Törmäsin internjetin valtatiellä tähän hämmentävään statistiikkaan joka on otettu HearthArenan datasta. Kyseessä on eri classien win ratet sekä kolikolla että ilman ja koska otos on melkoisen iso niin näistä voidaan tehdä jos jonkinlaisia johtopäätöksiä.
Ensinnäkin on helppoa huomata mitkä ovat vahvimmat arenaclassit. Varsinaisesta järjestyksestä voi olla hieman eri mieltä mutta Rogue, Mage ja Paladin erottuvat omaksi kolmikokseen minkä jälkeen tulevat Warlock, Shaman ja Warrior sekä Druid. Pahnan pohjimmaisina tulevat Hunter ja Priest enkä kyllä voi olla juurikaan eri mieltä tästä listasta. Toki hyvällä pelaajalla nuo winratet saattavat olla lähempänä toisiaan koska osaavat pelaajat haluavat enimmäkseen välttää heikkoja classeja joten on hyvin mahdollista että osa Huntereiden ja Priestien huonoista tuloksista johtuu siitä että niitä ovat pelanneet heikommat pelaajat. Omat statistiikat vahvistavat listan paikkansa pitävyyden joskin omalta osalta Shaman ja Warrior ovat kyllä pärjänneet paremmin kuin Paladin.
Toinen vielä mielenkiintoisempi aihe on tuo ero kolikon ja aloituksen välillä. Suuri ero aloituksen ja kolikon välillä tulee siitä että käytännössä areenapelit ovat lähes aina sama Midrange Tempo vs Midrange Tempo ja siinä on suuri merkitys pääsetkö aloittamaan. Lisäksi mitä enemmän kortteja on areenaan lisätty, sen harvemmassa on spellit joilla saadaan menetettyä tempoa takaisin. Classicin aikoihin ero aloituksen ja kolikon välillä oli noin kolme prosenttiyksikköä, nyt se on melkein yhdeksän. Lisäksi classien sisällä on melkoisia eroja, pahiten kolikosta kärsivät ns. minion riippuvaiset classit kuten Warlock ja Paladin joiden menestys vaatii 1-2-3-4 curven ja parhaiten selviää warrior joka usein palauttaa temmon pelaamalla kolikolla aseen ja raivaamalla uhat näin pois.
Millä sitten tätä saataisiin tasoitettua? Varmistamalla että jokaisessa arenarunissa tulisi valittavaksi joku minimimäärä spellejä tai rajoittamalla korttipoolia Wildista esimerkiksi johonkin pienempään joukkoon kuten Standardiin? Vaikka HS onkin RNG peli niin ei ole järkevää että isoin RNG tapahtuu jo matsia käynnistäessä. Sivuhuomiona constructedissa samat prosentit ovat 51,5-48,5%.