Poromagia

Kirjoittaja Aihe: Magic-kerhon/turnauksien järjestäminen - ohjeita sekä Magic Scars WPN kit!  (Luettu 3588 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa jkk

  • L3-tuomari / Regional Coordinator
  • Vaihtopalaute:
    ( | | )
  • ***
  • EN VASTAA YKSITYISVIESTEIHIN
HUOM! Tässä threadissa on vanhentunutta tietoa. Etsi jostain tuoreempi threadi samasta aiheesta.

Puuttuuko paikkakunnaltasi Magic-turnaus/kerhotoiminta? Haluaisitko tehdä asialle jotain, mutta et tiedä mistä aloittaa? No minäpä kerron!

Virallisen Magic-toiminnan ei tarvitse olla erityisen kilpailuhenkistä ja ryppyotsaista, eikä myöskään ole pakko pelata virallisia turnausformaatteja. "Virallinen" tarkoittaa tässä yhteydessä sitä, että tapahtuma on rekisteröity ("sanktioitu") Wizards of the Coastin turnauskalenteriin. Tällöin tapahtumalle on myös mahdollista saada palkintotukea.

Virallisia Magic-tapahtumia on kahdenlaisia:

- Casual non-rated: casual-tapahtumissa ei ole vähimmäispelaajamäärää. Formaatin (pakanrakennussäännöt) saa halutessaan keksiä itse, ja muitakin erikoissääntöjä voi käyttää. Tapahtumasta pitää raportoida ainoastaan pelaajien nimet - ottelujen tulokset eivät vaikuta DCI ranking-listaan. Tapahtuma voi olla perinteine turnaus, mutta se voi olla myös vapaamuotoinen peli-ilta jossa osallistujat itse valitsevat vastustajansa, tai vaikkapa moninpeli. Turnauksen järjestäjä/tuomari saa osallistua peleihin itse.

- Normaalit sanktioidut turnaukset: sanktioiduissa turnauksissa pelataan perinteisiä turnausformaatteja kuten Standard, Legacy, Booster draft, Sealed jne, sekä noudatetaan DCI:n sääntöjä. Vähimmäispelaajamäärä on 8 (jos pelaajia on vähemmän, voi sanktioidun turnauksen toki peruuttaa ja luoda sen tilalle casual non-rated-turnajaisen). Tyypillisesti sanktioiduissa turnauksissa pelataan tietty määrä kierroksia, joilla on aikaraja, ja tuomari määrää peliparit DCI Reporter/Wizards Event Reporter-tietokoneohjelman avulla. Pelaajien nimet ja otteluiden tulokset raportoidaan Reporter-ohjelman avulla. Tuomari/järjestäjä saa osallistua peleihin, paitsi jos kyseessä on Competitive/Professional-tason turnaus (näitä ovat Suomessa GP Trialit, SM-karsinnat, Pro Tour Qualifierit, SM-kisat ja mahdolliset muut arvoturnaukset).

Mitä turnaustoiminnan aloittaminen vaatii?

Jos paikkakunnallasi on pelikauppa joka myy Magicia, kannattaa ensimmäiseksi ottaa yhteyttä kauppiaaseen. Wizards tarjoaa tukea ja arvoturnauksia ensisijaisesti jälleenmyyjille. Jos Magic-kauppiasta ei ole, kannattaa miettiä olisiko jotain sellaista kauppiasta jonka valikoimaan Magic luontevasti sopisi. Peli-iltojen ja turnausten ei välttämättä tarvitse tapahtua kaupan tiloissa (liiketilahan maksaa rahaa ja kaikki kauppiaat eivät pysty omistamaan neliömetrejä pelipöydille), vaan pelit voivat tapahtua myös jossain muualla jälleenmyyjän tuella (vaikkapa kirjastossa, nuorisotalossa tms). Tilan täytyy kuitenkin olla kaikille avoin, julkinen tila - esimerkiksi yksityisasunnot tai ikärajalliset baarit eivät kelpaa.

