Poromagia

Kirjoittaja Aihe: Uusi Scry-mulligointi ja drawing extra cards  (Luettu 6201 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa casual

Uusi Scry-mulligointi ja drawing extra cards
« : 03.10.15 - klo 14:13 »
Paikallisessa turnauksessa tapahtunutta:

1) Mulligoin 7->6
2) nostan käden => keep
3) scry (koska keep) => bottom
4) oho, miulla onkin 7 korttia kädessä

Eli mitä tehdä casual tai sitten mitä tapahtuu ihan Competetive REL sääntöjen puitteissa? Oletettavasti kohta 2) indikoi selkeästi käden pito halun, tällöin voisi kuvitella että ainut ruling olisi 1 kortti randomilla pakkaan ja suffle... MUTTA voiko enää päättää haluaako nyt sillä jäljelle jäävällä 6 lähteä (kuten aikoinaan samassa tilanteessa ennen scry-sääntöä)? tai entä suffle pitääkö olettaa että alkuperäinen scry on jo toteutunut ja pakan alinta ei sekoiteta, vai koska käsi muuttuu tehdäänkö scry uudestaa (mutta samalla kortilla)

Local ruling: force to mulligan to 5

Poissa luma

Vs: Uusi Scry-mulligointi ja drawing extra cards
« Vastaus #1 : 03.10.15 - klo 15:11 »
Sanoisin että scryn suorittamisen takia ollaan jo siirrytty mulligointivaiheen ohi, jolloin pelaajan ei voi enää antaa jatkaa mulligointia. Regularilla laitetaan yksi satunnainen kortti kädestä pakan päälle, Competitivellä kyse on Drawing Extra Cards -rikkeestä (kyseessä ei mielestäni ole Improper Drawing at Start of Game sillä pelaaja on tehnyt jo jotain muutakin kuin nostanut liian ison aloituskäden: If this error is discovered after the player committing it has taken another action in the game, the infraction is Drawing Extra Cards.), jonka korjaus on, että pelaajan käsi näytetään vastustajalle ja vastustaja valitsee yhden käsikorteista sekoitettavaksi pakkaan.

Kuuntelen kyllä mielelläni myös eriäviä mielipiteitä siitä, miksi tilanne olisikin Improper Drawing at Start of Game (jolloin pelaajalta otettaisiin Competitivella kaksi satunnaista korttia pois ja annettaisiin jatkaa mulligointia).

Poissa KukistajA

« Vastaus #2 : 05.10.15 - klo 10:55 »
Lainaus
103.4. Each player draws a number of cards equal to his or her starting hand size, which is normally seven. (Some effects can modify a player’s starting hand size.) A player who is dissatisfied with his or her initial hand may take a mulligan. First, the starting player declares whether or not he or she will take a mulligan. Then each other player in turn order does the same. Once each player has made a declaration, all players who decided to take mulligans do so at the same time. To take a mulligan, a player shuffles his or her hand back into his or her library, then draws a new hand of one fewer cards than he or she had before. If a player kept his or her hand of cards, those cards become the player’s opening hand, and that player may not take any further mulligans. This process is then repeated until no player takes a mulligan. (Note that if a player’s hand size reaches zero cards, that player must keep that hand.) Then, beginning with the starting player and proceeding in turn order, any player whose opening hand has fewer cards than his or her starting hand size may scry 1.

Lainaus
Definition
A player makes an error while drawing his or her opening hand, or the starting player does not skip the first draw step. This infraction is only issued before that player takes a visible legal action during the game; if discovered after that point, the infraction is Drawing Extra Cards.

Aika tulkinnanvarainen skenaariohan tämä on. GPE - IDaSoG tulee kyseeseen myös jos peli on jo alkanut, ja aloittava pelaaja nostaa kortin ensimmäisessä draw stepissään, jolloin ollaan myös selkeästi menty mulligointivaiheen ohi. Käytännön esimerkkinä:

Voitat nopan ja päätät aloittaa.
Nostat seiskan ja mulligoit.
Nostat kutosen ja pidät sen. -> Scry 1 ja laitat sen vaikka pohjalle.
Peli alkaa ja nostat ekassa drawissa kortin. Tuomari paikalle.
Tässä tuomio on täysin selkeästi GPE - Improper Draw at the Start of the Game.

Joten miksi edellinen skenaario pitäisi erottaa seuraavasta:

Voitat nopan ja päätät aloittaa.
Nostat seiskan ja mulligoit.
Nostat kutosen ja pidät sen. -> Scry 1 ja laitat sen vaikka pohjalle.
Ollaan aloittamassa peli, ja huomaat että kädessä on yksi kortti liikaa. Tuomari paikalle.

Ennen scryaamista tuomio on GPE - Improper Draw at the Start..., ekassa draw stepissä kämmäämisen tuomio on sama, joten miksi tästä tuomiosta pitäisi erottaa selkeästi samaan kastiin kuuluva "ylimääräinen kortti on eksynyt aloittavan pelaajan käteen random vaiheessa pelin alkuvalmistelujen ja draw stepin välissä".
Allekirjoitus näkyy vain MtgSuomi Premium™ -jäsenille.

