4
Vuorossa viimeinen päivä ja vintage
Miksi tämä formaatti on paskaa?
Olipa kerran aika jolloin vintagessa oli paljon erilaisia pakkoja. Lähes kaikki pelasivat sinistä, mutta kontrolli oikeasti yritti saada pelin kontrolliin, kombo yritti voittaa nopeasti, ja näitä saatettiin pakasta riippuen tehdä eri tavoilla. Vähitellen mukaan tuli uusia rikkinäisiä efektejä joiden lisäys toi pakkoja lähemmäs toisiaan, syntyi nykymallinen dredge aiheuttamaan yleistä vitutusta, ja siniset pakat virtaviivaistuivat kohti samanmallisia kombokontrolleja. Lopulta viimeistenkin sinisten 4-offien restriktointi ja telkkarin tuorein errata sotkivat homman lopullisesti, jolloin jäljellä on Tezz.dec, josta noin viittä korttia sitten vaihdellaan. Esim. kun viimeksi näin oathin, siinäkin oli telkkari+key mukana, ja oathien, orchardien sekä Ionan jälkeen vissiin kaikki kortit olivat TV:stä tuttuja.
Siinähän sitten pelaat suunnilleen joko Tezziä, jarrua tai dredgeä, joista Tezz alkaa nopeasti maistua puulta ja dredgellä ei magiccia pelata. Jos sattuu tykkäämään pellistä niin sitä voi toki väännellä ja käännellä, itselleni ei vaan kolahda. Muut pakat ovatkin vaihtoehtoina melkein suoraan huonompia, eikä kannata valehdella itselleen että niitä pelaisi minkään muun kuin viihteen ja vaihtelun vuoksi. Okei, joku ANT taitaa olla vielä vahva, mutta muuten edgeä täytyy etsiä puhtaasti siitä että pakkavalinta pääsee yllättämään, ja/tai osuu hyvin paikalliseen metaan. Ja ennen kuin joku yrittää korjata niin mainitaan vielä että kalat ja nallet. Tämä riittäköön niistä aiheista.
Vintagessa dekkivalinta oli poikkeuksellisesti selvä jo alusta alkaen. Elffikombo oli tykytellyt jo aiemmin, turnauksessa oli poikkeuksellisen hyvät palkinnot parhaille powerittomille ja "oikeista" pakoista minkään pelaaminen ei juuri napannut. Tontut siis ovat tier 1.5 -pakka joka ei powereita edes haluaisikaan kuin looruksen ja yhden moksin nopeuttamaan satunnaisesti, joka pystyy murhaamaan kultakalan parhaimmillaan kakkosella ja useimmiten kolmosella, jota on hauska pelata ja joka vie Keski-Euroopassa suosittuja fisuläjiä sata-nolla.
Oma buildini pakasta oli (ja on) 15x Forest, 4x kaikki perusvehkeet, 1x Shaman, Witness, Regal Force, Visionary, Grapeshot. One-offeista Regal Force ja Grapeshot ovat aika obv ja Shamaani on monessakin tilanteessa vähän pakko olla. Witnessiä väittävät win-moreksi, mutta se on harvoin huono ja turnauksen aikana mahdollisti tapon kahdessa eri tilanteessa, joista toisessa luultavasti olisi voitettu silti, toisessa hävitty varmasti. Visionary ei oikeasti ole 1-of vaan pakan huonoin 4-of josta jälkimmäiset 3 eivät mahtuneet mukaan. Tästäkin väittävät että pomputtelu Symbiotella olisi liian hidasta ollakseen relevanttia, mutta kun vastustaja on käyttänyt resurssinsa pyörähdyksen hyydyttämiseen, kaksi ylimääräistä korttia kierroksessa neljällä manalla päästää mukaan toimintaan aika mukavasti. Tuli tätä jopa haettua pactillakin tuollaisissa tilanteissa.
