Poromagia

Kirjoittaja Aihe: Vihreä chalice-aggro  (Luettu 10898 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Hopo

Vihreä chalice-aggro
« : 22.08.08 - klo 11:26 »
Tämmöisen taannoin kyhäsin kun tajusin, että Chameleon Colossus ja Spawnwrithe ovat hyviä kortteja:
Dekkilista 14.9.2008:
Lihat:
4 x Chameleon Colossus
4 x Briarhorn
4 x Spawnwrithe
4 x Tarmogoyf
4 x Wickerbough Elder

Vehkeet:
4 x Garruk Wildspeaker
4 x Call of the Herd
4 x Chalice of the Void
2 x Umezawa's Jitte


Manat:
4 x Ancient Tomb
4 x City of Traitors
10 x Forest
4 x Elvish Spirit Guide
4 x Chrome Mox


Eli perinteikästä chalice-aggroa tällä kertaa vihreänä versiona. Blood Mooneja meillä ei ole, Armageddoneita emme halua, pelatkaamme siis Garrukkia, colossusta ja Spawnwrithea.

Aggro-plään toimii hyvin. Ekan vuoron Spawnwrithe syö lifet hyvin nopeasti jos pääsee kerrankin läpi. Colossus lyö vaan helvetin lujaa. Garruk mahdollistaa kaikkea epäreilua kuten kakkosvuoron colossuksen -> kolmosvuoron overrun + colossuspumppaus. Briarhorn on curveen hyvin sopiva liha/trikki. Jos ei säälistä halua heti lyödä turpaan, kelpaa aloittaa myös kombinaatiolla jarru -> beats.


Mietinnän alla/testissä olevia muita kortteja:

Snakeform: Harvinaista herkkua: vihreä poisto joka cantrippaa. Kenties enemmän sidemateriaalia. Niittaa mm. dreadnoughtit.
Might of Oaks: Aggrompaa lähestymistapaa tukeva pumppu.

Matchup-analyysia seuraa kun pääsen kurmoottamaan useampia dekkejä vastaan. Testiseuraa siis kaivataan. Seuraavanlaiset dekit ajattelin käydä läpi:

Landstill, eri variaatiot
Storm-kombo
RB-Goblinit
Threshold, eri variaatiot
Dragon Stompy
Armageddon stax
BWG-deed-dekki
High tide, koska se on paras
Dredge
WW aka Death&taxes

Päivitystietoja:
25.8.08: Stonewood Invocationit vaihtuivat Call of the Herdeiksi
26.8.08: Trinispheret pois, tilalle Spawnwrithe ja 2 x Krosan Grip. Sideboardin raakile.
19.9.08: Pakka muokattu stabiiliin muotoon.


Perusasioita dekistä:


Dekin manabase suosii spellejä, jotka maksavat 2G, 3G ja 2GG tai vastaavat määrät väritöntä manaa. Tämän määrän manaa saa verraten helposti tuplamanaländeillä sekä chrome moxilla tai spirit guidella, mieluiten ensimmäisellä vuorolla. Ykkösvuorolla pelataan yleensä chalice ykkösellä, Spawnwrithe, CotH tai manojen salliessa garruk tai colossus. Näitä halvemmat spellit on tarkoitus sulkea chaliceilla pois häiritsemästä. Poikkeuksina jitte ja tarmo, joita nyt vain kannattaa pelata. Yhden mana spellejä ei pelata, sillä pakka haluaa joka pelissä pelata chalicen ykkösellä. Eli ei Rancoreita.

Kaksi vihreää manaa garrukia ja colossusta varten on helppo tuottaa, varsinkin hetkellisesti ESG:llä. Garrukin kanssa manasta ei pitäisi enää olla pulaa. Ancient Tombin kanssa 2GG on helpompi saada käyttöön kuin City of Traitorsin. Tällä on yleensä väliä vain colossuksen kanssa jos pumppumanaa ei jää käyttöön. Joskus myös toistuva 2 pataan tombista voi koitua kohtaloksi.

Yleensä hakkaaminen keskittyy joko tokeneilla ajamiseen tai vaihtoehtoisesti colossuksella lyömiseen. Colossus tuplataan aina kun mahdollista. Jos se ei auta, pelataan manoilla lisää lihaa.

Korttivalintoja:


Manabase koostuu hyväksi haivatusta stompymanasetistä:
4 Ancient Tomb
4 City of Traitors
10 Forest
4 Chrome Mox
4 Elvish Spirit Guide

Tuplalääneillä skipataan turhat ykkös- ja kakkosdropit ja pelataan sen sijaan ykkösvuorolla jotain kolme, jopa neljä maksavaa. Tästä ei sen enempää sanottavaa. Joskus harvoin ESG:t voi pelata pöytään lyömään kahta päähän.

4 Chameleon Colossus: Suurin mies mihin dekki pystyy. Kolossi lopettaa pelin lyhyeen ja väistää mustat miehet sekä poistot. Garrukin ja Briarhornin kanssa lyö monesti yli kymmentä ihan vain huvikseen. Näitä haluaa pelata settiä, sillä joka pelissä haluaa kolossin pöytään.

