Poromagia

Kirjoittaja Aihe: Control Tomorrow  (Luettu 5607 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa kolatatti

Control Tomorrow
« : 24.07.06 - klo 15:33 »
Hei taas. Ajattelin listata tähän nyt erään pakan jota olen casualissa jonkin verran pelaillut mutta yleensä sen pelaaminen menee melkoiseksi yksinpuheluksi. Olettaisin sen siis olevan jo melko hyvä, mutta millähän tästä voisi saada viellä paremman?

Landit:
2 x Mirrodin's Core
3 x Glimmervoid
4 x Seat of Synod
3 x Great Furnace
3 x Vault of Whispers
3 x Reflecting Pool
1 x Scrubland
( 19 )

Artifaktit:
4 x Isochron Scepter
4 x Darksteel Ingot
( 8 )

Instantit:
2 x Remand
4 x Memory Lapse
3 x Orim's Chant
4 x Counterspell
4 x Terminate
4 x Fire/Ice
2 x Lim-Dul's Vault
2 x Cunning Wish
( 25 )

Sorceryt:
1 x Demonic Tutor
( 1 )

Ukot:
3 x Morphling
2 x Bringer of the Blue Dawn
2 x Bringer of the Black Dawn
( 7 )

Tuolla pakalla saa melko tehokkaasti pidettyä pelin kontrollissa kunnes saa pöytään Bringerin tai pari. Harvassa ovat kerrat kun tuolla olen hävinnyt.
« Viimeksi muokattu: 24.07.06 - klo 20:36 kirjoittanut kolatatti »
EHLO you say? I'm interested...

Poissa Shmn

Vs: Control Tomorrow
« Vastaus #1 : 24.07.06 - klo 16:34 »
Ensimmäisenä pistivät silmään faksiländit, jotka ovat varsin haavoittuvaisia faksituholle (kuten esim Powder Keg nollalla). Et kuitenkaan näytä hyötyvän niistä erityisemmin (ainoastaan Glimmervoidilla), joten suosittelisin joko laittamaan tavallisia ländejä tilalle tai hyödyntämään niitä esim. Thirst for Knowledgen avulla. Glimmervoidien sijaan muitakin monivärisiä ländejä löytyy kyllä, kuten esim. Gemstone Mine ja sitten ihan vain fetsit ja dualit (sekä vanhat että uudet) taikka City of Brass.

Toisena ajattelin, että miksi pelaat Remandeja ja Memory Leakeja? Ne ovat hyviä tempopohjaisessa pakassa, mutta pakan rakenne on ns. hidas kontrolli, jossa vastustajan uhat pitää estää; lisäajan ostaminen ei sinänsä auta koska et yritä pelata voittokeinoa nopeasti. Laittaisin tilalle Force of Willit ja esim. Mana Leakit tai Muddle the Mixturet (niillä voi jopa tutoroida mm. Isochron Scepterit). Toisaalta kortinnostoa olisi hyvä olla, joten näitä slotteja voi harkita siihenkin.

Darksteel Ingot on myöskin kysymysmerkki. Sillä ei ole synergiaa juuri minkään kanssa, joten se näyttää vain hitaalta manakiihdytykseltä. Suosittelen ennemmin poistoa, jolla ostetaan aikaa ja pöytäkontrollia, tai sitten perinteisempiä mana-artifakteja kuten Sol Ring, Mana Crypt, Mana Vault ja miksei Mox Diamond / Chrome Mox.

Terminate ei ole huono, mutta valitsisin Diabolic Edictin sen sijaan, koska sillä voi poistaa ukkoja joita ei voi targetoida, ja manakustannus on inhimillisempi. Tai sitten voit pelata Swords to Plowsharesia, jos valkoistakin manaa kerta saat.

Noiden Bringerien kanssa Mopot tuntuvat vähän turhilta (eli liiallisilta). Alkupelissä ei kuitenkaan halua oikeastaan yhtään ukkoa käteen, tai maksimissaan yhden jos manatilanne on lupaava ja vastustajan pakka otollinen nopeammalle strategialle. Jos haluat säilyttää Bringerit, mikä on casualissa varsin hyväksyttävää niin ota Mopot pois ja täytä slotit esim. kortinnostolla.

Fire/Ice sopii hyvin aggressiivisempaan strategiaan, mutta koska tämä ei sitä ole niin korvaisin nekin jollain muulla. Duressit ovat ykköslappuja mustaa multaa mylläävään pakkaan, joten siinä olisi hyvä vaihtovaihtoehto.

Fetsien kanssa Lim Dul's Vaultien tilalle menisi Brainstormit.

Siinä nyt joitain ehdotuksia. Tunnun usein ns. standardisoivan pakkoja hyvien korttien 'cardpoolin' mukaan, joten jos haluat säilyttää omaperäisemmän rakenteen (casualista kun on kyse) niin ymmärrän hyvin. Pyrin kuitenkin aina suosittelemaan parhaita mahdollisia lappuja pakkoihin, ja usein ne tuppaavat olemaan myös useammin käytettyjä.  :)

Ilman iloista ilkeä on arki ankeaa ahventa.