Sidenä pelasin 2x Shaman 3x Gleeful Sabotage, 4x Leyline 2x Crypt, 4x Xantid Swarm. Swarmit olivat aika tuubaa kun ydinvehkeitä ei juuri halua ottaa ulos ja Tezziä vastaan siden muut laput tuntuivat melkeinpä paremmilta. Tämä tosin saattoi johtua siitä että nostot Tezzejä vastaan olivat niin hirveää tuubaa että harvoin oli mitään tappoa mitä olisi Swarmilla voinut suojata. Cryptien lisäys ylimääräiseksi dredgevihaksi oli aika jees kun niille on käyttöä muuallakin, jarrua vastaan en pelannut mutta Tezzejä vastaan tuli satunnaisesti sisään paria Shamania ja/tai Sabotagea, Shamaneja muuallakin. Sidetys noin yleisesti vaan tuppasi menemään vähän silmät kiinni ja sinnepäin, kun runsaasta kultakalastelusta huolimatta testejä ei muuten ollut alla ihan kauheasti, enkä edelleenkään osaa sanoa minkä verran mitäkin ydinkortteja on varaa leikata, tai mitä helvettiä jotain Tezziä vastaan oikeasti haluaa sisään. Puuttuvista oleellisimmat lienevät Pendelhaven (kalat tuntuu voittaa muutenkin, ja siisti waste-targetti) sekä Root Maze, jonka käyttöjä en ennen turnausta jotenkin tajunnut, vaan eipä se vieläkään ihan hirveästi vakuuta.
Sitten viimein itse tapahtumiin. Aamu tuli ja meni ja siinä tapahtui yhtä vähän kuin lauantaina. Pojat skouttasivat ja säätivät sen mukaan sidejään viime hetkeen asti, ja Raoul opetteli pelaamaan dredgeä ensimmäistä kertaa. Harjoituspelissä jarrua vastaan mentiinkin vähän jumiin upkeep-triggerien stäkkäyksen sun muiden kikkojen kanssa, ja siinä vaiheessahan niitä oli vielä hyvä selittää. Muuten oltiin lähinnä närkästyneitä jatkuvista viivästyksistä, kun Eskon kanssa aiemmin oli arvottu että ehditäänkös sitä illalla koneeseen ennen jos jompikumpi menee pärjäämään hyvin. Hyvää: väkimäärä oli odotettua alhaisempi ja selvittiin seitsemällä kierroksella. Huonoa: viivästyksiä oli sen verran että aikaa niihen menikin suunnilleen sen kahdeksannen kierroksen verran.
Jos normaalisti skippaatte matsikuvaukset niin lukekaa kuitenkin tällä kertaa kierros 2, jolla sattuu ja tapahtuu.
Kierros 1 - Epämääräinen UW (Esko veikkaa Salvagers-pyöritystä, ja näin jälkeenpäin miettien veikkaan minäkin)
Ensimmäisessä drainataan jotain, haetaan purkkimaagilla loorus, tinkeröidään sphinxi, ja tontut laukeavat naamalle. Toisessa peli lähtee liikkeelle ykkösen Steel Windillä. Paljoa muuta ei sitten tapahdukaan, kunnes nelosvuorolla olen setuppaillut tarpeeksi ja ammun vastuksen pois 36:sta 22:n ja 24:n Grapeshoteilla, powered by Eternal Witness.
Kierros 2 - Dredgemirrori
Vastuksen tullessa pöytään kyttäilen taas valppaasti mahdollisia tellejä siitä mitä sieltä voisi olla tulossa vastaan, pakan aloituskäsien hyvyys kun voi riippua siitä enemmän kuin lähes millään muulla pakalla jota olisin vähään aikaan pelannut. Mies heittääkin pöytään lifepadinsa jossa päällimmäisenä on kolme peliä merkintöjä joista kahdessa jälkimmäisessä on W ja L ilman yhtäkään lifemuutosta, ensimmäisessä vastus näyttäisi fetsailleen pari kertaa tai jotain. Kyseessä siis lienee jonkinlainen pakka joka pyörähtää aika tyhjistä - tällä kertaa ei siis harkitakaan hitaanoloisia käsiä.
