Poromagia

Kirjoittaja Aihe: Summoning Sickness  (Luettu 6132 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa DragonSlayer

Summoning Sickness
« : 05.02.06 - klo 01:38 »
Onko summoning sickness ominaista vain creatureille vai kärsiikö siitä kaikki kortit? Esim. voinko täpätä artifactin samalla vuorolla kun olen taikonut sen? Voinko hyökätä Creaturella jonka olen juuri samalla vuorolla herättänyt hautausmaalta?

Poissa duracel

Summoning Sickness
« Vastaus #1 : 05.02.06 - klo 10:32 »
Niin sanottu summoning sickness vaikuttaa vain creatureihin. Nykyään tuollaista asiaa ei varsinaisesti ole olemassa. On vain sääntö, joka sanoo, ettei creature voi hyökätä eikä sen täppäämistä vaativaa abilitya voi käyttää (tarkoittaa siis abilitya, jossa on TAP-symboli osana maksua, ei vaikkapa Patron Wizardin abilitya) sillä vuorolla kuin se tuli peliin.

Creaturen on täytynyt olla pelissä viimeisimmän vuorosi alusta (untapista) asti, jotta voit hyökätä sillä tai käyttää "TAP-abilityja". Reanimoiduilla creatureilla ei siis voi hyökätä heti.

Kaiken tämän kiertää "haste", joka antaa creaturen tehdä heti kaikkea kivaa. Toinen poikkeus on "Phasing", josta palatessa creature on heti valmis toimintaan.

Artifactin, jos se ei ole creature, voit täpätä samalla vuorolla kuin pelasitkin sen. Mutta jos artifactisi (tai vaikkapa Land) muuttuu samalla vuorolla creatureksi, se ei voi hyökätä, eikä sen omaa täppäämistä vaativaa abilitya voi pelata.

~jari
Tätä se dementia teettää. Ei dementia! Ei, ei vaan dementia. Sanoinko mä sen dementian taas? Ei dementia vaan väsymys. Väsymystä tarkoitin. Meni sanat sekasin, kun on tämä dementia. Ei dementia ole minulla! Väsymys on vaan. Väsymys ja dementia. Jumalauta!

Poissa DragonSlayer

Summoning Sickness
« Vastaus #2 : 05.02.06 - klo 11:17 »
Miten sitten toi "phasing" toimii?

Poissa Dark Knight

Summoning Sickness
« Vastaus #3 : 05.02.06 - klo 15:15 »
Onpa sääli, sillä joskus kauan sitten joku kyseli juuri tuosta Phasing-säännöstä ja joku judge vastasi siitä tekemällä täydellisen selonteon phasingista, mutta PuuroGolemin viahdettua Tharnaan phasing-topicci poistui yhdessä monen muun topicin kanssa. Olisin voinut laittaa linkin tähän alas, mutta ei.

Kuitenkin tässä kysymys liittyen hasteen.

Minulla on pelissä kolme ukkoa, joista mikään ei ole tullut tällä vuorolla peliin ja pelaan Nullmage Shepherdin. Voinko täpätä tällä vuorolla kaikki neljä olentoani tuhotakseni artifactin tai enchantmentin? Entäpä silloin, kun kaikki neljä olentoani ovat tulleet peliin samalla vuorolla? Tai mites silloin, jos minulla on pelissä neljä tällä vuorolla pelattua äijää ja pelaan shepherdin, ni voinko täpätä muut neljä olentoa tuhotakseni artifactin tai enchantmentit?
Tässä vaihtolistani:
http://mtgsuomi.fi/listat/Dark%20Knight/hw/

"One man's trash is Dark Knight's treasure."

Poissa DragonSlayer

Summoning Sickness
« Vastaus #4 : 05.02.06 - klo 15:31 »
Tähän vielä liittyen varmistus:

Pelaan Royal Assassinin ekalla mainillani. -> Annan vuoron vastustajalle. Vastustaja rupeaa hyökkäämään niin voinko tappaa royalilla vastustajan hyökkäävän (täpätyn) ukon vaikka oma Royal Assassini ei ole ollut untäppi vuorosta alkaen mulla pelissä?

Poissa duracel

Summoning Sickness
« Vastaus #5 : 05.02.06 - klo 16:10 »
Lainaus käyttäjältä: "Dark Knight"
Minulla on pelissä kolme ukkoa, joista mikään ei ole tullut tällä vuorolla peliin ja pelaan Nullmage Shepherdin. Voinko täpätä tällä vuorolla kaikki neljä olentoani tuhotakseni artifactin tai enchantmentin? --


Nullmage Shepherdin abilityssa maksuna ei ole TAP-symbolia, joten sen voi pelata, vaikka ukot olisivatkin kaikki tulleet peliin vasta tällä vuorolla.

Lainaus käyttäjältä: "DragonSlayer"
Pelaan Royal Assassinin ekalla mainillani. -> Annan vuoron vastustajalle. Vastustaja rupeaa hyökkäämään niin voinko tappaa royalilla vastustajan hyökkäävän (täpätyn) ukon vaikka oma Royal Assassini ei ole ollut untäppi vuorosta alkaen mulla pelissä?


Kuten sanoin, creaturen täytyy olla ollut yhtäjaksoisesti controllissasi viimeisimmän vuorosi alusta alkaen. Et voi käyttää Royal Assassinia tuossa tilanteessa.

Ja Phasing toimii näin:
Untapissa, ennen kuin untappaat mitään, jokainen korttisi, jolla on Phasing, menee pois pelistä Phase Out -zonelle. Samaan aikaan ne kortit, jotka olivat Phase Out -zonella, tulevat takaisin peliin.

