Poromagia

Kirjoittaja Aihe: Vuoron vaihtuminen, kierrosajan loppu, epäselvä tilanne  (Luettu 3640 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Thaurwylth

• Oulu
  • Vaihtopalaute:
    ( | | )
  • *
  • Vastaan yks.viesteihin vain sähköpostitse!
IRC-tuomarointi ei asiassa auttanut, joten toivon, että sääntöfoorumin tuomaristosta joku vastaisi. (En muuten onnistu löytämään Magicin tai DCI:n universaalia Communication Policyä mistään.)

Pelaaja A ilmoittaa siirtyvänsä vuoron lopetukseen: "Sun." Seuraa pieni tyhjä hiljaisuus, koska ihmisen reaktiokykyyn liittyy väistämättä viive. "On selvää" (tästä lisää kohta), että kumpikaan pelaaja ei tee mitään, vaan vuoro on ihan oikeasti vaihtumassa. Jossain vaiheessa tässä huudetaan kierrosajan loppu. Kumman vuorolla nyt ollaan menossa, eli kumpi aloittaa ensmmäisen lisävuoron?

Oikea tilanne, johon kysymykseni perustuu, meni niin, että pelaajan B kädet eivät vielä olleet permanenttien päällä untäppäämässä niitä. Jos pelaaja A ei selvästi ole tehnyt mitään ja B puolestaan laittaisi kädet permanenttien päälle, onko vuoro vaihtunut? Jos pelaaja B olisi jo alkanut kääntää permanentteja, vuoro on ihan selvästi vaihtunut, eikö? Mutta entäs sitten tilanne, jossa on sanottu "Sun" ja oltu sitten hetkinen hiljaa, mutta untäppäys ei ole vielä alkanut? Onko tässä jotain merkitystä sillä, kuinka kauan tuo viive on kestänyt? Tiedän, että jos viive on hyvin suuri, alkaa olla syytä epäillä jompaakumpaa pelaajaa tahallisesta viivyttelystä - mutta jonkin verran viivettähän on pakko sallia ihan ihmisen äärellisen reaktiokyvyn takia.

Jos tästä löytyy jo valmiiksi joitakin linjauksia netistä, ne olisi hyvä saada tietää, koska on tärkeää että tuomarit olisivat tietoisia yhteisestä linjasta.

-- Nute
Oulu

Poissa duracel

Re: Vuoron vaihtuminen, kierrosajan loppu, epäselvä tilanne
« Vastaus #1 : 04.12.08 - klo 17:57 »
"Sun" tarkoittaa, että peli etenee kyseisen pelaajan end stepiin, ja priority on vihollisella, ellei hän muuta sano. Tässä ollaan siis selkeästi vielä aktiivisen pelaajan vuorolla.

Oletusoikopoluista löytyy juttua penalty guidelines -dokumentista.

Sanoudun irti keskustelusta, joka käsittelee sitä miten pitkään saa olla hiljaa tuossa tilanteessa.

~jari
Tätä se dementia teettää. Ei dementia! Ei, ei vaan dementia. Sanoinko mä sen dementian taas? Ei dementia vaan väsymys. Väsymystä tarkoitin. Meni sanat sekasin, kun on tämä dementia. Ei dementia ole minulla! Väsymys on vaan. Väsymys ja dementia. Jumalauta!

Poissa Thaurwylth

• Oulu
  • Vaihtopalaute:
    ( | | )
  • *
  • Vastaan yks.viesteihin vain sähköpostitse!
Vs: Vuoron vaihtuminen, kierrosajan loppu, epäselvä tilanne
« Vastaus #2 : 05.12.08 - klo 11:05 »
No niin. Löytyihän se Communication Policy, se oli vain sijoitettu osaksi toista dokumenttia. Kysyisin kuitenkin vielä seuraavat kysymykset uudelleen, koska niihin on varmasti selvät vastaukset olemassa. (Kysymykseen odotteluajan pituudesta ei tietenkään ole, mutta senpä takia se onkin yllättävä oleellinen kysymys.)

1. Vuoron lopussa on lopulta ei-aktiivisen pelaajan prioriteetti. Pelaaja on siirtänyt kätensä täpissä olevien permanenttien päälle. Ollaanko untäpissä? (Tähän en osaisi sanoa mitään.)
2. Vuoron lopussa on lopulta ei-aktiivisen pelaajan prioriteetti. Pelaajan kädet kääntävät osaa täpissä olevista permanenteista untäppiin. Ollaanko untäpissä? (Tämän luulen olevan selvä.)

Muilta osin asia tuli suht selväksi noista DCI:n ohjeista.

-- Nute
Oulu

Poissa duracel

Re: Vuoron vaihtuminen, kierrosajan loppu, epäselvä tilanne
« Vastaus #3 : 05.12.08 - klo 11:34 »
Olen eri mieltä. Näihin ei varmastikaan ole selviä vastauksia olemassa, kuten ei ole suurimpaan osaan tilanteista. Tässä ollaan vaarallisilla vesillä, jos aletaan keksimään jotain pelaajan asentoon perustuvia oletusrulingeja. Riittääkö, että kädet ovat korttien päällä, vai pitääkö niiden koskea kortteihin? Mitä jos koskettaa vain yhtä korttia? Mikä ero tällä on siihen, että alkaa tekemään sitä tavallista untap-liikettä, jossa molempien käsien sormet on levitetty kattamaan kaikki untapattavat permanentit? Tähän on jätettävä tuomarille liikkumavaraa.

Olisin varmaan useimmiten sitä mieltä, ettei pelkkä aikomus - siis kehon liikuttaminen niin, että kortit pystyy untappaamaan - untapata vielä tarkoita untappia. Vastaavasti, jos pelaaja on alkanut kääntämään jotain korttia untappiin, olisin varmaan useimmiten sitä mieltä, että ollaan untapissa.

~jari
Tätä se dementia teettää. Ei dementia! Ei, ei vaan dementia. Sanoinko mä sen dementian taas? Ei dementia vaan väsymys. Väsymystä tarkoitin. Meni sanat sekasin, kun on tämä dementia. Ei dementia ole minulla! Väsymys on vaan. Väsymys ja dementia. Jumalauta!

Poissa jkk

• L3-tuomari / Regional Coordinator
  • Vaihtopalaute:
    ( | | )
  • EN VASTAA YKSITYISVIESTEIHIN
Vs: Vuoron vaihtuminen, kierrosajan loppu, epäselvä tilanne
« Vastaus #4 : 05.12.08 - klo 11:59 »
Jos se näyttää untäpiltä, tuntuu untäpiltä, kävelee kuin untäp ja pitää untäpmäistä ääntä, se on aika varmasti untäp. Ruuminkielen vivahteet tulkitsen tapauskohtaisesti.
Lainaus käyttäjältä: shazzle
Uskon että olen sinua kokeneempi "internetissä".
Lainaus käyttäjältä: yeou
miten tolla tyypillä on aina plussia postissaan? onko se joku julkkis?