Poromagia

Kirjoittaja Aihe: Aktiivinen pelaaja, priority ja stack  (Luettu 4221 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Dark Knight

Aktiivinen pelaaja, priority ja stack
« : 16.06.07 - klo 13:24 »
Koska yritän tässä samalla opetella kaikkia noita kolmea asiaa, niin yritän käydä asiat läpi mahdollisimman tarkasti. Minulla ja kaverillani sattui seuraavanlainen tilanne:

Alkoi combat phase. Valitsin hyökkääjäksi ainoastaan Doubtless Onen, jonka voima oli X (X>4) ja samalla paljon isompi kuin minulla olevien elämien määrä. Siirrymme puolustajien valintaan. Kaverini valitsi ainoaksi puolustajakseen Souls of the Faultlessin. Kaverini kysyi, että teenkö jotain "Declare blockers stepin" loppuun ennen "Combat damage steppiä", koska jos en tee, niin sitten vahingot lyödään eikä mitään voi enää tehdä. Minulla oli siis priority ja käytin sitä ottaakseni manaa ja käytin Soul Foundryäni ja pistin sitä kauttaa yhden Vile Deaconin peliin ja passasin priorityn. Kaveri passasi ja Vile Deaconin token tuli peliin. Priority oli siis taas minulla, mutta päätin olla tekemättä mitään ja passasin kaverille, joka ei myöskään tehnyt mitään, jolloin siirryimme seuraavaan vaiheeseen. Vahingot stackiin. Ei tässä vaiheessa vielä mitään. Priority kaverille, joka passasi. Kaverini kysyi, että resolvaako vahingot. Annoin resolvata, heitin priorityn hänelle ja hän teki samoin. Tähän väliin kysymys. Olisiko tuossa vaiheessa pitänyt viimeistään pelata kaikki vahinkoja preventoivat taiat, kuten Healing Salve ja Fog vai olisiko ne pitänyt pelata vielä aikaisemmin?
Nyt meillä oli ongelma. Clericci antaa minulle elämää ja walli saa minut menettämään elämää, johon kuolisin. Mietimme, että kumpi tapahtuisi ensin. Minä sanoin olevani aktiivinen pelaaja, joten minulle oli oikeus päättää, että missä järjestyksessä nuo kaksi abilityä menisivät stackiin. Tietysti olisin pistänyt ensin wallin abilityn stackiin ja sitten clericin, jolloin saisin ensin X elämää ja sitten menettäisin X elämää ja kaveri saisi X elämää, mutta en tällöin kuolisi. Kaveri myönsi minun olevan aktiviinen pelaaja, mutta se meinaisi hänen mukaan vain sitä, että kaikki minun ominaisuuteni menisivät ensin stackiin ja sitten vasta hänen, jolloin wallin ability resolvaisi ensin ja minä kuolisin. Mielestäni se ei mennyt noin, mutta en jaksanut valittaa asiasta ja hävisin wallin elämänmenetyksiin.
Haluan saada vastauksen siihen, että miten tuo tilanne olisi oikeasti mennyt. Olinko siis minä vai kaverini oikeassa? Lisäksi toivoisin vastaavan tuomarin katsovan, että toimimmeko tuon priorityn passailun kanssa oikein. Kiitän.
Tässä vaihtolistani:
http://mtgsuomi.fi/listat/Dark%20Knight/hw/

"One man's trash is Dark Knight's treasure."

Poissa Rancid-

Vs: Aktiivinen pelaaja, priority ja stack
« Vastaus #1 : 16.06.07 - klo 14:46 »
Lyhyesti: pelasitte tilanteen ihan oikein.

Pitkä vastaus: Jos molempien pelaajien kontrolloimia asioita menee yhtä aikaa stackiin (esim. teidän tilanteessanne combat damagesta seurasi kummankin pelaajan kontrolloimia triggered abilityja), asiat laitetaan stackiin APNAP-järjestyksessä (Active Player - Non-Active Player), eli ensin aktiivisen pelaajan asiat tämän haluamassa järjestyksessä, sitten ei-aktiivisen pelaajan asiat tämän haluamassa järjestyksessä.