4 Spawnwrithe: Kortti, jonka vuoksi tykkään dekistä niin paljon. Spawnwrithe on aivan mauton, mutta sen manacost tekee siitä liian hitaan oikeastaan mihinkään muualle. Helppo pelata ekalla vuorolla ja voittaa jälkeläisineen pelin jos siihen ei löydy vastausta nopeasti. Parhaita ykkösvoron droppeja, sen jälkeen ei niin kova. 4 kappaletta on hyvä määrä.

4 Tarmogoyf: Vihreän pieksupakan perusjannu. Miksipä ei?

4 Briarhorn: Briarhornin ensisijainen tehtävä oli pumpata Spawnwrithe blokkaajien läpi, mutta 6/6-yllätysblokkaaja ajaa monesti poiston virkaa. Bonuksena evoke tappaa Bridge from Belowit.

4 Wickerbough Elder: Erittäin hyvin toiminut utility-mies. Manacost on sopiva, lyö kohtalaista lämää ja sivussa tuhoaa ongelmallisia permanentteja. Toiminut niin hyvin, että päätyi neljänä kappaleena mainiin.

4 Chalice of the Void: Perusjarru. Voidaan pelata huoletta yhdellä tai kahdella napilla. Ja pitääkin pelata.

4 Garruk Wildspeaker: Pommi. Tekee tuplaläänien kanssa hurjia juttuja, taikoo miehiä, toimii myös lopettajana. Aloituskädessä Garruk ja joku muu pommi lupaa hyvää. Jos käsi näyttää siltä että kakkosvuorolla saa Garrukin pöytään, on ihan ok aloittaa peli forest, go. Garruk tuottaa reilut manat. Neljä on ainoa oikea määrä.

4 Call of the Herd: Tämä on vähän kyseenalainen slotti. Periaatteessa CotH on loistava. Manacost on juuri sopiva ja 3/3-norsut ovat ihan jees. Silti tuntuu että kaipaisin enemmän potkua. Jos keksin jotain tykimpää, se tulee todennäköisesti näiden tilalle.

2 Jitte: ..jotta norsuista olisi johonkin. Jittehän tunnetusti voittaa pelejä.





[jatkuu..]
« Viimeksi muokattu: 24.09.08 - klo 11:53 kirjoittanut Hopo »
IPU:lle tuli tosiaan heitettyä ääni ..... periaatteet suht kunnossa.

Poissa Akspee

Vs: Vihreä chalice-aggro
« Vastaus #1 : 22.08.08 - klo 14:07 »
Kauanko meni huomata että Colossus on hyvä? :)
Mutta itse asiaan, minun mielestä Snakeform voisi olla jopa maini kamaa, haluaisiko tehä pelata Rancoreja mainissa kun nuo isoimmat sedät eivät itse tramplea, vai onko se oikeasti tarpeen?
H/W - http://vaihdetaan.kapsi.fi/forums/index.php?topic=27734.0


"Tilaan urheilulehteä joten eiköhän se kerro, että tiedän todellakin mistä puhun."

Poissa JunioRcmf

Vs: Vihreä chalice-aggro
« Vastaus #2 : 22.08.08 - klo 14:25 »
Sword of Fire and Ice? Yleisesti hyvä kortti ja paljon parempi kuin Invocation.
Dosan the Falling Leaf tai City of Solitude sidelle controllia vastaan? Dosan on mies ja antaa käyttää abilityjä, mutta City estää abilitytkin ja on tälle pakalle ehkäpä helpompi castata.

Root Maze on hyvä kortti mahdollisesti sidelle. Todella tehokas kortti fetchejä ja Mokseja vastaan. Ongelmia tässä pakassa tällä kortilla kummikin on:
1. Pelaat itsekkin Kumimokseja
2. Chalice yhdellä estää tämän käytön (yleensä sidetetään kyllä Chalicen kanssa)
3. Hidastaa Trinisphereä
Silti tykkään kyseisestä kortista, joten päätin mainita sen.

Poissa Hopo

Vs: Vihreä chalice-aggro
« Vastaus #3 : 22.08.08 - klo 14:39 »
Kauanko meni huomata että Colossus on hyvä? :)
Mutta itse asiaan, minun mielestä Snakeform voisi olla jopa maini kamaa, haluaisiko tehä pelata Rancoreja mainissa kun nuo isoimmat sedät eivät itse tramplea, vai onko se oikeasti tarpeen?

Kolossi on krapulapaskaa paitsi just tässä dekissä (pl. elf.dec). Jos sitä ei saa kohtuuluotettavasti pöytään vuoroilla 1-2, on tarmo lähes aina parempi. Ja muilla manabaseilla moinen ei ihan helposti onnistu.
Chalice kusee Rancorin, niin myös Trinisphere.
Snakeform ei auta varsinaisesti voittamaan nopeasti ja on totaalisen kuollut joitakin dekkejä vastaan, joten en usko että se mainiin pääsee.

Harmonizea oon miettinyt mutta mieluummin pelaan enemmän miehiä kuin kortteja, joilla voi nostaa vähemmät miehet käteen.
IPU:lle tuli tosiaan heitettyä ääni ..... periaatteet suht kunnossa.