Ensimmäinen onkin juuri sellainen, ja lähtee takaisin. Shufflaillessani vastus heittää tiskiin Leylinen. Vissiin ohimennen heitän jotain tyyliin "jaa, on vissiin ihan hyvä tietää", mutta en tietoisesti yritä bluffata. En myöskään jostain syystä tästä vielä tajua ottaa dredge-riidejä. Kutosessa on lisää sitä samaa mutta heikompana. Herra Nou Länder käy kylässä vitosen ja nelosen kohdalla, ja kolmessa pidän kaksi Forestia ja Witnessin. Totean että eipä näillä Foresteilla pöydässä paljoa tee ellen nosta useampaa relevanttia spelliä, joten pihtaan informaatiota ja aloitan sanomalla Go. Bazaarihan se sieltä tulee. Kakkosella vastus epähuomiossa jättää dredgaamatta ja kuorii päältä toisen Bazaarin pron elkein. Puoli pakkaa ympäri, ja sieltähän niitä Bloodghasteja viuhuu. Skuuppaan responsena Therapyyn.
Vastus ei siis edelleenkään tiedä mitä pelaan, ja lähtee kakkoseen mainilla sellaisenaan. Itse otan yllättäen dredgevihat sisään, ja aloitan lyömällä kaksi Leylineä tiskiin. Ennen kuin ehdin tehdä Forestia ja Quirion Rangeria, vastus skuuppaa salamana. Ihmettelen vähän että et sitten halunnut nähdä mitä pelaan, mutta menee jotenkin ohi, ja en sitten jatka enempää. Ei oo pakko jos ei haluu. Kolmannessa pidän kohtalaisen käden kryptalla, vastus mulligoi kuuteen ja aloittaa...
Kaks Leylineä sun.
Nauran hyväntahtoisesti päin saksalaisen naamaa ja vastaan tähän Forest, Birchlore Rangers, Crypt, sun. Kun kiire ei näytä olevan niin kakkosella en yritä vielä mitään vaan lätkäisen vain Visionaryn tiskiin, kolmosella lähden kokeilemaan sellaista rentoa, ehkä vaan parin Anskun kokoista Glimpseä, ja jotain sensuuntaista sieltä tuleekin. Grapeshottiin asti ei taidettu mennä, mutta Bazaariton dredge skuuppaa kyllä jo siihen puoleen tusinaan äijään.
Mies ottaa asian ihan huumorilla, ja seuraavan kierroksen välin juttua kuuluukin käytävillä muiden kuin itseni kertomana. Kuulemma Tonille käytiin selittämässä jotain jostain elffikombosta, ja myöhemmin kun itse pääsen pöydästä pois niin hymyilyttää mukavasti kun vieressä mies levittelee käsiä ja huutaa "Elf Combo!!"
Kierros 3 - poweroitu Noble Fish (Noble Hierarcheja, Cold-Eye Selkietä, perus uwg-kalajätettä)
Ensimmäisessä vastus forcailee mitä lie vehkeitä, ja jossain vaiheessa tilanne on pöydässä Hierarch ja Selkie, kädessä 0 kuponkia. Itselläni pöydässä jompikumpi mana-enableri ja Visionary, ja kädessä todennäköinen pyörähdys. Selkien lyödessä kahta päätän antaa ne kaksi korttia ja lähteä yrittämään pyörähdystä, jonka saa paljon paremmin käyntiin pitämällä ne kaksi tonttua elossa. Siitähän lähdettiin, ja ainoa vastaus on Stifle Grapeshottiin. No Witness. Tämä tosin oltaisiin vissiin voitettu myös pieksemällä seuraavalla vuorolla.
