No, riittääpä kommentoitavaa. Aloitetaan ensinnäkin tuosta Forcaamisesta.
Fisulla EI todellakaan voi voittaa, ellei pääse 1) Forcaamaan kahdesti 2) Forcaamaan eka uhka ja löytämään vastaus toiseen. Perustelen.
Kalassa itsessään on niin paljon surkeita kortteja, että käytännössä jokainen kortti, minkä vastustaja pelaa, on vaarallinen. Siksipä siihen on löydettävä ratkaisu. Kalan ongelmien ratkonta on myös todella heikolla pohjalla, sillä vastaukset maksavat manaa ja kalan manatuotanto hidasta. Siinä ei ole minkäänlaista manakiihdytystä, joka edesauttaisi uhkiin vastaamista ratkaisukorttien muodossa. Ratkaisukortteja ovat esimerkiksi Null Rod, Meddling Mage, Swords to Plowshares, Energy Flux, Kataki jne.
Ja Force of Will.
Kalan peli alkaa suunnilleen toisen vuoron paikkeilla, sillä kalan kovimmat kortit maksavat kaksi manaa, joka saavutetaan yleensä juurikin toisella vuorolla. Vintagessa siihen mennessä on kuitenkin sattunut ja tapahtunut vaikka sun mitä, jos vastus pelaa edes hieman vakavammin otettavaa pakkaa. Stäksit ja combot ovat pelanneet jo vähintään kaksi uhkaa, controllipakat ovat stabiloimassa peliään nostelemalla kortteja ja tekemällä manaa. Aggroista ei kannata niin välittää. Ne joko ajelevat päähän tai sitten eivät. Jokatapauksessa kalan toiselle vuorolle tultaessa vastustaja on jo kiihdytellyt vehkeitä tiskiin tai ainakin yrittänyt. Kalan omat uhat on hitauden huippu ja siksi onkin välttämätöntä, että ne kaksi ensimmäistä uhkaa on poistettu. Ratkaisuna siihen on joko pari Forcea tai Force + Rodi/muu kortti. Pari Forcea tietenkin tyhjentää käden hujauksessa, mutta se hinta on maksettava, jos haluaa voittaa. Sanoit, että on vaikeaa voittaa, jos heti pelin alussa neljä korttia häviää kuin tuhka tuuleen. Ota huomioon myös vastustajan peli. Vastustaja on puhkunut kätensä pöytään vain ja ainoastaan törmätäkseen Forceen. Siispä parin Forcen jälkeen myös vastustaja on pulassa, kun uhat alkavat loppua ja tempoero on kurottu samalle viivalle, eli myös fisu voi pelata omia uhkiaan. Kun jokainen vastustajan pelaama kortti kahden ensimmäisen vuoron aikana on Forcattava tai muuten, tarvitaan paljon sinisiä kortteja tukemaan sitä.
Termiä kala on helppo käyttää. Olipa fisu sitten UW fisu (Wu-Tang-kala tai mikälie), U/G (WTF), UR, monoU, U/B, U/G/W (Treshold-birdshit) tai mikälie niiden väliltä, kaikkien pelityyli on suunnilleen samaa luokkaa. Tottakai Workshop-lukkopakkoja sanotaan kaikkia stäkseiksi. Joskus saatetaan tarkentaa, kuten esimerkiksi turnausraporteissa sun muissa, mutta puhekielessä itse ainakin puhun kaloja kaloina ja stäksejä stäksinä ellei tarkennus ole välttämätöntä.