Phasingissä olevat vehkeet "muistavat" minkälaisina ne olivat pelissä ollessaan, joten mahdolliset counterit säilyvät. Ne muistavat myös olivatko ne flipattuja, täpättyjä tms. Ja kyseessä on siis *sama* permanentti, joten toisin kuin vaikkapa käteen palauttamisen tapauksessa, Phasingissa käynyt Kaho, Minamo Historian tietää mitkä kortit olivat sen pelistä poistamia, ja niitä voi edelleen pelata.

Jos permanentissa oli jokin Aura (EDIT: tai Equipment) kiinni, Aura menee sen mukana Phase Outille ja tulee sitten taas takaisin permanentissa kiinni.

Takaisin peliin Phase Outista tulevat permanentit eivät triggeröi mitään Comes Into Play -abilityja, eivätkä pelistä Phasingiin menevät mitään Leaves Play -triggereitä.

Ja Phasingista takaisin tulevat creaturet voivat hyökätä samalla vuorolla. Myös silloin, kun sama vehje on Phasennut sisään ja ulos samalla vuorolla.

Toivottavasti siinä tuli suurinpiirtein kaikki.

~jari
Tätä se dementia teettää. Ei dementia! Ei, ei vaan dementia. Sanoinko mä sen dementian taas? Ei dementia vaan väsymys. Väsymystä tarkoitin. Meni sanat sekasin, kun on tämä dementia. Ei dementia ole minulla! Väsymys on vaan. Väsymys ja dementia. Jumalauta!

Poissa DragonSlayer

Summoning Sickness
« Vastaus #6 : 05.02.06 - klo 22:23 »
Entäpä nämä Genjut sitten jotka muuttavat landit creatureiksi. Voiko niillä hyökätä jos muuttaa ne creatureiksi ennen hyökkäys vuoroaan?

Poissa korpi

Summoning Sickness
« Vastaus #7 : 05.02.06 - klo 23:41 »
Ei voi hyökätä, JOS LANDI jolle genju pelattiin on tullut pöytään sillä vuorolla, koska olennoksi muutettuna sillä ländillä onkin ns. summoning sickness. Eli auran pelaamisella ei ole väliä, vaan sillä milloin kyseinen ländi on tullut pöytään.

Poissa Dark Knight

Summoning Sickness
« Vastaus #8 : 20.02.06 - klo 19:56 »
Tästä Summoning Sicknessistä tuli mieleen, että voidaanko edelleen ilman Hastea omaavaa äijää pelatessa todeta, että kyseinen äijä kärsii tuosta kutsutaudista, vaikka sanoitkin duracel, ettei kyseistä termiä ole enää olemassakaan?
Tässä vaihtolistani:
http://mtgsuomi.fi/listat/Dark%20Knight/hw/

"One man's trash is Dark Knight's treasure."

Poissa duracel

Summoning Sickness
« Vastaus #9 : 20.02.06 - klo 21:05 »
Sano jos haluat. Kaikki varmaan ymmärtävät mitä tarkoitat. Itse pyrin käyttämään nykyisiä termejä.

~jari
Tätä se dementia teettää. Ei dementia! Ei, ei vaan dementia. Sanoinko mä sen dementian taas? Ei dementia vaan väsymys. Väsymystä tarkoitin. Meni sanat sekasin, kun on tämä dementia. Ei dementia ole minulla! Väsymys on vaan. Väsymys ja dementia. Jumalauta!

Poissa Laako

Vs: Summoning Sickness
« Vastaus #10 : 10.08.08 - klo 11:02 »
Jos mörkö pelataan kädestä jonki abilityn avulla, esim Mindwrack Liegen abilityllä, onko creaturella silloin summoning sickness tai tämä sääntö?
gooby pls

Poissa malin

  • L1-tuomari / MtgSuomi Premium™
  • Vaihtopalaute:
    ( | | )
  • **
  • Taas Helsinginforssassa
Vs: Summoning Sickness
« Vastaus #11 : 10.08.08 - klo 11:16 »
Lainaus
Creaturen on täytynyt olla pelissä viimeisimmän vuorosi alusta (untapista) asti, jotta voit hyökätä sillä tai käyttää "TAP-abilityja"

Ja tuo pätee aina jos ukolla ei ole hastea.
DCI Lvl 1 judge
Enpä keksinyt tähän mitään hyvää sanottavaa joten en sitten sano mitään.
Mutta sanonpas kuitenkin tän minkä kuulin: Hölmöydestä saimutetaan.

Poissa duracel

Re: Vs: Summoning Sickness
« Vastaus #12 : 10.08.08 - klo 11:30 »
Jos mörkö pelataan kädestä jonki abilityn avulla, esim Mindwrack Liegen abilityllä, onko creaturella silloin summoning sickness tai tämä sääntö?

Nillitän sen verran, että sitä creaturea ei silloin ole PELATTU, vaan se on laitettu peliin. Jos tuo jokin ability erikseen sanoo, että se pelataan, niin silloin toki, mutta tyypillisesti tuollaiset abilityt vain laittavat ukon peliin. PELATUT spellit triggeröivät kaikenlaisia abilityjä ja niitä voi counteroida ja niin edelleen. Kannattaa myös huomata, että kun käyttää vaikka Elvish Piperin abilitya, laitetaan ukko peliin kun ability resolvaa. Siihen ei siis voi enää responsata, kun näkee mikä ukko sieltä tulee.

~jari
Tätä se dementia teettää. Ei dementia! Ei, ei vaan dementia. Sanoinko mä sen dementian taas? Ei dementia vaan väsymys. Väsymystä tarkoitin. Meni sanat sekasin, kun on tämä dementia. Ei dementia ole minulla! Väsymys on vaan. Väsymys ja dementia. Jumalauta!