Toisessa vastus tekee Hierarchin ja Jiten, joka on vissiin aika paha jos siihen saa countereita. Teen Quirion Rangerin ja kaksi Symbiotea, joilla Jitte pysyy kurissa, mutta toisaalta pöytätilanne ei myöskään kehity. Toinen Symbiote lähtee välittömästi peltotöihin, mutta yksihän riittää. Kädessä olisi Viridian Shaman, mutta manat eivät ihan riitä kun Ranger pitää pelata uusiksi joka vuoro. Parin vuoron päästä nostan Fyndhornin, mutta samalla vuorolla vastus on löytänyt toisen stopin ja pöytä pärähtää. Landi kuitenkin nousee jälleen parissa vuorossa jolloin Jitestä päästään eroon, mutta tässä vaiheessa Hierarch-beatdown on päivittynyt hieman puhkumpaan malliin nimeltä Tarmogoyf.
Löydän kuitenkin uuden Symbioten pitämään goyfin kurissa, ja tovin päästä myös Visionaryn nostelemaan kortteja. Landiahan sieltä tulee, mutta eipä tässä toisaalta hätää ole. Noin yhdeksässä läänissä vedän kahdeksan Regal Forcella ja tuuttaan hirveän läjän tonttua tiskiin Rangersin avustuksella. Pöydässä on jo jonkin aikaa ollut Meddling Magea huutamassa ensin Grapeshottia ja sitten Glimpseä, mutta ei tässä mihinkään häviämässä olla joten ei mitään tarvetta pyörähtää. Jyystän Sentineleillä ja morpheilla, bouncaan goyfin blokkaamaa, ja lopulta kala hyytyy. Tilanteessa jossa oltiin Voittamassa Enemmän tuli jälleen pelattua aika epäoptimaalisesti, mutta ei mitään väliä.
Kierros 4 - ?
Shufflatessa vastus pitää taas pakan pohjaa minua kohti ja bongaan Forcen. Pidän aloituskäden jossa on Sentinel, Symbiote, Grapeshot, 2x Forest, jotain, jotain. Tällä ei juuri pyöritä jos vastassa onkin jotain pahempaa - tai no, 'jotain' saattoi kyllä olla clamppi jolla se kohtalaisella aikataululla olisi onnistunutkin - mutta kalaa vastaan oltaisiin hyvillä ja kontrolliakin vastaan menisi ihan kohtalaisesti. Ympärillä oli kaloja varsin runsaasti, joten lähden gambiitille. Vaan tässä vaiheessa ei paljastukaan osuiko arvaus, koska pairingsit menevät uusiksi.
Kierros 4 - Tezz
Niin, siinähän sitten saadaan tilalle nihkeä matchuppi jossa mulligoidaan keskinkertaisuuteen, kun alkuperäinen viholliseni pelaa viereisessä pöydässä... kalaa, mistä siis oltaisiin kävelty yli, annettu isän kädestä, tarjoiltu molempiin reikiin, jne jne jne. Sen sijaan toisella puolen pöytää pelataankin hyviä kortteja. Ensimmäisessä saan jonkinlaista pöytää aikaiseksi, kämmään ja jätän nostamatta kortin kun olisin pelaamallani Symbiotella voinut bouncata Visionaryn, untäpätä lantun, ja pelata Visionaryn takaisin, mutta eipä taaskaan mitään väliä kun toisella puolen pöytää otetaan loputtomat vuorot.