Poissa Hopo

Vs: Vihreä chalice-aggro
« Vastaus #4 : 22.08.08 - klo 15:01 »
Sword of Fire and Ice? Yleisesti hyvä kortti ja paljon parempi kuin Invocation.
Dosan the Falling Leaf tai City of Solitude sidelle controllia vastaan? Dosan on mies ja antaa käyttää abilityjä, mutta City estää abilitytkin ja on tälle pakalle ehkäpä helpompi castata.

Root Maze on hyvä kortti mahdollisesti sidelle. Todella tehokas kortti fetchejä ja Mokseja vastaan. Ongelmia tässä pakassa tällä kortilla kummikin on:
1. Pelaat itsekkin Kumimokseja
2. Chalice yhdellä estää tämän käytön (yleensä sidetetään kyllä Chalicen kanssa)
3. Hidastaa Trinisphereä
Silti tykkään kyseisestä kortista, joten päätin mainita sen.

Miekkaa on mietitty, mutta toistaiseksi olen minimoinut equipmentit ja pelaan niiden tilalla uhkia. Invocation on ollut monikäyttöinen, mistä sille plussaa. Välillä se on 5 päähän, välillä counterspell, välillä se päätyy moksiin. Dekin miehet lyövät kovaa jo valmiiksi.

Dosan ja City ovat mielestäni kehnompia kuin Choke, johon kontrollidekki voi tuurilla suoraan skuupata. City estää myös omat combat-trikit, mikä on pahasta. Briarhorn pelataan monesti vastustajan vuorolla ellei forcata Spawnwrithea läpi. Dosan on periaatteessa ihan ok mutta Choke on parempi. Dosan myös kusee Briarhornin.

Root Maze maksaa yhden, eli ei passaa tähän dekkiin. Ks. Rancor. Muuten se on kyllä mun suosikkijarru.
IPU:lle tuli tosiaan heitettyä ääni ..... periaatteet suht kunnossa.

Poissa Hopo

Vs: Vihreä chalice-aggro
« Vastaus #5 : 25.08.08 - klo 17:18 »
Dekkilistaa muokattu (Stonewood Invocationit vaihtuivat Call of the Herdeiksi, 1 Trinisphere ulos, 1 Spawnwrithe ulos, 2 x Wickerbough Elder sisään.)

Stonewood Invocation sai nyt väistyä, vaikka ikävä tuleekin. Briarhorn riittää Spawnwrithen pakottamiseen. Call of the Herdin tuplacastaus on hyvästä.
Otin listasta pois yhden Spawnwrithen, sillä omistan vasta kolme. Meanwhile kokeilen Wickerbough Eldereitä mainissa. Yleensä sille löytyy aina joku kohde ja vaikka ei löytyisikään, se lyö kuin paraskin norsu. Trinispherejen oikea määrä on varmaankin 2-3 mainissa, loput sidellä.

Chalice-aggrot tuppaavat kaatumaan Pernicious Deediin. Nykyisin runsaslukuisina mellastavat BGW-läjät voivatkin olla paha vastus. Tästä päästäänkin siden pohdintaan:
Vähänkään isommassa turnauksessa antaisin runsasta sideaikaa vihreän unohdetulle teh techille, Bindille. Pelasin Bindiä omassa Rock-tyyppisessä läjässäni viime-tänä vuonna sidellä lähinnä deed-mirroria varten. Luonnollisesti en pakalla sitten koskaan mirroriin joutunut. Bind kuitenkin kusauttaa deedin, kuin myös Engineered Explosivesin, mille tämä kokoonpano vaikuttaa runsaiden 0cc- norsujen ja -petojen sekä chalicejen ja moksien takia olevan haavoittuvainen. On huomattava että Pithing Needle toimii myös kummassakin tapauksessa. Bindin etuna on yllätysmomentti, pienempänä ansiona se cantrippaa.

Sinisemmät kontrollit ovat kokemusteni mukaan myös kehnohko matchup, näin ainakin edesmenneellä Dragon Stompylla. Vedalken Shackles kuitataan Pithing Needlellä, countterit puolestaan Leyline of Lifeforcella. Leyline tekee mulligoinnista yhtä helvettiä, mutta onneksi se oli sitä jo valmiiksi.

Kombodekeille ei mielestäni ole aiheellista slotteja uhrata. Neljä triniä ja chalicea yleensä riittää antamaan pieksijöille tarpeeksi aikaa.

Sideboard näyttäisi siis alkutekijöissään tältä:

4 x Leyline of Lifeforce
4 x Pithing Needle
3 x Bind
1x Trinisphere
1 x Jitte
+ 2 vapaata slottia
IPU:lle tuli tosiaan heitettyä ääni ..... periaatteet suht kunnossa.

Poissa Thalian

Vs: Vihreä chalice-aggro
« Vastaus #6 : 25.08.08 - klo 17:27 »
Onko Bind parempi kuin Krosan Grip? Grip kuitenkin rikkoo kaikki luettelemasi ongelmat ja vieläpä vastustamattoman nopeasti. Se on myös jonkin verran monikäyttöisempi kuin Bind.

Poissa mahonen

Vs: Vihreä chalice-aggro
« Vastaus #7 : 25.08.08 - klo 17:45 »
Myöskin vihreä aggro ilman berserkkiä on kuulemma kuraa. Okei okei. Berserk kusee Chaliceen. :( No voi käydä niin, ettet nosta Chalicea tai sitten vaan muutat pakan nimeksi "Vihreä berserk-aggro".

