Tehdäänpäs pikainen statistiikka vielä Ravnican osalta. Seuraavassa Standard-peliaikaa saaneet kortit:
Last GaspFarseekFaith's FettersCompulsive ResearchBoros Garrison (& co.)
Dimir Signet (& co.)
Nämä kortit ovat ns. hyviä commoneja, peruspelaajia, jotka
Tekevät hyvin sen, mitä niiltä odotetaan.
Muddle the MixtureDrift of PhantasmsDimir House GuardNämä ovat saaneet peliaikaa ainoastaan yhdessä pakassa, ja sen takia että Transmute on rikkinäinen ability.
Lisäksi seuraavat ansaitsevat tulla mainituksi:
Leave No Trace (SB)
Strands of Undeath (one-offina yhdessä pakassa, ja vain koska sattuu olemaan musta enchant creature aura, jonka voi heittää Shoaliin)
Dimir Infiltrator (ks. Transmute)
Muissa formaateissa peliaikaa saaneet:
Terrarion (Extended Affinity, synergioiden takia)
Stinkweed Imp (
Ichorid, missä sitä ei koskaan castata)
Eli ison setin 114 commonista löytyy 9 standardpelattavaa sekä muutama enemmän siinä rajoilla. Championsista löytyy reilut kymmenen, ja Mirrodinista huimat 25 (Affinity FTW). Eli pelattavien commonien määrä isoissa seteissä näyttäisi olevan kutakuinkin 10 - 20 % lu
Okkaa. Eri asia on, kertooko moinen statistiikka mitään commonien todellisesta hyvyydestä, koska niiden pelattavuus on aina suhteessa ympäristöön. Ehkä pitäisi tutkia vain Extended/Eternal -formaatteja.
9e:iin liittyen,
Mana Leak on peruskamaa Vintagessa, koska se on ekan vuoron counteri moksin avustuksella.
Naturalizea pelataan paljonkin Legacyssa, missä vihreä on todellinen väri.
Sleight of Hand sai enemmän peliaikaa ennen
Serum Visionsia, mm. 4
Gushin Gro-a-Togissa.