Poromagia

Kirjoittaja Aihe: MTG pöytälaatikko turnaus (Kuopio)?  (Luettu 4120 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Haima

MTG pöytälaatikko turnaus (Kuopio)?
« : 08.12.17 - klo 19:06 »
Onko kellään kiinnostusta asiaan liittyen? Itseltäni ja kavereiltani löytyy muutamia satoja vanhempia kortteja, mutta kun niillä ei tahdo nykypäivänä tehdä oikein mitään kun turnauksissa pitäisi olla uusinta sarjaa ja korttia jne. Muistaakseni jossain lecagy turnauksessakin taitaa ne ns. parhaimmat kortit olla bannattu, ei kiinnosta common tai uncommon pelit vaan oikeat pro pelit.

Onko kellään aikaa ja paikkaa sekä halua tehdä asialle jotain, jottei tarvitsisi hävittää vanhempia kortteja pois ja nekin saataisin hyötykäyttöön?

Että siis voisi pelata millä tahansa korteilla ja pakoilla, olkootpa common tai mythic rare, pääasia että on mtg-kortti.
« Viimeksi muokattu: 08.12.17 - klo 19:22 kirjoittanut Haima »

Poissa Quadi

Vs: MTG pöytälaatikko turnaus (Kuopio)?
« Vastaus #1 : 08.12.17 - klo 19:21 »
14.12 Suomen Porissa Pelikryptalla pelataan Vintagea, tervetuloa!

Poissa Haima

« Vastaus #2 : 08.12.17 - klo 19:24 »

Itse asiassa olen amatööri näiden pelimuotojen suhteen, tarkoittaako vintage että mulla voi olla pakassa minkä sarjan ja minkä vuoden mikä tahansa kortti (koska muuten tässä mtg pelissä ei mielestäni ole järkeä, suurin osa korteista menee hukkaan)? Ei kiitos Poriin, vaan Kuopio!

Paikalla WoRMaSTeR

« Vastaus #3 : 08.12.17 - klo 19:33 »

Itse asiassa olen amatööri näiden pelimuotojen suhteen, tarkoittaako vintage että mulla voi olla pakassa minkä sarjan ja minkä vuoden mikä tahansa kortti (koska muuten tässä mtg pelissä ei mielestäni ole järkeä, suurin osa korteista menee hukkaan)? Ei kiitos Poriin, vaan Kuopio!
https://magic.wizards.com/en/game-info/gameplay/formats/vintage Siittä voi lukea säännöt. Vintage on formaatti jossa on eniten sallittuja kortteja kaikista. Käytännössä kaikkia "järkeviä" lappuja saa pelata ainakin 1 kpl. Valitettavasti Magicin pelaamisessa ei ole järkeä kilpailullisesti ja turnausmuotoisesti jos siinä ei ole mitään pakan rakennussääntöjä.

Poissa Haima

« Vastaus #4 : 08.12.17 - klo 19:48 »

https://magic.wizards.com/en/game-info/gameplay/formats/vintage Siittä voi lukea säännöt. Vintage on formaatti jossa on eniten sallittuja kortteja kaikista. Käytännössä kaikkia "järkeviä" lappuja saa pelata ainakin 1 kpl. Valitettavasti Magicin pelaamisessa ei ole järkeä kilpailullisesti ja turnausmuotoisesti jos siinä ei ole mitään pakan rakennussääntöjä.

Äkkiä katsottuna tuota vintagea pystyisin pelaamaan parilla mun pakalla, katsoin vain banni listat.. Mun mielestäni perus säännöt pitäs olla kaikille samat eli vähintään 60 korttia ja max 4 samaa jne. Ja sitten jos jollain vain on parempi kortti niin sitten on, jos pokeri-kortti pelissäkin sulla on "ylivoimainen" käsi niin et saa bannia... :) Nojoo tiedän mitä tarkoitat. Mut siksi tuo MTG homma meni huonoksi jossain 2000 luvun puolessa välissä kun joka vuosi tulee eri sääntöjä ja pakkoja ja kortteja ja sarjoja, ei kukaan normaali ihminen pysy perässä....

Pelasin aikoinaan 90 luvulla paljon ja vähän 2000 luvun alussa, siksi en ymmärrä näitä, mut olen kuullut että liikaa kortteja ja sääntöjä tulee nykyään vuosittain...

Joo tuo Vintage turnaus kiinnostaa, en oo silti vielä varma onko mulla lailliset pakat, mut oisko Kuopiossa Vintage/Pöytälaatikko alkukarsintaa mihin voisin osallistua? Jos pääsee Kuopiossa finaaliin niin lähetään sit porukalla Poriin!

Oma tavoite on päästä playoffsseihin. Välieriin tuskin mahdollista, saatikka finaaliin.