Poissa Hopo

Vs: Vihreä chalice-aggro
« Vastaus #8 : 25.08.08 - klo 22:46 »
Onko Bind parempi kuin Krosan Grip? Grip kuitenkin rikkoo kaikki luettelemasi ongelmat ja vieläpä vastustamattoman nopeasti. Se on myös jonkin verran monikäyttöisempi kuin Bind.
Gripistä ei ole apua deediä vastaan jos x=0 eikä mulla ole priorityä. Lategamessa x voi olla isompikin. Krosan grip on kyllä muuten sidekamojen aatelia. Tavallaan unohdin sen. Pitääkin etsiä 3 slottia tuolle.
IPU:lle tuli tosiaan heitettyä ääni ..... periaatteet suht kunnossa.

Poissa Hopo

Vs: Vihreä chalice-aggro
« Vastaus #9 : 26.08.08 - klo 10:16 »
Pakkaa jälleen muokattu. Tärkeimpänä Trinispheren jääminen pois mainista kokonaan. Tilalle tuli Spawnwrithen setitys sekä ykköstierin vihakortti, Krosan Grip.

Arvon tällä hetkellä kahden Gripin ja kahden Snakeformin välillä. Grip on kova, mutta Snakeform on legacyssa ehkä piirun verran harvemmin kuollut kortti. Wickerbough elderit puhuisivat myös Snakeformin puolesta, sillä mainissa on jo marginaalista artifaktivihaa.

Nyt näyttää siltä että jarrua on vain chalice-setin verran. Laittaisin mielelläni vielä moxiin menevää, vihreää jarrua dekkiin mutta ne ovat aika harvassa. Onko Choke mielestänne maindeck-materiaalia?
« Viimeksi muokattu: 26.08.08 - klo 10:36 kirjoittanut Hopo »
IPU:lle tuli tosiaan heitettyä ääni ..... periaatteet suht kunnossa.

Poissa Jaakkima

Vs: Vihreä chalice-aggro
« Vastaus #10 : 26.08.08 - klo 12:04 »
Onko Choke mielestänne maindeck-materiaalia?

ei ainakaan settinä, 2 voisi olla hyvä riippuen metasta.
Tilaan urheilulehteä joten eiköhän se kerro, että tiedän todellakin mistä puhun.

H/W

Poissa Srovex

Vs: Vihreä chalice-aggro
« Vastaus #11 : 26.08.08 - klo 12:44 »
Onko Choke mielestänne maindeck-materiaalia?

ei ainakaan settinä, 2 voisi olla hyvä riippuen metasta.

Ja suomen metassa se ei ole hyvä. (ainakin mitä olen tampereella ja helsingissä pelannut)
Sideltä se onkin aika murhaava.
So says S

H/W

Poissa JunioRcmf

Vs: Vihreä chalice-aggro
« Vastaus #12 : 26.08.08 - klo 17:17 »
Noh löytyy tälläiset "jarrut" vihreään:
Drop of Honey - vihreälle harvinaista olentojen poistoa, Chalice syö...
Elephant Grass - jarruttaa aggroa vastaan, Chalice syö tämänkin
Root Maze - asiasta puhuttu ylempänä
Eli kaikki mitä itselleni tuli mieleen kusevat suoraan Chalice ykköseen...
Sitten artinakeista löytyisi enemmänkin, mutta niitä ei Moksi voi syödä.

Olisko Troll Ascetic mahdollisesti pelattava kortti tässä pakassa?

Ground Seal on yksi ihan pelattava sidevastaus Dredgeen.

Poissa Nastaboi

Vs: Vihreä chalice-aggro
« Vastaus #13 : 26.08.08 - klo 17:20 »
Ground Seal on yksi ihan pelattava sidevastaus Dredgeen.

Ei ole.
Lainaus
[09:36] <Saimu> ei deckin tarvii voittaa nopeasti
Lainaus käyttäjältä: jkk
it's adorable when Sami Häggkvist's opponents think they have a good matchup. Because it never, ever is.
HW
OM

Poissa Hopo

Vs: Vihreä chalice-aggro
« Vastaus #14 : 26.08.08 - klo 17:47 »
Dredgeä vastaan on maindeckissä evokemiehet. Trinispherestä saattaa olla sidetyksen jälkeen hyötyä jos sen saa pelattua ajoissa (l. ekalla vuorolla.), sen jälkeen ichorid ei voi kuin dredgettää. Loaming Shamanit ovat hankinnassa, katson sitten oliskos niistä ainesta mainiin vai jäävätkö sidelle gravevihaksi. Väitän niiden olevan tässä pakassa Tormod's Cryptiä parempi vastaus hautatursutteluihin.

EDIT: Ground Seal ei tee ichoridia vastaan juuri mitään. Se sulkee yhden (1) kortin pois dredgen repertuaarista.
« Viimeksi muokattu: 26.08.08 - klo 17:49 kirjoittanut Hopo »
IPU:lle tuli tosiaan heitettyä ääni ..... periaatteet suht kunnossa.