Poissa Tempodaddy

« Vastaus #2 : 24.07.06 - klo 19:49 »
19 ländiä on aivan liian vähän kontrollille (ja melkein mille tahansa muullekin dekille), eikä nuo ignotit paljoa auta manatilannetta, koska ne maksaa kolme ja on hyvin mahdollista ettei nosta kolmea ländiä tarPeeks ajoissa.

Ite poistaisin kaikki Morphlingit ja yhen kumpaakin bringeriä, että saisin ländejä 24 kappaleeseen asti. Ja sitte poistaisin nuo tempo-counterit (Remand ja Memory Lapse), ja korvaisin ne Mana Leakillä ja Hinderillä (muita vaihtoehtoja ois esim. Syncopate, Power Sink, Convolute ja Complicate)

Coldsteel Heart vois myös mahdollisesti korvata Darksteel Ingotin. Eihän sillä saa ku yhtä väriä, mutta sen värin saa valita ja se tulee tiskiin vuoroo aikasemmin.
Awesome to the max.

Poissa Nastaboi

« Vastaus #3 : 24.07.06 - klo 20:09 »
Hinder ei mene keppiin, mutta Memory Lapse menee. Läpsy kepissä saattaa olla jopa peruscountteria turhauttavampi.
Lainaus
[09:36] <Saimu> ei deckin tarvii voittaa nopeasti
Lainaus käyttäjältä: jkk
it's adorable when Sami Häggkvist's opponents think they have a good matchup. Because it never, ever is.
HW
OM

Poissa cosminen

Vaihtopalaute:
    ( | | )
  • Foorumiaddikti
  • *
  • W:Breeding Pool,Rafiq,RhoxWarMonk,QasaliPride.....
    • Progebändi, jossa vaikutan
« Vastaus #4 : 24.07.06 - klo 20:19 »
Bringeri tyyliin ovat kovia myös Sliver Overlord ja Sliver Queen. Ovathan ne 5cc 7/7 ukkoja!!! Sitten vielä pistät pakkaan kolmannen sliverin, Essence Sliverin, nii nuo kaksi vielä antavat sulle lifeäkin, (ja kunhan saat overlordin peliin, voit sillä kaivaa nuo muut sliverit esiin).
Itse pelaan jonkinlaista bringeri dekkiä, siinä minulla on overlord ja essencer (sitä Sliver Queenia en ole vieläkään saanyt kele, eli jos jollain on, niin vaihtakaa!!), ja täytyy sanoa että toimivat kivasti, wordly tutorilla/mustalla bringerillä/d-tutorilla etsitään musta bringeri joka etsii overlodin joka etsii essencen :)

Mutta tuo voi kyllä olla liian casual jos sulla oli ajatuksia tuosta pakasta turnaus pakan Tekoa (kun puhuit tuosta yksin peluusta).

JA jos turnaus pakkaa, 2 Bringer of the Red Dawnia olisi sidellä minusta hyviä, itse en ensin oikein välittänyt niistä, mutta kun kerran sain kaverin creature voittoista pakkaa vastaan 2 niitä peliin, tuli GG nopeasti :)

Bringer of the White Dawni + Mindslaverihän nyt on mitä on... mutta minusta se on liian tylsä :) (vaikka onkin ehkä kovin asia mitä bringereillä voi tehdä jos niiden ympärille vain osaa laittaa oikeat kortit)

Innostun vaan aina bringereistä, en tiedä mikä niissä niin viehättää... Jos pelaisin magic onlinea, ottaisin varmaan elämän tehtäväkseni saada bringeri tribal wars pakan jolla voittaisi turnauksia :P
« Viimeksi muokattu: 24.07.06 - klo 20:21 kirjoittanut cosminen »

Poissa kolatatti

« Vastaus #5 : 24.07.06 - klo 20:34 »
Ensinnäkin paljon kiitoksia kaikille ehdotuksista.

Muutamia havaintoja tällä pakalla pelatuista peleistä:

