Huomaa: Sisältää spekulaatiota ja kuulopuheita.
Oletan, että tämä tapahtuma, josta tämä juttu lähti, tapahtui tänään turnauksessa, jota tuomaroin. Jos näin oli, niin ei se mikään erityisen paha voinut olla, koska en edes kuullut siitä ennen kuin turnaus oli jo semifinaalissa ja silloinkin se keskustelu oli lähtöisin tästä ketjusta, joten tässä on minun näkökulmastani kaikki merkit siitä, että tässä on sana lähtenyt leviämään jostain ja sitä on lähdetty ylitulkitsemaan. Kysyin HJ:lta, että mikä tämä juttu oli, ja HJ oli itse puolestaan kysynyt kyseisen tilanteen vastustajalta ja vastustaja ei ollut pitänyt sitä tilannetta mitenkään pahana. Ilmeisesti result slip oli vaan repeytynyt, kun siihen oli kirjoitettu sopimattomalla alustalla.
Tässä on myös huomioitavaa laajemmassa kontekstissa, että olen ainakin itse puhunut (ja käsitykseni mukaan muutkin tuomarit ovat niin tehneet) muutamien pelaajien kanssa yksityisesti sen jälkeen, kun ollaan oltu tuomaroimissani turnauksissa siinä rajamailla. Kukaan ei ole mielestäni mennyt koskaan yli. Tämä on tietenkin subjektiivista ja ehkä vaan siedän tilanteita paremmin esim. oman ammattini puolesta, mutta tämä on minun arvioni. Ei jonkun turhautuneen tyypin nolaaminen julkisesti myöskään vie asiaa millään tavalla eteenpäin, vaan luo myös omalla tavallaan pelkoa siitä, että siellä on ajatuspoliisi tulkitsemassa kaikkea käyttäytymistä.
Joka tapauksessa, tuomarit (ainakin meillä Suomessa) tekevät myös töitä sen eteen, että turnaukset olisivat parempia, tavoilla, jotka eivät välttämättä aina näy kaikille pelaajille.
Prahan tapahumasta: Olettaen, että tämä oli sama, jonka minä todistin, siinä oli pelaamassa pari kaveria, jotka eivät ihan tajunneet kontekstia, vaan pitivät siellä omaa kivaa. Olisi siitä hyvä sanoa, mutta toimenpiteet menisivät helposti liian pitkälle.