Magic-toimintaa voi järjestää ilman pelikauppiaiden tukeakin, mutta silloin ei ole mahdollista järjestää Friday Night Magicia, prereleaseja tai muita premier eventtejä. Jos siis haluaa vain järjestää moninpeli-iltoja tai satunnaisia drafteja, ei jälleenmyyjäkumppania välttämättä tarvita.

Joka tapauksessa virallisiin tapahtumiin tarvitaan turnausjärjestäjä ja turnauspaikka. Turnausjärjestäjä rekisteröityy WPN:n jäseneksi ja raportoi toiminnasta. Turnauspaikka pitää myös rekisteröidä, jotta tapahtumat löytyvät helposti Wizardsin sivuilta. Jos ollaan kimpassa pelikaupan kanssa, rekisteröidään kauppa pelipaikaksi riippumatta siitä missä oikeasti pelataan. Turnausjärjestäjän täytyy mainostaa pelipaikan sijaintia riittävästi - tämä on erityisen tärkeää jos pelataan jossain muualla kuin pelikaupassa.

1. Rekisteröityminen turnausjärjestäjäksi/Wizards Play Networkin jäseneksi

Turnausjärjestäjäksi voi rekisteröityä osoitteessa http://www.wizards.com/Company/WPN/Default.aspx.

Virallisen järjestäjän tulee olla vähintään 18-vuotias. Jos olet itse alaikäinen, järjestäjäksi voi yrittää houkutella korttikaupan sedän/kirjaston tädin/ystävällisen nuoriso-ohjaajan. Tällöin kannattaa selittää tarkasti, mistä on kyse ja millainen työnjako on.

2. Pelipaikan etsiminen

Lähimmän kirjaston/nuorisotalon/jne löydät vaikkapa puhelinluettelon, internetin tai lukutaitoisten kaverien/sukulaisten avulla. Käy paikan päällä katsomassa, olisiko siellä valmiiksi pöytiä ja tuoleja, joita peliporukka voisi käyttää. Joissakin kirjastoissa on erillisiä kerhohuoneita, joita annetaan yleisön käyttöön. Niistä kannattaa kysellä erikseen henkilökunnalta.

Mitään julkisia tiloja ei kannata vallata omin luvin, vaan asiasta on syytä keskustella henkilökunnan kanssa. Ennen kuin otat asian puheeksi, mieti seuraavat asiat:

- kuinka usein kerho kokoontuu ja koska haluaisit aloittaa
- kuinka monta tuntia yksi kerhosessio kestää
- kuinka paljon väkeä kerhoon olisi ehkä tulossa
- miten kuvailet Magicia henkilölle, joka ei ole kuullut siitä ennen

Etukäteen kannattaa myös miettiä, miten tapahtumat saadaan järjestettyä niin, etteivät ne häiritse tilojen muita käyttäjiä. Metelin on pysyttävä kurissa ja roskat on saatava roskiin.

Kun pelipaikka on löydetty, toimi näin:

3. Lähetä minulle sähköpostia ja kerro, että olet aloittamassa turnaustoiminnan. Kerro, missä pelataan ja kuinka usein.

Jos kuvioissa on mukana pelikauppias, pyydä myös häntä ottamaan yhteyttä ja vahvistamaan että sinulla on lupa edustaa heitä. Samalla jälleenmyyjä voi kätevästi myös tilata tarvittavia boostereita ja muita tuotteita.

Virallisen turnauspaikan rekisteröintiä varten tarvitaan seuraavat tiedot:

Oma nimesi ja DCI-numerosi
Pelipaikan nimi
Osoite
Postinumero ja toimipaikka
Puhelinnumero (laita tähän sellainen numero jossa osataan kertoa tapahtumasta - älä laita esim. kirjaston numeroa jos kirjaston henkilökunta ei ymmärrä Magicin päälle)
Nettisivujen osoite (jos haluat perustaa kerhollesi nettisivut, niin laita osoite tähän. Jos et, jätä tyhjäksi)
Sähköpostiosoite (ks. puhelinnumero)

Lisäksi kerro, mihin osoitteeseen palkintofoilleja yms. materiaaleja voi lähettää. Ne voidaan lähettää kotiisi, tai jos mahdollista myös suoraan pelipaikalle sinun nimelläsi. Pelikauppiaat saavat neljä kertaa vuodessa uuden Gateway-kitin, joka sisältää promofoileja. Muut turnausjärjestäjät voivat tilata Event support kitin, joka sisältää uusimman Core setin promofoileja.