Poissa Hopo

Vs: Vihreä chalice-aggro
« Vastaus #15 : 15.09.08 - klo 12:03 »
Syyskuun legacyssa viuhuttelin tyylikkäästi 2-2-1. Huonoja matchuppeja ei ollut, joten mielestäni dekki toimi ihan hyvin. Pelivirheitä vähentämällä record saletisti paranee, ja mulligointia olis taas  syytä treenata. Häviämäni breakfast-ottelun (1-2) olisin voinut helposti voittaa, mutta toinen peli kesti noin minuutin vastustajan viuhuessa kakkosvuorolla ennen kuin sain jarrua tiskiin. Sidetin myös tuolloin väärin kun en ottanut Trinispherejä sisään. Se oli tyhmää.

Tällä listalla mentiin. Garrukit ja Spawnwrithet jäivät setittämättä korttivajeen vuoksi:

4 x Chameleon Colossus
4 x Briarhorn
3 x Spawnwrithe
4 x Tarmogoyf
3 x Wickerbough Elder

3 x Garruk Wildspeaker
4 x Call of the Herd
4 x Chalice of the Void
2 x Umezawa's Jitte
3 x Snakeform

4 x Ancient Tomb
4 x City of Traitors
10 x Forest
4 x Elvish Spirit Guide
4 x Chrome Mox

Side
3 x Pithing Needle
1 x Loaming Shaman
2 x Trinisphere
3 x Tormod's Crypt
4 x Choke
1 x Wickerbough Elder

Matsit kirjottelen illalla kun pääsen muistiinpanojen ääreen. Mainittakoon kuitenkin, että kohtasin UW-landstillin, enchantress-aggron, breakfastin, (s)tasiksen ja ilmeisesti thresholdin, jonka värit jäivät näkemättä koska voitin liian nopeasti. Garrukit ja writhet suosittelen setittämään neljään kappaleeseen, alta voi ottaa pois yhden Wickerbough Elderin ja yhden Snakeformin. Elder oli erittäin kova valinta maindeckiin, ja sen nosto lämmitti aina mieltä. Snakeform oli turnauksen alisuoritutuja ja oli parhaimmillaan moxissa. Chameleon Colossus pitää pelit lyhyinä enkä niitä pelaisi alle setillistä.

Sidellä en koskisi Chokeen, Triniin enkä neuloihin. Muut ovat säädettävissä. Voitin aina, kun pelasin Choken. Melkein himottaa laittaa niitä mainiin. Neula on vastaus niin moneen ongelmaan, että niitä voisi periaatteessa pelata neljääkin.

Tää ei ollut jörssiä, ja uskon että sillä pääsee sijottumaan paremminkin. Dekki pystyy lataamaan kolmessa vuorossa pöydän täyteen 3/3-norsuja, tarmoja ja 8/8-colossuksia. Se monesti riittää, mutta jotkut matsit on vain pakko alottaa jarrulla. Komboja vastaan pitää myös osata sidettä kaikki jarrut, eikä pitäisi olla suurempaa hätää.
« Viimeksi muokattu: 15.09.08 - klo 12:10 kirjoittanut Hopo »
IPU:lle tuli tosiaan heitettyä ääni ..... periaatteet suht kunnossa.

Poissa Der Golem

Vs: Vihreä chalice-aggro
« Vastaus #16 : 15.09.08 - klo 16:18 »
Mistä kumpuaa halu pelata huonoja miehiä? Miten ois Treetop Villaget, Iwamorit tai Phantom Centaurit? Miekkojakin vois harkita, kun manaa näyttää tulevan nopeasti ja paljon.

Poissa Hopo

Vs: Vihreä chalice-aggro
« Vastaus #17 : 15.09.08 - klo 17:58 »
Mistä kumpuaa halu pelata huonoja miehiä?
Sun mutsiltas.

Miten ois Treetop Villaget, Iwamorit tai Phantom Centaurit? Miekkojakin vois harkita, kun manaa näyttää tulevan nopeasti ja paljon.

Treetop Village tulee täpissä peliin, eli se on pelikelvoton. Pakan on tarkoitus tehdä vuoroilla 1-3 pirusti/isoja miehiä hakkaamaan ja/tai lyödä jarrua pöytään. Siihen tarvitaan manaa, ei täpissä peliin tulevia wasteland-targetteja.

Iwamori on legendaarinen joten useamman nostaminen takkuaa. Lisäksi se lyö "vain" viittä, kun colossus lyö läpi mennessään kahdeksaa. Drawback voi myös olla joskus relevantti. Ehkä tärkeimpänä miinuksena Iwamori ei pysty tappamaan tarmoa. Centaur taas on suoraan colossusta kehnompi.

Miekkoja olen pelannutkin. Se lienee makuasia, mutta itse tykkään pelata minimaalisesti equipmenttia ja enemmän miehiä. Toistaiseksi pari jitteä tuntuu oikealta määrältä. Lisää voi laittaa sidelle jos aggrot pelottaa.

Wickerbough Eldereiden slotissa on mahdollista kokeilla muita miehiä, mutta toistaiseksi en ole parempia löytänyt.  Elderin ability on useimmissa matseissa relevantti ellei jopa tärkeä.
IPU:lle tuli tosiaan heitettyä ääni ..... periaatteet suht kunnossa.

