Poromagia

Kirjoittaja Aihe: blokkereiden decklaaraushäslinkiä...  (Luettu 5022 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa chillygel

blokkereiden decklaaraushäslinkiä...
« : 03.12.13 - klo 13:28 »
Kavereiden kanssa pelailtiin ja tuli vähän epäselviä kohtia taas: (Huom. Taustalla kannattaa huomioida että priorityn määräytyminen ei ole täysin hanskassa meillä, joten sen voi myös samalla hiukan selventää, miten ne jakaantuvat näissä tilanteissa)

Eli kun kaverini A päättää hyökkääjäksi (meidän tilanteessa) Ash Zealotin, ja minulla on pöydässä 3 Burning-Tree Emissarya. Päätän blockkia jokaisella Emissarylla zealotin, koska näen että pelaajalla on hyvin manaa pystyssä ja pelaan varman päälle. Tässä sanoin "Blockkaan tyttösi kolmella emissarylla". Yllätys yllätys, kaveri A käyttää Aurelia's Furya maksaen kaksi ylimääräistä ja käyttää ne kahteen emissaryyn, joten blockkijaksi jää enää yksi emissary. Aurelian raivohan kääntää emissaryt kumoon (1 damage molempiin) ja jäljelle jää yksi emissary. Nyt kysymys: Selviytyykö ash zealot ja tapattaa yhden emissaryn samalla kun kaksi muuta emissarya kääntyy kumoon, vaikka päätin että ne on blockkijia.

Samassa pelissä tapahtui myös tämä:

No, jatkoimme samaa matsia niin että yksi emissaryni kuoli. Sitten tapahtui vähän myöhemmin näin: Kaverini A laittaa pöytään Akroan Hopliten ja saa hasten ja +2/0:n Ogre Battledriverilta (ei niin tärkeä, koska ei first strikea kellään). Nyt sama kaveri A päättää hyökkääjäksi saman Ash Zealotin, Boros Eliten ja akroan hopliten. Akroan pumppautuu triggerinsä avulla kovaksi kaveriksi, vaikkakin  toughness jää siihen kahteen. Ok. Nou hätä, eikä first strikeä.
Päätän blockkia Hopliitin yhdellä emissarylla koska ei tramplea yms.  Päätän muut blockkijat. Yhtäkkiä kaverini pamauttaa Thunderstriken emissaryyni ja kuolee. Sivusta seurannut kaverini B tokaisee että kuulemma tässä vaiheessa hopliitti tulee silti blockatuksi, koska olin silti decklaarannu emissaryn blockkijaksi. No emme halunneet alkaa tappeleen tuollaisesta asiasta liikaa ja päätimme että emissary kuolee ja hopliitti saa tehdä täyden damagen minuun. Teimmekö oikein?

Mikäli näin olisi, niin ymmärtäisin myös bouncailun Deputy of Acquittalsilla. Joskus luin, että joku hyökkää saatanan kovalla hirviöllä ILMAN TRAMPLEA, blockkaan sen jollain pikkunilviäisella ja jos haluan vielä säästää sen, vaikka se kuolisi, niin flashaan deputyn ja otan cretun takaisin käteen. Olisiko ihan validia tämä?

« Viimeksi muokattu: 03.12.13 - klo 13:32 kirjoittanut chillygel »

Poissa Nastaboi

Vs: blokkereiden decklaaraushäslinkiä...
« Vastaus #1 : 03.12.13 - klo 13:47 »
Eli kun kaverini A päättää hyökkääjäksi (meidän tilanteessa) Ash Zealotin, ja minulla on pöydässä 3 Burning-Tree Emissarya. Päätän blockkia jokaisella Emissarylla zealotin, koska näen että pelaajalla on hyvin manaa pystyssä ja pelaan varman päälle. Tässä sanoin "Blockkaan tyttösi kolmella emissarylla". Yllätys yllätys, kaveri A käyttää Aurelia's Furya maksaen kaksi ylimääräistä ja käyttää ne kahteen emissaryyn, joten blockkijaksi jää enää yksi emissary. Aurelian raivohan kääntää emissaryt kumoon (1 damage molempiin) ja jäljelle jää yksi emissary. Nyt kysymys: Selviytyykö ash zealot ja tapattaa yhden emissaryn samalla kun kaksi muuta emissarya kääntyy kumoon, vaikka päätin että ne on blockkijia.