4. Kun olet saanut minulta vastauksen viestiisi ja kerhopaikkasi on rekisteröity, voit rekisteröidä ensimmäisen tapahtumasi. Casual-tapahtuman rekisteröintiohjeet löytyvät täältä: http://www.wizards.com/default.asp?x=dci/sanction/casual. Voit rekisteröidä samalla kertaa useampia tapahtumia. Jos aiot järjestää turnausmuotoisen tapahtuman, kannattaa downloadata Wizards Event Reporter-ohjelma, jolla turnauksen pyörittäminen sujuu jouhevasti.

5. Mainosta tapahtumaa. Perusta kerhollesi/turnauksellesi oma thread tälle foorumille; kerro siinä mitä pelataan, missä pelataan ja milloin pelataan. Voit myös laatia mainoksen paikallisia ilmoitustauluja varten.

6. Järjestä tapahtuma. Koska olet mainostanut tapahtumaa avoimesti, paikalle voi saapua muitakin kuin kavereitasi. Toivota kaikki tervetulleiksi mukaan. Ota ylös pelaajien nimet ja DCI-numerot, anna DCI-numerot niille joilla sellaista ei ole ennestään. Turnausjärjestäjän täytyy nimetä turnaukselle tuomari (tai useampia). Usein turnausjärjestäjä itse toimii tuomarina. Tietyin poikkeuksin tuomari (ja turnausjärjestäjä) saa itsekin pelata turnauksessa. Tuomarikokeen suorittamista ei vaadita perustason turnauksissa.

7. Raportoi tapahtuma.  Jos käytit Reporter-ohjelmaa, raportointi onnistuu kätevästi sillä. Jos et käyttänyt, raportointi onnistuu myös netin kautta. Logaa sisään WotCin sivuille https://membership.wizards.com/login.aspx?dcionly=true. Valitse valikosta Event Reporting. Valitse oikea tapahtuma, ja syötä sen jälkeen pelaajien tiedot.

Lähetä DCI-numerolappujen kantaosat minulle, osoitteeseen Fantasiapelit, Johanna Virtanen, PL 129, 00531 Helsinki.

8. Jos tapahtuma jää pitämättä, muista peruuttaa se.

Tapahtuman voi peruuttaa joko itse Wizardsin nettisivujen kautta, tai ilmoittamalla peruutuksesta minulle sähköpostitse. Sähköpostissa on syytä mainita tapahtuman sanktiointinumero (joka on mallia xx-yy-zzzzzzz ja löytyy sähköpostivahvistuksesta jonka sait sanktioituasi tapahtuman) ja peruutuksen syy lyhyesti (esimerkiksi "ei tarpeeksi pelaajia" tai "turnauspaikka ei ollut käytettävissä").

9. Jatka samaan malliin! Uusia foilipaketteja ilmestyy muutaman kerran vuodessa. Kun tulee aika tilata uusia, ilmoitan asiasta tässä threadissa.

Jos joudut vaihtamaan turnauspaikkaa, ilmoita uuden paikan tiedot minulle samalla tavalla kuin vanhankin.




Turnausjärjestämisen jatkokurssi: Friday Night Magic, julkaisuturnaukset, prereleaset jne

Jos järjestät riittävästi turnauksia jälleenmyyjän sponsoroimana, saatat saada Core-statuksen. Core-turnausjärjestäjillä on oikeus järjestää mm. Friday Night Magicia ja prereleaseja.