Ottakaa yhteyttä, niin suunnitellaan. Kävin viikko sitten Kuopion fantasia peleissä mut en saanu osallistua, ois pitäny olla joku kalesdan pakka :/
« Viimeksi muokattu: 08.12.17 - klo 20:02 kirjoittanut Haima »

Paikalla WoRMaSTeR

« Vastaus #5 : 08.12.17 - klo 20:10 »
Äkkiä katsottuna tuota vintagea pystyisin pelaamaan parilla mun pakalla, katsoin vain banni listat.. Mun mielestäni perus säännöt pitäs olla kaikille samat eli vähintään 60 korttia ja max 4 samaa jne. Ja sitten jos jollain vain on parempi kortti niin sitten on, jos pokeri-kortti pelissäkin sulla on "ylivoimainen" käsi niin et saa bannia... :) Nojoo tiedän mitä tarkoitat. Mut siksi tuo MTG homma meni huonoksi jossain 2000 luvun puolessa välissä kun joka vuosi tulee eri sääntöjä ja pakkoja ja kortteja ja sarjoja, ei kukaan normaali ihminen pysy perässä....

Pelasin aikoinaan 90 luvulla paljon ja vähän 2000 luvun alussa, siksi en ymmärrä näitä, mut olen kuullut että liikaa kortteja ja sääntöjä tulee nykyään vuosittain...

Joo tuo Vintage turnaus kiinnostaa, en oo silti vielä varma onko mulla lailliset pakat, mut oisko Kuopiossa Vintage/Pöytälaatikko alkukarsintaa mihin voisin osallistua? Jos pääsee Kuopiossa finaaliin niin lähetään sit porukalla Poriin!

Oma tavoite on päästä playoffsseihin. Välieriin tuskin mahdollista, saatikka finaaliin.
Tuo pokeri vertaus vähän ontuu kun siinä jaetaan kortit satunnaisesti ja Magicissä tulet pelaamaan tietyillä korteilla. Jos tietäisit että sun pakka on huonompi kuin kaverin niin et varmaan osallistuisi turnaukseen. Näin ollen kaikkien pakka jotka osallistuu panokselliseen turnaukseen on "optimaalinen". Formaattien säännöt eivät juurikaan muutu, toki kokoajan tulee uusia settejä eli lisää kortteja ja joskus myös bannitaan kortteja. Niissä pysyy kyllä perässä pienellä mielenkiinnolla/panostuksella. Myös pelin perussäännöt muuttuvat harvoin ja yleensä hyvinkin vähän. Niissäkin pysyy siis perässä jos pelaa.

Luulen että etsit ennemminkin casuaalia peliseuraa jossa pääset pelailemaan pakkojasi. Sitten jos siitä innostus lähtee kannattaa jatkaa turnauksiin. Toivottavasti joku Kuopiosta toivottaisi sinut tervetulleeksi peliporukkaan.

Poissa Haima

« Vastaus #6 : 08.12.17 - klo 20:23 »

Tuo pokeri vertaus vähän ontuu kun siinä jaetaan kortit satunnaisesti ja Magicissä tulet pelaamaan tietyillä korteilla. Jos tietäisit että sun pakka on huonompi kuin kaverin niin et varmaan osallistuisi turnaukseen. Näin ollen kaikkien pakka jotka osallistuu panokselliseen turnaukseen on "optimaalinen". Formaattien säännöt eivät juurikaan muutu, toki kokoajan tulee uusia settejä eli lisää kortteja ja joskus myös bannitaan kortteja. Niissä pysyy kyllä perässä pienellä mielenkiinnolla/panostuksella. Myös pelin perussäännöt muuttuvat harvoin ja yleensä hyvinkin vähän. Niissäkin pysyy siis perässä jos pelaa.

Luulen että etsit ennemminkin casuaalia peliseuraa jossa pääset pelailemaan pakkojasi. Sitten jos siitä innostus lähtee kannattaa jatkaa turnauksiin. Toivottavasti joku Kuopiosta toivottaisi sinut tervetulleeksi peliporukkaan.

Kiitos vastauksesta. Joo jos tiedän että kaverin pakka on kovempi kuin minun niin en silti välttämättä pelaisi, mutta onko siis nykyajan mtg:ssä ideana että kaikilla on samanvertaiset pakat lähtökohtaisesti ja tuuri ratkaisee voiton enemmän kuin aikoinaan?

Joo tuo optimaallisuuden ymmärsin, mutta silti pelit on näköjään todella rajoitettu ja teoriassa "parhaimmilla" pelaajilla on samanlaiset pakat, koska säännöt?

Joo, rupean taas seuraamaan tilannetta, kiitos kun neuvoit!

Paikalla WoRMaSTeR

« Vastaus #7 : 08.12.17 - klo 20:49 »
Kiitos vastauksesta. Joo jos tiedän että kaverin pakka on kovempi kuin minun niin en silti välttämättä pelaisi, mutta onko siis nykyajan mtg:ssä ideana että kaikilla on samanvertaiset pakat lähtökohtaisesti ja tuuri ratkaisee voiton enemmän kuin aikoinaan?

Joo tuo optimaallisuuden ymmärsin, mutta silti pelit on näköjään todella rajoitettu ja teoriassa "parhaimmilla" pelaajilla on samanlaiset pakat, koska säännöt?