Tämä ei mennyt ihan oikein, koska blokkerin täppääminen ei poista sitä combatista. Zealot ei selviä, mutta vie mukanaan yhdestä kolmeenkahteen Emissaryista riippuen siitä, olivatko pisteen verran vahinkoa ottaneet Emissaryt blokkerijonon kärjessä vai loppupäässä.

Lainaus
No, jatkoimme samaa matsia niin että yksi emissaryni kuoli. Sitten tapahtui vähän myöhemmin näin: Kaverini A laittaa pöytään Akroan Hopliten ja saa hasten ja +2/0:n Ogre Battledriverilta (ei niin tärkeä, koska ei first strikea kellään). Nyt sama kaveri A päättää hyökkääjäksi saman Ash Zealotin, Boros Eliten ja akroan hopliten. Akroan pumppautuu triggerinsä avulla kovaksi kaveriksi, vaikkakin  toughness jää siihen kahteen. Ok. Nou hätä, eikä first strikeä.
Päätän blockkia Hopliitin yhdellä emissarylla koska ei tramplea yms.  Päätän muut blockkijat. Yhtäkkiä kaverini pamauttaa Thunderstriken emissaryyni ja kuolee. Sivusta seurannut kaverini B tokaisee että kuulemma tässä vaiheessa hopliitti tulee silti blockatuksi, koska olin silti decklaarannu emissaryn blockkijaksi. No emme halunneet alkaa tappeleen tuollaisesta asiasta liikaa ja päätimme että emissary kuolee ja hopliitti saa tehdä täyden damagen minuun. Teimmekö oikein?

Mikäli näin olisi, niin ymmärtäisin myös bouncailun Deputy of Acquittalsilla. Joskus luin, että joku hyökkää saatanan kovalla hirviöllä ILMAN TRAMPLEA, blockkaan sen jollain pikkunilviäisella ja jos haluan vielä säästää sen, vaikka se kuolisi, niin flashaan deputyn ja otan cretun takaisin käteen. Olisiko ihan validia tämä?

Tässä kaverisi B oli oikeassa ja te väärässä. Eli jos creature on julistettu blokatuksi, se pysyy blokattuna vaikka blokkeri häviäisi Battlefieldilta, eikä tee ollenkaan vahinkoa pelaajaan (poislukien trample ja Lone Wolfin ability). Samoin tuo Deputy-kikka toimii kuvailemallasi tavalla.
« Viimeksi muokattu: 03.12.13 - klo 14:24 kirjoittanut Nastaboi »
Lainaus
[09:36] <Saimu> ei deckin tarvii voittaa nopeasti
Lainaus käyttäjältä: jkk
it's adorable when Sami Häggkvist's opponents think they have a good matchup. Because it never, ever is.
HW
OM

Poissa WoRMaSTeR

Vs: blokkereiden decklaaraushäslinkiä...
« Vastaus #2 : 03.12.13 - klo 14:04 »
Zealot ei selviä, mutta vie mukanaan yhdestä kolmeen Emissaryista riippuen siitä, olivatko pisteen verran vahinkoa ottaneet Emissaryt blokkerijonon kärjessä vai loppupäässä.
En ole judge, mutta Zealot ei kyllä missään skenaariossa vie 3 emissaryä, 1-2 riippuen jonosta.