Poissa Hopo

Syyskuun legacy, näin se meni.
« Vastaus #18 : 15.09.08 - klo 19:51 »
Ja sitten sitä rapsantynkää. Tai ihan vain matsikuvauksia. Oon saattanut muistaa jotain väärin, kuten esim. toisen ja kolmannen pelin järjestyksen mutta tuskin mitään kriittistä. Yritin keskittyä olennaiseen. Dekkikuvaukset voi olla päin helvettiä, mutta muut voi korjata.

Legacy @Safehaven 13.9.2008
Legacy on ainoa oikea formaatti meille, joita ei kiinnosta seurata rotaatioita eikä toisaalta syystä tai toisesta kiinnosta powereiden hankkiminen vintagea varten. Jos kortti on sallittu, se on sallittu kunnolla eli pelisetit vaan kaikkea kivaa ja turnaukseen.
Tällä kertaa pelattiin 5 kierrosta mahtavaa legacya, vihreän herkkupinon neitsytsaldona messevä 2-2-1.

Odotin näkeväni totuttuun tapaan mustapohjaista kontrollimeininkiä, deedejä, goblineita ja high tideakin, mutta laihaksi jäi. Stadissa on kyllä ihan random meta. Ja sekös on siistiä! Norsut voittoon. Chalice-aggro oli tosimiehen valinta, sillä vaikka värivalinta olis paska, voittaa pakan runko eli tuplamanaläänit ja chalice yksinään satunnaisia pelejä. Vihreä on mun mielestä hyvä valinta sen ympärille, se vaan ei oo jalostunut vielä parhaaseen muotoonsa. Kello on nopea ja Garruk on pommi. Choke on todellinen pommi sideltä. Kaikki pelaa kuitenkin taas sinistä. Lähdin siis lupaavissa tunnelmissa ratingia hakemaan.

Viime hetkillä side kuntoon ja peli voi alkaa:

1. kierros, Nox ja UW-landstill, (1-2)


Ensimmäinen peli on jotenkin nöyryyttävän hidas, miehiä tulee ja menee. Kuolen wrathin jälkeen factoryyn. Muistiinpanot ovat vajavaiset mutta tuskin mitään eeppistä jäi kertomatta. Todennäköisesti olisi pitänyt mulligoida.
Sidetän ulos Snakeformit ja pari Briarhornia sekä jotain, mitä en muista. Sisään neulat ja Choket.

Toinen peli alkaa messevästi kun pääsen nostelemaan sidekortteja. Muistaakseni pelaan neulan factoryyn, mitä seuraa Choke, joka voittaa pelin jahka välissä blokkaan jotain yllättävällä Briarhornilla. Briarhorn pieksee Noxin myös hengiltä. Choke oli hyvä.

Kolmas peli alkaa, kun yritän tehdä neulaa, joka saa fowista. Rikon standstillin tai useamman. Choke ei nouse, mutta vastustajallapa nousee Exalted Angel, joka morphaa nopeasti ja lyö mut kumoon. Choke nousee, kun vastustaja on jo saanut fetsattua itselleen normitasangon ja saa näin enkelin käännettyä, Choke tai ei.

Turpiin tuli, mutta oli tiukkaa joten odotan innolla seuraavaa vastusta.

2. kierros, Niemi Bros. ja Enchantress-aggro (2-1)

Ekan pelin häviän jo ennen ekaa vuoroa, kun mulligoin käteni viiteen enkä ehdi moisesta toipua. Lappuja nostellessa Silhana Ledgewalker raiskaa mut hengiltä.
Sideltä poimin Trinispheret ja Elderin, ulos Snakeformit.

Toinen peli on maukas, kun pääsen aloittamaan runsailla Eldereillä ja Trinisphereillä. Trinisphere estää vastustajaa viuhumasta, eikä ledgewalkereistakaan ole haittaa ilman useita Rancoreita. Saan hakata eldereillä vapaasti päähän muutaman vuoron. Elderit rikkovat  läjän Wild Growtheja. Peli meinaa kääntyä päälaelleen kun vastustaja rikkoo Trinin ja tekee jotain, mikä vaikuttaa pyörähdykseltä. Hän pelaakin lopulta vain enchantressin ja passaa vuoron valmiina ensi vuoron tappoon, mutta pelaan käteen jemmaamani toisen Trinispheren ja ajan myöhemmin eldereillä yli kun vastustaja jumittelee spheren alla.
Tässä pelissä mokailin sen verran että en jostain syystä tuhonnut vastustajan Wild growtheja heti alkuunsa. Kesti pari vuoroa herätä siihen, että ne poistamalla Trinisphere lukottaa vastustajan täysin pois. Alkeellinen moka.

Kolmas peli alkaa kolossuksella, joka hoitelee hommat loppuun pakottaen enchantressit ja ledgewalkerit vuoronperään blokkailemaan 16 damagen uhalla.

Hunajaa ykkösrundin repimiin haavoihin.

3. kierros, shazzle ja Sta-vitun-sis (1-1-1)

Tästä ei muuta sanottavaa kuin että tasan meni. Mikä yllätys. Olin testipelien perusteella ennakkosuosikki garrukkeineni, mutta taisivat saada aina fowista. Ykköspelissä joudun lukkoon myöhäisessä alkupelissä. Sidetän saarivihat, neulat, elderin.