Poissa luma

« Vastaus #3 : 05.10.15 - klo 11:07 »
Toby Elliott kirjoitti tilanteesta, jossa pelaaja katsoo pakkansa päällimmäisen kortin sanomatta mitään, ja lähtee sen jälkeen mulligoimaan uudestaan. Hänen mukaansa tilanne on GPE -IDaSoG, ja pelaaja ottaa mulligoidessaan yhden kortin vähemmän. Tämän pohjalta voisin muuttaa mieltäni, ja todeta että tämäkin tapaus voidaan tuomita Improper Drawingina. Siis: kaksi satunnaista korttia shufflataan dekkiin, saa jatkaa mulligointia (ja scryata sitten kun keeppaa).

Poissa The Abyss

« Vastaus #4 : 05.10.15 - klo 12:20 »
Selvennänpä tähän omaakin näkemystäni. Olin siis päätöksen tehnyt tuomari, mutta en omaa virallista DCI-judge -statusta.

Pohdiskelemani vaihtoehdot olivat käytännössä valita randomilla kädestä yksi kortti shufflattavaksi takaisin pakkaan, jonka jälkeen joko scry tapahtuu uudestaan tai sitten scry-kortti jää pohjalle. Edellisessä katsoin kuitenkin pelaajan voivan saada päätöksestä hyötyä, koska hän oli jo laittanut kortin pakan pohjalle, ja jos sitten uusi scry-kortti jäisikin päälle. Toisaalta erityisesti jälkimmäisessä olisi ollut mielestäni kohtuutonta, jos randomilla pois vedetty kortti olisikin ollut vaikka ainoa landi eikä mulligointia olisi saanut jatkaa.

Tuo kädestä satunnaisen kortin laittaminen pakan päälle ei käynyt minun eikä rikkeen tehneen pelaajan mielessäkään, mutta tähän ratkaisuun nyt päätyisin itse. Samassa yhteydessä tuli myös esille kysymys, miten toimitaan, jos pelaaja huomaa ottaneensa aloituskäteensä ylimääräisen kortin vasta siinä vaiheessa, kun peliä on jo pelattu vuoro tai pari.

Paikan päällä ei toiminut nettiyhteys kuin puhelimitse, ja toisaalta tämä oli sen verran tuore sääntömuutos, että varmasti moni kokeneempikin tuomari olisi tehnyt väärän päätöksen. Itse en ole kesän aikana juurikaan peliä seurannut, joten minulle oli uutta tuokin, että Competitivella ei nykyisin enää tule Game Lossia Drawing Extra Cardsista. Että tulipahan tästä jotain uuttakin opittua.

Poissa casual

« Vastaus #5 : 05.10.15 - klo 20:17 »
Tuo kädestä satunnaisen kortin laittaminen pakan päälle ei käynyt minun eikä rikkeen tehneen pelaajan mielessäkään, mutta tähän ratkaisuun nyt päätyisin itse.

Asia sinänsä ei ole jäänyt vaivaamaan mieltä mutta tahdon kuitenkin tuoda kommentista epäkohdan esille. Kyseisessä tilanteessa oma ehdotukseni oli (tarjottuna useampaan kertaan) se että pickataan random kortti kädestä ja sufletetaan se pakkaan (muuttamatta alinta korttia koska se scryattiin sinne) koska päätökseni oli "Keep" niin sitä ei enää muuteta.

Ja ehdottaman ratkaisu on suoraan strickly worse kuin palauttaa random kortti pakan päälle (koska nimenomaan ainut ländi voi lähteä) ja tämä on aika ratkaiseva.

Kuitenkin tämä ehdotus hylättiin toistuvasti :) Joten vaikea nähdä että minulle edullisempi ratkaisu olisi hyväksytty

Tilannehan oli myös tragikoominen koska tuomari oli jäävi ruulaamaan kun oli itse vastustaja :D

Poissa Retardi

« Vastaus #6 : 05.10.15 - klo 20:34 »
Tilannehan oli myös tragikoominen koska tuomari oli jäävi ruulaamaan kun oli itse vastustaja :D

Tämän takia silloin kun tuomari pelaa, tarvitaan varatuomari joka antaa rulingit varsinaisen tuomarin peleissä.
Joo tai siis ei eiku häh?

Poissa The Abyss

« Vastaus #7 : 05.10.15 - klo 21:40 »
Ensinnäkin vakuutan, että päätökseeni ei vaikuttanut mitenkään, että olit vastustajani.

Taustallahan tässä oli oma tietämättömyyteni menetellä kyseisen rikkeen tapahtuessa. Ainoa mieleeni tullut ennakkotapaus joka sopi tilanteeseen, oli että mulligointia jatketaan. Tiedän kyllä, että tätä sääntöä ei nykyisin enää sovelleta, mutta on joskus sovellettu. Jos tästä olisi ollut kyseiseen hätään saatavilla virallisen tuomarin linjaus kuten nyt on saatu, niin tottakai siihen olisin päätynyt.

Olen tietenkin pahoillani, jos koit tekemäni päätöksen suhteen suurtakin vääryyttä verrattuna omaan ehdottamaasi. Mutta jos tästä nyt paska maku jäi, niin jatketaan asian puimista mielellään jossain muualla kuin täällä.

Poissa casual

« Vastaus #8 : 05.10.15 - klo 22:57 »
Olen tietenkin pahoillani, jos koit tekemäni päätöksen suhteen suurtakin vääryyttä verrattuna omaan ehdottamaasi. Mutta jos tästä nyt paska maku jäi, niin jatketaan asian puimista mielellään jossain muualla kuin täällä.

Asia sinänsä ei ole jäänyt vaivaamaan mieltä

Elämä jatkuu.

Kiitokset tuomareille kommenteista!