Jos luin ja ymmärsin oikein, priorityä passattiin yksi kerta liikaa siinä vaiheessa, kun combat damage oli stackissa:

Lainaus
Vahingot stackiin. Ei tässä vaiheessa vielä mitään. Priority kaverille, joka passasi. Kaverini kysyi, että resolvaako vahingot. Annoin resolvata, heitin priorityn hänelle ja hän teki samoin.

Tuo kuvaus näyttää siltä, että priority passattiin puolin ja toisin _kahdesti_ ennen kuin combat damage resolvasi. Näinhän homma ei tietenkään toimi, vaan jos kaikki pelaajat passaavat priorityn tekemättä mitään muuta, stackin päällimmäinen efekti resolvaa.

Ja kyllä, combat damagea vähentävät efektit täytyy pelata viimeistään silloin, kun combat damage on stackissa, jos haluaa niiden tehoavan.

« Viimeksi muokattu: 16.06.07 - klo 14:48 kirjoittanut Rancid- »
Lainaus
TES uses Ad Nauseam more often and ANT uses Past in Flames more frequently.

Poissa Dark Knight

« Vastaus #2 : 16.06.07 - klo 15:06 »
Ah. Kiitokset oikein paljon vastauksesta Rancid-. Tuo tupla-juttu oli ilmeisesti vain kirjoitusvirhe siinä mielessä, että ilmaisin vahingossa saman asian kahteen kertaan. Emme siis tehneet virhettä tuossa, mutta kiitän nyt kuitenkin hyvästä huomiosta. Mutta mites sitten tämä legendaarinen kuoleva Darksteel Colossus vs. Planar Void esimerkki, jossa colossus selviää libraryyn asti voidista huolimatta. Miten se eroaa tästä tilanteesta? Jos nuo kyseiset kortit ovat pelissä, niin miten ja milloin minun pitää pelata colossuksen uhrauttava taika/ability, jotta voin onnistuneesti hävittää colossuksen pois pelistä vai onko se mahdotonta?
Tässä vaihtolistani:
http://mtgsuomi.fi/listat/Dark%20Knight/hw/

"One man's trash is Dark Knight's treasure."

Poissa Rancid-

« Vastaus #3 : 16.06.07 - klo 15:22 »
Et pysty mitenkään saamaan Colossusta pois pelistä Planar Voidilla, koska Colossuksen kyky on replacement ability (jotka tunnistaa sanasta "instead"), joka ei käytä stackia ja täten Colossus ei koskaan edes käy  hautausmaalla, joten Planar Void ei myöskään triggeröidy.

Bonussektori: Leyline of the Void on siinä mielessä Planar Voidia tehokkaampi, että sen kyky on myös replacement ability. Kuitenkin tässä tilanteessa, kun Colossuksen hautausmaalle menoa olisi korvaamassa monta eri replacement abilitya, saa Colossuksen kontrolloija päättää, mitä niistä sovelletaan.
Lainaus
TES uses Ad Nauseam more often and ANT uses Past in Flames more frequently.

Poissa Thaurwylth

• Oulu
  • Vaihtopalaute:
    ( | | )
  • *
  • Vastaan yks.viesteihin vain sähköpostitse!
« Vastaus #4 : 16.06.07 - klo 18:32 »
Jatketaan bonussektorilla: Eikö ole myös niin, että jos pelissä on Humility ja Colossus kuolee, se menee ihan aikuisten oikeasti hautuumaalle? (Opin pari viikkoa sitten täällä sääntöpalstalla uuden jutun ja nyt tietty yritän soveltaa sitä kaikkeen lapsen innolla *hymy*.)

Poissa malin

• L1-tuomari / MtgSuomi Premium™
  • Vaihtopalaute:
    ( | | )
  • **
  • Taas Helsinginforssassa
« Vastaus #5 : 16.06.07 - klo 20:58 »
Jatkettu bonussektori: jep, Humility / Humble / Ovinize tms. avulla Colossuksen saa gravelle.
DCI Lvl 1 judge
Enpä keksinyt tähän mitään hyvää sanottavaa joten en sitten sano mitään.
Mutta sanonpas kuitenkin tän minkä kuulin: Hölmöydestä saimutetaan.