Voitan niillä tokan pelin.

Kolmas peli kestää ja kestää. Saan pöytään pysymään neulan, joka huutaa Quirion Rangeria. Niitä ilmestyykin heti pöytään 3 kappaletta. Saan pöydän haltuun mutta siten se vitun Stasis tulee pilaamaan ihan vitun kaiken. Pyyhin kyyneleet ja rupean keräämään landia, sillä rangerin nakuttaessa yhtä mulla on paljon aikaa. Saan kolme metsää ja Spawnwrithen. Writhehän nauraa stasikselle. Sitten tulee aika enkä ehdi tappaa Raoulia lisävuorojen aikana. Vitun synkkä tasuri.

4. kierros, Niemi Bros. ja Cephalid Breakfast (1-2)

Ekan pelin aloitan vahvasti mulliganilla. Muisti pätkii, mutta muistiinpanot sanovat mun hakanneen kahtatoista vuorossa päähän, joten epäilen vahvasti colossus-aloitusta. Voitan lyömällä kun chalice kusee vastustajan peliä.
Sidetän neulat ja Choket sekä koko anti-hauta-arsenaalin. Otan pois jotain turhaa,mitä en ekassa pelissä nähnyt. Vissiin briarhornit tms.

Toinen peli on vastustajalle bye. Ekalla vuorolla pöytään tulee joku en-kor ja tokalla vuorolla illusionist enkä voi mitään muuta kuin tehdä niiden välissä chalicen ykkösellä. Kai.

Kolmannessa pelissä päästän pirun irti: päivän eka Spawnwrithe! Writhe lyö, kloonaa itsensä ja saa kaveriksi kolossin. Seuraavalla vuorolla lyön pirun kovaa ja teen lisää spawnwrithe-kopioita. Odotan kivi housuissa seuraava combat phaseani kääntääkseni tontut poikittain letaalien merkiksi. Mutta ei, passattuani vuoron vastustaja taikoo tiskiin puuttuvan kombopalan, laskee vähän ja millaa dekin gravelle. Mulla on puolustajia 7 toughnessin verran ja täydet elämät. Kas kummaa, se vitun Sutured Ghoul on tasan 27/27 ja saan täten ratakiskon pakaroiden väliin poikittain.

Karvas tappio. Sidetin väärin kun en jostain syystä ottanut Trinispherejä tähän peliin. Mene ja tiedä, miksen.

5. kierros, uHn ja joko threshold, landstill tai jotain muuta. En kyllä tiiä. (2-0)

Ensimmäinen peli on kuin suoraan oppikirjasta: aloitan kiimassa ykkösen chalicella ja saan sillä timewalkin. Toisella vuorolla taion vittumaisen Spawnwrithen ja vastustaja skuuppaa. Näin sen pitääkin mennä!
Ehdin nähdä sinisen ländin, joten sidetän vain setin Chokeja ja Trinispheret.

Vastustaja aloittaa toisen pelin land, go -tunnelmissa. Vastaan muistaakseni Trinispherellä, johon ei ole näyttää fowia mutta on Daze. Heitän ESG:n kädestäni vittuun jotta peli voi jatkua, ja jarru tulee pöytään. Vastustaja siis nollassa ländissä dazen jäljiltä. Vastustaja saa viimein kolme ländiä ja pelaa deedin kolmella sinisellä dualillaan. Vastaan vuorollani Chokella ja se oli siinä. Saan seuraavaksi miehen lyömään eikä vastustaja nosta lääniä deediin joten gg. Näyttäsin lyöneen kymmentä vuorossa loppuhetkillä. Mun mielestä vastustajan olis pitänyt niitata deed nollalla ennen kun saan ekalla main phasellani priorityn. Mun mox olis mennyt parin tokenin ohella hautaan enkä olis päässyt tekemään voittavia miehiä.

Tää meni hyvin, mutta olis mennyt huonommin jos vastustaja olis mulligoinut foweihin vikassa pelissä. Tai räjäyttäny deedin puoli vuoroa aikasemmin.
[/raportti]

Kaiken kaikkiaan dekistä jäi sen ensimmäisessä turnauksessa oikein messevä maku. Kaikki matsit oli voitettavissa ja aion ne myös tulevaisuudessa voittaa. suosittelen, mikäli laput löytyy. Olis erityisen kiinnostavaa keskustella niiden kanssa, jotka dekkiä ovat kokeilleet.

Krosan Gripin tarpeellisuudesta voi myös sanoa jotain. Tällä kertaa wickerbough elder oli joka tilanteessa mielestäni grippiä parempi, sillä sain aina vahvan pöytäaseman sen avulla. En joutunut tilanteisiin, missä Gripin yllätysmomentista olisi ollut hyötyä. Yllätyksiin liittyen Briarhornin voi myös monesti laskea instant-poistoksi. 6/6 blokkeri muuten tyhjään pöytään sotkee peliä aika hyvin. Briarhorneja ehdottomasti neljä mainiin. Ovat myös aika vaivattomia sidetettäviä kortteja, kakkospelissä yllätysmomentti on kuitenkin menetetty.
IPU:lle tuli tosiaan heitettyä ääni ..... periaatteet suht kunnossa.

