R3 Markku Heikkilä RUG
Turnauksen tiukin roundi ehdottomasti. Tarkalleen en muista gameista mitään, mutta Markku sanoi kämmäneensä G1 yhden brainstormin, joka maksoi hänelle rundin. Todella tiukkaa pelaamista molemmilta tahoilta. G2 Annan tasoitusta markulle ja sidetän sisään pari Disenchanttia, kun olen pihalla hänen dekistään. Nostelen myös Disenchantit kouraan, mutta Jace hoitaa ne takaisin dekkiin. Nostan maukkaasti REBejä enemmän ja voitan (<- ns. skill intensive).
-Tuomas
Tuossa meidän ekassa pelissä mulla oli pelin lopussa kädessä kaksi täysin kuollutta spell snarea, kun olin jossain kohtaa Brainstormannut yhden Jacen pois. Oli alkupelissä jossain kohtaa käsi joka oli pelkkää häirintää ja kaksi Jacea ja ajattelin typerästi että yksikin riittää. Sitten tuli Vendilion Clique syömään sen toisen pois ja potkin itseäni päähän kun näin omalla Cliquella kätesi jossa oli 2x Stop ja Fow, itellä kädessä ei mitään kaasua. Niitä harvoja G1:iä jossa aktiivisesti toivoin että nostat ja pelaat Stonefroge Mysticin (ainakin ennemmin kuin cliquen tai jacen).
Tokassa nostit sitten rebejä ja missteppejä liian hyvin että mun dekki olisi jaksanut.
Oli muuten todella "ansaittu" voitto kun pelasin huimat viisi kierrosta, ja niissäkin monessa vihujen dekit yskähteli.
R1 Bye
R2 2-0 UB Reanimaattoria vastaan jolla dekki vähän köhi molemmissa peleissä.
R3 0-2 pataan Tuomaksen UWr Mysticiltä.
R4 2-1 NO RUG, vastustajan mulligoi kahdessa pelissä kuuteen ja oli kaikissa vähän manaongelmainen (toisaalta hävisin silti g2 koska Sylvan Library on liian paha dekille jossa ei ole kelloa.)
R5 ID
Quarter 2-1 Kilapan Depths junkia vastaan. Meidän G3 oli paras peli pitkään aikaan, ja siinä vierähtikin hyvä tovi. Olin pelin aikana pari kertaa 97% varma tappiostani, mutta muutaman fizzlanneen brainstormauksen jälkeen nostin viimein kriittiset kortit ja Elina teki ratkaisevan virheliikkeen. Pelissä oli ainoina nonmana permanentteinä mulla Jace ja Elinalla sairaan iso Knight of the Reliquary, jota olin jo joutunut chumppaamaan ja pomputtelemaan Jacella että saan aikaa nostaa vastauksen. Nostan viimein Imagen, joka kopioituu yhtä isoksi nihdiksi kuin elinan ja ostaa vuoron aikaa kun Elina joutuu hakeman omallaan Bojuka Bogin. Seuraavalla vuorolla ideana olikin taas chumpata ja toivoa että saan nostettua/brainstormattua jotain. Elina kuitenkin tekee elämästäni vähän helpompaa Living Wishaamalla Shriekmawin ja evokkaamalla sen. Vastauksena pelaan lightning bolttia omaan imageen, jota Elina meinasi ensin kasvattaa 4/4:ksi hakemalla wasten ja tuhoamalla multa läänin, mutta onneksi on Imagen drawback. Tuloksena olikin sitten olennoista tyhjä pöytä ja mulla Jace. Fatesealaan tieni voittoon, pomputan submergellä manuaalisesti tehdyn Marit Lagen ja resolvaan visionsin päähän kun elinalla on Jacen ultimaten jälkeen 2 korttia pakassa.
Ei olisi tokan vuoron confidantin täytynyt Elinalla osua paljoonkaan lisäkaasuun niin tuo olisi hävitty ihan suoraan, mutta onnekseni confidant näytti moxeja ja lääniä kunnes kuoli n. viisi vuoroa myöhemmin. (vastaamaton tokan vuoron confidant on snadisti masentava kun pelaa dekkiä jolla ei ole kunnon kelloa). Toisaalta ilman confidanttia olisi Elinan dekki tarjonnut aika rankkaa floodia ja olisin tod. näk. voittanut helposti.
Semit 2-1 Ahosen Pekan Kaloista.
Kaikissa kolmessa pelissä t1 tai t2 Grim Lavamancer lähtivät savustamaan siikaa, joista ainoastaan g2 Pekalla oli siihen vastaus dismemberin muodossa (ja daze mun Lavamanceria suojaavaan fowiin). Kädettömällä Laavataikurilla onkin sitten vähän enemmän aihetta synkistelyyn kun verkkojen lasku vesille on vähän hankalaa.
Lisäksi auttoi myös g1 ja g3 Merfolkeille ongelmallinen (mutta suht tyypillinen) kalaton kausi, eli dekki tarjosi lähinnä lääniä/vialeja/dazeja/randomia kun olisi tarvitty kaloja uimaan mun liiveihin.
Finaalit sitten skoopattiinkin, eli henkinen tappio kun en päässyt revanssille, mutta sainpahan sen mitä Jykytykystä haettiinkin.
Itse pelasin oheisen linkin takaa
http://sales.starcitygames.com//deckdatabase/displaydeck.php?DeckID=40725 löytyvää RUG:ia ilman Natural Orderia. Ainoat erot oli Main: -1 Dismember +1 Lightning Bolt Side: -1 Dismember +1 Firespout.
Olin pari aiempaa turnausta pelannut NO RUG:lla ja huomannut että Natural Orderia ei oikeasti halua mitään muuta kuin ei-sinisiä ei-kombo dekkejä vastaan, eli tällä hetkellä aika laihalta näyttää. Joko NO on liian hidas tai sitten kaikilla on liikaa vastauksia (e.tutorilla haettava väritön klooni, phantasmal image, wrath, perish yms.) Yksi vaihtoehto olisi unohtaa helposti vastattava Proge (jännä juttu muuten että protection from everything ei vaan riitä) ja pelaa jotain muuta isoa lihaa(esim. Terastodon), mutta en tiedä onko sekään tarpeeksi hyvä suunitelma.
Tässäkin turnauksessa Elina Kilapan Junk oli ainoa dekki jota vastaan olisi NO RUG:lla ehkä ollut helpompaa, tosin tässä listassa oli etuna stiflet, jotka on ihan hyviä Dark Depthsiä vastaan (jos tietää mitä siinä pitää stiflaa). Muuten stiflet ei oikein tehnyt tarpeeksi, ja enpä niitä tulevaisuudessa pelaisikaan. RUG tuntui tällaisenaan liian do-nothing dekiltä joka kyllä häiritsee vastustajan peliä hyvin, mutta voittaminen on välillä vähän vaikeaa, eikä itseäni tykytä pelata Staxin henkisiä perillisiä.
Sidellä pitäisi myös olla REB:ien tilalla Pyroblastit, koska Blast osuu Imageen vaikka sillä olisi kopioitu Tarmo tai Nihti tai mitä vaan.
RUG on älyttömän hyvä pohja, mutta ongelmallisinta on löytää sille riittävän hyvä suunnitelma mitä toteuttaa. Aiemmin se oli Progenitus, nyt kokeiltiin kontrollimpaa vaihtoehtoa. Yksi valtavan iso ongelma ilman nopeaa voittokeinoa (eli Proge) on nelosen tai isommen pepun äijät kun dekissä ei ole kunnollisia vastauksia niihin.