Poromagia

Kirjoittaja Aihe: Vs: Sääntökoulu osa 6 - Combat  (Luettu 3814 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Dark Knight

Vs: Sääntökoulu osa 6 - Combat
« : 27.09.07 - klo 12:32 »
Tuli heti mieleen asia, jonka voisit selventää duracel, nimittäin Lifelink-ominaisuuden. Mikäli olen ymmärtänyt seuraavat kaksi tilannetta oikein, niin voisit lisätä ne mahdollisesti tuohon selitykseesi jotenkin. Jos taas ymmärsin väärin, niin korjaa.

Tilanne 1.
Pelaajan A Yavimaya Wurm hyökkää ja pelaajan B Exalted Angel tulee tielle. Pelaajalla B on yksi elämä jäljellä. Pelaaja A pistää viisi vahinkoa enkeliin ja yhden pelaajaan. Lifelinkistä huolimatta pelaaja B kuoli. Tämä pitäisi selventää siksi, että oikeastaan kukaan tapaamani pelaaja (niin aloittelijat kuin kokeneemmatkin) eivät tienneet tuota juttua (olettaen, että olen nyt oikeassa) ja olivat tähän mennessä käyttäneet mm. taktiikka, jossa superladatulle vastustajan möllille annetaan oma Armadillo Cloak ja todetaan: "Sinne meni se sinun iso äijäsi, koska aina sen lyödessä minuun X-verran vahinkoa saan ne välittömästi takaisin enkä koskaan kuole." Ymmärtääkseni tämä ei toimi.

Tilanne 2.
Tähän tilanteeseen voisi oikeastaan liittää Lifelinkin lisäksi pari muuta juttua. Jos pelaaja hyökkää olennolla, se otetaan kiinni, vahingot pistetään stackiin ja tämä olento poistetaan taistelusta käteenpalautuksella tai jollakin tapolla ja mikäli tällä olennolla oli
a) Lifelink, niin hyökkäävä pelaaja ei saa elämää.
b) Deathtouch, niin puolustava olento ei kuole, jos se ei saanut kuolettavaa määrää vahinkoa.
c) Trample ja Curiosity-tyylinen ominaisuus ja kyseinen olennon haltija onnistui pistämään ainakin yhden vahingon vastustajaan, niin hyökkäävä pelaaja ei nosta kortteja.
Ymmärsin noiden kohtien menevän juuri noin. Jos tuosta puuttuu vielä jokin vastaava hyvä esimerkki, jota en nyt itse hoksannut, niin kannattaa ehdottomasti lisätä ne tuohon ohjeistukseen.
« Viimeksi muokattu: 27.09.07 - klo 13:32 kirjoittanut duracel »
Tässä vaihtolistani:
http://mtgsuomi.fi/listat/Dark%20Knight/hw/

"One man's trash is Dark Knight's treasure."

Poissa Rancid-

Vs: Sääntökoulu osa 6 - Combat
« Vastaus #1 : 27.09.07 - klo 12:46 »
Voisihan tuossa tosiaan olla joku lausahdus tyyliin "Jos olennolla on jokin combat damagesta triggeröityvä kyky (Deathtouch, Lifelink jne.), on olennon oltava vielä pelissä combat damagen resolvatessa, jotta kyky toimii."

Myös Bandingin jännittävät vaikutukset combattiin ovat kuulemma tulossa mukaan tähän sääntökoulun osaan. Stay tuned!
Lainaus
TES uses Ad Nauseam more often and ANT uses Past in Flames more frequently.

Poissa duracel

Re: Vs: Sääntökoulu osa 6 - Combat
« Vastaus #2 : 27.09.07 - klo 13:41 »
En tarkoituksella halunnut sääntökouluun tuollaista esimerkkikokoelmaa erilaisista tilanteista. Siksi splittasin tämän omaksi ketjukseen. Aivan samoin kuin spellien pelaamista koskevassa artikkelissani ei kerrota spellien pelaamisesta triggeröityvistä abilityista, ei mielestäni combat damagesta triggeröityvät abilitykaan kuulu tuohon. Suuren "ruling-kokoelman" kerääminen ei auta sääntöjen ymmärtämisessä.

Järkevämpää olisi varmaan kirjoittaa erillinen artikkeli triggered abilityista, koska ihmiset eivät aina ymmärrä - tai ymmärtävät väärin - miten ne toimivat. Katsotaan jos sellaisen vaiheessa saisi aikaiseksi.

Mutta kysymyksiin:

1. Lifelink ei pelasta häviöltä, koska se ei ehdi koskaan resolvaamaan. Se ei koskaan ole edes stackissa! Pelaaja ehtii hävitä pelin state-based effectien tarkistukseen ennen sitä.

2. Minulla on pakassa, gravella ja kädessä Astral Slide. Miksi ne eivät triggeröi kun cyclaan kortin? Koska ne eivät ole pelissä! Aivan samalla tavalla toimivat nuo combatin jostain asiasta triggeröityvät abilityt. Jos millään pelissä olevalla kortilla ei ole sellaista abilitya, ei mikään myöskään triggeröidy. Tämä on tietenkin selvää, kun hetkisenkin asiaa pohtii.

~jari
Tätä se dementia teettää. Ei dementia! Ei, ei vaan dementia. Sanoinko mä sen dementian taas? Ei dementia vaan väsymys. Väsymystä tarkoitin. Meni sanat sekasin, kun on tämä dementia. Ei dementia ole minulla! Väsymys on vaan. Väsymys ja dementia. Jumalauta!

Poissa henqsir

Vs: Sääntökoulu osa 6 - Combat
« Vastaus #3 : 05.10.07 - klo 17:53 »
"Jos olennolla on jokin combat damagesta triggeröityvä kyky (Deathtouch, Lifelink jne.), on olennon oltava vielä pelissä combat damagen resolvatessa, jotta kyky toimii."

Haluan hieman täsmennystä, sillä kaverini tulkitsi tämän lausahduksen hieman oudolla tavalla, ja päädyimme muchkin-tyylisesti riitelemään säännöistä. Otetaanpa esimerkkitilanne:
Loxolekaa heilutteleva dark confidant tuntee olonsa itsetuhoiseksi ja päättää syöksyä vastustajan kimppuun isosta ja pelottavasta troll asceticista huolimatta. Ascetic onkin sitten confidanttia vastassa, ja pikkuruinen ihmisvelho kuolee suoraan, koska peikko on liian iso ja pelottava. Saako dark confidantin komentaja lifet? Olento on pelissä combat-damagen resolvatessa, jolloin lifelink menee stäkkiin, right? Lifelink resolvaa ja itsetuhoisen confidantin komentaja saa muutaman elämäpisteen lisää, right? Vai feilaako lifelink, koska confidant ei ole enää pelissä?

Poissa malin

  • L1-tuomari / MtgSuomi Premium™
  • Vaihtopalaute:
    ( | | )
  • **
  • Taas Helsinginforssassa
Vs: Sääntökoulu osa 6 - Combat
« Vastaus #4 : 05.10.07 - klo 19:43 »
Ukon pitää olla pelissä combat damagen resolvatessa.
Dark Confidant kuolee vasta damagen resolvattua kun huomataan että hei, tällä miehellähän on lethal damaget.
Saat siis lifeä, vaikka Loxodon Warhammerin abilityä stäkkiin laitettaessa Confidant onkin jo graveyardilla.
DCI Lvl 1 judge
Enpä keksinyt tähän mitään hyvää sanottavaa joten en sitten sano mitään.
Mutta sanonpas kuitenkin tän minkä kuulin: Hölmöydestä saimutetaan.