Asutko paikkakunnalla, jossa ei ole säännöllisiä Magic-turnauksia tai korttikauppaa, jossa voi hengailla? Haluaisitko tekemistä kesäksi sekä paikan, jossa tavata muita Magic-pelaajia? Järjestä Magic-kerho lähimmässä kirjastossa! Fantasiapelit tarjoaa virallisille Magic-kerhoille Wizards Play Network-foilikortteja palkintokäyttöön.
Virallisessa kerhossa voi pelata niin casualia Magicia kuin itse haluat. Pelaamisen ei tarvitse olla turnausmuotoista, vaan kerhotoiminnaksi riittää se, että muutama pelaaja kokoontuu pelailemaan hupipelejä millä tahansa pakoilla. Formaattirajoituksia ja muita sääntöjä saa, mutta ei ole pakko käyttää.
Mitä virallisen kerhon perustaminen vaatii?Viralliseen kerhoon tarvitaan järjestäjä, joka rekisteröityy Wizards Play Networkin jäseneksi, ja raportoi kerhon toiminnasta. Lisäksi tarvitaan joku kaikille avoin julkinen tila, jossa kerhoa voi pitää. Kirjasto sopii tähän mainiosti, mutta esimerkiksi koulut, nuorisotalot tms kerhotilat sopivat myös. Sitten tarvitaan vähän mainostusta, jotta pelaajat osaavat saapua paikalle.
Virallisen järjestäjän tulee olla vähintään 18-vuotias. Järjestäjä tilaa Fantasiapeleiltä WPN-foilit, rekisteröi jokaisen pelisession, sekä raportoi jälkeenpäin kunkin pelisession pelaajamäärät. Järjestäjä tietysti myös pitää yhteyttä kirjaston/nuorisotalon/jne henkilökuntaan, ja on vastuussa siitä että homma sujuu hyvin.
Jos pelaajien joukossa ei ole yhtään 18-vuotiasta, voi ehkä yrittää kysyä kirjaston henkilökuntaa vastuuhenkilöksi. Tällöin kannattaa selittää hyvin selkeästi mistä on kyse ja miten homma toimii.
1. Rekisteröityminen Wizards Play Networkin jäseneksiUusien turnausjärjestäjien täytyy suorittaa lyhyt koe, jonka voi tehdä netissä. Koe ei ole vaikea. Ohjeet ja linkki kokeeseen:
http://www.wizards.com/default.asp?x=dci/wpn. Jos sinulla on jo DCI-numero, noudata sivun vasemassa reunassa olevia ohjeita. Jos sinulla ei ole DCI-numeroa, täytä oikealla puolella oleva lomake.
2. Kerhopaikan etsiminenLähimmän kirjaston löydät vaikkapa puhelinluettelon, internetin tai lukutaitoisten kaverien/sukulaisten avulla. Käy paikan päällä katsomassa, olisiko siellä valmiiksi pöytiä ja tuoleja, joita peliporukka voisi käyttää. Useimmissa kirjastoissa on. Joissakin voi olla jopa erillisiä huoneita, jotka sopivat tähän tarkoitukseen.
Näitä tiloja ei kannata vallata omin luvin, vaan asiasta on syytä keskustella kirjaston henkilökunnan kanssa. Ennen kuin otat asian puheeksi, mieti seuraavat asiat:
- kuinka usein kerho kokoontuu ja koska haluaisit aloittaa
- kuinka monta tuntia yksi kerhosessio kestää
- kuinka paljon väkeä kerhoon olisi ehkä tulossa
- miten kuvailet Magicia kirjastotädille, joka ei ole kuullut siitä ennen
Etukäteen kannattaa myös miettiä, miten kerho saadaan järjestettyä sillä tavalla ettei se häiritse muita kirjaston käyttäjiä eikä varsinkaan henkilökuntaa (meteli ja roskat on pidettävä kurissa).
Valmisteilla on kirjaston henkilökunnalle tarkoitettu infopaketti, jonka voi tilata minulta. Sitä odotellessa hämmentyneelle ja lisätietoa kaipaavalle kirjastonhoitajalle voi antaa minun sähköpostiosoitteeni (dci ät fantasiapelit piste com).
Jos kirjaston henkilökunta suhtautuu ajatukseen suopeasti, toimi näin:
3. Lähetä minulle sähköpostia ja kerro, että olet perustamassa kerhoa. Kerro, missä kerho kokoontuu, ja sekä mahdollisen kirjastotäti-yhteyshenkilönne (tai nuoriso-ohjaajan, opettajan jne) yhteystiedot (mieluiten sähköpostiosoite). Virallisen kerhopaikan rekisteröintiä varten ilmoita seuraavat tiedot:
Oma nimesi ja DCI-numerosi
Kerhopaikan nimi
Osoite
Postinumero ja toimipaikka
Puhelinnumero (jos kyseessä on kirjaston jonka henkilökunta ei kuitenkaan osaa vastata mihinkään Magicia koskevaan kysymykseen, laita tähän oma numerosi)
Nettisivujen osoite (jos haluat perustaa kerhollesi nettisivut, niin laita osoite tähän. Jos et, jätä tyhjäksi)
Sähköpostiosoite (ks. puhelinnumero)
Lisäksi kerro, mihin osoitteeseen palkintofoilit voi lähettää. Voit joko sopia kirjaston kanssa että ne lähetetään suoraan kirjastolle, tai sitten ne voidaan lähettää kerhon vetäjälle kotiin.
4. Kun olet saanut minulta vastauksen viestiisi ja kerhopaikkasi on rekisteröity, voit rekisteröidä ensimmäisen tapahtumasi. Casual-tapahtuman rekisteröintiohjeet löytyvät täältä:
http://www.wizards.com/default.asp?x=dci/sanction/casual. Voit rekisteröidä samalla kertaa useampia tapahtumia.
5. Mainosta tapahtumaa. Perusta kerhollesi oma thread tälle foorumille; kerro siinä mitä pelataan, missä pelataan ja milloin pelataan. Laita mainoksia myös kirjaston ilmoitustaululle (kysy tähän ensin lupa). Voit käyttää valmista mainospohjaa jonka saat minulta, tai suunnitella mainoksen itse (jolloin tulos on luultavasti hienompi).
6. Järjestä tapahtuma. Koska olet mainostanut tapahtumaa avoimesti, paikalle voi saapua muitakin kuin kavereitasi. Toivota kaikki tervetulleiksi mukaan. Ota ylös pelaajien nimet ja DCI-numerot, anna DCI-numerot niille joilla sellaista ei ole ennestään. Promofoilien mukana toimitetaan pari pientä aloituspakkaa, joilla peliä voi opettaa uusille pelaajille. Käytä niitä!
7. Raportoi tapahtuma. Logaa sisään WotCin sivuille
https://membership.wizards.com/login.aspx?dcionly=true. Valitse valikosta Event Reporting. Valitse oikea tapahtuma, ja syötä sen jälkeen pelaajien tiedot.
Lähetä DCI-numerolappujen kantaosat minulle, osoitteeseen Fantasiapelit, Johanna Virtanen, PL 129, 00531 Helsinki.
8. Jatka samaan malliin! Uusia foilipaketteja ilmestyy muutaman kerran vuodessa. Kun tulee aika tilata uusia, saat sähköpostitse ilmoituksen asiasta.
Kysykää jos on kysyttävää.