Joo, rupean taas seuraamaan tilannetta, kiitos kun neuvoit!
Formaateissa kuten Legacy ja Modern on todella paljon kilpailukysyisiä pakkoja. Näistä valitsemalla parhaan ja tulemalla oikeilla sideboard korteilla (saat kunnon turnauksessa normaalisti pelata 15 korttia sibeboardilla joita voit vaihtaa pakkaasi ensimmäisen pelin jälkeen (matsit pelataan paras kolmesta pelistä periaatteella)) yritetään sitä voittoprosenttia parantaa. Myös paremmin pelaaminen näyttelee osaa voittamisessa. Toki myös tuuri. Käytännössä kuitenkin ihmiset pelailevat hyvinkin erilaisia pakkoja varsinkin Legacyssä ja Modernissa. Formaatti jota ilmeisesti olit yrittänyt pelata oli Standard, joka on kaikkein rajoittunein eli siinä pelataan vaan uusimpien settien kortteja.

Jes tervetuloa takaisin hienon pelin pariin!

Poissa malin

• L1-tuomari / MtgSuomi Premium™
  • Vaihtopalaute:
    ( | | )
  • **
  • Taas Helsinginforssassa
« Vastaus #8 : 10.12.17 - klo 20:18 »
Hieman perustietoa formaateista:
-kaikissa ns. oikeissa formaateissa pakan minimikoko on 60 ja mitään yksittäistä korttia ei saa olla yli 4 - tämän mainitsitkin
-Highlander-formaateissa (saksalaishighlander, Commander/EDH) pakan koko on sata korttia ja kutakin kortia saa pelata vain yhtä (poikkeuksena tietty basic landit)
-korttien kaikki versiot ovat sallittuja jos yksikin niistä on sallittu (eli vuoden 1993 Lightning Boltilla saa pelata Modernissa, koska bolt on printattu myös Modern-laillisessa sarjassa)

-Vintagessa, Legacyssä ja highlandereissa saa pelata kaikkia kortteja, joita ei erikseen ole kielletty (Vintagessa on myös lista korteista, joita saa pelata vain yhtä kutakin). Eli myös niitä vanhoja.
-Modernissa saa pelata vain kortteja, jotka on julkaistu seteissä syksystä 2003 lähtien (Eight Edition ja Mirrodin, kun layout uudistui)
-Standardissa saa pelata vain edellisten 5-8 setin kortteja (rotaatio aina syksyisin, tällä hetkellä vanhin sallittu setti on Kaladesh)

Vintagessa tier 1 - pakat eli ne parhaat dekit maksavat suuruusluokkaa 20 000€ per pakka (Black Lotus yksinään joku 2500€, jos kunto on lasten hiekkalaatikkoleikkien jäljiltä), dredgen voi saada parilla tonnilla (vain neljä kallista korttia). Halpispakallakin voi pärjätä mutta on aikamoinen ero, pelaako pakassa landeja (joita voi pelata yhden vuorossa) vai mokseja ja maksaako kolmen kortin nostaminen yhden manan vai neljä manaa... Mutta jos kortit on kerran hankkinut, voipi niiden arvon pysymiseen luottaa kun kaikki kalliit herkut ovat reserved listillä eli niitä ei lisää printata

Legacyn voisi kärjistää "Vintage jossa yli 250€ kortit ovat kielletty", mutta poikkeuksiakin löytyy. Ja kun combot eivätkä toisen spellien pelaamista häiritsevät jarrukortit eivät tule ykkösvuorolla yhtä stabiilisti kuin Vintagessa, on turnausten kärkidekeissä tilaa useille kymmenille erilaisille dekeille. Halpisdekeilläkin voi pärjätä, mutta esim. dualit (Underground Sea) ovat kummasti parempia kuin uudemmat vastaavat (Watery Grave). Ja tässäkin moni 1993-1998 printattu kortti on reserved listillä eli lisää ei tule -> kysyntä nostaa hintoja.

Highlandersissa sitten onkin tilaa luovuudelle ja siinä missä Legacya vielä ajoittain pelataan Grand Prix - tasolla isoissa turnauksissa, on highlander monille ensisijaisesti hupiformaatti vaikka siinäkin turnauksia löytyy.
« Viimeksi muokattu: 10.12.17 - klo 20:20 kirjoittanut malin »
DCI Lvl 1 judge
Enpä keksinyt tähän mitään hyvää sanottavaa joten en sitten sano mitään.
Mutta sanonpas kuitenkin tän minkä kuulin: Hölmöydestä saimutetaan.

Poissa Orion

« Vastaus #9 : 14.12.17 - klo 02:39 »
Legacy on se formaatti mitä haluat pelata. Voit käyttää niitä sinun vanhoja kortteja ja siinä jopa järjestetään suhteellisen aktiivisesti turnauksia ympäri suomen toisin kuin vintagessa (jota varten tarvitsee yleensä ottaa pankkilaina että saa pakan).