Totta, korjasin! -Nastaboi
« Viimeksi muokattu: 03.12.13 - klo 14:25 kirjoittanut Nastaboi »

Poissa chillygel

Vs: blokkereiden decklaaraushäslinkiä...
« Vastaus #3 : 03.12.13 - klo 14:13 »
Eli kun kaverini A päättää hyökkääjäksi (meidän tilanteessa) Ash Zealotin, ja minulla on pöydässä 3 Burning-Tree Emissarya. Päätän blockkia jokaisella Emissarylla zealotin, koska näen että pelaajalla on hyvin manaa pystyssä ja pelaan varman päälle. Tässä sanoin "Blockkaan tyttösi kolmella emissarylla". Yllätys yllätys, kaveri A käyttää Aurelia's Furya maksaen kaksi ylimääräistä ja käyttää ne kahteen emissaryyn, joten blockkijaksi jää enää yksi emissary. Aurelian raivohan kääntää emissaryt kumoon (1 damage molempiin) ja jäljelle jää yksi emissary. Nyt kysymys: Selviytyykö ash zealot ja tapattaa yhden emissaryn samalla kun kaksi muuta emissarya kääntyy kumoon, vaikka päätin että ne on blockkijia.

Tämä ei mennyt ihan oikein, koska blokkerin täppääminen ei poista sitä combatista. Zealot ei selviä, mutta vie mukanaan yhdestä kolmeen Emissaryista riippuen siitä, olivatko pisteen verran vahinkoa ottaneet Emissaryt blokkerijonon kärjessä vai loppupäässä.

Ok. Mutta asia olisi sitten toisin, jos olisi käyttänyt yhtään aikaisemmin sitä ja täpännyt ne ennen kuin olisin päättänyt blockijat. Entäs tässä kohtaa "taaksekelaus" kuten aikaisemmin kyselin. Kun tuossa oli sallittua vielä "hetkinen haluan tehdä jotain vielä pre-combat phasessa", niin onko tässä kohtaa sallittua sanoa että "haluan tehdä temppuja vielä ennen kuin assignaat blockereita" esim. vaikka katsoa, kellä aikoo blockia niin olisi sitten täpännyt ne? Vai onko kiellettyä?

Ja haluatko selittää tuon blockkerijonon? Minulla oli käsitys, että hyökkääjä saa päättää miten assignaa damagen? Tosin kuten äsköinen mainitsi, Zealot olisi saanut MAX. 2 hengiltä. (toivottavasti et sekoittanut kauheasti tuota ogre battledriveria mukaan tähän.)

Lainaus
No, jatkoimme samaa matsia niin että yksi emissaryni kuoli. Sitten tapahtui vähän myöhemmin näin: Kaverini A laittaa pöytään Akroan Hopliten ja saa hasten ja +2/0:n Ogre Battledriverilta (ei niin tärkeä, koska ei first strikea kellään). Nyt sama kaveri A päättää hyökkääjäksi saman Ash Zealotin, Boros Eliten ja akroan hopliten. Akroan pumppautuu triggerinsä avulla kovaksi kaveriksi, vaikkakin  toughness jää siihen kahteen. Ok. Nou hätä, eikä first strikeä.
Päätän blockkia Hopliitin yhdellä emissarylla koska ei tramplea yms.  Päätän muut blockkijat. Yhtäkkiä kaverini pamauttaa Thunderstriken emissaryyni ja kuolee. Sivusta seurannut kaverini B tokaisee että kuulemma tässä vaiheessa hopliitti tulee silti blockatuksi, koska olin silti decklaarannu emissaryn blockkijaksi. No emme halunneet alkaa tappeleen tuollaisesta asiasta liikaa ja päätimme että emissary kuolee ja hopliitti saa tehdä täyden damagen minuun. Teimmekö oikein?

