Mä en ole ikinä tajunnut, miksi tuota Kuldotha Rebirthiä haluaisi pelata yhtään missään? Kaipa se oli jonkin dekin perusta, mutta miksi pitäisi käyttää kaksi korttia (joista toinen on sellaisenaan aivan turha, kuten myös toinen ilman "kombopartneriaan") siihen että saa kolme tirpanaa pöytään? Oikeasti: se on 1.5 1/1:stä per kortti. Ei se ole hyvä eikä paljon. Tässä pakassa on vieläpä vain tasan yksi Goblin Chieftain, joten tirpanoita ei kovin usein edes saa kasvamaan suuremmiksi, eikä ole mitään romuja, mitä ne voisivat kantaa.
Kombo ei ole myöskään kovin todennäköinen ekalla vuorolla, jolloin se voisi jotain tuhoa tehdäkin. Joskus muistaakseni laskeskelin, että jos pakassa on neljä kappaletta tiettyä korttia, on sellaisen esiintymisen todennäköisyys aloituskädessä jotain 40% luokkaa. Jos aloituskädessä pitää olla kaksi tiettyä korttia kahdesta setistä pakassa, voi karkeasti arvioida, että todennäköisyys on n. 0.4x0.4=0.16. Eli noin yhdessä pelissä kuudesta saat pullautettua goblinit ekalla vuorolla tiskiin. Ja jos kerran pelissä muutama gobbo syntyykin, niin onpa sitten mukavaa nostella kuolleita Rebirthejä tai Ornithoptereita ja sormet ristissä toivoa, että nousee se toinenkin kortti. Siinä voi sitten arvioida, olisiko tilanne yhtään parempi, jos tämäkin kortti olisi esimerkiksi pultti tai jokin itsenäisesti toimiva goblin? Jos Kuldotha Rebirthiä haluaa väkisillä pelata, niin pelattakoon sitä edes niin että pakassa on 1) riittävästi artifakteja uhrattavaksi, 2) artifaktit tekevät jotain yksinäänkin ja 3) niiden uhrailusta voisi olla jopa jotain iloa. Kts. esim. Memnite ja Perilous Myr.
Yhdellä manalla ja yhdellä kortilla saat esimerkiksi tuon Goblin Guiden, joka tekee vahinkoa nopeammin ja varmemmin. Miksei niitä ole neljää? Jos vastaus on "en omista", niin ei se ole mikään peruste. Ketään ei kiinnosta lukea listaa korteista, jotka omistat ja jotka olet laittanut pakkaan, jos tarkoitus ei ole hankkia lappuja, jotka tekisivät pakasta paremman. Guide tekee. Vastaamaton ykkösvuoron Guide tekee kolmessa vuorossa 2+2+2=6 vahinkoa. Kolme tokenia tekee samassa ajassa 0+3+3=6. Vasta neljä vuoroa vastaamatonta pannutusta laittaa Rebirth-tokenit yhden vahinkopisteen edelle ajeluissa. Ei kovin paljoa siitä hyvästä, että joutuu tuhlaamaan slotteja pakassa ja pelin aikana käsikorttejaan Ornithopterien muodossa.
Yrittämällä ahnehtia kolmea 1/1 toukkaa hassaat 8 paikkaa hyviltä korteilta, joita pakassasi myös on, mutta joita ei sinne jostain syystä ole neljää muka mahtunut. Nyt siis äkkiä ainakin Rebirthit ja vahinkoa tekemättömät Ornithopterit helvetin tuuttiin, Guidet, Chieftainit ja Haulerit neljään. Muutakin kallista jörmyä pakassa on, joiden karsiminen nopeampien vehkeiden tilalta lienee suotavaa, kuten vaikkapa Chandra's Outrage ja mitä todennäköisimmin itse Chandrakin. Myönnettäköön, että gobbokranaatin kopioiminen voi olla melkoisen tuskaista vastustajalle.
Muita Goblin-dekin rakennusohjeita voi katsoa tuolta:
http://mtg.bore.org/article.php?id=313Olen melko varma, että noi listat ovat aika lähellä optimaalista buildia goblineista. Niin ja onneksi olkoon viidennestätoista sijasta. Otapa mallia vaikka tuosta tuoreen Suomenmestarin listasta, niin eiköhän sijoitus parane ainakin parilla pykälällä.