Tässäpä olisi ensimmäinen:
Minulla on 4 landia, joista 1 on tectonic edge (loput ovat basic landeja). Vastustajallani on 3 landa (2 basic landia) ja hän laittaa pöytään tectonic edgen (4. land siis). Hän maksaa manan ja täppää tectonicin, aikeissa tuhota minun tectonic, joten abilityn ollessa stackissa, voinko vastata siihen maksamalla manan ja täppäämällä oman tectoniccini aikeissani tuhota hänen non-basic landinsa (jolloin häneltä tuhoutuisi niin tectonic kuin toinen landikin)? Olen tainnut ymmärtää stackin väärin, sillä vaikuttaa aika vammaiselta, mikäli tällainen olisi mahdollista.
Planeswalkerit ja lightning bolt:
Vastustaja pelaa nissa revanen, käyttää +1 abilitynsä (2 loyal counteria alkuunsa, jolloin sillä olisi 3). Abilityn ollessa stackissa, voinko heittää siihen boltin tappaen hänet ja estämällä abilityn käytön, vaiko resolvaako ability silti?
2x mana leak:
Olen aikeissani counteroida vastustajalta spelliä mana leakilla, mutta huomaankin, että hän saisi aikaan 3 manaa saccaamalla eldrazi spawnin, jolloin hän saisi maksettua mana leakin vaatimat 3 manaa ja se counteroisi oman counterini. Voinko 3 manan maksun jälkeen vielä heittää uuden mana leakin, vai onko minun pakko heittää molemmat leakit samaan aikaan, jolloin vastustaja ei todellakaan maksaisi sitä kolmea manaa?
Discard-spellit ja abilityt, joilla on enters the battlefield - status:
Käytän duressin ja katson vastustajani kättä. Huomaan hänellä olevan 2kpl lightning boltteja ja x-määrä muita kortteja joita en voi ottaa pois. Valitsen häneltä boltin A. Voiko hän käyttää sen boltin, jolloin duressini olisi ainoastaan halpa käden näkemis - kortti? Vai resolvaako koko ability kerralla, jolloin hän ei voisi heittää sitä pois?
Liliana's specter (esimerkki) tulee battlefieldille ja vihollinen ei countteroi sitä. Hän joutuu discardaamaan kortin, mutta hänellä on vain 1 kortti kädessä ja se on instant. Ehtiikö hän castaamaan sen, ennen discardia, vaiko saanko hänen ainoan korttinsa kädestään pois?
Abilityt, ovatko ne värillisiä:
Frost titaanilla on Enter the Battlefield - effekti, sekä X happens when he attacks. Jos titaani tulee pöytään, onko EtB - effekti sininen, estäen sen kohdistamisen vaikkapa Gaea's Revengeen?
Air Servant omaa abilityn "maksa 2colorless 1blue : tap target creature without flying", tämä on kaiketi sinisestä sourcesta, joten tätä en varmaankaan saisi gaea's revengeen kohdistaa?
Tideforce elemental "you may tap or untap another target creature". Voiko sanamuoto ratkaista, onko abilityn source creature, vaiko controller?
Anteeksi hölmöjä kysymyksiäni. Näitä tulee vielä lisää tulevaisuudessa.