Mutta tässä keskustelussa tuskin on kyse noiden formaattien vertailusta - sille tosin voisi mielestäni perustaa oman ketjunsa, koska jo aiemmin sain kuulla saman kommentin - en ihmettelisi vaikka samalta henkilöltä - yrittäessäni etsiä EDH-peliseuraa joskus aiemmin. Se voisi olla mielenkiintoista, koska kumman tahansa ylemmyys on kyllä perusteltavissa. Henkilökohtaisesti suosin neutraalia linjaa - minkä vuoksi olen kyllä rakentanut myös saksalander-pakan.
Tosin, voi kyllä olla totta, että saksalanderiin kannattaisi panostaa EDH:n sijaan täällä - jo mainituista syistä. Mielelläni tosin näkisin lisää EDH:takin. Jos EDH-pakka kerran niin helposti kääntyy saksalaiseen, huvittaako sen pelaajia kokeilla, kääntyykö heidän pakkansa tähän formaattiin kuinka helposti?
Syypää aiempaan kommenttiin voi hyvinkin olla minä. Konversioon liittyen, jos kysymyksen esittäjällä on Riku of Two Reflections -commanderdekki, niin se on tosiaan melko tyypillinen lihaläjä joka ei erityisesti tarvitse komentajaansa mihinkään. Manakurvikin oli muistaakseni etäisesti järkevä.
Saksalaisdekit kääntyvät huonommin formaattien välillä, koska EDH:ssa pakkaa ei tarvitse rakentaa normaalisti järkevien sääntöjen mukaan. Komentajaformaatin "sallittujen interaktioiden" lista on myös aika paljon tiukempi. Esimerkkinä toinen saksalaisdekeistäni selviäisi vaihdoksesta muuttumalla huonoksi ja vaikka toinen ehkä selviäisi muunnoksesta, siihen pitäisi keksiä jonkinlainen komentaja, jonka väri-identiteetti täsmää.
Normaalien Magicin säännönalaisuuksien häviäminen on minusta suurempi ongelma. Esimerkiksi osa Magicin tyypillisimmistä arkkityypeistä ei ole olemassa Commanderissa (järkeviä beatdown-dekkejä ei sääntömuutosten vuoksi kannata tehdä, infinite komboja ei katsota hyvällä). Saksaländerissä voin kunnioittaa dekkejä jotka pelaavat erikoisia kortteja ja pärjäävät, mutta Commanderissa on vähän se ja sama, kun aina on kymmenen manaa ja 40 elämää. En vain kykene pitämään pitkiä pelejä ja isojen loitsujen pelaamista itseisarvollisesti hauskana.
Ymmärrän kytllä, etteivät kaikki pelaa tätä peliä hampaat irvessä ja Commanderin "sosiaalisuus" on iso valtti. Väittäisin kuitenkin, että highlanderpelaaminen on tavallista aloittajaystävällisempää, pelasit sitten kumpaa formaattia tahansa. Erona on lähinnä se, että nähdäkseni saksaländerin pelaaminen auttaa lajin opiskelussa yleensä (pakanrakennus, oikeat olemassaolevat arkkityypit), kun Commanderin laita on vähän toinen.