Poromagia

Kirjoittaja Aihe: Kortin sekoitus tyylisi?  (Luettu 9945 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa minics4

Kortin sekoitus tyylisi?
« : 15.01.12 - klo 10:28 »
-
« Viimeksi muokattu: 10.10.23 - klo 07:04 kirjoittanut minics4 »

Poissa jupu_

Re: Kortin sekoitus tyylisi?
« Vastaus #1 : 15.01.12 - klo 10:41 »
Itse heitän aina kortit ilmaan, jonka jälkeen noukin maasta ja kasaan pakaksi.

Poissa Retardi

« Vastaus #2 : 15.01.12 - klo 11:47 »
Ei kyllä mitään hajua mitä aloittaja tarkoittaa "tavallisella", mutta itse käytän seuraavia, termit englanniksi koska en tiedä kotimaisia korvikkeita:

riffle shuffle : Pakka puoliksi, yksi puolikas kumpaankin käteen, "plärätään" puolikkaa limittäin. Paras tapa jos pelaa ilman suojia (vaikkapa random draftissa) eikä halua tuhota kortteja. Tuppaa aiheuttamaan kortteihin "mutkan" jos sekoittaa pitkät sivut vastakkain niinkuin esim. itse teen.

overhand shuffle : "perinteinen" isoisäsi sekoitustyyli, en suosittele ilman suojia koska tuhoaa korttien reunat varsin nopeasti :).

pile shuffle : Ei oikea sekoitus, mutta kätevä tapa esim. laskea kortit ennen pakan presenttaamista, ei kelpaa ainoaksi sekoitukseksi koska kortit eivät mene sekaisin. Tähän Thaurwylth tai joku muu voisi selittää pile shufflen yhdistämisestä riffleen siten, että rifflataan pinot keskenään jolloin saadaan aikaiseksi tehokkaampi randomisaatio kuin puolikkaita pakkoja rifflaamalla (miksi näin?).

Lisäksi muita vastaantulleita tyylejä

Japsishuffle : Hindushufflen variaatio (http://www.youtube.com/watch?v=wqW5DYLNa3E). Ilmeisesti aasialaisten pelaajien suosiossa, käsittämättömän helppo tapa kusettaa.

Italoshuffle : Etelä-Eurooppalaisten suosima tapa, joka näyttää ulkoisesti overhand shufflelta mutta kortteja liikutellaan 5-10 kortin könttinä eikä niitä limitetä kunnolla, käsittämättömän helppo tapa kusettaa. Myös "rehellinen" overhand shuffle muuttuu helposti tälläiseksi jos suojat ovat kovin vanhat ja tahmaiset.
Joo tai siis ei eiku häh?

Poissa minics4

« Vastaus #3 : 15.01.12 - klo 12:23 »
-
« Viimeksi muokattu: 10.10.23 - klo 07:04 kirjoittanut minics4 »

Poissa yeou

« Vastaus #4 : 15.01.12 - klo 17:44 »
entinen pokemon turnausten järjestäjä monta vuotta sitten minulle tämän näytti.

ota pakka kuvat alaspäin (tietysten) peukalon ja muiden sormien väliin yhteen käteen, käsi pidellen pakkaa ylhäältä. (eli vain sormien päät ovat pakan alla, sanotaan, pitelemässä)

sitten vedät toisella kädellä etusormi alhaalta ja peukalo ylhäältä kaksi korttia pakasta (alimmainen ja päällimmäinen) -> et näe niitä -> ja laitat pöydälle.
jos on 100 kortin pakka niin teet 10 pinoa joihin järjestyksessä (tai no, miten käy..) laitat kortit ja lopuksi ne kaikki pinotaan yhteen.

sanoisin hyväksi.
« Viimeksi muokattu: 15.01.12 - klo 17:46 kirjoittanut yeou »

Poissa Tervonaattori

« Vastaus #5 : 15.01.12 - klo 18:12 »
entinen pokemon turnausten järjestäjä monta vuotta sitten minulle tämän näytti.

ota pakka kuvat alaspäin (tietysten) peukalon ja muiden sormien väliin yhteen käteen, käsi pidellen pakkaa ylhäältä. (eli vain sormien päät ovat pakan alla, sanotaan, pitelemässä)

sitten vedät toisella kädellä etusormi alhaalta ja peukalo ylhäältä kaksi korttia pakasta (alimmainen ja päällimmäinen) -> et näe niitä -> ja laitat pöydälle.
jos on 100 kortin pakka niin teet 10 pinoa joihin järjestyksessä (tai no, miten käy..) laitat kortit ja lopuksi ne kaikki pinotaan yhteen.

sanoisin hyväksi.

Tuo lienee vain pile shufflaamisen variaatio, eikä laita kortteja sen kummemmin sekaisin. Toimii tietenkin kunnon sekoituksen kanssa.