Poissa Der Golem

Vs: Vihreä chalice-aggro
« Vastaus #19 : 15.09.08 - klo 21:20 »
Lainaus
Sun mutsiltas.

Joo, sori kun postasin mitään, kyllähän sää tän pakanrakennuksen hanskaat.

Poissa Hopo

Vs: Vihreä chalice-aggro
« Vastaus #20 : 15.09.08 - klo 21:32 »
Lainaus
Sun mutsiltas.

Joo, sori kun postasin mitään, kyllähän sää tän pakanrakennuksen hanskaat.

Sulla oli sen verran sanottavaa että jotkut ukot on huonoja. En viittiny arvailla mitä noista seitsemästä pelaamastani ukosta tarkoitit.
IPU:lle tuli tosiaan heitettyä ääni ..... periaatteet suht kunnossa.

Poissa Antsi123

Vs: Vihreä chalice-aggro
« Vastaus #21 : 18.03.09 - klo 19:35 »
Ukot vaikuttavat itseasiassa sopivan aika hyvin tähä läjään. Ei hassumpi idea kokonaisuudessaan.
Oon ite pelannu faerie stompya aika lailla ja siinä miekat on useimissa matchupeissa paremmat kun jitet. Siinä tosin ukot lentää, joten tässä pakassa varmaan jitte on parempi vaihtoehto.
Ootko pelannut tällä tämän jälkeen? Mites on pärjänny?
« Viimeksi muokattu: 18.03.09 - klo 19:38 kirjoittanut Antsi123 »

Poissa Hopo

Vs: Vihreä chalice-aggro
« Vastaus #22 : 18.03.09 - klo 19:45 »
Turnauspelejä en ole sittemmin pelannut, mutta jahka jostain hommaan setin Natural Ordereita, testaan tässä Progenitus-komboa.
IPU:lle tuli tosiaan heitettyä ääni ..... periaatteet suht kunnossa.

Poissa mahonen

Vs: Vihreä chalice-aggro
« Vastaus #23 : 18.03.09 - klo 19:46 »
Tässä se vois toimiakkin. Tresholdissa se oli aika kuraa loppujenlopuks. Tais se parissa turnauksessa päästä top8:iin, mutta aika lahoija tuloksia oli esim gp:llä.

Poissa Antsi123

Vs: Vihreä chalice-aggro
« Vastaus #24 : 18.03.09 - klo 21:23 »
Hankin ite noi orderit juuri, ajattelin testata survivaleiden kanssa miten toimii. Periaatteessa pitäs toimia, mutta saa nähdä. Combo-matchuppi on aika huono, samoin esim goblinit. Tässä pakassa on ainaki riittävästi vihreitä miehiä orderille.

Poissa Hopo

Vs: Vihreä chalice-aggro
« Vastaus #25 : 06.09.09 - klo 00:20 »
Turauttelin tällä tänään 45 euroa hyvää Puolenkuun Peleistä.

Vastaan tuli monoR old skool -sligh, monoG kavu-stompy, permanent-MUC ja Fetchland Tendrils. Jostain syystä hävisin stompylle, muut voitin niinkuin pitikin. Mulligoin runsaasti, vähempikin olisi riittänyt. Silti toisinaan 5 korttia riittää voittoon.

Maindeck toimi nätisti, Wickerbough eldereitä en tosin nähnyt kertaakaan koko turnauksen aikana. Vaan eipä ollut tarvistakaan. Arkkienkeli oli mainissa lähinnä antamassa satunnaisia time walkkeja, mutta näin oli tarkoituskin ja onneksi oli. Jos alkupeli menee reisille, ei myöhäinen Progenitus välttämättä yksinkertaisesti ehdi tappaa vastustajaa. Enkeli sen sijaan monesti ehtii. Spawnwrithelle ei voi mitään jos se kerran pääsee läpi. Erikoismaininta myös Garrukille, josta en hirveästi pidä mutta joka tänään ensimmäistä kertaa varsinaisesti teki jotain, eli paljon 3/3-norsuja.

Ja miksi pelata tätä mieluummin kuin esim. Dragon Stompya? Natural Order on vaan niin hyvä. Kukaan ei voi mitään kolmosvuoron Progenitukselle. Ainakaan tänään.

Sideboard oli aika perus. Odotin enemmän Tombstalkkereita/keijuja/muita lentureita, siksi mukana maukas Tornado Elemental.

Gay Jesus Special:

4 Natural Order
4 Briarhorn
4 Spawnwrithe
4 Tarmogoyf
2 Wickerbough Elder
1 Progenitus
1 Empyrial Archangel

3 Garruk Wildspeaker
3 Call of the Herd

4 Chalice of the Void
4 Trinisphere

4 Ancient Tomb
4 City of Traitors
10 Forest
4 Elvish Spirit Guide
4 Chrome Mox

Side
3 Krosan Grip
3 Pithing Needle
2 Sword of Light and Shadow
2 Loaming Shaman
4 Choke
1 Tornado Elemental

Hyvä oli.
IPU:lle tuli tosiaan heitettyä ääni ..... periaatteet suht kunnossa.