: Pommi. Tekee tuplaläänien kanssa hurjia juttuja, taikoo miehiä, toimii myös lopettajana. Aloituskädessä Garruk ja joku muu pommi lupaa hyvää. Jos käsi näyttää siltä että kakkosvuorolla saa Garrukin pöytään, on ihan ok aloittaa peli forest, go. Garruk tuottaa reilut manat. Neljä on ainoa oikea määrä.
4 Call of the Herd: Tämä on vähän kyseenalainen slotti. Periaatteessa CotH on loistava. Manacost on juuri sopiva ja 3/3-norsut ovat ihan jees. Silti tuntuu että kaipaisin enemmän potkua. Jos keksin jotain tykimpää, se tulee todennäköisesti näiden tilalle.
2 Jitte: ..jotta norsuista olisi johonkin. Jittehän tunnetusti voittaa pelejä.
[jatkuu..]