Poissa yeou

« Vastaus #6 : 15.01.12 - klo 18:49 »
Tuo lienee vain pile shufflaamisen variaatio, eikä laita kortteja sen kummemmin sekaisin. Toimii tietenkin kunnon sekoituksen kanssa.

olin aikaisemmin järjestänyt hienot ''the famous wild animals playing cards'' niin että A päällä ja jälkeen tuli numerojärjestyksessä 2,3... 10, J, Q, K, jokerit
sekoitin menetelmällä ja olivat ihan huisin haisin.

...

joo, minä suutuin.

Poissa Triack

« Vastaus #7 : 15.01.12 - klo 19:12 »
Japsishuffle : Hindushufflen variaatio (http://www.youtube.com/watch?v=wqW5DYLNa3E). Ilmeisesti aasialaisten pelaajien suosiossa, käsittämättömän helppo tapa kusettaa.

Ainakin Vietnamissa näin sekoitellaan ihan normikorttipakkaakin, voisin veikata että aikalailla koko Aasiassa pakat sekoitetaan näin. Niiden mielestä oli outoa kun sekoitin korttipakkaa perus rifflellä ja overhandillä, ja kuulemma kesti liian pitkään. Selkeästi kun rahasta pelataan niin tuo "hindushuffle" pari kertaa tehtynä on tarpeeksi.

Itse sekoitan pile:llä kuuteen kasaan (tiedän että on huono tapa, mutta tässä kohtaa jo aika pinttynyt) ja overhandilla.

Poissa Retardi

« Vastaus #8 : 15.01.12 - klo 20:22 »

olin aikaisemmin järjestänyt hienot ''the famous wild animals playing cards'' niin että A päällä ja jälkeen tuli numerojärjestyksessä 2,3... 10, J, Q, K, jokerit
sekoitin menetelmällä ja olivat ihan huisin haisin.

...

joo, minä suutuin.

Kortit eivät mene tässä sekaisin, koska jos seurataan missä järjestyksessä laitat niitä pinoihin niin voidaan aina "nähdä" alkuperäisestä järjestyksestä lopullinen järjestys. Olen itsekin pokemon-turnauksia seuratessa huomannut, että siellä sekoittamiseen suhtaudutaan paljon "lepsummin" kuin mtg-puolella, eli ei kannata ottaa sieltä vaikutteita :).
Joo tai siis ei eiku häh?

Poissa yeou

« Vastaus #9 : 15.01.12 - klo 20:46 »
hyvä on.

Poissa Nastaboi

« Vastaus #10 : 18.01.12 - klo 16:34 »
60 kortin constructedpakoilla:

1. Muutama overhand shuffle.
2. Pileshuffle seitsemään pinoon.
3. Muutama overhand shuffle.
4. Vilkaisu vastustajaan. Jos tämä on pileshufflaamassa, uusi pileshuffle seitsemään, koska teen sen lähes aina nopeammin kuin vastustaja.
5. Parikymmentä overhand shufflea. Aina 5-7 overhandin jälkeen väliin muutama hindu shuffle, tosin kortit samassa asennossa kuin overhandissa.

40 kortin limitedpakoilla teen usein vain 5 pinoa vaikka usein silloinkin menee seitsemään. Ilman suojia overhandin tilalla riffle.

Pileshuffle - how I do it (esimerkissä 3 pinoa vierekkäin ja oikeakätinen pelaaja):

1. Ota korttipakka vasempaan käteen ja siirrä vasen kätesi keskelle pöytää.
2. Vedä oikealla ja työnnä vasemmalla peukalolla kaksi päällimmäistä korttia hieman ulos pakasta.
3. Vedä käsiä kauemmas toisistaan. Oikeanpuoleisin eli päällimmäinen kortti jää peukalohankaan ja seuraava jää lepäämään oikean käden etusormen ja vasemman käden sormenpäiden varaan.
4. Pudota sormien varassa lepäävä kortti pöydän keskelle muodostuvaan pinoon samalla kun viet käsiä kauemmaksi toisistaan.
5. Aseta oikeaan käteen jäänyt kortti oikeanpuoleiseen pinoon samalla kun työnnät vasemmalla peukalolla pakan päällimmäisen kortin vasemmanpuoleiseen pinoon.
6. Siirry alariviin ja toista vaiheet 2-5.

Neljä vierekkäistä pinoa saadaan työntämällä aluksi kolme korttia ulos pakasta. Oikea käsi asettaa kaksi päällimmäistä pinoihinsa ja vasen seuraavat kaksi. Kannattaa kuitenkin harjoitella ensin kolmella vierekkäisellä pinolla.

Tällä tavalla korttien jakaminen pinoihin saadaan tehtyä huomattavasti nopeammin kuin tarttumalla jokaiseen korttiin yksi kerrallaan oikealla kädellä ja asettamalla se pinoonsa vasemman käden jäädessä tehottomaan pakan pitelijän rooliin. Lisäksi se näyttää astetta enemmän prolta.