Kakkospelissä ensin tuntuu että vastus on taaskin aika lumiukko kun sen lisäksi että ensimmäisessä pelissä piti lukea kombon ydinosia, nyt kahdella ensimmäisellä vuorolla fetsataan Swamp ja Island. Oletus paljastuu vääräksi kun päräyttääkseni Vaultin joudun pelaamaan Pactin siten että pöytään jää kaksi Forestia, Fyndhorn, Symbiote, Heritage Druid, ja kolme elffiä irrelevanteilla abilityillä. Toisella puolen pöytää on neljä manaa ja Confidant. Confidantin flipatessa Needlen vastus pysähtyy miettimään, ja pelaa upkeepissä Giftsin hakien Jet, Sea, Darkblast, Lotus. Annan yllättäen Jet+Sea, jolloin draw stepissä dredgataan blast, pelataan blast Druidiin ja Needle Symbioteen. Mies kilahtaa kämmiinsä (huom. väärä järjestys), mutta eipä sillä niin väliä ollut häviänkö Druid pöntössä vai kourassa. Basic-fetsauksellekin oli ihan fiksu selitys - kädessä olleet kortit eivät sen kummemmin manaa vaatineet, joten ihan sama pelata epätodennäköisempienkin asioiden ympäri.
Kierros 5 - Tezz
g1 mull to 4, g2 mull to 5, hitaat kädet, vastuksella erittäin hyvät. Ei siinä sit ketään.
Kierros 6 - TPS
Vastus voittaa nopan ja aloittaa Delta->Sea, Loorus, Ritual, Demonic, Will, Loorus, Ritual, Demonic, Consultation->Ritual, Ritual, Tendrils. Niin, paskin matchuppinihan tosiaan nopeampi kombo, onnistuin sitten nappaamaan sen ainoan jota olen nähnyt kun ympärillä vaan kalat ja dredget pyörivät. Sentään pitkästä aikaa näin hyvän aloituskäden. Toisessa molemmat mulligoivat viiteen, omani on aika hidas yhdellä landilla, randomäijillä ja clampilla. Vastus forcaa kakkosen clampin, ja omalla kakkosellaan pelaa Jet ja Sea pöydässä Ritual, Twister, ja voittaa Twisteristä. Että kiitos tästä.
Kierros 7 - Tezz
En dropannut X-3:ssa koska korkeammissa pöydissä ei powerittomia pelaajia näkynyt yhtään, ja vaikutti että 4-3:llakin pääsisi vielä hyville. Ensimmäisessä pelissä mulligoin käteen joka tekee kourallisen tonttuja, manat Regal Forceen, ja jos homma kusee niin ainakin tiskiin pitäisi jäädä manaa ja poweria. No ei, siellähän on Darkblast nopeasti pyörimässä, joten eipä vissiin saatukaan engineä pyörimään. Toisessa taisin lähteä kuudella lapulla, vaan eipä niitä tässä vaiheessa enää niin tarkkaan erota. Varmaan tuli jo selväksi että neljällä viimeisellä kierroksella mulligoitiin niin maan perkeleesti. Kombo fizzlaa Glimpsen nostettua jotain 5-6 kuponkia, jolloin pöytään jää parin vuoron kello, ja toiselta puolelta Solikka pas2 ja jäljelle 2 landia ja Top. No eiköhän tällä äijällä ollut vielä vähän Perishiä sidellä.
Vitun matchup-lotto. Tai kuten Arttu asian paremmin ilmaisi: vitun Magic. Puolet ympärillä olevien pöytien pakoista on hyvää matchuppia niin eiköhän oteta neljä kierrosta putkeen sitä huonoa, eikä varmasti ainakaan nosteta hyvin. Lopussa jänskään vielä olisiko korkeiden breakerien 3-4:llä mahiksia top4-powerittomiin, mutta olihan niitä 4-3:ssa useampia. Tuomaristo ei aiemmin ollut jaksanut tällaisia asioita tutkia, joten topkasin julkistamisen jälkeen odotellaan hyvä tovi ennen kuin powerittomien sarjasta tulee tietoa, ja siinäkin kämmäävät ja jättävät ensiksi oikean kakkossijoittuneen välistä. Lopulta paljastuu että alphan Rubyyn riitti 5-2 mua paskemmilla breakereilla, ja UL:n Twisteriin 4-3 mua paskemmilla breakereilla. Eli käytännössä olisi tullut poweria jos olisi saanut sen yhden hyvän pairingin neljässä kierroksessasdfasddasfvittuNÄRKTILTRAGEQUIT