Mikäli näin olisi, niin ymmärtäisin myös bouncailun Deputy of Acquittalsilla. Joskus luin, että joku hyökkää saatanan kovalla hirviöllä ILMAN TRAMPLEA, blockkaan sen jollain pikkunilviäisella ja jos haluan vielä säästää sen, vaikka se kuolisi, niin flashaan deputyn ja otan cretun takaisin käteen. Olisiko ihan validia tämä?

Tässä kaverisi B oli oikeassa ja te väärässä. Eli jos creature on julistettu blokatuksi, se pysyy blokattuna vaikka blokkeri häviäisi Battlefieldilta, eikä tee ollenkaan vahinkoa pelaajaan (poislukien trample ja Lone Wolfin ability). Samoin tuo Deputy-kikka toimii kuvailemallasi tavalla.
Jos ymmärrän tämän kohdan oikein niin kerkeääkö myös emissary tekemään damagensa hopliittiin, kun olen päättänyt blockkia sen? Vai toimiko emissary vain pienenä lihamuurina ettei se kuitenkaan damagea tehnyt ja täten ei olisikaan tappanut hopliittia?
« Viimeksi muokattu: 03.12.13 - klo 14:26 kirjoittanut chillygel »

Poissa Yms

Vs: blokkereiden decklaaraushäslinkiä...
« Vastaus #4 : 03.12.13 - klo 14:32 »
Lainaus
ok. Mutta jos olisi käyttänyt yhtään aikaisemmin sitä ja täpännyt ne ennen kuin olisin päättänyt blockijat. Entäs tässä kohtaa "taaksekelaus" kuten aikaisemmin kyselin. Kun tuossa oli sallittua vielä "hetkinen haluan tehdä jotain vielä pre-combat phasessa", niin onko tässä kohtaa sallittua sanoa että "haluan tehdä temppuja vielä ennen kuin assignaat blockereita" esim. vaikka katsoa, kellä aikoo blockia niin olisi sitten täpännyt ne? Vai onko kiellettyä?

Ja haluatko selittää tuon blockkerijonon? Minulla oli käsitys, että hyökkääjä saa päättää miten assignaa damagen? Tosin kuten äsköinen mainitsi, Zealot olisi saanut MAX. 2 hengiltä. (toivottavasti et sekoittanut kauheasti tuota ogre battledriveria mukaan tähän.)

Jos blockaajat on jo valittu, ollaan jo declace blockers-stepissä. Siinä vaiheessa on jo myöhäistä lähteä "eikun ton halusinkin just täpätä"-linjalle. Toki jos keskenään toisin sovitte casualpeleissä niin se on asia erikseen.

Blockerijono toimii niin, että hyökkäävä pelaaja asettaa blockaavat creaturet siihen järjestykseen missä niihin tehdään damagea ja päättää kuinka paljon damagea tekee jokaiseen blockaavista creatureista.  Myös blockaavat creaturet tekevät saman jonon, jos se blockaa monia cretureita (esim. Palace Guard)

Lainaus
Jos ymmärrän tämän kohdan oikein niin kerkeääkö myös emissary tekemään damagensa hopliittiin, kun olen päättänyt blockkia sen? Vai toimiko emissary vain pienenä lihamuurina ettei se kuitenkaan damagea tehnyt ja täten ei olisikaan tappanut hopliittia?

Koska Emissarysi poistui combatista ennen kuin combat damagea tehtiin niin se ei tee damagea blockaamaansa creatureen.


Edit: Korjasin kortin nimen.
« Viimeksi muokattu: 03.12.13 - klo 15:22 kirjoittanut TimeTraveler »
Lightning Bolt, when cast,
Deals three damage to target
Creature or player.

Poissa Nastaboi

Vs: blokkereiden decklaaraushäslinkiä...
« Vastaus #5 : 03.12.13 - klo 14:40 »
Emissaryja kuolee tosiaan vain 1 tai 2, pahoittelut huolimattomasta vastuksesta. Yms ehtikin selittää jo blokkerijonon toiminnan.