Bonus: Battle of Wits -dekin sekoittaminen (30 sekunnissa, midgame):

1. Jaa dekki kolmeen pinoon.
2. Anna joka pinolle 5x overhand.
3. Laske vasemmassa kädessäsi oleva puolikas pöydälle, nappaa tilalle puolet toisesta pöydällä olevasta pinosta ja 5x overhand.
4. Laske koko pino pöydälle. Poimi toiseen käteesi pikkupino, toiseen puolet jäljelle jääneestä isosta pinosta ja 5x overhand.
5. Laske pino pöydälle ja sekoita jäljelle jääneitä pikkupinoja keskenään 5x.
6. Toista vaiheet 3-5, kahdesti jos olet nopea.
7. Anna vastustajan päättää syntyneiden pinojen lopullinen järjestys.
Lainaus
[09:36] <Saimu> ei deckin tarvii voittaa nopeasti
Lainaus käyttäjältä: jkk
it's adorable when Sami Häggkvist's opponents think they have a good matchup. Because it never, ever is.
HW
OM

Poissa Chaosworm

« Vastaus #11 : 29.01.12 - klo 00:17 »
Pileshuffle - how I do it
Kiitos tästä tutoriaalista; olen ihmetellyt, kuinka tuollainen pileshuffle tehdään. Itseni ei vielä pääse tällä tavalla lähellekään yksi kerrallaan korttien pinoihin laittamisen nopeutta (noin 6.5 korttia/sekunti yksi kerrallaan ja 4.5/s kolme kerrallaan), mutta energiaa kuluu huomattavasti vähemmän ja pinoista tulee siistimpiä kun vasen käsi ei kaada niitä mennessään.

On topic: Yleensä käytän riffleshufflen ja overhand shufflen välimuotoa, jossa pidän kortteja kuvapuoli sivulle ja leveämpi sivu ylöspäin, otan pakasta oikeanpuolimmaisen puolikkaan ja asetan sen vasemman puolikkaan päälle siten, että vasemman puolikkaan itseäni lähempänä oleva kulma ja oikean puolikkaan sivu osuvat toisiinsa, sitten painan oikeaa puolikasta hyvin kevyesti alaspäin samalla kun plärään vasenta puolikasta vasemman käden peukalolla melko läheltä sitä kulmaa, joka on itseäni kauempana. Sitten vähennän vasemman käden kortteja yhdessä pitävää voimaa ja heilautan pakkaa vasemmalle (tämä kuulostaa tyhmältä, mutta sen tekeminen oikeasti vähentää melkein 1/3 sekoitukseen kuluvasta ajasta) ja vasemman käden peukalolla tasoitan pakan ja palautan pakan siihen paikkaan, missä se oli ennen heilauttamista. Kortit menevät yhtä hyvin limittäin kuin riffleshufflessakin ja aikaa tähän kuluu korkeintaan yhtä paljon kuin overhandshuffleen. Kortit ottavat tosin paljon damagea jos ei ole sleevejä. Kortteja sekoittelen niin pitkään kuin vastustajanikin, mutta jos myös opponent vaikuttaa siltä, että odottaa minun sekoitukseni loppumista ennen dekkinsä presenttaamista minulle, sitten presenttaan dekin itse.
« Viimeksi muokattu: 29.01.12 - klo 21:20 kirjoittanut Chaosworm »
aka. Awaclus

Poissa saimo

« Vastaus #12 : 29.01.12 - klo 01:57 »
Perus lattian kautta shuffle.

Noh, oikeasti pileshuffle kuuteen pinoon laskien kortit. Sitten perinteisellä eri variaatioiden kera (pakan pohjalta, keskeltä ja päältä).

Poissa yeou

« Vastaus #13 : 29.01.12 - klo 11:38 »
Nyt korttipakka etupuoli osoittaen sivulle ja tavallista sekoittelua, sen jälkeen teen pokemon-tyylillä.
kiitän muutamia tyyppejä tästä jotka näyttivät kaksi viikkoa sitten.

Poissa tekintakka

« Vastaus #14 : 29.01.12 - klo 13:24 »
Mitenkäs ihmiset sekoittavat dualsleevattuja edh-pakkojaan?

Tavallisesti itse sekoittelen tällä tavalla pelin alussa:
1) pileshuffle kahdeksaan pinoon
2) pakka puoliksi, molemmille puoliskoille 3 hindu shufflea, puoliskot yhteen
3) 3 overhand shufflea
4) pakka puoliksi, molemmille puoliskoille 3 hindu shufflea, puoliskot yhteen
5) ja X overhand shufflea, riippuen miten paljon haluaa aikaa käyttää

Ja tällä tavoin pelin edetessä:
1) pakka puoliksi, molemmille puoliskoille 3 hindu shufflea & 3 overhand shufflea, puoliskot yhteen
2) X overhand shufflea, riippuen miten paljon haluaa aikaa käyttää