-Kepillä voitetaan pelejä
-Memory Lapse on paras kortti kepissä eli sitä en lähde poistamaan
-Kaikkia värejä on saatava, bringerit saa nopeammin peliin silloin, tähän auttavat nuo Glimmervoidit ja Darksteel Ingotit, joilla on hyvä synergia. Joskus joutuu tosin odottamaan, kun ingottia ei voi turvallisesti pelata, mutta 4 manaa pöydässä voi olla suhteellisen huoletta.
-Sininen bringeri on pakan varmin voittokeino, niitä en vähennä
-Morphlingit ja Fire/Ice:t tuntuvat olevan vähän poissa elementistään tässä, niiden vaihtaminen parempiin tai pakkaa paremmin auttaviin kortteihin on tarpeellista
-Manaa tulee tarpeeksi (tiedän että korttilistasta voisi olettaa muuta)
-Mana on lähes aina oikean väristä (siksi en manakortteja muuttaisi paljoa)
-19 landia on melko optimaalinen ingottien kanssa. kokeilin muutaman pelin 21 landilla ja se oli valehtelematta liikaa, koska tarkoitus on käytännössä hallita pöytä kunnes jompi kumpi bringeri on pöydässä
-Punaisia bringereita olen harkinnut Mopojen tilalle, mutta en ole saanut niitä vielä vaan hankittua
-Olen kokeillut Mana Leakeja ja todennut ne tässä pakassa heikommiksi kuin nuo ehdottomat counteroinnit
-Pakkalistasta puuttui pakassa olevat pari Cunning Wishiä. Korjaan listan vastaamaan todellista pakkaa. Cunning Wish on casualpeleissä loistava kun "Wishboard" on koko kansion kokoinen :) Wishillä on monesti tullut haettua stoppi, disenchant, Diabolic Edict tai Stifle
-FoWit ei mene keppiin. En ole varma niiden käytännöllisyydestä mutta olen tilannut 4 ja ajattelin kokeilla niitä ainakin pakassa. Kerron lisää kun olen saanut testattua.
-Stifle voisi olla hyvä vaikkapa Fire/Ice:jen tilalle. Sillä voisi tehokkaasti estää fetsien tai juuri powder kegin tms. käyttöä.

Niin ja turnauspelaamiseen ei ole aikomusta tällä pakalla, tarkoitin yksinpelillä sitä että monesti tätä pakkaa pelatessa käy niin ettei vastustaja saa tehtyä pelin aikana yhtään mitään, jolloin pelistä tulee pakollakin melkoista pasianssia.
« Viimeksi muokattu: 24.07.06 - klo 20:44 kirjoittanut kolatatti »

Poissa cosminen

Vaihtopalaute:
    ( | | )
  • Foorumiaddikti
  • *
  • W:Breeding Pool,Rafiq,RhoxWarMonk,QasaliPride.....
    • Progebändi, jossa vaikutan
« Vastaus #6 : 24.07.06 - klo 21:23 »
Miksi muuten 1 scrubland? Miksei mielummin UG river? Sinistä näytät eniten tarvitsevan ja sitten pitäisi valita chantin vai tutorin mana, itse valitsin mustan koska tutoria ei saa keppiin, joten sen voi iha hyvin pelata heti, mutta chanttia tahtoo ehkä pihdata että sen saisi keppiin. Tai miksi ei suoraan city of brass? (cityillä voisi korvata muitakin ländejä tuolta..).

Ja juu, pidä kiinni kahdesta sininsestä ja kahdesta musta bringeristä, ne ovat parhaat.
Kahden punaisen testaaminen mainissa olisi minusta ainakin mielenkiintoista, jos teet niin, niin koitappa käyttääkin niitä ja kerro ihmeessä mille tuntui. (käytöllä meinaan siis, että todella harvoin ainakin itse tuli kuitenkaan castattua se punainen, jos oli sininen tai musta samaan aikaan kädessä, mutta ainakun se tuli castattua, sen voiman kyllä huomasi)

Ja itse en puhunut kepistä mitään siksi, koska sen rokkaavuus on selkeä :) ja jos fire and ice epäilyttää, koitappa abeyancea, en tiedä olisiko sitten liikaa tuon kaltaista efektiä, mutta itse rakastan sitä kepissä, koska se antaa kortinkin. Tai muutenkin, kyllä mtg on pullollaa keppiin meneviä rokkaavia kortteja :). Jos poistat fire and icet, koitappa etsiä joku cantrip lappu, itse olen huomannut ne counttereitten jälkeen aika käteviksi. Tai sitten vaan sen stifle. Onhan se tyly, ja kun painotus on jo muutenki sinisessä niin...

Tämä täytyy kyllä tehdä itsekkin, yhdistää bringerit ja kepit samaan pakkaan (molemmat ovat vaan niin ihq :P ), katsotaampa jos vaikka jaksaisin ja millaisen itse tekisin :)
« Viimeksi muokattu: 25.07.06 - klo 07:06 kirjoittanut cosminen »

Poissa kolatatti

« Vastaus #7 : 25.07.06 - klo 09:07 »
En osaa sanoa mikä tuon manabasen tekee hyväksi mutta sitä en ihan heti tosiaan lähde muuttamaan kun yleensä viimeistään viidennellä vuorolla saan kaikkia viittä manaa ja hyvin hyvin harvassa ovat nekin kerrat kun jotain manaa tulisi liian vähän. Reflecting Poolit tykkäävät Mirrodin's Coreista ja Glimmervoideista ja Glimmervoidit taas tykkäävät todella paljon Darksteel Ingoteista.

Abeyance voisi olla hyvä, koska Fire/Icestä olen lähinnä Iceä pelannut juuri siksi kun siitä saa kortin.