Friday Night Magicia voi nimensä mukaisesti järjestää perjantaisin. Formaattivaihtoehtoja ovat Standard, Sealed, Booster draft ja Block Constructed. FNM-turnaukset sanktioidaan aina kuukausi kerrallaan reilusti etukäteen (esimerkiksi helmikuun FNM:n viimeinen mahdollinen sanktiointipäivä oli 7.1.). FNM:ssä on neljä palkintofoilia per turnaus: voittajalle, kakkossijalle sekä kaksi arvottavaksi. Palkintofoilit lähetetään automaattisesti niille järjestäjille, jotka ovat rekisteröineet FNM-turnauksia.

Jos olet Core-tason järjestäjä, FNM:n pitäisi näkyä yhtenä turnaustyyppivaihtoehtona, kun rekisteröit uusia turnauksia. Jos et halua että foilit lähetetään suoraan turnauspaikalle, kannattaa mainita asiasta minulle erikseen sähköpostitse.

Prerelease-turnausten rekisteröinti toimii myös netin kautta. Prerelease ilmestyy Core-järjestäjien turnaustyyppilistaan joitakin kuukausia ennen prereleasepäivää. Jos et ole aikaisemmin järjestänyt prereleasea, ota ensin yhteyttä sähköpostitse.

Julkaisuturnauksia voi järjestää kuka tahansa turnausjärjestäjä ja ne rekisteröidään nettisivujen kautta kuten muutkin turnaukset. Julkaisuturnauspaketti sisältää foilikortteja, ja ne lähetetään automaattisesti kaikille, jotka ovat rekisteröineet julkaisuturnauksen.


« Viimeksi muokattu: 15.09.11 - klo 14:58 kirjoittanut jkk »
Lainaus käyttäjältä: shazzle
Uskon että olen sinua kokeneempi "internetissä".
Lainaus käyttäjältä: yeou
miten tolla tyypillä on aina plussia postissaan? onko se joku julkkis?

Poissa jkk

  • L3-tuomari / Regional Coordinator
  • Vaihtopalaute:
    ( | | )
  • ***
  • EN VASTAA YKSITYISVIESTEIHIN
Lainaus käyttäjältä: shazzle
Uskon että olen sinua kokeneempi "internetissä".
Lainaus käyttäjältä: yeou
miten tolla tyypillä on aina plussia postissaan? onko se joku julkkis?

Poissa jkk

  • L3-tuomari / Regional Coordinator
  • Vaihtopalaute:
    ( | | )
  • ***
  • EN VASTAA YKSITYISVIESTEIHIN
Scars of the Mirrodin-kit on nyt tilattavissa. Kitit eivät ole vielä saapuneet Suomeen, mutta otan jo tilauksia vastaan.

Tilauksia voi lähettää sähköpostitse osoitteeseen dci (ät) fantasiapelit piste com. Mukaan seuraavat tiedot:

1) Turnauspaikka, järjestäjän nimi ja DCI#, uusista turnauspaikoista myös osoitetiedot
2) kitin toimitusosoite (jos eri kuin turnauspaikka)
3) jos olet uusi turnausjärjestäjä tai et ole järjestänyt yhtään turnausta vimeisen 3 kuukauden aikana: missä turnauksissa aiot käyttää kitin sisältöä, ja vähintään yksi sanktiointinumero

Jos et vielä ole turnausjärjestäjä mutta haluat sellaiseksi, lue myös threadin ensimmäinen postaus.
Lainaus käyttäjältä: shazzle
Uskon että olen sinua kokeneempi "internetissä".
Lainaus käyttäjältä: yeou
miten tolla tyypillä on aina plussia postissaan? onko se joku julkkis?

Poissa jkk

  • L3-tuomari / Regional Coordinator
  • Vaihtopalaute:
    ( | | )
  • ***
  • EN VASTAA YKSITYISVIESTEIHIN
Ketjun aloitusviesti on nyt päivitetty vastaamaan uusia WPN-sääntöjä. Scars-kittiä voivat kuitenkin tilata kaikki turnausjärjestäjät.
Lainaus käyttäjältä: shazzle
Uskon että olen sinua kokeneempi "internetissä".
Lainaus käyttäjältä: yeou
miten tolla tyypillä on aina plussia postissaan? onko se joku julkkis?