Vielä virallisten tournament shortcuttien mukaan: "combat", "ajolle", "haluis ajaa" tms. tarkoittaa, että haluat siirtyä declare attackers steppiin, ja jos vastustaja ei tee mitään, joudut seuraavaksi julistamaan hyökkääjät. Samaten jos sanot vain "ajan näillä", passaat myös implisiittisesti priorityn, ellet samaan hengenvetoon ilmoita haluavasi tehdä asioita ennen blokkereita. Eli et voi etukäteen kalastella infoa siitä, kellä vastustaja olisi mahdollisesti blokkimassa.
Lainaus
[09:36] <Saimu> ei deckin tarvii voittaa nopeasti
Lainaus käyttäjältä: jkk
it's adorable when Sami Häggkvist's opponents think they have a good matchup. Because it never, ever is.
HW
OM

Poissa Padishar

Vs: blokkereiden decklaaraushäslinkiä...
« Vastaus #6 : 03.12.13 - klo 15:34 »
Blockerijono toimii niin, että hyökkäävä pelaaja asettaa blockaavat creaturet siihen järjestykseen missä niihin tehdään damagea ja päättää kuinka paljon damagea tekee jokaiseen blockaavista creatureista.  Myös blockaavat creaturet tekevät saman jonon, jos se blockaa monia cretureita (esim. Palace Guard)

Pahoittelen pätemistä, enkä ole edes tuomari, mutta pitäisikö tässä tarkentaa tuota lihavoimaani kohtaa. Eli mainita että damagea on pakko tehdä jonon ensimmäiseen blockeriin vähintään niin monta pistettä, että se kuolee, ennen kuin voi jakaa damagea seuraavaana jonossa seisovaan tyyppiin, ja sama juttu sen kanssa ennen kuin kolmanteen blockeriin voi laittaa vauriota jne. Eikös damage kuitenkin tehdä samanaikaisesti kaikkiin ukkoihin sitten kun sen jaottelu on määritetty, eli esim. "when ~this~ gets damaged, x happens" -triggerit saa stäckätä miten haluaa huolimatta siitä missä kohtaa jonoa näiden triggereiden haltijat olivat.

Poissa Nastaboi

Vs: blokkereiden decklaaraushäslinkiä...
« Vastaus #7 : 03.12.13 - klo 15:44 »
Blockerijono toimii niin, että hyökkäävä pelaaja asettaa blockaavat creaturet siihen järjestykseen missä niihin tehdään damagea ja päättää kuinka paljon damagea tekee jokaiseen blockaavista creatureista.  Myös blockaavat creaturet tekevät saman jonon, jos se blockaa monia cretureita (esim. Palace Guard)

Pahoittelen pätemistä, enkä ole edes tuomari, mutta pitäisikö tässä tarkentaa tuota lihavoimaani kohtaa. Eli mainita että damagea on pakko tehdä jonon ensimmäiseen blockeriin vähintään niin monta pistettä, että se kuolee, ennen kuin voi jakaa damagea seuraavaana jonossa seisovaan tyyppiin, ja sama juttu sen kanssa ennen kuin kolmanteen blockeriin voi laittaa vauriota jne. Eikös damage kuitenkin tehdä samanaikaisesti kaikkiin ukkoihin sitten kun sen jaottelu on määritetty, eli esim. "when ~this~ gets damaged, x happens" -triggerit saa stäckätä miten haluaa huolimatta siitä missä kohtaa jonoa näiden triggereiden haltijat olivat.

Näinhän se menee. Nämä valinnat tehdään siis combat damage stepissä, minkä jälkeen kaikki vahinko tapahtuu yhtä aikaa.
Lainaus
[09:36] <Saimu> ei deckin tarvii voittaa nopeasti
Lainaus käyttäjältä: jkk
it's adorable when Sami Häggkvist's opponents think they have a good matchup. Because it never, ever is.
HW
OM